Vážení přátelé i nepřátelé.
Zdravím Vás a dovoluji si založit téma týkající se měnší projížďky po Austrálii, kterou bych v brzké době, budou-li bohové nakloněni, uskutečnil.
Protože bych rád urazil trochu delší vzdálenosti než 50km denně po silnici /víc průměrně neujedu ani omylem, protože fotím, odpočívám, jím a vykonávám další nezbytné činnosti včetně spaní minimálně 9 hodin denně atd. atd. .../ rozhodnul jsem se, že to chce
namontovat na kolo nějakého pomocníka.
Další odstavce jsou na vysvětlenou a není je třeba číst.
Abych pravdu řekl, tak moje původní myšlenka byla jet na motorce. Problém se však objevil v podobě přepravy. Nechat čtyři měsíce motorku reznout v kontejneru a ještě za to zaplatit sto tisíc není nejlepší nápad a tak jsem se zaměřil na lepší dopravní prostředek.
A protože nejsem žádný sportovec a moje cestování s kolem se omezuje na jízdu po rovině, z kopce a také do mírného kopečka po omezenou dobu, (do většího kopce, což je pro normální cy-kly-sty mírný kopeček, tlačím a tlačím). Proto se moje denní úsky zdají býti velmi krátké. Navíc si vezu plno "nezbytných" věcí ssebou a ty mě také neustále zpomalují. (Stan, spacaák, nafukovací karymatka, vařič, náčiní, oblečení atd. atd. ...)
Myšlenka je následující.
Pro začátek uvedu cenu projížďky, kterou jsem tak nějak zkalkuloval, a poté rozjímání o stroji, který bych rád "sestrojil".
Přímý let do Melbourne je pouze z Paříže a Londýna. Nic jiného jsem zatím nezjistil, ale určitě budou i jiné letiště, odkud je možné dané destinace dosáhnout. Zatím se přikláním k řešení stroj s vybavením zabalit, poslat kurýrem do Londýna. Poté se tam dopravit letecky anebo vlakem, pouze s menším zavazadlem. Nalodit se na palubu a vylodit se u protinožců. Cena za kurýra do Londýna je cca 1500, jestli platí internetová ceník. Letenka do Londýna je kolem 3000. Letenka do Austrálie je kolem 24000. Kolik stojí ssebou 45 kilo letadlem z Londýna netuším. To jsem zatím nezjišťoval. Zatím počítám s deseti tisíci českými korunami.
Spát hodlám pouze venku ve stanu, jídlo si připravovat sám, za cigarety, drogy a lihoviny zbytečně neutrácet a platit vstupné za cokoliv se mi moc nechce. Ale občas je to nezbytné. Počítám 15 tisíc korun na měsíc + nějaká rezerva pro jistotu v záloze.
Suma celková by se měla pohybovat mezi 70 - 90 tisíci korunami českými nepočítaje v to dopravní prostředek dále nazávaný jen stroj.
Stroj si představuji následovně.
Normální horské kolo, nic extra drahého, ale supermarketovým zařízením bych se rád vyhnul.
Široké pláště, co nejodolnější proti propíchnuti trny, které se pořád někde povalují a vyčkávají svého času. Jak jsem se dočetl, specielní pláště i duše se koupí přímo na místě, takže toto by neměl být problém.
Asi bych volil přední odpruženou vidlici v kombinaci s "balonovými" koly, protože jsem si zvykl na full kolo a kostitřas nechci obnovovat. Navíc jízda po písku a buší po prašných cestách vyžaduje své obutí. Brzdy bych rád kotoučové.
Na toto kolo by se namontoval čtyřtaktní co nejtišší motor s řetězovým převodem a řetězem by se zřejmě nahánělo zadní kolo. Toto řešení mi mnohem "inteligentnější" varianta, než náhon předního kola, kde by hluk zbytečně obtěžoval pilota stroje.
Motor a převodovka se nabízí v čínské verzi za 4-8 tisíce korun, ale přídavné řetězové kolo do špic zadního kola se mi moc nelíbí, navíc spolehlivost bude zřejmě diskutabilní, ale možná se mýlím. Možná. Proto bych volil motor značky honda, či brigs, případně jiného kvalitního výrobce. Převodovku je třeba domyslet. Tak daleko jsem zatím nedospěl.
Anebo jít cestou ústrojí, které se montuje například na koloběky kasko. Cena se pohybuje kolem 12 tisíce korun včetně motoru i převodovky, a prý je to solidní výrobek. Prý.
Samozřejmě, mě napadla myšlenka jet na motorové koloběžce, což by se vlastně rovnalo mini motorce s 26 palcovými koly na kterou nepotřebujete doklady, ale v případě poruchy motoru nastává konec a jízda se stává chůzí. Kdežto u kola odhodíte motor včetně dalších zbytečností a dojedete vlastní silou.
Výhoda variátorové převodovky oproti řazení je zřejmá. Není třeba řadit. Náhradní řemen stojí pár korun a není problém vzít dva ssebou, nebo i tři do zásoby. A při osazení kvalitnějším motorem není co řešit, snad. Nevýhoda oproti čínskému kompletu s řazením je pouze cena.
Legislativa evropská je jasná, motor spalovací do 1kW a rychlost kolem 20km/h.
Australané podle následující stránky mají povoleno pouze 200W. Nechápu ale, jak jsou schopni vyrobit spalovací motor s 200 waty.
Osobně bych to neřešil, namontoval to co se prodává u nás s jedním kilowatem a konstrukci dodržel takovou, aby se stroj nepohyboval rychleji než 25km/h. Pro Australského policistu není problém na stroj sednout a vyzkoušet kolik jede.
http://www.zbox.com.au/legal.htm
Hondu motor jsem právě zavrhl, protože jsem zjistil jeho cenu. 17 tisíc korun.
Hele a nebylo by nakonec lepší si v Austrálii koupit normálního mopeda a absolvovat to na něm? Cokoli jetého by tam zase nějak moc stát nemuselo.
Asi by to bylo ve finále jednodušší, mnohem rychlejší, ale pochybuji, že to bude levnější. Navíc by to nebyla taková zábava a vzrušení z jízdy.
Dále a navíc se musím přiznat, že jízda na mopedu mě vůbec neláká.
Půjčovna také neklapne, protože 2-3 měsíce jsou nerentabilní. Starý stroj je nespolehlivý a neustále hrozí porucha a u nového je nereálná cena.
...určitě by vyšla koupě nového kola i vozíku "na místě" líp než přeprava doma koupeného- tu ale nejde ani tako vybavení a prachy jako o víru ve vlastní výkon a "kousnutí se". Bez toho se vydat na jakoukoliv cestu je veliký risk a hazard, protože představa a skutečnost mají k sobě dost daleko.....
Toto se mi líbí hodně. Variátor s čtyřtaktním motorem. Pěkný zvuk, krásně se to točí a vrtí.
http://www.ctyrkolky-hombrac.cz/tuning...
Další možností je elektrocentrála a elektromotor do kola, ale nevím jestli 200watů stačí pro pohon kola s nákladem a 20 litry vody pro jízdu do buše, počítáme-li 16 kg stroj, 16kg pohonná jednotka včetně náplní a rezervního paliva objemem 2lt, 25kg jídlo a voda, 20kg ostatní vybavení + pilot vážící například 90kg, což dělá dohromady zhruba 167kg.
Raději bych však připočítal 12 kg pro přívěsný vozík a kolo zatížil pouze pilotem, což by náramně zlepšilo jízdní vlastnosti a eliminovalo přetížení stroje. Navíc by s námi jela dvě náhradní kola včetně středů.
Jestliže máte konstruktivní připomínky k cestě a stroji, neváhejte a podělte se se mnou o své postřehy a zlepšení. V případě, že máte pouze destruktivní poznámky, můžeme založit jiné, specielní vlákno a pokračovat v diskuzi jinde.
A co Crab?
Když tady čtu, s jakou váhou počítá a proto vozík, tak by ten Crab nešel. Jedině pořádně festové kolo, které to uveze a Craba, ale potřeboval by náhradní pláště, protože dost odcházejí. Ale vidím to jako moc dobré řešení.
Nejdou upravovat přízpěvky a proto jsem to smazal.
Vozík by musel mít klasická 26 palcová kola zaměnitelná s kolem. Všechno menší je v terénu k zlosti. Navíc ta záměna kol je velké plus. Také bych rovnou vyškrtnul tlačný vozík, protože mimo asfalt je nepoužitelný. A během cesty se bude brodit, jezdit po kamení, písku a blátě.
Ještě zvažuji variantu elektropohon a malá digitální centrála na vozíku. Nebudu řešit účinnost protože spotřeba litr navíc na sto km bych opravdu při celkové ceně za vše neřešil. Ve městě a určitých místech se dá jet sice jen pomalu, ale zato úplně potichu a 15 kilová fepolka po zvlněném terénu ujede určitě 60 kilometrů. A v bushi a na silnici to bude každému jedno že stroj hlučí. Navíc by se eliminovalo nebezpečí od policie díky "ilegálnímu" zásahu do kola.
No a poslední možnost je nejet do Austrálie, nýbrž do Jižní Ameriky, případně do Jihovýchodní Asie, kde podobné záležitosti vůbec neřeší. Ale Austrálie je Austrálie.
Je otázka jak moc se liší tvoje představa od reality. Tedy jak moc se ti podaří a bude chtít tam jezdit v terénu a ne po silnici. Netuším, jestli tam mají síť cestiček nebo dokonce turistických tras, jak to známe tady u nás z naší krásné členité krajiny.
Nějaký dvoukolák s 26 palcovými koly by asi nebylo to pravé. Pokud chceš kompatibilitu s kolem, tak ber ExtraWheel.
A se týká Craba, tak to nechci moc rozvádět, když tě to nezajímá, ale není to tlačný vozík, ale točí ti to zadním kolem. Sice přes třecí váleček, ale ten je většího průměru a s proměnným přítlakem. Ano chce to hladký plášť a nebude to mít asi rádo bahno. Voda nevadí. Podle mě na dálku nakonec levnější a spolehlivější než elektro.
A pokud uvažuješ přeci jen o elektrokole a o tahání nějaké centrály, tak se zeptej Jindry číslo, jestli je to dobrý nápad. ;-)
Zatím je to jen nápad a úvaha, jestli to má vůbec smysl. Hledám a zjišťuji a neustále narážím na nové a nové legislativní problémy se spalovacími motory dokonce i v Jižní Americe.
Proto úvaha o elektrice, která by nikomu oficiálně nevadila.
Jen ta "podružná" výroba elektřiny je problematická. Kdybych měl nějaké zkušenosti a informace o 12-24voltových motorech s pastorkem, šel bych zřejmě touto cestou. Malý spalovací lehký motor 750-1000W 4kg + alternátor 3,5kg neustále běžící. Přes řetěz připojený elektromotor cca 350-500W s pastorkem a jednoduchou regulací. Jen nevím jak by se takový motor choval při přímém napájení z alternátoru a kolik hodi by vydržel běžet při zátěži. Nějaký pedal asistent a podobné zařízení bych na kolo nechtěl, protože je jen otázkou času kdy se v blátě a písku porouchají.
Ale jak říkám, třeba je výše uvedená myšlenka chybná a tudy cesta nepovede.
Vyrábět si proud a pohánět tím kolo je nesmysl.
Jak tady tak koukám na ty všemožnosti, tak asi bude dobré pořádné kolo, Extra Wheel a věřit si, že to dáš šlapáním. Když překonáš sem tam nějakou tu krizi, budeš mít skvělý pocit, žes to dokázal a nevěř tomu, že bys to nedal. Je nás spousta, co dali něco podobného, jen se toho nebát, nepodceňovat se, nespěchat a jede se.
Já se nebojím, že bych to nedal, ale spíš mě vadí ty vzdálenosti a to, že vlastní silou nikam daleko nedojedu.
Nebojíš se,že to nedáš,ale bojíš se ,že daleko neujedeš :-)))
Přesně tak.
Tak uvažovat o déletrvající cestě k protinožcům, "dát" 60km v mírně zvlněném terénu a ještě "táhnout" krom všeho vybavení pomocný motorek+výrobnu "paliva", budou dvě možnosti:
1.natrénovat si v pohodě na běžném kole jízdu "natěžko" vlastní silou a snažit se zvýšit kilometráž v jakémkoliv terénu
2.nechat cestu ve stádiu "úvah a snů".
Urazit malou vzdálenost s plně naloženým kolem, spoléhat na pomocný pohon v buši, liduprázdné krajině a nevěřit v sebe a vlastní výkon= hazard při expedici v Evropě, dál je to zbožný sen. To je holá skutečnost a ne destruktivní poznámka....:-((
Tím pomocným motorek na vozíku a výrobníkem paliva jsem byl inspirován na několika místech v internetu a lidé s tím jezdí i delší cesty. Tak proto.
Ale dané řešení se mi moc nezamlouvá a asi to tak ani nedopadne. Jen to byla úvaha, abych vyloučil všechny nepoužitelné možnosti.
S digitální centrálou jsem dojel do Paříže.
Je to řešení k prdu.
Pro Australii by možná stálo za to, pouvažovat o solárním nabíjení.
Mám představu nikoliv, mobilní stříšku, jalo měli kluci z Azubu, ale skládací solární elektrárnu, zastavit, rozbalit co největší plochu, ktetou si vezeš na vozíku, a batetii prostě nabít.
Přes poledne se stejně nedá moc jezdit, tak trochu otočit režim, jet brzo ráno a večer, a za vedra nabíjet.
Jinak máš mylné představy o spotřebě digitalní centrály. Nabití 20 Ah koštovalo 2 litry benzínu a trvalo 3,5 hodiny.
S tím naloženým strojem a centrálou na vozíku ujedeš na 10 Ah tak maximálně 50 km, spíš 40....
S nabíjením olověné baterky mám nějaké zkušeností. LiFepol4 se dle křivek a napětí nabíjí mnohem rychleji, jen je třeba hlídat striktně napětí, což je jednoduchý obvod.Hondou 900W nabijeme za 8 hodin vybitý 360Ah akumulátor (dodává se 300 ampérhodin) na 12V za 4 litry benzínu. Prvních 5 hodin teče 50ampér. Poté to postupně klesá až na 5 ampér. Rapidně klesne proud, sníží se hlučnost a centrála jen tak vrní. Poslední hodinu se jen formátuje na 16V, aby se desulfitovalo a využila plná kapacita akumulátoru.
Centrála dává stabilně 900W bez nadměrné zátěže se spotřebou 1 litr za hodinu. Pravda, točí cca 6000 otáček a je hlučná, ale kde by kolo bralo neustále takový výkon. (Při výkonu 250W spotřebuje za hodinu 0,4 l benzínu). Kilowathodina dodaná do aku je kolem litru včetně započítané ztráty na transformátoru a gretzovi.
Jen tak pro info uvedu, že aku váží 120 kilo a na kolo se moc nehodí.
Nevím jaká je účinnost středového motoru u šlapadel, ale kdy bych počítal 30 procent ztrátu tak na 250wh spálím cca 0,4l benzínu maximálně. Při rychlosti po zvlněné rovině 20km/h a výkonu 250w spotřebuji cca 2,4 litru benzínu na 100 km. V takovém režimu je nesmysl jet na akumulátor, nýbrž přímo z centrály. Ale tento režim vyžaduje měnič, či trafo s odpovídajícím proudem. Podmínkou je však neinteligentní elektronika, pokud možno něco ultra jednoduchého, co nebude vyhazovat pojistky při poklesu napětí. Pouze by se
motor pomaleji roztočil po reakci centrály.
Ale je to jen logická úvaha po zkušenosti, které mám s různými stejnosměrnými zařízeními poháněné 12 volty. Podle diskuzí ve foru předpokládám, že vychytralá elektronika při zvýšené zátěži motoru a déletrvající reakci centrály (poklesu napětí) zřejmě vypne motor a to je důvod proč nejedou standardní motory přímo na centrálu.
Představoval jsem si obyčejný SS motor s převodovkou a pastorekem bez elektroniky. Zapnu/vypnu + 2-3 výkonové stupně. Žádná plynulá regulace, protože to nemá dle mého smysl pro takovýto účel.
Jestli ti centrála na nabití 20ah aku při 36V spotřebovala 2l benzínu tak je něco špatně.
Při nabíjení 300waty nemůže brát více než 0,3 litru benzínu za hodinu. Počítám, že opravdu dodáváš 20Ah: 20ah*36Vh=700Wh/0,8 účinnost nabíječe / 0,8 ztráta v aku = 1100Wh / 3,5 h = 300 Watt výkon centrály. Ze začátku více, později méně. Průměrně bude brát cca 0,3 litru za hodinu. Takže by se měla spotřeba vejít do 1,2 litru maximálně. Takhle mi to funguje v reálu u olova a u lifepolu by to mělo být ještě úspornější.
Anebo máme každý jinou centrálu. I to je možné, ale zvýšení spotřeby téměř o 100 procent u různých digitálu je nepravděpodobné.
Anebo má tvoje nabíječka hodně špatnou účinnost, což se mi také nezdá.
Jinde se to ztratit nemůže.
Z čeho vychází těch 0,3 l/hod při 300W ?
Moje opakované měření. Centrála bere na volnoběh cca 0,25 litru za hodinu a dává kolem 250W. Menší spotřeby nejde dosáhnout. 0,75 litru 750W. Tak to prostě je. Měření jsem prováděl dlouhé hodiny a opakovaně a to vše při režimu auto regulace otáček.
Toustovač, nabíječka, malý elektrický gril, žárovky, teplovzdušný ventilátor. To vše byly testovací subjekty. Uvedl bych, že mě daná problematika jeden čas zajímala a proto jsem se tím hodně zabýval včetně kapacity, cyklů a opotřebení akumulátorů.
On mluví úplně o něčem jiném, o 12V a v olově a ne 48 V v LiFePo4.
Theoretické výpočty, to bylo to, co mě trochu dost podseklo.
Chtěl jsem nabíjet současně 3 aku, ale vzalo to jen dvě, třetí už centrálu přetížila, i když theoreticky neměla. Řešili jsme to s klukama "od elektriky" a nevyřešili.
Ono jde o ten prostoj kdy nabíjíš, ale, ákoda slov, kdo nezažil, nepochopí :-)
S prostojemi to chápu a v takovém režimu to v kopcích ztrácí zcela smysl. Proto ten přímý pohon bez aku. Měl jsem na mysli tento motor s převodovkou:
http://www.vdkelektronika.cz/?845,stejnosm%ECrn...
Bez elektroniky, aby to fungovalo jen pomocí "trafa".
Jednou měl kolega půjčenou brusku na 12V cca 600W a zkoušli jsme jak se to chová s trafem a centrálou a šlapalo to perfektně. Tak jsem předpokládal, že by to mělo fungovat i u výše uvedeného motoru..
Tři nabíječky ti nešli proto, protože nabíječka přetížila centrálu díky špičkovému startovacímu proudu. To samé se mi stávalo když jsem ze začátku řešil nabíjení. Trafo absulutně bez problémů na 70 ampér při 15 voltech. Centrála sice svítila, ale nevypadla. Potom jsem zkoušel měničovou nabíječku a ta se nerozeběhla ani na 40 ampér. Počáteční proud (nabíjení kondenzátorů) byl brutální, pokleslo napětí a vylítla pojistka buď na centrále, anebo v nabíječce. Pojistkou myslím tlačítko, které se po zmáčknutí opět nahodilo.
Jenže měděné trafo na kole spolu s chlazenými diodami není to pravé ořechové kvůli hmotnosti.
Neumím tvé výpočty, neumím náběhové křivky a nejel jsem s olovem, ale s LiFePo4.
Nic nebylo špatně, měl jsem tehdy nejlehčí centrálu na trhu a bylo to tak.
Šedá je theorie....
Ujel jsem 1000 kiláků zhruba s takovou výbavou, jako sis navymýšlel ty za 8 dní, a před tím taky pár set pojezdil při ladění stroje.
Jak to bylo jsem popsal v serii blogů tady Nakole
http://www.nakole.cz/blog/zobraz/339-dalka-je... a další díly.
Nebudu se pouštět do theoretických úvah, prostě jsem to zkusil a nedoporučuji tento způsob cesty.
Jinak k tvěmu rozpočtu, znásob si to číslo dvěma. Mě pořízení kola, baterii, centrály, a všechnybty pokusy, než jsem z toho udělal stroj, na kterém si troufnu na tu Paříž stálo asi 70 litrů, a to jsem to kolo bez motoru už měl.
Kdyžtak si to přečti, nebo prohlídni obrázky, abys věděl o čem je řeč.
Já kdybych si naplánoval Australii na kole, koupil bych treka až na místě....
Napsal jsem pouze své zkušenosti s olovem, trafem a různými spotřebiči. Jak se chová lifepol na kole a při dobíjení měničem nevím. Ale nechápu, kam se ti ta elektřina ztrácela. ( Neber to prosímtě jako útok, ale jako připomínky v diskuzi )
A s cenou kola včetně pohonu se chci vejít do 30 tisíc kč + nosiče. Světla, brašny a komplet vybavení na cesty mám. Mám i centrálu, ale tudy evidentně cesta nepovede. To je jasné.
Anebo dát motor na leháče a jet na něm. Ušetřil bych za kolo, ale leháč není do terénu stavěný, těžiště je proklatě vzadu a posez je velice nevhodný. U tlustokola bych zase nikam nedojel, protože má příšerné pneumatiky a drtivá většina cest bude asfalt a suchý jemný štěrk. Takže nezbývá než koupit 26 horské kolo.
Nikdy jsem v Austrálii nebyl, ale viděl jsem dosela dost pořadů a různých cestopisů o Austrálii a tak bych řek, že když chceš jezdit mimo města, tak nejvhodnější by bylo kolo s rozměrem 27,5 plus.
Je malinko dražší než obyčejné 26 kolo, ale 27,5 plus je mnohem vhodnější na nezpevněné, štěrkové a pískové cesty než cokoliv jiného. Na tom kole uvezeš hodně, je pohodlné a má velmi dobrou průchodnost.
Tahle kola už také ve světě běží a v Austrálii jsou užívaná, takže v případě nouze tam nakoupíš i obutí. Ostatní určitě vydrží.
Hele, tahat centrálu se nevyplatí. Váží 10 kilo, k tomu musíš vézt ten benzín, a tolik akumulátorů, co utáhne ta centrála (ty taky něco váží) abys efektivně využil ten prostoj. Jo a pochopitelně nabíječky.
Ztrát tam je pochopitelně mnohem víc, než si umíš pšedstavit. Jednak výkon té centráky není takový, jako deklarují, pak máš ztráty v nabíječce a nejistou účinnost nabíjení s pak zase účinnost motoru, kde pri nízkych otáčkách hodně protopíš. Mnohem složitější zálezitost než akuvrtačka.
Vezeš s sebou o 50 kilo víc, a to se někde projeví, a to tak, že ta elektrická přípomoc veze sama sebe, a ty si to odšlapeš stejně jako bez motoru.
Elektromotory kol navíc nejsou stavěné na takové přetěžování, tak tudy cesta nevede.
Spalovací motor dává víc smysl, viděl jsem motor na nosiči, s řetězovým převodem na svislo, na kole měl to ozubené kolo tam, kde mají pridělán disk těch brzd. Jak to jezdí nevím, ale je z toho pak moped tak jako tak.
Mě překvapuje ten tvůj přístup - hned Australie a spalovák, o cenách představa nulová, a kolik tě bude stát přeprava kola si jen typuješ.
Od toho bych se odpíchnul.
Zjistil bych, kolik mě bude stát přepravit tolik a tolik kilo letecky do Australie.
A pak bych začal uvažovat o kole a pomocném motorku. Aby takové kolo mělo smysl nebude to levné.
Pak bych to postavil, a minimálně stejný pocet kiláků, co chceš ujet v tramtárii bych odjezdil doma.
Vychytáš mušky, a třeba přijdeš i na jiné řešení....
Přepravu kola jsem si představoval do 4 tisíc za cestu a dnes jsem se ptal v british a bylo mi sděleno 120 dolarů za kolo do 23 kg. Zavazadlo opět 23 kilo. Takže můj cenový odhad, co jsem uvedl na začátku sedí. Což mě potěšilo.
A před chvílí jsem dokončil seznam a hmotnosti.
Kolo + motor + 4.5l benzínu 25kg. Samotné kolo 14 kg. Pohon s benzínem 11kg.
Veškeré vybavení + brašny + voda 4l + jídlo 4,5 kg = 30 kg.
Plus k tomu já 90 kg po mírném zhubnutí.
Takže se dostávám s plně naloženým a natankovaným motorovým kolem o pět kilo výše nad hmotnost naloženého zimního tlustokola se kterým se dalo jezdit v pohodě. Nebýt těch pneumatik.
Řekl bych že těch 11 kilo navíc s dojezdem 200km se zřejmě vyplatí. A když započítám zhubnutí na plánovaných uvedených tak mám motor defakto zadarmo (+4kg nadváha) oproti současnému stavu. když se zbavím benzínu, anebo dojde, tak budu na současné hmotnosti celé soupravy, což je normální.
Touto cestou jsem motor namontoval na kolo bez zvýšení celkové hmotnosti. Takže takhle se na to musí...
Já ti nevím, píšou 120 dolacu do 23 kilo. Ale jak kolo, tak zavazadla máš nad 23 kilo. K tomu pripocitej ještě krabici, která má kolem 2 kilo, nějaké ty vycpávky, aby se ti kolo nepomlatilo, a budeš cvakat jak mourovatej.
Ale to jen tak, k té matematice...
To kolo bych s tou zátěži radši nějakou dobu testoval doma (jak píše i Jindra), aby se ti pak nestalo, že ti třeba na místě rupne nosič - každý z nich má jen nějakou nosnost, stejně tak ty malé šrouby, kterými je to pridelane k rámu.
Ale dělej, jak myslíš :D
Budou se tu uzavírat i sazky stylu prezije/neprezije? :D
EDIT: počítáš doufám s tím, že náklady na ty zavazadla ti řekli na jeden let, že? Abys nezapomněl vynasobit dvěma, na tom už některé expedice pohorely :D
Amundsen mohl sežrat psy...
Cyklista s motorkem tuhle šanci nemá, napadá mě jistě řešení..
Což zkusit tu biologickou přípomoc!
Zapřáhnout klokana :-)
Vždycky někoho potkáš a občas se najde někdo kdo je slabší a podlehne nečekanému útoku ze zadu. Pak máš masa na týden.
To je zákeřné, já používám čočku a následně plyn
tak na to mi stačí sklenka mléka :-D
Každý lov je zákeřný.
Dva roky jsem občasně jezdil na tlustokole, které vážilo i s nákladem 50 kilo v zimě i v létě po kamení a bahně. Třeba znáte arguse.
Před tím jsem jezdil na obyčejném trekovém kole za 9 tisíc kč s alivio výbavou naložený stejně a to vydrželo přes 15 tisíc km.
Takže nechápum, proč by nemělo vydržet horské kolo za 15 tisíc. Stačí jezdit slušně, neskákat s nákladem a před dírami zpomalit.
Do hmotnosti 2x23 kg se vejdu i s rezervou. Voda -4 benzín -4 jídlo -4 a jsem v normě i s obaly.
Jestli-že bude stát kolo tam a zpět 120 dolarů anebo 120 + 120 neřeším. To není seriózní položka v celkové sumě. Na tom cesta jisto jistě neztroskotá.
Ty jako chceš vést letadlem i benzin, vodu a jídlo? Nebo jsem to blbě pochopil?
vodu do letadla dostaneš v pohodě - stačí před kontrolou vylít petky a za ní je zase napustit na záchodě. ozkoušeno :-))
ostatní spolucestující jsem varoval, ať to vylejí, neudělali to, přišli o ně :-D
benzín neprojde, jídlo by mělo být v pohodě
Zbývá dozjistit jak je to s motorem, jestli nebudou vyvolávat obstrukce.
Co by ruplo na nosiši ? Svár, tak se svaří, upadne šroubek ? Vyměníme. Celý se rozpadne, koupíme, anebo uděláme jiný. Kolo je primitivní zařízení, které se dá zprovoznit téměř všude na světě kde je svářečka a trochu nářadí. Netřeba se obávat slona, když uvidíme stonožku.
Sázky klidně uzavírejte, tato projíždďka se totiž nepočítá mezi nebezpečné cesty. Pouze namáhavější.
jestli máš železný nosič, tak svaříš kdekoliv, to uznávám. pokud hliníkový, tak už to tak snadné asi nebude.
dobré nosiče (prý) dělá Tubus. mají slušnou nosnost i záruku. dají se sehnat třeba přes Azub.
http://www.azub.cz/zadni-nosice-na-kolo-tubus/
Já bych věřil i hliníkovým, protože mi zatím nikdy nepraskli. Ale jeden nikdy neví co se přihodí.
Ty máš fakt 14 kg kolo na takovouhle cestu? To je váha komplet kola nebo jen základní bez jakéhokoliv vybavení?
Co to máš za stroj?
to je určitě katalogová váha bez pedálů, sedátka, plášťů a s polovinou výpletu v kolech :-D
Kolo s nosičem vepředu a vzadu. Dva blatníky a tím to končí. Nic víc nepotřebuji. A ještě držák na čelovku na řidítka. Všechno ostatní je v brašnách.
blatníky? proč blatníky?
Protože si nikdy nejezdil po blátě.
A proč ne?
Jezdím na kole, jehož katalogová hmotnost je 11,4kg. Po výměně přední vidlice za pevnou jsem reélně na 11kg, bez výbavy.
http://www.nakole.cz/blog/zobraz/340-dalka-je...
A pak dalsi, dostanes se na to googlem
Hledat
Dalka je oponou 3 nakole, pak 4.... Atd
Čoveče, hodláš jet do extrémů, ale když ti "to" odejde, což v náročných podmínkách stroje rády dělají, budeš úplně v řiti.
Nenaivní cesta je podle mého buď spolehlivá motorka a nebo trochu potrénovat a jet na ocelovém kole s extrawheelem za svoje.
Doporučuju JV Asii, za 100,- ujedeš busem 500km, za 200,- ujedeš na vypučeném skůtru 200km.
Tvoje představa, drandit v takových podmínkách a s takovým nákladem na kole, kam dáš spalovák je mimo.
Nechápu proč bys byl v ...
Když se motor porouchá, tak počkáš na první pikup, hodíš vše na korbu a u prvního kolchozníka opravíš, případně zakoupíš jiný motor. Austrálie je takových zařízení plná.
Nechápu, proč si všichni představují, že na cestě v buši týden nikoho nepotkají. Je to stejné jako v Mongolsku a jim podobných zemích. Všude je tolik lidí , až se nestačíte divit.
No a protože si to představuji úplně normálně tak řeším motor. Kdybych se chtěl dřít jak mezek, tak to neřeším.
Po delším rozhovoru s australanem, který jezdil na motokole je Austrálie zrušená. Údajé, které jsem vyčetl na různých stránkách jsou zastaralé, mylné a tendenční. Pravda je taková, že minulý rok zakázali všude spalovací motory na kolech. Pouze elektrika 250 watů s pedaly, 200 bez pedálů. Pokuty jsou nehorázné a policie po tom prý jde a dává pokuty. Mimochodem pokuta za přechod na červenou ve výši 2500 korun je odrazující, odhození cigarety za 3000 také nic moc.
Austrálie padla. Jedu jinam, ale pouze s benzinovým motorem. Provedl jsem revizi, zredukoval vybavení a odlehčil kolo.
Vamos a Peru !
Lima 0m.n.m- Laguna Paaron 4300 m.n.m - Iquitos deštný prales - Amazonie 100m.n.m.
Nevím jak je to daleko a ani to nechci vědět. Doba, aby se vše v klidu stihlo, tak na 2-3 měsíce.
Horské kolo, 1kw motor instalovaný tak, aby se dalo jezdit bez něj (po městě a v ostře sledovaných místech) a je to.
Nebo jen do Chuchle.....
Až postavíš to benzinové kolo, a ujedeš na něm minimálně 2 tisíce, začni snít o Peru...
Tohle všechno mi připadá tak nějak nedospělé, asi jako naše klukovské plány ve 13ti...
Klukovské plány ve 13-ti měly jednu vadu. Nebyly peníze a zkušenosti.
Příští týden objednávám motor, převodovku a začnu testovat na tlustokole, protože tam je již všechno připraveno od zimy. Stačí jen vyvrtat díry do držáku, nasadit motor s převodovkou a nasadit řetěz.
Když se systém osvědčí tak kupuji horský stroj a celé ústrojí si budu přehazovat mezi koly. V případě neosvědčení se,si z motoru postavím 12V centrálu pro nabíjení aku do auta bez přídavných komponent a nebudu muset řešit trafo přes 220V.
Tak hoď detaily a fotky až to postavíš.
Na 12V zapomeň a olovo vůbec.
Jak jsem psal, nabíjet lze, vyzkoušel jsem to, ale ta soustava ti moc nepomůže, veze sama sebe a na to, aby ti pomohla už nemá sílu.
Pro mě byla hlavně cesta strašné psychické utrpení. Pořád ve stresu, co se zase na tom stroji pokazí. A pokazit se toho může dost, a taky lecos postupně odcházelo.
Stejná cesta bez motoru po roce byla fyzicky stejně náročná (motor veze sám sebe a nabíjecí soustavu) ale bez stresů, protože jediné co se může pokazit, jsi ty sám
Co si projít Australii pěšky?
A co si tam rovnou doplavat na voru z penumatik a ušetřit za letadlo.
Ježíš Kristus by to přešel pěšky
A Temný Vejdr by Austrálii vypařil mrknutím oka z orbitální dráhy Marsu.
Takže asi tak.
kdo to je
Ten hodný Pán, který velí Hvězdě Smrti.
Muhamad?
Ježíšku na křížku.
Tadfy je o tom dokumentární povídání:
http://starwars.wikia.com/wiki/Death_Star
a tady je ten pán:
https://wall.alphacoders.com/big.php?i=11436
Olovo jsem uvedl jen pro spotřebu centrály při zátěži.
12V motor pohánějící řetěz přes jednoduchou převodovku s příkonem 500W by celý tvůj vláček utáhl bez problémů na přímo. Sice do kopce pomalu ale utáhl, protože pro centrálu není žádný problém běžet nonstop a proud teče také pořád. Jen se musí zařídit, aby ten motor byl napojen přímo a byl dostatečně dimenzovaný měnič z 220 na 12 nebo 24 nebo 36V.
V takovém případě nemají 3 baterie smysl. Jedeš pořád na benzín.
12V a 500W? 40A ?
http://www.mopedacizledec.cz/_/rsrc...
Za 50 tisíc si ho nikam nepovezu.
Dělají se i 2kW na 12V, ale nepsal jsem to jako předpis. Pouze jako příklad. 40A nic není.
:-)
Tak nevím, jestli si z nás neděláš prdýlky. 30A tam běhalo při 48V aby to dalo něco jako kilowata...
Na to se používala taková hračka, Cycleanalyst :-)
Myslím to vážně, jen si asi nerozumíme.
myslel jsem 40A na 12V. 40 na 24V je motor, který již začíná vytahovat řetěz.
(chápu že 40x12 != 40x36) Měl jsem na mysli přívodní kabel pro dlouhodobou zátěž. Ne jen rozjezd pár sekund.
Bavíme se oba o motoru, který nahání řetěz u šlapacího středu ?
Ne, já měl přímej motor, nikoliv středový.
Tam proud kolem 30A tekl běžně.
Se středovým motorem jezdí pár let kolega Agilka a pak také BobBob, ti by ti mohli říci víc.
Pořád objevuješ Ameriku, pokud chceš elektropohon, pročti si debaty lole, ekektrokol co ti jsou.
S benzínem tu taky někdo jezdí, tuším. A lehokole.
Už poměrně dlouho tu funguje tohle;
http://www.motokola.cz/?utm_source=topkontakt...
Ale nejsem so jist, jestli ten třecí převod je ideální, v každém případě nekjednodušši na montaž
Já elektropohon nepoužiji, psal jsem to již dříve.
Jen jsem o něm hovořil, protože jste ho tady začali rozebírat a řešit.
Jediné funkční i když ne všude legální řešení je benzín napřímo. Proto je nezbytné, aby na něm stroj nebyl závislý a byl co nejhlehčí.
Třecí pohon je pro terén nesmyslná záležitost. To jde použít na pouze čistém asfaltu jinak se válec i guma brzy zničí. Navíc v prudkém stoupání s naloženým kolem nevím nevím.
Přídavný vozík zrušen. Nemá to smysl. Všechno se vejde na kolo. Jen přidám tvrdou gumu po obvodu mezi pneu a duši proti propíchnutía trochu širší pneu se vyšším vzorkem po obvodu.
Ještě zruš ten spalovací motor a bude to o.k.
A bude to kolo
Přesně tomu se chci vyhnout.
Ale ve stavu nejvyšší nouze jsem připraven nasadit své nohy.
lenochu
Navrhuji, aby ses přidal bez motoru. Jsem ochoten ti s motorem vézt vodu a jídlo a připravovat pokrmy třikrát denně zcela zdarma.
nejsem blázen
Náhodou to je lákavá nabídka. Jen si navymýšlej jídlo a pití, co ti má vozit. Ty pojedeš jako pán. :)
Žáááán! vodůůůů :-)))
Ano Pane, hned to bude, mám vylét na támhle ten ledovec pro pár kostek ledu ?
Přidal bych se, ale vodu?
Jsem snad ryba?
No dobře, naředíme benzínem s pár kapky oleje. Není nad dobře ohřátý koktejl.
Problém je jen v tom, že nejde mít zároveň pohodlné kolo na vození se a zároveň efektivní pro šlapání. :) Tedy u klasiky to moc nejde.
Já bych si vypůjčil auto
Trabanta, viď? :-)
Lepší Trabant,než nějaké hybridní kolo
Kde si byl trabantem ? Máš nějaké stránky o cestování s ním ?
Nasedni na kolo morče a ujeď.
Koukám, že tvoje odpovědi jsou fundované a hodné odborníka. Holt znalec se nezapře, jako vždy dovedeš "dobře" poradit.
Komu není rady,tomu není pomoci. Jeď na skůtru
Když už máš takové zkušenosti s trabantem a skůtry v Austrálii, či Jižní Americe tak se poděl. Rád se nechám inspirovat.
Protože přeprava motorky, natož trabanta je cenově pro mě nedostupná (týden jsem intenzivně telefonoval a zjišťoval) a půjčit si nějaký krám na místě za nehorázné peníze nechci.
Jediné co se dá slušně pojistit je celý kontejner 2500 euro. Teče do něj slaná voda, dva měsíce se mlátí na moři sem a tam při jedné cestě. Další 250 za slušné pojištěšní plus 250 za vyclení, anebo jak se to vlastně nazývá. Vše vynásob dvěma a máš pěknou sumičku.
Anebo to naložíš k někomu vedle ostatního zboží, za což nikdo nechce nést zodpovědnost a pojistit se to reálně nedá. Takže když ti přijede šrot, anebo nepřijede vůbec tak máš smůlu.
Letadlo je v pohodě, ale jedna cesta vychází na 70 tisíc včetně všeho. Takže jsem došel k názoru že tudy cesta nepovede.
Na půjčení se zeptej pár lidí, kteří tam byli a to se dozvíš teprve historky.
Promin, jen jsi mi něco připomněl... :)
https://www.youtube.com/watch?v=QZv8l65YNvc
Když se chce tak jde skoro všechno, jen na to mít peníze a čas.
http://www.neaktuality.cz/zahranici/atomova...
Mě třeba neláká jet trabantem do Austrálie za dva milióny korun na dva roky, ale každý má jiné hobby. Někdo zase nepojede do Austrálie vůbec, když si může zajet k Mácháči a je spokojený.
Vše totiž závisí na konkrétní chuti konkrétního soudruha a mě chuť zrovna vede na motorovým kole do And a Amazonie.
Nepopírám, že budu občas šlapat, spíš pořád, protože to u furtošlapu ani jinak nejde, ale zase se nemusím udřít jak na galejích. Budu jen tak lehce vypomáhat abychom jeli rychleji. Třeba o 1km.
Problém byl vyřešen, technická stránka věci dokončena, plán je na světě a můžeme vyrazit, ale ne do Austrálie.
Proto tedy zavírám téma a otevřu aktuální téma po zprovoznění pohonu a zhotovení nosičů.
Kdyby něco selhalo a kolo nebude s motorem fungovat tak pojedu bez motoru. Jen o trochu pomaleji. Cože ?