Řetěz v poloze vzadu na velkém a vpředu na malém ozubeném kole, když je kolo mimo provoz ? Anebo klasicky - vpředu i vzadu malé? Shimano LX je ale myslím vzadu reverzní, t.z. pružina tlačí ke kolu, tedy k velkému pastorku?
ukouslo mi to nadpis - V JAKÉ POLOZE MUSÍ BÝT ŘETĚZ U SHIMANA LX, LDYŽ SE NEJEZDÍ ?
Nejenom vzhledem k te hodine, kdy se ptas, bych nechal retez s prehazovackou odpocivat nejlepe v horizontalni poloze, doporucuji eventuelne i podlozit mensim polstarkem. Hlavne je od sebe nerozdeluj, aby se ze sklepa celou noc neozyvaly tesklive zvuky :) .
Vašku, tvůj humor je sice osvěžující, ale můj dotaz vážný. Doposud jsem si myslel, že Shimano LX pracuje jako jiné přehazovačky nižší řady, tedy pružina je nejmíň namáhaná v poloze nejmenšího pastorku. Rád bych věděl, jestli tomu tak je, abych zbytečně neunavoval materiál.
Nedělej si s únavou pružin hlavu, dřív ti odejdou čepy a kladky. Ale jestli chceš zimovat v odpočinkové poloze, pak pružiny vpředu i vzadu povolíš odřazováním ukazováčkem. A pokud je řetěz v klidu, křížení mu nevadí.
Malej dodatek. Pružina přehazovačky zůstává i při krajním uvolnění stlačená skoro jako při krajním stlačení, jinak by to přestalo řadit. Když odstavíš auto, polovina ventilových pružin zůstane taky stlačená a nic se neděje.
Dobre, tak seriozneji: at uz mas prehazovacku LX starsiho- klasickeho typu, nebo novou- inverzni, pri odstaveni kola je naprosto jedno, kde mas retez. Podle mne je unava materialu v tomto pripade zanedbatelna. Vlastne jsi uplne prvni, koho neco takoveho napadlo. Ono by se teoreticky kolo nejmene opotrebovavalo, poskozovalo a unavovalo nepouzivane ve sklepe, rozebrane do nejmensich dilku a ponorene v olejove lazni. Nepridavej si problemy tam, kde nemusis :) . Hezky den.
Co myslýš tím, že se nejezdí?!? Snad teď nechceš kolo zazimovávat, když už je tu jaro?!?
Na kratší dobu - týden či měsíc si s tím vůbec hlavu lámat nemusíš.
řetěz každou sezónu roznýtuji a otočím aby se pravidelně omačkával z obou stran
Díky za všechny dobré i humorné rady. Některé se ale rozcházejí od těch, které jsem mezitím od odborníků získal. Přehazovačka i převodník by měli být opravdu tehdy, když se skončí jízda, v té poloze, aby byli co nejvíce uvolněné. Nejlépe je to zjistit tak, že ve střední poloze zatáhnu za lanko a tím poznám, kterým směrem se pružina stlačuje. Pak samozřejmě uvolnit jak převodník tak přehazovačku do pozice s nejmenší mechanickou námahou. U mých LX je to malé ozubené kolo vpředu i vzadu.
Tak preji i vsem jeste neprodanym kolum v obchodech, aby nachystany odborniky taktez odpocivaly v pokoji s vhodne zvolenymi prevody ... Nemelo by se zapomenouti i na presmykac, ktery jak znamo obsahuje tez pruzinu. Doporucuji rovnez vyvleci lanka z brzd, nebot jim hrozi unava vytahanim. Je to nutne, kola maji take dusi. A propos, duse, je lepsi je vyfouknout a kolo nechat viset, aby nedochazelo ku zbytecnemu napinani sten jejich a plastu. Vsechny sroubky povolit na minimalni pocet Nm, maji take pravo se neprepinat. :)))
:o)))
S tímhle přístupem bych do středy uvolňovala a od středy utahovala, abych zase v sobotu mohla vyjet :o)))
Moje kolo se asi obdobné uvolňovací terapie nedočká :o)))