Přeji krásný den a předem děkuji za rady.
Mám čtyři roky kolo Scott Aspect 30 Disc 2012 a chci přesedlat na něco lepšího. Jezdím vše, les, polní cesty, asfalt a mám rád širší gumy.
Investice do kola je 30.000,- .
Nevím jestli nepřiplatit za celoodpružené, má li to smysl a je to nějaký velký rozdíl.
Pokud nevtrhneš do složitějšího a drsnějšího terénu, tak pro nějaké vcelku hladké lesní cesty nemá full výraznější význam. Bude sice líp "žehlit", ale za cenu určité těžkopádnosti, vyšší váhy a ztrát výkonu při propružení při záběru.
No a taky na solidnějšího fulla bys zas ještě musel krapet přitlačit. Pevná stavba bude za ty prachy už opravdu solidní.
Jestli jseš spíš pelášivější typ po hladších cestách a alespoň trochu jsi narostl, tak asi 29", nebo pro výrazně menšího 27,5". 26" je už dneska spíš pro dost obratnou technickou jízdu.
Bohužel jsem moc nenarostl, jen 170 a to tedy znamená 27,5"
Myslím, že 27,5" kola ti budou vyhovovat. Mám také takovou výšku, kolo jsem vyzkoušel a na podobné ježdění co chceš by bylo hodně dobré
Velikost kol nemá nic společného s tvojí výškou.Vlastní výšku řeš velikostí rámu.Mám zkušenost s osobou 158cm,kola 29",rám 15" a naprostá spokojenost.Dle mých zkušeností je pro běžné užívání 29" jasná volba.Je to nazvážení každého a je dobré si kola před zakoupením vyzkoušet.
Výška má s velikostí kol minimálně to společné, že když vidím "malý pívo" na 29", tak to vypadá podobně, jako když jsme si jako malí kluci půjčovali kolo od táty. Už jen jezdit pod rámem :-))
Ale jinak je to fakt jedno, jde kromě "estetiky" o to užití takového kola. Jestli na pelášení po hladkém, nebo techniku v terénu.
Někdo preferuje užitnou hodnotu,někdo estetiku a je to každého rozhodnutí.Ve věci estetiky bych si netroufal nic a nikoho hodnotit.Nedokážu posoudit zda je "estetika" chlap o výšce 2m na 26" kole nebo 170cm na kole 29".
Estetika neestetika, to 29" kolo je větší, těžší, delší a neohrabanější. Zato když se ty obrovské setrvačníky roztočí, tak to jede a hned tak něco to nezastaví.
Z 26tky na 29tku jsem měl opravdu docela dlouhé období zvykání ... Možná když bych znovu kupoval kolo, zůstal bych na 27,5 .. ale to říkám čistě jako možná ... Největší rozdíl vidím v kopci ...
Měl jsem kolo 26",zkoušel jsem 27,5" a mám i treka v podstatně lepší kvalitě než 29",které hlavně používám.S tou obratností je můj názor,že pro běžné užívání je víc než dostatečná a velký průměr kol v horším terénu ji víc než vykompenzuje .V hmotnosti velký rozdíl není.Jistě větší rozměr kol se projeví v akceleraci a následně v setrvačnosti.Prosím,jde jen a můj názor a využití kola,které mému způsobu a pojetí jízdy vyhovuje.
jj, záleží, co je pro koho horší a složitější terén. Pro někoho šotolinová cesta, pro jiného vyschlej kamenitej potok, hluboké bláto nebo hrubé kořeny.
Vždy se musí každý rozhodnout sám podle svých představ,a my se mu snažíme ulehčit (někdy i naopak)výběr předáváním zkušennostmi,které jsou u každého jiné.Jak jsem již dříve napsal o případu,kdy se kamarád nechal přesvědčit ke koupi drahého kolo27,5 s dvojtalířem a po zjištění ,že kolo nevyhovuje si zakoupil již samožřejmě levnějšího krosa.Vlastní dvě kola a žádnému neplní to co potřebuje.
Tak jsem si myslel, že už jsem si na své nové kolo 27,5" zvykl. V pátek jsem projel několik singletracků a už to docela šlo. Už jsem neseděl na kole, které pode mnou nějak jelo. Měl jsem pocit, že to začínám mít pod kontrolou. Dnes jsem se posadil na manželčino 26" kolo, abych ho vyzkoušel po opravě. Jel jsem jen po silnici. To vám byla paráda, jak se to dalo krásně ovládat. Není to jen o zkušenosti, je to tak, že ta veliká kola jsou neohrabaná.
Fulla bych se nebál. Je s ním dost zábava. Nevím však jestli za 30T se dá sehnat obstojný ful, ale možné to je. Nevýhoda jak zde již bylo řečeno je částečná ztráta výkonu při propružení a záběru. Ovšem tlumiče se dají většinou vypnout takže po rovince kde není potřeba zadní tlumič, vypne se a pohoda. Ovšem v lese nebo v terénu se ti to vrátí. POkud jezdíš povětšinu fajnově sjízdné cyklotrasy je asi výhodnější koupit lepšího hardtaila. Jezdil jsem taky HT a po pořízení fulla mě daleko víc baví blbnout víc v terénu.
Zdravím všechny a děkuji za komentáře.
Nejsem nějaký znalec, ale asi budu vybírat z těchto dvou.
Trek X-Caliber 8 - black/firebrand
https://www.kola-radotin.cz/horske-kolo-trek-x...
nebo
Specialized Pitch Expert 650B (27,5)
https://www.kola-radotin.cz/horske-kolo...
Rámem výborný Specialize, ale výbava lepší u kola Trek.
Pokud nejsi nějaký dost dobrý sportovec a nehodláš jezdit po rovinách, ale chceš taky občas potkat kopec, tak bych doporučoval klasický trojpřevodník, převod 3 x 10, zvlášť když chceš mít 29" kola.
Už jsem viděl pár lidí, kterým ve stoupání chyběly převody a chtě nechtě museli po svých.
To je asi pravda, ten kopeček si taky dám a rád, hlavně v lese, ok 3 x 10 je rozumné.
Taky jsem trval vepředu na trojce a zatím jsem ho použil pouze jednou ... Ale jak říká lelek je lepší žebradlo vepředu mít ... :-)
Pojeď někdy s náma a na prostřední placku si z kašpárka taky občas přeřadíš :-)
:-) A kam ?
Ne vážně :-) Jde teda o mou špatnou techniku... Když jedu střední a zadní 10 tak je to ideál na to jet v prudkým kopci ve stoje.. mám problémy s tím najít tu správnou polohu tak, aby neprohráblo zadní kolo a nebo aby to bylo ušlapatelné. V sedě se zase z kašpárka a vyšších pastorků staví pod zadkem na zadní a na stoj to není .. Ale jak říkám je to o mé technice, která je fakt prabídná
Kamkoliv do hor, od Jizerských po Jeseníky a jinak třeba za tři týdny do Beskyd, jedna postel se tam nejspíš ještě najde.
Kolik tak průměrně nastoupáte ?
Co je zadní 10 ? Tím myslíš nejlehčí ? Jak se ti tenhle převod může převracet ? To jseš vyvrácenej dozadu ?
Nervi to silou, nestyď se tam vrazit kašpárka a dát to frekvenčně, v sedě. Vyjedeš toho víc.
Jj nejlehčí... hm možná že to tam rvu silou ... Bylo to v lese v prudkým stoupání, tak kde se skoro ani normálně rozjet nedá. Vyjíždělo z podzadku ... Na kašpárka :-) zase šlapu jak tydýt a nic .. no testnu to :-) díky
No tak ke kašpárkovi zvol druhej, třetí pastorek, abys "nešlapal do hoven", ale rozumně to zabíralo, ale zároveň abys nepoulil oči. Pak se dá vyjet kdeco.
Jestli najdeš čas, přijeď na Beskydování. To není žádná chrtí akce. Jezdí se na pohodu, ale vydatnější kousky.
Dík :-) Chrtí akce :-)) pobavil jsi :-)
Když se ti v kopci zvedá přední kolo, tak se na sedle přesuň trochu víc dopředu. Jen na špičku sedla, aby ti zase to zadní nepřestalo zabírat. Chce to trošku trénovat. Pokud to víš, tak promiň.
Díky. Vím, hledám tu správnou polohu často .. Jak jí nacházíš ve stoje ? Tam se docela odlehčí sedlo a nezabírá :-(
Ve větším stoupání a zvlášť na prašné, šotolině nebo na kamenné drti moc ze sedla se jít nedá. Jak se zvedneš výrazně odlehčíš zadní kolo a samozřejmě začne prokluzovat a to ti vezme hodně sil a k ničemu to není. Je nutné zůstat sedět a jen se víc přiklonit nad řiditka, dýchat a točit frekvenčně.
Príma a co pak uděláš, když přijde nějaký vyšší kořen nebo jiný zdvih? Já tehdy končím, to už neumím.
Větší zdvih ve stoupání?
Buď na to mám dost sil a hlavně dechu a když to i technicky zvládnu, tak to dám, ale bohužel těch sil zase tolik nemám, dech mi brzo dochází, s technikou jsem dost na štíru, mokré a blátivé mi nedělají dobře, takže i dost často končím, slézám, přenáším a tlačím :-)
Nene, špatně jsem to napsal. Prostě jen třeba 20 cm schod. Na rovině žádný problém, v prudkém stoupání pro mne konečná. Zajímalo by mne, jak to technicky řešit.
Vždyť to píšu :-)
Buď mám dost sil a dechu na to abych přední kolo 20 cm utrh a zvednul a vzápětí i zadní a pak to dám.
Až teď to píšeš, díky. No já na to neměl ani dříve, natož teď. Teď jsem rád, že jedu rovnoměrně alespoń do toho kopce.
Jak to že nepíšu a co je tohle "Buď na to mám dost sil a hlavně dechu a když to i technicky zvládnu, tak to dám,"? :-)
Je to prosté, mám na to a sedne mi to, tak dám ledacos až překvapuju sám sebe, nebo to ten den nejde a pak to nedávám.
No mne zajímala hlavně ta technika a o té píšeš jen, že když to zvládneš. Třeba bys to mohl skákat oběma koly naráz, že :D
To bych jistě moh, zrovna tak bych to mohl skákat s přemetem vpřed, případně i s otočkou, kdybych to uměl :-)
Tak určitě :-) https://www.facebook.com/samreynolds26/videos...
Ale je to spíš dolů :-)
Já se naučil na 29" šlapat mnohem delší dobu v sedě, abych méně hrabal. V sedě, pomalu a v klidu toho vyjedu fakt víc. Jinak doporučuju si v blbým kopci poposednout jakoby blíž ke špičce sedla. Tak trochu jako levitovat před/nad sedlem. Moc pohodlný to není, ale na stejný převod mám o kapku větší sílu do prudkého kopce.
Ale ze sedla se to dává většinou v ne úplně extrémních kopcích, pro rychlé vycuknutí, odlehčení. Extrémy je lepší tahat v sedle, lehčí převod a "zalehnutější", rozložit váhu dozadu i dopředu a pracovat s ní, podle toho, jestli se přední zvedá, nebo zadní smeká.
Sezóna je v plném proudu, tak co sis vybral? Pochlub se.
Prostě se nemůžu rozhodnout, ale určitě 29” chci nějakou změnu a aspoň bude sranda.
Tohle je asi rozumné a i cena.
http://www.merida-bike.cz/horska-kola/bignine...
Tady bych musel trochu přitlačit, jestli to má cenu.
http://www.merida-bike.cz/horska-kola/bignine...
Jestli chceš srandu, tak přitlač. Především vzduchová vidlice oproti lacinější pružinovce a pak snad už fortelnější brzdy, než ty všude cpaný altusy nebo acery, nebo co to je vůbec za nesmyslnej šrot. Pětikilo má taky už zastaralej system středu (octalink), šestistovka má servisně jednodušší a i všeobecně lepší současnější Hollowtech II.
A pár dalších už asi ne tak podstatných rozdílů by se asi našlo - třeba přehazka ixtééé :-)
Proc nesmyslnej srot? Zrovna brzdy ma Shimano spolehlivy a dobre fungujici vsechny.
Ale v různých kategoriích různé. Opět materiálem, zpracováním, odolností, ale i účinností. Už i mezi deorkama a alivkama je rozdíl. O altusu si nedělám větší iluze.
A každopádně, na kole za třicítku s víceméně komplet Deore a vyšší výbavou nemají takové brzdy co dělat. Jako šetřit zrovna na šlajfech se mi zdá dost ujetý a od "výrobců" ubohý. Někdo těhle brzd asi dovezl z číny celej parník, rozdávají je hluboko pod cenou a tak je všichni cpou i na kola za padesát. Prasečina.
A co tohle ? To je za menší peníze zas ještě úúúplně jiná písnička. Přímo koncert...
https://www.canyon.com/cs/mtb/grand-canyon/2016...
Co jsem pochytil a dozvědel jsem se, budu rád za radu.
Vidle aspoň ROCK SHOX
Řazení SHIMANO DEORE
Přehazovačka SHIMANO XT SHADOW snad stačí SLX SHADOW
Nevím jestli mám řešit značku, ale asi ne.
Značka - Merida nemá špatnou pověst, slušnej standard.
Přehazka od Deore nahoru je v pohodě.
Řazení důležité, taky Deore a výš.
Není RockShox jako RockShox. A asi lepší vzduchová SR Suntour, než pružinová RockShox.
Ještě jedna věc, tak zvaného kašpárka, jak tu bylo řečeno 2 x 10 nebo 3 x 10 tak ho určitě potřebuji.
Dnes jsem ho v lese potřeboval.
Pokud akorát nepelášíš zvlněnýma cestama, ale občas potkáč i nějaký vyvracák, šutry a kořeny ve zvedání, nebo hutnější bahno, tak se bez kašpárka asi neobejdeš. Sprinterům po hladkých lesních cestách a polňačkách stačí "elegantní" dvoj, nebo i jednopřevodníky.
Šestikilo s kašpárkem bude dobré, jen doufám, že dělám dobře s 29“ projel jsem se a v pohodě, ale ne v lese, tam to může být jiné, ale co.
Tak všechno jinak, už jsem rozhodnut.
http://www.bikeinvest.cz/cube-ltd-pro-3x...
Dobře sis vybral, určitě ti udělá hodně radosti.
Super volba, taky jsem Cubista. Trojpřevodník určitě vykomunikuj. Otázkou je zda v tomto modelu bude. U Cuba je trochu problém v tom , že krámy na sezonu objednávají kola dopředu a Cube pak má výrobní plán a tak pokud je prodají , tak pak většinou nejsou. Ale teď by ještě mohlo být. Co se týče 29tky ... Je to opravdu o zvyk, při stoupání je těžší bych řekl, ovšem bude tě to štvát 200-300 km pak pochopíš, naučíš se víc řadit a v terénu zjistíš jak přes nerovnosti krásně letí.
LTDpročko jsem měl ve 3tácu vybraný. Dokonce black-White. To kolo je neskutečně hezký. Nakonec jsem skončil na AMS 120 protože, když jsem ho viděl vedle pořád jsem kolem něho chodil a myslel si na něj ...:-)
Odkud jsi ?
Ve čtvrtek si jdu pro něj :-)
Praha Západ Dolní Břežany - Lhota
Aha , Já že cyklo-ski Špicar v Jilemnici má docela pěkný slevy na Cubáky. Krám vždy nabušen, a loňské modely má taky a s príma slevou ...
Zdravím všechny, nechci zakládat novou diskusi,
jen dodávám info o kolu
CUBE LTD PRO 3X BLACKLINE 2016, které jsem si pořídil před cca 2 měsíci, maximálně spokojený jen hlavové složení řízení nevydrželo, takže dneska konečně, už opraveno, nereklamoval jsem, nechtěl jsem čekat 30 dní.
Mám najeto jen cca 600 km, opravdu to více nevydrží?
Měl jsi reklamovat. Co nevydrželo?
Hlávko po dobré montáži a seřízení musí vydržet hodně tisíc km.
Ještě prosba, mám Cyklocomputer SIGMA 1009 drát, neustále problém, někdy funguje někdy ne, při zastavení se nerozjede někdy zase jo.
Chci si pořídit nový ale nevím jaký, máte-li nějaké zkušenosti prosím o radu nebo doporučení, děkuji.
Hodně divné, že to vydrželo takhle málo, nebo spíš téměř nic.
Co tomu bylo, že nevydrželo?
Ložiska a to jsem ani nepsal, že začal vrzat střed při větším záběru, mnohem dříve, tak jsem ho nechal vyčistit a namazat, stejně trochu vrže.
Po dnešní jízdě kolo stejně vydává divné zvuky, asi přední kolo, zítra seřídím kotoučovou brzdu jestli trochu nedrhne ale asi ne a to nejezdím žádný extrém jen někdy sjezd v lese, kořeny, brody.
Jinak moc spokojen, až na tohle.
Reklamovat jsem nechtěl z důvodu dlouhého čekání 30 pracovních dní je dost.