Ahoj bikeři,
letos začal závodit na kole můj sedmiletý syn a prý by chtěl, ať si také občas zazávodím. V současné době mám kolo 26 STEVENS (vše Shimano deore). Chtěl bych si pořídit nové trendové 29 kolo, ale nevím jaké jsou pro a proti u jedno, dvoj nebo trojtálíře? Mám se zaměřit na váhu kola nebo raději výbavu?
Děkuji všem za radu
:-)
To přece záleží jen a pouze na tobě.
Záleží co chceš jezdit za závody a jak jsi na tom fyzicky a taky finančně.
O ničem jiném to není.
Pokud se zaměříš na kvalitní (drahou)výbavu kola, budeš ho mít i lehké, protože cena výbavy roste s nižší váhou.
Co já vím, tak špičkoví závodníci používají jen jeden převodník, a asi dobře vědí proč - protože řazení je jednodušší. Jenže provozní náklady je nezajímají, podle mě se při použití jednoho převodníku mnohem rychleji opotřebuje řetěz.
Špičkoví závodníci dělají reklamu, vozí to co musí. Jednopřevodník je super kvůli jednoduchosti, ale efektivnější na přenos energie je určitě převodníků víc, řetěz se tolik nekříží.
Závodníci především vozí to, co potřebují. Jenže řídit se podle nich a usuzovat podle nich, co je nejlepší, je blbost. Zvlášť u převodů. Kdopak z nás ušlape to, co oni ?
Tak jde o to jací závodníci :-) Já myslel ty sponzorované.
Sponzorovanej závodník by skrz mizerný výsledky brzo přišel o sponzory, kdyby si měl nechat kecat do tak podstatných věcí, jako jsou použité převody. Že používá tu, nebo onu značku, se kterou má smlouvu, to jo. Ale určitě si nenechávají diktovat počet placek. To tak možná na nějaké reklamní exhibici.
Jednotác má poměrně malý rozsah převodů. Takže pokud to chceš na závody, musíš mít dost dobrou kondici, abys to utáh. (Říkal kámoš, co s tím závodí, já bych na to neměl.)
2x10 je dbrá volba, ve velkém rozsahu jezdíš vše na velký tác, a co neutáhneš, na to máš v rezervě vyprošťovák. Ale záleží na Tobě, jestli máš 3x9 a vyhovuje Ti to, tak na začátek závodění je to asi dost jedno.
Katalogovou váhu bych neřešil. A u závodníka od nějakých 70-75kg výš ani tu reálnou, 200g na kole je nic.
Abych byl konkrétní, je mi 40 let a 14 dní jezdím doma na válcích. Průměrná rychlost na MTB je 31 km po hodině jízdy. Investovat chci +-30000,-Kč
Pro jízdu na válcích přece nepotřebuješ moc řešit převody :-)
Pořád ještě si nenapsal co chceš jezdit za závody, je v nich dost velký rozdíl.
A při částce do 30 tisíc toho moc nevymyslíš. Tréninky a závody spotřebovávají materiál a to stojí dost peněz. Takže bude záležet kolik mimo kola do toho chceš ročně dál investovat. levnější jsou převody 3 x 9, citelněji dražší už je 2 x 10 a 1 x 11 je pro tebe asi mimo realitu.
Dej si do kupy kolo a jezdi a pokud nemáš ambice na bednu a hlavně s omezeným rozpočtem počty převodů moc neřeš.
Skoro bych řek, že za ty prachy bude z hlediska výsledků nejlepší na stávající kolo koupit pořádný přední a zadní kolo, možná vidlici a brzdy (nevím, co máš), kvalitní tretry a hadry a zbytek prachů utratit za cestování a ubytování, abys moh co nejvíc našlapat.
Od určité "good enough" úrovně vybavení (asi tak deore) dělá minimálně 95% výsledku kondice jezdce.
Nechapu ted tu modu 1x nebo 2x. Uznavam, ze nekdo resi kazdy gram a usetrit presmykac a dva kotouce muze byt OK. Nekdo jezdi jenom les a nebo silnici a tam by to asi nevadilo.
Ale ja jezdim rekreacne a po silnici a stezkach nedam na predni 48-38 dopustit. V lese a do kopcu zase 38-28 vse zatim se spolehlivym 8mi koleckem. Dnes se 10 kolecku nevyhnu a stejne moc prevodu nepridava (Mam HG40-8 11-34 a vetsina ma stejne jen 11-36 tedy jenom jemnejsi stupnici). Sice 12x delaji 11-41, ale i tak paletu prevodu nedostanu. Nejde o tech 24 prevodu, kde stejne krajni dve mozna tri krizni nepouzivam , ale o rozsah 48:11 - 28:34 teda 4.36:1 - 1:1.21. Mozna se tomu priblizite nejakym 2x12 ,ale ma smysl setrit jednu pilu za tenci 12x ?
Kazeta dozadu už se dělá i 11-50z.
Ano, ale bude ta 1x 11-50 vhodna i na silnice nebo do terenu? Pokud nekdo jezdi jen asfaltove cyklostezky po rovinkach a jinej blbne na skalach super volba. Sice ten skoro silnickar to po lesni ceste v kopci potlaci a BMX silenec pojede domu podel cyklostezky radeji vlakem.
Ostatni dvoutac, ale jak jsem poxital na moje stare cross to stejne prevody 3x8 48/11 - 28/34 nedorovna. Ted chci do noveho kola a tam je 3x10 a kdyz bude vpredu snad 44/32/24 x 11-36 tak bude jemnejsibrazeni, ale rozsah skoro stejny a co u dvoujtacu vyvazi ten chybejici prevodnik ? Dokonce bych si tipnul, ze kdyz nepouzivam krajni krizene polohy, ze budu i ten retez mene krizeny. RoJizdim se na stredni prevodnik a po rozjeti nekde kolem pulky hazu velky. To same opacne, vetsinou pri pylce kazety radim prevodniky nahoru/dolu a bez lroblemu. Z kopce jsem se dostal asi na 72km/h a do kopce co nevyjedu, tak uz padam dozadu nebo nema prokluzuje na trave zadni kolo. Od Vltavy od vlady na Letnou pohoda, Polednik sjem pred lety take zvladl zmijovite bez zastavky, i kdyz oboji je fakt moc.
Plne chapu pro nekoho vyhodu jednoprevodniku (zadna packa, bovdeny, zadny presmykac), ale u 2x12 je vyhoda v cem? Ja bych na krose k tem 3*8 jeste pridal a to moderni, tenci, nachylnejsi 3*10 stejne nevyresi. No uvivime, uz jde z ciny cyklocomp s kadenci a zkusim si vzit z rad v tomto ohledu priklad a uvidime, treba zmenim naroz a budu za jemnisi stupnici 10x 11-36 misto 8x 11-34 vdecny.
Mně by bohatě stačilo 2x8 (aji 2x6, aby Růženka neplakala :-))
Problém je s talířama 48 a 22, takovou kombinaci jsem ještě nepotkala (ani třeba 42 a 22), ale mně by to vyhovovalo. Dozadu stačí nejmenší kolečko 14 (11 je moc málo, na to nejezdím) a největší kolečko 34/36. Rychlostně jsou krajní převody 48-14 a 22-36 při mojem rozsahu frekvencí od 3 km/h do 30 km/h, což je vyhovující. Počet použitelných stupňů kolem osmi až deseti mi bohatě stačí, na čas nejezdím a klidně si zavčas podřadím a chvílu spočnu :))
48x14 velmi zhruba odpovídá převodu 42x11. Takže by ti stačilo devítikolo 11x36 (dělá např. sunrace) nebo běžné megarange osmikolo 11-34. A běžný třítác 22-32-42 z něhož odmontuješ prostřední tác.
Jenže skok 20 zubů se poměrně blbě řadí, a krom toho při řazení talíře bys musela vzadu odcvakat asi tak 4 kolečka v opačném směru, což je právě důvod, proč se používá třítác odstupňovaný po zhruba 10 zubech. A tím jsme zpět u běžného řazení 3x8 nebo 3x9 ;-)
Však jo, mám talíře 22-32-42, na těch 22 trvám a na Růžence by mohlo bejt 48, na rovině je celkem pelášivá a má vzadu šestikolo, které začíná na 14. Arab má osmikolo, které začíná na 11, ale na něm to nezařadím, se nebudu dřít.
A proč si tam místo 42 z nedáš 44 z, což je už docela znát nebo třeba i 46 z ?
No tak každopádně to nejdřív ojezdím, přece nebudu měnit zánovní převodník... Nicméně tam pak bude muset jít jinej přesmykač kdybych měnila velkej talíř za ještě větší.
Převodník s 48 velkým a 22 malým jsem v době pořizování nezahlídla, ale ani jsem ho nehledala. Že můžu mít větší talíř jsem zjistila až při jízdě.
Takže to teď není aktuální, ale až to budu chtít měnit, tak vím, co se mi tam hodí. Otázkou bude, jestli to oné bude vůbec realizovatelné, bude na trhu (v přijatelném designu a ceně!!!) nebo se to bude muset bastlit. A jestli to vůbec bude ještě potřeba, že ano... Takže to neřeš.
Já to neřeším, já to vyřešený mám, to byl jen dotaz proč to nezměníš, když ti převod nevyhovuje.
42 nebo 44 bych teda nepoznal. Rozdíl 46/42 už jo, ale to odpovídá jednomu zubu na pastorku, kvůli tomu bych tác neměnil.
To patřilo pod Lelka.
Teda ono to pod Lelkem je, ale patřilo to navíc odsadit doprava, neb je to reakce na něj.
Tak ne, patřilo to naopak doleva, pod předchozí Lelkův příspěvek.
Tak, teď je to doufám jasný a v diskusi je pořádek.
:-)
Rozdíl 26 zubů (48-22) Ti dost pravděpodobně nepobere přesmykač.
Mimochodem, převod 42/14 je 3:1, při frekvenci 100/min má zadní kolo 300/min, to je 18000/hod, při obvodu zadního kola kolem dvou metrů 36km/h.
Jak často potřebuješ jet na Růžence rychlejc?
Já nemám frekvenci 100 ;-)
Zimonákupňák mám postavený ze starýho fáva a vesměs použitých dílů. Kliky mix (alívko, deore) 48/36/22, kazeta 7 sp. 11/28, přehazka Alívko. S přesmykem byl problém, zkoušel jsem kdeco, jako funkční je až deore (přidaná podložka na jednu stranu pod objímku - ř.l. je 46 mm). Byl to docela boj, neboť jsou velké rozdíly mezi převodníky, přesmyk na 8 a miň to nedával - blbě to řadilo, podle mne je širším voditkem. Vzhled neřeším, je to kolo do města, ovšem 100% funkční.
Tyhle převody mi pro tohle kolo naprosto vyhovují.