Ahoj všichni, ležáci zvláště. Rozhodl jsem se taky částečně zalehnout a stavím si doma LWB vlastní konstrukce. Plány a materiál jsem nakonec dal dokupy, ale pořád mně leží v hlavě jedna věc. Na většině fotek LWB je vidět pořádně podkopnutá vidlice, vetšinou pevná a prohnutá. Já mám v plánech odpruženou 24 palcovou, se závlekem kola 10 cm. Abych pravdu řekl, tak tuhle míru jsem si vycucal z prstu a nakreslil jsem to tak, protože mně to od oka přišlo akorát.Zdejší forum jsem se snažil poctivě projít, ale pořád nevím. Mám to tak nechat? Nebo má to podkopnutí nějaký důvod který zatím neznám? Pokud mi k tomu může někdo znalý napsat radu, budu moc rád. Dík za pomoc. Koptěch
Nemám sice LWB, ale pár postřehů ze SWB, možná pomůžou.
Více svislá vidlice znamená menší wheel flop, což velmi zpříjemňuje pomalou jízdu. Naopak čím víc položená vidlice, tím je její krk míň namáhaný od nárazů předního kola na překážky a brzdění (takhle jsme na SWB skutečně postupně zkřivil krk palcové vidlice), navíc pro funkčnost odpružení to taky chce nějaký "správný" úhel nájezdu na překážky.
Vhodný závlek silně závisí na poloze těžiště, je možné, že LWB bude příjemnější s velkým závlekem (oproti swb). Na mém SWB s hodně svislou vidlicí jde bez bagáže jet v pohodě bez držení, ale od určité zátěže na nosiči začíná mít přední kolo sklony kmitat s rostoucí amplitudou pokud člověk nedrží řídítka. (Někde jsem dokonce měl jakési ošklivé diferenciální rovnice, ze kterých se dalo -- pokud člověk nějak vymyslel hmotnosti a momenty setrvačnosti jednotlivých částí kola -- teoreticky spočíst dynamiku kola s určitou geometrií. Pokud tě to zajímá, napiš, zkusím vyhrabat, ale za praktickou aplikovatelost neručím.)
Dík za nabídku, ale rovnice nehledej :-) Ještě počkám jestli nenapíše někdo další, ale asi tu vidlu ještě trochu podkopnu.
OK. :)
Ještě mě napadlo, že wheel flop by měl být u LWB podstatně menší problém než SWB (stejné poklesnutí předního kola/vidlice pohne méně s těžištěm, takže i způsobená síla bude menší), tudíž by ani vidlice víc naplacato než u SWB neměla způsobovalo moc nestability v malé rychlosti.