Zdarec, prosím o radu na kvalitní přední světlo dle Vašich zkušeností (konkrétní název). Ráno do práce je už tma a chtěl bych světelný kužel co dobře osvítí cestu. Poraďte prosím kvalitu za dobrou cenu, ať nekoupím nějakou blbost. Díky moc
Jen na silnici nebo I do lesa?
Rozpocet?
Pokud chceš vidět, ber něco aspoň s 200 lumeny. Nejde ani tak o suchou cestu, ale jak začne pršet, tak jsi se slabým světlem v řiti
Za sebe - Fénix BC21R
Jen ráno na silnici do práce. Jinak za tmy jenom dojíždím večer, ale to je v pohodě.
Nevím kolik je dostatečný počet lumenů, takže rozpočet nevím. 500-700 stačí??
Děkuji za tip. Měl jsem tohle
http://www.cyklo-svetla.cz/svetla-vykonna...
byl jsem s ním velmi spokojený, ale v pátek jsem o něj přišel. To samé si kupovat už nebudu, protože jsem půl dne rozdejchával tu ztrátu.
Přeci jen ten Fenix je levnější.
Me tak z kola před nedávnem ocesali akupack I s textilním pouzdrem. Světlo jsem měl s sebou v obchodě, ale baterku jsem nechal. Chyba :D
Tohoto fenixe tu někdo má a docela si ho, myslím, chválil. Jen si vzpomenout kdo...
Takže kompaktní baterka je na pohodlnější na sundavání před obchodem. Oboje i s kabeláží sundavat nebudeš.
U fenixe bt20, ktereho mam, to neni az takovy problem. Stqci povolit jeden suchac a vytahnout baterku. A nemusis rozpojovat konektor ke svetlu. Mozna je to i rychlejsi nez jen ten konektor.
Ale holt, za blbost se plati :-)
Já mám BC30, má to buď akumulátory nebo baterie. Sundá se snadno
Hlavně to nekupuj v běžném cyklokšeftě, kde ti prodají světlo "na kolo" bez jakýchkoliv technických parametrů. Minimálně musí udávat svítivost v lumenech, jaké akumulátory to krmí a jak dlouho to vydrží svítit. Asi nemá v současnosti smysl kupovat primárně světlo, do kterého se dají cpát běžné suché zinkové baterie, poněvadž pokud to má pořádně svítit, tak to ty baterie neutáhnou. Nedají dostatečný výkon.
Fénix je dobrá a spolehlivá varianta, jen je dražší. Z Číny (například z dx.com) to dovezeš laciněji, ale musíš si vybrat a je to s vyšším rizikem.
Svítivost 200 lumenů asi na silnici stačí, ale už se běžně vyskytují světla mnohem silnější. Na druhou stranu při svítivosti 200 lumenů to vydrží svítit déle. Je třeba uvažovat dobu jízdy do práce, aby to vydrželo na jedny akumulátory.
No a také je třeba si uvědomit, že tahle světélka mají kruhovou vyzařovací charakteristiku a tudíž parádně oslňují a to i tehdy, když je trochu sklopíš, abys měl osvětlenou vozovku před sebou. V Německu jsou nepřípustná. Ale třeba ve městě s přemírou světla si tě alespoň opravdu všimnou, pokud to pustíš naplno nebo dokonce jako blikačku. Což doporučuji dělat jen v odůvodněných případech.
Jo a NiklMetalHydrid akumulátory jsou už také za zénitem. Litiové mají větší kapacitu.
Potíž u světel z DX je, že "cinske" lumeny u světla musíš dělit tak 10 a mAh u baterky tak pěti. A jinak bez záruky (nevyplatí se posílat zpet) a nad nějakou částku ti to můžou capnout celníci :D
Kouknul bych třeba ještě na ledshop nebo ledexpert, sice dražší než z Číny, ale se zárukou :)
INFINI světlo Super Lava 4f 3W LED
mám tohle už docela dlouho, dobrý poměr velikost svítivost,pevnost , přehoditelnost na jiné kolo/koloběžku, výdrž na běžné ježdění, nabíjet v pohodě i z počítače, v pohodě se dá do náprsní kapsy a jel jsem s tím i za úplné tmy po silnici, les netuším, ale přijde mi docela dobrý..
Tak se přiživím s dotazem. 100-200 lumíků, širší kužel, možné nabíjení přímo na kole např. USB kabelem, né moc drahé (prostě se mi nechce sundávat v kolárně doma a v práci).
A ještě jeden dotaz: oblíbil jsem si bršnu na řitítka, akorát je vysoká a zakrývá světlo. Takže potřebuju světlo jinam, na vidlici třeba. Požadavky obdobné, 100-200lm, širší kužel, nabíjení na kole není podmínkou (ale vůbec by nevadilo).
A co např. tohle http://www.kolacihal.cz/prislusenstvi-ke-kolu...
Nevypadá to špatně, ale chybí mi tam některé parametry jako jsou lumeny i na nižší stupně a výdrž v hodinách na ně. Nejsem příznivcem více krabiček (oddělené akupacky) stejně jako akumulátorů povinně od jednoho výrobce (dostupnost, diktát ceny). Cena je ale zajímavá, tak kdyžtak pohledat na netu nebo zkusit někde zapůjčit.
Jinak potvrzuji, že na běžné ježdění (nikoliv složité nebo nepřehledné terény) stačí 200 lumenů. Běžně jezdím i na 100 lm.
Maximální světelné výkony jsou hezká věc, ale v praxi často obtížně využitelné. Jednak oslňují, ale je to i o směrování světla. Pokud není světlomet nevhodný na veřejné komunikace, má oříznuté svícení nahoru. No a když tam pustíš třeba 1000 lm místo 2O0 lm, tak by se hodilo natočit světlomet tak, aby svítil více nahoru (do dálky). Pokud je ale na fest, tak je těch 1000 lm a více k ničemu, protože žhavit prostor před sebou nemá velký smysl. Řešením jsou pak světlomety dva, jeden potkávací a jeden dálkový (anebo čelovka).
Toto je hodně široce pojatý dotaz. Kdyby to bylo v nějaké zemi s vyspělejší dopravní / městskou cyklistikou, tak jednoznačně dynamo v náboji a světlo s výkonem 80 Luxů a více. Někdy může stačit i něco méně. Pro úplnost tato světla se až na jednu výjimku uvádějí v Luxech a ne Lumenech.
Cenově to vyjde podobně jako lepší světla s akumulátory, ale svítí to pořád, což je při denním dojíždění za různých klimatických podmínek výhoda k nezaplacení. Akumulátor má proměnlivou kapacitu (např. venkovní teplota) a není do něj vidět (přesná zbývající kapacita je jen odhad, takže Tě to dříve či později vypeče).
Pokud akumulátor, tak za mne Fénix BC30 (bez "R"). Mám ho a doporučuji tuto verzi. Místo vestavěného akumulátoru se používají lithiové akumulátory 18650.
Výhoda - nejsi vázán na koupi akumulátoru od jednoho jediného výrobce, navíc je to v noteboocích a jinde, takže snadno přijdeš k rezervním akumulátorům. Když neodhadneš výdrž akumulátorů, můžeš je snadno vyměnit za náhradní a dojet na do cíle cesty na libovolný výkon. Toto vyrovnává výhodu osvětlení na nábojové dynamo, protože dva akumulátory 18650 jsou malé, skladné a není problém vézt náhradní nabité s sebou.
Zajímavou alternativou je svítilna Lucifer viz http://luciferlights.net/vykonne-celovky . Kolega o ní vážně uvažuje, ale ještě ji nepořídil, tak jsem ji fyzicky neviděl. Výrobce ji půjčuje na vyzkoušení, jestli se nemýlím, tak na Praze 6. Některé parametry jsou velmi zajímavé.
Začínal na Kickstarteru, původně to byla hlavně čelovka pro OB. Ale měl tam na kolo tak kreténsky nastavený cyklování, že jsem to nekoupil a teď světlo mám. Díval jsem se na to před týdnem nebo dvěma, cykly vypadají už normálně.
Vyrábí to kompletně u nás. Je mi to sympatické. Zvažuji, že pořídím XS, až bude.
Do terénu dobré, ale na silnici se to tolik nehodí, bude to oslňovat.
Tu XS chci pro necyklo využití. Na údajné oslňování seru. Ta světla neosňujou, pokud s nimi svítí člověk do země. Mám dojem, že některým motoristům prostě vadí, že cyklista je vidět a že tomu musí přizpůsobit styl jízdy.
S tím oslňováním se mýlíš. Horní polovina paraboly prostě svítí nahoru a tím do očí. I když takové světlo sklopím, abych viděl na silnici, tak část kužele svítí nahoru. Je to dobře vidět, když pustíš strobo, až odkud, z jaké výšky se odráží světlo. Klopená světla s odříznutou horní polovinou kužele se chovají úplně jinak.
Jasně, když ho zvednu, svítí do dálky. A když ho zvednu a zapnu strobo, tak to má nějaký důvod, takže je v pořádku, že je vidět.
Že to světlo je vidět líp než starý světlo na alternátor neznamená, že oslňuje.
Pokud část světelného kužele svítí přímo do oka protijedoucího, tak to oslňuje. Světelný výkon na to už ty lampičky mají. Je jen otázka času, kdy to u nás zakáží stejně jako v Německu.
Ten zákaz mi přijde na hlavu. Zhruba jako kdyby zakázali dálková světla u aut. Ty oslňují ještě více. Myslím, že toho se nedočkáme.
Dálková světla jsi povinen klopit a potkávačky mají potlačenou horní část světelného kužele.
Referenční osa světla na kole má protínat vozovku 20m před kolem, takže máš trvalou povinnost mít na kole světlo sklopené. Že to je při rychlostech nad 15m/s nanic se příliš neřeší.
To cituješ nějakou vyhlášku? V zákoně se píše jen o bílém nepřerušovaném světle.
To, že osa vyzařovacího kužele protíná vozovku 20 metrů před kolem neznamená, že horní okraj toho kužele nesvítí do druhého patra. Pokud nedefinuji tvar vyzařovací charakteristiky, tak nic nedefinuji.
Zajímalo by mě, kolik cyklistů jezdí rychlostí nad 54 km/hod a jak dlouho takovou rychlost udrží
S tebou samozřejmě počítám (ale ty máš na rychloměru špatně nastavený obvod kola ...)
Cestou z Ještědu do LBC několik minut.
A ze Svoru do Jiřetína pod Jedlovou je taková pěkná rovinka s 10% klesáním... Já měl tacho vypnuté, ale kamarád tam v sedmsedáti prý brzdil. Já ležel na rámu.
Do Jiřetína, tedy přesně řečeno do Lesné, jsem 70 jel i na starém kole někdy před 20 lety. Pak jsem se bál sáhnout na brzdy, protože jsem netušil co to v té rychlosti udělá.
Auta mají potkávací do 40 m, kola mají do 20 m, když na kole v běžném provozu někdo dodrží maximální vzdálenost 40 m, tak to bude taky v pořádku, ale tahle vzdálenost by se překračovat neměla, protože to už vážně oslňuje a minimálně to je bezohledné.
Když někdo nepřepne dálkový...
Nepřepnutí z dálkových na tlumené a oslňování je trestuhodně bezohledné. Je to zakázané a je to přestupek.
Ale o tom snad řeč nešla.
Pokud má někdo na kole přepínání dálková - tlumená, která jsou správně nastavená, tak není problém. jenže většina světel na kole tuhle možnost nemá a má světlo pevně nastavené a pak může nastat velký problém s oslňováním.
Já nic necituju, jen uvádím údaje o světlech ze zákona.
To chápu, ale z kterého? Z toho o pravidlech provozu?
Pro kolo to je určené vyhláškou č. 341/2014 v kapitole Výbava jízdního kola, je to v příloze 11 nebo 13, nebo tak nějak.
Pro auta si nemůžu vzpomenout, potom co vnesli do předpisů o technických datech, podmínkách, rozměrech a výbavy, takový chaos a doslova bordel, si nedovedu přesně vybavit, kde to hledat a teď se mi to dohledávat nechce.
Pokud to někdo máte nebo víte budu rád za připomenutí.
Ono je potřeba si uvědomit, že kromě neořezaného kužele mají taky kola světlo výš než auta, takže o to víc hrozí, že to řidiči protijedoucího auta bude svítit až do očí. Si všimni, že auto na potkávačky nesvítí do interiéru vozidla před sebou, svítí to tak akorát do výšky SPZ či na zámek kufru. Když si tak seřídíš světlo na kole, ok. Ony ty dost velký stříbrný promáčklý plochy v reflektórech nejsou na hovno, ono to má svou funkci.
jj, většinou to tak je. A příšerně mě sere jeden poměrně novej a dost frekventovanej typ dodávky, kterej má světla posazený o dost výš. Takže i když je má dobře seštelovaný, ale dojede mě v osobáku i na rozumnej odstup, stejně mi z tý vejšky opejká světlama krk. Humus...
Nechci přímo tvrdit, že mi něco z toho připadá rovnou naopak, jenom je dobré připomenout fakt, že čím je na kole umístěné výš, tím bude stejné světlo míň oslňovat - při dopadu světla do stejné vzdálenosti před kolem.
Při určité výšce nutně dopadne na zem celá šířka kužele a neoslní vůbec.
Naopak světlo těsně nad zemí neosvětlí nic a bude jenom oslňovat.
To znamená - lepší na řídítkách než na blatníku.
Máš pravdu, ale zatím jste nikdo nevzali v potaz vrcholový úhel toho kužele. Když bude dost velký, tak i když to sklopíte, tak je to k ničemu z hlediska oslnění.
To je taky důvod oněch max. 20 m kam má jít střed kužele před kolo. Když si nastavím světlo na 40 m před kolo tak to už hodně oslňuje a to nemám pravidelný kužel, ale elipsu.
Tak mi to nedalo a přepočítal jsem to. Je to jednoduchá geometrická úloha. Výška řídítek mého Favorita je 90cm a na nich je umístno světlo. Spočetl jsem to pro Fénixe, jak uvádí Hraboš, s rozptylovým úhlem 6 až 8 stupňů a pro předpisové sklopení středu paprsku na 20 metrů dopředu na vozovku.
1. Pro úhel 6 stupňů a toto sklopení vychází horní okraj rozptylového úhlu 105cm nad vozovkou ve vzdálenosti 20 metrů. To znamená, že třeba Fabii combi s dolním okrajem zadního okna 110cm, budete v této vzdálenosti 20m svítit 5 cm pod dolní okraj zadního okna. To vychází celkem dobře, oslňovat nebudete.
2. Ovšem pro Fénixe s rozptylovým úhlem 8 stupňů při stejném sklopení vychází horní okraj rozptylového úhlu 140cm nad vozovkou. To už budete naplno svítit do 30 širokého pásu zadního okna stejné Fabie. Řidiče budete parádně oslňovat.
Obě světélka se liší celkem nepatrně jen rozptylem světla a pro dobré osvětlení vozovky by patrně bylo potřeba mít vodorovný rozptyl ještě trochu větší, poněvadž ten 8 stupńový rozptyl na vzdálenosti 20 metrů šířkově pokrývá 2.8 metrů vozovky. To je asi jeden pruh. Auta svítí do boků více, ale zase nemají natáčecí světlomet. Těch 8 stupňů by snad už mohlo vyhovovat.
A to vůbec neuvažuji paprsky vycházející přímo z LED čipu dopředu, které nejsou zadní parabolou světla ovlivněny a které volně ozařují široký prostor před světlem.
Svícení taktickými výkonými lampičkami v silničním provozu je v podstatě prasárna a vždy to alespoň trochu oslňuje. Je třeba vyvinout dobrá tlumená světla s oříznutým horním kuželem pro svícení na kole. To, co je předepsáno v Německu.
hele a zkoušeli jste si na to světlo přidělat stínítko zhora? Jednoduchá vychytávka a dá se udělat z víčka od spreje a přidělat třeba duckpáskou.
To samozřejmě fungovat bude, ale tím stínítkem se připravíš o 0.25 až 0.5 světelného výkonu, kterého už tak je vlastně zoufale málo. Chtělo by to lepší optiku.
světelný výkon, který šajní protijedoucím do ksichtu je mi stejně k hovnu.
Není, když s tím zrovna neoslňuješ, tak se to hodí na osvětlení vzdálenějšího prostoru. Dálková žárovková světla v autě neměla tu horní část vyzařovacího kužele odstraněnou. Jak rádi je na volné silnici používáme. No a když máš tu svojí parabolku na kole předpisově skloněnou, tak se ta horní část velice hodí na pozorování toho, co je za předepsanou vzdáleností 20m. Když pojedeš rychleji, než je rychlost chůze, tak je to dokonce úplně esenciální.
No a ona ta horní půlka vždy jen neoslňuje. Závisí to na sklonu světla a na výšce toho světla nad silnicí. A také to není celá polovina, ale spíš jen třetina. Vždy je to o nastavení. Ale kdyby bylo cenově dostupné asymetrické výkonné světlo na kolo, nejlépe s přepínáním klopení, jako to má auto, tak by se to jistě hodilo.
koukni se někdy jak vypadá dálkový halogen.
Nemáš pravdu. To světlo, pokud není shora oříznuté, tak má nějaký rozptyl. Při sklopení středního paprsku do průmětu se silnicí na 20m se okraj kužele většinou zvedá nad rovnoběžnou rovinu se silnicí. Svítí to zbytkově ještě nahoru. Čím máš to světlo umístěné výše, tím se ten kraj kužele na vzdálenosti třeba těch 20m dostane také výše. Prostě to výchozí umístění se k tomu přičte. No a protože to oslnění je spjaté s tím, že se musí osvítit to okno toho auta, tak čím vyšší umístění toho světla, tím to snadněji oslňuje.
Velká auta i s předepsanými a seřízenými asymetrickými světly oslňují ta menší už jenom z důvodu, že ta světla mají tak vysoko, že přímo svítí oknem do kabiny.
Ty nemáš tak úplně pravdu. Pokud budu seřizovat světlo tak, aby vršek kužele šel níže než vodorovně, tedy tak abych neoslňoval, budu s výše umístěným světlem svítit dál. Tedy jev veskrze žádoucí.
Auta se světly vysoko oslňují pouze pokud jsi nízko umístěný, tedy pokud je mají správně seřízené.
Ano, ale předpis je seřídit to tak, že střední paprsek protíná vozovku ve vzdálenosti 20m. O nějakém vršku kužele se nehovoří. No a pokud mám lampičku se symetrickým vyzařovacím kuželem a vrcholovým úhlem 6..8 stupňů, jako je třeba ten Fenix, tak to stejně nemůžu seřídit moc vodorovně, poněvadž bych moc neviděl do dálky. Takže s tímhle symetrickým taktickým světlem budu vždy trochu oslňovat a čím budu mít to světlo výše, tím budu oslňovat víc.
Stále máte zažité, jak vypadá charakteristika klopených automobilových světel. Tyhle lampičky jsou úplně jiné. To co jde optikou přímo, není vůbec nijak kolimované, to co jde přes parabolu má vyzařovací úhel třeba těch 8 stupňů. Tak si to namaluj a hned uvidíš.
Tohle nemá smysl, si to nakresli...
Nejen, že jsem si to nakreslil, ale také jsem to přepočítal. Nějak si dnes nerozumíme. O kousek výše jsem se snažil výpočet vysvětlit. Nemyslím, že bych v tom měl chybu. Spíš máme každý jiný model a nerozumíme si a ty si hned myslíš že když má někdo jiný názor, že je blbec a ani nepomyslíš na to, kde to nedorozumění může být.
Pokud svítím do země, tak abych neoslňoval, je mi světlo se symetrickým byť úzkým kuželem celkem k ničemu. Píšu "mi" protože na mých lehokolech potřebuju svítit celkem daleko, abych něco viděl.
Předtím jsi "mi" nepsal. Pokud vím, tak máš hlavu tam kde já řidítka, spíš níže.
Napsal, máš pravdu. A ano, mně osobně ostatní cyklisti často oslňují. A ano, já na Oceláči asi také slušně oslňuji, pokud chci něco vidět. Už mi to i jeden člověk řekl. Mám v plánu to předělat. Ale pokud jedu mimo město, přepínám světla do slabého režimu, když potkávám protijedoucí auto. Osvětlení vozovky protijedoucím autem stačí.
S tím světlem bez oříznutí spíš narážím na to, že někteří lidi vozí světla s nesmyslně širokým kuželem a aby s tím něco viděli, musí to dát na celkem velký výkon. Jako slušnost bych považoval, že takové světlo ztlumí nebo zakryjí rukou, když potkají na temné cyklostezce jiného cyklistu.
Fenix má 6-8° (záleží který přesně, takže ti musí zasvítit opravdu přímo do oka.
Když se podíváš třeba na Wikipedii na definici co je to Lux a Lumen, tak zjistíš, že Lumen je hodnota světelného toku, který generuje zářič, kdežto Lux je hodnota osvětlení nějaké plochy. Osvětlení je vlastnost osvětlovaného prostředí a nikoliv osvětlovače. Dá se to za definovaných (známých) podmínek přepočítat, ale pro světelné zdroje je vhodné udávat ty Lumeny. Udávání hodnoty v Luxech jen světčí o neznalosti problematiky, nebo spíš o skrývání skutečného výkonu.
Pokud zinkové obyčejné baterie nestačí výkonově krmit výkonné světelné zdroje, tak tvrdím, že šlapací dynamo to nedokáže většinou také. Tato světla neoslňují, dávají najevo, že se tam pohybuje cyklista, ale neposkytují mu dostatečný přehled o stavu cesty před ním. Pokud pojede pomalu, tak se té díře třeba stačí vyhnout, pokud pojede rychle, tak jede v podstatě na slepo. Dokud světlo kola nebude svítit stejně jako světlomet auta, tak je to pro rychlou jízdu nedostatečné. Dynamové zdroje mají jedinou velikou výhodu, že svítí vždy a pořád. Jsou bezúdržbové.
Přál bych Ti vidět, co dynamo dokáže nebo ne.
Na silničním lehokole sestava pěti vhodně směrovaných světel se starými Cree XR-E mi dává asi 450 lm, když svítí trvale vždycky tři. Tvoří buď potkávací nebo dálkovou kombinaci, jedno je sdílené.
Při rychlosti přes 20 km/h se už nechají zapnout všechny v sérii současně a pak by to mělo být aspoň 750 lm.
To mě v noci nijak neomezuje.
Žádný pomocný akumulátor, jenom záloha pro stand-light a jedno malé dynamo ve 20" kole (určené původně pro SON Edelux s jedinou XR-E).
Který akumulátor tohle dokáže bez starostí celou noc?
Je fakt, že dnešní LED jsou mnohem účinnější, takže i z toho dynama bych dostal ještě nesrovnatelně větší svítivost, akorát že na co.
To jsem opravdu netušil. Proč s tím tedy Jindra nedokáže dobíjet mobil? To se tak courá, že nejede ani těch 20km/h? Ta tvrzení jsou v takovém rozporu, že je jasné, že někdo se kardinálně mýlí.
A zkoušel si jet někdy na běžném treku delší dobu rychlostí nad 20?
Jistě, na Favoritu jezdím v průměru okolo 25km/h a na horáku to po silnici dokážu když jedu sám také.
Otázka je, co míníš delší dobou. Ale opravdu dlouhodobě v nehorském terénu ten průměr 20 myslím udržím.
Hodinu taky udržím rychlost přes 20, ale to je houby platný.
A jestli udržíš na treku nebo i horáku udržíš delší dobu, potřebnou k dobíjení mobilu s navigací aby chvíli fungoval, rychlost nad 20 tak to si dobrej.
Když jsem nad rychlostí 18, tak si myslim jak jsem svižnej a jak mi to odsejpá. Udržet rychlost delší dobu přes 20 je už docela dřina a není moc lidí co to dokáže.
Brahmo problém byl v tom, že Xperie Z, Z1 nešlo nabít ničím, vo nedalo 1000 mA, takže nejen z nábového dynama, ale ani z počítače...
Z5 už se polepšila...
Ale se světlem to nesouvisí, fakt netuším, jsk to v drátkách chodí, nejsem žadnej Lumen, ale moje světlo AXA na Authoru svítí na dynamo i xa chůze a dobře.
Druhá AXA, co mám na Pepíkovi, a ušetřil jsem asi 500 svítí naprd...
Ale já ty tvoje poznatky nezpochybňuji. Je mi jasné, jak jsi k nim dospěl, nemyslím, že jsi blb. Jestli to tak působí, tak promiň. Jen je to v rozporu s Radkovým tvrzením. Ty lampičky žerou jako vzteklé. Mám jednu takovou na kole a proměřoval jsem ji. Jen píšu, že někde je rozpor a to velký. Ta moje lampička si při světelném toku 200 lumenů hladce vezme 0,5A. Takže když Radek píše o 3 lampičkách, tak určitě potřebuje ten jeden ampér. Kdy mu to ten alternátor kontinuálně dává? Od jaké rychlosti a jaký alternátor?
On i ten klasický přítlačný obyčejný alternátor na Esce z kopce 0,5A do žárovky nacpal. Nedával ovšem 6V ale hladce více než dvojnásobné napětí. Také to zadní malá žárovička dlouhodobě nevydržela.
To je asi na mě...
Alternátor nedává moc víc než 0,5A. Nikdy. Jenomže LED jsou v sérii. Jedna má úbytek něco přes 3V, takže 9 V x 0,5 A = 4,5 W. To dává při 15 km/h spolehlivě asi každý "6V 3W" alternátor. Pět LED v sérii, to už je přes 15V. Ve skutečnosti dává víc, nějaký úbytek napětí má usměrňovací můstek.
A to ten malý SONdelux dává relativně nejmíň z mých čtyř. Na starém treku mám Shimano DH-3N71 a dobíjí mi bez nějakého zdvojovače 12V akumulátor, čili 14,4 V - při rychlostech, na jaké jsem zvyklý, celkem normálně.
Základní pravidlo pro cyklo-alternátory (6V 3W):
Za předpokladu dostatečné rychlosti se napětí ustálí na takové výši, PŘI KTERÉ bude spotřebič odebírat 0,5 A.
Žárovky hořely proto, že do sebe NECHALY pustit vyšší napětí - při 6 V ještě neodebíraly 0,5 A a další věc, při vyšší rychlosti dával alternátor o něco větší proud, mající za následek zvýšení napětí. 12 V snad ani ne, bylo tam běžně 8 V. Při ztenčování vlákna a černání baňky na sebe nenechal konec dlouho čekat.
Zadní žárovce nevadilo až tak přepětí, dokud svítila zároveň s přední. K přerušení tenkého vlákna přispěly spíš otřesy, stačilo i jednou kopnout do blatníku nebo to omést o futro.
Alternátory na kolo coby zdroje konstantního proudu jsou z principu nepříliš vhodné pro žárovky, ale pro LED jak dělané - v tom vynálezce předběhl dobu.
Díky za informaci. Někam si to budu muset poznamenat. Já jsem naposledy měřil to přítlačné dynamo na Esce, když jsem zjišťoval, proč mi stále hoří zadní žárovička. Dával jsem pak s ní do série výkonový odpor. Ale z Esky mi už zbyly jen blatníky a nosič.
Teď jen tak občas uvažuji o dobíjení všech těch elektrických krámů na cestě. Ale jelikož jsem koupil powerbanku a jednou za 3 dny se zatím vždy k 230V dostanu, tak zatím kupovat alternátor nebudu.
"Udávání hodnoty v Luxech jen světčí o neznalosti problematiky, nebo spíš o skrývání skutečného výkonu"
Že by němečtí výrobci
http://www.bumm.de/
cyklo osvětlení neznali problematiku?
To "světčí" (česky: "svědčí") o tvé malé informovanosti
To, že to někdo takto udává, ještě neznamená, že je to nejvhodnější a nejnázornější způsob. Snažil jsem se vysvětlit proč tomu tak je. Jedno popisuje vlastnost zářiče a něco vlastnost osvícené plochy. Ovšem tato vlastnost je funkcí vzálenosti od světelného zdroje a natočení. Je to až sekundární údaj. Většinou jsem se s údajem luxů potkal u světel, kde se moc nehodilo udávat skutečný výkon zdroje tedy svítivost, protože byla slabá.
To že mi najdeš překlep, ještě neznamená, že zvýšíš věrohodnost svého tvrzení, ale to, že prudíš.
Upozornění na chybu chápeš jako prudění?
No, nechtěl bych mít s tebou dvojdomek ...
Lux má rozměr lm/m2. Takže když na snímač posvítíš z jednoho metru, tak naměříš něco jiného, než když na něj posvítíš ze dvou metrů (klesá s druhou mocninou).
Pokud uvedeš luxy bez vzdálenosti ve které to měříš, tak to je o ničem nevypovídající hausnumero, které nemáš jak porovnat s konkurencí (protože ti ho mohou měřit v jiné vzdálenosti). Můžeš leda tak porovnávat výrobky od jednoho výrobce mezi sebou, dá se předpokládat, že na všechny světla bude používat stejnou metodiku.
Lumeny se uvádí kvůli tomu, že se snadno a dobře měří. Ale vypovídací hodnotu mají jen když všechna měření probíhají za stejných okolností.
Neměly být v poslední větě zase luxy?
Třeba na kroniu u fenixu udávají lumeny a cd. Z lumenů člověk vycte, jak moc to bude svítit a z candely, jak moc "bodove" to světlo bude - jestli bude svítit do dálky nebo hodně do šířky.
Já mám tohle a nemůžu si ho vynachválit.Ve městě jezdim jen na kroužky a na lesní cestu ho rosvítím naplno.
http://www.led-expert.cz/ledshop/eshop/19-1-LED...
Nevypadá to špatně, ale nikde nevidím, jak dlouho to na jednotlivé módy vydrží? Víš to? Je možné to sem napsat?
večer jezdím domů 10km.Z toho část ve městě(na o kroužky)a tak 5km na plnej výkon.Nabíjím tak jednou za měsíc.Mám ale silnější baterii,myslím že samsung 5600.Loni jsem měl Solarstorm x3 a pořád jsem ve městě někoho oslňoval a s tímhle světlem tenhle problém není.
ozkoušenou čínu a do pětikila máš slušné světlo, za sebe můžu s klidem doporučit 18650 světlo https://de.aliexpress.com/item/Coolchange-CREE...
Píšu to sem a ne jako odpověď, protože se to strašně rozkecalo.
Světla na nábojové dynamo (správně ale na alternátor, protože s dynamem to nemá nic společného) se opravdu udávají v Luxech, prostě je to taková praxe, proto jsem na to upozornil. Vím o jednom jediném případu a tím je Supernova, kde se ohánějí Lumeny.
Bohužel je ale třeba říci, že oboje je pouze orientační. V praxi totiž nezáleží jen na tom, jaký se nažene výkon, ale taky kam se nažene, tedy na tvaru světelného kužele - nejen šíře, ale celý tvar, protože třeba Busch Müller to má vykouslé spíš jsou to dva překrývající se kužely a nejsou sami.
Z mé praxe tedy musím říct, že jen podle katalogu se světlo moc koupit nedá, pokud to nemá ve všech parametrech převyšovat aktuální nároky, tedy kanón na vrabce.
Kouzlení s distribucí světla v praxi, bohužel, někdy předčí i obrovský výkon a je jedno, kterou jednotkou ho zrovna výrobce vyjádřil. Prostě když to nesvítí, kam má, tak to může klidně tavit asfalt a je to stejně k ničemu.
Na internetu jsou k dispozici fotky a videa, která mohou pomoci. Pokud je světlo dražší a existuje ta možnost, velmi doporučuji si ho vypůjčit na zkoušku. Pokud toto není možné, doporučuji světlo v rámci (finančních) možností předimenzovat, aby byla rezerva na nedokonalosti.
Jinak já mám Fénix BC30 a přehazuji ho mezi koly. Na crossu ale mám Lumotec IQ Cyo Premium T Senso Plus (80 Lux). Původně jsem na delší jízdy brával i BC30 a usoudil jsem, že je to zbytečné.
Na běžné cestě totiž stejně jedu s BC30 na první nebo druhý stupeň, tedy na 100 nebo 200 Lumenů. No a ten Bush + Müller svítí víc než BC30 na 100 lm a má vhodnější kužel. Nesvítí tak nahoru, takže hůř vidím na cedule, ale uprostřed kužele svítí dál než BC30, což je mimo terén výhodné.
BC30 má totiž obě světla stejně směrovaná a oproti B+M je optika (sklíčko a zrcátko) jednoduché. Dělá tedy jeden kužel. Toto se snaží řešit doporučovaný Lucifer, který má jedno světélko více dolů a druhé více do dálky.
Jak vidno, rozdíly jsou a nábojové dynamo není nepoužitelný nesmysl. Samozřejmě může být námitka, že při 500 a více lumenech to ten výkon přebije a je vidět všude. Do určité míry to pravda je, ale bude to oslňovat jako prase.
Mám stejné světlo, kolega moc komplikovaně žvaní, je to dobré světlo, je s ním vidět i za tmy :-)
Ten můj Philips mé také dost ostře oříznutý kužel. Normálně to je super, že zbytečně nesvítím do vzduchu, ale jednou mně to hodně vypeklo. Jel jsem po malé silničce mezi dolem a vesnicí, mírný kopec dolů, neznámý terén, takže pomalu. A najednou tam byla závora. Viděl jsem jí tak možná 4 metry dopředu, z té Vendetty v noci není moc dobře vidět. Naštěstí jsem zvládl přibrzdit natolik, že jsem se o tu závoru zasekl řidítkama a to mi protočilo řadící páku. Já jsem si jen trošičku narazil žebra. Kdybych jel rychleji, asi by skončil hlavou mezi tou závorou a opěrkou.
Pro takovéhle cestu to bude chtít i světlo, co svítí i do vzduchu,.
Světla, nábojová dynama atd.
https://www.youtube.com/results?q=beleuchtung...
Přední světlo jsem loni řešil taky, a skoro na den přesně - asik jak se krátí den :)
http://www.nakole.cz/diskuse/20168-predni...
Můj závěr byl:
Tak nakonec zvítězil Fenix UC30. Zaujalo mne nabíjení bez nutnosti nabíječky, výměnný akumulátor (koupil jsem hned jeden "navíc"), možnost nabíjení přes USB (strčím do počítače a nabíjím plus koupil jsem si i dzinzik do zásuvky, takže pichnu dzinzik do zásuvky, do dzinziku USB kabel a ten do světla; nemusím řešit další nabíječky). A taky že si to světlo můžu vzít na "pěško-čundr".
Svítí dobře, konečně jsem nejenom vidět, ale vidím i já... :-D Už jsem to prubl na "ostro", na "běžnou silnici" stačí "druhý" stupeň (ze čtyř), "trojka" už pálí velmi dobře, fakt JDE všechno vidět. Kužel je příjemný, svítí i do stran.
----
K tomu další poznatky z "praxe":
na silnici v pohodě stačí mod č. 2 (ze 4), takže výdrž skvělá. V terénu typu lesní cesta, hledání děr apod. používám "trojku". Čtyřku jsem snad ještě ani v reálu nezapínal, měl bych strach, že to podpálí les... :)
A to já používám i plný výkon. Když jedu šedesát, jsem rád, že vidím.
Jo, furt jsem přemýšlela, co mi je na tobě divnýho. Vím, že na kole se dá jezdit rychle, prej i přes sto s kopce... Nicméně na rovině je šedesát mistrovský výkon a tuším, že i na dráze je rekord někde kolem té šedesátky. Kůň umí taky běžet šedesátkou a ještě stálě umí utíkat rychleji, něž je rekord na cyklistické dráze... Kůň může, stejně jako kolo, jezdit po silnici... Takže by mi to tak divné být nemělo, ale už mi to došlo.
Neznám vola, kterej by s koněm lítal po silnici s autama dostihovým tempem. A není to proto, že by to ten kůň nezvládl.
Netuším jak v noci vidí kůň, ale v noci jsem koně běžet ještě neviděl a když občas potkám při soumraku se vracet někoho s koněm tak jde s ním hodně pomalu a opatrně.
Právě, ono je to nepochopitelný i ve dne, natož v noci. Nevím, jestli si tím borci ala Hrabosh hojí nějakej mindrák, ale závodním tempem by měli jezdit organizovaně třeba i s doprovodným vozidlem nebo při soutěži na uzavřené silnici. Je tady občas vídám, kluky z Favoritu. Potmě jsem je ještě nikdy nepotkala, natož s blikajícím oslňujícím strobem.
Jakej mindrák? Mají snad auta, který jedou přes padesát, nějaký doprovodný vozidlo? Najmě v noci? Co to je za pitomost? Padesát (nebo lehce přes) jedu každý ráno, v civilu, cestou do práce. Když jedu po tmě, tak si na to rozsvítím. Nevím proč bych měl z kopce brzdit jen kvůli tomu, že je tma.
Já jel rychle z kopce jen jednou, myslel jsem si že mi světlo svítí skvěle. Ono také svítilo, poněvadž to dynamo při té rychlosti dávalo asi 18V. jenže to stejně bylo sakra málo proti automobilovému světlometu a já trefil tu jedinou díru na té silničce, co tam byla...
Od té doby se potmě držím při zdi, ale jinak 50km/h a vice jezdím v Praze ve sjezdu k Vltavě každý den. Není to nijak velká rychlost. Když je zamlženo, tak si pouštím to strobo, abych udržel auta na vedlejší stát a dát mi přednost.
jak je to strobo ty auta udrží? to vytváří nějakou barieru?
Kupodivu vytváří. Řidiči si většinou myslí, že kolo jede zoufale pomalu a tudíž, že stihnou odbočit a ještě se rozjet, než to kolo přijede. Neuvědomují si, že jedu 50km/h a více. Když mám svítivou bundu a za šera a mlhy puštěné strobo, tak nějak podvědomě předpokládají, že bych mohl být jiný a nevjíždějí mi tam. Dají mi přednost tak, jak to pravidla určují.
Nouzové brzdění turistického Favorita s dlouhými brzdovými čelistmi z 50 na nulu je dost nepříjemná záležitost. Ono to totiž zase tak moc nebrzdí, jak už poznal Jindra. Spíš je potřeba se nějak vyhnout.
Kdysi tu uváděl Jurimír, že přejít silnici po přechodu v Mukařově nebylo, díky projíždějícímu proudu aut, možné.
A to až do okamžiku, kdy zkusmo rozsvítil Fénix v režimu strobo proti přijíždějícím autům (čti řidičům)
Paní učitelka mateřské školy má takový plastový zastavovací červený terč. Žádný velký zázrak. Přesto, když ho zdvihne a namíří na ta auta, tak zastavují. Prostě se nějak odliší od běžného chodce, kterého kolona aut i na přechodu ignoruje. Vlastně je to dost zvláštní, ale funguje to. Já když chci jako chodec přejít po přechodu Smíchovskou tříproudou ulici Svornosti (pokračuje jako Strakonická výpadovka), tak buď počkám až nic nepojede (to je nejlepší), nebo zvednu ruku a dám jasně najevo, že tam opravdu vstoupím. Pak teprve jsou ochotni brzdit. Je třeba se odlišit.
máte tam nějaké uvědomělé řidiče. V Ostravě jsou běžně schopni vjet na přechod se světlama, když jim svítí červená. Tady bych na nějaký stroboefekt nespolíhal ani omylem.
Z kopce se dá jet padesát, šedesát na kdejakým brdku, který má pár desítek metrů. Sice jen chvíli, ale vidět potřebuju celou dobu.
Nebo i 60 po rovině - s větrem v zádech. Předevčírem to u nás šlo. Bylo teda potřeba užít si napřed i ostatní směry větru, na lehokole (silničním) žádná hrůza, ale pak ten kousek stál za to. Být to potmě, asi se taky neovládnu.
Dobrý večer,
Je tady někdo, kdo má zkušenost s doporučeným světlem k elektrokolu se systémem Bosch intuiva ? Světlo z odkazu, by se mělo dát zapojit přímo do cyklokomputeru a ovládat pouze tlačítkem.Toto tlačítko je ale využíváno v případě chiptunigu. Budu rád, když se se mnou někdo podělí o zkušenosti.http://www.bikehit.de/fahrradzubehoer...
Světlo se v ČR neprodává - nenašel jsem.
Děkuji [email protected]
Já si koupil světlo BBB Strike Led a jsem s ním spokojený. https://www.cyklovybava.cz/osvetleni-predni-bbb...:12393/ má 5 režimů svícení a při zapnuté super svítivosti nemá chybu. jezdím totiž na kole i na podzim když jsou mlhy a po několika pokusech o nákup kvalitního světla jsem konečně vidět.
Jestli si tady děkláš reklamu, tak se ani nedivím, že za takovou cenu tak mizerné světlo nejde na odbyt. Kdybych si ho měl koupit, tak bych za něj byl ochoten dát tak 150-200 Kč, akorát nevím na co bych ho měl.
tady ho mají za 1.699,-, Kačere:
https://www.patro.cz/produkt/1076792199-predni...
zase jsi přeplatil.
nehledě na to, že to bych si radši stovku připlatil a vzal Fenixe BC21R, než ten šmejd od tebe
300 Lumen toho BBB Strike je třetinový světelný výkon proti Fénoxovi BC21R, který je jen o 1/3 dražší. To je opravdu dobrá nabídka :D
a to ho mají na cyklovýbavě za 1890,- a to se vyplatí :-)))
mám dobré zkušenosti s tímhle předním světlem:https://www.celovky.eu/produkt/CT11-celovka...
vozím jedno na CX s bateriemi v kapsičce pod sedlem
a jedno mám na elektrokole s nastavitelným měničem ze 48V-4,6V :
https://dexhal.cz/step-down-snizuje/96-3a-step...
za par kaček svítím jak auto ;-)
Ach bóže, kolik ještě agentů s teplou vodou sem přileze.
Čelovka a na kolo na silnici? Jako hlavní světlo to je hodně velká prasečina. Jde to snést jako nouzovka na pár metrů na dojetí a ještě hodně skloněné.
Už jsem to párkrát potkal a na silnici to je fakt svinstvo jak to oslňuje z té výšky 1,5 m a možná i výš.
Musíš se dívat protijedoucím řidičům do očí. Po tmě to jde jen s čelovkou :D
Ale když se mi chce podívat do očí a koukne se do 200 W, tak docela hned cudně klopí zrak :-)
Tohle ale zrovna není čelovka , je to primárně světlo na kolo s příslučným úchytem v balení, které lze použít nouzově jako čelovku, ale opravdu nouzově
Když čeovka není čelovka, tak co teda je "Čelovka SingFire CT11"?
"Čelovka je vhodná pro pohyb v náročném terénu, ..."
No nevím, nevím. 1200lm je na silnici nepoužitelné, hodnoty nižších výkonů neuvedeny. Dosvit 300m je brutální a na silnici nepatří. Pro srovnání Fénix BC30 má dosvit 170m.
Já vím, že dosvit je podivný údaj, protože smysluplným údajem je tvar a délka kužele, ale ta relace 300m vs. 170m je vypovídající.
Pochybuji, že to má propracovaný tvar kužele, protože pro to tohle světlo nemá optiku stejně jako ji nemá Fénix BC30. Pokud tím pak nebudeš svítit vysloveně do země, bude to oslňovat jako prase.
Po malé úpravě se dá i na silnici. Stačí patřičně zastínit. Kdysi jsem měl na světle připevněnou část novodurové trubky, která byla zespodu vylepená alobalem, kvůli odrazu světla k zemi. Fotku jsem nenašel, ale našel jsem tohle.
Když tohle téma vytáhli reklamní agenti, zkusím se přiživit.
Vybírám nové světlo na kolo. Na denní dojíždění do práce a večerní vyjížďky. Hlavně silnice, šotolinky a lehčí terén.
Zatím mám v hledáčku tyto světla:
Gaciron V9D USB http://www.led-expert.cz/ledshop/eshop/19-1-LED...
Fenix BC30 https://www.kronium.cz/cyklosvitilna-fenix-bc30...
nebo Fenix BC21R https://www.kronium.cz/nabijeci-cyklosvitilna...
každá má něco pro a proti.
Co byste vybrali vy a proč?
Mám BC30, svítí moc pěkně. Ale klidně bych sahnul i po BC21R. :)
Zkus kouknout po stránkách fonarevka ru. Bývá tam srovnání světel. Leda přesný odkaz mám v počítači v práci, tak až v pondělí :)
Myslíš tohle?
https://fonarik.com/test/indexen.php?model=291...
Vybíral bych světlo aby zabíralo co nejširší prostor, nesvítilo moc nahoru, ale dostatečně do šířky osvětlovalo cestu i s krajnicema.
Tak asi z první nebo druhé možnosti.
Líbí se mi Gaciron.
Ale tam je minus vestavěný akumulátor. Když jedu někam na delší dobu, vozím náhradní aku. I když jsem ho ještě nepoužil.
To je hodně problematické téma, protože moc záleží, kudy jezdíš. Pokud si konkuruješ s auty, je asi optimum něco a la Busch Müller na nábojové dynamo. Precizní distribuce světla na rozdíl od brutální síly v podobě Fénixu podle hesla je jedno, kam to svítí, ale když je toho hodně, bude to dobře. Kdo ta světla (a jejich paraboly) viděl a zažil je v praxi, ví, o čem mluvím.
Pokud se pohybuješ po cyklostezkách a pěšinkách, tedy úzké cesty s provozem pěších, je každá rada drahá. Buď to bude svítit, ale pak to bude i oslňovat (neosvětlený chodec a jeho hlava vs. například plech dopravní značky) anebo to nebude oslňovat, ale zase neuvidíš (problém psi a chodci v tmavém oblečení bez čehokoli reflexního). Prostě když jde chodec postavy 180 cm přímo proti světlu, logicky buď nevidíš značky nebo ho musíš oslňovat, protože značky jsou výš než jeho hlava. Chodec by to samozřejmě vyřešil tím, že uhne z osy světla a nebude se do světla přímo dívat, ale vysvětluj jim to.
My jsme teď testovali Fénix BC30, Lucifer a Bush Müller Lumotec IQ Cyo Premium Senso Plus 80 lux LED. A výsledek?
Fénix BC30
Oslňuje jako prase a současně má poměrně krátký světelný kužel. Kužel je velmi nenormovaný, tedy svítí přímo před kolo, ale i skoro do nebe (dálniční návěstidla jsou kvalitně osvětlena). Dobré v terénu, protože hupy nehupy, pořád je to v kuželu, tedy pořád osvícený terén před kolem. Oproti BT10 a BT20 velmi malé čočky, takže na výkon se dbalo, ale na distribuci světla se kašlalo. Výsledek tomu, bohužel, odpovídá. Jako světelná houkačka bez výhrad.
BM Lumotec je velmi normované světlo, tedy paprsky posílá tam, kde se předpokládá, že budou potřeba. Naopak výkon nábojového dynama (alternátoru) je malý a výrobce tak výsledný efekt kouzlí propracovanou optikou. Proti tomu je Fénix brutální blbec. Kužel je užší a pečlivě normovaný. Na běžné silnici oslňuje jen blbce, který jde a kouká přímo v ose světla (výkon se nezapře). Naopak kdo jde / jede vedle, má to po pas / registrační značku na zadku auta. Na dopravní značky je třeba zacílit střed světla, jinak jsou problematicky čitelné. Výkon do dálky z měřených světel nejlepší, sytost kužele nižší, za tmy bez problémů. V terénu je handicapem normovanost světla, například na hupech to svítí nahoru nebo moc dolů, protože normovanost s hupy nepočítá a neposílá dost světla mimo požadovaný směr.
Lucifer je zajímavý kompromis. Optikou se vyrovná Fénixu, ale má každý ze dvou světlometů jinak dimenzován. Díky tomu svítí dál než Fénix BC30, což je fajn /při cestovní rychlosti 25 km/h a více už není Fénix BC30 délkou kužele žádný zázrak/, ale šířka kužele je mezi BM a Fénixem, což je dobré.
Fénix BC30 a Lucifer mají teplejší odstín LED, což méně oslňuje než ostře bílý studený odstín LED.
V případě sportovních světel Fénix BC30 a Lucifer je třeba klopit dolů a v provozu hlavně na cyklostezkách používat režimy do 150 lumenů. Jak je to víc, tak to při nastaveném směrování světla oslňuje protisměr (cyklisty a chodce na cyklostezkách).
Velkou výhodou Lucifera je možnost přepnout na nižší stupeň svícení, což u Fénixu BC30 lze pouze překlikáním přes všechny vyšší režimy. Pokud tedy Fénix někoho oslní na 200 lumenech, musíte toho nešťastníka nejprve dorazit plným výkonem, aby se následně přepnul do 100 lumenů. To je v praxi problém. Lumotec lze přepnout jen na denní svícení, což je ale Pyrhovo vítězství, protože ztlumený hlavní světlomet svítí dopředu, ale ne nahoru. Naopak denní LED svítí nahoru, takže denní režim v noci protisměr neocení.
Mám toto světlo, jako baterku napevno a jsem maximálně spokojen. Ideální je mít dvě na řidítkách s tím, že jedno nastavíš se širším kuželem do blízka a druhé jako dálkové.
https://www.aliexpress.com/item/3-in-1...
To je určitě provozně účelné řešení, bohužel to stojí dvě světla (cena) a více prostoru na řidítkách. Na druhou stranu to řeší i zálohu pro případ nenadálých situací (porucha jedné ze svítilen).
Ten Lucifer má dva světlomety jako BC30, ale jedno má víc do šířky a druhé více do dálky. Proto je kužel lepších tvarů. Nicméně pořád je to jen jedno světlo, takže možnosti nastavení nejsou jako u dvou samostatně zoomovatelných světel.
Světlo potřebuji přehazovat. Je potřeba je rychle nasadit nebo sundat. Mám 3 kola, takže do nákladů je potřeba připočítat ještě dva náhradní držáky.
nic s tim kšeftem nemám společného ,ale za tu cenu bych si raději koupil 3x https://www.celovky.eu/produkt/CT11-celovka... svítí to lépe a déle( z číny to pošlou ještě levněji)
Z diskuze výše mě napadla jedna otázka (omlouvám se všem, kterým bude připadat pitomá).
Jak nastavujete světlo, aby neoslňovalo? Odhadem nebo nějakým sofistikovanějším postupem? Moc často potmě nejezdím, ale když už, tak si vlastně nikdy nejsem úplně jistá, jestli třeba protijedoucím autům už nevadím. (Komplikuje se to ještě tím, že mám lehokolo a tedy operativní sklopení rukou či ztlumení není proveditelné. Prostě tak, jak to na začátku nastavím, tak to nějakou dobu zůstane.)
To strašně závisí na tom, jaké světlo máš. Pokud máš světlo s oříznutou horní částí vyzařovací charakteristiky, jako to mají automobilová světla, tak to prostě sklopíš tak, abys nesvítila výše, než je dolní hrana zadního okénka osobáku, raději níže. Rozhraní svítí nesvítí tam je jasně definované a nad toto rozhraní to prostě skoro nesvítí. Pokud máš světlo s kruhovým prostorovým vyzařovacím úhlem, což je nejběžnější, tak to jde blbě a jen omezeně. Prostě to nastavíš tak, aby to do toho okénka nesvítilo naplno. Jak moc oslňuješ pak závisí na tvaru a šířce toho vyzařovacího úhlu. S tímto světlem pak to oslnění snižuješ spíš obvyklým nedostatečným výkonem těchto světel, což ne vždy platí.
To že svítíš i nahoru poznáš nejlépe při příjezdu k nějaké reflexní silniční značce se stroboskopem. Značka je ve výšce přes 2 metry a ty ji krásně nasvicuješ. S obyčejným světlem nemůžeš jinak.
Jasně, ale já se ptala, JAK to takhle nastavujete. Tj. na ten praktický postup.
Najít si zaparkované auto a na něm si zaměřovat, kam mu svítím? Z jaké vzdálenosti?
(Mám Fenix BC21R)
Zhruba ze vzdálenosti 10 m by ti světlo nemělo svítit do zpětných zrcátek osobáku, musí jít pod zrcátka. Pak bys neměla oslňovat.
To dělám tak, že když postavím kolo před barákem proti vratům cca 5 metrů, tak nesmí svítit výš, jak do poloviny vzdálenosti od země ke klice. Ale já mám světlo v držáku nad předním kolem (níž, než jsou řidítka) a je to klasické světlo na kolo uvnitř s parabolou a nahoře se štítkem, takže to ten kužel ořezává. I tak je to trochu sklopené.
Tenhle Fénix by myslím měl mít nahoře na sklíčku rozptylnou fresnelovu čočku. To znamená, že tu horní část vyzařovacího kužele rozptýlí a nebude to vrškem oslňovat. U tohohle světla stačí nastavit ve vzdálenosti osvětleného předmětu (auta) 5..10m horní rozhraní hlavního intenzivního světla níže, než je okénko auta. Do prostoru nad tímto rozhraním to svítí jen málo.
Pokud máš světlo níže, než je to okénko, tak pozor na to, abys ho neseřídila na svícení vzhůru. Pak bys mohla vzdálenější auta oslňovat. Je třeba ho nastavit se sklopením dolů, maximálně vodorovně.
Délka kužele, jestli se nemýlím, je 20 metrů u jízdního kola (CZ předpisy). Druhá věc je tvar kužele. U Busch Müller nastavuji jako u auta, tedy měl bych svítit autu před sebou na registrační značku (tj. nikoli až pod okno). Poslední korekce je praxe, tedy pokud někoho míjím, neměl bych mu svítit do obličeje.
U Fénixe BC30 je postup podobný, ale musím jít s laťkou dolů. Díky odfláknuté optice (distribuci světla) svítím míjenému člověku vždy do obličeje a zachrání to jen maximální možný boční odstup a nejnižší režim (100lm). Pokud ho zrovna nemám zapnutý, tak světlo při míjení částečně přikryji rukou (přepnutí by nešťastníka ještě více oslnilo). U Fénixe BC30 je možné řešit nasměrování žlutého jádra světla, zatímco méně osvícené okraje jdou do takových úhlů, že jsou nastavením světla neřešitelné.
Vroubky na sklíčku Fénixe BC30 sráží světlo přímo před kolo, ale i tak zůstane dost světla i nahoru. Jak říkám, dálniční návěstidla ve výšce 4m plus vidím dobře. Můžete říkat, že to mám víc sklopit dolů, ale člověku o výšce 180cm tím stejně nepomohu.
Jinými slovy u sportovního světla výkonové skupiny Fénix BC30 je nastavení a neoslňování o snaze, ale nikoli o dokonalém výsledku. Světlo není pro silniční provoz stavěno a určeno.
S těmi jasně oříznutými světly je jeden podstatná zádrhel. Vidíš na cestu před sebe, ale nevidíš kam jedeš. Nebo takhle to alespoň vnímám já na lehokole. V místech, kde to neznám, se s tím prostě rychle z kopce jet nedá.
Moje ideální řešení jsou světla dvě, jedno potkávací silně oříznuté. Druhé dálkové se symetrickým, případně drobně upraveným ala Fenix, kuželem, ideálně eliptickým do šířky. U potkávacícho světla stačí výrazně menší proudy/výkony aby člověk pohodlně viděl silnici.
Mám to takhle na Vendettě a funguje to skvěle. Když chci šetřit baterky a nebo mám protijedoucí, dám tam potkávací. Když chci jet pohodlně a mít dobré rozhled kolem sebe, dám tam dálkovky.
Jediná vada je, že reflektor s ořezem jsem získal předěláním světla Philips Safe ride 80, které není úplně levné a ani malé.
Myslím, že lehokolo má výhodu, že má vepředu malé kolo a světlo může být nízko. Na řidítkách je světlo (proti reflektorům aut) vysoko a už jenom z tohoto důvodu je větší ebezpečí oslnění protijedoucích.
Jinak co píše Brahma: oříznutej kužel nebo sklopit, prostě tak, abys nesvítila do okna auta.
Nejsem si jista, jestli je to výhoda... Pokud je světlo umístěno níž, tak aby osvětlilo stejný úsek před kolem, musí být méně sklopené. Tj. pro případné oslňování to může fungovat opačně.
Ale vlastně nevím. Já měla vždy nějakou nouzovku a když nedejbože padla tma, tak jsem to nějak dojela. Reflexních prvků mám dost, abych byla viděna... sama jsem ovšem viděla houby.
Pak jsem koupila toho Fenixe, teď mám konečně pořádně servisované kolo a i koleno se zdá dost dobře fungovat, tak bych mohla konečně zahájit sezónu :-) Ale s ohledem na roční dobu už by těch jízd potmě bylo asi víc, tak to vlastně poprvé teoreticky řeším.
Já občas jezdím po tmě z údolí. Někoho na kole jsem tam potmě nikdy nepotkala. Ti co jezdí ve dne někdy svítí dost silnejma světlama, ale ve dne to nikoho neoslní. Kamarádi říkaj, že když proti nim jede blbec na kole s nějakým tím silným oslňujícím světlem, tak prostě zapnou dálkový. Takže pokud by někdo proti mě zapnul dálkový, asi bych se tím zabývala, ale musím uznat, že na moje světlo všichni reagují přepnutím na krátké už na hodně velkou vzdáenost, takže jsem spokojena. Vidí mě z velké dálky a já vidím na mou rychost přijatelně.
Problém vůbec není ve výšce umístění světla. Žádné světlo připevněné na běžném kole není výš než jsou světla aut. Běžně jsou světla na kole ve výšce nějakých 100 až 110 cm.
Problém u výkonných světel na kole je v jejich konstrukci a nastavení. Výrobci se bohužel soustředili na výkon a nesmyslný dosvit stovek metrů, ale až na vzácné vyjímky se nezabývají oslňováním protijedoucích.
Oni to s rostoucím kapacitou akumulátorů a výkonem LED diod zákonodárci začnou řešit. Těch oslňovačů bude stále víc a víc. V Německu je to nařízením určené pro kola stejně jako u aut. Pak si už taktické světlo nikdo na kolo nepřimontuje a čelovka bude na komunikacích zakázaná.
U nás to je předpisem dané taky jak mají svítit světla. Jenom je problém, že konstrukce světel tohle nastavení v podstatě neumožňuje a tak drtivá většina prodávaných světel neodpovídají pravidlům.
Časem to řešit určitě budou.
To bude řevu až policajti budou kontrolovat světla, nastavení a jejich homologaci :-))
dneska jsou rádi, že máš aspoň nějaké světlo :-))
To sice ano, ale těch velmi výkonných a oslňujících světel je na cestách stále víc a mnozí si bohužel asi ani neuvědomují jak hodně oslňují. Sám mám jedno z těch výkonnějších a tak vím jak s tím bojuju abych neoslňoval.
u gumičkového přidělání, jako má třeba Fenix bt10 nebo bt20, se můžeš snažit jak chceš, a stejně se to během jízdy pohne. tam jsem si to kontroloval podle obrysu světla kousek před pneumatikou - aby bylo pořád +- ve stejném sklonu.
třeba BC30 má už držák na řidítkách na šroubek na pevno, takže jsem si vyjel po tmě na cyklostezku a zkoušel najít kompromis mezi tím, abych viděl a nešajnil chodcům do očí (byť černí ninjové, ať už pěšky, běžci či cyklisti, si nic jiného nezaslouží, než pořádně osolit). kolo stačilo hodit na stojánek a kousek poodejít.
Na řídítkách na zábradlí se to dá nastavit klidně za jízdy, ale ta horní část světelného kužele musí být oříznutá. Když není, tak to nenastaviš, jen to můžeš zlepšit nebo zhoršit.
fenix tam má nějaké vroubky, které by to světlo mělo směřovat spíš dolů. nefunguje to stoprocentně, ale nešajní to do očí tak moc, jak když jsem měl předtím třeba pd32, což je klasická baterka.
Těm podélným vroubkům se říká Fresnelova čočka a je tam proto, aby se to světlo v horní části kužele rozptýlilo do všech stran a nesvítilo šikmo vzhůru. Lepší by byla clona nebo zrcadlo, ale tohle je levné a fungující řešení.
díky, hned jsem chytřejší :)
Pravdu máš ty, světlo se tím láme dolů.
S Fresnelovou čočkou má sice společné ty vroubky, ale ty tady netvoří čočku, jenom hranol.
Stačí se dobře podívat do zhasnuté baterky, z jakého úhlu je přímo vidět žlutý luminofor - tím směrem to bude svítit.
Tohle téma už dlouho ignoruju, protože moje světla mi 100% vyhovují.
Ale přece jenom bych měl tu prosbu, jak už jsem někde psal, jestli bys mohl vyfotit nějakou zeď nasvícenou tímhle Fénixem z nějaké vzdálenosti.
Tam by se jasně (doslova) ukázalo, jestli to opravdu ořezává něco zvrchu, nebo jestli to má za účel jenom svítit přímo před kolo (a to tak blízko, kde to není potřeba - ledaže by bylo světlo nastavené úplně vodorovně). Zatím netvrdím ani jedno.
Třeba právě Gaciron má úpravu čočky, která světlo láme dolů.
Z popisu:
"Dual Wide Beam systém svítilny je vybaven difuzními TIR čočkami, které jsou v horní části vybroušeny tak, že se světlo směřující nahoru láme a usměrňuje dolů."
myslím, že problém je i ve velikosti těch světel. Vem si, jak velké máš světla na autě - tam je "prostor" pro to, aby světlo poslaly určitým směrem a tak jak "chceš".
u světýlek na kolo je průměr reflektoru kolem 2-3 cm, a snažit se můžeš jak chceš, ale stejně to bude svítit po všech čertech a ďáblech :-))
třeba fenix bc30:
https://fonarik.com/test/indexen.php?model=396...
nebo http://fonarevka.ru/#
scene:Dendropark 3, Fenix BC30
většina světla u něj jde dolů, ale nahoru jde pořád něco taky, i kdyby se rozkrájeli...
stejně víc ovlivní obsluha než to světlo. řidičů, kteří neskloní světla, když naloží auto 4 lidmi a plným kufrem věcí, potkávám taky dost.
A co jim brání v tom dělat světla na kolo s reflektorem třeba 5 až 8 cm? Já bych to i přivítal.
Když byly žárovky tak byly běžné až 10 cm paraboly.
Bohužel problém je i ve výšce. Na lehokole se spodním řízením můsíš dát světlo poměrně nízko a nastavit ho tak, aby svítilo do dostatečné vzdálenosti před kolo a současně jsi neoslňoval je pak problém. Pokud si dáš světlo na řidítka ty, tak ho snadno naklopíš dolů. Když ho dáš na trubku pro přesmyk na lehokole, tak je podstatně níž. U předního kola 20" může být ve výšce cca 700 mm. A myslím, že i u předního kola 26" se nedostaneš do výšky tvých řidítek. Samozřejmě s Horním řízením je to pak v pohodě, tedy pokud ti nevadí, že ti část kola a těla háže stíny.
Ani tak není větší problém ve výšce umístění světla na lehokole, protože je mnoho aut co mají světla o dost níž než má lehokolo a přesto neoslňují. Nikdo tady nemá lehokolo tak nízké aby měl světlo níž než 30 cm nad zemí. Problém je skutečně pouze v konstrukci, velikosti a parametrech světla.
Právě proto, že konstrukce světel na kolo není dobrá, potřebuješ světlo dostat co nejvýš, abys mohl svítit směrem dolů a neoslňoval, nebo shora zastínit.
Pokud je vyzařovací úhel 90 stupňů a je symetrický, tak to žádným sklopením moc nezlepšíš.
Tož má pravdu, na kandelábrech světla neoslňují a na cestu to posvítí. Možná by šlo vozit světlo zavěšený na tyči :)
Mně tedy přijde, že každý druhý cyklista v Praze, který má světlo, se kterým něco vidí, oslňuje.
Správně, je to tak. Je to proto, že skoro všechna světla používaná v Čechách na kole mají symetrický vyzařovací úhel. Jsou to různá univerzální či taktická světla, která nejsou určena pro provoz. Je to proto, že český zákon taková světla nevyžaduje.
Super nápad. Tyč tak asi 2-3 vysoká, 30 cm od vrcholu umístíš světlo a nahoru nad světlo praporek, aby tě taky bylo vidět. :-)) Akorát musíš dávat poror na el. vedení a troleje. :-))
Jenže ta auta mají reflektor, který byl pro tu výšku designovaný. Cyklo světla jsou designovaná pro umístění na řidítka. Navíc třeba některá světla mají část světla směřovanou přímo před kolo. To je něco, co na lehokole (mých lehokolech) spíš nechceš.
Vždyť tohle tady píšu od samého začátku :-)
Nastavení světel? Na pusté neosvětlené asfaltce nejdřív namířím hodně dolů a pak pomalu zvedám. Osvětlený flek na zemi se postupně protahuje dopředu. Snažím se ho dostat co nejdál, kde ještě silnici smysluplně nasvítí. V určitém bodě začne světla na silnici ubývat - to znamená, že horní část kužele už míří do vzduchu. Takže se vrátím zpátky do bodu, kde to svítilo nejlíp, a dotáhnu šroubek. Za asi deset let s takhle seřízenými světly si na oslňování ještě nikdo nestěžoval, tak to nejspíš funguje.
Disclaimer: postup platí pro neořízlé sestavy pětimilimetrových LED s úhlem do 15° a výkonem řádově troj až šestinásobku žárovkového světla Favorit. Za Fénixe apod. neručím.