Hezký den,
poprosila bych Vás o rady při výběru nového kola. Nyní mám crossové kolo Schwinn Searcher GSD z roku 2009 (http://www.schwinn-bikes.cz/schwinn-kola2009... Do lehčího terénu mi toto kolo stačí, ale na asfaltu je na můj vkus pomalé. Zvažuji tedy, jaké kolo okolo 20 000 Kč koupit. Zda nové crossové nebo si současný cross nechat a koupit si ještě silniční či fitnessové kolo. Kolo je pro mě doplňkovým sportem, takže tak pětkrát do měsíce najedu do 100 km za den, přičemž jedu většinou buď převážně lehčí terén, nebo převážně asfalt.
Prozatím jsem se dívala na crossová kola Merida Crossway 500 (2015 nebo 2016), Superior RX590 (2016) a fitnessové kolo Merida Speeder 300 (2016).
Děkuji!
Správný odkaz na mé současné kolo:
http://www.schwinn-bikes.cz/schwinn-kola2009...
Není nad čím přemýšlet. Máš trekové (krosové - je to jedno), to si nech pro mizerné silnice a lesní cesty a k tomu pořiď silničku a máš problém vyřešený.
Fitnes je jen kompromis mezi silničkou a trekem a jako každý kompromis není to nejlepší.
A mohla bych poprosit o nějaké doporučení na silniční kolo s cenou okolo 20 000 Kč? Děkuju!
Proběhni si bazary kol, dají se tam koupit pěkná použitá kola v dobrém stavu.
Za dvacku bych asi nejspíš vyhlížel nějaké zachovalé z druhé ruky. Fůra lidí se nechává strhnout obrázkama z TdF a pak zjistí, že se na tom musí šlapat a dost úporně, tak se pak takových kol zbavují.
Značka asi tolik nerozhoduje, osazení Shimano 105, nebo alespoň Tiagra. Nejspíš Al rám, karbon vidlici a radši i sedlovku dost vysunutou, pokud nejezdíš úplně ideální povrchy.
A jaký máš konkrétní zkušenosti? Kompromis? V jakém smyslu? Když nechci treka ani silnici, pak je to přesně správná volba.
Stačí si přečíst X názorů na google, proč lidi nechtěj "silnici" ale přesto chtějí rychlé kolo na asfalt a volí fitness. Atd. Atd. Zejména je to kvuli řidítkům - držení, ovládání, posed...
Já silnici nechci a treka taky ne, fitness se zdá být idál.
Když ti vyhovuje kompromis a zdá se ti to ideální, tak proč ne, klidně si to pořiď a jezdi. Ale nemůžeš od toho chtít rychlost jako od plnohodnotné silničky ani pohodlí trekového kola při jízdě po hrbolaté a rozbité cestě či kamenité stezce.
Na fitnesce se po šutrech ani po rozbité cestě nejezdí. Podle mě je pro ty, komu nevyhovují klasické silniční oblouky. A když na to máš, ukážeš záda spoustě silničářů.
Když na to někdo má tak to dokáže i na treku nebo na horáku :-)
Já nemyslel stezku s volným kamenem, tam se blbě jede i na treku. měl jsem na mysli pevné cesty a silnice s rozbitým a hrubým povrchem.
Takovým se teda na silničce vyhýbám jak to jen jde... Fitnesku řadím do stejné kategorie. Ale ty to máš rozsortované zřejmě jinak
Tak samozřejmě, že to není vhodná cesta pro žiletku, taky bych na takovou nerad vjel.
Já to psal k tomu kompromisu, že fitneska není tak rychlá jako plnohodnotná silnička a zase není tak pohodlná jako trekové kolo pro volnou projížďku. Je to vhodné pro toho kdo se chce volně projíždět na dobré silnici.
Já jsem jdysi řešil problém jaká řídítka mezi auta do Prahy. Berany jsem zavrhl a postupně stvořil něco mezi crosskou a fitnessem. Jezdí i po hrbolaté silnici a jsem s rovnými řídítky dostatečně vzpřímený, abych měl přehled po okolí a v dosahu brzdy. Za silničku se v pohodě zavěsím a udržím.
Aby ses zavěsil a pohodlně udržel, tak přece především záleží na tom, kdo na tom sedí a ne na čem sedí :-)
Tak řidítka se snad dají vyměnit, ne? Si na kolo můžeš dát berany, vlaštovky, klidně i bullhorny. To je jenom o shodě díry v představci s průměrem řidítek. Nebo je snad nějakej módní předpis na jakým kole musíš mít který řidítka?
Akorát silniční řazení a brzdy na rovný řidítka nedáš (a obráceně), páky by musela vyměnit taky, kdyby dala na silničku rovný řidítka.
Samozřejmě, že se dají vyměnit. Přesně to jsem udělal na silničce mé ženy, protože se s oblouky prostě nesžila. Kategorie fitness je podle mě jen obchodní záležitost. Možná je trochu rozdíl v geometrii rámu. To ale běžný uživatel fitnesek neřeší. Na fitnesce jsem se jednou svezl. Koupil si ji kolega z firmy, který chtěl lehké kolo na silnici a nechtěl oblouky. Jediný zásadní rozdíl proti mé silničce byl v tom, že měl nazuty širší pláště.
Omlouvám se, doufám, že tazatel/ka odpovědi dostane. Ale využívám téma k tomu, abych se zeptala, co místní soudí o gravel kolech?
Pokud chce ortodoxní silničář jezdit v horším terénu, pak je gravel bezva řešení. Je to v podstatě taková cyklokroska. Kolega z práce má gravela a je maximálně spokojen. Já se svezl na cyklokrosce a na polňačkách a lesních cestách nádhera. Trek má jednu výhodu, tou je odpružená přední vidlice. Na gravelech jsem ji nikde neviděl.
Jde tam dát vidlice s tlumícími prvky a už je k mání i s uzamykatelným tlumením 20 mm.
Jj, o rámech typu Specialized Roubaix vím, dávají do vidlic elastomery. Ale o účinnosti si nedělám velké iluze. O uzamykatelném pružení slyším prvně. Budu se muset zeptat strejdy G :-)
to ještě asi odpružený neměl
https://www.youtube.com/watch?v=eqKk932HaYk
:-)
Je to dost poznat když se jede na Rubíku, má to slušný vliv na rozbitějších cestách.
Na trhu jsou i pružící (tlumící) představce, ale to nevim jak by se chovalo když by se šlo ze sedla a zabralo, protože to nejde "zamknout"
Ten elastomer pobírá jemné vibrace z drobných nerovností. Na štrece se to nasbírá a je to poznat. Z hrubšího asfaltu není člověk tak vytřesenej. Záplatovanou cestu, díry, nebo jiné větší nerovnosti už to samozřejmě nebere, nemá jak.
Ano, kdybych jezdil 200 denně, tak bych to asi poznal....
Zas takhle černě bych to neviděl. Zázraky to neumí, ale pohodlnější to je.
Tipnul bych si, že dát dvojitý omot bude dost podobný efekt. A kdyby se to skloubilo... :-)
Omotávka ti pobere vibrace do rukou, elastopmery i do nohou a pozadí. Z výroby je tam silnější omotávka s gelovýma podložkama. Dělají i sedlovku s elastomerem, na některých modelech je už v konfekci, já ji tam neměl a zvlášť kupovat za tu raketu se mi nechce.
Jestli si ho chceš zkusit, můžeme se domluvit. Mám ve velikosti M (na výšku okolo 175cm).