Zdravím zkušené elektrocyklisty. Život mě celkově donutil též uvažovat o usnadnění jízdy na bajku elektromotorem. Prodejce tvrdí,ze je podstatný rozdíl mezi dodatečně namontovanou sadou a originálním elektrokolem,ve výkonu především, jízdních vlastnostech i spolehlivosti a výdrži.. chapu, že originální kolo bude lepší, ale je ten rozdíl opravdu tak propastný? Nejde mi jen o ušetření peněz,ale i to,co s původním bajkem. Za zkušenosti a reakce všem díky!!!
> Prodejce tvrdí,ze je podstatný rozdíl mezi dodatečně namontovanou sadou a originálním elektrokolem,ve výkonu především
Ano, když jsem se naposledy díval, tak na prodávaná kola byl legální limit 250 W, zatímco dodatečně sis mohl namontovat 1 kW.
> chapu, že originální kolo bude lepší
Tím bych si vůbec nebyl jistý. Přijde mi, že to, co se prodává, je různými způsoby divné (elektronika, zapojení, baterka). Nějaký domácí bastl může mít lepší parametry, tedy samozřejmě pokud tomu rozumíš.
Pokud je původní kolo kvalitní,šel bych do přestavby.
no, zvazuju koupil tovarniho kola s motorem Bosch ci Bafang, ale zaroven premyslim o namontovani elektrosady od Apache ci EV Bike, myslimze jsou asi identicke, na sveho dobreho MTB Cube. Chci jen tech legalnich 250W, prestavba byla puvodni napad, ale prodejce( fajn clovek, kteremu dost verim) me od toho odrazuje, ze koupe original ekola je lepsi. Chapu, ze asi je + to, ze pro nej je to lepsi benefit, ale jde mi hlavne o to, je-li ten rozdil skutecne tak markantni? nerad opoustim stare veci pro nove, kdyz dobre funguji, rozdil cca 10% ve vykonu by mi nevadil, tretina uz asi by me mrzela :-)
Já ti nevím, ale přijde mi, že co se u originálního/neoriginálního kola může lišit je jen uchycením akumulátoru. Protože co by tam mohlo být tak odlišného když použiji stejný motor+aku+řídící jednotku jako výrobce "originál kola"? (Pomíjím nějakou estetiku okolo kabelů)
Zdaleka nejde jen o uchycení akumulátoru, podstatný je rám, který konstruován pro instalaci elektropohonu. Souhlasím s prodejcem, že kolo konstruované pro pohonnou jednotku bude mít lepší jízdní vlastnosti. Je to ovšem dražší řešení.
Opravdu je?
Přestavbou rozhodně výkon neztratíš.
Pokud jsi technicky zručný jdi do přestavby, ušetříš nemalé prostředky.
Využiješ tím i své stávající kolo na které jsi už zvyklý.
I fajn člověk (prodejce) chce jen vydělat:-)
Hlavně si to zkus, ono těch 250W zase tak moc není. Záleží na tom kolik vážíš, jak jsi schopný šlapat a kam jedeš.
Osobně jsem šel do 1KW verze středovýho pohonu Bafang a to hlavně kvůli výkonové rezervě. Jezdím na 1-3 přípomoc a ukazuje mi to mezi 100-600W okamžité spotřeby podle terénu v jakém se pohybuju. Přišlo mi lepší využívat pohon na 10% maximálního výkonu v 95% času, alespoň ten motor víc vydrží. Rozdíl mezi 250/500/750 a 1KW verzí je dost podstatný nejen ve výkonu, ale i v dílech, ze kterého je vyroben.
Namontovat si to zvládneš sám, nic na tom není, práce na 1-2 hodiny, největší opruz je vyndat starý střed a dát tam motor. Pak to jsou jen drátky a zadrhovací pásky
Na kole chci jezdit i do práce a výpomoc chci jen mírnou do kopců. Budu se přesunovat víc jak půlku cesty po silnici, tak mám trochu strach z tý legislativy, kdybych se k něčemu přichomítl, ať není prušvih, že porušuju vyhlášku.. je tato obava iracionální? Omlouvám se za hloupé otázky, ale nemám žádnou zkušenost...
Řekl bych, že za současného stavu, pokud nebudeš dělat nějaké vyložené a vědomé skopičiny a nebudeš tam mít něco výkonově vyloženě ulítlého (desítky kW, rychlost a akcelerace dospělého motocyklu), tak si tě nikdo ani nevšimne. Však koukej, co se po silnicích trvale pohybuje bez povšimnutí cajtů.
To ale bude jen do doby, než začnou lidi hodně a s následkama blbnout, pak se jako obvykle přitvrdí...
Neporušuješ, vždyť píšu, že přestavba do 1 kW (+ pouze přípomoc při šlapání + omezení přípomoci do 25 km/h) je legální.
Podle mě 250 W do kopce zas tak moc nepomůže; třeba já dám 8 minut 230 W, takže bych měl s takovým elektrokolem dvojnásobný výkon, ale zase je to kvůli tomu těžší. YMMV.
Mám pohon 200 W a rozhodně je to znát, když motor zapnu. Není to ovšem na to aby se člověk vezl do stoupání a nemusel skoro vůbec šlapat. A samozřejmě nesmí sám vážit přes 100 kg.
Tak mě zatím nikdo nestavěl a ani moc nevím jak by případně měřili výkon. Omezení na 25/hod mám samozřejmě zapnutý taky a ta páčka vlevo je od přesmykače :-D
Ale je fakt, že na tom kraviny nedělám, nikoho 60 na cyklostezce nepředjíždím a ani se nehoním po cestě za auty či autobusy. Všechno je to jen o zdravém rozumu a nepoměřování si piňďoura... E-kolo jsem si koupil proto abych dojel dál a nebyl servanej jak pes z každýho kopce.
A souhlasím s JendouH, přítelkyně má 250W kolo (sice s elektromotorem vzadu) a do kopce to mě právě nestačilo. Na rovince v pohodě samozřejmě. Fakt si to chce zkusit a pak se teprve rozhodnout. Jak jsem psal, já radši budu mít výkonovou rezervu a trápit motor na 10% maximálního výkonu než celou dobu jezdit na 50-80% maxima a pak měnit vnitřek.
Omezovač na 25km/hod bych si i tak posunul alespoň na 35. Někdy můžeš spěchat a hodí se to. Ale upřímně řečeno ,i kdyby jsi měl omezovač vypnutý,je jen na tobě jak ho budeš využívat. Na rovině můžeš přípomoc úplně vypnout. Ten 1kw Bafang (střeďák) může určitě při spřevodování do rychla jet mezi 50-60,ale zase : nikdo tě nenutí tolik jezdit. Já mám omezovač vypnutý,ale mám omezený proud na 25A nominal,takže mi to stejně jede kolem 45. Při vyšším výkonu by to vzhledem k velkým kolům jelo kolem 52+- km/hod což by byla vzhledem k použitým pneumatikám ,kolu a brzdám už sebevražda.
Já jsem si vloni přestavěl dobrého treka s hydraulickými brzdami na elektrokolo se středovým motorem BBS-2 48V/750W a a dosud jsem na něm najezdil cca 4000km k naprosté spokojenosti. Jezdím hodně v kopcích (Brdy),zkoušel jsem i Šumavu.S mou váhou 120kg a občas náklad na nosiči vyjedu prakticky každý kopec(slézám spíš jen z důvodů nesjízdné cesty).Motor má pouze jednotác(lze přikoupit asi za 6000kč dvojtác),vzadu mám 9-ti kazetu. Letos jsem přestavěl pro přítelkyni staršího horáka s motorem 350W,jenže ten má pouze V-brzdy,což se ukázalo jako problém pro přítelkyni-nemá v ruce dost síly na brzdění,takže když jedeme spolu, tak jí půjčuji svoje kolo s hydraulickými brzdami a jezdím na tom horákovi s motorem 350W a zjistil jsem, že pro pomoc do většiny kopců stačí.Takže pokud nevážíte moc přes metrák a máte ještě sílu na šlapání, tak Vám asi středový motor 250W bude stačit, protože u středového motoru využíváte řazení zadní přehazovačky, takže na lehký převod do prudšího kopce netrápíte motor v pomalých otáčkách jako u motoru v náboji.U toho nábojového motoru je ještě velká nevýhoda špatného chlazení-vinutí je uvnitř motoru,takže teplo se nepřenáší na povrch motoru.Takže za sebe Vám mohu přestavbu kola na středový motor jen doporučit, já už jsem s bolavými klouby po 40-ti letech v sedle většinu kopců chodil pěšky vedle kola, dneska opět kopce vyjíždím v sedle. Baterii doporučuji do rámu - kolo má díky nižšímu těžišti prakticky stejné jízdní vlastnosti jako normální kolo oproti baterii na nosiči - tam se jízdní vlastnosti zhorší, je to jako když by jste jel natěžko s naloženým nosičem.Dojezd s baterií 48V/13Ah - v kopcích cca 60km, v rovinatějším terénu cca 80km,zkoušel jsem dojezd jen na ruční plyn bez šlapání po úrazu nohy, dojel jsem cca 25km.Takže pokud máte kvalitní kolo,tak ho rozhodně přestavte,budete mít kvalitnější kolo než hotová elektrokola, navíc s možností sám si odblokovat omezovač rychlosti.
Včka, pokud není mokro nebo bahno, umáčkne i dítě. Vyměnit lanka, bowdeny a brzdový špalky a musí to brzdit.
Pokud by to bylo potřeba, mohu se někdy po práci zastavit na konzultaci, mám to za rohem.
No to jsem všechno vyměnil,původní zůstaly jen ty dvě "V-ramena", brzdí to, jen to holt chce chlapskej stisk. Díky moc za nabídku, dám Vám vědět, až budu mít tohle kolo tady v práci, je fakt, že jsem dobře brzdící Véčka zatím nikde neměl tu čest poznat, což ovšem neznamená, že neexistují, jen to třeba s nima moc neumím...
S chlapským stiskem jsem na podzim 2002 letěl v padesátce přes řidítka. Hodně záleží i na špalcích - dražší brzděj líp.
Jo,tomu věřím. Minulý týden jsem jel na chatě na tom kole s hydraulikama kousek ke kontejneru na plast vyhodit plasty, krabici s plasty držel v pravé ruce, jel jsem skoro krokem, zafoukal vítr a igelitové pytlíky začaly lítat.... Vzal jsem bohužel volnou levou rukou za přední brzdu a už jsem letěl přes řidítka. Přistání na asfaltu bylo tvrdé, naštěstí jsem si nic nezlomil, jen mám nohy samou modřinu :-( Jo, tak to je, když je člověk línej udělat 500m pěšky ( kontejner na plasty je na chatě bohužel docela daleko ). Za blbou hlavu holt trpí celý tělo :-( Naštěstí to bylo v rychlosti chůze; v padesátce bych to tedy zažít nechtěl, to tedy klobouk dolů...:-(
Tady máš řešení
http://www.koloshop.cz/brzdy-rafkove-brzdy-100...
Tak to je zajímavé,o tomhle jsem neměl tušení.Máte s tím někdo zkušenost?
Drahý a funkční. Žere to ráfky. Je dobré je ještě doplnit o podkovu, aby se neroztahovala vidlice. A je potřeba taky mrknout na řidítka, jestli tam není brzda spojená s řazením, to by se pak muselo vyměnit i to.
Pokud to není století starý kolo, tak by na tom mohly být návarky na kotoučovky a možná by na to mohly být připravené i náby. Pak bych považoval za vhodnější tam dát mechanický kotoučovky (na pořízení než hydraulické kotoučovky, narozdíl o vček fungujou i za mokra, není potřeba měnit brzdové páky). Alespoň na přední kolo, pokud to není střeďák.
No ona to právě taková ta plečka co se tu prodávala pod označením Favorit Commander je, návarky tam žádný nejsou, po tom jsem se díval. Ona přítelkyně žádná velká jezdkyně není,šlo mě hlavně o to jí tam dát ten motor, aby mně stačila.Škoda že tyhle hydraulický ráfkový brzdy neprodávají po kusech,stačilo by mně předělat tu zadní,mít účinnou přední je stejně poukázka na let přes řidítka, to bych měl hned za polovic :-)
Nooo, když se správně brzdí, tak většina brzdného výkonu jde přes přední kolo.
Vymyslet se dá leccos, ale upřímně - tohle kolo patří do šrotu.
Přijde mi jako nerozum montovat motor a baterku za, řekněme, dvacet tisíc, na kolo v hodnotě, ať nežeru, tři tisíce.
Pokud bych měl vymyslet smysluplné řešení, doporučím koupi slušného kola s kotoučovkami na cyklobazar.cz a střeďák tam přehodit. Kromě toho, že to moc nebrzdí, tak tomu určitě nefunguje ani vidlice, celý se to bude kroutit a nikdy to nebude pořádně jezdit.
Ale jo, jen to vysvětli netechnický ženský,která se ani neumí rozjet do kopce, jak správně brzdit :-) Takže jsem ji radši řekl,ať brzdí zadní,aby si nenabila hubu,to by mě na to kolo už nikdy nesedla. S tím kolem máš taky pravdu, když jsem před rokem dával dohromady to svoje,tak jsem taky nejdřív hledal po cyklobazaru.cz, až jsem našel tohle na čem teď jezdím a jsem rád, že ho mám a že jsem nepřestavoval tu svou starou plečku,na který jsem jezdil dřív. Ale nějak se mi letos nezdařilo najít něco slušnýho za slušnou cenu pro přítelkyni, takže tohle byl takovej "hokus pokus"a už je mi teď jasný,že moc nevyšel.Prostě jezdí to, ale asi jako "kolo do hospody". Takže to asi skončí tak jak píšeš,až najdu něco slušnýho za slušnou cenu,tak to koupím a motor na to přendám, taky mi to přijde smysluplnější než tu plečku vylepšovat a vrážet do ní prachy...
ešte keď som mal starý rám bez návarkov, tak som si jednu hs-11 kúpil a sklamala ma, zmena oproti véčkam nebola moc výrazná, tiež ju treba poriadne stískať.
Bolo to ale cez ebay za nápadne výhodnú cenu a páčka vyzerá v detailoch inak než na stránkach magura, takže možno to bol nejaký čínsky fejk.
Podľa rôznych fór má byť hs-33 o dosť lepšia, ale stojí fakt veľa.
Podľa mňa je lepšie tie prachy vraziť do nového rámu, nábojov, ráfov a hydraulík:-)
Jenom 25km na plyn? Předpokládal bych více. Když já ujedu na 12Ah aku s motorem v náboji 30km. Na plný plyn s průměrnou rychlostí 40km/hod
25 km úplně bez šlapání jsem zkoušel, když jsem si vloni natrhnul stehenní sval a šlapání bolelo. S baterkou 48V/11,5Ah,z Radotína kousek za Mníšek, takže s přejezdem Brdského hřebene a určitým převýšením,ujel jsem to tehdy za hodinu. Po rovině by to dalo určitě víc.
To doufám :-)V mírně zvlněné krajině je dojezd středového motoru a nábojévého motoru stejného výkonu ,prakticky stejný
Jo,tam kde náboják netrpí v kopcích při nízkých otáčkách,tam by vzhledem k nižším ztrátám při přenosu síly vůči střeďáku mohl být i úspornější.Ale mě šlo hlavně o pomoc v těch kopcích, kde už to ty mé bolavé haksny nedávaly.A na ty kopce je ten střeďák lepší.Tu jízdu jen na plyn praktikuju jen vyjímečně, chci ještě šlapat,dokud to jde :)
No doplním, že jsem býval celkem zapálený cyklista, na crossu a bajku jsem ročně najížděl 4-5oookm. Ale jak to bývá,dvě práce, k tomu už ve středním věku po roce 2 děti atak.. a víc jak 3 roky jsem krom dovolených na prkno a kolo pořádně nevlezl..fysička dolů, kila nahoru. Teď jsem změnil práci a mám víc času, ale zároveň jsem se přestěhoval z města víc do kopců.. na kole jezdím, ale moc v pohodě to nedávám, není to radost, vyjedu, to co dřív, ale s mnohem větším funěním a znatelně pomaleji.. nějakou velkou podporu nechci i proto, že šlapat chci já, jak dopravně, tak sportovně i turisticky, a motor chci použít jako berličku v kopcích a k udržení se co nejvíc v aerobním pásmu.Svaly a klouby zatím bez potíží + bez šlapání jezdit nechci, i proto nechci kilowaty.. zatím tedy když to shrnu- přestavba, středový pohon 350W, netrojčit a dávat na silnicích a ulicích bacha..
Tak to máme podobný,až na to že mně se už začaly,naštěstí zatím jen v kopcích,ozývat ty klouby. Takže si myslím, že podobně jako mně by Vám ten střeďák 350W mohl stačit.Můžete mrknout třeba:http://www.elektrokola-michal.cz/zvyhodneny-set... nebo https://www.evbike.cz/knowledgebase/?CatId=101... nebo: http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety-na... Nejsem spojen ani s jedním s prodejců,dávám ty odkazy jen jako info,co se asi tak dá sehnat.Nabízí buď 250W s možností přenastavení na 350W,kdyby Vám to nestačilo. Nebo naopak silnější verze 750W s možností snížení výkonu na 500W ( dá se nastavit, aby nejmenší stupně výkonu začínaly třeba na 150W). Baterii doporučuji co největší kapacitu do rámu, je lepší mít rezervu. Displej je lepší C965,ukazuje momentální výkon ve wattech.Většina prodejců má nějaké kolo přestavěné na vyzkoušení, určitě doporučuji si ho vyzkoušet v kopcích.
díky za typy. jsem téměř rozhodnut pro těch 350 W, nechci příliš silný motor i proto, abych nezlenivěl .-)
Jo,to chápu,on ten výkon je spíš potřeba když potřebuješ vyvézt těžké tělo do většího stoupání.Ale teď když občas jedu na kole s 350W motorem původně určeném pro přítelkyni, tak jsem zjistil, že i ten toho vyjede s mými 120 kg dost.Mě taky baví ještě šlapat,jen holt už musím ty klouby šetřit, takže motor zapínám, až když už ten kopec nedávám, po rovině ho třeba i vypnu a šlapu si za svý.Každopádně doporučuji si domluvit u vybraného prodejce půjčení zkušebního kola a udělat si k němu výlet.Přestavbu zvládnete sám, je to záležitost 1 dne, mně asi nejvíc dalo práce vytvořit objímku,abych nemusel vrtat třetí díru do rámu pro připevnění baterie, je rozhodně dobré mít baterii přidělanou na 3 šrouby, ne jen těma dvěma co jsou na košík na flašku.
Silnější motor je lepší, když nechci zlenivět, tak nepoužívám vyšší stupně přípomoci :-). BTW už se mně stalo, že jsem s motorem 750 W vyjel kopec, nahoře jsem zjistil, že jedu blbě, a když jsem viděl, jaký ten kopec je, tak jsem kolo dolů svedl pěšky :-D.
Za nějakou dobu sem asi připluje Jindračíslo. Ten přišel o papíry k autu, tak musel chvíli jezdit na kole a nějak ho to chytlo. Sice jsme mu všichni radili, ať se na elektriku vykašle a jezdí za svý. Nedal na nás, nasypal do tý elektrárny snad sto tisíc (alespoň to píše), aby ve výsledku skončil tam kam jsme ho posílali od začátku - u karbonový silnice (sice to ještě neví, ale příští rok si konečně koupí správnou velikost rámu).
U nás jsem to ještě u nikoho neviděl, ale líbí se mi all-in-one. Vypadá to, že FlyKly to už dotáhnul k prodeji koncovým zákazníkům.
Je to skoro tak.
Prostě už jsem si v 53 nevěřil, že jsem schopen dávat na kole výkony jako zamlada, a ta elektrika je něco, co ti dává pocit, jako když jedeš furt z mírného kopce s větrem v zádech.
Jenomže já začal blbnout, chtěl jsem zdolávat dálky jak zamlada, a to s elektrikou nese potíže s nabíjením. Vyřešil jsem to, ale souprava sexstala tak těžkou, že motor vez jen sám sebe a to dobíjení.
Po roce jsem se na motor vykašlal a zjistil, še se nadřu stejně.
Ale problém neni v tom elektrokole, ale v tom, že jsem jej chtěl používat jinak, než je jeho určení.
Jinak rám mám Cannondale 54, pái výšce 173 cm je to přesně rám, co mám mít. Jen mám výš řídítka, neí bych mít měl, a to vás mate a irituje.
Jo, když už tu jseš, někde si dával link na ty blatníky na silničku, nemáš ho někde?
Nasadím je tam, prdím na krásu...
No, myslím že to bylo 70 tisíc, ale možná víc.
3x baterie za 12 000, 3x dobíječka po 1500, dva přední motory a jeden zadní 3 x 6 000, elektrocentrála 11 000, nějaké ty řídící jednotky, kablíky, nosice, pláátě, nasčítá se to na solidní karbon.
Jiná věc je, že ty prachy pouštíš postupně, kdežto u karbonu je to prda najednou. No a taky elektrokola začínala, dneska už je to jinak.
Dneska bych koupil buď hotové kolo s Boschem střeďákem, nebo dal MagicPie, ten nejsilnější co je do 26" kola a k němu nějakou 30 Ah baterii.
Jojo, je to tak, každý stroj má nějaké primární využití,pro které je vyroben.Já si zas nejsem úplně jistý, jestli by pro mě v kopcovitém terénu na rozbitých cestách pro svážení dřeva byla jízda na karbonu takovým požitkem, jakou mě poskytuje jízda na elektrokole. A co se dojezdu týče, tak když si vezmu na singltrek s sebou druhou baterku z kola přítelkyně, tak na ty dvě baterky ujedu cca 120km, s dobíjením během oběda cca 150km,což jsem zjistil, že je pro mě limit, po který mě jízda ještě baví. Pak už toho mám i já dost a je fajn dojet do nějakého levnějšího ubytování, kde se umeju,vyspím a dobiju baterky. A druhej den je to zase fajn, než zase najedu ten svůj limit. Vím, není to moc, ale mě to prostě stačí, baví mě se jen tak toulat krajinou po zapomenutých cestách, když se mě někde líbí, tak tam třeba zastavit a chvilku si dáchnout. Když mám hlad, tak se někde najíst, pak si dát někde dobrou točenou zmrzlinu nebo třeba pivko. Prostě nejezdím kvůli nájezdu kilometrů, ale kvůli prožitku. A cesty záměrně vybírám ty nejzapomenutější, s nejmenším provozem a tím pádem i mizerným povrchem. A to kolo, co jsem z cyklobazaru sehnal, mi plně vyhovuje, celkem jsem na něj,motor a ty dvě baterky dal cca 45000 a myslím,že by mě jiné, ani to karbonové, po těch mých cestičkách hrbolatých a kopcovitých tak dobře nepovozilo :-) Navíc na bolavých kloubech se už moc trénovat nedá, ty je asi lepší nepřetěžovat.
To máš pravdu.
V lese, na polňačce, dlažbě a leckde jinde jseš na lehké silničce ztracen.
Ty dojezdy mě překvapují, ale vývoj šel dál, a já si vozil celej hotel na vozejku. Nejdelší úsek co jsem byl za den schopný ujet byl 144 km.
Na Authorovi pak 180, na silničce 230.
Ne, ze by mě těšilo polykat kiláky, ale těší mě, dojet tam, kam jsem si předsevzal. Naposledy se to nepodařilo a mám z toho blbej pocit, kterej smáznu jen tak, že to prostě příště dám.
Jinak fakt bychvtu silničku přirovnal k tomu elektrokolu, co se týče jízdních pocitů.
Prostě všechno jede mnohem lehčeji, s menší námahou a rychleji, než třeba na treku.
Naposled jsem jel z Benecka do Českého Brodu - ukázalo mě to 120km (vymetal jsem malé silničky,cestičky,atd,jak to mám rád:-),na baterky 48V/ 11,5 +13,4 Ah,s dobíjením cca 1,5hod.během oběda v Lomnici nad Popelkou.Asi bych dojel i do Prahy,ale v Č.Brodě jsem se stavil u táty a přespal a dobil u něj baterky,už mě to prostě za ten den stačilo,stmívalo se a za tmy se sice s dobrým světlem jezdit dá,ale není to už taky ten pravej požitek.A jak říkám, já se prostě na kole toulám a kochám krajinou,asi jako R.Hrušínský ve Vesničce Střediskové :-)Takže po rovince si šlapu a motor třeba i vypnu,když mě síly stačí.A do kopce,jak síly dochází,tak motor pomůže.Věřím,že jsou kola,co i bez elektriky dávají pocit,že to "šlape samo".Ale asi nejsou naložený např.teplým oblečením,pláštěnkou a dalšími potřebnými věcmi,co člověk potřebuje na týden bez domova.A to spím po levných chatkách a turistických ubytovnách, tedy netahám spacák,stan,karimatku,protože se prostě po celodenní cestě chci umejt,dojít na WC,vyspat v posteli a taky dobít ty baterky.Jinak na tom kole kroužím po Brdech kolem chaty,tam táhnu jen třeba bundu kdyby bylo večer zima a tu druhou baterku na nosiči,v těch kopcích bez dobíjení na ty dvě baterky ujedu 80-100km,podle toho,jak moc se mi chce šlapat a jak moc využívám motor.Prostě si myslím, že jsem pro tenhle účel zvolil dobře a neměnil bych. A jako bonus z chaty jezdím do práce na tom elektrokole místo autobusem, místo 50Kč za jízdenku zaplatím 5Kč za elektřinu a cestovní doba "ode dveří ke dveřím" je srovnatelná s tím autobusem(ovšem i vlivem docházkové vzdálenosti 2km na zastávku). Ale jak říkám, píšu o svém pohledu, jiný člověk má představu o cestování jinou, záleží na tazatelovi, se kterým pohledem se ztotožní a kterou cestou se vydá. Já sám za sebe tohle moje kolo považuju za nejlepší věc, co jsem si mohl teď na starý kolena dopřát, doufám, že si ho ještě pár let užiju :-)
vidím to také nějak tak..
Ono se dá cestovat různě, pred 4 lety a pred 14 dny. Stejná cesta, skoro.
Jenže tenkrát byla elektrokola v plenkách, strašně se to posunulo.
Petře, za tu elektriku dáváš nějak moc :-D. Opakovaně jsem měřil přes měřič spotřeby, na kolik to vyjde - do práce a zpět 45 km, dobito 0,44 kWh. Dobíjím přes spínačky, aby to šlo na noční proud, takže to vyjde na necelou 1,- Kč :-D.
Původně jsem myslel, že si pořídím ještě jednu nabíječku a budu dobíjet i v práci, ale to by se nikdy nezaplatilo (u tebe je to asi jiné, 60 km bez dobití by bylo na hraně).
Jinak po všech těch peripetijích, pokud nemáš závažnější zdravotní omezení, doporučoval bych to co píše Hraboš.
Misto těžkého elektrokola zvolit lehký karbon, ten efekt je podobný, prostě najednou máš pocit, že to kolo letí samo a ty jen mírně šmrdláš nožkama....
A cena je srovnatelná s tím slušným elektrokolem.
Silničku mám, třebaže jen hliníkovou s převody do kopců, už jsem tedy na ní celkem dlouho neseděl. Tak myšlenka to není vůbec iracionální, nicméně jen na silničce jezdit nechci, cesty, cestičky a stezky mám rád, krom toho by se mi cesta do práce, závislostí na asfaltu, dost prodloužila :-)
Vím, že kdybych několikrát týdně vyrazil na kolo na několik hodin, tak jako před lety, rozjezdil bych se, ale žel to nyní není možné. Budu rád, za několik hodin týdně a to mně na slušnější trénink prostě nestačí..
ještě k tomu výkonu- 1x jsem se projel na elektrokole Giant s motorem 250W v zadním náboji, uhánělo to se mnou do mírného kopce na 2. stupeň podpory z pěti, že jsem nechápal. Je teda fakt, že nejsem žádný rychlík a cestovní rychlost 25km/hod. považuji za celkem luxusní...
Jak dlouho to kolo máš a kdy naposledy bylo servisované? Jak drahé bylo při pořízení? Kolo klidně může být zatuhlé, nenamazané, klidně už může být unavený materiál - kroutí se rám a výplety. Při jízdě to necítíš, ale kolo se pak jeví líné.
Před měsícem jsme si v NMNM půjčovali kola. A je fakt velký rozdíl jet na zamčeném Scalpelu a hliníkové, nezamknutelné, all-mountain Meridě.
Zkus si na den vypůjčit dražší testovací kolo, případně jsou různé testovací dny. Doporučil bych nějaké chrtí XC (např. Cannondale Flash s pevným rámem a odpruženou vidlicí). Na cyklobazaru se takové rychlé rakety prodávají od dvaceti tisíc: http://www.cyklobazar.cz/inzerat/112470/prodam... (@Podbrdny - jestli není tohle kolo velký, tak bych ho bral, jen ověřit, že není kradený) Důležitý je, že ty testovací kousky jsou v perfektním technickém stavu - všechno vyčištěné, namazané a chodí tak jak mají.
Je klidně možné, že to, čeho bys dosáhl montáží elektrosady na starší kolo, získáš i koupí nového kola. A původní kolo si necháš na cesty do hospody, nebo ho časem dáš dětem.
**********************
Je tvoje volba jestli hodláš podřizovat svůj život nadváze. Ale v tom případě se jí už nikdy nezbavíš.
kolo je v dobrém stavu, rám patři k pevným těžším, kdy se ještě tak fanaticky nehonily gramy, kola jsou též pevná a seštolovaná... ostetnativní poznámku chápu,a dufám, že nebyla myšlena zle, stejně jako není myšleno zle toto- dá se na to koukat i z druhé strany,chci prostě aspoň něco udělat, raději jezdit s dopomocí, než nejezdit vůbec nebo skoro vůbec.... Někdo, kdo nestráví někdy i 400 hod. v práci měsíčně a klidně by fakoval rodinu s malými dětmi, může poučovat debílky, co to tak prostě mají... no flame
No, bývá to tu zvykem, koukat na elektrikáře svrchu.
Třeba se ti přihodí to co mě, prostě po čase zjistíš, že tě to kolo limituje tím neustálým nabíjením. Měl jsem navíc přímý motor, takže když vybito, nejedeš jako na kole, ale jako na zabržděném kole. To snad ty střeďáky už vyřešily.
Další věc, kterou bych připomenul, je vyšší váha toho kola která dělá jízdu mimo hladký asfalt méně pohodlnou, překonávání rantlíků a obrubníků nic moc, čapnout a vynést do schodů, taky trochu opruz.
Ale ten pocit, že to fakt jede furt jako z kopce, je docela fajn a rychle si na to zvykneš.
Na ježdění do práce už bych ani neelektrifikované kolo nechtěl.
Občas si ho vezmu i na krátký výlet, když se chci projet, ale nechce se mi moc šlapat, asi jako si někdo vezme motorku a jede se projet.
Na dojíždění z mé vzdálenosti (25) se mi ekolo jeví jako nelevnější a nejrychlejší dopravní prostředek.
Kdybych musel každý den dojíždět, stálo by mě opřené o barák. Pořádnej, silnej stroj.
Zatímco se auta štosují na dálnici u Průhonic, já prosvištím okreskama jako prd. Na to, abych tam jel 2x do měsíce kolo stačí, ale když něco zabolí, je taková síla pod zadkem fajn.
Souhlas... Já mám možnost buď jet tam a zpátky 45 km autem, což jsou cca 3 litry benzínu, nebo jít 2 km pěšo do vedlejší vsi na bus (dtto zpět), dát za bus 60,- Kč + 48 za MHD (nebo risknout jet na černo), nebo prostě jet na elektrokole za necelou 1,- Kč nákladů na elektriku... A jsem tam o pouhých 10 minut později, než když jdu pěšky na ten bus. A to ještě nemám natrénováno, předpokládám, že časem to ještě o nějaké 3 minuty stáhnu ;-).
Tak to mám koukám taky podobný, taky 2km pěšky na autobus a pak MHD.Nebo celou cestu na elektrokole. Změřil jsem to včetně přestupů, prostě ode dveří ke dveřím a vychází mě to nastejno.Podotýkám,že se jedná o dojíždění cca 25km za Prahu+cca 5km po Praze,nikoliv celá cesta po Praze, to motání mezi auty by mě fakt nebavilo.
Zrovna mě jeden dost nakrknul. Nevím jestli znáš Strava.com - nahrávají se tam tréninky. A mají tam i systém KOM - uživatelé přidají do systému úseky a když tam nahraješ záznam, tak tě automaticky přidá do žebříčku všech, které jsi v rámci švihu projel. No a teď to jeden blb začal objíždět na elektrokole.
Jo, mám to v tý aplikaci Garmin.
Je to nefér, soutěžit s elektrokolem lze těžko.
Snad na 200 km, to, pokud neveze víc baterií nedá a přibrzdí ho nabíjení.
Před časem pořádala Škoda MB Virtual Cup, možná to někomu z vás něco řekne. Skončilo to tuším ve 4. ročníku - řekl bych, že důvodem bylo právě to, že to někteří začali jezdit na elektrokolech (plus další blbečkové si upravovali GPX záznamy na PC)...
Mou zkušeností je,že je lepší se s nadváhou jezdit na elektrokole, než se vozit autem. Co jsem dal dohromady elektrokolo, tak jsem prostě auto vyjma přepravy těžkých nákladů nepotřeboval. Když jsem jel na dovolenou na Benecko, tak jsem si vzal kolo do vlaku, dojel do podhůří a zbytek na elektrokole. A zpátky jsem jel na elektrokole celou cestu z Benecka až do Českého Brodu. Zatímco na to Benecko jelo pár lidí autem,přičemž v něm vezli jen sebe a pár věcí na sebe, které jsem já dal do brašen na kolo. Na klasickém kole bych tam nejel,takže bych se vezl autobusem. Je to prostě úhel pohledu, sice na nás elektrikáře koukají ortodoxní cyklisti spatra, ale stejně tak koukáme spatra my elektrikáři na ty, co si vozí prdel autem. Případně na ty, co si na auto naloží super kola, aby si je vyvezli do těch hor či někam jinam do přírody, tam na nich mohli pár hodin machrovat, jací jsou borci, a pak je zase naložili a jeli zpátky, přičemž znečistili prostředí o nějaké ty exhalace. Kdežto já na elektrokole auto nepotřebuju, je sice trošku těžší si ho vysadit do vlaku,ale dá se to zvládnout,a pak zvládnu po vlastní ose dojet celou štreku zpátky. Pokud nemusím mít auto např.kvůli přepravě rodiny nebo větších nákladů, tak ušetřím jak za pořízení a údržbu auta, tak za benzín apod.,přece jen náklady na elektrokolo jsou ve srovnání s autem značně nižší. Přitom tělo rozpohybovávám sice s menším energetickým výdejem než na klasickém kole, ale rozhodně víc, než kdybych seděl v autě. Je to prostě jen o úhlu pohledu, přijde mi prostě lepší být v pohybu na elektrokole a přitom si nehuntovat klouby nadměrnou zátěží na klasickém kole(když už holt tu nadváhu mám a nedaří se mi jí zbavit),než sedět v autě či jiném dopravním prostředku a říkat si:jo,kdybych zhubnul,tak bych určitě na kole jezdil, ale teď to nejde, protože na to nemám čas a sílu. Proto Vám držím palce, ať se Vám to elektrokolo podaří a máte z něho stejnou radost, jako já :-)
"Případně na ty, co si na auto naloží super kola, aby si je vyvezli do těch hor či někam jinam do přírody..."
Ve Výběžku teď vyasfaltovali jednu moji oblíbenou starou silnici, co na ní bylo už jenom kamení se zbytkem asfaltu. Kdybych měl silničku, byla by to teď ideální projížďka.
Zrovna jsem tamtudy před chvíli jel, musím konstatovat, že od té doby co je tam asfalt už tam nejezdím sám, potkávám tam mnoho borců na horských kolech.
Z Borových Lad na Knížecí Pláně vedla ještě před 2 léty rozbitá asfaltka... Teď se tam nechá jet (a taky se jezdí) na galuskáči. Jenom nevím, jestli je to dobře nebo špatně...
Se špatnými klouby se dá jezdit i bez elektriky, ale je to o dost náročnější a je to možné spíš jen když se jezdí více. Tam elektriku beru.
Ale pokud tančící pes nemá s klouby zatím potíže, tak mi přijde blbý, že se prostě přizpůsobuje tomu, že má nadváhu (tím nepřímo přiznává, že s tím nechce noc dělat).
Elektrika je taková berlička. Jindračíslo nám tu taky do roztrhání těla vysvětloval, že on MUSÍ jezdit na elektrice, protože na ježdění na neelektrifikovaném kole je už příliš starej a plešatej. Chvíli mu to trvalo než zjistil, že elektriku ve skutečnosti nepotřebuje a může jezdit bez ní.
Starej a tlustej, plešatej nejsem.
Jako cesta k postupnému návratu do sedla je elektrokolo fajn, protože rekonvalesvence probíhá zábavnou formou, plynule a nenásilně.
A když se vrací forma, vrací se i sebedůvěra, a to co se zdálo nemožné, absurdní a nepředstavitelné, se nakonec dá.
Prostě ten motorek ti zezačátku vrátí těch 30 let. Někomu to pak stačí a kochá se, já si nakládal víc a víc, až se motorek stal brzdou.
Ale pokud se používá v souladu s určením, je to příjemné. Možná bys to v průběhu rekonvalescence taky ocenil, kdybys prostě jel furt z mírného kopce.
Myslím si, že rozmlouvat to nemá cenu, kolega pozná, jestli mu to vyhovuje nebo ne. A dnešní strojky jsou dost dál, než to samodomo, co jsem methodou pokus/omyl sestavoval.
Máš pravdu, že být tlustej nebo hubenej, je volba každého, a když se dostaneš na jateční váhu, není to sranda se toho zbavit a nechci malovat čerty na zeď, ale klidně se to může stát i tobě, i když si to ve svém věku neumíš představit. To my taky neuměli....
A pak, i to elektrokolo je lepší, než gaučing.
Kapku tě opravím, obezitu způsobuje i nemoc štítné žlázy a tam volbu nemáš:-)
Sundal jsem bez možnosti pohybu 15Kg ovšem za cenu jiných zdravotních potíži.
Pohybem by to bylo zdravější:-)
Já vím, omlouvám se, Bobe.
Chvíli jsem byl o patnáct kilo těžší než jsem dnes. Bylo to strašný :-)
Ne, nedá se jezdit se špatnými klouby a vím co říkám. Šlapal jsem dokud to šlo, silově to nešlo vůbec.
Zapoměl jsi taky říci že Jindru dostalo elektrokolo tam kde je dnes.
Bez něj by se na kolo nikdy nevrátil:-)
Amen
Ale jo,s tou berličkou souhlasím,já taky každýmu říkám,že to mám jako "kompenzační pomůcku",když už tělu něco schází...Nicméně proč mu to vyvracet, když mu svezení na elektrokole udělá radost,tak ať si ho pořídí.Mě osobně radost udělalo a dělá stále, tak jsem se snažil předat svoje zkušenosti s ním. Kdybych ho neměl,tak bych mu sem vůbec neodpovídal. Mám furt čím dál větší pocit, že tu všichni berou kolo moc ortodoxně, jako sportovní náčiní, nikoliv jako koníčka pro radost. Asi jako kdybyste se pořád snažili mladýmu,zdravýmu motorkáři s nadváhou vysvětlit, že je nesmysl aby jezdil na motorce, že je přece zdravej,potřebuje zhubnout,tak má jezdit na kole... Sice jsme na serveru "Na kole",ale v rubrice "Elektrokola", tazatel chce poradit jestli si má zelektrifikovat svoje kolo, nebo si koupit hotové elektrokolo, přesto dostává spoustu rad, že by pro něj bylo lepší nové karbonové kolo místo elektrokola, že na něm určitě nezhubne,prostě spoustu off-topic rad. Kdyby se někdo v rubrice "Lehokola" ptal na radu jaké lehokolo si má koupit, tak mu tam taky budou všichni ti purističtí "klasičtí cyklisti" dávat rady, ať se na lehokolo vykašle, ať si radši koupí kvalitní klasické kolo, že je to pro něj určitě to nejlepší???
Když mladý motorkář přijde, aby mu poradili kterou litrovou mašinu si pořídit, tak mu to budou rozmlouvat.
Nepsal jsem, že má tazatel hubnout jízdou na kole. Jen jsem upozornil, že s tím stavem začíná smiřovat a začíná se mu přizpůsobovat. Jen jsem se chtěl ujistit, že o tom ví.
Ale to jo, ale že by mu radili, aby si místo tý litrovky koupil pěkný kolo, nevím nevím... Spíš mu poraděj, aby si nejdřív něco najel na slabší kubatuře. Navíc sám tazatel preferuje slabší motorek, který mu pomůže do kopců, sám chce přitom aktivně šlapat a trénovat, což mu chválím. Když jsem se před rokem rozhodoval, jestli do těch kopců koupit radši silnější, nebo slabší motorek na kolo, jestli radši do výpletu, nebo do středu, tak mě na tomto foru poradili motor do středu a "pro sichr" radši silnější, když není problém u něj výkon stáhnout. Teď když jsem dal přítelkyni na tu její plečku 350W motor a jezdím na tom sám, tak jsem zjistil, že i ta 350W verze mě v pohodě do většiny kopců dostatečně pomůže.Naštěstí ten silnější není těžší než ten slabší a dojezd jak jsem zjistil má srovnatelný při jízdě na stejný výkon. Prostě na dojezd na jednu a tu samou baterku je jedno, jestli pojedu s motorem co umí max.750W jen na výkon 350W,nebo pojedu s tím co umí jen max.350W na těch 350W výkonu. Takže kdyby rady zněly "kup si radši střeďák,než náboják,v kopcích Ti pomůže víc a po rovině ho můžeš vypnout a šlapat za svý,navíc při vybití baterky Tě nebude brzdit, to by bylo k věci. Ale vysvětlovat mu na jeho dotaz ohledně elektrokola, že nejlepší pro něj je karbonové kolo,co jezdí skoro jako elektrokolo, přičemž tazatel chce třeba jezdit "cestou necestou" mě fakt přijde off-topic a jeho dilema to moc nevyřeší...
Já bych se vždy přiklonil k silnějšímu motorku.
Silnější vedení nadimenzované na vyšsí proudy, lepší řídící jednotka, prostě mít k dispozici rezervu, kterou třeba nikdy nevyužiješ.
Se středovým motorem nemám zkušenost, ale podle toho co čtu, je to správná cesta.
Místo hrubé síly převody.
Přesto, kdybych stavěl znovu elektrokolo, nebo jej kupoval, raději vždy vyšší výkon. Menší ztráty, ze slabého stroje brzy uděláš topítko a energie co se protopí tě nesveze.
Spíš šolichat silný stroj, než dávat zahulit slabému.
Jasně, s tím bych taky souhlasil, proto jsem nakonec rád za ten silnější, i když jeho plný výkon využívám jen zřídka. Většinou mě stačí těch 250-350W. Nicméně velikostí i hmotností vyjde úplně nastejno,jen má tu drobnou nevýhodu,že funguje jen na 48V. Takže když jsem sháněl pro přítelkyni slabší verzi,tak jsem narazil na problém,že sem zdejší prodejci dováží jen slabší verze na 36V, přestože výrobce vyrábí i verzi 48V/350W, tak ta prostě v ČR není k sehnání. Chvíli jsem i uvažoval jí koupit tu silnější a nechat ji hned nastavit na nižší výkon (nastavení od výroby je bohužel takové,že i na nejnižší stupeň přípomoce motor při nízkých otáčkách zabírá hned naplno a výkon pak klesá při dosažení určité rychlosti,zvyšováním stupně přípomoce se zvedá ta rychlost a současně roste výkon,ale i na nejnižší přípomoc to má při rozjezdu zbytečně velkej"odpich")Dá se to ale v servisu přes speciální kabel a software přenastavit.Nakonec to dopadlo tak,že švára objednával pro svou ženu,pro kamaráda a nakonec i pro mě celkem 3 motory,takže jsem si nechal poslat verzi 48V/350W a ten tahá taky celkem slušně.Vyšlo to asi o dva tácy levnějc než tady v ČR,jen doufám,že by se tam v případě poruchy dala dát případně ŘJ,příp.i jiné díly z těch, co jsou v ČR k dostání...Kdyby mě to švára nenabídnul,tak bych sám asi z Číny neobjednával a koupil tady v ČR. Jak už jsem psal,jsem rád,že jsem díky tomuto fóru a lidem jako BobBob a jiní,co tomu rozumí a radí k věci,zvolil ten středový motor,protože pro ten účel,který potřebuji-tedy motor,který mě bude pomáhat hlavně v kopcích,kde už mé opotřebované nohy nestíhají,je asi nejlepší díky možnosti využití přehazovačky a tedy možnosti změny převodového poměru v závislosti na potřebě kroutícího momentu vzhledem ke stoupání. Proto je škoda,že si tu"ohřívají svou polívčičku"lidé,kteří radí jen podle svých subjektivních pocitů,přičemž tazatelovi na jeho konkrétní dotaz neodpoví,spíš mu do toho vnesou svými off-topic odpověďmi chaos...
Děkuju moc!!!!!!!!!!!! myslím, že mi dobře rozumíte.. já chci přestavět jedno kolo z mých tří, ježdění bez motoru se nevzdávám... vždy jsem na kole hlavně jezdil pro radost a pohodu, velké % zájmu bylo i dobrolvolná samota, vyčištění hlavy a stav, který bych si dovolil nazvat téměř meditací.. ujeté km, nastoupané m n.v. či ušláplé waty mě nikdy moc nezajímaly, a tak je to i nyní. Chci jezdit hlavně pro radost, pokud se zlepší fysička a sníží se váha, jen dobře.. kdybych to bral jen jako sportovní činnost, věnuji se asi jiným sportům.. kolo pro mě není sport, ale koníček a doprava, nechci jezdit jen jako sportovec, ale jako kochač, poznávač nových zákoutí a zadumaný filozof ;-)
Opravdu doporučuji svezení na novém a lehkém kole. Možná to dodá lehkost a rychlost, která současnému kolu chybí. Ložiska můžou mít vychozený dráhy, rám se po letech fakt bude kroutit (notabene pod váhou), řetěz trochu zatuhlej... Nasčítá se to a pak je to kolo nějaký tupý a člověk pořádně neví proč a myslí si, že udělal všechno pro to, aby jelo.
Jsi off topic.
Nemáš pocit že to je každého věc co si pořídí?
Proč dáváš rady o které tazatel nestál a nestojí?
Nebo snad neumíš číst čeho se dotaz týkal?
Nejsem. Tazateli hlavně vadí, že kolo už nejezdí tak jako dřív. Chce to řešit elektrikou. Upozorňuji ho, že tento neblahý stav "líného kola" se dá řešit i neelektricky.
Ekolo má spoustu nevýhod, kterým by se s neelektrifikovaným kolem vyhnul.
Možná jo, možná ne.
Alternativu si nabídnul, nevnucuj jí.
Tak stejně tak má třeba spoustu nevýhod auto se spalovacím motorem, kterým by ses vyhnul autem s parním strojem...
nebo šlapací
A jsou některé výhody sentinelu praktické? Ocenil bych nižší hmotnost, nižší pořizovací cenu i provozní náklady, méně dílů, které se mohou rozbít a nezávislost na dodávkách energie.
Ostatně jaké konkrétní výhody (píšeš, že jich je spousta) má sentinel oproti automobilu se spalovacím motorem? Nějak mě nenapadají.
Palivo stačí naštípat v lese, stačí gumové obruče místo pneumatik, není třeba baterka ke startování...
Chtěl jsi napsat "ukrást", že? Nevadí, že mokrým dřevem se topit nedá a v okolí bydliště nemám žádnou vhodnou benzínku? To je výhoda jak stehno. Gumové obruče přináší nějakou podstatnou výhodu, v porovnání s pneumatikami? A na automobilu gumové obruče použít nejdou? Proč ne? Diesel nastartuješ taky bez baterky.
Tohle ti poněkud nevyšlo.
Já jsem skutečně zkušený cyklista a vím určitě, že kolem to není :-) ale děkuji i za tuto myšlenku, rozhodně nezapadne( myslím 100%tně bez ironie!!)
Díky, kolo z odkazu je pěkný, ale myslím že pro přestavbu na elektro až moc pěkný (líbilo by se mi a velikost asi i seděla,ale teď na něj nemám)...Ale kdybych byl o pár let mladší a o pár kilo lehčí, tak bych ho bral, takový jaký je, bez elektrifikace :-)
takže první zkušenosti- nakonec jsem se rozhodl pro sadu se středovým motorem o výkonu 350W s baterií 13Ah. Přestavba naprosto splnila mé očekávání, jezdim vyjížďky do 2 hod., převážně v kopcích. Nastavených 9 stupňů asistence jsem si změnil na 5, abych se neumačkal, snažím se jezdit co nejvíce za své, 5 jsem ještě nevyužil, motor bere i v malé rychlosti při lehkém převodu a rychlejší kadenci. Baterii jsem vybil úplně zatím jen 1x,a to záměrně, jak mi bylo doporučeno když jsem jel od řeky kolem 330m až na hřebeny přes 1000m kousek od domu a pak jen sjel dolů domů.. subjektivně mám pocit, jako bych jezdil tak před 5ti lety, kdy jsem měl tak o 30% lepší fysičku a o 10kg nižší váhu. Podle terénu není takový problém se udržet +- v aerobním pásmu. suma sumarum- je to pro mě nový impuls, který mě znovu vrací do hry a ježdění mě skutečně baví a těší..zatím rozhodně této investice nelituju...
A nepojedeš do Austrálie? :)
?
S Morčetem
jsem nedůvtipný zcela. ne do austrálie jet nechci i bez morčata, delší vyjíždky mi zatím nedovolí čas, můžu kdyžtak i jezdit celý den, nemám jen kolo s elektromotorem..