Mám osvětlení na nábojové dynamo. Zadní světlo do minulého týdne pěkně svítilo, ale po minulém víkendu svítí velice slabě. Čím to může být? Přední světlo zůstalo svítit v podstatě stále stejně silně. Napadlo mne zda nemůže být někde nalomený drátek, ale to by pravděpodobně blikalo. nebo že by to někde probíjelo. Nebo to může být zničenou diodou?
To zadní světlo je jaké? Předpokládám, že v současnosti je to už diodové světlo. Má to vlastní zdroj a je ten zdroj dimenzovaný na přebuzení napětím z dynama (spíš alternátoru) když jedeš rychle? To napětí, které to dynamo dává je velice proměnné. Tak proměnné, že i žárovička v zadním světle se musela chránit proti přepětí, jinak brzy odešla.
Ale i ta LED mohla odejít v podstatě sama od sebe. Takhle na dálku ti to asi nikdo nezdiagnostikuje.
Jelikož ty proudy nejsou velké, tak nalomeným drátem to asi nebude.
Nejspíš bude po něm. Ono v sobě nějakou ochranu mít může, ale základ je, že přední světlo musí pobrat dostatek proudu, aby se napětí příliš nezvyšovalo a tím nedocházelo k přetěžování zadního.
Připadá mi tenhle po století zaběhlý systém dost nestabilní a nespolehlivý.
Stačí špatný kontakt nebo jiná závada v předním světle a zadní takhle může dostat klidně i plný zásah půl ampéru, který ochrana vydrží jenom krátkou dobu, pokud tam je.
(Samotné zadní LED světlo připojené k dynamu nevydrží, stejně jako by se spálila samotná zadní žárovička bez předního světla.)
EDIT: Ještě nějaká ta rada - když není možnost proměření a zadní světlo odejde znova, hledat chybu v předním.
Ale kdepak, pokud je ten zdroj pro LED uvnitř světla dobře postavený, tak ho žádné přepětí alternátoru nemůže vyvést z míry. Jde o to, zkontrolovat při koupi, že tam vůbec něco takového je. S tím je problém, poněvadž k cyklistickým světlům prodávaným v cykloobchodech se takovéto detailní technické informace zpravidla neposkytují a ani na webu se neseženou. Dokonce se člověk nedozví ani svítivost toho světla.
To Číňané k akumulátorovým světlům na Ebay poskytují dobrou technickou dokumentaci.
Problém přepálení zadní žárovičky přepětím alternátoru a jeho provoz pouze s předním světlem je snad už problémem pouze muzeálním.
Tak takové zadní světlo neznám, co by sneslo na vstupu 6 až 150 V. To nic neznamená, jasně - jestli je, dej odkaz. Viděl jsem značkové, co nevydrželo.
Proč by to dělali nákladnější, když s předním světlem stačí rozsah do 8 V. Než pouštět samotné zadní světlo na dynamo, to si každý rozmyslí a radši dá bateriovou blikačku.
Jestli na světle uvádějí ochranu proti přepětí - ano, ale nevydrží provoz bez předního světla déle než několik minut (podle rychlosti).
Dynamo dá pár wattů, takže by mělo stačit zapojit tam antisériově dvě dvouwattové zenerky na 10 voltů, ne?
Něco podobného jsem realizoval v počátcích jízd s 2,4W alternátorem. Dvě zenerky 5V/5W proti sobě s vloženým odporem abych dostal na přední žárovce 6,5V. V první fázi se odpájely zenerky a po zpevnění spoje zhořel odpor.
- LEDky když se přetěžují, tak odchází postupně a ke konci jenom slabě žhnou.
- Mám světlo za neuvěřitelných $1.3 z eBay kde byly klasické 5mm LED a vypadá to, že se po 1000 km uklepal ten drátek, co je přibodovaný na krystal. Koupil jsem v GME nové (stály trochu víc než to světlo :) a vyměnil; dokonce mají vyšší účinnost.
Takhle na dálku bez podrobnějších informací Ti nikdo neporadí. Zadní světlo bez předního skutečně nevydrží a odejde, ale to je asi všechno, co se dá takhle říci.
Nejsem znalec elektroniky, ale asi bych zkusil zadní světlo demontovat a zkusmo ho napájet z nějakého zdroje, který mu dá těch 0,6W, které mu tam pouští světlo přední. Pokud máš vhodný zdroj, tak zjistíš, jestli je to v zadním světle nebo někde jinde.
Další postup je otázka. Kabel vyměníš sám, ale na něj to nevidím. Diodu bys taky mohl zvládnout. Ostatní bude náročnější.
Jestli vhodný zdroj nemáš, tak ulov někoho, kdo má taky nábojové dynamo a zkusmo místo jeho zadního světla připoj své.
Jinak já bych to viděl na zadní světlo, protože dnešní světla mají silné kondenzátory. Ty sice při přepětí rády odcházejí, ale těch 0,6W tam přední světlo pouští už při chůzi a kondenzátor něco naakumuluje a udrží. Maximálně to bude blikat, ale určitě ne sníženým výkonem.
Další varianta je připojit na kabel od předního světla měřák a roztočit přední kolo. Tím vyloučíš ten kabel. Podle mne to tam těch 0,6W posílat bude, ale budeš mít jistotu.
http://www.bumm.de/de/produkte/dynamo...