Ahoj. Denně dojíždím autem do práce 50km. Od jara do podzimu obačas ráno místo toho naložím kolo do vlaku a odpoledne to dám po hezkých asf. cestách zpátky, celkem asi 60km, cca 2/3 rovina, 1/3 stoupání ke konci. Je to pro mě cyklystu amatéra celkem náročný, mám starší horské kolo, celopéro, co mi dobře posloužilo jinde.
Rád bych si pořídil nějako elektrokolo, které by na takovou vzdálenost bylo ideální. Dále aby zvětšilo akční radius výletů o víkendu atd.
# rozpočet 40-50tis.
# pro astfalt
# důraz na rychlost a vytrvalost než na ovladatelnosta, teréní schopnosti nejsou třeba
Četl jsem o těch pohonech tady, ale moc moudrý z toho nejsem. Nemáte nějaký tip? Nebo je lepší jej postavit? Díky moc.
Zdravim.
1. Podle rozpoctu - 40-50tis - nedoporucuju stredovy pohon. Stredovy pohon je nejen sam o sobe drahy, ale je hodne drahy v provozu.
2. 60km - docela dost na jedno nabiti, nema cenu pouzit motor vice nez 250W, baterka bude moc tezka a draha (vice nez 6 kg, vice nez 20tis).
3. Ja bych pro teto ucely koupil kvalitne lehke kolo za 20-25tis do 13kg, na kterem bez motoru lze jen 25km/h, motor QQ100 za 5tis do predniho kola+dobry kontroller za 3tis, a kvalitnou 48V25-30Ah baterku za 20tis. Primerna rychlost bude 30-35km/h.
4. Pokud chcete jet 60km o hodne rychlej nez za 2h, tak za 50tis radsi koupite dobre silnicni kolo:)
já bych se naopak s rozpočtem 40-50 tis. Kč středového pohonu vůbec nebál viz. Apache 2017 s Bafangem - ekonomická verze pohonu Maxdrive je pak spojena s baterií 13Ah (468 Wh) baterií, přičemž cenovky se zde pohybují od 44 990,- do 47 990,- Kč.
http://mtbs.cz/clanek/apache-2017-cesky-haibike...
ad1 - středový pohon je dražší než řešení motorů v kolech, ovšem proč "hodně drahý v provozu" by chtělo vysvětlit jak.
Vysvetleny je jednoduche:)
1. Nejdrazzi je baterka. Ani zadna moje baterka nevydrzela 10000km.
15000kc/10000km - 1.5kc na km.
2. Pokud jezdite za jakoukoliv pocasi, motor ma zivotnost asi 10000km.
15000kc/10000km - 1.5 kc na km.
3. Pak je retez+kazeta. Pokud jezdite s prum. rychl nad 35km/h, musite menit retez a kazetu jednou za 1000km.
1000Kc/1000km - 1.0 kc na km.
Ostatni veci jak na obychejnom kole - desticky, plasti, pedali, kliky, kola - jeste asi 1kc/km.
Dohromady az 5kc/km.
Jo, ekologie a pohodlí je drahá sranda :-)
Prostě pořídit starší auto, kilometr vyjde max. do 4 Kč a ještě si každých 20 km můžu dát dobrou velkou zmrzlinu :-)
kdo chce mít opici tak musí mít na banány - kde je problém?, když mám padesát na elektrokolo tak prostě se musí počítat s výdaji na opotřebení a údržbu
Neni zadny problem:)
Jen clovek musi vedet v cas, kolik stoji provoz.
Obvykle v obchode vam reknou, ze musite platit jen za nabijeni baterky 1kc/50km, coz je 0.02kc/km, o 2 rady pod spravnou cenou:)
Neni nad demagogii, co?
Co je na tom demagogického? Nebo ty znáš nějaké bezúdržbové stroje?
Naopak predni/zadni pohon 250W je o hodne lepe:
1. Kvuli trochu mensimu proudu (vetsi proud je jen do kopce) baterka ma vetsi zivotnost, rekneme 1kc/km.
2. Motor ma zivotnost taki 10000km, ale je to jen 0.5kc/km.
3. Retez a kazetu staci menit jednou za 5000km, je to 0.2kc/km.
4. Ostatni veci - 1kc/km.
Dohromady 2.7kc/km, dva krat levnejsi nez stredovy pohon.
počkej, to chceš říct, že motor má fakt životnost jen deset tisíc? to je elektrokolo teda pěkně drahý špás..
Ja mam 4 motora, ktere jeste funguji - ale zadny s nich jeste neprojel 10000km.
Taki mam/mel 2 motora, ktere prestali fungovat.
Prvni projel 5000km, druhi projel 10000km.
Myslim ze 10000km je spravni odhad zivotnosti.
Jeste me zajima, kdo ma najeto vice nez 20000km na elektrokole?
Ja mam najeto vice nez 25000km, s toho 15000km na stredovem pohone a 10000km na prednim/zadnim.
Ja za 5 let 30tis. km z toho 2roky přímé a 3 roky středový cyclone 1680W, výdrž tohoto motoru by měla být 500000km. Agilka by jistě uvedl číslo daleko vyší. Bosch má udajně životnost 30tis. km. To by nám asi řekl Aleš Linka kolik mu to už najelo. http://www.rebelbike.com/index.php?clanek...
Baterie lipolky už mám tři roky téměř bez poklesu kapacity.
V každém případě doporučuji středový motor.
Výměny řetězu a kazety dělám stejně jako předtím jednou za 1,5 roků. Zhruba po dvou sezonách. Převodník jednou za 5 let. Kvalitní pneu vydrží i 15tis. a více km.
Mam dotaz, s jakou prumernou rychl. jezdite na Cyclone? Jaky pouzivate kazetu a retez?
Jezdím něco mezi 20-30km/h
řetěz
http://www.kupkolo.cz/retez-sram-pc-971_z492/
Kazetu 12-36
http://www.kupkolo.cz/kazeta-shimano-deore-cs...
Dekuji za odpoved:)
Jak jsem to sobe myslel:)
Ja pouzivam drazzi retez a kazetu, ktery bych meli mit vetsi zivotnost.
Pokud bych jsem jezdil 20-30 km/h, taki bych menil retez a kazetu jednou za pulroku/rok, a baterky taki menil jednou za 3 roku:)
Jeste zeptam, proc vubec pouzivate elektrokolo s tak vykonnym motorem, pokud pouzivate ho na 10% vykonu? Proc vozite 2-3kg medi a 2kg li baterek navic?
Protže jsem těžce invalidní:-)
Baterie můsím mít výkonově opravdu silné a rovněž tak motor, jinak bych zdejší kopce nevyjel (Beskydy) Při stoupání mně to bere i 30A-35A. Tak že baterie nejsou ani náhodou šetřeny spíše naopak, pracují v horním pásmu možností a motoror taky.
Ted je mi to jasne, proc mel v pameti, ze jste mate elektromotorku. Mate elektrokolo, ale spice ho pouzivate jako motorku. Omluvam se.
Taki rozumim, proc kazeta ma dlohou zivotnost.
Pravdepodobne, velky vykon mate jen do kopce, kde pouzivate velky prevod, a vetsi kolecka maji vetsi zivotnost nez maly.
Ale pokud spravne pomatuju, jste mate elektromotorku, ne elektrokolo (pro me - max vaha elektrokola - 25kg, pak jiz motorka).
Mám elektrokolo, váha motoru 4,1Kg váha baterie 15Ah 3kg, Proč by to měla být elektromotorka?
Mně nazajímá jaká je pro tebe váha elektrokola.
25Kg není nikde uvedeno že je to elektrkolo nebo motorka.
Tak je to elektrokolo:)
Pokud tam nemáš moc prudké kopce a budeš jezdit po silnici a třeba i rychle, tak bych šel do přímého motoru. Neresis řazení, ubirani plynu při řazení, můžeš brzdit rekuperací, nemáš šanci na tom něco opotrebit, neměnis pořád řetěz, pastorky. Bavíme se o elekrokole s výkonem dejme tomu 750 až 1000 wattů, aby to už trošku jelo a nebylo ještě moc tezke. U přímého to musíš mit hlavně momentový dimenzovane, aby to vyjelo kopce, které tam máš. Výkon tě nemusí spasit když ho máš ve vysokých otáčkách. Proti tomu středový má výhodu, že je lehký a vyjede díky prevodum všechno, ikdyby měl menší vykon. Já mám raději přímý. Pro celopero do terénu je to ale blbý řešení. Tam to chce každopádně středový.
Jízdní kolo (starším označením bicykl, krátce jen kolo) je jednostopé vozidlo, poháněné silou lidských svalů, případně s dopomocí motoru (např. elektrokolo).
To je citace z Wikipedia. :-)
Hele a není to trošku o tom, jak se k tomu člověk chová? Podle toho to vydrží? Máme tři elektrokola rok, najeto cca 3000km a zatím bez jedinýho problému. Dobíjíme VŽDY když přijedeme domů, občas z 10%, občas z 80%. Nejdelší jízdu na jedno dobití máme asi 130km, víc v sedle nevydržím. Je fakt, že průměrná rychlost 25/hod - jezdíme v polabí, takže spíš roviny, v tom možná je zakopaný pes, ale zase mám 130kg/200cm... Řetěz ani kazetu jsem ještě neměnil ani u jednoho...
1) 250W motor vzadu, EasyBike - koupeno nový za 15kk z Autokelly jako prémie od dvorního automechanika, baterie co k tomu byla (36V), ke dnešnímu dni najeto cca 3000km. Jako základ dobrý, ale měnit tomu píchlou duši někde bych fakt nechtěl. Se mnou to do kopce nejede vůbec, po rovině slušná pomoc i s mojí váhou tak do těch 25-30km/hod ale max.
2) 1000W bafang středový, původně umístěný na mém kole, nyní na kole přítelkyně, najeto cca 3000km, baterie 13.4/48. Naprosto, ale naprosto bez nejmenšího problému. Maximální rychlost 70km/hod bez přípomoci se mnou v sedle (když byl převod 52/11), ovšem v tomto režimu reálný dojezd tak 10km :-) Při NORMÁLNÍ JÍZDĚ jsme se dostali na těch 130km a kapacita baterie zbývala po dojetí cca 25% ještě. Odpor vzduchu roste s rychlostí docela razantně bohužel :-)
3) 1000W bafang nově koupený kvůli mému celopéru s 92mm středem, zatím najeto 600km tudíž bez vypovídající hodnoty
Za mě, vzhledem k možnostem indiviualizace, personifikace, úprav a i ceny vyhrává Bafang. Kabel za 300Kč a nastavíš si CO CHCEŠ, jak chceš a jak ti to vyhovuje. Dopředu míň/víc zubů, opět bez problémů upravíš.
Jenže 100 lidí 100 chutí a proto se nic nedozvíš ani v tomto threadu :-)
je to tento kabel?
https://de.aliexpress.com/item/Bafang...
Zdravim:)
Mate elektrokola jen rok, a mate najeto 3000km na 25km/h, tak je to spravne, ze nemate jeste ani zadny problem:) Ja by rekl, ze za 5000km musite vymenit retez a kazetu a za tri roku - baterku:)
1000W Bafang opravdu jede 70km/h po rovine bez pomoci? V 60km/h verim, v 70 - ne:)
Ano, je to ten kabel. Já jsem ho kupoval někde z ebay, $12, China post :-)
A skutečně to jede 70 - nikoliv do kopce samozřejmě, ale po rovině. Převodník Aerozine 130mm 53T,, vzadu 11-46 kazeta, kolo 29'' Maxbike Malawi, pneu RR 29x2.1. Dost záleží na gumách, třeba na Marathon Plus MTB to jede pomaleji, zřejmě je to způsobeno valivým odporem. Teoretický maximální výkon je při 48V toho motoru 1.68KW přeci :-)
Uznávám, že rok zkušeností je možná málo, napsal jsem pouze svoji zkušenost....
Zdravím. Tady z těch rad a názorů budeš myslím mírně zmatený. Každý má nějakou zkušenost, každý fandí něčemu jinému atd., a těžko si pak vybrat. Já bych třeba doporučil středový motor ať bafang, bosch, shimano steps a jiné. Ale to je poměrně drahé řešení. Takže za mně: pokud to nemáš daleko do některé specializované prodejny na elektrokola, tak si tam zajet a seznámit se osobně se všemi variantami řešení. Jedna taková je třeba v Mělníku: http://www.akumo.cz/ Tam je bohatý výběr všech variant elektrokol, které je možno i vyzkoušet.
Rad a porad přehršel, ale kampak se vytratil zakladatel geo.nova, to nemá zájem o nějaké doplnění čehokoliv ? je to jak hození kosti mezi psí smečku a terazky se tlemí z poza rohu.
Zdravím. Děkuji za názory. Četl jsem od založení vlákna několikrát. Neměl jsem co dodat. Myslím ale, že informace užitečné pro mě rozhodně jsou.
Budu se muset ještě rozhodnout, zda 1/ středový motor v mém rozpočtu asi jen 250W a převody a tím v zásobě kroutící moment do kopce a taky častější výměna řetězové sady ... a nebo 2/ jednodušší a trochu silnější 750W motor v náboji s dodstatečnou výkonovou rezervou, ale bez převodů, takže do kopců to asi bude záležet přímo na výk.charakteristice toho motoru, jak to vlastně v daných otáčkách potáhne...
Doplňující dotazy:
1/ jaká je spotřeba a optimální rychlost pro max. dojezd na rovině u 750W motoru v náboji proti 250W motoru středovému, který pojede na velký tác nejmenší kolečko co nejvíc do rychla?
Jsou někde k mání výkonové charkateristiky k běžným motorům, účinnostní mapy?
Jde mi o to, když pojedu po rovině průměrně 30km/h po asfaltu na co nej. dojezd (a s 50% vlastní silou), co má lepší charakteristiku, respektive onen zátěžný stav na motoru byl v zóně co nejvyšší účinnosti. Rád bych pak takt ujel co nejdál, aspoň 60 km s běžnou jednou baterií.
Oželím horší účinnost při stoupání nebo při lokálním přetížení při rozjezdu, hodlám s poloviny šlapat.
2/ jak je to s těmito typy motorů a maximálkou? Čekám, že 250W střed má bez ohledu na převod potenciál jet tak 30 km/h (myšleno bez šlapání). Je to tak? A pak, kolik udělá těch 750W v náboji? Tipuju tak 45-50 km/h ?
Těch 70 km/h i 60 km/h se mi zdá úplně jinde, než kde se pohybuji. Mě by stačilo trvale 30 km/h v zóně vysoké účinnosti a 45 strop.
No díky za jakékoliv podněty, klidně mi to vysvětlete, jak co vidíte vy, kdo kola už máte...
A ještě k tomu aerodynamickému odporu. To je trochu můj obor. Potřebný výkon pro překonání určité rychlosti se spočítá takto
P = 1/2 ro * v^3 * Cx * A
ro = hustota vzduchu podle počasí 1.1-1.2kg/m3
v = rychlost v m/s
Cx = koeficient odporu 1.1 v sedě, 0.8 rychlá jízda v předklonu až po 0.5 při totálním zalehnutí, volím 0.8 (nemá jednotku)
A = čelní plocha cyklisty cca 0.4m2
Takže spotřebovaný výkon pro překonání aerodynamického odporu za jízdy je
při 10 km/h ... P = 8 W
při 20 km/h ... P = 69 W
při 30 km/h ... P = 232 W
Roste s třetí mocninou rychlosti, tedy čím rychleji jedete, třikrát tím rychleji je potřeba více výkonu.
K tomu ještě lineárně roste valivý odpor pláště, ale výrazně pomaleji, takže hlavní roli hraje časem aerodynamika.
Po rovině je odběr z baterie při rychlosti 20km/h 10-15Wh/km (bez šlapání). Pokud budeš šlapat dostaneš se na 5-8Wh/km.
Při vyší rychlosti samozřejmě roste i spotřeba.
Při 30km/h to bude 15-20Wh/km bez šlapání.
Se šlapáním to bude 8-13Wh/km.
Ovšem není to pravidlem a stačí větší protivítr a tyto hodnoty rapidně rostou.
Rozdíl mezi středovými motory 36V/250W a 48V/750W jsou cca 2000,- Cena baterií je víceméně stejná.Ten silnější se dá přeprogramovat spec.kabelem, aby výkonově začínal na menší výkon, pak je dojezd srovnatelný s tím slabším, ale máte výkonovou rezervu do větších kopců. Já se svými 120kg/195cm jezdím s tím 750W středovým motorem hlavně po Brdech, s baterií 48V/13,4Ah s příšlapem ujedu v těch kopcích průměrně 60-70km, po rovinkách klidně 100km.Zkoušel jsem jet bez příšlapu, pouze na "ruční plyn",ujel jsem cca 26km. Dosud jsem najel cca 7000km, měněn 1x řetěz a kazeta (9-ti kolečko Shimano), zatím naprostá spokojenost.
Jaké kolo prosím přesně máte? Děkuji
Mám přestavěné slušné kolo s kotoučovými brzdami touto sadou:http://www.skladacikola.com/Stredovy-pohon-EV... s baterií do rámu: http://www.skladacikola.com/Baterie-Kinte... Lze použít i silnější typ baterie: http://www.skladacikola.com/Baterie-RB-Battery...
Ovšem samozřejmě záleží, jestli Vaše kolo tuto zamýšlenou přestavbu umožňuje a zda-li se Vám do rámu baterie vejde (dá se ale přidělat i zespodu rámové trubky). Jsou i baterie na nosič, ale zátěž na nosiči bohužel zhoršuje jízdní vlastnosti.
Řešil jsem minulý rok podobný problém - dojíždění denně do práce (40km jedna cesta). Zde je moje řešení + zkušenosti:
- pořídil jsem v bazaru celoodpružené horské kolo ve slušném stavu za 5tis (později se ukázalo že vhodnější by bylo na silnici bez odpružené zadní vidlice)
- Namontoval jsem přestavbovou sadu: nábojový BLDC motor 1kW do zadního kola a baterii 48V/20Ah. Cena 23tis. Celkem tedy investice 28tis.
Nejdříve jsem baterii namontoval na zadní nosič, což se ukázalo jako špatné řešení. Celá váha (motor+baterie 12kg) byla na zadku a šli do kopru jízdní vlastnosti. Později jsem baterku napreparoval do rámu a je to OK.
Nyní mám najeto 3tis km za sezónu a jsem spokojený. Trasa 40km v kopcovitém terénu mi trvá 70-80min, průměrná rychlost 30km/h, maximálka bez šlapání 45km/h. Moje váha je 90kg. Dost velký problém jsou naše rozbité silnice. Když vletíš ve 40tce do výtluku tak není o co stát, to mi věř. Jako nutnost se ukázalo zpětné zrcátko a výkonné přední světlo. Samozřejmě co nejvíce reflexních prvků a neustále sledovat provoz kolem sebe. Řidiči těžko odhadnou tvojí rychlost, hlavně za tmy. Rychlost reguluju pouze plynovou páčkou, snímač na pedály jsem nenamontoval. Jízda je ve stylu: Kopec = plný plyn + šlapání (moc se nezapotím a i ty největší krpály zvládnu rychlostí 25-30km/h, Rovina = čistě elektromotor nebo příšlap jak mám chuť. Po ujetí 40km baterie vykazuje ztrátu cca 50-60% kapacity. Dobíjím v práci. Max dojezd jsem ještě nezkoušel. Co se týče životnosti motoru tak nemám strach, protože je max. jednoduchý bez převodů. Možná jednou za čas výměna ložisek, ale to ukáže praxe. Podle toho co vydrží baterie, budu schopen spočítat reálné náklady na 1km. Zatím proti autu naprostá pohoda a hlavně se člověk trochu hejbe v přírodě, takže spojené příjemné s užitečným. Každou cestu vnímám jako malý výlet :-)
Ahoj. Děkuji všem za tipy. Nakonec jsem narazil na člověka nedaleko, který mi kolo vybavil motorem TCD 350W s torzními snímači a českou baterkou s rozumnými nevylhanými parametry 17,4 Ah na 36V. Cestu do práce jsem si zamiloval a za měsíc provozu najel přes 900km. Na 44 zubech a 26 kolech se dá jet vytrvale 35-38 km/h. Do budoucna plánuji větší tác nebo pokud se podaří vytvořit tak i dvojtác.
Nechci dělat reklamu, ale pokud byste chtěli tak informace o ceně a dalším rád dám.
Ahoj
Jirka aka geonova
Zdravim:) Gratuluji:)
Asi za mesic dejte vedet, jakou zivotnost ma retez a kazeta na tech 350W, a za rok - baterka:)
Jak jste zjistil plnou kapacitu baterky?