Ahoj, aktivně se věnuju cyklistice, nejvíc v létě, kdy mám prázdniny, jinak se na kole jezdím pouze na jaře a na začátku podzimu, kdy jsou dny ještě relativně dlouhé, jinak to ze školy nestíhám. Rozhodl jsem se, že přes zimu budu chodit do posilky, ani ne pro to, abych posiloval, ale hlavně abych budoval kondici na cyklotrenažeru, příp. na spinningovém kole. Zajímalo by mě, jestli to bude mít nějaký velký účinek na moji výdrž a fyzičku, často jsem totiž četl, že ke trénování na trenažeru by se člověk měl uchýlit, až když není žádná jiná možnost. Jezdil bych tak 4-5 týdně 1 hodinu max. hodinu a půl a kombinoval bych to i s během. Zajímal by mě váš názor na tuhle problematiku. PS. Jede tu někdo z vás na ČT Author Cup? Díky za jakýkoliv odpovědi.
Každý pohyb dobrý. Ale připrav se na to, že šlapání "do zdi" je zoufalej vopruz. Chce to obrovskej morál a motivaci. Po nekonečný hodině jízdy na trenažeru se mrkneš na hodiny a zjistíš, že šlapeš teprve slabou čtvrthodinku.
Jestli máš doma místo, tak místo peněz za fitko pořiď trenažer domů (lépe válce) a šlapej při televizi nebo filmech na videu. To už se docela dá. Takhle jsem na jaře naválcoval pár tisícovek.
K těm válcům mám dotaz: Máš nějakou zkušenost, jestli a jak se na výkonu projeví poloha těla - ohnutej jako na silničce nebo sedící jako "paní radová". Zajímá mě to proto, že na válcích nehraje roli odpor vzduchu. Na lehokole se často hledá důvod, proč je do kopce pomalejší, tak mě napadlo, jestli to není tím, že na lehu je člověk skoro napřímen, podobně (jen o 90stupňů pootočen) jako když sedí vzpřímeně na kole.
Do hloubky to nemám nastudovaný, ani načtený, tak jen osobní zkušenost. "Zalehnutí" nejen na silničce má pro mě vliv na větší sílu do pedálů, menší námahu pro větší výkon, snadnější stoupání. Takže na válcích při motání kilometrů v pohodě sedím vzpřímeně, občas si zalehnu pro změnu polohy, nebo když chci "leštit styl" nebo pořádně na chvíli hrábnout a točit větší kadence.
Úhel mezi nohami a tělem má obrovský vliv na schopnost podávat výkon. To, proč některá lehokola jezdí pomalu do kopce je drobet jiná kapitola.
Zajímavé, oba se shodujete, jestli to dobře chápu, na tom, že ohnutá poloha, tedy tělo skoro "do vignlu" dá větší sílu do pedálů i výkon. Schválně někdy zkusím na dlouhé stoupání zvednout sedačku do co nejvzpřímeněší polohy, tedy místo lehokola mít skoro "sedokolo"
Nakolik to platí u turistických úhlů sedačky, říct nedokážu. Ale pokud máš úhel sedačky pod 30°, tak to dle mého názoru funguje.
Mám to vyzkoušené na Vendettě, že když se do kopce drobet zvednu, jede se lépe. Tedy při pocitově stejném úsilí dám větší výkon, měřeno wattmetrem. Lidi, co vlastní jak Cruzbike Vendettu (cca 18°) i Silvio (cca 28°), potvrzují, že na Silviu jsou schopni jet do kopce výrazně větším výkonem (třeba i o 30%).
Jáchyme, nejprve zvaž, jestli přeci jen není lepší koupit lampičky a dobrý hadry a jezdit venku.
Je to opravdu jen o kvalitním oblečení, dobrých blatnících a dobrým světýlku ( a o morálu :-))
Pokud to nejde, opravdu počítej s hroznou nudou :-)
Doporučuju udělat trening spíš do intenzit, i když dřív se říkalo, že v zimě jen vytrvalost, tak teď se už názory mění.
Udělej si nějaký plán, např 10 min rozjetí, pak třeba 10 min interval, 10 min volně - to udělej 3x
A o víkendu dělej vytrvalost - buď kolo, nebo běžky apod
Anebo se přhlaš na spinning - sice je to někdy maso, ale jako kardio ti to pomůže, ( a aspoň tě někdo bude hecovat) a ty víkendy zase vytrvalost ...
No nevím, jestli to je jen o dobrých blatnících. Ona ta sůl kovovým dílům obvykle moc dobře nedělá. A led na silnici zase nedělá dobře jezdci, když se pak válí po zemi.
Když je na silnici sůl, tak se na ní nejede. Pokud je v tu dobu sníh, tak se dá jet i do lesa.
Když je ledovka, tak se ven nejede ... :-)
Co na tohle odpovědět ...
Prostě třeba loňská zima byla z tohohle hlediska celkem OK, vlastně nepamatuju, že by mi počasí znemožnilo vyjet a nebylo to žádný drama. A byl jsem na kole prakticky 5x týdně.
No, tohle si musí každej rozmyslet sám, jen mu radím, aby zvážil, jestli to kolo venku není lepší. Pro mě rozhodně ano :-)
Já si na válce netroufnu, ale abych úplně nevyměknul honím rotoped a nudu zaháním v první hodině učením se a v druhé hodině čuměním na nějaký film, někdy když mé to chytne přetáhnu i tu druhou g0hodinu, abych to dokoukal a nenechával na druhý den.
Dal jsem si tablet na zvláštní stojan, když byl na řídítkách, klepal se mi vibracema od šlapání.
Je fakt, že asi tréning to moc není, protože se člověk nesoustředí na výkon a jede čistě mechanicky, ale lepší než gaučing.
Zkus válce, slibuju mnoho nových zážitků :-))
:-)
Ale pokud vydrží, tak se potom na jaře na kole za jízdy převlékne, nají, napije ... Na stabilitu to má pozitivní vliv :-)
Ale ty začátky :-)
Spíš než s touhle stabilitou to hodně pomůže s návykem na tzv."kulatý šlapání", efektivní, plynulý, při kterým člověk do kopce nekličkuje jak polňák. Na válcích se ani jinak šlapat nedá. Nějaký cukatůry válce neodpouštěj.
:-)
Si to dovedu živě představit
Jó, taky jsem tak ještě před pár lety blbnul, pak jsem se na všechny ty spinningy a trenažéry vysral, koupil pořádné hadry a jezdím venku celý rok... ;-)
Je to individuální, a úplně cílený trening s přesným rozpisem se v zimě venku nedá skoro dodržet.
Což mi teda vůbec nevadí, pro mě by trenažér byl skoro nezkousnutelný, nemám tu vůli.
Ale jízda venku mě baví, skoro bych řek že víc než v horku v létě.
Není vedro, nejsou mouchy komáři, málo lidí ... Prostě samý pozitiva :-)
Pro pravidelnej trenažer nebo válce je nutná nějaká pořádná motivace, konkrétní akce, hodně atraktivní. Mě letos na jaře poňoukala čtyřiadvacítka, takže třeba jen za únor jsem k šesti stovkám na treku naválcoval na žiletce 980 km. A za těch 35 hodin shlédnul pěknějch pár filmů a nemálo dílů seriálů :-)
Priznam se, ze obdivuju vsechny, kdo dokazou nejak systematicky trenovat. Predstava, ze bych si udelal nejaky rozpis a pak se nim ridil... jak to vubec zvladnete?
Sice za rok na (leho)kole najezdim tisice kilometru, ale skoro vsechno jsou cesty do prace a to trenink neni, protoze se hrozne flakam. Motivaci jet na plno mam teprve, kdyz uz je to zavod... a to si pak vzdycky rikam, ze kdybych trenink bral trochu vazne, nemusel bych treba koncit kdesi na konci vysledku... :-)
Jenze pak je dalsi zavod porad daleko... no az je najednou zase pozde s tim neco delat.
Asi na tom neco bude, ze nejlinejsimi lidmi byvaji programatori. Slapat na trenazeru doma, k tomu by me tezko nekdo donutil, protoze by zmizely vsechny pozitivni pocity z jizdy na kole a zbyla by jen drina. :-)
No jo, ale vidina (z předchozích zkušeností), že po té pakárně a dřině to pak v reálu zase pojede lehko a s požitkem docela motivuje.
Přesně tak, těžko na cvičišti, lehko v atomovém hřibu!
Kolo, proti rotopedu, má tu výhodu, že nešlapeš furt, chvilku se vezeš s kopce, chvilku rovinka, kdežto na tom krámu nastavíš "záhul" a makáš.
No a pak na papouškovi máš pocit, že lítáš...
takhle, pokud na tom dokážeš číst nebo to mít u televize, tak se to dá, v posilovně jsem to vzdal, tam prakticky vždy někdo chce " jet s tebou" a neujedeš mu, kdyby jsi se po.....
Mám spinner už pěkných pár let doma a až na letošní brzké jaro, kdy jsem laboroval s nohou, na tom tu koneclistopaduzačátekbřeznasezonu dávám.
Nevýhoda je investice ( Kettler) a zábor prostorum, výhoda je vlastní stroj, žádná opocená věc v posilovně nedejbože v grupě dalších spinnerů a bláznů kteří na tom jedou v houfu pod velením člověka, kterého by jsi v gruppettu poslal do prdele za 15 minut...
No každopádně bych si to radši dal domů, už jen toho času co ušetříš ježděním někam do posilovny, to ti v korunovém vyjádření ztraceného času za rok hodí na nový spinner a navíc se na to v létě skvěle věší cyklohadry :)
Plusminus mám už mnoho let tohle
http://www.allexercisebikes.net/images/kettler...
akorát se připrav, že se budeš potit jako prase, ten luft prostě chybí...
Jsem koupil na inzerát starý rotoped za 500 Kč, má jen 6 rychlostí, ale odpovida to, rovina az fakt drsný kopec.
Sedlo šlo vyměnit za normální, stejně tak pedály, tak není co řešit. Prostě stojící normální kolo.
Myslel jsem, že to po první zimě zahodím a koupím si něco "lepšího" ale zjistil jsem, že to vyhovuje. Ty elektrické ciferníky to sice má porouchané, ale hrudní pás a hodinky mám, tak nevím, co mě víc může nějaký vymakaný stroj nabídnout.
V hotelu v Bochumi jich pár mají a základní nedostatek pro mě u těch strojků je, že to nemá moje sedlo, na kterém jezdím, a moje pedály. Jinak šlapadlo z brzdou, na tom není moc co vymyslet. Jo ale dotyková obrazovka, možnost připojit ipod, iphone popř. ipad, pouštět si filmy, když teda máš ohryzek...
Je co vymyslet. Skutečnou "geometrii" kola. Jsou vehikly, kde se dá všechno nastavit, ale běžný rotoped je spíš imitací laciné skládačky. Na tom bych nevydržel.
Však právě. Na čem jiném bych měl trénovat? Chybějící vítr řeším ventilátorem. Hodinka denně, podle instalovaného budíku prý cca 15km, jet to venku je to minimálně dvakrát tolik. Tolik teorie, v reálu jsem na tom letos byl tak pětkrát. Lenost je svine
Před pár lety jsem na tom odjel pár přenosů alpských etap Tour :)
Bylo hrozně deštivo a zima tak jsem to místo na silničce radši natočil u televize ... budikově 70 80 km :D
v zimě je taky fajn koukat na cyklokros a šlapat
Tak jsem ti ten cajk vyfotil.
Asi jsem mel kliku, protoze u me jde nastavit ten posez tak, jak drepivam na tom treku.
Proste si slapu a slapu a nehrozi, ze hodim tlamu, kdyz prestanu.
Nejvetsi problem u toho stroje je jeho vaha, sam s tim nehnu a dostat to do patra byl fakt zahul.
Koukam ze je sedlo dole, to asi "hubla" nase mala....
Ja na tom nesedel od zimy...
U běžných rotopedů bývá problém s předozadním posunem sedla. Asi kvůli úspoře místa v interiéru vycházení pedály hodně pod sedlo a šlapání je nepohodlné, divné. Když jde nastavit, je to už asi použitelnější. Stejně jsou ale ty "jízdní odpory" takové jiné, nepřirozené. Osobně bych volil (když už ne válce) trenažer a normální kolo.
Předozadní posun ten cajk vůbec nemá, jak vysouváš sedlo nahoru, tak ho tacšikmá sedlovka vzdaluje od řídítek, adi to stavěli na nějakého normalizovaného soudruha.
Ten hodně vzpřímený trekový posez to nasimuluje dobře, silničku ani náhodou.
Ale když to půjde dobře, tak stejně jde jen o dva měsíce, tak houby zle.
Máš pravdu "jízdní odpory" jsou fakt trochu jiné, ale nakonec haksny dostanou zahulit taky fest. Dříve jsem ještě měřil tu optimální tepovou frekvenci, teď už na to mastím. První týden zvládnu tak 4ku, další 5ku a pak už jezdím jen na nejtěžší, nepřehazuji, šmrdlám si a těším se ven...
Jde hlavně o pozici sedla a pedálů. Když nasedneš, abys neměl pedály kdesi pod sebou vzadu (běžné), ale střed pedálu vycházel alespoň zhruba pod koleno. Ty na posunu sedla v zámku alespoň nějaký ten centimetr naženeš, u obyčejných rotopedů a pevnýma sedlama ani prd.
No pockej, takhle podle fotky to vypada, ze poloha sedla proti pedalum neodpovida pravidlum UCI (a nejspis ani CTA), vzdyt je to uz ze tretiny lehokolo...
Na necem takovem by uvedomely cyklista rozhodne jezdit nemel, jak uz tu nekdo rikal, to je skoro jako kdyz beres mic do ruky... ;-)
Říkám, že si ho asi upravila malá, pustí dolu sedlo a nevrací, sranda je, když si na vycpává moje tretry novinama, protože tam mám spd pedály tak to řeší vycpávkou....
Náhodou, když to roztočím, je to docela záhul a pode mnou v obejváku to zní, jako když se válcuje plech.
Podle výkonu hlučí, takže když orvanej slezu, Soňa mě povzbudí slovy "dneska si tomu moc nedal...", pozná když šmrdlám trojku nebo beru šestku...
No to rikas, ale jestli chapu tu fotku spravne, tak sedlo se nevysunuje kolmo vzhuru ale sikmo dozadu, takze cim vyse budes sedlo mit, tim vetsi bude horizontalni vzdalenost mezi osou klik a okrajem sedla... tedy z hlediska pravidel tim horsi, protoze tim bliz k lehokolu...
Jen pockej, ja myslim, ze te s tim na zadny zavod nepusti... :-)
Už jsem to navrhoval Morčákovi, rám na lehokolo už mám, skládací, už stačí jen ostrojit a vyrazím
Vyborny napad!
Vyber si nejaky zavod, posli jim tuhle fotku a zeptej se, jestli te s tim nechaji zavodit... pak mozna zacnou vzpominat, ze ja s dotazy na Ibex jsem byl jeste relativne normalni... :-D
Já bych moc chtěl na olympiádu, kolikátej musím dojet v redukovaném pořadí, na svém lehu, abych si účast "vyjel"?
Ale všimni si té mazané konstrukce, polohovatelné sedlo, rám tedy zatím hliník, ale napsal jsem Andrejovi, že pojedu na řepku, tak snad přidá na karbon...
Kašli na karbon, příští olympiáda je v Tokiu, tak zkus bambus.
To pivo co jsem pustil josem z tebe dostanu :-)
Muzes se zkusit zeptat Sablikove, ted uz bude mit pravidla nastudovana dokonale... ;-)
Pojedem spolu, ona časovku na karbonu, já leho na bambusu...
Ahoj,
rohzodně nedoporučuji spining. Když už, tak něco, kam si dáš svoje vlastní kolo.
Já jezdím v zimě buďto trenažér nebo válce a střídám to.
Trenažér má tu výhodu, že lze proměnlivě regulovat zátěž. Ten můj jde napojit na počítač, takže mi to "dělá kopce samo" a ještě vidím na monitoru trasu, jako jedu. Je to úchylný, ale docela super. Nevýhoda je to upnuté kolo. Prostě tam chybí takové ty mikropohyby co děláš, abys kolo stabilizoval. Ta jízda je divná, nepřirozená.
Válce mají naopak tu výhodu, že je to super tréning stability a kruhového špalání. Prostě jakmile na válcích jedeš blbě, tak spadneš. Nevýhoda je, že nelze regulovat odpor. Tedy zlepšuješ si techniku a jedeš objemy.
V obou případech je nutné počítat s poměrně velkou hlučností zařízení. Třeba moje představa, že budu jezdit v noci, když manželka spí o místnost vedle se ukázala jako blbost.
V obou případech je pro mně nevýhoda nuda. Aktuálně jsem si dal před obličej monitor a buďto jedu závod na trenažeru nebo si na válcích pouštím seriály. Když jenom "koukám do zdi", tak nevydržím víc než 30min.
Jinak doporučuji v zimním období zvážit kompenzaci jiným sportem - i když nejde jezdit, jde většinou běhat, plavat apod.
Právě kvůli hluku válců rozhodně doporučuji kvalitní spinner kam si člověk klidně hodí své sedlo a nášlapy a seřídí si ho na stejný posaz, jako kolo.
Osazený na průmyslových ložiscích s velkým setrvákem a bržděním magnety a celé položené na staré karimatce je i na dřevěné podlaze prakticky neslyšný .
Větší hluk udělá i práskání prstů do klávesnice a cvakání myši :) navíc se po několika hmatech v případě silničních pedálů po 5 minutách práce se spinner změní v trenažér pro většinu rodiny..
Byl jsem ale línej to přehazovat, tak na něm už pár let mám spd/šlapka komba čímž si kolo půjčí z rodiny každý aniž mě prudí s přehozením pedálů.
No a krom televize, sportovních přenosů je v podstatě nejlepší si na tom číst .
Hluk ať řeší sousedi :-)
Když je táta doma, ať to rodina slyší a váží si toho že tatínek cvičí :-)
Tak, tak :-)
Když bylo začátkem roku mizerně, tak jsem občas k televizi sednul na trenažér. Zpravidla odpoledne a v podvečer, přesto se mě sousedi jednou ptali jestli taky slyším to divné hučení a odkud by asi tak mohlo jít :-)
Doufám, že ses nepřiznal :-)
Resp. žes přiznal jen to, že hučení slyšíš, ale odkud je, to je záhada ...
To se nedalo přiznat, já žádné hučení neslyším :-)
Tak jsem se od nich dověděl, že to bude asi ten divný pán co bydlí nad nimi :-))
A cos odpověděl? "To mi hučí v klacku, mladá paní! A stavte se někdy na kafíčko!"? :-))
Bohužel není kdo by se stavil. Nám ty mladé paní nějak moc zestárly, děti se odstěhovaly a volného k nastěhování nic, tak z toho máme takový docela přijatelný důchoďák :-)
Ve vlastním domě a s manželkou, která slyší tikat hodinky položené na mém nočním stolku mě sousedi až tak nezajímají :)
No, rika se, ze idealni manzelsky par je slepa zena, hluchy muz, ale u tebe zda se, to plati naopak :-)
Mám v garáži vyřazený, ale funkční Orbitrac (simulátor běžek či co - má to šlapky a ruční páky). Stačí říct a přijet si pro něj.