A další pokračování v diskuzích o stavbách našich lehokol
Jednička je zde:
http://www.nakole.cz/diskuse/10730-homebuilders...
dvojka tady :
http://www.nakole.cz/diskuse/12467-homebuilders...
trojka tady:
http://www.nakole.cz/diskuse/13366-homebuilders...
čyřka tady :
http://www.nakole.cz/diskuse/13976-homebuilders...
pětka tady:
http://www.nakole.cz/diskuse/14972-homebuilders...
šestka tady:
http://www.nakole.cz/diskuse/15532-homebuilders...
sedmička tady:
http://www.nakole.cz/diskuse/16275-homebuilders...
osmička tady:
http://www.nakole.cz/diskuse/17433-homebuilders...
devítka zde:
http://www.nakole.cz/diskuse/19245-homebuilders...
desítka zde:
http://www.nakole.cz/diskuse/20409-homebuilders...
Sedacka je zatial vo hviezdach.
1. Rozmyslal som ju znitovat z niekolkych pasov hlinika o hrubke 3mm, alebo
2. skusit ohnut 2ks 5mm bukovej preglejky po aspon dnovom namoceni do vody, a
3. alternativa sa mi javi to co urobil pan Jirka.
Co sa tyka drevenych tyciek tak som videl bukove co sa pouzivaju na spajanie dreva do hrubky cca 12mm ale mozno by sa nasli i hrubsie... asi ako nasada na metlu :) Sirka posedu by podla mna mala byt dostatocna na to aby zadok nesedel len na polovicku svojej sirky... a moj zadok je na sirku 41cm.
Ahoj,dubovou překližku sem měl ve vlhkém sklepu asi měsíc,pak jde tvarovat dobře.
Parada :)
Dreveny lehocykel som dnes rozobral, chybaju mi veci co mam na nom pre zameriavanie novej kostry.
Co myslite, treba mi spevnit ruru pre hlavove zlozenie? Mne sa zda ze to potrebne nebude. je to pevne... ked som to dal takto na hranu, tak sa 40x40 jokel stava vysokym vyse 56mm
Zpevnil bych nahoře i dole. Přece jen je vidlice velká páka.
Ty tam ale spevnenie nemas???
Stena toho jokla je 2mmpaka nepaka, ked som to zatazil ani to nezapruzilo... teda zapruzilo, v tom odpruzeni :)
Nedávej tam výztuhu a nedávej finální lak.Prováděj testy jak vprovozu tak i v terènu.Sleduj jak se to chová,neoběvujíli se prasklinky,nebo se neohýbá při šlapání.Pokud ano,tak ji tam přivař.
Takto nejako to planujem spravit. Nielenze nedam finalny lak, nedam ziadnu farbu asi.
Lebo som uvazoval nad vypalovacou farbou nanesenou v lakovni.
Iba ak by ste mali typ na nejaku osvedcenu farbu s naozaj dobrou krycou schopnostou a dobrou odolnostou. Alkyton ma dobre farby... ale nie az tak dobre ako vypalovacka. Vyhoda vsak je ze to je reaktivna farba(rust oleum) a pripadne skrabance si clovek opravi bez velmi viditelnych flakov. I ked tu opravu i tak vidno...
Takyto typ vidlice sa mi javi ako pevny dost a dost- urobim z jokla 25x25 zasa na vysku Ked sa na dve predpripravene rury postavi a aj poskacem, nejavia pozorovatelny prehyb- a na hranu to bude znovu pevnejsie(na hranu to ma 35mm)
Inak zaujimave, ocelovy ram ako ho mam spraveny, je stale lahsi nez stary, dreveny po osklbani od vsetkeho co sa dalo odstranit.
Este na tej zadnej vidlici treba popracovat... no uz sa to crta. Po asi 8 hodinach prace. Nie je to rychle ak to clovek potrebuje presne. Predpokladam este aspon 4-5 hodin prace. Potrebujem slnecny den, alebo aspon teploty nad bodom mrazu- zle sa robi ked mrzne. A vnutri zvarat nebudem.
Skusal som po nej poskakat, ziadne viditelne pruzenie.
dotaz k druhe fotce - jakou budes mit delku cepu na kterem se vidlice bude kývat?
... aby to nebylo nestabilní....
Osova vzdialenost gulovych lozisk mi vychadza 50mm ked pouzijem na ich ulozenie 30mm dlhu matku. Stale to bude sirsie nez ma dcera na svojom celoodpruzenom bicykli... Na ten uzky koniec bude este navarena ocelova platna, do ktorej budu nasrobovane oka gulovych lozisk. Celkova dlzka kyvnej vidlice bude ~500mm. Paka na odpruzenie ~2.5 nasobna(teda okolo 200mm pred odpruzenim a 300mm za odpruzenim).
50mm vypada OK.
Pokud se potrebujes vyhnout retezu atd...
jen mne napada - kdyby jsi tam provrtal ty svarene profily pricnou diru a do ni zavaril trubku. do ni vlozit silonove / bronzove kluzne pouzdra a osicku cca 8mm ?
"... do ní vložit ..."
A co do trubky zavařit přední ocelový náboj = kuličkové, seřiditelné ložisko.
/obava o pevnost? Co "štosů" pochytá přední kolo .../
Rieseni som presiel niekolko... Tie gulove klbove loziska su trecie a navyse ich mam. Ma to aj vyhodu- su na 12tkach sroboch, mozem si dodatocne nastavit zadnu vidlicu rotaciou pozdlz osi x. Navyse... vyrabat nieco co nemam k dispozicii rovno... ked nemusim?
Co sa tyka naboja na koleso- take nieco by sa u mna naslo. Ale bol by problem so sirkou. Jasne, da sa to skratit... ale aby som dokazal viest retaz vedla osi klbu to by tie loziska museli byt doslova prave na lavom. Musel by som retaz viest nad osou klbu...
Na tom obrazku, kde je zobrazena komercna zadna vidlica retaz nejde v osi klbu, ale dost nad nim.
Ja to planujem urobit podvesene, klbove lozisko bude navrchu a vidlica pod nim. Retaz potom povediem povedla klboveho loziska pricom vidlica nebude s nou interferovat.
Tento vikend som venoval asi 12h zvaraniu zadnej vidlice. Neulahcil som si to, tak to trvalo, ale vypada to dobre. Teda az na par zvarov, ktore su na pre brusenie nepristupnom mieste... Ale tie nepristupne miesta nebude ani velmi vidiet...
Sváry vypadají na elektrodu fajnově.Zítra hodím fotku svojí kyvky,valím sváry COčkem a dolaďuji fortunkou.
Nemam lepsiu zvaracku, ale invertor dokaze zvarat s trochou citu celkom dobre. Bazicke elektrody, ziadne rutilky... ked som zvaral rutilovymi antikor, tak mi nezatekal kov do zvaru, tam zatekala len struska :D
Inak zvar vypada lepsie nez obrazok. Tie miesta po zacisteni smirglovym kotucom este za horuca hodili take divne odtiene
S invertorem vařím v práci.Jak říkáš,chce to cit.Dodám jen, i kvalitní kuklu:-)S 1,5nerez to jde skvěle.Sváry se ti povedly a dobrousit na exponovaných místech jdou.Doma mám trafo s usměrňovačem.Zatím neodzkošeno,ale hodlám ho používat.Jináč já ty sváry taky mocneřeším
Zvaram v zasade bez kukly. Ved by som cez to cierne sklo nevidel co zvaram!
Ale vazne, v sobotu som zvaril susedovi panty na brane. Ze vraj mu vydrzali tyzden po tom ako mu to kamarat zavaril. Pozeram na zvar... a pytam sa- ako to zvaral? Ved tam ani kov nie je, to je len sama struska? A TO TAKTO VYDRZALO AZ TYZDEN? A sused mi hovoril, ze ten jeho kamarat mal taku starsiu zvaracku, ale nie kuklu :)-zvaril to bez kukly :D A ze mu stale vyhazovalo istic... Ja hadam, ze ta zvaracka nebol inverter, ale stara klasika, neusmernena.
Na zvaranie antikoroveho drotu som zohnal len rutilove elektrody. Zvarit sa mi to podarilo, i ked to vypadalo dost seredne a kov nechcel zatekat medzi spajane kusy, tam zatekala len zvarka. Podobne sa mi dialo i pri rutilke na bezny kov... Zeby to bolo tym, ze mam usmerneny inverter? Ale na tych rutilkach bolo napisane AC/ DC+ takze by to malo ist i na usmernenu zvaracku. Mozno to len neviem... Nie som ziaden zvarac. Naucil som sa, ked som potreboval urobit zabradlia okolo domu ked som stratil trpezlivost so znamym co mi to slubil ale stale odkladal. Ked sa ozval, ze uz moze, tak som uz mal kupeny DC inverter a vsetko pozvarane niekolko mesiacov :)
Pokud se nemýlím, tak rutilky by měly být připojený na mínus pól. Jinak doporučuji OK 6380
Ja si nepamatam, co za elektrody som na nerez kupil, len to, ze to bolo na nerez a ze boli rutilove AC/DC+
Take znacenie maju aj rutilove elektrody na bezne kovy.
Bazickym sa mi zvara ovela lepsie a tie su DC+ (tie co som doteraz pouzival. E-B 121 a 125 pre jokel.
Rutilka buď na střídavý proud, nebo na stejnosměrný na mínus. Bazická jedině na stejnosměrný a na plus. Prý existují i jiné typy, ale ještě jsem je nepotkal.
Rutilová struska je těžší než bazická, takže ráda zatéká pod kov. Chce to elektrodu hodně položit (max. cca 40°), nastavit proud aspoň 60 A, aby měl oblouk sílu na odfukování strusky (pod 50 A to nedám), a postupovat tak rychle, aby lázeň elektrodu nepředběhla. A samozřejmě mít díly důkladně slícované a upnuté tak, aby svar byl malinko do kopce.
Střídavá svářečka (trafo) víc vrčí a prská, ale jinak dělá stejně kvalitní svary jako stejnosměrný invertor. Z hlediska pohodlí je to ovšem nebe a dudy, hotstart ušetří spoustu nervů při zapalování oblouku.
Bazické elektrody radši nepoužívám, protože vlhké dělají v housenkách bublinky (vyzkoušeno) a na vysušení potřebují vyšší teploty, než zvládne naše elektrická trouba. Rutilky stačí zahřát na něco kolem sta stupňů a jsou suché.
P.S.: nejsem svářeč. Co píšu, to mám vyzkoušené a funguje to, ale radši si všechno ověřte u spolehlivějších zdrojů.
Rozpraval som sa s profesionalnym zvaracom- vcera. Takze co sa tyka problemu vlhkych elektrod z jeho pohladu.
Vlhke elektrody ak su bazicke- nulovy problem. Ak su mokre tak je naozaj problem ale nie tak velky. Vraj staci potiahnut zvar 2-3cm a elektroda sa tak rozohreje, ze sa sama vysusi. Co sa tyka pevnosti zvaru nie je problem. Co sa tyka problemu bublin zalezi od rychlosti tahania zvaru... Ja tiez nie som zvarac a precital som si teorie okolo tohoto, lenze on pracuje a tam sa ho nepytaju, ci sa mu paci alebo nie v akych podmienkach pracuje, musi zvarit a splnit co od neho pozaduju. Musi mat pevne a dobre vypadajuce zvary. A co som jeho zvary videl, sem tam mal na zvare vlhkou elektrodou bublinku, bolo to zriedkave a zvar vypadal kompaktne a bol aj pevny. Na reze bol dobry tiez.
Ono to není tak jednoduché, jak to vypadá. Obal elektrody pohlcuje vzdušnou vlhkost a rozhodně nestačí odpálit 2-3 cm elektrody aby se vysušila. Tohle profesionální svářeč neudělá, protože ví, že postup sušení elektrod je zdlouhavá záležítost. Rychlým sušením dochází k praskání obalu elektrody a následnému znehodnocení sváru. Kdyby jeho svár prošel rentgenem, divil bych se, kdyby byl naprosto v pořádku. Na sušení elektrod se používají sušičky elektrod. Elektrody se pak uloží do přenosného zásobníku, který je rovněž vyhříván na pracovišti.
Nicméně je si třeba rovněž uvědomit, že 1 mm2 sváru udrží cca 40 kg va tahu, takže pro běžné domácí svařování není třeba pořizovat sušičku, úplně stačí obyčejná trouba, nebo uložit elktrody na radiátor topení.
Jinak pro sušení elektrod se používají tyto teploty: 100°C po dobu jedné hodiny a pak 300 - 350°C po dobu dvou hodin.
Jiří ahoj,nejsem profi svařeč,ale s tou pevností v tahu na 1mm čtvereční najdu kde?Jako material elektrody/material tabulky.Už sem ze školy dlouhou,ale taky to tak používám:-)
Kdysi byla pevnost v tahu (Rm) napsána na každém balení elektrod, Popravdě nevím, jestli se to udává i nadále. Pamatuji, že třeba B-E 121 měla pevnost v tahu nejčastěji Rm = 420 MPa.
Něco málo najdeš zde: http://www.svarbazar.cz/phprs/view.php...
Jinak by měl pevnost udávat vždy výrobce elektrod. Pokud budeš používat elektrody esab, tak tady najdeš veškeré potřebné informace: http://www.esab.cz/cz/cz/products/index.cfm...
Konkrétně třeba:
http://www.esab.cz/cz/cz/products/index.cfm...
Ještě mě napadlo,tahová linka jde v celém rozsahu mimo jackel i pružiny?Ale asi bude nábojová převodovka hej?
Mam prevodovku variator NuVinci380. Nechcem si ani predstavit mat vzadu kazetu :) Prevod som si nastavil na rychly, namensia rychlost pri kadencii 90 je okolo 11 km/h a najvacsia okolo 43km/h. Samozrejme nie je problem kadencia okolo 120 na par minut :)
Retaz pojde okolo guloveho klbu, teda bude posobit neutralne- v tom mieste bude kladka.
Sváry jsou v pohodě,na exponovanych místech jdou začistit,taky to tak màm.Jen když mě chytne,tak brousím i to co neni na očich.Ten balík za N380to je palba,polovička mojeho stroje.
Ja som tu nabu kupil kompletne aj s vypletom za 320 eur cez e-bay. Vdaka tomu som nepotreboval kupovat zadne vypletene koleso, kazetu a prehadzovacky. Isto, pokial by som sa tlacil do najlacnejsich komponentov tak to stiahnem hlboko pod tu cenu...
Teť na to koukám,nasazuji bowden.Sakra zapoměl sem návarek!No nic,bude nanýtovanej.
no hej... na to clovek dava pozor, sklada a rozobera x-krat, a nakoniec aby zistil ze nieco chyba.
Dufam ze som nic nezabudol na tom svojom... Preto nebudem natierat kym nebude vsetko na mieste.
Pokusne som spravil sedacku recyklaciou sedacky z dreveneho rekumbenta a nejakych hranolcekov z cerveneho smreka co mi ostalo zo stavby plota :) Ten priehyb v lumbalnej oblasti sa zda byt velky, ale ked som sa meral z fotky tak ho mam este o 2cm vacsi(zmensil som si ho)
Takze teraz vazi ta sedacka 3.1kg. Je samonosna a mozem na nu prilepit aj nosic a operadlo. Je to vela?
Alebo mi treba spravit/kupit novu?
Zatím ji nech.Po zaježdění a odchytání much jízdních zádrhelů se jí můžeš věnovat,a nebo taky ne.Pro začátek ji nech.Budou jiné krpy,tahle se dá řešit za provozu.Lehu zdar.
Premyslal som... Ked uvazim, ze bude niest mna a este tak 10+kg v nosici tak sa mi ta hmotnost zda byt adekvatna. Uniest by to ta sedacka mala. Unesie v pohode mna s manzelkou naraz(ked si na mna sadne) bez viditelneho pruzenia alebo skrucania. Nebudem musiet dat zo 2 metre joklu... Kostra ako ju mam urobenu postaci, len privarim drziaky a sedacku.
Poslednu, najmensiu latku som odstranil, bola tam uplne zbytocna.
Vidíš, dělat to na lehu, to mě ještě nenapadlo. Dík za inspiraci.
Laminátová sedačka se dá udělat od půl kila výš.
To je dilema... S laminovanim uhlika ci skla nemam skusenost. Najlahsia co som videl na svoju mieru na internete mala okolo 3/4 kila. Jirka tu nakole.cz prezentoval velmi lahku sedacku urobenu z 5mm preglejkovych rebier a 10mm drevenych tyciek. Ta sa mi zdala az poddimenzovana... Skusal niekto spravit sedacku s integrovanym nosicom a opierkou na hlavu???
Toto som nasiel na sieti http://www.novosport.de/files/9/sitze-polster.pdf tie ceny su dost vysoke...
Z vodovzdorne preglejky,šířka žebra 40mm,kulatina 15mm pouze ve 3 místech spojena se žebry.Vrch je z hlinįkového plechu odlehčen vyřezanými otvory.Ve stádiu testu,foto dodám.To jen tak na okraj.Veselé vlikonoce:-)
Ako ti vypada predbezna hmotnost?
Ja tam mam rebra z cerveneho smreka hrubky 24mm a tie priecne latky maju okolo 30x15 cm v priereze, variabilna dlzka. Tak rychlo rastie hmotnost ze ani neviem z coho :)
Zelam veselu velku noc tiez :), ja sa budem zabavat na stavbe rekumbenta. Najlepsia zabava :)
Uhlíkové sedačky jsou drahé, o tom žádná. :-)
Já mám dvě sedačky kolem půl kila. Jedna ze skla od Jirky a ninka, druhá z uhlíku značky Thor: http://www.thorseat.eu/en/thor-composite...
Po upravach dlzky ma teraz ta sedacka 2.9kg. No hmotnost prida upevneny nosic a opierka na hlavu.
Keby som si vyrobil ohybanu preglekovu sedacku tak by mohla mat do 1.5kg... ale keby som na nu pridal tie veci co na nej chcem mat tak mi zasa hmotnost narastie. Ci to navesim na sedacku, alebo na kostru mi vyjde asi zajedno.
sedacka bez opierky a nosica
Ten velkej pruhyb a tvar sedacky bez zakriveni v ramenou ti vyhovuje?Nedovedu si predstavit na tom travit celej den.
Ked som sa odfotil v stoji, tak som ten priehyb mal este o 2cm vyssi... Mam 196cm, mozno preto sa to zda byt vela.
V kazdom pripade som sedenie testoval pri pozerani filmu. Nebol to problem. Zasa ked som sa vratil z odburinovania zahrady po 6 hodinach staleho zohynania sa a prekopavania, tak som bol riadne stuhnuty, so svalovicou na krizoch- vtedy to az tak prijemne sedenie nebolo.
Co mas na mysli pod zakryvenim na ramena? To co mavaju laminatove sedacky a co zakryva krk? Na minulom bicykli som toto mal rovnako s mensim priehybom pod krizami- nepritomnost krivky pri pleciach nie je ziaden problem, ale ta mensia krivka pod krizami problem bol. Neviezol som sa sice dlhsie nez pol hodinu v kuse, ale tlacenie do pedalov nutilo k vyrovnaniu chrbtice do menej prijemneho plochsieho obluka. Ak mi toto nebude vyhovovat tak to prerobim. Sedacka bola hotova dost lahko a rychlo. Zrecykloval som tu z dreveneho rekumbenta.
Při šlapání se používá i zapření v ramenou o sedačku.proto je vhodné zakřivení horní části. mrkni třeba na www.pokryti.wz.cz je tam spousta domácích staveb z čr,nikdo takový tvar sedačky jako ty zatím nemá,a to už jsme byli ve spoustě slepých uliček:-)
Používané sedačky mají zjednodušeně tvar C,ty s výpletem tvar J,tvoje je ve tvaru S.
Nevíš, kde bych našel (nejlíp obrázek) rozložení síly do opěradla při šlapání?
Dík
Teď po Velikonocích je ideální čas.
Vem vajíčka a naskládej na celou plochu sedačky a jeď do kopce.Na kopci to vyfoť a máš ideální obrázek rozložení síly do opěradla.
Prdelky, prdelky, na to tě užije!
Jelikož patřím k těm, kteří "nejsou líní se nažrat", nezjistil bych nic
Vezmi montažní pěnu, nastříkej na podlahu a stěnu, zajdi si do lednice pro pivo a pak si do té pěny hačni a opři se o pěnu na stěně. Než v poklidu vypiješ pivko, tak budeš mít tvar sedačky. A když nebudeš línej, tak i s opěrkou hlavy. :-))
Ještě jsem zapomněl, že je dobré na sebe předem natáhnout overal pro jedno použití.
Jó, a nesmíš vytuhnout dřív než pěna.
Tak to nemáš pravdu. Já jsem takovou sedačku měl na Vendettě. Hromada lidí ji v pohodě používá, já postupně zjistil, že mi to tak nevyhovuje, takže teď tam mám sedačku klasické konstrukce.
origo sedačka na Vendettě je do C.
Zpočátku Cruzbike sice rouboval na svý kola nějakou kancelářskou židli, ale pak se přizpůsobil
Originál sedačka je tam maximálně do L s lordózou, ale ne do C. Zahnutí v ramenou dělá opěrka.
Jestli mi nevěříš, můžu ti ji půjčit, leží mi doma na skříni :-)
Hele, Martine, moc nechápu o čem se tu přeme. Ty tu sedačku máš? Přijde mi že tohle je už spíš o slovíčkaření a nebo o chápání světa. Já beru jen sedačku, opěrka hlavy je samostatný díl.
Ano bez opěrky se na té sedačce jezdí dost blbě. O tom něco málo vím.
Hele, Martine, moc nechápu o čem se tu přeme. Ty tu sedačku máš? Přijde mi že tohle je už spíš o slovíčkaření a nebo o chápání světa. Já beru jen sedačku, opěrka hlavy je samostatný díl.
Ano bez opěrky se na té sedačce jezdí dost blbě. O tom něco málo vím.
Chlapi- lahka pomoc. Ked to budem mat zlozene dohromady tak budem pridavat vrstvy napriklad polystyrenu a tak menit pomaly tvar sedacky. To co dostanem ako najpohodlnejsie to si necham. Ten tvar ako mam teraz mam uz odskusany a je bezproblemovy. Jedina vec co neviem je ako mi bude vyhovovat 48mm lumbalneho prehybu. 30mm sa mi zdalo byt malo- to som mal na predchadzajucom bicykli. Ked som si na nu sadol tak ako mi to vyhovovali tak som dokazal pod krize zasunut prsty- bola tam medzera. Je ale mozne ze potrebujem ten prehyb posunut trochu nizsie..
To zapření v ramenou je a není pravda, záleží to na konkrétním kole. Pokud máš úhel v kyčlích spíš uzavřený, ramenní část sedačky ti na nic není. Kdykoliv zabereš do pedálů,cítíš to dole v kříži. Naopak pokud máš hodně otevřené sezení, jako když na 20/26 Azubu hodně zakloníš sedlo, při pořádném opření do pedálů cítíš tlak hlavně v té horní části sedla. Plus pokud si člověk dělá sedačku sobě na míru na svoje záda, bude záležet na přesném prohnutí jeho zad kolik síly se přenese v křížové části a kolik až nahoře.
Tzn., že "ideální" sedadlo by mělo mít tvar osmičky "nepřeštípnuté", jen ve střední části zúžené, které by nepodpíralo slabiny?
Teď tomu asi nerozumím. Já měl na mysli boční profil sedačky a do které jeho části se přenese reakce od tlaku nohy na pedál.
tu "lasturu" ve které sedím o kterou její část (horní x dolní) se opírám při šlapání.
https://www.youtube.com/watch?v=47RT2u191Yo
tady se jezdec neopírá ani horní ani spodní (nebo je to jinak?)
AV- na ktoru cast tela citis preneseny tlak od noh- na zadok, krize, vrchnu cast chrbata, ci plecia? U mna je to najviac v tej krizovej casti- ta to kotvi na sedacke, ale to je len kotvenie, ked sa telo nemoze nikam pohnut, ta sila posobi na vacsej ploche. Nemam tam tu cast pre plecia... pretoze si netrufam odhadnut ako daleko ju budem potrebovat. Viem, odmeral som si to, ale nie je to presne. A zistil som ze to zaprenie plecami nepotrebujem ked je lumbalna cast(pod krizami) vhodne tvarovana.
Jedine co v tej casti potrebujem a je to len kvoli pohodliu, je opierka na hlavu- pod zhruba prvy stavec az spodnu cast lebky v tom mieste.
Nemam dobru cyklisticku prilbu :( neda sa mi pouzit bez toho aby mi tam nezavadzala- zatial som jazdil len bez prilby. To budem musiet riesit.
Presne. I na tom minulom kde som mal len 30mm prehybu sa pri 25stupnovej sedacke cela sila preniesla cez krizovu oblast. Nevytlacalo ma cez nu. A az tak slaby tlak do pedalov som nevyvijal, akceleraciu to malo dobru i v porovnani s beznym bicyklom. To ale moze byt aj kvoli variatorovej prevodovke kombinovanej s malymi kolesami.
Zdar, to co jsem kdysi zkoušel bylo myslím z 6mm žeber z březové překližky a do hodně natěsno svrtaných děr naklepnuté smrkové kulatiny 10mm. Chtělo to trochu si vyhrát se sílou potahu bulprenem na různých místech, aby to nebylo pocitově vyklenuté uprostřed, ale jinak to fungovalo. Mělo to pod 700g (prototyp myslím těsně nad 600g) a bylo až překvapivě odolné. K rámu se to chytalo na dvou místěch, jedno pod zadkem a jedno cca na spodním konci lopatek. Testoval jsem to na svých tehdy myslím 60-62kg váhy. Hádám z 12mm kulatiny a třeba cca 8-9mm překližky by to furt mělo pod kilo a uneslo pohodlně i o kus těžšího člověka.
Lamináty jdou udělat cca od půl kila, ale má to pár podmínek: je nutné si s tím hodně vyhrát a mít materiál fakt jen tam, kde je absolutně nezbyné a jen v absolutně nezbytném množství, což se obojí řídí konktrétním kolem a jezdcem, který na tom bude jezdit. Proto obecné laminátové sedačky co dělá třeba Azub jsou blíž k 1kg - může na ně kdokoliv a jdou navrtat a přišroubovat na víc různých kol a snesou to.
Co máš postavené Ty vypadá hodně robustně a předimenzovaně, takže pokud nemáš někde vytvořená slabá místa (třeba jestli vodorovné příčky nejsou jak ementál v místě styku s žebry kvůli přišroubování k nim nebo tak něco), mělo by to být hodně odolné a vydržet věky. Ale váha je celkem vysoká. Být tebou bych to použil teď ať nezdržím zprovoznění stroje, a pak se případně časem zabýval výrobou nové iterace s cca poloviční váhou.
:) je to paradna sedacka, cital som o nej tuna na fore. I fotky som videl.
Ja mam 85kg a 196cm cize isto by ta sedaka vysla tazsia ak by som ju robil tohoto typu.
Ta co som spravil sa bude uchytavat pod zadkom (pod druhou-tretou latkou) a zhruba pod krizami- ten dreveny ram je tak pevny, ze je zbytocne predlzovat kovovu kostru ako som planoval predtym. Som si isty ze by zvladla i kos a zo 15kg nakupu. No v poslednej dobe mam take pochybnosti o tomto rieseni, Opierka hlavy mi vuchadza na konci bicykla, ten kos by bol celkom za kolesom. V zasade by som kosom predlzil bicykel o cca 30cm. To si musim este premysliet ci to tam chcem, alebo vymyslim nieco pod sedacku... ale tam je zasa kyvna vidlica.
Od azuba sa mi pacila ta hlinikova nastavitelna sedacka :)
O stavbe sedacky mozem popremyslat, mam doma 10mm nabytkarsku preglejku asi 5m2, a 12mm bukove koliky k nabytku... a nasla by sa alternativa v rucke k metle alebo hrabliam :) ale ta ma asi 20-25mm priemer, co je uz dost vela.
https://www.youtube.com/watch?v=JPbgyo6Ltz4 toto by som tiez zvladol...Len nemam material na to.Kedysi som chcel kupit, ale potom z toho zislo, asi kvoli cene a minimalnej velkosti plechu co predavali.
Momentalne idem do sprevadzkovania, po par dnoch/tyzdnoch jazd po zlom terene(testy zvarov) to znovu rozoberiem a poslem na komaxit do lakovne.
Lacne (okolo 10eur) zadne odpruzenie je neskutocny luxus. I ked si zatial sadam len na hranu jokla, tak som vcerajsiu jazdu cez jamy(trufam si na stale divokejsiu cestu) prezil bez ublizenia na tele. Kolise to paradne. :) co by spravilo odpruzenie so vzduchovym tlmicom neviem, nemam skusenost, ale viem, ze ten predchadzajuci neodpruzeny dreveny rekumbent by na tych jamach dostal zabrat (a netusim ci by take narazy prezil).
ja mam nosne rebra z cca 9 mm preklicky a tie priecne vyrobene z dubovej listy na parkety podobne ako mas na svojej sedacke. Sedacka 1.1 kg ja mam cca 95 kg ale mal som aj viac. Sedacka drzii .
Sedacka mi robi vrasky na cele a to som ju mal na bicykli len tyzden. Nie je to tak, ze by bola nepouzitelna... ale 3.3kg s opierkou... Tak ju pouzijem ako kopyto na novu sedacku. Tentoraz laminovanu z preglejky. Biela cast na konci sedacky je kus polystyrenu. Aby som usetril hmotnost, opierka hlavy bude integrovana do sedacky, ziaden zvlast kus ako doteraz.
Odrezana preglejka, letecka 1.5mm a v strede topolova 2mm hruba. Vcera som v OBI objavil cca 1.5m2 leteckej preglejky o hrubke 1.5mm... Najprv som myslel, ze ju nekupim, nakolko na sedacky by to bolo malo... Navyse este poriadne lialo... ale mali tam aj kusok topolovej preglejky... tak som z neho kupil 0.5x1.2m... S lepidlom investicia za 40 euro. Teraz len dufat, ze to vyjde tak ako si to predstavujem.
Nedostava sa mi svoriek a stipcov... zasa. A to som si dokupoval ked mi naposledy chybali :D
Sedacku som spravil na dva krat. Prvy krat sa mi nezdarila... musel som preglejky rozpojit, naniest znova lepidlo a znova lepit. Myslim, ze problem nastal ked sa lepilo z dola hore... Netusim preco, ale sa mi zacali vlnit preglejky, akoby sa mi vrchna cast zosuvala dole, ale len ciastocne... Svorkovanie z hornej casti smerom k dolnej ten problem odstranilo, nastastie. Teraz treba cakat na zatuhnutie lepidla.
Z boku visi PE folia na zabranenie prilepenia novej sedacky ku forme... dufam, ze to pomoze.
Chalani obvinujem Vas! Vy mozete za to, ze skusam novu sedacku len par dni po skuskach jazdy na lavicke z tanku. Takto nasadit jednemu chrobaka do hlavy... :D
Teraz len dufat ze to bude lahsie nez sucasna sedacka a ze to bude dost pevne. 3 vrstvy, dokopy 5mm... to by mohlo stacit so zmenenymi podperkami... a zda sa ze by som mohol dat i ten nestastny nosic. Uvidim...
Este mi ostal nejaky zvysok topolovej aj leteckej preglejky, ak sa mi nebude vidiet pruznost, mozem prilepit este dve spevnujuce pasnice po stranach... No najprv nech to poriadne zaschne.
Po vytiahnuti z formy... vypada to lepsie nez som ocakaval, musim dodat. Na bicykli ju bude treba podporit aspon na troch miestach...Teraz to bude treba dobrusit. Nechal som si rezervu 0.5-1cm z kazdej hrany
A hotovo... Hmotnost 1.3 kg... Este to par gramov pusti ako sa doodparuje voda z lepidla. A stale je to dost pruzne. Myslim... ze aspon 4 body uchytenia ku kostre to bude potrebovat... a co tie vystuhy pasmi preglejky odspodu... mozno by pomohli tiez... to je dilema.
Toto ma 1.3kg ale nie je to samonosne... ked pridam jokel na podopretie... Ta stara sedacka ma 3.3kg bez opierky na hlavu, ale zato je samonosna.
A vrta mi v hlave ten nosic. Ten by mohol byt privareny na jokli co bude podopierat novu sedacku. A hmotnost- ta zasa narastie :D
Priehyb pod krizami sa zmensil o 10mm na 38mm... ak mi to bude malo pridam tam viac karimatky, alebo co pouzijem na potah, ak bude potah.
Tak a mam aj drziak na tu ohybanu drevenu sedacku. Celkova hmotnost sedacky s podperou- 3.3kg. :( Mne je ta hmotnost sedacky sudena. Ked odratam tie drziaky co som odrezal z kostry bicykla co drzali prvu sedacky, tak som usetril cca 300g. LOL... mam lamentovat o troch dnoch prace navyse a 40 eurach investicie?
Utesuje ma len to, ze ta sedacka vypada podstatne lepsie nez ta lavicka.
Este tam navrtam 8 dier a prizvaram drziaky pre pripevnenie nosica. Ak sa rozhodnem ho tam nainstalovat. Potom mozem tento ram prizvarat ku kostre... Ma to jedno pozitivum- ten ram spevni zadnu cast kostry.
Zase o kusok blizsie k jazdeniu.
Prerobil som zavesenia pruziny- vrtak nie je dobry na vrtanie presnych dier, lepsie je pouzit o 0.5mm mensi a dieru dofrezovat stopkovym vrtakom.
Na vidlicu som pridal aj male vodiace koliesko na vracajucu sa retaz- urobim to na podobny styl ako je koliecko na sponovacej pake na prehadzovacke.
Konecne som prizvaral ram pre sedacku na kostru. A samozrejme, dolakoval som sedacku- teraz ma za sebou 5 riedkych naterov a 4 jemne vybrusy. Viac toho nebude potrebovat.
Kusok som zasa pokrocil... Teraz na jar ma asi zbrzdi zahrada... Ale aspon si budem moct lepsie premysliet postup stavby
Ahoj,jen tak na okraj,máš ovocnou či zeleninovou zahradu?Màm zájem o rouby švestek,domluvíme se a dojedu.
Zeleninovu... mame i par ovocnych stromkov, ale moc nam to s nimi nejde. Broskyni sa nedari, asi ju vykopem, marhula vyschla :) a to co som zasadil miesto nej sa neujalo. Z dvoch jabloni mi jednu zozrali od korena hrabose. Potvory. Druha je pekna velka. Pokial nebude leto ako minule tak bude mat paradnu urodu. Mam tam este malu hrusku co mala len dve hrusky minuly rok, jej prva uroda. A dvojrocnu ringlotu. Klasicke slivky sme nechceli, nedari sa im tu.
Inak to este nemame velmi upravene. Rozmyslame ze si tento rok dame spravit chodniky zo zamkovej dlazby...
Kořeny žerou hryzci, kuwy neřádské ...
Na rouby je trochu pozdě.
Zvaril som to dohromady. Trochu to bol oriesok, kedze nemam stand, ale zobral som jokle a svorky a uchytil som todohromady a po kontrole linie som to zvaril. Teraz musim vyrobit sedacku, aby som mohol dalej pokracovat.
Povozil som sa na tom. Je to mucidlo na sedenie :) Ved komu by sa prijemne sedelo na ostrej hrane. Ale da sa to vydrzat na minutku. Skusil som prejst po nerovnostiach- asi 5cm vyskove rozdiely. Ocakaval som neprijemne narazy, no to odpruzenie to uplne pohltilo. Z toho kratkeho skusania som mal pocit akoby som plaval na vode :) Rovnovaha sa da udrzat bez najmensich problemov.
preco tie fotky nejdu nahrat... ved maju po 1.5MB
No rozhodně to vypadá na velkou ztrátu energie při šlapání, linie řetězu ti neprochází kloubem, takže budeš tahat proti tlumiči.
Linia retaze bude prechadzat presne cez klb. Tam je naplanovana kladka. Presne tak som to mal spravene aj pri drevenom lehocykli, ktory odpruzenie namal. Cize straty sposobene prepruzovanim pocas tahania nebudu. Odpruzenie robi kladku nevyhnutnou.
Ak by som ju tam nedal tak aj bez odpruzenia by mi sla retaz krizom cez sedacku. Bez odpruzenia sa da ten bicykel spravit aj bez kladky... i ked sedacka by vysla zbytocne vysoko.
Ale dá se to i bez kladky
Bez kladky- v klbe mi pri plnom stlaceni klesne bicykel o skoro 12 cm. Bez kladky by to znamenalo ze by retaz bola 12cm mimo os klbu. A co by to robilo s tahanim... najprv by mi vystrelilo tlaceny pedal dopredu nakolko by sa skratila tahova linka retaze a pri vystierani pruziny by som mal zasa kopanec do pedala ako by sa rychlo zvacsila tlakova sila...
Mě se to líbí.
Ten tlumič, spíš péro jsi sehnal tady nebo v Říši Středu? Na e-bay jsem viděl různý podobně vypadající sestavy pér s okama s různejma tuhostma. Ale ve zdejších e-shopech jsem na to nenarazil. Možná málo hledám.
Já to totiž taky budu potřebovat :-).
Hej, to nie je tlmic to je peeeero :) tlmi minimalne, ale to mne nevadi, podobny ma dcera na bicykli a funguje bez problemov roky.
A z toho co som vyskusal jazdu na tomto mucidle som nadmieru spokojny. Narazy su do neuveritelnej miery utlmene, premenene na mierne zakolisanie. Nie je to tak, ze by sa to kolisalo dlho, len to tak zhupne.
http://www.kubicasport.eu/shop/goods/tlmic...
Privaril som do kostry matky na upevnenie hydrauliky a bowdenov, a konecne aj drziaky na sedacku.
Opierka mi vychadza 5-7cm dalej nez potrebujem... Skusim tu trubku viac ohnut... alebo to uplne prerobim.
Jazda je teraz uplne luxusna... Ked si sadnem a opriem sa tak bicykel poklesne do perovania asi o 4cm. Ostava este cca 8cm rezervy. Prejazd cez "testovaci vytlk", co ma asi 7cm hlbku, nesposobi naraz do dorazoveho silentbloku na perovani, tak by to malo byt prijatelne... ak by sa ukazalo ze mi chyba pevnosti pruziny, kupim 1000lb/in a dam ju namiesto tejto 650tky.
Já sem měnil pružinu i uložení.První foto je špatné uložení,moc to houpalo.Druhé je dobré,pružina již nejde na doraz.
Pekna zadna vidlica, vyhral si sa s nou :)
Ako ju mas spakovanu? Ja mam 13 cm od klba k pruzine a 34cm od pruziny k osi kolesa.
Dík,to je 24".Míry ti pošlu,jinač bude 20".
Tady jsou fotky s 24" .Na té 24" je bazmek,co nahradil převařování špatného kotvení pružinátoru.
Ak ten mechanizmus spravne chapem, tak mas paku 40/11cm... to je stale dost vela... 1000lb pruzina na toto staci?
V tom pripade moja zadna vidlicasa pri 34/13 pake nebude potrebovat silnejsiu pruzinu. Ked si sadnem na koniec sedacky, nad os zadneho kolesa, tak sa dotkne silentbloka len ked to rozkolisem.
O ukotveni,uložení tlumiče je psáno v některém homebuildes tady.Já sem páku řešil dvakrát,jednou špatně a napodruhé dobře.Tak nějak.Ono se to pozná nejlépe na polní cestě s dírami,které tě nepřipraví o život:-)
Ty tady na materiálu nešetříš. Ty úchyty sedačky jsou festovní.
Koukám, že máš hodně položenou sedačku. Už se nedivím, že ti vychází nosič až za zadní kolo.
Kolo přizpůsobuje sobě, na rozdíl od tebe - ty se musíš, chceš-li jezdit, přizpůsobit kolu ...
8)D
:) nesetrim... Musi drzat poriadne. Nestojim o to aby to povolilo. Je mozne ze prerobim sedacku, ale pevne uchytenie je zaklad.
Sedacka je nastavena na 25 stupnov... pred poklesom v dosledku pruzenia. Sedi sa mi na nej dobre v tom uhle.
Aha. Nějak jsem si nevšiml, že kolo stojí do kopce...
Zdravym spoluleziacu spolocnost
Vzhladom ze nemam stav a to v poslednej dobe hodne zly na jazdenie. Venujem sa namahaniu tej sedej srandy v lebke a snazim sa vylepsit svoje modre lehozihadlo.
Chcel by som sa spytat mam sedacku pripevnenu 12mm srubami a nahoda je blbec zle sa to povoluje a tak. Otazka znie ak by som pouzil 12mm pevnu os co sa pouziva na naboje je tuto pevnu os mozne nejako lahko rozumne dlzkovo prisposobyt?? Aky je tam zavyt? Da sa to proste odrezat a narezat novy zavyt ci je tam nejaky sofistykovany mechanizmus a nieje to rozumny tah.
Jestli správně chápu, tak problém je, že šrouby nedrží utažené? Pokud je problém jen to, stačila by do závitu kapka Loctite 243 nebo něco podobného.
Po prevrtani ramu som do vnutra prizvaroval trubicku fi 15mm a 1,5 stena
Cize mam priebeznu dieru 12mm. proste staci mi 12mm rychloupinak ale robie sa cca 142 mm dlhe co je strasne moc. Len sa pytam ci sa da takyto rychloupinak skratit.
Niekedy sa vyjadrujem strasne tak treba mat so mnou strpenie :-D ..
napr:
http://www.ebay.com/itm/15-100mm-12-142mm-Front...
myslim že vobec nepotrebuješ niečo taketo, proste tam vraz osku do predného kolesa,zakráť aby niečo málo presahovala vovarenu trubku, na sedačku sprav protikus s vyrezomm (ako na uchytenie predneho kolesa vo vidlici- ak ho tam nemáš) a tiahlo normálne skráť a narež závit M5.
Ak by si chcel upravovať 12 mm rychloupinak... neviem aky je tam závit (aby si nemusel isť za sústružníkom)
a pamataj - nemozes ho namahať na strih, sedačka musí sedieť na tej vovarenej trubke.
drzia su tam matky proti povoleniu len je to take narychlo... proste snazim sa to vymazlit proste tuning. :-D
Ide mi uz o take blbosti ako nemusel by som vozit 10mm nimbus + 22mm kluc na sedacku totizto nedam dole kladku ked nepojde dole sedacka. pracujem na novom variante riaditok + predstavec ...
Nemoznost jazdit a cumet na bike ma frustruje tak aspon tuniim :-D
čo si nejaký maród?
Mozeš sem dať prosím fotku toho ako to máš spravené?
Foto. :-D
A ano som marod uz dlho mam problemy z nosom caka ma operacia. Dufam ze co najskorej kolecko vysetrení mi zacne od buduceho mesiaca a na zraz by som to mal mat uz vyhojene a byt plne pojazdny ... Dufam
NEJAKO SA MI NEDARY TO SEM ZAVESIT :-/
takže tá vovarená trubka ti končí zarovno s rámom?
Tak to je trošku horšie. Dal by dom tam kúsok trubky 12x1, aby vycnievala z ramu tak aby na nu sadla ta konzola sedala. to odnesie silu na strih. Cez to vsetko skrátený rýchloupínak 5mm , alebo skrutku + maticu napr M6
este spravim obrazok...
svetlo modry je rám, cierny úchyt (konzola) sedadla.
sivá vložená trubka ktorá zachycuje priečne sily.
Pozor, je o kúsoček kratšia než rám+konzola, aby si mal zaistené zovretie. Skrutku + maticu som tam nedával, tú si domyslíš :-)
jj nieco taketo som mal na mysli len som si to chcel skratit nejakym prefabrikatom ...ale toto bude lepsie lebo si zasa vyrobym nieco vlastne a budem mat z toho este vacsiu radost...Ď
Dalsou moznostou je 12 duralova tyčka na konce narezať zavit a dať matice.
ale to sa mi nejako nepáči.
este by sa dal vyrobyt valcek 12mm z vnutornym zavitom a pouzit omnoho elegantnejsie sruby z polgulatou hlavickou len valcek 12mm ma obmedzuje na 8mm zavit. co neviem ci na smyk vydrzii.
a ako poslena varianta pouzit zavlacku bud z kazdej strany (B) prevrtat a rychloupinak alebo na skrz (A) a znova rychloupinak. No pri druhej variante moze nastat problem z rozoberaním.
pri variante A ma napada pouzit kratucky rychloupinak z narezanim zavytu v casti bez hlavicky.
namahanie na smyk Ti prenesie ten valcek - "osa pre rychloupinak", Ten valcek moye by aj duralovy,iba si ho spocitaj na otlacenie.
Inak si myslim ze ba sa to cele dalo spravit bez tej hlavy na valceku = proste by bol hladky a drzal by ho rychloupinak aby nevyliezol do strany.
Na skladacim lehokole mam dirou v ramu prostrcenou osu z predniho kola s rychloupinakem.z obou stran dotazene matici a zariznute o 1 mm vetsi nez je siroky uchyt na sedacce.stazene je to rychloupinakem.drzi to pevne a da se to rychle povolit.zkusim dat fotku
Neviem ako presne mas urobene uchytenie sedadla.
12mm (M12) skrutka sa mi javi ako hodne predimenzovana.
Osobne si myslim ze by sa tam dal pouzit "podsedlovy" rychloupinak. Robi sa 6mm a 8mm
priemer a drzi to trenim tj dost silnym pritlacenim k bokom ramu.
Rychloupinak nie je namahany na strih!
alebo (lepšie) pouzi konstrukciu ako "mech" - vlastne ako koleso do vidlice
ze je to predimenzovane viem ale aka rura bola taka sa vovarila dnu :-D co strcit do diery sa riesilo neskôr primarne som chcel jazdit :-D ... teraz riesim muchy ked nemozem na bike cca po 4 rokoch cca jazdenia :-D
Hej... aj podla mna je predimenzovana- priemerom. Stacila tam 8cka... ale co sa mi zda je, ze mas ten srob moc kratky. Daj tam taky, aby mal aspon o 5mm vacsiu dlzku(aby 4-5mm sroba trcalo po uplnom zasrobovani matky), potom by to mala ta samosvorna matka udrzat. Ked ta plastova cast nie je dost deformovana tak nedrzi... a matka sa lahsie odtaca. Skusenost :)
Drzi to fest od novoty a jazdim na tom fuu odhad 4-5 rokov nikdy to ani naznakom nepovolilo
Len musiim vozit okrem cca 400g sruby + matka a naviac kluc a obrovsky nimbus. a vzhladom na to ze som s tymto bikom spokojny len mu chcem dopriat lifting aky si zasluzi.. Dotiahnut tie veci ktore boly tak ze hlavne nech mozem jazdit
Potřebuji se návratovou větví řetězu vyhnout přední vidlici. Co myslíte, je z hlediska odporu a životnosti lepší vést řetěz trubkou o poloměru ohybu cca 40 cm, nebo ten ohyb vyřešit kladkou, aby trubka mohla být víceméně rovná?
Na Azubu vydržela spodní trubka desítky tisíc km, pak jsem tam zkusil kladku a rovné trubky.
Při protáčení rukou byl rozdíl obrovský, při jízdě pochopitelně ne. Ale osvědčilo se to a kladka tam padne, jakoby tam byla odjakživa, žádné vedlejší účinky.
Snad jedině, že při těch často ne zrovna ideálních podmínkách stříká černý sajrajt z kladky přímo na odpruženou vidlici a stéká po ní. Teda, že by ta vidlice jinak vypadala čistší, asi ne.
Záleží taky, o kolik se to potřebuje vyhnout, čili jak daleko od hypotetické přímé trasy ten řetěz potřebuješ vysunout nahoru. Pokud je to poměrně málo, bude v té trubce řetěz zatáčet o celkem malý úhel a délka oblouku, ve kterém tah přehazky tlačí řetěz proti stěně trubky je taky poměrně malá. Pokud se to vychyluje hodně a řetěz tam mění směr třeba o 30° nebo i víc, začíná rozhodně stát za úvahu ta kladka jak píše Radek. Ona bude fungovat i při malinkém úhlu, jen její přínos oproti trubce nebude tak velký. Pro velké úhly už naopak řetěz v trubce i citelně drhne.
Díky za rady.
Jestli je při protáčení rukou znát obrovský rozdíl, tak mi stojí za to tam kladku dát už jen pro ten placebo efekt :-). Úhel ohybu je někde mezi 20 a 30°.
To s tou odletující špínou je dobrá připomínka, asi si tam ještě přibastlím nějaký blatníček.
Tak jsem rozšířil svůj "vozový park" o tento kousek.
Základ je od Romana Wolfa z Ostravy, ale dost jsem na něm ještě řezal, svářel a měnil.
Na té třetí fotce to máš ještě rozřezané, nebo už svařené. :-))
Nosič jsi "lehce" poddimenzoval - úmyslně?
Paráda, blahopřeji. Přijedeš s tím na "Krajem rybníků" ?
Asi né :-( . Spíš pojedu do Kravan.
a po maďarsky hovoríš ? :-)
Ty teď budeš dělat taxi?Musí zákazník taky šlapat?
Ten vršek vypadá téměř jako solární panel. Jaká je maximální rychlost?
Když už jsem to včera pokřtil v blátě a dešti, tak se taky pochlubím :-). Do použitelného (tj. osvětleného, natřeného a bezpečně fungujícího) stavu zbývají cca dva měsíce, když půjde všechno hladce.
Inspirace: Ninkův Oceláč, Jirkovo sedlo a Cobikův nosič. Díky!
K výše uvedené diskusi o sedlech doplním, že tohle váží 1,2 kg, hlavní podélníky jsou z 15mm překližky, postranice ze 4mm a kulatinky z buku 10 mm. Drží to pohromadě bez lepení.
Hip hip!Hurá! Skvělé a že to nejde!Jen tak dál,hodně štěstí!Pěkná práce.
Pár fotek ze stavby nového sedla.Váhu dodám později.
Toť je hmotnost kostry křesla.Vrch bude z hliníkového plechu S2.Plechový vrch bez otorů má 1000gramů.Po vyřezání otvorů větrání a odlehčení,plus asi 6vrutů a mamut(tmel),počítám 1500gramů.Uvidíme,kurňa ja se tak těšim:-)
Když už se tu řeší ta váha. Kolik to kolo má? :-P
24 kg se sideloadery, 21 bez. Co se dá dělat, bude to traktor a ne formule :-).
V pohodě,můj parník 20"/24"má 27kg.Mám materiál z nákupního košíku,jekl 25/40/2,5.Dělat leho z tohoto,tak je to teprve traktor.Takhle ho použiji jen na kyvnou vidlici budoucího leha.
Velmi pěkné, moc se mi líbí nákladní kapacita, už nějakou dobou uvažuju, že bych si takovou podobnou mutaci Oceláče měl postavit.
Váha pojízdného kola 21kg je podle mě fajn, můj Mk.3 má cca 17kg a to už jsme se při návrhu museli té hmotnosti docela věnovat. A nemám takovou nákladní kapacitu.
Sedačka vypadá slibně, ty boční žebra by mohly pěkně řešit problém s propadáním pěny mezi šprušle a mohlo by to fungovat s poměrně jednoduchým potahem.
Takovouhle sedačku mám na své variantě oceláče už někdy od roku 2009 k plné spokojenosti. Původní bulpren jsem ale kvůli pocení zad nahradil Ventisitem.
Nákladní kapacitu ovšem takovou nemám, vzadu je klasický nosič chycený k vidlici a sedačce. Jednou jsem ale vezl 1,5m dlouhou trubku jen tak přes rameno, připadal jsem si jako rytíř při turnaji :)
http://www.eurofoam-tp.cz/filtrace.php
Nevíte, zda také pěny prodávají a jaké mají ceny?
5cm na křeslo leha mě vyšlo na 500kč.Kousek zůstal na podpěrku lebky.Ceny fajne,doprava rychlá.Dnes sem se ve zverimexu ptal prodavače,zdali má filtry do akvárka z této pěny v deskách.Kupuje ji v metráži a zásadně mi ji nedoporučoval na křeslo:-)Hlavně že sem koupil obojek proti klíšťákům pro kočku.
Minulý rok vyhořel celý podnik,zatím nic neexpedují.Hledají nové prostory.Pokud jde někde jinde sehnat,tak tochci vědít taky.
http://www.tylex.cz/a118-technicke-sitoviny
popř. je tomu věnována poslední cca šestina "Homebuilders lehokol 5"
Ahoj,už ležim.Bez blatniku,ale rohlík v gzichtě.Kurňa,to mi chybělo jak koze drbání.
Dobrá,tak ty obrázky budu malovat,ať se to tu vleze:-)Budou na rajčeti.
Dik.Dnes osmdesat km v hákách,ale šťastny.
Dnes si najazdil 80km? Si dobry. Len si davaj spociatku pozor ako daleko zajdes, pre pripad poruchy.
Ja som po 5km mal dost na drevenom bicykli. Stacilo sice na chvilu zosadnut a hned bolo vsetko v poriadku... alebo hoci len prestat nachvilku tahat a ist zotrvacnostou... Musim si vypestovat na lehac svaly.
Ahoj,dopoledne třicet a odpoledne pade.Nářadí vozím jako každý s sebou.
Nie vsetky poruchy su odstranitelne naradim... keby povolil zvar... Tie moje vypadaju pevne, ale clovek nevie, hlavne spociatku nie. Ja by som si na taku vzdialenost tak skoro po dostavani.
Na tom drevenom som stale myslel na to, ze moze povolit lepeny spoj... na tomto zasa budem stale mysliet na zvary :)
Dneska si tak zvaram 1.6mm elektrodou 1.5mm jokel, pri 40A ale ten zvar stale vypadal inak nez som chcel. Potreboval som aby bol zvar sirsi. poznam tie triky ako to spravit, ale na tenkom materiali si clovek musi davat pozor... Tak ma to po asi 10 minutach nastvalo ked som stale nedostal co som chcel... ze som zobral 2.5mm elektrodu a slahol som 80A :) Tak krasne zvary som vykuzlil, ze som ich ani neobrusoval.
Dnes předané svému majiteli. Děkuji tímto H.Kábrtovi za plán, Romantikovi a P.Maršálkovi za zajištění materiálu, řezaní a svařování, L.Šterclovi za sedačku. Toliko k původnimu modelu. Dále dědovi a Jirkovi Henčlovi a L. Šterclovi za pomoc při uvedení mých modifikací do života.
A poslední. Omlouvam se za rotaci fotek, postuju z mobilu a nenabizi mi to otočení.
Díky. Ještě to bude chtít kryt řetězu, bo už jsem vysledoval, že by měl pravou nohu od kotníku po koleno od šmíru, blatníky a asi i stříšku. Co je ale nutné - sehnat menší kliky. Teď tam jsou 140 a když šlape má jednu nohu našponovanou a druhou patou drhne málem sedačku. Kde sehnat 114 s prevodnikem?
Prohlížel jsem diskuze o lehokolech z "dřevních" dob Nakole. Zvlášť hádání" o vhodnosti/výhodnosti přímého a nepřímého řízení
u řídítek dole
Většina přispěvatelů "kopala za nepřímé", hornímu vyčítali příliš velkou citlivost.
Byl tam jeden, který si leho chtěl teprve stavět (nějak jako krčmi se jmenoval - ani nick neměl 8-D ) a ten chtěl použít řešení á la HP Velotechnik - horně dolní (dolně horní).
Páni stavitelé, změnil se za těch cca 11 let pohled lehokomunity na "horně-dolní" řízení lehokola?
Děkuji, P.
První lehokolo jsem měl s horním řízením. Všechna další s nepřímým spodním a to mi vyhovuje.
Je to podle mě o tom, kde a jak dotyčný jezdí.
Spodní řízení mi prostě víc vyhovuje. Samozřejmě, že obojí má své plusy i mínusy.
Těžko říct - všechno je kompromis. Pár osobních postřehů:
Po čtyřech letech s přímým spodním: je to pohodlné; když to drncá, dá se za řidítka přitáhnout k sedačce a různě upravovat posez (k nezaplacení); když se do něčeho čelně narazí, není mezi nohama svislá tyč (to jenom teoreticky, nikdy se mi to nestalo). Na druhou stranu mají ruce vedle těla o chlup větší aerodynamický odpor, kolo nejde za ta řidítka strkat a není moc kam dávat navigace a jiné blbinky.
Po jedné krátké jízdě s přímým horním typu superman: na můj vkus malý rejd (řidítka se potkávají s nohama) a při pádu na bok je velká šance na ohnutí nebo zásah do těla. Jinak od prvního okamžiku přesné a bezproblémové řízení.
Po 9 km s přímým horním typu syslík (tiller): napoprvé hodně nezvyk, ještě trochu kličkuju. Pohodlí vypadá bez problémů; menší odpor vzduchu je znát; při pádu na bok by se nemělo nic poškodit. Mínusy: překáží to při nasedání; při čelním nárazu je to nebezpečný kus železa přímo před tělem (obojí částečně řeší výklopné provedení); žádná opora rukou pro účely poposedávání a pevného držení v terénu.
S nepřímým spodním mám najeto jenom pár metrů. Pohodlné, bezpečné, s nastavitelnou citlivostí. Ale široké (neskladnost, aerodynamika) a zranitelné při pádu na bok.
Mám horní řízení typu superman a neměnil bych. Má to tedy menší rejd, ta řidítka by mohla být o nějaký ten cm širší.
Vyzkoušel jsem si spodní přímé i nepřímé řízení a neměl jsem s tím žádný problém, byl jsem s tím okamžitě schopný jet.
Horní řízení typu tiler mi ale dělá problémy, s tou kormidelní pákou mám zpravidla problém jet jinak než rovně. Zajímavé je, že se to mění kolo od kola, například jsem si kdysi vyzkoušel highracer od Azubu (tuším že stejný jako pro akci Nordkapp-Gibraltar) a připadalo mi, že se to chová jako standardní silnička, dokonce jsem se dokázal na ulici otočit o 180° hned na první pokus.
Máš něco přesnějšího k tomu nepřímému řízení?
Tak bych ještě upřesnil, že některé varianty nepřímého řízení jsou hodně specifické ;)
... nikdy tě nelákalo mít na kole knipl - do stran řízení, dozadu brzdění?
8-)
To snad nie, potiahnutie dozadu je na stupanie a potlacenie dopredu na klesanie.
Jistě, ale při sestupování z kola "s horním" se řídítka i s řídítkovou tyčí sklápějí vpřed ...
S těmi supermany hodně záleží, jak to má člověk nastavené. Já je mám na Oceláči tak, že mi to rejd vůbec neomezuje. Tu nohu, kam zatáčím je potřeba mít nataženou, pak mi nad ní řidítka normálně projdou.
Jako drobný problém vidím ohýbání brzdových pák v případě pádu. V poslední době naštěstí nepadám :-)
Ono "vůbec neomezuje" jsem myslel tak, že do tohohle rejdu lze neomezeně šlapat. Samozřejmě když se vnitřní noha natáhne, jde zatočit mnohem víc. A s jednou nohou vycvaknutou z pedálu a pohotově nad zemí se dá zalomit skoro o 90° a otočit se v úzké silnici.
Já bych se přidal k tomu, že to není jednoznačné, protože záleží na typu kola, na jezdci a na jejich kombinaci. Parádní příklad jsem si vyzkoušel kdysi s HPVelotechnik Speedmachine, kterou jsem krátce vyzkoušel s nepřímým spodním, s pevným tillerem a se supermany. Se supermany se to chovalo nádherně, s ostatníma to bylo nepříjemně citlivé a méně přesné. Ale to může být u každého kola jiné. Na některých jde udělat i spodní řízení na přímo, i když většinou to znamená o kus větší zatížení předního kola než zadního. Na některá kola by se blbě rouboval superman, potřebuje se nějaký extrémní tvar představce. A jízdní vlastnosti budou záviset do značné míry na tom, kam padá řízení vlastní vahou když se kolo vychýlí z rovnováhy. Přímé spodní bude (krom MBB kol) mít tendenci zatáčet na nesprávnou stranu, nepřímé může a nemusí být lepší. Tiller padá skoro vždy blbě a supermany mají často tendenci být neutrální nebo lehce správně, což je myslím důvod, proč tak často je první dojem z toho řízení "příjemné a precizní". Ale to vyvážení hodně závisí na tvaru zbytku kola, ne jen na typu řízení. No a pak do toho vlezou potřeby pro velký rejd u pomalých kol, pro upevnění navigace u někoho atd. Takže rozhodování který typ není snané.
Pokud pamatuju správně diskuzi co zmiňuješ, tak ta byla hodně zaměřená specificky na rozdíl nepřímého a přímého spodního řízení. Tam podle mě furt platí, že přímé půjde udělat na málokterém kole tak, aby mělo slušný rejd, a aby mělo dobré vlastnosti bude ještě vzácnější (aby rukojeti nechodily citelně do stran, ale hlavně jakoby jedna dopředu a druhá dozadu).
"... aby rukojeti nechodily citelně do stran ..."
"Zábradlí", které má mezi osou vidlice a řídítky představec, tak funguje normálně.
Nikdo z žiletkářů, cykloturistů či bikerů si na to nestěžuje. Nikdo z nich nepožaduje nepřímé řízení, ani řídítka na sloupku (bez představce).
Na to jsem si při čtení té staré diskuze vzpomněl (a proto "vznesl" dotaz)
Částečný pohyb do stran máš vždy. Ale to srovnání se vzpřímeným kolem kulhá. Na vzpřpímeném kole máš představec dopředu, řídítka lehce zatočená zpátky dozadu, a váha těla ti stabilizuje řízení v přímé poloze. Na lehokole s přímým spodním řízením máš představec dozadu, řídítka jsou pak zatočená ještě dál dozadu (aby se na ně dosáhlo ze sedla), takže podélná vzdálenost rukojetí od osy řízení je o kus větší a snadno se to dostane do stavu, kdy pocitově řídítky víc kormidluješ než zatáčíš. A váha těla nezasahuje do řízení prakticky vůbec, protože řídítka nesou jen váhu části paží, ne podstatný kus celkové váhy člověka.
Krom toho při náklonu kola řídítka vzpřímeňáku s představcem dopředu zatáčí vlastní vahou dovnitř do zatáčky, na stranu pádu, čili nedržená řídítka pomáhají kolo stabilizovat. U přímého spodního řízení lehokola váha řídítek táhne na nakloněném kole taky na stranu náklonu, což ale v tomto případně zatáčí ven ze zatáčky, čili nedržená řídítka můžou kolo dál destabilizovat. Takže odvodit z jednoho z těch případů, že ten druhý bude taky fajn je celkem blbost.
A co takhle jednu rukojeť.
http://www.lehokolo.com/img/opava-2004-kola/lwb...
I to je riesenie... Nieco podobne ale s navyse este bocnym drzadlom daval Rick Horowitz do svojich Spitfire tricyklov http://www.hellbentcycles.com/. Neviem si predstavit superman n tomto bicykli. To je bud hamster(ci polhamster ako toto) alebo nepriame riadenie.
Ja mam zasa dobre skusenosti s hornym priamym riadenim typu hamster. Na pokusnom odrazadle som mal vyrazny tiller, okolo 1m dlhy(male kolesa), na jazdenom bol ten efekt ovela mensi pri tom sklone a tej konstrukcii bol tiller len cca 15cm dlhy. Na novom bude riadenie umiestnene na lozisku takze sa bude dat cele vyklopit. Sprvu (na testovacom odrazadle) sa mi trochu nepacilo, ze sa ruky pohybuju do lava, ked otacam vpravo. No nebolo si na to treba vobec zvykat. Uplne prirodzene... Na ceste clovek malokedy potrebuje otocit riadenie o viac nez 10 stupnov... Pacilo sa mi velmi, ze mam ruky uplne schovane za kolenami- nebola mi zima v zime ani pri jazde bez rukavic- ale zasa som nejazdil pri teplotach pod -5 stupnov. Na zabradli by mi ta teplota bez rukavic uz znacne prekazala.
Spodne priame riadenie som skusal- absolutne mi nevyhovovalo, ale to asi preto, lebo som to skusal pre zakladnu kolies 120-130cm. V podstate to bolo ako tiller so sirokymi rukovatami a pod zadkom.
Priame typu superman mi zasa prislo nepohodlne na ruky, moc nasiroko, uhol rukovati som dal kolmo k zemi a ani to este nebolo ono(zeby efekt 25 stupnovej sedacky?)... a tiller efekt na rukovatiach pri sirokom drzani ruk...
Zatial som neskusil spodne nepriame, rozmyslal som o takom kde sa pakami pohybuje dopredu a dozadu(teda nie na rotacny pohyb), aj som uvazoval ho zapracovat (a stale este mozem). Neprijde vam to ako mechanizmus navyse?
Kdybys zas někdy experimentoval s tím supermanem, tak uvaž následující: úhel ruky v zápěstí nemusí být to, co určuje pohodlí/únavu rukou. Pokud ruka drží na řídítku aniž by musely být zatnuté nějaké svaly, bude se to jevit pohodlnější, než když je potřeba svírat rukojeť aby ruka nespadla vlastní vahou. Na hodně komerčně dělaných supermanech vidíš rukojeti ohnuté dolů, aby zápěstí vyšlo víc přímé, ale pak se člověku unavuje celé předloktí jak musí prsty svírat rukojeť trvale. Po vyzkoušení hodně různých tvarů řídítek mi vyhovují nejvíc ty co mám na Oceláči - rukojeti jsou skoro rovně dozadu, je na nich daný mechový grip (něco jako tohle: https://www.bikeway.cz/deploy/img/products... a dlaň ruky pasuje zadním polštářkem malíkové hrany do toho prvního vybrání v gripu. Při brždění člověk trochu ohýbá zápěstí, ale není to nijak moc. Při řazení pohyb zápěstím nepozoruju a většinu času ruka drží na řídítkách prakticky vlastní vahou. Mnozí se diví, ale přijde mi to mnohem pohodlnější než dolů zalomené konce řídítek. A nejsu v tom sám.
Moze byt v tvojom pripade..
V akom uhle mas sedacku a ako daleko pred rozkrokom mas os karovania? Mne ide linia od osi karovania na ruky len mierne mimo vodorovnu rovinu. Vselijako tvarovane trubky dlhe pol metra... pride mi to neprakticke. A aby navyse sli trubky rukoveti priamo ku mne... nevykrutim tolko zapastie.
Hamster je vsak velmi pohodlny. Pri jazde by som si mohol opriet ruky na brucho :) teoreticky. Prakticky to nespravim, dam si tam nastavitelny doraz vysky.
Nemám po ruce fotku s člověkem, tak tady je jedna aspoň bez jezdce. Osa řízení vychází cca v místě kolen, rukojeti jsou malý kousek za osou řízení, většina váhy řídítek je vpřed před osou řízení, takže vyvážení řízení samotného funguje příjemně podobně většině vzpřímených kol - když kolo vedeš za vršek sedla a nakloníš ho, zatočí přiměřeně náklonu na správnou stranu. Rukojeti nesměřují přímo k rameni, spíš tak někam ke spodku hrudníku. S vytočením zápěstí mi nepřijde sebemenší problém. Navíc jak vidíš jsou brzdy a řazení posunuté malinko dopředu, takže úhel natočení zápěstí tak, aby prsty padly na brzdovou páku, není velký. Zároveň rukojeti chodí pro malé úhly řízení hlavně vpřed-vzad, takže řídítka nemusí být extrémně široká, aby sis nenarážel do stehen nebo tak něco. Nastavuju si to tak, že do stehna ťuknu při takovém úhlu natočení, při kterém je zároveň i dotek paty boty na blatník předního kola. Je to cca 15°, čili od rychlosti kolem 12-15km/h je rejd neomezený ničím. Pro hodně pomalá kola takové řízení vhodné není, ale na tomhle relativně rychlém člověka nijak neomezuje.
Ještě se zeptám.
Položim-li ruce (sevřené "v pěsti") před sebe na stůl (tak, jako bych "anatomicky" držel řídítka), nejsou ty pěsti v poloze pro rovná řídítka (a la MTB), ale ani na "supermany" (či jak ta řídítka na "Oceléči" jmenuješ).
Takže: Vadí x Nevadí ?
A druhá věc: Při pohledu na "Oceláč" upevněním řídítek k můstku vidlice by se udělalo "přímé dolní", pohybující se v rovině pod rámovou trubkou a ruce by tak byly ve fyziologičtější 8-D poloze ...
Ber ty moje "fantasmagorie", prosím, jen jako vývody laika - teoretika
Teď jsem si vzal do ruky trubku a položil ruku před sebe na stůl. Plně sevřená trubka chce být asi 60° od "směru jízdy". Pokud povolím sevření pěsti a trubku chytnu trochu víc jako bych držel šroubovák nebo podobně, začne být už jen cca 30-45° od "směru jízdy". Hádám proto mi to na mých řídítkách s cca 15-20° od směru jízdy nijak zvlášť nevadí. Trubka prochází pod zápěstím skoro středem dlaně trochu blíž k malíkové hraně a vepředu se "drží" mezi palcem a ukazovákem a přijde mi to pohodlné.
Spodní řízení napřímo by moc nešlo, vzdálenost hlavy je přes 40cm od části sedla, vedle které by musely být rukojeti. Kormidlo jak blázen.
Ja som laik tiez. Chytil som uhlomer(mam taky stolarsky s asi 60cm ramenami) a sadol som si do sedadla svojho rekumbenta. Simuloval som si riadenie. A dopadol som tak, ze asi budem mat riaditka zhruba na urovni pupka, vzajomny uhol rukovati 90 stupnov- cize 45 stupnov od zvislej osi a spodne konce rukovati budu vyklopene smerom vpred v uhle cca 30-40 stupnov...
Ono v podstatě není nutné držet řidítka jako násadu od kladiva. Třeba na téhle bestii mám držátka víceméně podélná:
http://nightrider.xf.cz/galerie/stadion03.jpg
a dlaně mívám položené napříč, takže se o řidítka opírají takovou tou prohlubní v "polštářku" úplně na začátku dlaně. Zátěž zápěstí je tedy prakticky nulová a je to kupodivu pohodlnější než rovná řidítka s hi-tech měkkými a ergonomickými gripy.
Vzpomněl jsem si, že Tom (waqw) doporučoval stavitelům (v dřevních dobách) instalovat nějaké odpružení rámu, protože na jeho Mk.1 (neodpruženém) byla jízda po nerovnostech utrpením.
Čím "Oceláč" pruží: páteří nebo rovnoběžníkem zadní stavby (pamatuji-li si to uspořádání dobře)?
Zadní stavba nepruží moc, sedlo je poměrně tuhé, takže i když to vzadu není zcela trojúhelníkované, je to docela tuhé. Naví horní strana zadní stavby přenese jakoukoliv ranu do zadního kola přímo do horního konce sedla. Hlavní pružení při běžné jízdě je páteř od sedla po hlavu, což není zas tak moc, ale stačí to na to, aby člověku připadala rana od předního 20" kola podobná raně od zadního 26" kola při přejezdu té samé nerovnosti. Není to stavěné na to, aby to člověk cítil jako odpružené kolo, jen na to, aby to nebylo na nedokonalých cestách tak protivné jako tuhé rámy z tlusté hliníkové roury. Zároveň ale řetěz vedený rovnoběžně s rámem a už zmíněná zadní stavba proti sedlu znamenají, že v pedálech je cítit jen minimum pružení a kolo zrychluje nebo šplhá do kopce pocitově mnohem lépe než cokoliv odpruženého a dokonce i spousta neodpružených. Je to docela konstrast třeba s některými hliníkovým highracery, které mají rám do dvojitého S aby obešel velká kola a řetěz je jak tětiva luku natažený přes ty oblouky. Tahle kola pruží pod tlakem na pedál, ale přitom jsou hodně nepříjemná na sebemenší nerovnosti.
Oceláč má ještě takové "plán B" odpružení: když zvedneš záda ze sedačky (stačí pár cm), sedíš zadkem uprostřed dlouhého rozvoru na dlouhé ocelové páteři s výškou jen 30mm. Krom pružené té páteře se ještě celý rám pod tebou může snadněji otočit kolem osy někde cca v kyčlích když na velký hrbol najede napřed jedno a pak druhé kolo, zatímco když sedíš celou vahou těla v sedačce, musí rotovat i celá tvoje váha a tím jednak dostane víc zabrat kolo a jednak ten hrbol víc cítíš. Takže když se na Oceláči přiřítím k plastovému retardéru, nadlehčím záda a nebrzdím :-).
Nemůžu si odpustit odkaz na video ze sobotní cyklo části půlželezného triatlonu. Trasa je něco, na co Oceláč rozhodně není stavěný a pokus projet to na neodpruženém lehokole na silničních gumách všichni považují za šílenství. Nicméně navzdory mému krátkému zabloudění náš tým opět vyhrál kategorii štafet.
První terén je hned na začátku videa, nejhorší část je někde kousek za hodinou deset nebo hodinou patnáct. https://www.youtube.com/watch?v=LU51ak9POWM
Moc hezké video. Jen je škoda, že na tvém tacháku naní vidět jakou rychlostí projíždíš lesní , polní a silniční úseky. Ale jak znám Radka a Marsu , je mi jasné že bych takové tempo dlůho nevydržel....:=) A na celopéru nelze s pevným a nízkým kolem jako je mk.3 soutěžit.
Přes kořeny v lese většinou kolem 10km/h, na lepších úsecích 15. Přece jen je to tam docela do kopce. Sjezdy dolů po šotolině a štěrku jsou bez omezení, prostě kolik to z toho kopce pojede. Třeba závěrečné sjezdy do Suchého na konci jsou většinou mezi 30-40km/h, jen chvílemi nad 40km/h. Něco odpruženého by tam možná dokázalo jet o trochu rychleji, hlavně s výkonnějším jezdcem. Ale při trase co má cca 50km zpevněný povrch a jen 13 volný je pořád rychlejší jet na něčem jako Oceláč.
Je pochopitelné, že své (a ninkovo) "dítko" nehaníš.
Ovšem vkrádá se mě na mysl otázka, jaký je komfort jízdy na Ecu, popř. na Origami, což jsou kola osazené rámem z "tlusté hliníkové roury".
AZUB uvádí:
Díky tomu, že AZUB ECO bylo považováno za jedno z nejstabilnějších kol vůbec, je i ORIGAMI velice stabilní a pohodlné.
... a ač je AV známý "prudič", je mezi tvým a Honzovým (PR AZUB) tvrzením rozpor
No je jasné, že k ECO nebo Origami si na svůj vlastní web Azub težko napíše "rám je dokonale tuhý vůči šlapání, ale při použití vysokotlakých plášťů ucítíte i žížalu, kterou před vámi přejel náklaďák", nicméně právě takové jsou moje zkušenosti ze dvou týdnů ježdění do práce na Ecu. Na úzkých vysokotlakých gumách to jede pěkně, ale je děsně nepohodlné (myslím to tehdy byly Stelvio). Na Schwalbe Big Apple natlakovaných cca doprostřed jejich rozsahu je ECO pohodlné podobně jako Oceláč na Marathon Racerech na plném tlaku, ale za to to pak zrovna moc nejede. Prostě z pohledu rámu nejde pohodlí vůbec srovnat když jde o štíhlý ocelový vs. tlustý hliníkový. ECO jde udělat pohodlné, ale je to navzdory rámu pomocí gum a za cenu ztráty rychlosti.
Z hliníkových neodpružených kol co jsem vyzkoušel víc byl podobně pohodlný jako Oceláč jen prototypový Highracer na Nordkapp Gibraltar, který ale pružil hlavně pod šlapáním tak moc, že to žralo docela podstatnou část výkonu.
Naopak třeba hliníkové lowracery typu Optima Baron nebo těch bazarových co vyprodával Azub jsou tuhé jakž takž rozumně co do šlapání, ale odpružení od silnice je zas nula nic hlavně od předního kola, které nese většinu váhy a je 20". Zadní kolo celkem v pohodě, protože je daleko, málo zatížené a 26".
Ono to ECO stabilní opravdu je, myslím je to dokonce první lehokolo, na kterém jsem se naučil jezdit bez držení řídítek. Mělo luxusně vymazlenou geometrii, se kterou se v žádné situaci nezápasí, parádně to jede kam chceš. Což u tiller řídítek je obzvlášť pěkný výsledek. Origami tuhle geometrii zdědilo. Takže u výroku cos citoval bych dokázal polemizovat jen o posledním slově "pohodlné". Jestli to vztahovali k té stabilitě a ovladatelnosti, že se pohodlně řídí, nejde nic namítat. Pokud z toho jednoho slova na konci věty o stabilitě chceme odvodit, že rám je pohodlný z hlediska nerovností povrchu, tak s tím bych se pak hádal. Protože není.
AZUB
expanduje do Sýrie!
http://www.maplandia.cz/syrie/azub/
Dalsi kusok... zaistenie teleskopu tahania na stazni- bez problemov.
Karovanie- prerabam na spodne. Vrchne som testoval, no nevyhovovalo mi pri tejto geometrii lahke vyklapanie pre vystupovanie a nastupovanie... Cudujem sa, lebo na odrazadle s 12" kolesami to bolo bez problemov.
Prerobil som vedenie vratnej retaze, kladka ako som ju dal, mala zly uhol, retaz by vchadzala do plechu zaistujuceho nevyskocenie retaze z kladky. Prizvaral som aj os pre kladku na trakcnej strane retaze.
este ako to vypada celkovo.
Cakam teraz na riadidla- pozvaral som ich hlavnu cast, len rukovate som nevedel. 1.5mm ocel zvaram bez problemov, no tie rurky na rukovate som zohnal len 1.2mm. Je to sice pevne az az, ale pri zvarani robim do toho skoro stale diery. Svagor ma vsak ako profesionalny zvarac pristup k MIG aj k TIG. Musi si vsak najst cas...
No vida,už se to rýsuje.Jen tak dále.
https://www.youtube.com/watch?v=X86uAWWZHi0 takto si dat farbu na bicykel... :)
V sobotu sem jel vybrat s ženou barvu na jejího treka.Vybrala nebesky modrou.Přejedu ji pro jistotu lakem,tu barvu.Brácha dělá sýtotisk,tak snad budou i lepky na moje leho,synovo a Renčino kolo.Kolik řetězu máš na lehu?Přiadá mi dlouhé.
2,5 balenia :) Ja som dlhy, nemozem mat kratku retaz :) To ze mam 20" koleso vzadu trocha retaze setri.
O nalepky by som nemal zaujem... Ked som si daval robit nadrozmernu kostru na svoj stary ocelovy trek tak mi nalepky ponukali- odmietol som ich.
hmmm ten watercolor dipping znamena nanasanie niecoho ako nalepiek? myslel som ze sa tam dava nejaka specialne pripravena farba na vodny povrch ktora tvori vzor. Lebo tuna https://www.youtube.com/watch?v=rmSV2l6JFt0 to spravili rucne priamo.
Karovanie je hotove, ale nejako sa mi nevidi vzhlad. mozno ho znovu prerobim- treti krat :)
Karuje sa dobre, akurat sa mi zda byt citlive... Nie je to geometriou riadenia, asi skor tym rozpatim ruk - na 72cm nie som navyknuty...
Treba mi skratit hadicku na zadnej brzde o 44cm a dat o 25cm dlhu hadicku na prednu brzdu.
Koukám,že máš držadla řídítek otočené k sobě.Proč,kvůli lepšejšímu nastupování?Pokud máš možnost měnit vdálenost kloubů od otáčení na řídítkách,nebo vidlici,tak změň poměr.Ale to asi víš,tak že dřevo do lesa.
rucky riadidiel su pootocene kvoli ergonomii... ak mas na mysli ten segment pred ruckami, tak to je zasa kvoli poslednej prerabke, vcera som to takto dokoncil ked som uz takme nevidel na to co robim... a ked som sa na to dnes tak pozeral, tak sa mi to zdalo byt zaujimave. I ked sa mi ten tvar zda byt zaujimavy, z nejakeho dovodu mi to vrta v hlave...
Co sa tyka tych pomerov, urobil som si diery pre pomer 1:1 a do rychla 1:1.18 (tak mi to vyslo) Vyskusal som jazdit s oboma pomermi. Aby som pravdu povedal rozdiel som necitil. Necham si omer 1:1, ta 20 mm duralova rurka vtedy lepsie supluje doraz na karovani.
Piata verzia riadidiel :) z joklu s 2mm stenou.
Tretia bola fajn, ale 1.5mm stena na jokli 20x20 na moj vkus privelmi pruzi.
Stvrta sa mi pacila viac, urobil som to z polcolovej vodovodnej trubky(vonkajsi priemer 21mm) no ten zinok pri zvaranu vytvar ZnO prasok, ktory sposobil ze sa to zvaralo otrasne, a pevnost zvaru ani neovorim, ked som t mal spravene a zaprel som sa pokusne do nich tak som ich zlomil v mieste zvaru
Když už ta řidítka předěláváš, tak se ještě zeptám: máš nějak vyřešenou odolnost proti poškození při pádu na bok? Dříve nebo později to postihne skoro každé kolo (u mě zatím bez výjimky všechna), tak se vyplatí nějak zařídit, aby se při tom něco neohnulo nebo neulomilo.
Azub má na řidítkách něco jako vodorovný představec, který se při silnější ráně protočí kolem podélné osy (dotažený je tak akorát, aby to nedělal za normálního provozu). Štercl má podobným způsobem sklopné koncové třetiny řidítek. To by myslím docela dobře fungovalo i u tebe, stačilo by řidítka rozříznout na tři kusy a zase sešroubovat. Ale nevím, možná už to nějak vyřešené máš, jenom to z fotek nevidím.
hmmmm... nemam to riesene. Ani neplanujem. Ak spadnem a znicim to, tak si vyrobim nove riadenie.
Inak nevsimol som si nic take na ziadom bicykli :) Na svojom starom zabradli som spadol asi 3 krat za 15 rokov co ho mam, z toho 2x pri jazde a raz som spadol ked sa mi namotala snurka na topanke na pedal ked som isiel zostupit z bicykla. Ani raz sa nestala vacsia skoda nez odrete ego.
Este nahodim retaz a mozem jazdit.
Mam taku dilemu... riadidla. Ani piata verzia i ked vypadaju vcelku dobre sa mi nepaci. Na internete som tiez nenasiel nieco co by lahodilo oku... Neviem cim to je.
Co vadí víc, barva nebo tvar?
farba nevadi :), tvar tiez nie, aspon nie ergonomicky. Je to taky pocit... ked sa na to pozeram. Poprezeral som internet a nic, vobec nic ma neoslovilo. Mozno si musim zvyknut. Alebo byt vecne nespokojny.
Vem dvoje,troje řídítka a řezem poskládej asi tak nějak tvar.Spoj je vloženýma trubkama,nebo je udělej skládací,s pantem.Ty to dáš.
Prve cca 3 km jazd za mnou.
Dojmy... karovanie je velmi citlive. Myslim ze to je kombinaciou male koleso a siroke riadidla. Geometria riadenia je v poriadku, mam tam 5.5-6cm predstihu osi karovania pred stred dotyku kolesa s vozovkou. Uhol osi karovania cca 25 stupnov.
Treba doladit jednu trubku chranicky retaze.
Ci urobim siestu verziu riadidiel neviem. S tymito sa karuje vcelku dobre, ked si odmyslim tu citlivost.
Maximalna rychlost jazdy zatial 28 km/h.
Da sa otocit na asi 3/4 vozovky- ostrejsie zatocit som si zatial netrufal, a i pri tomto som sa posadil kolmo a dal nohy z tahania.
Prve jazdy som urobil bez spd tenisiek, ale na spd pedaloch- nic moc prijemne, ale dalo sa.
Povrzgava teleskop tahania pri silovom tahani... skusim tam dat asi smirglovy papier. To som kedysi skusal na jednom spoji a velmi to pomohlo.
A ludia- ocumuju :)
to karovanie si myslim ze je citlive normalne len niesi zvyknuty na leho. = drzis riadidla krcovito s trochou adrenalinu :-D . Casom zacnes jazdit ako my v podstate mame ruky len polozene na riadidlach ja v poslednej dobe jazdim iba z jednou rukou cca 80% cesty. tu druhu nechavam vysiet alebo mam vylozenu na bruchu :-D.
Po par km sa to upravy rozumej 1000 km :-D
Asi to tak bude.
Dnes, podvecer, som si spravil este vylet k rieke, po par polnych cestach, vymoloch. Na okruhliakoch som sa teda poriadne vybal, tam mi to lietalo na vsetky strany. No a na piesok som vzal smykom a pristal na ruke... takze som v podstate nespadol- stastie ze sedim tak nizko aby som sa oprel o ruku.
Urcite to tak je mozog si musí zvyknut na inu polohu pri jazde v podstate sa ucis jazdit na novo. Ale az sa to zlomy a ziskas tu istotu dopadnes ako vacsina ludi tu kllasika bike funguje ako lapac prachu a chyta hrdzu.
PS: tie okruhliaky su ale uz extrem teda ja jazdim 99,9% iba cestu.
Horsi bol ten sypky piesok. Okruhliaky trocha odhadzuju na boky a karovanie na nich je prakticky nemozne v rozumnom polomere zatacania, avsak ten piesok... Na nom sa asi jazdit neda- s 2palcovymi pneumatikami.
Na klasickom bicykli som sa tym miestam nevyhybal, tak by som rad dokazal to iste na lehu.
Trochu mi vadi maly rozsah prevodov(380% oproti deraileru s 520%) a paradoxne, zistil som ze variatorova prevodovka ma obera o vela pozornosti... stale tocim s radicom... pri stupnovej prevodovke si clovek len preklikne a je spokojny(musi byt) s tym skokom.
Na klasike budem chodit na nakupy aj do buducna. Viac na nom odveziem... teda pokial nevymyslim nieco ako privesny nakupny vozik(karicku).
Ma niekto tuna skusenosti s riadenim podstatne nizsie pod sedackou? S niecim ako je na prilozenom obrazku. Dnes som chytil smyk na vlhkej trave a zgulal som sa z leha. Paradne pristatie az na to, ze mi riaditka narazili do stehna. Keby neboli tak vysoke ako som ich spravil tak by sa to nestalo.
Mám. A celkem dobré. :) Zajímá tě něco konkrétního? Moje řídítka jsou jen rovná trubka (dlouhá jen tak, aby se mi ruce vešli na šířku kolem těla) upevněná v "představci" víceméně podobně jako tvoje ohnutá na fotkách. Osobně mi to přijde velmi pohodlné a s příjemně citlivé (oproti velkým širokým USS). Nicméně může záležet i na proporcích konkrétního člověka.
Při pádu mě to rozhodně nikam nepraští, ale samotná řídítka dostanou přímý zásah do země -- řešeno tím, že celý představec drží na obyčejném M8 šroubu, který se při takovém pádu ohne bez poškození jiných částí), párkrát jde přiměřenou silou narovnat a dotáhnout, když mi to přijde už moc, tak jej vyměním za nový.
tak to je super :)
Hocake USS riadidla dostanu pri pade ranu... tie co som si spravil vydrzali tu ranu bez poskodenia. Ono sa zasa nepada z vysky...
Mozes poslat nejaku detailnu fotku-ci sa da nieco take pouzit pri mojom systeme, alebo ci to ulozenie spravim zas podobne ako to mam teraz?
Prijemne citlive oproti sirokym USS? Dufam ze to neznamena citlivejsie :) Lebo tie siroke mi prijdu podstatne citlivejsie nez riadidla na klasickom bicykli.
Obrázek přikládám, snad stačí. Ono na tom není nic komplikovaného, prostě obyčejná rovná trubka. V první řadě vyzkoušej, jestli vůbec máš šanci dosáhnout rukama kamkoliv rozumně pod sedlo (v závislosti na délce tvých rukou, sklonu sedla atd. to nemusí jít). Pokud ano, zkus tam kus nějaké trubky nasadit a vyzkoušej (klidně bez brzdových pák a řazení, jen jak ti to přijde na pocit). Citlivější asi je, ale mně přijde, že to je spíš "celkový dojem", který nejde tak jednoduše rozdělit. Máš krátkou dráhu, ale "těžkou" páku, takže řídíš (opoti širokým řídítkům) spíš tlakem rukou, než jejich pohybem. (převod mezi úhlem řídítek a předního kola mám 1:1, asi by šlo případně laborovat i s tímhle)
Tak ne, přílohy opět nefungují. Tak tedy tady: http://mb5.cz/rizeni.jpg
Při svařování pozinku zinek obrus,to jo,jinak je to jak říkáš.Navíc je zinek výpar jedovatý.
Tak som to spravil, ale zinok v trubke sa neda odbrusit a zvysena teplota vedie k roztopeniu i rychlej oxidacii. Uvolnuje sa to v podobe bieleho dymu obsahujuceho mikro(nano)castice ZnO...
Jokel je OK, ten mi nevadi.
Černou rubku nemáš?Pokud spojuješ dvě trubky,tak vnitřní svar není potřeba.Je to jen spojovací člen,pokudje navíc dostatečně (napevno).Ve V svaru jde v pohodě obrousit.Tak hurá na cesty a lehu zdar:-)
Takto to vypada teraz. Mozno skusim vyrobit nove riadidla, ale tieto su plne funkcne, takze nie je kam sa ponahlat.
Este par foto...
Jazdi sa mi na tom stale lahsie, po par kilometroch som sa s tym celkom slusne zzil a citlivost riadenia mi uz nepride az tak velka. Predpokladam ale, ze to bude chciet podstatne viac treningu :)