Letos se chystám na dvě samostatné výpravy. Letecky do cílové země a dále pak na kole.
Svoje kolo brát do letadla nechci. Je to drahé a nepraktické. Kolo si proto koupím vždy na místě, pojezdím a nechám ho ukryté někde u letiště v igelitovém pytli. To pro případ pozdějšího použití - mnou, nebo někým známým.
Samozřejmě to bude nějaký základní model, co nejlevnější.
Zajímalo by mě, jestli někdo cestuje podobným stylem, nebo o takovém cestování uvažuje.
Nebo jestli existuje nějaká podobná "půjčovna" s ambicí celosvětového pokrytí.
Samozřejmě existují "normální" půjčovny, ty jsou ale prakticky těžko použitelné. Kdo nevěří, ať zkusí najít půjčení kola v Izraeli a Arménii. A pokud se mu to povede, ať se podívá na cenu. :-)
Zkouším si představit takový úkryt poblíž ruzyňského letiště :-)
Já takhle schovávám kufr s věcmi, které na cestu nepotřebuji. Při návratu si ho zase vyzvednu.
Letiště bývají na okrajích měst, takže o džungle v blízkosti není nouze. :-)
Ale Ruzyň neznám.
A nemáš strach, že bys tam ten kufr s věcma nemusel už při návratu najít? Kromě možnosti, že ho někdo najde a odnese, mě napadá riziko, že si nebudeš dostatečně přesně pamatovat správné místo.
Navíc schovávat něco u letiště mi připadá docela podezřelé, takže aby s tebou nebylo naloženo jako s pašerákem nebo dokonce teroristou...
Ale já jsem jen teoretik, třeba víš co děláš. Kdysi jsem četl článek, kde rozebírali problematiku mrtvé schránky a prý nejlépe vychází hřbitov, protože tam nejméně hrozí rozsáhlejší stavební činnost... jenže oni řešili úschovu peněz a dokumentů na roky, ideálně desetiletí... ;-)
Strach tedy opravdu nemám, to je to poslední. :-)
Když píšu u letiště, nemyslím tím 100 metrů od východu. Může to být kdekoli v okolí, třeba i několik km daleko.
Hodně teoreticky může kufr někdo ukrást, ale věšet se kvůli tomu nebudu. Má cenu pár stovek.
Ale prakticky by to byla hodně velká náhoda.
Na některých místech bych si troufl schovat i střední tank. :-)
Podívej se do mapy - letiště v Ruzyni je sice na okraji Prahy, ale také na okraji několika dalších obcí :o)))
Všechny zalesněné plochy, které jsou v dohledu, jsou pak hodně vytížené pejskaři, rodinkami, túristy a cyklisty.
Bydlím kousek od letiště a myslím, že okolí znám dost dobře. Nenapadá mě jediné místo, kam bych kolo či věci zašila s tím, že je po 14 dnech najdu. Podle sebe vím, že lidi vlezou absolutně všude :o)))
Do kanálu s velkým vstupem? Co třeba nějaký teplovodní kanál.
Ale no tak, to jste ještě nešli pěšky z letiště?
Stačí přece lesík a tam je úkrytů nadbytek. Strčit kolo do pytle a zaházet čímkoli je přece maličkost. Nejde o zlatý poklad. :-)
To nevíš, že všechna letiště jsou obklopena hustými hlubokými hvozdy plnými zákoutím, kam člověk nevkročí? :-)
Znám jen letiště v Ruzyni, v Pardubicích, v Tessaloniky, v Dubrovníku, v Tivatu a v Paříži a ty hlubokými hvozdy obklopeny nejsou :o)))
Docela by mě zajímalo, jestli vůbec někde nějaké takové je. Myslím mezinárodní, ne nějaké lokální na Aljašce nebo na Sibiři :-)
Tak ono to ani nemá logiku. Kolem letiště je potřeba dobrá viditelnost a většinou jsou hlídány ostrahou nebo kamerami.
Nezlobte se na mě, ale musím se smát. :-)
V prosinci jsem se vrátil z Kanárských ostrovů, letiště Las Palmas. Na 11 dnů jsem tam schoval kufr a poslední noc spal poblíž něho. Tím myslím cca. 500 metrů od budovy letiště.
Pár měsíců předtím totéž v Sandefjordu, Norsko.
A pokud by to nestačilo, tak můžu nabídnout ještě letiště Vídeň.
Nezaznamenal jsem ani stín problému. :-)
Nijak ti to nevyvracím. Osobně znám dost dobře jen to okolí Ruzyně a tam si to představit nedovedu. Zkoušela jsem vymyslet klidný kout, ale nevymyslela jsem.
Zřejmě budeme mít i rozdílné představy o tom, co to ten „klidný kout“ na ukrytí věcí je.
Já už jsem pár letišť poznal a na žádném nevidím problém. Respektive v okolí.
Ale kdyby problém skutečně byl, tak kolo nechám kdekoli. To přece není důležité. Jsem zvyklý chodit pěšky, naposled Gran Canaria dokola. Obešel jsem ho pěšky, protože jsem žádné kolo sebou neměl. A k autobusu/stopu jsem se snížil až na samotném konci, kdy jsem potřeboval stihnout let.
Omlouvám se, pokud jsem se v předchozích příspěvcích někoho dotknul. Nenapadlo mě, že máme tak rozdílné uvažování. Pro mě je to samozřejmost.
A tím jsi dokázal, že je to ostrov. :-) Máš někde povídání o tom jaké to bylo? jak ses cítil? co se ti událo na cestě? Prostě něco jako blog?
Ano, že se Gran Canarii říká ostrov, mohla být jen španělská propaganda. Tak jsem ho pro jistotu obešel a přesvědčil se osobně. :-)
Blogy nevytvářím. Myslím, že by je nikdo nečetl. Raději zapisuji průběh cesty přímo do fotek, stručně samozřejmě. A ty jsou zde:
http://marin7.rajce.idnes.cz/2016_11-12_Gran...
Je to fakt důležité zjistit. Nás třeba učili, že Anglie je ostrov. A když jsem tam jel vlakem, tak jsem žádné moře neviděl. Takže kdo ví, jestli to není jen tak, že na západě Francie je nějaké pohoří, které se překoná železničním tunelem.
Správně, pochybnosti jsou na místě. Důvěřuj, ale prověřuj je moje heslo. :-)
A pochybnosti o kulatosti země nemáš?
U země se dá spíše hovořit o kruhovosti. Země kulatá není, protože kulatý je oceán, nebo obecněji vodní plochy. Nebo už jsi snad viděl zakřivení země na pevnině? Nebo jenom na vodní hladině.
No neke ...
Lysá hora je rovná? Od kdy?
sem řek kruhová ne placatá :-)mluvíš jak kantor v důchodu :-p
K té Anglii. Mezi Francií a Britským pobřežím je kanál. Protože Venclovský, když ho přeplaval, tak říkal :"Ja su tak šťastné." A Venclovskému věřím, protože to říkal v televizi a bylo to za komunistů. A tehdá se ani tak nekradlo ani tak nelhalo jako dneska ;-p
Jasně že je to šméčko. Když jsem tam jel loďou, tak s ňou odrazili od mola, loďa vjela do mlhy a pak zas přirazila k nějakýmu molu. A že jsme jako na ostrově. Podle mě všecko vozijó tunelem nebo teda tou loďou, aby se všici nepomlátili, když na cestě přejíždijó zleva doprava a naopak...
Kdysi jsem se díval na film Sexmise a od té doby jsem dost nedůvěřivý. :-)
Jo, ten závěr filmu je fakt perfektní.
Co přesně si mám představit pod pojmem biosférická rezervace ? Resp. co konkrétně se tam v daném případě nalézá???
Na Gran Canaria jsou vysoké hory. Mraky, které přicházejí z Atlantiku narazí do jejich vrcholků a uvolní vodu.
A v takovém prostředí se daří Kanárským borovicím. Rezervace je vyhlášená kvůli nim.
Je to moc pěkný pohled. Všude téměř holé hory sopečného původu a na jejich vrcholcích spousta borovic. Ty jsou navíc v mracích a do toho svítí slunce.
A protože se to zalíbilo UNESCu, tak vyhlásili biosférickou rezervaci, jako reprezentativní ukázku tohoto typu krajiny.
Les u ruzyňského ... é, u letiště Václava Havla, třeba Pod novým lesem, tam by to snad šlo, ne?
To je jen lesíček, takže to by teda nešlo :o)))
"Dobrý den MLADÁ paní, mohu si u vás schovat kolo, aby mě ho nikdo neukrad´? Já se pro něj vrátím ..."
za rok, za dva
To tedy nemohl.
Už vidím v barvách, jak rodina přetéká štěstím, že barák zavalím vraky kol v různém stádiu rozkladu s tím, že si je za rok za dva třeba MOŽNÁ někdo vyzvedne :o)))
Nehledě na to, že já vlastně nebudu znát původ těch kol a představa že mi tu hromadu přerovnává policie se mi také nelíbí :o)))
Hmmm...A já na letišti v životě nebyla a letadlo viděla jen na obloze.
Tak se snažím si představit jak dopadne osoba, která něco schovávát poblíž israelského letiště:)
Nebo prostě v Israeli několik km u letiště..
Pokud nezapomenu, tak v květnu celou pětiminutovou operaci popíšu (a pošlu fotku).
Budu to brát jako bobříka odvahy. :-)
Jak často tam budeš lítat a používat kolo? Není lepší ho tam zase prodat nebo uschovat u nějakých lidí než ho nechat někde venku rezatět a pak na něm dělat složitou údržbu?
Pointa je jiná. Jsou dvě varianty.
1. Někam letím jen jednou, vracet se nebudu. Když vezmu do úvahy cenu přepravy kola a komplikace s tím spojené, tak mi vyjde lépe, kolo koupit na místě. Po použití ho nedám bezdomovcům ani neprodám (to je nereálné), ale schovám pro dalšího cestovatele.
2. Letím někam na cyklotůru a počítám s tím, že se tam ještě jednou vrátím. Ale ne za týden, ale nejdříve za rok. V tom případě by kolo mohl v mezidobí použít někdo jiný.
Uznávám, že jsem naivní, ale mi by se takový systém líbil.
Řekl bych ale, že podobných cestovatelů je málo, pokud vůbec nějací. Navíc se asi nespokojí s "nějakým" kolem, ale budou chtít svoje. A taky si myslím, že málokdo cestuje v cizí zemi sám.
Třeba se ale pletu, proto jsem založil toto téma.
Kolo se "zaplatí" po prvním použití, takže je zbytečné řešit otázky ohledně ukradení, údržby nebo uschování. To jsou nepodstatné maličkosti.
Je mi jasné, že přeprava kola je nákladné, ale když už bych ho tam nechával, tak bych ho prodal, nebo vyměnil alespoň za dobrý oběd.
Nějak si nedovedu představit, že bych někam letě a měl se spoléhat na náhodu, že kolo zůstalo a nezmizelo a já nebudu shánět jiné. I Kdyby bylo, tak nemám jistotu, že ho tam najdu a když najdu, tak netuším jestli mě někdo neuvidí, jak "kradu" kolo. Neměl bych jistotu, že kolo je v dobrém stavu a nebudu otrávený ze šrotu.
Příliš mnoho neznámého a nejistot pro začátek cestování.
Koukám, že jsem to vzal přes kopírák :-))
To, že kolo zůstalo na místě v použitelném stavu, je právě ten bonus.
Když ne, tak si přece koupím jiné.
Čekal jsem, že se ozvou lidé, kteří takto cestují, nebo o tom uvažují. A případně dojde ke spolupráci.
Ale takovéto žabomyší argumenty ...
Sám jich jsem schopen vymyslet tunu, ale to mi nejde. :-)
chtěl bych vidět tu žabomyš, která se spolehne na tvé skvěle uložené kolo a přijde tam a nic...
No a v Israeli bude vůbec zajímavé vysvětlovat třeba policii, kde jsi to kolo vzal, kdo ti ho " balil" ...
Možná v Praze, možná někde ve FFT případně u Amstru, ale v Israeli ?
Můj kamarád během studia v Liberci takto parkoval skládačku u nádraží. Ale vždy jen přes víkend.
Koupil ji někde v bazaru za pár kaček, ten zámek možná byl dražší, takže by mu nevadilo, kdyby zmizela. Ale když ji našel, měl na čem jezdit.
A vydržela mu celou dobu studia.
Slabinku to má taky v tom, že někdo přicestuje "na druháka", do určité míry spolehne na zaparkované kolo - a to tam z jakéhokoliv důvodu nebude. Bude ztrácet drahocenný čas štracháním na smluvené místo, hledáním a pak zařizováním alternativního řešení.
A i kdyby tam to kolo bylo, je vošajstlich spoléhat při časově omezené dovolené na kdovíjak jeté a kdovíjak udržované kolo s už původně nízkou cenovkou.
Trochu moc dobrodružství, opravdu jen pro někoho :-)
Cestování tímto stylem je opravdu jen pro někoho.
Chápu, že většina z vás nemá s tímto způsobem cestování zkušenosti a podle toho taky vypadají argumenty. Ale já jsem se neptal na argumenty, proč to nejde. Viz původní dotaz.
Vzhledem k tomu, že je to v podstatě už třetí téma na +- stejné téma, by možná stálo za to se optat, proč to nejde vyřešit v těch původnějších tématech a je potřeba hledat argumenty "proč by to mělo jít" v dalším tématu.
Viz původní témata.
můžeš založit něco jako gaučserfing ale mohlo by se to menovat bajkserfing. časem se to rozroste.
Pokud nebudeš chtít procenta, tak proč ne. :-)
Tak napadlo to tebe, já to jen pojmenoval a to ještě ke všemu jen pracovním názvem. Třeba Bajkšer by jako název produktu nebyl úplně špatný :-)
Jakmile to kolo někde nechám, tak sdílecí stránku založím. Byla by hloupost, kdybych to neudělal. I kdybych byl jediný.
Kdyby se takové kolo někde válelo, tak zvážím, jestli je pro mě daná destinace dostatečně zajímavá a pokud ano, proletěl bych se tam a kolo využil.
Vím že je to trochu jinačí, ale určitá podobnost tu snad bude. Běžně tenhle styl úschovy kola provozuju, avšak jen na jednodenní výlety. Přespím hluboko v lese, v místě kde vím že minimálně týdny-měsíce živá noha nešlápla a ani další týdny nešlápne, ráno tam nechám schované kolo, někdy i postavený stan (viz foto dole), vyrazím na celodenní vandr po kopcích nalehko, a večer se tam zase vracím. Jediný rozdíl oproti tvému modelu je rozdílný čas kdy tam na mne kolo čeká. Při vhodném výběru odlehlého místa bych se ale nebál nechat ho tam i dlouhodobě. Při patřičném zamaskování třeba spadanými větvemi, i kdyby někdo prošel 3m okolo tak nic neuvidí.
Z čeho bych měl ale trochu obavu tak až na místě kupovat nějakou levnou plečku o které nic nevím a riskovat tak že třeba půl času dovolené strávím přesvědčováním toho strojku ke spolupráci.
Díky, už jsem začínal mít pocit, že jsem si spletl diskuzi. Že jsem omylem zabloudil někam do temných zákoutí novinek. :-)
Samozřejmě, že to jde.
Nějaké plečky už jsem vyzkoušel a přežil jsem to. Nejsem žádná primadona.
To se ale nemuzes zlobit. Novinkarskou latku jsi svym naivnim napadem nasadil sam. ;-)
A bud rad, ze ti reakce drzi to tema nahore. Kdybys cekal jen na opravdove zajemce, tak by ti do nej ani pes nestek a uz by se chystalo na druhou stranku a do zapomneni.
Nakonec i kolega poustevnik pise o uuuplne necem jinem.
Kolega poustevník píše, jako jeden z mála, k věci.
Ale pise o hlubokem lese, kam kolik nedel noha nevstoupila. A tim padem o terenu, ktery duverne zna.
Kolik dnu z vejletu obetujes ty na vytipovani lokality ;-)
To je přece úplně jedno. Já na hlubokém lese netrvám.
Schování kufru (nebo kola) u letiště je triviální záležitost, vyžadující několik minut přemýšlení. Prostě jdu od (k) letiště(i) svým směrem, a jakmile vidím vhodné místo, tak ho tam šoupnu.
Až doteď jsem si myslel, že to zvládne malé dítě.
Teď, když jste mě poučili, už vím, že je to obrovský a neřešitelný problém, vyžadující rozsáhlé plánování a znalosti nejnovějších maskovacích technik. Při tom všem mi navíc hrozí zatčení pro terorismus a přechovávání drog, případně rovnou zastřelení. :-)
Díky, vezmu si to k srdci. :-)
Skoro se bojím zeptat, jestli jste vůbec někdy byli sami na kole v zahraničí, na vlastní pěst, mimo kempy. Já tak cestuji běžně a místo pro přenocování si musím najít vždycky sám.
Někdy to jde snadno, někdy je to delší. Ale ještě jsem nezkoušel posadit se a brečet, že to nemůže vyjít, že tady nic není, že mě okradou, zabijou nebo zavřou, že bude v noci zima, že chci domůůůůůů ..... :-)
Myslím to v dobrém, ale nezlobte se na mě, tahle diskuze k takovýmto poznámkám svádí. Tak jsem neodolal. :-)
Víš, ono už tady procupitalo nemálo snílků s různými nápady. A vždy jim docela stejným způsobem vadí každá sebemenší pochybnost, každou (byť věcnou) námitku berou jako bourání jejich hradu, z písku.
Tak držím palce, ať v těch izraelských hvozdech pochodíš.
Popravdě google map okolí israelských mezinárodních letišť tak nějak nedává moc nadějí na triviální možnost , že by se tam někde něco dalo schovat :)
Omlouvám se všem, že píšu do dvou témat ohledně jedné cesty. Ale tuto příležitost jsem si nemohl nechat ujít. :-)
Cestu po Izraeli jsem absolvoval a nějaké zkušenosti bych tedy měl.
V těsné blízkosti izraelského letiště Ben Gurion je nekonečná řada možností uschovat kolo. Jsou zde citrusové sady a slušné množství dopravních křížení.
První a poslední noc jsem spal právě v takovém sadu, odhadem 500 metrů od terminálů. Na okrajích sadů jsou nepřehledná houští, kam nikdo nechodí. Já jsem spal přímo v řadách pomerančovníků a neměl nejmenší obavu, že bych tam někomu vadil.
Daleko lepším úkrytem pro kolo jsou ale prostory pod mosty, první takový jsem viděl cca 300 metrů od terminálů. Do špatně přístupných míst není vidět a nikoho ani nenapadne, aby tam chodil. Především tam ale neprší. Právě tento nejbližší most jsem vyfotil, najdete ho na konci:
http://marin7.rajce.idnes.cz/2017_04_Tisic...
Docela mě mrzí, že jsem tam kolo neschoval pro někoho dalšího. Vzhledem k malému zájmu (a velkému odporu) v této diskuzi jsem ho nechal stát poblíž Masady a jeho dopravou k letišti jsem si nekomplikoval život.
Takže jsem nakonec zklamal :-(
Na cestách jsem měl příležitost jednat s izraelskými policejními a vojenskými složkami. Jsou ostražití, ale nezdáli se mi být přecitlivělí. Vysvětlit jim tuto maličkost bych neviděl jako problém. Hlavně si ale nedovedu představit, že by se vynořili někde ve křoví. :-)
Pro další cestu (snad Rumunsko) jsem si koupil kolo za 300,-Kč a opět ho nechám na místě. Volně nebo schované, podle okolností. Po izraelské zkušenosti bych řekl, že je to docela příjemný způsob cestování.
Nádherné fotky a náramný způsob cestování. Klobouk dolů. Moc děkuji.
Máš zcela pravdu, kolo se dá schovat všude. Poloha se změří pomocí GPS a vylepší se to fotkou. Nevidím v tom žádný problém. Ale já bych v tom Izraeli na kole zdechnul horkem.
Přesně tak. Myslím, že celá ta cesta svědčí o 100% schopnosti improvizace. Detaily ,na které se zde někteří zaměřují jsou přece podružné. Nejde o to, zda kolo strčím do roští tu či onde, ale o celkovou kreativitu a invenci.
Je to o to hledání vlastní cesty a možností. Tím přece nesmírně obohacuje sám sebe. Že si nenechá podstrkovat ty zaběhnuté způsoby, ale jde si sám.
Co nás nezabije, to nás posílí... :-)
K těm citrusovým plantážím - to je nikdo neobhospodařuje?!?
Někdo snad ty citrusy musí sklízet, ne?!? Pro úschovu kola mi to tak nepřijde ideální.
citrusy v Izraeli sklízí stroje a ty na kole nejezdí.
Většina diskutujících to také myslí v dobrém a nezlob se, ale tvoje téma k takovým poznámkám svádí.
Myslím, že je zbytečné to hrotit. Způsob, který tu prezentuješ, je zřejmě přijatelný jen pro úzký okruh cestovatelů. Pro mě je to třeba nepřijatelné, nicméně to přece není důvod k tomu, abych se třeba na něco nezeptala nebo neřekla svůj názor.
Staří pískaři když jeli na kolech do skaláku, tak přivazovali to kolo k prvnímu kruhu v cestě. To znamená, že to kolo bylo uprostřed stěny v těžkém horolezeckém terénu okolo 10m vysoko. Tam už se krádeže nebáli :)
Kdyby kolo pověsil vysoko na borovici, tak už si ho pravděpodobně nikdo ani nevšimne.
To myslíš vážně? A nemáš nějakou fotku?
Jako realizovatelné je asi ledacos, ale pokud na kolech přijedou dva, museli by nahoru vytahovat 2 kola a pro cestu domů je zase sundávat, přičemž by tu cestu ostatním celý den blokovali, nemluvě o možném poškození kol i skály...
A hlavně to stojí na předpokladu, že zloději se tam nedostanou, což v kontextu krádeží kol z balkónů v libovolném patře, případně krádeží mezi horolezci, moc přesvědčivě nepůsobí.
Píšu o starých pískařích a míním tím hlavně Miloše Albrechta, který vylezl s výpravou lezců ze skaláku v roce 1969 na Anapurnu IV.
Předpokládám, že to nevěšel do žádné lehké cesty a také je to už dávno. No a lanem se to tam dá vytáhnout a následně spustit celkem snadno. Zase tolik to kolo neváží.
Však netvrdím, že je to nemožné a určitě jsou místa, na která by se pro to kolo dostala jen hrstka lidí (samozřejmě by se tam nesmělo dát odněkud slanit).
Třeba pro Adama Ondru by to asi byl bezva tip, pro běžné smrtelníky moc ne... :-)
Prosím pěkně, mohl by si předvést názornou ukázku?!? :o)))
Tady máš borovic na výběr :o)))
http://vrstevnice.rajce.idnes.cz/140825_Nach...
Borovice je pro amatéry, chtělo by to pořádnou sekvoj... :-)
Asi záleží na zemi, ale vnímám to jako samozřejmost, zaparkovat kolo a vrátit se k němu za den případně více.
Já ti nevím. Samozřejmost asi jak kde. Třeba na drsném severu nikoliv:
http://decinsky.denik.cz/zpravy_region/cykliste...
a co bys čekal, když podle zákona nesmíš zlodějovi ublížit.
Tak nějak jsem uvažoval, když jsem přiletěl do Rovaniemi a kolo nikde. Chtěl jsem koupit nějakou plečku v místním supermarketu a jet na ni, uložení po použití jsem neřešil, ale sdílím tvůj názor.
Naštěstí moje kolo přiletělo druhý den, takže z toho sešlo.
Musím říci, i přes všechny "rozumné a dospělé" argumenty kolegů, že se mi nápad líbí. Je to trochu i o přístupu k cestování a k životu obecně. Pokud plníš nabitý itinerář rozepsaný do hodinokilometrů, pak je tento způsob nepoužitelný, ano. Díky Tobě a levným letenkám do T A, jsem začal o Izraeli uvažovat... Nevím, jestli ještě letos (chce to jaro nebo podzim). Ideální budou uložené souřadnice pro použití gpsky při hledání... Líbí se mi Tvé plány a těším se na Tvé zážitky... Takže, hlásím se jako potenciální zájemce o sdílení... GPSku mám :)
Děkuji, je to balzám pro oči a pro duši. :-)
Argumenty kolegů jsou samozřejmě správné a rozumné, jen k ničemu nevedou.
Už jsme tedy na kolo v Izraeli tři a to je dobře. (Jedna případná zájemkyně je mimo tuto diskuzi). Kromě toho se tam chci vrátit.
Všimněte si, že nic nechci, kolo koupím sám (pokud to vyjde). A předáme si ho prostřednictvím GPS souřadnic.
Jak prosté. :-)
A první Bajkšer je na světě :-p
Ano, tento okamžik vstoupí do dějin. Jednou o něm budu vyprávět vnoučatům.
Se šampusem ale ještě počkám na první předání. :-)
A teď bych potřeboval, aby se pro změnu ozval někdo, kdo letí jinam a plánuje tam nechat kolo.
Toho bych využil zase já. :-)
Taková nezávislá a nepodmíněná výměna.
zkus se napojit na Kola pro Afriku, ty to dělají ve velkém, že někam odvezou kola a nechají je tam.
Ééé - Kola pro Afriku... Osobní zkušenost tedy nemám, ale jak tak pasu po těch starých Favoritech do sbírky, nakouknu občas na Aukro. Jsou tam neustále mraky nabídek kol od tohoto spolku, v cenách okolo 1500 Kč. No a na jejich stránkách jsem se dočetl, že ta kola sbírají od lidí zadarmo. Prý pro černoušky.
Takže takhle čistě z pohledu okolojdoucího to vypadá na pěknej vejvar pro nějaké vyčuránky.
A to pominu teď svůj xenofobní názor, že je zcestné podporovat bytosti na jiných kontinentech a cpát jim cokoli zdarma či za dotované ceny.
Je to zcestné a škodlivé. Černoušci díky tomu umí už jen natahovat obě ruce, jinak nic (prospěšného).
Těm Kolům pro Afriku jsem naivně věřil. Říkal jsem si, co by kdo dělal se starým kolem, u nás. :-(
Kdybys chtěl věřit dál, tak si můžeš myslet, že část kol se pošle, část kol se prodá a za utržené peníze se koupí něco na údržbu těch odeslaných kol.
Díky za šidítko. :-)
Já se raději podívám, v jakých autech jezdí členové tohoto spolku.
http://www.kolaproafriku.cz/projekty/5-kola-pro...
Právě. To je otázka, jak velký podíl je tam dobročinnosti a jak velký vejvaru.
Synovci pod vlivem školní propagandy taky chtěli páchat dobro. Prodávali otrhali třešně na dvorku, napytlíkovali a prodávali nejprv sousedům, pak na návsi a u kostela. Všem povídali dojemný příběh o adopci na dálku a důvěřiví spoluobčani sypali.
Když chlapci zjistili, kolik vydělali, koupili si krásný a kvalitní fotbalový míč a zbytek prachů teda afričančatům poslali.
Původní záměr byl dobrý, nakonec nějakou dobročinnost taky spáchali, a zisk způsobený lidskou naivitou a důvěřivostí jim to celé zasadil do reálného ekonomického rámce. Chlapci dobře pochopili, jak byznys s dobročinností funguje :-D
Gratuluji, vychováváte pravé Čechy pro další generace.
Cítím v tvém příspěvku ironii, ale já na tom nevidím nic špatného. Udělali - podle jejich názoru - dobrou věc, a ještě jim zbylo, aby se mohli odměnit za vykonanou práci.
Já je nevychovávám, já se o tom dověděl ex post.
Ale vlastně se tím skoro chlubíš.
Já si myslím, že je to hrubě špatně. Je to bohužel v současnosti značně rozšířené, ale když je naše generace vychovaná k přikrádání, tak netřeba tomu učit generace další.
Ono "nebát se a nekrást" je stále ještě pro Čechy vzdálený cíl.
A která charitativní dobročinná a nezisková organizace to dělá jinak a z peněz co dostanou si velkou část nenechávají?
Najdeš alespoň jednu z těch mnoha set?
všechny. Všechny dávají peníze potřebným. Copak mohou lidé z neziskovek za to že jsou nejvíce potřební? Vždyť víš co by s těmi penězi udělali ti , kterým byly původně určeny? Prožrali by je. A proto je lepší, když je dostanou skutečně potřební.
Přijde mi, že trpíš funkční negramotností.
Za prvé píšu, že je nevychovávám, takže se tím ani nemohu chlubit.
Za druhé píšu, že jim to nikdo nenařídil, nikdo je k tomu nevedl, byl to jejich nápad.
Já jsem jen rád, že si to vyzkoušeli, jak svět funguje. Zjistili, že jak je někde hromádka peněz, hned lidi kolem láká nechat si něco pro sebe. Přišli o iluze, a - na rozdíl od spousty jiných - přitom neprodělali, ale dokonce vydělali.
Někdy je to s tím odměňováním tak 1:1. Potkal jsem se jednou s manažerkou jakéhosi projektu na podporu malotřídních škol. Dotace, kterou škola mohla získat byla srovnatelná s cenou jejího notebooku. Do té doby jsem netušil, že i tak drahé NB existují.
Loni jsem si to zkusil, pořádali jsme ples, zisk poslali rodině jako příspěvek na speciální kočárek pro těžce postiženou holčičku (podotýkám že nikdo z nás z toho nic neměl, někteří jsme ještě řádově stovky až tisíce přidávali). Ples byl v únoru, v dubnu dostala holčička kočárek a v květnu zemřela na nějaký blbý zápal plic. Na takový případy se těžko shání sponzoři a úplně chápu, že je nikdo nechce shánět zadarmo, jenže kdyby si z toho člověk něco vzal, zas by nic nezbylo na tu vlastní dobročinnost.
Naproti tomu dodávky cyklošrotu do různých exotických destinací jsou velmi atraktivní i pro média, tam může byznys fungovat daleko líp :-)
Jistě, to znám z reklamy - "nač kupovat voloviny, když můžeš koupit osla".
Mimochodem, chtěla bych být muška zlatá a vidět, jak se ta chudá rodina tváří, když dostane z ničeho nic osla a najednou mají o jeden hladový krk více...
... možná podobně, jako by chudé rodině někdo věnoval zánovní auto, ale s tím, že povinné ručení (atd., samozřejmě i palivo a kdesi cosi) už si budou muset hradit sami. Pokud to funguje nějak rozumně, dostane snad osla dobře vytipovaná rodina, která nějakým způsobem hospodaří a ten osel nejen pomůže, ale v první řadě si i sám na sebe vydělá... snad. Být muška zlatá a pozorovat výsledky všelijakých projektů (hlavně nenápadně) by rozhodně bylo zajímavé.
... muška jenom zlatá ...
A nestačí berňák?
Jo, takhle jsem chtěl udat Felicii combi po 14 letech rodinné služby.
Kolega kterému jsem ji nabídl zdarma řekl že auto neuživí.
(eko se neplatilo...)
omlouvám se za vytahování starého tématu...
Auto neuživím, je docela hezké a neurážlivé odmítnutí daru :-)
Je dost lidí co by si nepořídili auto starší víc než 6 let, natož 14 a ještě k tomu Škodovku.
já si tak pořídil za 5000 starou stodvacítku. na naučení, co si člověk může dovolit s čerstvým řidičákem, to byla dobrá zkušenost.
pak jsem měl starého sviště od Suzuki, r.v. 95, takže měl taky snad patnáct let, když jsem ho tehdy kupoval.
asi bych šel do starého auta zas. přece jen míň kazové elektroniky, motor není zakrytovaný, spraví to i opravář garážník...
nové auto je hezká věc, ale docela drahá
Samozřejmě i takhle to někteří lidi mají :-)
Jenže u starších aut není problém ani tak agregát jako plechy.
Hlavne je problem, ze driv co sofer, to automechanik (krome nekterych doktoru a zelinaru). Dneska fura soferu malem nevi kudy natankovat a sedmnactku klic by sli kupovat do zamkarstvi. Pak do servisu litaji s kazdou kravinou a to se pekne prodrazi.
Nějak si nedovedu představit, že by si dnes doma v garáži někdo dělal polomotor a rozvody :-)
protože potrefená husa... :-)
auto jsem nakonec prodal, dostal jsem za nej 28 tis. (1000Eur)
Sice škodovka, ale kombík, garážovaný a opečovávaný (nové gumy, baterka, výfuk...)
konec potrefené husy :-)
Proč husa a ještě potrefená? To mi fakt vysvětli.
"potrefená husa se ozve"
myslím sebe :-)
ono to částečně vyznělo že jsem dával auto které bylo "zadarmo drahé"
Chtěl jsem kolegovi vypomoct tak jsem auto dal do pucu , ale nevěděl jsem že má plat kde by ho povinné ručení + benzín přivedlo ke krachu.
:-(
Rozhodně jsem neměl ten dojem.
Znám dost lidí co nad 6 letým autem ohrnují frňák a do starší Feldy by sedli jen ve stavu nouze. Je to také jeden z hlavních důvodů proč autobazary přetékají auty nad 6 let a starší škodovky jsou téměř neprodejné, zvlášť pokud eko poplatek ještě nebyl zaplacený.
Ono nejde ani tak o pojištění a benzin, to nejsou velké položky při občasném rodinném výletě a velkém nákupu.
U těhle aut je ale dost velký problém pokud si dotyčný sám neumí na autě nic opravit a vyměnit a třeba i s výměnou svíček nebo žárovky jede do servisu, tak potom můžou být starší auta už hodně drahá.
Tak to byla chyba na mé straně,promiň :-)
Kolega je sice normální chlap který by leccos na tom spravil sám, ale jeho opravdu nepustila finanční stránka věci.
Na druhou stranu máme teď auto v kterém vyměnuje žárovky 10. letá dcera.
Jinak bych s tím musel do servisu, prostě se tam nevejdu :-)
Postla jsem sem ten link z jediného důvodu. Aby bylo vidět, že oni se tím nijak netají. Prostě některá kola do té Afriky pošlou, jiná tam nepošlou, ale z jejich prodeje zafinancují třeba poslání toho kontejneru s koly přes moře (posílal už někdo z vás kontejner lodí a má představu, kolik to stojí?)
Zbytek je na každém z nás. Kdo chce, kolo jim dá, kdo nechce, kolo jim nedá. Kdo chce, kolo si od nich koupí a kdo nechce ani jedno, neudělá nic:-))
Bylo by asi zajímavý porovnání, na kolik přijde kompletní doprava toho šrotu, každej pes jiná ves - a kolik by stál stejný počet přiměřených jednoduchých funglovek, nakoupených hromadně a dodaných výrobcem rovnou na místo.
Já vím, chyběl by ten příběh...
Jo, věci z ebaye, dx nebo aliexpresu mají poštovné typicky 1-2 dolary, kolo bude asi víc, možná i $3.
No jo no, asi jsou to neziskovky:-))
Neberte to, prosím, jako rýpání, ale zajímala by mě ještě jedna věc.
To fakt nikomu nevadí, na jakém kole co do velikosti a geometrie bude třeba 14 dní a déle jezdit, navíc po cestách necestách?!?
Pro mě je třeba strašně důležité mít kolo ve velikosti a geometrii, kterou je ochotno moje tělo akceptovat. Na jiném kole bych chcípla do hodiny...
Navíc mám osobně velmi bolestivě odzkoušeno, že na nevhodném kole si člověk tělo pěkně zhuntuje.
Pokud to je na volné přejetí města nebo jen posunutí opravdu pár kilometrů, tak je fakt, že to může být jakýkoliv šrot a je jedno jak velký.
U kol z pouličních půjčoven taky nikdo neřeší velikost a nějaké nastavení.
Ale tady přece nejde jen tak o nějaký posun pár kilometrů, tady jde o hezkých pár desítek až stovek kilometrů ježdění po cizí zemi.
Jinak se ale přiznám, že bych kolo, které mi nesedne, nebrala ani na pár kilometrů.
Vím moc dobře, že na takovém nedám ani 5 km.
Já tak choulostivý nejsem. Jsem rád, že jsem v cizí zemi a budu chodit třeba pěšky Což jsem taky chodil.
Projel jsem republiku na malém kole, v nevalném stavu, na kterém nešlo řadit a mám na to pěkné vzpomínky.
Nejdůležitější je vůle, dopravní prostředek je nepodstatný. Pokud je to ovšem vlastní silou.
Já si umím představit jet na cizím kole 20-30 km, když pujde vysunout sedlo dostatečně nahoru. Z větší vzdálenosti bych měl strach.
Jeden čas jsem si pohrával s nápadem místo tahání lehokola vlakem na start si zkusit v nejbližším nádraží půjčit horský kolo od Českých drah, protože by to finančně vyšlo skoro na stejno... ale po přečtení nějakého vyprávění, jak kola z půjčovny vypadají, jsem to zavrhnul...
Nicméně Marin7 si zjevně neláme hlavu se spoustou věcí, říká se, že odvážnému štěstí přeje... a upřímně mu ten přístup i trochu závidím.
Každopádně rád si přečtu vyprávění, jak to všechno dopadlo. ;-)
Pokud nemá žádná omezení (od zdraví přes čas a finance až po rodinu) pak není důvod, aby nebyl trošku free :o)))
Prohlédla jsem si nějaká jeho alba na rajčeti a nacestováno má dost, takže rozhodně ví, o čem mluví.
Nicméně také doufám, že napíše blog.
někdy v polovině 80.let se mnou takto sdilela kolo spolužačka.
Přijížděl jsem nočním vlakem a protože od něj už autobus nejel nechala mi "plečku"v lesíku.
(takovém tom opuštěném lesiku u trati)
Klíč od zámku byl nedaleko v prasklině kůry. Kolo tam přežilo obvykle 2 týdny a o opuštěnosti nejlépe vypovídalo to že na něm byla stále pumpička. (záložní v baťohu)
Pokud by tam kolo nebylo, šlapal bych 10km.
Nešlapal jsem pěšky nikdy.
Takže ano, funguje to. Myslím že i dnes.
Chce to specifické podmínky - neatraktivitu dané lokality pro "živly".
Jo, taky jsme to provozovali - plečka zamčená v Brnisku před Roló...mysleli jsme si, jací nejsme géniové...a dneska - Rekola...pokrok :-)
Vy jste si pujcovali kolo bez dotaci? Jste hovno podnikatele :p
My jsme ho spoluvlastnili, spolupoužívali a spoluudržovali. Komunismus v praxi. Dneska se tomu říká "sdílená ekonomika"...
NepleŤ si dobrovolné sdílení a komunismus.
Komunismus je nutit ke sdílení nebo alespoň podílu na financování sdílení (například prostřednictvím daní a dotací) i lidi, kteří o sdílení nemají zájem.
tak my se teda učili jinou definici komunismu a to tuhle "stádu podle jeho zásluh a jinému podle jeho potřeb." Stačilo vědět jestli chceš být stádo nebo jiný. Většina byla raději stádo, málokdo chtěl být jiný. Protože jiný se nakonec musí rozhodnou jestli chce být temný nebo světlý.
být podnikatel je nemarxistické. Renesance socialismu je na postupu.