Tak dneska přišel poštou.
Potřebuje trochu vzpucovat, ale zdá se, že tohle už je solidní silniční rám. Váha tak jak je vyfocen 11.3 kg.
Brzdy Peugeot, mají už kratší ramena než ty na "starém" veteránovi s rámem Eska/Favorit, zdá se, že budou i víc brzdit. Jinak kliky i přehazovačka jsou totožné, Shimano. Zadné ráfek určitě origoš není, protože Remrex.
Google říká, že tohle je model z roku 1989
Takhle kluk vypadá:
Kde je motor ??? :-)))
Jezdím na Urquell
Tvarově pěkný, berany jsou hrozně "hrbaté", ale tak se to tehdy nosilo. Co je ale opravdu hrozné, je ta barva. Přitom se jí při zachování autentičnosti nazbavíš. Je mi tě líto, protože já bych kolo téhle barvy opravdu nemohl. Naštěstí, ty to jistě cítíš jinak. Tak přeji úspěšnou renovaci. Kdybys to chtěl přestříkat, tak Bareš v Brandejse to dělá pěkně.
Barva nejezdí, je dost šílená ale nechám to tak.
Musím to všechno přepucovat vyměnit lanka a bovdeny, promáznout a pojede.
Jinak fakt to je origoš barva
https://www.google.cz/search?q=peugeot+ventoux...
Mnooo, budu určitě zase za vysírače a brsnila - ale když veterána, tak bych spíš lovil ve vodách klasických zdobných pájených mufen, než v těhle sterilně svařovaných nijakých rámech.
No on je to poměrně mladík, je mu jen 27, to se asi vařilo, ale hezky čistě.
Příjemné je, že jsou tam ty krátké brzdy tak snad i budou o dost líp brzdit než na Veteránovi, to je jeho největší slabina, která mě strašně znepříjemňuje život.
Jinak škaredý to kolo je dost, tak se nebudu muset bát ho nechat před Albertem, tedy alespoň doufám.
Mám na Peugeota nostalgické vzpomínky, když jsme tenkrát s Honzou jeli na těch Favouších Francií, francoužští kolegové jezdili pravě na Peugeotech a my to závistivě okukovali, očumovali za výlohama a slintali. No as párkrát jsem se vyspal, a mám ho taky :-)
S těma brzdama nic neuděláš, ať je to favouš, nebo pežouš. S těma starýma brzdama, a to víš taky, se nedalo brzdit, ale jen přibržďovat, s kopce dlouho před zatáčkou, a s kopců dlouhých z toho docela bolely ruce. Holt, kdo má takové a podobné postarší kolo (jsem to taky já), nezbude mu, než si vzpomenout, jak brzdil kdysi, a to i nohama o zem.
Myslím si, že ta kratší ramena budou brzdit za použití stejné síly účinněji.
No a když nebudou, můžu tam vrazit Ultegry, protože tam budou pasovat, to do Veterána nejde.
Ale nerad bych, naopak, chtěl bych na tom mít všechno origoš.
300exage s biopacem. Fuj.
Tohle je slušný kolo z tý doby za slušný prachy:
https://sport.bazos.cz/inzerat/64948472/Italske...
Pravda, 62 rám je pro velký kluky :-)
A toto je naprosto špičkový. Campa Record je nejvyšší sada tehdy dominantního výrobce. I jen kvůli té sadě bych to vzal hned, kdybych měl kam dát silničku.
https://sport.bazos.cz/inzerat/64748626...
Já mám svýho zelenáče v Ultegře, nehledal jsem špičkovou silničku, ale spíš silnišku, kterou můžu zamknout k zábradlí.
Můj Veterán v tomto smyslu fungoval dobře, jen prostě mizerně brzdil, tak že to bylo občas o hubu.
Tenhle mě zaujal především protože Peugeot...
Věřím, že Ronda má pravdu, ostatně není důvod, proč by to nemělo brzdit podobně jako Zelenáč, když tomu dám dobrá lanka a bovdeny. Kdyby problém měl být v těch brzdových čelistí, koupím na Zelenáče Dura Ace a ty Ultegry hodím na Pažouta, ale nechtěl bych.
Spíš teď mudruju, kde bych sehnal origoš zadní ráfek. Ve předu zůstal, je to starej Mavic, ake vzadu je Remrex Aire a ten tam kazí celkový dojem. Pláště přehodím z Veterána, mám tam Michelin Pro4 Endurance, ty pláště jsou dražší než to celý kolo :-)
Ráfky jsou spotřebák, takže pokud ti nejde fakt o nějakou dokonalost pro veteránskou testaci, tak kup nějaký současný pevný ráfek (odvděčí se stabilnějším vedením, odšťuchem), vzhledově podle svého vkusu. Akorát to teda bude obnášet i nový výplet, těžko bude sedět délka drátů. Nebo radši kup komplet celá kola. Dají se v akci pořídit za rozumno, stejně už budou mít ty náby nejlepší roky taky za sebou.
Taky jsem o tom uvažoval, ale netuším, jestli existuje zapletené kolo, kam lze narvat sedmikolečko, nebo jestli by ta přehazka zvládla koleček 8.
Pak bych koupil slušné zapletené ráfky a bylo by.
Na tom pažoutovi není na páčkách indexace, takže bejt tebou, učiním jednoduchý, orientační pokus (pokud to nechceš někde dohledávat v katalogách).
Otoč ho na krovky, vyndej zadní kolo a posaď tam kolo ze zelenýho. Pochopitelně nebude jedenáctkovej řetěz sedět na sedmikolo. Ale jen tak zlehka uvidíš, jestli po odblokování krajních poloh přehazka obsáhne celou kazetu (podle mě by měla). Jestli jo, tak osmikolo schroustne taky. A pak už je to docela jedno, jestli tam dáš sedmi, osmi, nebo devítkovou kazetu - teda pokud ten řetěz zase vezme placka vepředu. Jestli je na sedmičku, snad by měla pobrat i osmičku, výš asi ne. Ale třeba je to nějak splácaný a uzší řetěz vezme.
Jsem si říkal, že by možná 8 měla pobrat, 8 mám na Authorovi, to vyzkouším, dík.
Chytrost nejsou žádné čáry, říkal táta..
Maličko přibrzdi ! Author má nejspíš jinou šířku náboje a tím pádem i vidlice. Jednak bys to tam musel narvat silou, druhak by to mohlo zkreslovat.
Dát do silničky MTB nába jde, i to jde naladit, ale určitě to není ono...
Á kurva....
To mě nenapadlo, kouknu na to. Author je z roku 2000, taky žádnej mladík...
Neva, MTB náby jsou obecně o tuším 5 mm širší, než silniční. Vypadá to nicotně, ale prostě to opravdu nesedí.
Narval jsem takhle zadní kolo z treka do starého favoriťáckého rámu na trenažer a byla to teda pěkná prasečina. Musí se dost roztáhnout vidle a hrozí zkřivení patek, zmordování osičky. U toho fáva to bylo jedno, na slušnějším kole bych to nedělal.
Mně takhle kdysi roztahoval zadní vidlici na Esce mechanik v dílně. Měl na to nějaké šroubové udělátko, aby se to roztáhlo symetricky a nezkřivilo. Takže zadní ocelová vidlice se roztáhnout dá, jen se to pak musí všechno srovnat. Ale ocel je v tomhle kouzelná hmota.
Ráfky jsou určitě neoriginální.
Ten Mavic co je vepředu jsem viděl na fotkách jiných kol Peugeot Ventoux, ale je možný, že taky byly měněný.
Ale jak říká Ronda, nemá smysl se tím trápit, zásobu starých "nových" ráfků asi nikdo nemá...
To za prvé, za druhé je to opravdu laciný křáp, žádný klenot, tady trvat na něčem "původním" nemá smysl.
Nepomlouvej Fanouše, chudoba cti netratí :-)
Když vidím toho tvého Favorita, tak bych ho za tu fialovou nestvůru neměnil. Kdybys mu dal do pořádku brzdy, tak tě bude dál pěkně vozit a bude to tradiční české kolo v pěkné barvě. Na Favoritu byly brzdy, které všem brzdily. Nebyla to véčka ani kotoučovky, ale brzdilo to. To, že tobě tam zbyly chudinky, které ti nikdo nevyměnil, je jen tvoje chyba. Staral jsi se o pláště a o zadní kameru a ne o brzdy.
Ta fialová nestvůra tě jen sežere :D
Brahmo problém je ten, že mu nejde dát brzdy "do pořádku" protože má ty vysoký Účka. Žádný chudinky, italské Saccon silniční, v té době asi to nejlepší, co ten hoch u nás sehnal. Špalky jsem dal špičkový. Prd, že jsem se nestaral o brzdy, to bylo první, co jsem řešil. Nový bovdeny, nová lanka z teflonu.
Tam jde o tu páku, a ty dva cenťáky neokecáš.
Barva na tom sice je metalická, ale není originál, ten ouchyl to navíc polepil samolepkama Schimano, páč se za Favorita styděl.
Tenhle Peugeot, včetně tě fialovo-růžové prostě je dobové kolo, včetně té barevné úchylárny. Tak se vyráběl a prodával.
Rám asi bude lepší než socialistický Favorit kdy měl, a zřejmě bude i lehčí. Celé osazené kolo je o pak lehčí o kilo.
No já vidím stále tu stejnou brzdu, která nebrzdila, co jsem měl na Esce. Je úplně jedno, kdo jí vyrobil. Kdybys tam dal větší kola, také se dělaly, tak tam klidně můžeš dát brzdu s kratšími rameny.
Naznač rozměr těch kol a případně ověř dostupnost. Na klasické trekové 28" ráfky dosáhnou leda tak ty vysoké brzdy.
No mohu jen naznačit. Na některých starých Favoritech byla větší kola než 28". Kdyby si tam nechal zaplést 29" ráfek, tak by měl k brzdám blíže. Je otázka, zda by sehnal tak úzký ráfek a tak úzké pláště.
Co to jako je ten 29" ráfek ? To se někde vyrábí, prodává ?
Sorry, máš pravdu. Já jsem úplně zapomněl že je to 28" ráfek na těch 29" kolech.
Ale některé Favority opravdu měly větší kola než 28". Ale o tom jistě víš víc než já. Nesnaž se mne hnát do úzkých, šlo by to moc snadno :)
Nesnažím. Jen mi nějak nedalo (bez zlého úmyslu) si nevychutnat tenhle oblíbený chyták s tzv. 29" kolama :-)
A v ráfkách na Fávo se moc neorientuju. Původně jsem měl na něm tu zoufalou galuskovou hrůzu z neskutečně měkkého materiálu, z nouze pak vystřídanou ještě mnohem větší polskou galuskovou hrůzou.
Po devadesátém jsem tam dal ráfky pro klasické pláště 27x1 1/4, aniž bych o tom nějak tehdy rozjímal, no a teď jsem do toho rámu doslova narval celá vyřazená kola z treka. Na silnici ta hrůza už nevyjede, stojí upnutej v trenažeru. Tak je to vcelku jedno.
To je strašně jednoduché.
Krom galuskových se celé roky používal rozměr 630, plášť většinou 630x32, plně kompatibilní s Ukrajinou. Ještě v roce 1984 koupil táta favorita s touhle hrůzou, na kterém jsem později jezdil i já.
Kolem roku 1987 už byly v Prioru i v prodejně Jízdní kola - šicí stroje stroje s kapitalistickým rozměrem 622. Pláště 622x28 se nazývaly pologalusky.
Víc rozměrů na favo nebylo.
Favorita s ráfky na klasické pláště 28" = 18x622 mám od roku 1974 dodnes. Stejně tak mám dodnes Esku z roku 1954 s ráfky 27" = 19x632.
Tento paradox je popsán v brožuře pro kutily "Jizdní kolo" - kdosi z přispěvatelů jí vlastní a je tam tabulka s rozměry a přesný rok, kdy došlo ke přechodu z 27" na 28".
Ještě k plášťům - cca v roce 1985 jsem pro favorita i esku kupoval pláště - pologalusky - dezém V24 o šířce 22 mm, později dokonce 20 mm. Nákup na Sokolovské, v tom obchůdku u Negreliho viaduktu - šikovný pan vedoucí, měl lepší sortiment než v podnikové prodejně Favoritu v Rokycanech. Měl tehdy i šestikolečka a za pomoci volně prodejných pastorků jsme měli na všech kolech rozsah 13-28. Horské dvojtalíře jsem si vyráběl sám - tuším 36 zubů ze zbroušených převodníků dětských kol.
Ten rozdíl nejlépe uvidíš tady:
výška 57-75
výška 43-57
a v tom je ta páka....
No jasně, to nerozporuji. Mám také veliké páky brzdy na Favoritu. Ke všemu jsem si tam dal kombinované brzdové páky z trekinga, které jsou na véčka a tím jsem přišel o další díl převodu.
Ale ty jsi skončil s probržděnými špalky uprostřed hor a v dešti. Tvůj problém nebyla primární nedostatečnost brzd, ale jejich opotřebení a nedostatek náhradních špalků.
Problém byl skutečně v těch brzdách. Aby to brzdilo, musí se za páky fest rvát, a to i na suchém povrchu.
A sucho mělo být, i podle předpovědi, na startu dokonce svítilo sluníčko. Ale hory jsou hory, takže na vrcholku padal déšť ze sněhem, hnusně fučelo.
https://youtu.be/WfGAR24aPWU
Asi tři, čtyři kilometry serpentýn, namrzlé ráfky, promrzlé ruce co rvou za brzdové páky vší silou, aby se to nerozjelo a drželo nějakých těch 13-15 km/h. Rukavice durch, celé tělo se klepe zimou, spocený promočený nahoru, šlapání zahřeje, a pak už nic jen brzdit.
28 kilometrů. 7/8/9 procent klesání.
Špalky jsem fakt vygumoval, a poslední dva kilometry dolů došel. Ne uprostřed hor, ale už ve městě, kousek od hotelu.
Špalky bych v tom počasí kvůli těm 2 kilákům neměnil, ani kdybych je s sebou měl.
Prostě výlet 28 km nahoru a 28 kilometrů dolů.
Takhle to vypadalo dole:
https://photos.google.com/share/AF1QipNMEA42...
Ostatně tady je vidět, jak se postupně to počasí měnilo..
https://photos.google.com/share...
Přežil jsem to, ani nenastydnul, a odnesl si poučení, na tyhle brzdy se nedá na delší cestě spolehnout, protože když naprší, jsi celkem namydlenej, údržba ani super špalíky ti nepomohou.
S cestovním Favoritem se to nedá srovnávat vůbec, taky jsem na něm trochu porajtoval. Na tenhle rám prostě jiné brzdy než výšky 75 osadit nelze, a tím je rozsudek vynesen...
Stejně to nechápu, jak se ti to podařilo, už jsi kvůli těmhle "nefunkčním" brzdám koupil druhý kolo, přitom za totáče jsme s Favoriťáckýma brzdama dojeli na Zemplínskou Šíravu i zpátky, s bagáží, měli jsme samozřejmě ty nejobyčejnější špalky, hele a vydržely nám celou cestu. Osmnáct set kilometrů to bylo, tam i zpátky jsme přejeli Jeseníky, Beskydy, Tatry a kdo ví, co ještě, samozřejmě nám i zapršelo..
Ty brzdy na Favoritu byly jiný, jestli si to dobře pamatuju, měl jsem pracně sehnaný brzdy Centric. Ráfek byl širší, prostě bylo to takové to "trekové" kolo.
Červený Veterán je na rámu Favorit/Eska postavená "silnička" s 20mm plášti, osazená něčím, co bylo tak v roce 89/90 to nejlepší, co mohl původní majitel sehnat. Tedy nikoliv čistokrevná silnička, ale tak trochu přebastlené Fáčko, jak si Ronda všimnul, i ty ráfky nebyly určeny na galuskový ventilek. Koupil jsem ho za pár piv, zrekonstruoval dost nákladně abych zjistil, že v extrémních podmínkách mě nechá ve štychu ať s tím dělám co dělám.
Koupil jsem si slušný kolo, všechno je fajn, jen s ním nemohu ani na nákup, abt mi ho nějaký dobytek neukrad.
Hledal jsem alternativu, levnější slušnou silničku, a objevil tohle. Z toho červenýho Veterána řadu mohu tedy ty dražší věci přeházet a bude to silnička z konce 80tých, stejně jako Veterán s tím rozdílem, že to kolo bylo už jalo silnička vyrobené a lze tam osadit moderní U brzdy, kdyby náhodou originál nefungoval tak jak měl.
A navíc je to Fanouš a Peugeot, tedy třetí Pažout v rodině.
Vive la France!
Přesto jsem přesvědčený, že stačilo sehnat vhodné špalky a mohl jsi na veteránovi č.1 jezdit dál.
Já měl nejdřív taky tyhle jednotažné, navíc tuzemské výroby, teprve později Centriky, navíc špalky, co se tenkrát prodávaly, stály za houby.
Špalkama to fakt není.
Je to tou pákou ramene brzdy. S tím nelze nic dělat, na suchu to zabrzdí, za mokra jen za použití velké síly.
Jo, na Favoušovi byly nejdřív brzdy Special, ale donutit je aby oba špalky brzdily stejně byla věda, tak jsem sehnal ty Centriky, ty táhly hezky rovnoměrně a šlo je povolit, aby se mezi ně vešlo rozcentrované kolo.
Možná to brzdilo stejně mizerně jako Veterán, jenomže neznali jsme nic lepšího, tak nám to přišlo normální.
Máš docela pravdu. Je to hlavně tím převodem od ruky na přítlak na ráfek. Lepší špalky asi brzdí lépe a daly by se tam dát, ale možná ne všude. Sám jsem to zkoušel a dlouhé špalky se do přední vidlice nevešly. Už přesně nevím proč. Centriky mají problém pružícího lanka, ale brzdí lépe, než to, co tam máš. Nejlepší jsou asi současné dvouklíčové asymetrické čelisti, ale také nic moc v provedení pro trekingové kolo. Pokud na Pažouta dokážeš dát menší brzdy, tak vyhraješ. Hlavně nezkracuj brzdové páky pro ruce. Čím delší, tím větší přítlak. Chtělo by to pneumatický posilovač brzd a pořádnou pneumatiku, která to dokáže přenést na vozovku.
Pažout má už moderní silniční uspořádání, tam už dám jakékoliv čelisti, kdyby bylo potřeba.
Školy na to sice nemám, ale tady něco nehraje.
Nerozumím Jindrovi: "Je to tou pákou ramene brzdy" a nerozumím Brahmovi: "Pokud na Pažouta dokážeš dát menší brzdy, tak vyhraješ".
Přeci pokud srovnáváme různé brzdy na STEJNÉM rámu a se STEJNÝMI ráfky, tak je ČINNÁ páka brzd pořád stejná! Je totiž tvořena vzdáleností ráfku od osy otáčení brzdové čelisti, tj. od montážního (upevňovacího) šroubu brzdových čelistí. A je úplně jedno, kolik "volné délky brzdové čelisti" zbývá.
Se spojkou (rozpěrou) zadní vidlice, do které je čelisťová brzda uchycena, asi těžko pohneš nahoru nebo dolů. Proto abys mohl použít KRATŠÍ páku ramene brzdy, musel bys použít VĚTŠÍ PRŮMĚR ráfku.
Jinak Jindra na kolo menší brzdy dát co, Kefalín? Nedokáže, kurva, nedokáže!
Přesněji, osa otáčení brzdové čelisti není v upevňovacím šroubu, ale trochu jinde na "nosiči čelistí", či jak to mám nazvat. I tak to ale podle obrázků vypadá, že délky činné páky jsou u obou typů brzd stejné.
Namaloval jsi to hezky, ale na brzde stejné velikosti, tok ti logicky rameno vyjde stejné, ať zleva nebo zprava.
Když si dáš práci a koukneš se úplně nahoru tohoto strmečku zřetelně uvidíš ten rozdíl v délce ramene, protože ten střed otáčení je proatě o 2 cm výš.
Nemusíš mít šloly, jen se umět podívat..
Ono jde o to, že mezera mezi šroubem a pláštěm u Veterána je o 2 cm vyšší než u moderních silniček.
Ta gamesa s posunutím špalíků je pro oko dost dobrá, ale v praxi byz nebrzdil o ráfek ale plášť.
Jak z fota patrné, špalíky jsou dole, abys brzdil o ráfek, a nikoliv nahoře, jak sis namalova.
Já mám na Favoritu kvůli mému nosiči k tomu zadnímu spojení vidlic přišroubovaný duralový plech a až na ten šroubuji nosič. Kvůli nosiči to zvedám nahoru. Kdybys totéž přimontoval směrem dolů, tak bys na ten plech mohl přišroubovat tu menší brzdu. Ovšem je to prasárna a je nutné sledovat zda se to neohýbá a nepovoluje. Nebo bys také mohl pomocí svářeče tu spojku vidlic posunout dolů. Ale výsledkem je nejen lepší zadní brzda , ale také přelakování kola. No a na přední vidlici s tím nehneš.
Pažout je dobrá volba, jen ho nech přelakovat.
To s tou brzdou přimontovanou na kus plechu jsem si musel přečíst dvakrát, abych uvěřil svým očím... :-))))
Národ Přemka Podlahy!
No má to drobné mouchy, to nepopírám. Ale ke kotoučovkám se adaptéry pro jinou velikost kotouče běžně používají. Já jsem nespecifikoval materiál a tlouštku toho plechu. Jistě by se to dalo optimalizovat a přidělat bezpečným způsobem. Odvrhuješ to moc rychle. :)
Máš pravdu. Kdyby se tam místo plechu naheftovala pořádná profilovaná traverza, tak by to skutečně fungovalo. Vycházel jsem ale z toho, co jsi před chvílí napsal ty. Radši už v tom nehnípej, zkusíme zapomenout na tvoji slabší chvilku ;-)
Tak to musím oponovat. Kdyby se použil tvrdý dural tlouštky cca 5mm, srovnatelný s tlouštkou toho ocelového plechu, kterým jsou ty zadní vidlice spojené (mluvím o plechu a ne o jedné trubičce, která se nyní používá) a alespoň ve čtyřech bodech se to plocha na plochu šrouby spojilo, tak ten 3 cm převis by to v ohybu hladce udrželo i s namáháním od brzdy. Šrouby by se musely zajistit proti povolení. Pokud by to pevnostně nevyhovělo, tak se dá ten dural vzít tlustší. Možná by spíš byl ohrožený prasknutím svár toho ocelového příčníku. Kdybys to přestříkl do barvy rámu, tak by si toho nikdo běžným pohledem ani nevšiml. Není třeba hned mluvit o kolejnici.
Tak jo. Když je to tedy 5 a více mm, šroubovaných na čtyřech místech a není to traverza... Děsná představa, na tohle si přidělat brzdu. Jak bys vyřešil, aby se ti v tom duralu nevymačkala ta díra pro uchycení brzdy a při brzdění nevydojil materiál ve směru páčení ?
Nevím, až by se to vypáčilo, tak bych ten plech vymněnil. Ale duralové rámy se dělají, brzdy se do nich připevňují, sice do trubky, ale zase takový perník to není. Myslím, že kdyby se to utáhlo, tak to bude držet. Nebo místo duralu použít rovnou ocel. Ta už nepovolí. No bude to něco vážit. Teoretizuješ teď úplně stejně jako já. :)
Tak jsem cestou do práce o těch silách přemýšlel a myslím, že nejsou zase tak dramatické. Brzdí se váha do 100kg a ne tuna jako u auta. Brzdí se nepříliš intenzivně, poněvadž ta kola to na silnici nepřenesou. Brzdí se třením kousku gumy o ocel přes dlouhé kroutící se duralové raménko brzdy. Brzdí se na samém obvodu odvalujícího se kola, takže se brzdí s převodem 1:1 vůči pohybu kola a ne s převodem do pomala jako je tomu u kotoučové brzdy. Tím ty síly jsou úměrně tomu převodu menší, než u kotoučovky. Kdyby ty síly byly větší, tak by zejména ta brzdová čelist musela vypadat úplně jinak. Takže si myslím, že by to ten 5mm tlustý duralový plech vydržel.
"Brzdí se třením kousku gumy o ocel"
Ty máš ještě ocelové ráfky? Tak ty fakt nebrzdí.
Dnes už jsou většinou hliníkové, příp. karbonové.
Brahma - tak už jsme u kusu ocelového plocháče :-)))
njn, nezklamals, plácneš na půl huby ftákovinu a pak vše postupně změníš, ale při soustavném zlehčování názorů ostatních. U tebe klasika.
Hádej, proč je v originálu použitá trubička s druhou trubičkou vevařenou. Případně plech, ale tak divně zprohejbanej, nikoliv rovnej ;-)
Hádat nebudu, protože o dvou trubičkách nevím, nikdy jsem se s tím nesetkal. Respektive na mé Esce a Favoritu byl ten plech a na dalších kolech jsem vnitřek té trubičky nezkoumal, neb byla souvislá a neporušená.
Přemek Podlaha Brahmo jest symbolem českého kutilství.
To není nic špatného, za léta bolševického nedostatku čehokoliv se v nás vzniknul tenhle fenomén, prostě umět si poradit, nahradit cosi originaláního něčím jiným z dostupných zdrojů, kreativita, kterou u jiných národů nepozoruji.
Ono to je celkem dobré, schopnost něco vylepšit, zdokonalit je fajn. Bohužel někdy to až nabírá absurdní rozměry a bastlení a šetření přechází do té podoby Ládi Hrušky, prostě jako pravej nefalšovanej burčák z jablek, Martini z zakvašený rejže, skvělé, tak že bys to ani nepoznal....
Ale Přemek Podlaha mi nijak nevadí. Rád jsem na jeho pořady občas koukal a mnohé nápady byly velice tvůrčí a inovativní. Ti druzí dva jsou už pokleslejší, to mi pak to přirovnání už docela vadí. Ale já to hlavně považuji za možnost a ne úplnou blbost. Proč, to jsem už vysvětlil. Nejvíc mi vadí to odmítnutí šmahem bez alespoň trochy zamyšlení a pak že to celé Ronda považuje za druh zápasu.
Mimochodem zrovna tobě Jindro zdá se kdysi záleželo na tom Favoritím rámu a jeho dalším provozování. Já jsem se svými brzdami na Favoritu už vyrovnán.
Jasně Hraboši, Babica, popletl jsem to, vlastně Babicu i Hrušku znám jen z doslechu, Přemka jsem párkrát viděl, moc se mi líbil nápad, jak při zalejvání ušetřit vodu.
Nějakej koumes zaslepil každou druhou dírku na kropítku, a Přemek mával tím zbastlencem nad záhonem a radoval se "už nám to na tý konvi funguje"...
Brahma - kdybys to nadhodil jako otázku, jestli by se to nedalo nějak to snížení dobastlit, tak by o tom byla diskuze. Tys ale přišel napřed s duralovým plechem, víc jak pětimilimetrovým, pak s ocelovým. Jenže brzda visí na šroubu nahoře a při brzdění vlastně dochází k páčení toho šroubu. Plochý materiál by se brzo prohnul, díra vymačkala. Kouzlo spočívá v těch vevařených trubičkách, nebo plechu i slabším než 5 mm, ale pod lisem profilovaným (koukal jsem teď na jednom starém kole, že hnedle třikrát). Ten profil, nebo svár napříč tomu dávají pevnost, tuhost. Tenhle efekt je k vidění třeba na karoseriích aut. Tenoučkej plech, ale díky tvarování se kastle nekroutí a udrží i pořádnej náraz.
No vidíš, že to umíš vysvětlit. Tohle jsem čekal. Přece nemusím vše začít jen uctivou suplikou: "Rondo mohl by ses laskavě vyjářit a poskytnout nám nevědoucím drobeček tvé moudrosti..."
Naše pozice je přece už dávno jasná. Ty jsi profesionál a já o tom jen teoreticky přemýšlím a občas do těch konstrukcí kol trochu fušuju po promyšlení. Ono mi to občas i docela vychází, ale tvé odborné znalosti jsem nikdy neodmítal. Jen odmítám tvoje občas velice rychlé odmítnutí za kterým cítím nepromyšlenou rutinní akci, nebo honění ega.
A přijdu o to Made in France?
To tak akorát...
Lak bych tam určitě nechal. Je to krásný dokument toho, co se tehdy dávalo na laciná kola.
To je pochopitelně pitomost, stačí když nahlédneš do katalogů z tehdejší doby a zjistíš, jak moc si vedle.
Barva je svědectví doby, nikoliv ceny.
Kolik stál tehdy (1989) model Ventoux pe300 ve Francii asi někde nagoogluju, ale chce to se prohrabat se francouzským netem.
Dle zařazení v dobovém katalogu
http://www.bikeboompeugeot.com/Brochures...
Patřilo to kolo někam doprostřed tehdy nabízených silniček, všimni si jejich vlajkové lodě z karbonu (1989) a barevnosti....
Pro nás tehdy to ovšem bylo totálně nedostupné, my jezdili na favoritech s klikama na klínky, takové kolo Favorit tehdy stálo zhruba čistou měsíční výplatu VŠ odborného asistenta, když tedy sehnal známosti a podařilo se mu ho sehnat....
Ať koukám jak koukám do toho katalogového listu, tak fialovou barvu tam nevidím. Ono se vnímání krásna a ohavna od té doby zase tolik neposunulo :D
Ale kdyby sis k tomu kolu navlékl ještě fialové sako z postrevolučních podnikatelských dob, tak byste byli barevně ve shodě.
Ostatně termín "hnus fialovej" je z poválečnéno období.
Asi blbě vidíš.
Nejsem schopen posoudit vnímání krásna a ohavna, jednak je to velmi individuální a pak, nevím jestli někdo má patent definovat krásu a její opak.
Móda, barevnost, styl oblékáni, to se všechno mění v čase a jak z katalogu z roku 80 patrno, barevnost kol Peugeot byla tehdy jiná, než dnes.
Jsi snadcsamotinký, koho ta barva tak irituje.
Podstatné jsou jiné údaje, přezul jsem ho, sundal ty spd a nazul silniční, tak ho zkusím zase zvážit.
Zdá se, že bych měl dostat číslo 10,6 kg, což u kola z roku 1989 vůbec není špatné, vlastně ani u současných nekarbonových kol. Brzdí, přehazuje, co víc chtít?
Zbytek je na tom strejcovi co na tom sedí...
Snadcten rozdil bude patrny
Barva špatná není, ale bude se blbě shánět stejnej odstín pruhu na gumách, s červenou se to bude mlátit! Jedině snad bílej, nebo černý gumy, takovou fialovou ani modř netrefíš.
Ty gumy by šly sehnat, i s tou červenou, ale to už je trochu moc, přesul jsem to do jednobarevných Michelinek, zpátky z 23 na 20 mm, a hned to je zase o kousek lepší.
Kolo se nevlní, drží, ale jak dva roky (prý) nejezdilo, potřebuje celé rozebrat a vyčistit,aby to mělo hladší chod.
Svému úúelu bude sloužit určitě dobře, jsem rád, že jsem to pořídil.
Dyš vidim ten dlouhý představec, skloněný oblouky, nízko posazené brzdové páky, bolí mne z toho: za krkem; zápěstí; ramena; záda; a prdostata.
Máš tohle, proboha, zapotřebí?
Neříkám, pěkný to je, nostalgie a tak, taky bych byl schopen koupit něco podobného.
Ale vypucoval bych to, doma někde v koutku pověsil na zeď, a čas od času bych se na to šel podívat :-)
Neboj Pavle,
první vyjížďka, to se doladí. Výška i délka sedí
, ze sedla jsem si udělal trochu klouzačku, ale musel jsem to projet s novými pláštmi a detaily na 40 km nemá cenu řešit.
Věc se má tak, že ačkoliv tu brblové brblají, já to kolo mám od počátku rád. Spočítal jsem si, co na něm všechno musím vyměnit, a vyjde to přesně na 7 254 Kč. K tomu litr za práci.
Za 11 tisíc (když připočtu kupní cenu) budu mít silničku, kterou budu mít rád, bude dobře jezdit, a nikdo mi jí (doufám) neukradne. A navíc k tomu ten ohromnej kus nostalgie.
Před 30ti léty jsem ta kola obdivoval a dneska ho mám. Je mi celkem šumák, jestli tenkrát ta kola byla špicí, nebo jen průměrem.
S 10,6 kg v oceli natře zadek leckterým hlínám za 20-30 litrů.
Moje štěstí, vykoupené léty práce, je v tom, že mě nebolí pro mnohé "vyhozené" peníze, zato, že si můžu dopřát, to co chci.
Je velkem k prdu mít kolo za 60 litrů, když se bojíš jít se vychcat, aby ti ho šmejd neukrad. V bazaru pak koupíš kolo za 10 litrů, co vypadá stejně jako to za 60, protože blb ví hovno jakej je rozdíl mrzi Ultegrou a Tiagrou a mezi Alu a karbonem, bere slušně vypadající kolo.
Jo, tohle kolo budu mít rád, a můžete si brblat jak chcete. Je jen málo kluků, co kromě blbejch keců umí poradit, a i když často na jejich rady úplně nedám, jsem rád, že jsou.
Však to byl můj nápad, koupit veterána ve Francii, pamatuješ? A na ocel taky nedám dopustit.
Ale jestli na tom chceš jezdit častěji, fakt bych koupil kratší představec, líp tvarované oblouky, brzdové páky bych dal výš, abych mohl při horním úchopu bez problémů sedět jako strejc, kochat se, a přitom měl brzdové páky pěkně po ruce.
Když budeš chtít jít víc do předklonu, chytneš se za brzdové páky, nebo za spodní oblouk, však to znáš, že je to veterán neznamená, že na tom musíš sedět jak vosa na bombóně.
Takhle jak to je si myslím, že budeš mít spodní oblouk k prdu a i při horním úchopu se budeš zbytečně trápit.
Jo a ty převody, je to smutný, ale ty bych taky překopal, velký převodník bych asi taky vozil akorát na parádu.
Si myslím, že ačkoliv se to "moderním" odborníkům nezdá, že ti, co koncem 80tých to kolo stavěli, věděli celkem dobře, co od něj očekávají a nesnažili se postavit šmejda, na kterém se nedá jezdit.
(Docela bych rád věděl, jakou kritiku si vyslouží za 30 let ten, kdo si koupí mého nového Cannondala jako veterána)
Převody jsou dobré, až na Petříkovskej kopec a pak stoupání na Mandavu jsem měl velkou placku.
Ty mezní převody jsou stejné, nebo podobné tomu, co má Zelenáč, jen je místo 11ti mezistupňů jen 7. Koukal jsem do katalogů, tenhle Ventoux pe300 je vylepšeným Ventoux Reynolds, ten měl jen 6 stupňů.
Nevím jestli jsem to správně pochopil, to kolo nemá žádnej představec, má řidítka narvané v tý rouře, jako to bývalo na starých Fáčkách. Předpokládám, že nějaká vůle nahoru a dolů tam bude, zatím jsem to nezkoušel. Z brzovýma pákama půjde zřejmě hnout taky, to by problém neměl vůbec být.
No, dělá se hezky, trochu pošteluju a zase vyrazím o kousek dál, budu chytat mušky abych věděl, co musím povyměňovat.
Taky bych berany natočila, aby se to dalo pohodlně držet na těch brzdách. Se mi to tam nejlíp drží, nemám vyvrácené zápěstí jak na rovnejch řídítkách a nebrní mě ruky. Shora se tak dá normálně brzdit. Za horní trubku to chytám jen při řazení.
Na ty zápěstí je ten úchop na brzdách bezva a úplně se děsím, že budu v zimě jezdit na arabovi a zas mě budou brnět ruce. Tam ani rohy nepomáhaj, protože jsou moc daleko od sebe, vysoko, a to není ono. Pro Araba přemýšlím o Šíravníkovejch bullhornech, ale možná tam dám ty šišatý hrůzy, co nikdo nechce, i to asi bude lepší, jak rovný řidítka. Akorát to bude chtít omotávky a to je zas další práca a když to nebude ono, další práca se sundáváním...
Jindro, já ti tady do toho kecám od stolu, tymusíš vědět nejlíp, jak se na to poskládáš, abych získal nějakou představu, musel bys sem hodit nějaké foto, jakože si na to kolo sedneš a někdo tě z boku vyfotí.
Pro Baru2 - Bulhorny - kromě velké variability úchopu a natočení v představci, mají velkou výhodu i v tom, že při výměně brzdových pák či řazení není zapotřebí sundavat gripy nebo omotávku. A když má člověk dělenou objímku na představci, jako třeba například já, lze je z kola bez poničení omotávky úplně sundat.
Hm. mi přijde, že ani na těch bullhornech nedosáhnu to postavení zápěstí. Při úchopu na brzdách máš v podstatě zápěstí a prsty jako bys držel krigl a opíráš se o bříško palce. Zápěstí se nijak neohýbá a nenamáhá, veškerou sílu můžeš zpracovat v lokti a v rameni. Mně to tak velmi vyhovuje. Bych dala berany a takový brzdy aj na araba, ale jednak by vypadal blbě a druhak je to vepředu těžká kráva a podtřebuje větší rejd, se čtyřicítkama řidítkama bych to asi neutočila. Na širších už bych měla ruce moc daleko od sebe a nešlo by to v rovině přes loket do ramene.
To řídítkové potrubí je to sice moc pěkné, ale pro mé potřeby to má jedno zásadní mínus – neměl bych na co navlékat čelenku když zrovna není na hlavě. :-(
Nevím čím to je, ale z těch rovných řídítek mě vědycky brněli ruce a pak celá paže. Po delší cestě brnění vydrželo i měsíce (teda přikrmoval jsem to kratššmi cestami).
Už jsem si myslel, že mám nějakej ten nerv v hajzlu.
S beranama brnění zmizelo, jo dostávají zahulit víc dlaně, ramena, svaly v pažích.
Nevím čím to je, jestli jsem fakt nucen na beranech mnohem častěji střídat úchop, nebo snad to držení řídítek?
Gripy mám Ergony, snad nejlepší (dle recenzí) ale ty vliv nemají.
To brnění je právě od prohnutého zápěstí (záprstní kosti svírají s předloktím v maximu téměř pravej úhel).
Na beranech to vlastně ani nejde chytit, aby se zápěstí prohnulo, jedině snad za horní trubku, ale tam máš ruce tak u sebe, že se o to ani neopřeš, to tam jen přidržuješ. Všude jinde (na brzdách, v oblouku i dole) "držíš krigle" a zápěstí je rovně (záprstní kosti jsou v přímce s předloktím.
Na Růžence mě zápěstí nikdy nebrnělo, na arabovi prakticky furt.
Jindro, kolo představec má. Jen jinej systém, než se vozí běžně v současnosti. Představec je to, co drží řidítka a "před-stavuje" je před osu hlavového složení. V tomhle případě je součástí představce i štangle, kterou se zasouváním nastavuje výška řidítek. Bylo to tak i na starém Favoritu. Zvrchu je šroub, kterým se utahuje vnitřní konická matka.
Rovná, nebo skoro rovná řidítka jsem taky z treka i horáka zahodil. Napřed jsem si víceméně z rozmaru a touhy po něčem extra pořídil řidítka s určitým úhlem úchopu. Rychle jsem si na to pohodlíčko zvyknul. Když jsem si pak dovezl horáce s rovnýma řidítkama, připadal jsem si, jak když držím násadu krumpáče. Řídítka letěly a hned jsem si dovezl taky ty zkosený. Takhle na dálku to vypadá jak zbytečná snobárna, ale já na ty věci od sqlabů nedám dopustit.
’’...Gripy mám Ergony, snad nejlepší (dle recenzí) ale ty vliv nemají…‘‘
***********************************
Něco takovéhoto?
http://www.ergon-bike.cz/produkty/gripy...
To jsem měl na Čertovi když jsem ho před necelým rokem koupil, a musel jsem se toho co nejrychleji zbavit protože to bylo utrpení. Stejně tak na předchozím kole byly původně nějaké ty napůl pěnové nesmysly. Nejvíc mi vyhovuje to co mám na obrázku výše – obyčejné noname násuvky koupené někdy před 20 lety v bazaru za 5 korun.
S brněním nevím, jak to funguje, v zimě jsem jezdil na rovných bikových řidítkách a taky jsem měl pěkně otlačené ruce, protože to je rovná trubka a na ni v pravém úhlu ty rohy, nic mezi tím.
Vlastně i kvůli tomu jsem zkoušel bulhorny, protože horská řidítka na zimním mi neseděla, po loňské cestě do španělska mě brněla levá ruka ještě půl roku, ze silničních oblouků, cestou mě asi tři dny bolela tak, že jsem se o řidítka všelijak opíral hřbetem ruky a podobně.
Všechny úchopy na silničních obloucích mi přijdou na jedno brďo, na rovných bikových řidítkách s rohama je těch úchopů snad ještě míň, kdežto na bulhornech je to všechno pozvolný, do obloučku a rozmanitý, včetně možnosti opřít se ve sjezdu o lokty a bezpečně.
Za ideálních podmínek lze použít úchop, po kterém se mi celou cestu tak nějak stýskalo - opřít se v tom oblouku co je po stranách, o otevřené dlaně, to je fakt bomba, obrovská úleva, zítra to dyš tak vyfotím.
Cyklo-poustevník - to máš pravdu, s tou čelenkou, je to zásadní nedostatek, já si podobně věšel kšiltovku na silniční oblouky, na tyhle oblouky teprve musím něco vymyslet, asi zas nějakou vopičárnu :-)
Poustevník:
Přesně to jsou oni, ty dva poslední, korkáče mám na Pepíkovi, gumy na Authorovi. Líbí se mi, že mají ten utahovací šroub, aby se neprotáčely,male to je snad jediná věc, co má smysl. Jinak viz výše.
Ronda:
Jo, všimnul jsem si toho včera, že to je ze dvou kusů, jel jsem jen 70, problém s řídítky žádnej nemám, snad jen na Zelenáčovi mám pod tou omotávkou něco měkkýho, to by se mi líbilo taky.
Klepu na dřevo, ale Růženka mě ještě ve štychu nenechala a to už umí i lehký terén. Mám tam sice 25mm gumy, ale teď jsem získala 18mm ráfky, tak dostane užší, až ty současný gumy ošmatle.
Ucházení duší vyřešilo natlakování na 7, pak se zřejmě ty ventilky pořádně zavřely a už to drží a máš vidět, jak utíká, na šiškách v lese mám strach, že ztratím pumpičku :))
No paráda. To je dobré, že zvýšením tlaku se omezil únik vzduchu. Docela paradoxní chování, které vysvětluje jen ten ventilek. Musím to také zkusit.
Dostala jsem se k dobré pumpě a dala bych i víc, ale už jsem měla strach, že ty gumy vyjedou z ráfků :)
No a s údivem jsem zjistila, že to fakt drží, takže už dva tejdny jezdím a furt to drží. Psali na těch gumách, že se to má aspoň jednou za měsíc dofouknout, tak to by asi mohlo vyjít. K dobré pumpičce to mám kousek a kdyby došlo na defekt, tak ta moje to na dojetí zvládne. Už jsem nafoukala všechny tři kola, arab s huculem dostali 4 atmosféry, to by jim na nějakej čas mohlo vydržet.
Arabovi s Huculem máš dát seno a ne je nafukovat :D
U Favorita se Ti může snadno stát, že dáš místo 622 ráfky 630 a krom toho, že na to dnes neseženeš slušný pláště, tak Ti tam nebudou pasovat brzdy žádné...
622 a 630 to je průměr ráfku v milimetrech? Pokud ano, tak to by byl rozdíl 4mm na poloměru. Pro nazouvání pláště katastrofa, pro pomoc s délkou páky na čelisťové brzdě je to nevýznamné.
To ano, ale když máš vysoké favořitní brzdy a špalek nadoraz navrchu a vyměníš ráfek 622 za 630, tak ten špalík už výš nenacpeš. Vyzkoušeno.
Já ti nevím, mám favorití brzdy 45-55 a mám špalky až úplně nahoře na ráfkách 622. Možná je to tím, že mám malej rám...
To je právě ono. Když tam dáš 630, už bude ráfek možná mimo rozsah...
Jo. Kdyby tam bylo ještě větší kolo, tak špalíky půjdou do špic :))
Ale mi přišlo, když jsem se dívala na Net, že kratší čelisti už snad ani nejsou (jak těch 45) a ty moje jsou s logem Favorit, tak mě překvapilo, že píše "dlouhé favorití", ale možná na velký rámy dávali delší, nevím...
Pěkného fialovoučkého pežotíka sis pořídil :-)
Umyl jsem ho, promáznul, přehodil špalíky za dlouhé a jel projet.
Brzdí velmi dobře, řadí přesně. Jen je to trochu všechno tuhé, chce to předrátovat, ale půjde to.
Predpokládám, že se bude míň vlnit než Veterán, ale nemohu nic tvrdit, jel jsem opravdu jen kolem komína na stanoviště.
A nekřičeli na tebe zhnusením z té barvy?
Barva se líbí, lila s růžovou, co víc si přát?
Jsme moderní lidé a víme, že orientaci si nikdo nevybral :-)
Já si to tady čtu, ale fakt mi není jasné, proč se do něho všichni tak navážíte kvůli pitomé barvě. Nutí vás snad někdo na tom kole jezdit? Jezdí vám s tím Jindra do obýváku, že se tomu nejde vyhnout?
Jako nové kolo bych si takové nekoupil, ale jednak u historického má originální barva svou hodnotu, a jednak co je mi do toho, jakou barvu si vybere (za své prachy!) někdo jiný.
Jen a jen souhlas, bez ohledu na údajnou orientaci. Ta barva, kterou je kolo nastříkáno, je "jen" barvou, a jako taková má právo se někomu líbit méně, druhému více, a kvůli tomu, že se někomu líbí nějaká jiná než nám, nemáme právo to druhým vnucovat. A tady dokonce jde o barvu historickou, tak, pokud můžu, doporučuji rejpalům, aby sklapli. Je to přinejmenším nedůstojné.
S jedinou výhradou, že červené kolo by bylo o dost rychlejší :-)
Tak jsem to kolo Peugeot léta neviděl a dneska na Modřanské asi v 16:00 jsem viděl stejný fialový stroj, a v 17:15 v Petříkově, 2 kiláky od domova žlutofialový model....
Veteráni...
Moc prosím Jindro, nejezdi s ním po horní Krči. Kdybych tě na něm viděl, mohl bych utrpět estetický úraz :D
Krčí projíždím co nejrychleji to jde, hlavu mezi rameny, nerozhlížím se doprava ani doleva.
Vydechnu až za Kunratickým potokem, který byl tradiční hranicí mezi Braníkem a Krčí.
V dobách máho dětství, kdy se údolím netáhla dálniční spojka, sídliště Novodvorská bylo jen na rýsovacích prknech a na hřišti ABC škvára, se mezi branickými a krčskými kluky vedla válka. Kdokoliv z branických byl přistižen na krčské stranę za potokem, byl vykoupán i se svršky v rybníčku u Krčského zámku.
Neutrální území bylo kino Oddech, to stálo tam, jak je dnes křižovatka, benzinka. McDonnald. Ze staré Krče nechali jen kostelík. Důvodem tolerance bylo to, že kdyby my, branický,jsme nemohli do Oddechu, krčský by nebyli připuštěni do kina Eden na Branické. Teď tam jsou bytovky.
Ve starém Braníku jsme měli společného nepřítele, místní cikány. Ti se právě zdržovalo lolem Edenu...