AZUB MAX s hliníkovým rámem má 15,5 kg a to je tovární výroba, s dlouholetým vývojem ...
Neřeš to, jsi lepší než dobrej !
To se dá těžko posoudit, taky jde o to, co ten rám vydrží a jaký má vlastnosti (tedy jestli je ta váha na správným místě). Určitě se dá udělat funkční ocelový lehokolo vážící pár kg, ale když s ním sjedeš z nějakýho většího schodu, něco tam rupne. Nebo se třeba bude rám za jízdy nějak kroutit. Nebo se ti časem něco ulomí. Podle mě je lepší festovní těžký kolo, než lehoučký, který se hned rozpadne.
Naše dřevěná tříkolka váží 26kg. U lowraceru co teprv stavím čekám hmotnost pod 15kg, ale to je hrozně lehký kolo, se skvělým rámem vyrobeným člověkem, co už jich stejnou metodou vyrobil víc.
Podlě mě je 17,5kg dobrá váha, velice dobrá. Odlehčení rámu je pěkný, ale ne bez rizika, jak psal PavelŠ. Obrovský vliv na hmotnost mají komponenty. Zadní kolo s 36 dráty, festovním ráfkem, levným těžkým nábojem a 1,95" širokou pneumatikou váží až 3kg, hlavně podle té pneumatiky, zatímco s 32 dráty, lehkým nábojem a silniční pneumatikou může jít pod 1,8kg. A to je rotující hmotnost, kde je to pro výkon mnohem důležitější. Takže pokud chceš odlehčovat, doporučuju vybodnout se na rám a jít po komponentech.
ahoj,
blahopreji, vyse uvedenych 15,5 je vaha nejlehci konfigurace holeho kola bez blatniku, nosice, s pevnou predni vidli a s hornim rizenim. Bezna vaha Azubu je presne totez co mas ty.
Cesta k vylepseni vahy a vykonu vede presne tam co ukazuje jirka, lepsi lehke tvrde vysokotlake pneu daji nejvic a hned potom lehci a tuzsi kola.
Lehni
Lada
Jo a jeste jedna vec co mi pripada u vazeni kol nejsrandovnejsi.
Vynecham typy jako jirka hebeda co vazi 50 kilo i s posteli (mluvi ze mne tezka zavist .-) ) a uvedu vlastni priklad.
Nejvic prostoru pro tuning je obvykle na motoru - jezdci.
Kolo 17,5kg + jezdec 105kg = 122,5kg
odlehceni 1kg na kole = 0,81 %
odlehceni 20kg jezdec = 16 %
Zaroven tento lehci motor bude o dost vykonejsi prte nejlepe se jeho odlehceni dosahne prave treninkem. Ziska tak i na sile, technice a vybusnosti.
U stroje neni ani tak dulezite kolik vazi jako kolik energie promrha pruzenim v dratech, pneu a blbem (= na vahu jezdce spatne serizenem) odpruzeni.
Karel Vlcek uvadi ze rozdil denniho najezdu behem jeho cestovatelskych vyprav mezi soucasnym zcela pevnym LWB kolem vlastni konstrukce a celoodpruzenym HPVelotechnik je ze 110 na 140 km denně.
Jede od rana, kdy vyrazi, az do vecera, dokud to jde nebo se mu chce. Uvadena cisla jsou prumerne denne ujete kilometry behem mesicni cesty.
jakože na tom pruženým ujede 140 a neodpruženým lwb 110 nebo naopak?
Je řečeno *současným* lwb, takže asi na lwb najede víc. Jesli se mu to v pružení pohupovalo, potom není divu.
Četl jsem recenzi na nějaké kolo od HP velotechnik a recenzent zrovna nadšený nebyl. Otázka je, jestli to byl stejný typ kola.
jakoze na tom pevnym 140
a na tom houpavym jen 110
Ahoj lehokolisti, taky jsem si postavil lehokolo, nejprve krátkou verzi a teď druhý rok jezdím na dlouhém. Každý rok najedu víc jak 7 000 Km. Konstrukci mám z tenkostěnných jeklíků, odpruženou jen zadní stavbu. Jsem na cca 15,5 kg u plně vybaveného kola. Sedadlo mám z duralových trubek a zádovou část jsem vypletl jako tenisovou raketu. Je to lehoučký, trochu to i pruží a hlavně dokonale větrá (a pokud nejedu v létě jen v šortkách, tak ani nemám na zádech otlačenou mřížku...). Přední vidli na 20" kolo jsem si u p. Bareše nechal udělat z Cr-Mo oceli. Řidítka mám taky z duralu. Osazení v Deoru, pláště šíře 28mm (v předu Schvalbe 28x406 -drahý, ale už má skoro 13 000 km a je ještě OK). Co se týká toho pohupování, měl jsem podobný problém, ale protože jezdím převážně po silnicích a zpevněných cestách, upravil jsem konstrukci na zdvih zadního kola do 4 cm a tak pohupování nemá tak velký vliv. Nyní chystám konstrukci rámu z Cr-Mo trubek a kyvný čep umístím do linky řetězu na třetím či řtvrtém nejmenším pastorku a tím stlačování pružiny tahem řetězu silně omezím... Mimochodem, Azub dělá každý rok srazy lehokol, jak jsem se dozvěděl na Sportprague, letos by to mělo být v Praze, předpokládám, že tam taky dorazím.
Joe, nevyskytoval jsi se vloni na jaře a v létě občas mezi Boleslaví a Turnovem? Párkrát jsem tam potkal cyklistu na ležáku odpovídajícím tvému popisu, bohužel vždy v protisměru...
Ještě jsem si vzpomněl, jak jsem jel s nákladem z Brna do Vranovské Vsi a díky odpruženýmu kolu jsem si zkrátil cestu po polňačkách a takových těch lesních kdysiasfaltkách ze 105 na 92km, takže co jsem prošustroval na odpružení jsem určitě vydělal na kratší cestě a lepším vzduchu. Ale na Azubu se toho v odpružení moc neztratí, pokud to člověk nenastaví nějak úplně blbě.
Díky za všechny příspěvky a názory
Tak jsem včera dostavěl kolo a váha je cca 16,5 kg...
Takže už dostavěno? Vyvěsíš to někde online?
No dneska jsem to projel kolem baráku,jsem docela spokojený - ještě mi chybí přesmyk, přední brzda, a hodit to do laku....ale to má čas
myslím,že je to moc.Dnes jsem vážil moje a má bez sedačky a dvojpřevodníku se středovým ložiskem 9,9kg (ocelové)
Pošli fotku, to mě opravdu zajímá.Já svoje sice nevážil, ale odhaduji tak kolem 20 kg.
Ještě jsem to nefotil,ale všechno bude.Je to přesně stejné jako TOXY-ZR
hmm tak ta váha je slušná, když tam dáš sedadlo a převodník tak by to mohlo ve výsledku být cca 11,5 kg..
sám jsem na to zvědav