Dnešní masívní rojení svátečních cyklistů a zejména jejich nepochopitelné chování ve mně opět probudilo myšlenku, jestli by nebylo žádoucí, aby každý cyklista musel být držitelem oprávnění k řízení jízdního kola.
Stačil by, aby každý, kdo se hodlá pohybovat pomocí bicyklu, absolvoval krátký kurs a poté test, který by vypadal asi takto:
1.otázka:
cyklisté jezdí na silnicích, stezkách a cestách:
a)zásadně vpravo a za sebou
b)mohou střídavě jezdit vpravo i vlevo, vedle sebe, kličkovat dle libosti
c)jsou povinni, je-li to možné, ucpat neprodyšně celou cestu, na zvonění nereagovat
2.otázka:
Pokud se cyklista hodlá na cestě otočit do protisměru:
a)nemusí sledovat situaci za sebou
b)je povinen provést otáčecí manévr nečekaně a nesmí se za žádných okolností před manévrem podívat za sebe
c)musí sledovat situaci kolem sebe, zejména dění za sebou
3.otázka:
pokud cyklista(cyklisté) mají sebou malé děti, jedoucí také na kolech:
a)rodiče jedou před dětmi, děti kdesi vzadu za nimi
b)děti jedou před rodiči, aby nad nimi rodiče měli kontrolu
c)rodiče ponechají děti jet zásadně vzadu, aby se na ty spratky nemuseli dívat a usměrňovat je
4.otázka:
Pokud jedou cyklisté vedle sebe, případně někde zastaví tak, že překážejí v provozu ostatním cyklistům:
a)sledují dění kolem sebe a včas uvolní ostatním cestu
b)cestu zásadně neuvolňují, na zvonek nereagují - at' si jedou ostatní jinudy, nebo jindy
c)pokud se blíží jiní cyklisté a zcela náhodou si toho povšimnou, cestu uvolňují velmi zvolna a neochotně, na zvonek reagují podrážděně
5.otázka:
přednost v jízdě má:
a)ten, kdo jede po hlavní silnici, případně zprava
b)přednost v jízdě má vždy větší skupina cyklistů
c)přednost v jízdě má vždy ten, kdo má na sobě cyklistický dres z Lídlu
Každý úspěšný absolvent kursu by měl také vědět, která ruka (strana) je pravá a která levá.
A jako dárek by každý dostal k oprávnění řídit jízdní kolo také podrobnou mapku s restauračními zahrádkami v České republice..
Je vidět, že jsi si vybral špatný směr pro vyjížďku :o)))
Já si ztěžovat nemůžu - zmizela jsem do míst, kam bylo jisté, že se rodinky s dětmi a sváteční cyklisti nepoženou :o)))
Hele, jsi zkušený cyklista, tak proč se ženeš tam, kde lze očekávat, že se vyrojí rodinky s dětmi a sváteční cyklisti?!?
Dneska se hemžili snad všude a ve velkých hejnech - zima byla mírná, tak žádní nepomrzli...
1b, 2a, 3c, 4c, 5b
Prava ruka je ta, co je na ni palec vlevo
Kdy si muzu prijit pro papiry? :-))
Chaos. Na pravé ruce mám někdy palec vlevo, jindy zase vpravo. Záleží, jak si ji natočím...
Takovéhle základy ježdění na kole nám prozradili už na základní škole, a to na prvním stupni ;-)
Takže netuším proč někteří dnešní takycyklisti musí dělat ostatním ostudu... Buď to opravdu neví, nebo to dělají naopak schválně, protože dokud neudělají nějaký extra průser, tak jsou defakto nepostižitelní :-/
> absolvoval krátký kurs a poté test
Problém podle mě není v tom, že by o tom nevěděli, ale že na to kašlou.
Nevadíme, nasadí se kurz proti kašlání :o)))
Tohle mě dost štve - místo aby se použil zdravý rozum, tak se vymyslí další opatření...
Vymyslíme projekt, zřídíme nějaká ta studijní centra a infostánky, natiskneme hodně obrázkové, plnobarevné brožůry s infografikou.
To by v tom byl čert, aby na to nekáply nějaké ty tučné granty a eurodotace. Města, kraje a ministerstva se pak už finančně přidají. Bude hodokvas...
Blbost je to velká, takže finance na to určitě půjdou vydojit :o)))
Teď jak do toho...
Jaká blbost, ještě chodečák pro chodci a inlajnysti bych zaved. A obnovil bych "šedej mor", je fůra lidí, co nemají do čeho píchnout. Když to vemou pevně do rukou, znormalizuje se to do tejdne. S normalizací máme dobrý zkušenosti!
a nemohli by to být nově vzniknuvši Preventisti kriminality? Sice nemají šedé uniformy ale černé ale šedý mor mi to připomělo taky.
Tak. To jediné zabírá, pořádná propagace a reklama, profesionálně provedená. Se koukni, sice jezdí cik cak, zavazí atd. ale všichni mají blembák na hlavě a cyklistický hadry na sobě :)) To není samo sebou, to je prostě kšeft podpořenej profesionální reklamou.
Vyměň zvonek za policejní sirénu, budeš možná úspěšnější.:-))
Teď ale vážně.
Zkus někdy k takovým takycyklistům přijet, slušně pozdravit a slušně je požádat, pokud by je to nějak zvlášt neobtěžovalo, že by jsi je rád objel, nebo mezi nimi projel a pokračoval v jízdě.
Většinou beze zlova vyklidí prostor a než pochopí, že z nich děláš blbce, tak už budeš dávno někde jinde.
Mluví z Tebe velká nezkušenost. Zabedněnost je Čechách téměř bez limitů. Spíš se s Tebou budou hádat, případně budou i sprostí nebo bude hrozit inzultace. Požádat o průjezd lze, ale ostatní problémy to neřeší. Někdy pomůže klakson s co nejhlasitějším a nejdospělejším projevem. Před autem uhne skoro každý.
Jezdím až na velké výjimky denně. Kdybych sem měl uvést příhody z praxe na toto téma, zabral bych celou diskusi a to se některým místům v sezóně obloukem vyhýbám.
A už si někdy zkusil požádat?!?
Já to praktikuji místo zvonku - když je dojedu, pribrzdím a zavolám "zdovolením nebo pardon". Chvilku to zdrží, ale nemám problém počkat.
Po průjezdu poděkuji.
Překvapivě absolutně žádné problémy, ještě mi kolikrát popřejí pěknou cestu.
Jo, a taky se mi už stalo, že se omluvili.
je to tak jak říká Papji. Anebo je taky dobré volat :"Místo pro královy slony." Každý nejdřív uhne a pak kouká kde jdou ti sloni. :-)
Samozřejmě. Naposledy mne "školil" otec nezvládnutého dítěte v tom problematickém úzkém místě u myší díry na Jižní spojce / A22. Dovolil jsem si zastavit, protože potřebovali čas, aby se zformovali tak, že bude možné kolem nich projet. Kdykoliv se mohl někdo vyřítit směrem od Barranďáku a že tam rekreační cyklisté dokáží jezdit hodně bez mozku. Dovolil jsem si ho informovat, že souběžně jde stezka pouze pro chodce, navíc je v hezkém prostředí, což nebezpečné místo na cyklostezce přilepené na hustý automobilový provoz určitě není (Nad Strouhou). Bylo zbytečné vysvětlovat mu, že ne každý tam jede s takovou rezervou jako já.
Česko je, bohužel, obecně Buranov. Největší kontrast je to vždy po návratu ze zahraničí a to se snažím v ČR vyhýbat místům se zvýšenou pravděpodobností výskytu blbců.
Snažím se odhadnout, co na koho zabere (od slušného slova přes zvonek po klakson), ale je to loterie. Nejlepší bývá minimalizovat kontakt a komunikaci. Se stádem hovězího dobytka se taky nedomluvíš a taky ho nakonec nějak objedeš.
Blbost. Většina cyklistů - blbců už stejně má řidičský průkaz na auto a případně i na něco dalšího. Jediným řešením je kontrolní činnost policie (státní nebo městské). Anebo volbou trasy minimalizovat riziko.
Tak tohle policie opravdu řešit nebude. Sice se občas ve služebním autě na nějakou tu lesní cestu zašívají, ale pouze tehdy, když tam nikdo nejezdí.
To už spíš ten klakson, ale zas kdo by takovou hrůzu vozil na kole, že jo.
Mně se asi nejvíc osvědčilo přijet těm slepohluchoblbým cyklistům až za prdel a pořádně zazvonit - pěkně se leknou. A lekání není nic příjemnýho, tak si třeba příště dají většího majzla.
Sorry, ale s takovým přístupem by ti nepomohlo ani 10 řidičáků.
Zkus zvonek vynechat a říct "pardon"...
To si děláš srandu? Oni se chovají naprosto sobecky, nerespektují žádná pravidla a já mám za nimi div ne zastavovat a omlouvat se za to, že chci projet? Takhle ty blbce fakt vychováš...
Když se někdo chová naprosto sobecky, nerespektuje žádná pravidla a mám ho za blbce, tak se přece svým chováním nezařadím na jeho úroveň.
A mysli si třeba, že jsem i já blbec.
Nemusíš přece na ty blbce řvát, nebo jim nadávat, ale dojet až k nim a tiše požádat o projetí slovem "pardon," to bych si fakt musel připadat za idiota. Nevím, co je na tom špatnýho na ně zazvonit, nebo je upozornit na to, že zde jaksi nejsou sami.
Nemusíš přece na ty blbce řvát, nebo jim nadávat, ale dojet až k nim a nahlas a zřetelně požádat o projetí slovem "pardon". A nemusíš si při tom opravdu připadat jako idiot.
Když to uděláš jak jsi posal, tak jim předem dáváš najevo, že z nich máš strach a to se pak nedivím, že spíše schytáš nadávky, než omluvu.
Slovo "pardon" se používá při zcela jiných příležitostech a také je vyjádřením omluvy. Taky nechápu, proč by moje upozornění na to, že překážejí ostatním mělo signalizovat můj strach z nich...? A pokud ti přijde jako přirozená reakce to, že by mě ještě měli vynadat, pak se patrně pohybuješ na jejich úrovni.
Slovo "pardon" vyřčeno ironicky, nebo "z dovolením" mi spolehlivě funguje. Zvonek ani jiné upozorňovací, či výstražné zařízení nevozím. Každý máme na tuto věc jiný názor a je evidentní, že se neshodneme.
Chovám se k ostatním tak, jak se oni chovají ke mě. A jsem si vědom toho, že i já dělám chyby. Tudíž očekávaná přirozená reakce je, že skupinka blokující stezku uhne a někdy se i omluví. Pokud máš jinou zkušenost, je mi to líto.
Nebo také "chovám se k ostatním tak, jak chci, aby se oni chovali ke mě"...
taky se ti může stát, že se otočí a místo aby uhli tak začnou obdivovat to tvoje krásné kolo. Je to sice milé ale zdržuje to :-)
Je to všechno o respektování a toleranci.
Chodci většinou jdou a zakecají se a zapomenou vnímat okolí, tak je zkrátka požádáním vrátím do reality. Schválně si zkus někdy jít s rodinou nebo partičkou po cestě. Zjistíš, že se i vám stane, že se roztáhnete přes celou cestu a zapomenete sledovat ruch kolem.
Já si na to jednou zkusila dávat pozor a zjistila jsem, že jako chodci jsme stejní trotlové jako ostatní.
Zvonek se mi neodsvědčil a navíc mě z něj bolel palec.
Tolerovat se dají tak tři, čtyři skupinky za vyjížd'ku. Když ale člověk musí tohle martyrium absolvovat snad po každým kilometru, je to neskutečnej oprus a mě tohle věčný zpomalování, zastavování a přemlouváni fakt nebaví. Nehledě na to, že mnozí ani po upozornění pořádně cestu neuvolní. A jezdit kvůli nim někde po frekventovaných silnicích, abych je náhodou neobtěžoval, rozhodně nehodlám. Když si chtějí pokecat, at' si to nechají na zahrádku, na které beztak (naštěstí) záhy skončí.
Probůh, kudy to jezdíš?!?
Osobně se místům s takovou hustotou lidí vyhýbám, protože to není žádné pohodové ježdění.
Když tě ty skupinky štvou, proč nevybereš směr, kde je klidněji?!?
Když žiješ ve velkoměstě a o slunečném a teplém víkendu si chceš na kole někam vyjet a vyhýbat se co nejvíc silnicím, vždycky na tyhle skupinky narazíš. Dál od města už je to OK, páč tihle sváteční cyklisti většinou končí na první, ti vytrvalejší na druhé zahrádce.
To se mi stalo zrovna včera. Přejížděli jsme od Freiberské Muldy k Labi nad Míšní. Celou cestu jsme v podstatě nepotkali živáčka, takže jsme často jeli s manželkou vedle sebe, ale na labské nás rychle srovnali. Ale musím říct, že až na podruhé než jsem si uvědomil, že fakt vedle sebe jet a povídat si nemůžeme.
Na jízdu vedle sebe a povídání opravdu nejsou cyklostezky kolem větších měst moc vhodné. Na to jsou mnohem lepší normální trojkové silnice.
Mně třeba vyloženě nevadí, když vidím někde přede mnou jet dva lidi vedle sebe - tedy pokud tam není fakt velkej šrumec. Měli by ale přitom trochu sledovat situaci kolem, občas se ohlídnout, reagovat včas na zvonek.
Lekat nemá smysl. Na příště to nepomůže a pro teď je zmatkující jedinec horší než ignorant. Když už troubím, snažím se dostatečně dopředu, aby se mohli sebrat. Je ale pravda, že v nouzi se to dopředu nedá.
Lekat u těchto ignorantů smysl právě asi má a možná je to jediné, co na ně zabere. At' si zazmatkuje, s tím počítám.
Když na ně totiž budeš vždycky jen z dálky zvonit, nebo je prosit o uvolnění cesty, tak po tvém projetí cestu opět neprodyšně uzavřou - a to i v případě, že jsou na dohled již další, přibližující se cyklisté.
Oni si třeba příště dají pozor - ale nikoli proto, že by se jim v hlavách rozsvítilo, ale leknutí je pro ně nepříjemné a o nepříjemné zážitky nikdo nestojí, ani tahle individua.
Vzhledem k tomu, že ti nejproblémovější cyklisté mají beztak řidičák a na místo dojedou autem, tak se obávám, že takováhle nadstavba je nesmysl. Ale koukám, že to už tady vlastně zmínil MiBo.
To vůbec není špatný nápad. Otázky testu ještě rozšířit a vylepšit.
No, ale aby to bylo dobře funkční a dostatečně k naštvání, tak bych to provázal s řidičákem na motorová vozidla.
Kdo už měl řidičák a chtěl rozšířit na kolo a neudělal, přišel by i o auto a kdo by ještě na auto neměl a neudělal na kolo, nemohl by 5 let jít dělat ani na auto.
A to by teprv byl ten správný mazec těch nářků :-)
Samozřejmě by to šlo dotáhnout k dokonalosti, při spáchání závažného přestupku na kole by dostal vedle pokuty také zákaz řízení všech vozidel na půl roku.
A to by v tom byl čert abysme se těch otravných cyklistů nezbavili.
Jak tak koukám, někteří pochopili ironii, někteří bohužel ne. Pokud tam nemají smajlíky....
Tý jo, za víkend jsen najel skoro 250km, z toho nejmíň 180 po značených cyklotrasách a hodně po cyklostezkách. A neměl jsem nejmenší problém. Dokonce jsem nepotkal ani značku Cyklisto, sesedni z kola nebo Cyklisto, veď kolo.
Bohužel to ale nebylo to u nás, ale v Rakousku. :-(
Napad mas jak urednik z evropsky unie,ale s tim uz balik penez nevydelas.Besip ve spolupraci s ministerstvem dopravy uz vydava prukazy cyklisty,staci udelat testy, zvladnout provoz na dopravnim hristi a chodit do ctvrty tridy zakladni skoly.
Jeden prukaz cyklisty uz mame tydem doma.
Proč by to nešlo? (Ne)Ziskovek pro "začleňování" všecho a všech možných je taky plná prdel... ;-)
Já bych třeba založil stranu, která by měla název CYKLON. Jejím úkolem by bylo nikoli začleňování, nýbrž vyčleňování nepřizpůsobivých cyklistů....
z Vratislavovy pošty:
Dobrý den pane Fillere,
Narazil jsem na Váš blog (pozn. tenhle: http://filler.blog.respekt.cz/jezdete-po... ) a musím pochybovat o Vašem duševním zdraví. Vy navádíte cyklisty (i ty mladé nezkušené) aby prudili řidiče, blokovali kruháče apod. Vy si zjevně neuvědomujete že i kdyby takových pošahanců byl celý magistrát fyziku nezměníte a můžete si max. na náhrobek vytesat „byl jsem v právu“.
Cyklista nemá na silnici co dělat a už vůbec ne silnici typu magistrála. Sáňkaři ani lyžaři tam se svým sportovním nástrojem taky nesportují. Vyzýváte k ohleduplnosti aniž by jste vzal v potaz že jeden cyklista napáchá za jednu cestu do práce více přestupků než kolona řidičů. ( namátkou jízda po chodníku, přejíždění přechodů, skákání z chodníku na vozovku a zpět, odbočování na červenou atd atd.)
Řidiči moc dobře ví že čím více budou k cyklistům ohleduplní tím více jich bude. Tudíž je to kontraproduktivní. Sám za sebe mohu prohlásit, že nikdy nebudu k cyklistovi ohleduplnější než mě nutí zákon. A věřte že i bez porušení zákona se dá za den pár horkých chvilek cyklistům připravit. A není -li porušení zákona, policie je Vám k ničemu.
Takže prosím nevyzývejte k silniční válce. Nemůžete ji vyhrát. Mnohem závažnější je ovšem fakt že mladým vtloukáte do hlavy že „mají právo“. Toto přesvědčení je může i stát život v krajním případě. A to že měli právo jim bude jaksi prd platné….
Oni si nemají moc co vyčítat. U obou je to od zdi ke zdi a oba mají částečně pravdu.
Místo výzvy k vzájemné ohleduplnosti a maximálnímu dodržování všech pravidel, tak jsou tady výzvy k nějakému válčení, "trestání", vynucování si prostoru a nějakého "práva".
Tohle vážně není řešení, jeden a už vůbec ne druhý způsob.
Jeden (debil) za 18 a druhej (debil) bez dvou za 20...
Kurva už to po dvacátý přepočítávám na kalkulačce a furt mně to nevychází...:-((
Nevychází? Divné mě i bez kalkulačky dost přesně :-)
Nejhorší je fakt, že čím víc lidí si bude vozit ty svý líný rosolovitý prdele v autech (což každým rokem takových jedinců brutálně přibývá),tím míň bude cyklistů - otráví je výfukovými zplodinami, pozabíjí a zmrzačí, nebo je rovnou vytlačí ze silnic, a to možná i přímo zákonem. To aby jim na silnici nepřekážel někakej zasranej cyklista, až si pojedou do trafiky ve vedlejší ulici pro cigára...
Použiju tvůj slovník, abys rozuměl.
V pondělí jsem si v tý prudký dešťovo-kroupový přeháňce vezla tu svojí línou rosolovitou prdel v autě a dojela jsem cyklistu.
Musím říct, že toho debila bych otrávila výfukovými plyny s chutí a okamžitě, protože nechybělo moc k tomu,a bych ho zmrzačila (v lepším případě).
Ačkoli přes déšť a kroupy takřka nebylo vidět (stěrače jely naplno, ale moc nestíhaly), ten magor byl celý v černém, bez jakékoli blikny či reflexu a jel prostředkem pruhu, protože při okraji tekl přes cyklopikťáky potok.
Takže mě osobně takovýhle zasraný cyklisti, co kašlou na svoji vlastní bezpečnost, na silnici dost vadí a fakt si radši budu tu svoji línou prdel vozit v autě než se chovat jako cyklokretén.
Mimochodem taky ti můžu hodit jeden čerstvej příklad.
V sobotu se mně rozhodla nedat přednost nějaká baba-piča za volantem, protože prostě usoudila, že nebude čekat kvůli nějakýmu cyklistovi. Že jsem kvůli ní mohl být na sračky jí bylo jaksi u zádele.
A představ si, to není ještě všechno - asi po kilometru jsem ji viděl, jak zpomaluje u krajnice a chtěla se evidentně otočit do protisměru. Zas jel ale jenom blbej cyklista (já), tak se začala přede mnou klidně otáčet....
Tož, zdá se, že v duchu tvého úvodního příspěvku musela být ta "baba-piča" cyklistka bez řidičáku a jen čirým omylem se zrovna v sobotu, kdy ty jsi jel, ocitla za volantem.
V neděli byla zase zcela určitě na kole na cyklostezce a překážela ti tam. Jo a každopádně mluvila sprostě a koukaly ji špeky:-))
Není nad to, najít si třídního nepřítele a střídat ho po půl dnech podle toho, jak se mi to hodí:-))
Jinak jsem pochopila, že na rozdíl od nás všech, který svými výfuky otráví, zabijí a usmrtí spousty cyklistů až do úplného vyhlazení, výfuk tvého vozu rozprašuje vůni jarních fialek a osvěžuje případné cyklisty na silnicích:-))
To, že v tomto tématu rozebírám blbý chování některých cyklistů ještě neznamená, že za volantem jsou samí géniové, ale logicky jsem to sem nechěl cpát - nechápu, co ti na tom přijde divnýho.
Naopak:-))
Teď je to naprosto vyvážené. Povedlo se ti sem dát příspěvek bez tlustých prdelí, zasraných cyklistů, píči a dokonce i bez sraček:-))
Přiznám se, že nejsem zas až tak moc cimprlich na hrubé výrazivo, koneckonců mezi kameníky a dlaždiči se vyskytují dost často. Ovšem u vysoce ceněné morální autority, která má nutkání otvírat kritické diskuse na téma hrubého vyjadřování mládeže, mě to poněkud rozhodilo:-))
Moje kritika se netýkala hrubého vyjadřování mládeže obecně, ale pouze mladých bab - a to je fakt hnus, když se mladý holky oslovují třeba píčo a je to podobně sexy, jako kdyby třeba chlap nosil podvazky a růžovou halenku.
Taky jsem někde psal, že si vulgarismy šetřím na situace, kdy je budu potřebovat. A třeba ona ženská, o které jsem psal, byla natolik bezohledná a tupá, že ignoruje přednost cyklisty a klidně riskuje kvůli pár vteřinám jeho zdraví a život, se jinak, než píča nazvat nedá...
Jo jo, ty jí seřveš a pak ji potkáš na úřadě (od kterého potřebuješ "jen" razítko) a kde ona tím razítkem "vládne"
To je interesantní situace ...
Tak ji vypičuješ podruhé. V čem je problém? :)
Jak to, že východní a severovýchodní Morava nemá (dosud) status AO (autonomní oblast)?
Vždyť s tím, jak se tam mluví, by ´kratky zobak´ v civilizovaných oblastech Česka tvrdě narazil ...
U nás na nějaké pičoviny není čas. Proto vy se soudíte, my se fackujeme... ;-))
A vůbec: Koukej vypadnout ven na kolo.
Tohle
http://www.novinky.cz/domaci/404816...
přijde a pak zase budeš kňourat, jaká že ´seš pi.a, že jsi nevyužil krásný den!
Práce neuteče, nemá nohy ...
Já už byl dopoledne. Žena mne vyhnala, ať ji nezavazím pří úklidu/vaření nebo čeho to k čertu vlastně. ;-)
Kolečko, zahrádečka, pivečko, teploučko... Jo, tak TAKHLE si to přesně přestavuji!!! :-))
A nezmokl!
Ale kdež, on ji neseřval. On si ta zlá slovíčka šetřil pro nás na web.
Ty mladé holčičky, co jim to tak moc nesvědčí, možná taky čtou nakole:-))
Si piš, že to baba pěkně schytala. Jé mám totiž zásadu, že jak se on chová ke mně, tak se chovám já k němu. A je úplně fuk, jestli je to chlap, baba, popelář, nebo generální ředitel...
Tož to se pak nediv, že jakože čirou náhodou se po pár kilometrech zase otáčela a zase jako na potvoru jsi se tam nachomítl:-))
Jinak já tě rozhodně nechci vyučovat, jen pobaveně pozoruju tvé vyučovatelské a mentorovací tendence, přidělování jakýchsi průkazek k jízdě na kole a hyperkritické reakce na věci a jevy, které sám živě provozuješ.
Je to zábavné:-))
Tvým reakcím nerozumím bohužel ani za mák, nemá to žádnou logiku. A pokud jsi nepochopila nadsázku a ironii, co se tohoto tématu týká, pak jsi bohužel už asi jediná, protože jsem to už pro ty méně chápavé v jednom příspěvku zdůraznil.
Nadsázku a ironii nepochopil někdo jiný...
Napadá mě jediné - zahoď kolo a jezdi autem a všem těm blbejm řidičům to za všechny ukřivděné cyklisty nandej vrchovatě.
A když už v tom budeš, nandej to i těm blbejm chodcům.
A nikoho nešetři!!!
Kolo za kolo!!! Zub za zub!!!
Napadá mě jediné - zahod' kolo, at' nechytneš někde v lese klíště a autem taky nejezdi, protože můžeš narazit na blbě viditelnýho cyklisty. Raději sed' doma u počítače a házej sem nějaký další Tvoje moudra a postřehy...
Ne, ne, to bych si pak mohla myslet, že cyklista vypadá jen tak, jak ji vidíš ty a že jsou kolem nás jen samí debilové, co se pletou cyklistům do cesty nebo mají snahu cyklisty přejet!
O nééé, kolem nás blbečků nejsou žádní samí debilové. Debilové se zásadně rojí vždy jen kolem géniů.
Já bych nechtěla být géniem, to musí být strašně smutný život:-))
Tak proto se mi nic takového neděje. Resp. jen velmi zřídka.
Já už myslela, že žiju na nějaký jiný palnetě :o)))
Možná to bude tím, že na kole trávíš tolik času, kolik běžnej cyklista lovem ledních medvědů...
K pochopení pravidel provozu a ohleduplnosti k ostatním není genialita zrovna zapotřebí.
Takže ty skoro nevidíš na cestu a nepřizpůsobíš této skutečnosti rychlost. Ale kretén je cyklista, který si ráno dovolil nepředpokládat, že odpoledne ho dostihne krupobití a proto si nevzal do krupobití vhodně výrazné oblečení.
Právě že já jsem přizpůsobila jízdu, takže jsem za ním stihla bez obtíží zastavit a počkat až projedou protijedoucí auta, abych ho předjela.
Vhodné oblečení s reflexama a blikna si myslím, že by mělo být pravidlem pro ty, co se chtějí pohybovat v provozu. Blikna či reflex je snad i v povinné výbavě, ne?!?
Musím říct, že na černý ninjy bez osvětlení jsem fakt alergická. Zvlášť když se naperou ve špatné viditelnosti do centra provozu a ještě žádají, aby na ně byl brán ohled.
A co se týká té přeháňky - je opravdu nezbytně nutné jet v tom nejhorším slejváku, když bylo zcela evidentní, že jde o bouřku, která za 5 minut ustane?!?
Event. se výjimečně posunout na chodník, kde porjedu bez rizika, že mě někdo srazí.
Ano, máš naprostou pravdu. Ale proč jsi na těch 5 minut nezastavila a nepočkala než se to nejhorší přežene?
Jezdit v takovém počasí není příliš radostné. Ale už se mi také stalo, že mě pár kilometrů od domu chytla bouřka- měl jsem hlad, byl jsem prošitej a unavenej. Měl jsem možnost zastavit na půl hodiny, prochladnout, totálně vytuhnout a pak se polozmrzlej plazit domů další hodinu. Nebo sebrat zbytky sil, energie a tepla, opřít se do pedálů a za půl hodiny se válet v teplé vaně. A že jsem ráno, o 250km čerstvější, fakt netušil co mě čeká? Hmm, tak to je opravdu opovrženíhodné.
Neviděl jsem ho, ale možná i blikačku měl. Takový ty "duchovitý" s polovybitejma baterkama. V opravdu temné tmě jsou vidět, ale když svítí auta proti, leje nebo tak něco, tak se rychle ztrácí. Ale když mám vostrý, jednowattový světlo, který je vidět i ve slejváku, tak to je fujfuj bezohledné oslňování.
V době předpovědních map i satelitních snímků vím vždy co mně může čekat a to i na cestě.
Osvětlení na kole nemá být žádné duchovité ale řádně viditelné.
A co je mi platné, když v Nymburce zjistím, že cestu do Prahy mi přehradilo krupobití?
Co znamená "řádně viditelné"? Třeba tuhle blikačku? http://dily.maxbike.cz/eshop/blikacka-maxbike... v lijáku přehlédneš i když má funglnové baterie.
Je schválená pro provoz na pozemních komunikacích? Má "cejch"?
Pochybuji.
Nechal ses (opět) napálit (podvést)
Tuto ani v lijaku nepřehledneš
http://www.kupkolo.cz/zadni-blikacka-smart-317r...
Pěkně naprd. V přímým směru je sice vostrá, ale už jen maličko z úhlu je sotva vidět.
Díky konstrukci je viditelné z úhlu 250° a navíc ji mám na kole.
Je viditelná velice dobře ze všech stran.
Jo, když se na ni díváš z blízka a pozorně, tak jo. Ale z větší vzdálenosti už nic moc. Prostě aby ta dioda šajnila, tak je úzce směrová. Taky jsem ji jednou omylem koupil a letěla. Používám smartky tvarově stejné, ale se sedmi diodama do všech směrů. S dobrýma bateriema je vidět velmi dobře.
Máš pravdu mám ji taky
http://cyklosvitilny.heureka.cz/smart-307-r...
Mám blikačku s podobnou vadou, nainstaloval jsem před ni difuzér.
Zajímavé řešení. Fotečka by nebyla ?
Originál, střípek odrazky (lepší než nic) a střípek difuzéru, difuzér od http://www.plexiglas.net/ (mám od nich vzorník, kupovat takový kousek by asi vyšlo dost draho). Světla jsem koupil hned tři, na moje dvě kola + náhradní, protože byla na eBay po 70 Kč včetně poštovného, a kromě toho, že fakt hodně svítí, mají i výhodu v tom, že při chvilkovém výpadku napájení přejdou do módu blikání. U ostatních světel, co jsem měl, znamená ztráta kontaktu na hrbolu zhasnutí, a protože je to vzadu, tak si toho nevšimnu.
Asi lepší než nic, ale tahle "matná" věc bude asi světlo zároveň dost tlumit, ne ?
Zkusil bych asi kus odrazky, ale hladkým k diodě a vroubkama do prostoru. Mohlo by to pak lámat světlo diody do různých směrů.
Přijde mi, že to i přes to svítí hodně. V GME mají i nějaké, které prý propouští 95 % světla, http://www.gme.cz/difuzor-pro-led-listu-klus-hs...
Odrazka se mi naopak zdá, že tolik nepropouští, ale většinu odrazí zpátky.
Difuzér (k fotoblesku) stojí od cca 50,- Kč
Ten má ale optickou a funkční hodnotu pauzáku (nouzové, nedokonalé řešení) před blesk. Za solidní a opravdu funkční kousek vyšpulíš o dost hodně víc...
http://www.srovnanicen.cz/q/Difuz%C3%A9r%20pro...
jj, občas si něčím taky pomáhám. Měl jsem dva ty levnější, místo rozptýlení dělaly různé duchy. Tak jsem se vrátil k tomu pauzáku. Abych vrážel prachy do kvalitního, to zas tak často ho nepotřebuju.
Tahám s sebou (furt a fšude) Smart 307, ta se (mě) osvědčila nejvíc/nejlíp.
No to je trochu problém, Bobe, zdá se to naprosto trivialní, ale není.
Jsou tam dva faktory, ta příroda se jim hejbe a oni přesně nevědí kam a jak rychle, a ty se na tom kole taky hejbeš.
Pak se taky netrefí na kilometr, zrovna teď začátkem tejdne jsme to sledovali z terasy, si kilometr od nás padaly kroupy a živly běsnily, a u nás sucho a pohoda.
Jednou se mi stalo, že navzdory předpovědi "zejtra bude už sucho" jsem tejden jel furt v lijáku, protože jsem nějak stíhal postupovat s tou frontou....
Nikdy nevím, jestli až se budu vracet, nebude náhodou bouřka, tma, mlha, nebo nejlépe všechno dohromady, proto nevyrazím bez skutečně funkčního osvětlení.
Ale prej tím hyzdím to kolo, ale nešť, lepší hyzdit kolo, než zdobit hřbitov....
Tak v naší kotlině se mně ještě nestalo abych nečekaně zmoknul.
A stačí mně na to tablet s připojením na net.
Mrknu na satelitní snímky a vidím kde mně co čeká.
Proto jsem schopen zavčas najít úkryt a nebo tomu ujet.
Zatím se mně to vždy dařilo.
To jsi klikař.
Já to mám spíš naopak, podle satelitu bych tomu měl stihnout ujet, ale pak se ty mraky pohnou rychleji, a já zase jedu pomaleji, a je to tam.
Ale jisté je, že když podle předpovědi má pršet, tak zmoknu, když nemá, tak je to tak padesát na padesát....
Přiznám se, že někam se zašít bylo první, co mě napadlo. Hlavně díky těm kroupám.
Ten nejhorší déšť a kroupy mě ale chytnul dole na mostě a cestou v Chotkáči a pak kolem Hradu prostě není prostor, kam se bezpečně odstavit tak, aby tě nějaký magor nenabořil zezadu. Na prostor kolem Písajdy zapomeň, tam je plno od rána do večera.
Provoz byl takřka nulový, takže jsem se holt rychlostí kolem 20 km/h sunula tím lijavcem dál.
Možnost zaparkovat byla až u Keplerky, ale tam té sibérie byl konec, takže už nebyl důvod.
Bliknu neměl. Ani vypnutou. Díky tomu, že jsem za ním musela čekat až projedou ta protijedoucí auta, měla jsem čas se pořádně podívat a můžu ti říct, že na tohle se teda dívám. Neměl absolutně nikde - z pohledu odzadu - ani náznak odrazky, světla nebo blikačky.
No, ona ta cykloaktivistická výzva z toho blogu Jezděte po magistrále! musí jednomu zdejšímu vpravdě antiaktivistickému cyklistovi znít jako rajská hudba.
Ja, to jsou ty pikantní revoluční paradoxy:-))
Většinu ostatních pražských cyklistů nejspíš výzvy k cyklorevoluci nechají chladnou, protože jsou to vesměs lidé, kteří řidičák mají, auto vlastní a také tím autem občas jezdí:-))
Filler, Filler... Není to ten cykloaktivistický hňup z Avto-matu, který tak brojí za cyklostezky a cyklotrasy všude vč. magistrály a dálnic, ale když mu natáhli cyklostezku/trasu kolem baráku, tak pičuje a vzteká se, že mu kolem baráku jezdí pumpičkáři a cyklozmrdi?
Zas jeden uvažováním vám podobný - jen na druhé straně barikády :-))
Ne, vůbec ne. Připomeneš mi kdy jsem naposledy psal, že jednám s úmyslem znepříjemnit někomu soužití na silnicích? Kdy jsem psal, že do města nepatří vůbec žádná auta? Tak jako to dělá ten magor?
> Cyklista nemá na silnici co dělat a už vůbec ne silnici typu magistrála. Sáňkaři ani lyžaři tam se svým sportovním nástrojem taky nesportují.
Tohle je přesně ten typ lidí, co si vůbec nedokážou představit, že by se na kole někdo dopravoval. Prostě tu myšlenku považují za z úplně jiného vesmíru.
> Sám za sebe mohu prohlásit, že nikdy nebudu k cyklistovi ohleduplnější než mě nutí zákon. A věřte že i bez porušení zákona se dá za den pár horkých chvilek cyklistům připravit. A není -li porušení zákona, policie je Vám k ničemu.
Škoda, že takoví nemají automobil označený, abych věděl, že se k nim mám také chovat naprosto v mezích zákona.
Je to debil, nemá smysl rozebírat jeho plácání.
Takovýhle blb vůbec netuší co v zákoně je. Pokud by jezdil v mezích zákona a plně ho dodržoval, tak nikdy nemůže nikoho ohrozit a omezit jen ve zcela ojedinělých případech, ale nikdy nemůže způsobit někomu horké chvíle.
Naopak on sám by rázem zjistil, že má hodně velké problémy vůbec s autem vyjet protože mu to to ostatní motorová vozidla moc neumožní.
> Sám za sebe mohu prohlásit, že nikdy nebudu k cyklistovi ohleduplnější než mě nutí zákon.
Jistý řecký filozof pravil: Běda státu, jehož občané dělají jenom to, co jim ukládají zákony.
Nojo, jenže v té době asi ještě bylo možné VŠECHNY zákony znát a dodržovat je.
Tomu nějak nerozumím. Jakou to má souvislost s tím co napsal v dopisu ten pošuk?
S tím žádnou, byla to jen reakce na toho Řeckého filozofa. V dnešní době totiž podle mého názoru nelze znát a dodržovat všechny zákony, vyhlášky a nařízení... nebo je to alespoň neslučitelné s normálním životem...
Dělat si na silnici naschvály je samozřejmě cesta do pekla ať člověk stojí na kterékoliv straně...
Nejspíš už to zaznělo, ale ta myšlenka nedává smysl, pouze jsme se dozvěděli, co přesně tě naštvalo. ;-)
Drtivá většina dospělých lidí má podle mě řidičák na auto, takže formálně všechny předpisy zná.
To, že spousta lidí neví, co se v zákoně píše a jedná spíše podle dojmů a pověstí, je bohužel realita. Před časem mě dost zarazilo, že v tom, co platí pro cyklisty, měl dost zmatek i řidič autobusu. To se pak člověk nemůže divit, že se kolikrát lidi za volantem vztekají a přitom se ten druhý chová správně...
Bohužel většinou je to těm lidem prostě úplně jedno. Když je hezky a cyklostezka přeplněná, tak tam na kole radši moc nejezdím, řešil bych dilema, zda pořád čekat nebo riskantně předjíždět. To radši vezmu brusle, pak jedu podobnou rychlostí jako většina cyklistů a jsem v pohodě... aspoň do okamžiku než mi někdo začne vyprávět, že bych na inlinech měl jezdit vlevo... :-)
Zrovna včera nějací dva dementi (páreček, chlap a ženská)... To, že se na kole pohybovali na kole po chodníku, bych ještě zkousl, taky tamtudy občas radši jedu po chodníku než po věčně plné silnici mezi náklaďáky a autobusy, moc lidí tam obvykle nechodí ;-)
Ale že ti dva hovádové se budou s těmi svými krámy srát na zastávku busu zrovna v době, kdy tam z jednoho vystupovalo dost lidí (včetně mně), tak to mi hlava fakt nebere :-( Oba čuměli jak pitomci, bylo vidět jak je vysloveně sere, že "se jim tam motají lidi" a oni nemohou jet svým tempem a musí mezi nimi kličkovat, že by ale z toho kola slezli, když už se tam rojí chodci, a hlavně, když tam podle zákona nemají vůbec co dělat, to fakt nééé :-((( Zprvu jsem měl cuky toho chlapa z toho kola skopnout... Pak jsem si řekl, že vlastně pospíchám domů, a že by to s ním asi bylo na trochu delší konfrontaci, tak jsem zatnul zuby a nechal jsem to být :-)
Nasrali mne ale pěkně, pak nemají lidi nadávat na cyklisty paušálně, když narazí na takováhle hovada :-/
Chybí tam ještě jedna otázka:
Jdou-li po obou stranách frekventované silnice cyklostezky měl by cyklista:
A... užít jednu z nich
B... v zásadě jet po silnici a překážet
C... jet po silnici,protože jet po cyklostezce mu nedovolí jeho ego.
Pojedu po silnici, ne kvuli egu, ale kvuli tomu, se se tam nemotají děti, bruslaři, kočárky a pejskaři, a taky proto, že je na silnici lepší povrch.
Cyklostezky jsou fajn, pokud jsou určeny pro cyklisty.
Pokud jde o smíšenou cyklo/pěšo, tak je to pro dálkaře obtížně použitelné, asi jako by si měl na dálnici každých 50 metrů semafor, musel zastavit a zase rozejet.
Po silnici jedu tak, abych nepřekážel, pokud to je jen trochu možné.
Tyhle slavné cyklostezky jsou tak pro městské cykmisty, nebo pro ocyklené rodinky, zkus si to někdy.
Občas, než stačím zaregistrovat, že tam něco takového je, je tomu konec...
Tak krátké stezky...
To někde (v ČR) opravdu existuje?
Kde, prosím tě?
Třeba v Hradci, podél silničního okruhu, téměř kolem celého města
https://mapy.cz/s/IHMu
Však o tom je i ta dechovka, Okolo Hradce...
Problém je, že ty cyklostezky jsou často dost na prd. Například:
- po Nuseláku ta z města končí na chodníku. Zpátky na magistrálu se už nedostaneš, a pokud chceš pokračovat dál na Pankrác, tak musíš vést přes mostek na Pankráckém náměstí, protože stezka pro chodce a cyklisty končí kousek před ním a nazdar, dál je to chodník
- ta do města tě vyvede do Lublaňské, pak musíš zatočit do Wenzigovy a počkat na semaforech s detekcí, která nereaguje na cyklisty.
- to ani nepočítám, že po obou chodí chodci ve dvojstupu a kvůli provozu neslyší zvonek. Zatímco v silnici není problém jet 35, po stezce jedeš 20 a klidně několikrát zastavíš.
- Obecně je to dost na ztracení pro člověka, který to tam nezná, a někdy si s tím pořádně neporadí ani navigace.
- V Podolí tě stezka zavede do Vyšehradského tunelu, kde je to úzké, musíš slézt a tlačit. Žádné upozornění předem.
- V Dobříši tě zavede kamsi za roh, kde se musíš otočit o 180°, projet mezi parkujícími auty a dát přednost těm na hlavní - http://www.cyklistesobe.cz/issues/1092-stezka...
- Na Budějovické ti tam korzují chodci - http://www.cyklistesobe.cz/issues/1009...
- V Týnci (kopeček nad přejezdem, https://mapy.cz/s/IIbO) tě vyvede do nepřehledné zatáčky s vysokým obrubníkem.
- Při přetnutí nikdo nevyznačí objížďku, příkladem budiž uzavírání Trojské lávky (kde je navíc ještě Cyklisto sesedni z kola) nebo nedávno rozkopaná stezka u porodnice v Podolí.
- Netušíš kvalitu, obrubníky, bahno, štěrk, schody (!!) (Rokytka, Hořejší rybník), možné je naprosto všechno.
atd.
Teď si představ, že někam jedeš 100 km, cestu jedeš poprvé, neznáš to tam a fakt nemáš náladu zkoušet každý kilometr, jestli ta stezka za stromořadím fakt dojede na silnici, kam potřebuješ, nebo tě za sto metrů někam odkloní a budeš se muset vracet. Oproti tomu silnice jsou značené, dá se přiměřeně spolehnout na kvalitu a když je oprava a objížďka, tak si dávají pozor na vyznačení oranžovými cedulkami.
V Podolí tě stezka zavede do Vyšehradského tunelu, kde je to úzké, musíš slézt a tlačit. Žádné upozornění předem.
Na to bych skutečně neupozorňoval, při představě nové značky " Pozor cyklisto, za chvíli bude značka cyklisto veď kolo" a mlaskání značkovacích maniaků a jejich firem na zasírání veřejného prostoru značkami mě až zamrazilo.
Navíc konkrétně Vyšehradský tunel se naprosto v pohodě a značeně dá projet po silnici :)
Tuhle jsem zmiňoval jak je asi 150 metrů průjezdu parkem ze Sliačské je osazeno asi jen 8 značkama na sloupech a většina asfaltu je tam divoce pomalována " cyklostezkou, pěšo stezkou a dělícím prostorem a brzdícími pruhy a dopravními značkami namalovanými na plocho...
Pro jistotu jsem se tam ještě rozhlédl a se zděšením zjistil, že samotné značky cyklostezky v okolí , ty žluté tabulky cca 25x15 cm , mají k dispozici vlastní samostatné sloupky, místo toho aby byly přivěšeny na stávající značky nebo lampy veřejného osvětlení....
Takže jen houšť jen dál volat po lepší informovanoosti chudáků cyklistů, kteří to někde fakt neznají a nemají možnost se tam orientovat protože neexistují navigace, chytré mobily a skoro každý cyklista je debil, který musí jet podle značek a jinak se úplně ztratí , akta X hadr...
> Navíc konkrétně Vyšehradský tunel se naprosto v pohodě a značeně dá projet po silnici :)
Pokud o tom nevíš předem, tak nedá. Na silnici se dá sjet na křižovatce s Podolskou (před kterou je opět značka přikazující vedení, haleluja), která má opět detekci nereagující na cyklisty, případně když si troufneš překřížit dva pruhy a tramvaj, tak se dá sjet u porodnice. Pokud už jsi ale dojel ke značce u tunelu, od silnice tě dělí 200 metrů dlouhý pás svodidel.
> Navíc konkrétně Vyšehradský tunel se naprosto v pohodě a značeně dá projet po silnici :)
Ale tím nevyužiješ cyklostezku, a) na což předřečník narážel, b) což dle zákona musíš.
> Takže jen houšť jen dál volat po lepší informovanoosti chudáků cyklistů, kteří to někde fakt neznají a nemají možnost se tam orientovat protože neexistují navigace, chytré mobily
Ale o tom předřečník nemluvil. Ten psal jen o tom jak si může cyklista dovolit nejet po cyklostezce. Ale když už jsme u toho, nevím o navigaci, která by tohle zohlednila, když navíc ta data v mapě často nejsou.
Ale podle toho co se tady už několikrát probíralo, tak oním tunelem nevede stezka pro cyklisty. Před tunelem je ukončená a začíná až za ním. Proto jsou na silnici vyznačené piktogramy cyklistů.
Tunelem ne, před tunelem jo. A jestli „v daném směru“ pokrývá nebo nepokrývá „v daném směru a pak se kus musí vést“ asi budeme muset nechat na soudu. Já doufám, že by rozhodl, že nepokrývá, protože sám tam jezdím po silnici, ale zase vím, že soudy často produkují blbosti.
Pointa v tomto vláknu nicméně byla, že se po stezce nechám dovést do slepé uličky, a příště už se na nějakou stezku vykašlu.
Takže ty piktogramy jsou na té silnici protizákonně ?
To je mi novinka ?
Navíc tam není cyklostezka ale " stezka pro chodce a cyklisty" vašnosti a tu použít nemusíš !
A pokud jde o úzkost, nechápu kde je problém, prostě se jedná o pár desítek metrů, které člověk holt protlačí.
Reagoval jsem jen na tebe, předřečník je mi šumák, je to zjevně provokace...
Dovolím si upozornit a opravit, že stezku pro chodce a cyklistu musí cyklista i chodec použít. Je to dané zákonem a vyhláškou.
To není provokace, jen navazuje na úvodní návrh testových otázek pro cyklisty :-)
> Navíc tam není cyklostezka ale " stezka pro chodce a cyklisty" vašnosti a tu použít nemusíš !
To není pravda, ve vyhlášce 294/2015 Sb. se u této značky píše:
C 9a Stezka pro chodce a cyklisty společná
Značka přikazuje chodcům a cyklistům užít v daném směru takto označeného společného pruhu nebo stezky.
> A pokud jde o úzkost, nechápu kde je problém, prostě se jedná o pár desítek metrů, které člověk holt protlačí.
Ano, právě o to jde. Chápu, že někdo v tom problém vidět nemusí. Viděl bys problém třeba v tom, když by byl padesátimetrový úsek s tlačením auta na D1?
> Reagoval jsem jen na tebe, předřečník je mi šumák, je to zjevně provokace...
To je mi taky šumák.
Noha dopravního cyklisty se nesmí dotknout země, protože dopravní cyklista, který kolo 50 metrů tlačí do roka a do dne umře hroznou smrtí na podivné puchýře na nohou...
50 metrových úseků s tlačením na D1 je momentálně na několika místech dohromady asi 30 km.
Nedávno jsem tam tudy jel a jen u Benešova jsme stáli 30 minut a na cestě na jižní Moravu pak jeli krokem nebo pro tebe srozumitelněji RYCHLOSTÍ CYCKLISTY TLAČÍCÍHO KOLO takových zhruba 20 km na trase asi 250 km ....
To že novelizovali smíšenou cyklostezku jako povinnou jsem nevěděl. Pak je ovšem divné, proč se ve Vynohradském tunelu neobtěžovali s přeznačkováním a PROČ JE TAM TAHLE PODIVUHODNÁ ZNAČKA ?
https://mapy.cz/s/IK2h
Proč jsi jel po dálnici krokem?
Je tam opravdu omezena rychlost na 5km/h? Není, je tam většinou 80, na krátko občas 60. Jel jsi tam pomalu, protože byl velký provoz.
Ale značka nařizuje cyklistovi tlačit kolo i třeba ve 3 v noci, když nebude široko daleko ani noha. Rozlišuj tyhle dvě věci. Není to zkrátka to samé.
> 50 metrových úseků s tlačením na D1 je momentálně na několika místech dohromady asi 30 km.
Nevěřím. (ani když to beru jako nadsázku)
> To že novelizovali smíšenou cyklostezku jako povinnou jsem nevěděl.
Na zakonyprolidi.cz si můžeš rozkliknout historii. Bylo to tam už 4.10.2011 (http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-30/zneni... i v originálním znění z roku 2001 (http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-30/zneni-0). Nejde o žádnou novinku.
> Pak je ovšem divné, proč se ve Vynohradském tunelu neobtěžovali s přeznačkováním a PROČ JE TAM TAHLE PODIVUHODNÁ ZNAČKA ?
Cyklotrasa je jenom „kudy“ bys mohl jet, negarantuje ti nic o tom, jestli nebudeš muset kolo vést či nést.
hm takže nevěř a vem auto a ve všední den se po D1, když už jsi do diskuse zatáhl a prd o ní víš, pokus projet :) uvidíš kolik úseku budou chodci rychlejší,
novelu cyklostezky , jen jsem si přečetl reakci Henykena a vidím že se spletl : cituji zákon
§ 57
(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.
O stezce pro chodce a cyklisty se hovoří až v odstavci 5 a 6 a POVINNOST JE tam je jen, že cyklista nesmí ohrozit chodce a případně když je na stezce pro chodce a cyklisty značený prostor pro cyklisty, tak má jen jen v něm..
Tedy po smíšení cyklostezce žádná povinnost nevzniká..
O té značce jsi zjevně nepochopil, že tato značka říká,NÉ KUDY BY JSI MOHL JET, ALE že MŮŽEŠ jet po silnici i když ty tvrdíš, že cyklista je povinen použít jen cyklostezku dokonce to vypadá, s tím tvým " garantováním, že by jsi možná kolo najust vedl i po silnici, když je na smíšené stezce značka veď kolo :) ?
Jinými slovy opět opakuji, tunel lze po silnici naprosto pohodově projet a komu se nechce ten to může protlačit a dál se cítit šikanován...
Někoho to zjevně baví :)
> ve všední den
> pokus projet
> chodci rychlejší
Já pořád čekám na úsek, kde se musí _vystoupit_ a _tlačit_. Autem do Brna jsem jel naposledy 2012 a určitě jsem nikde vystupovat nemusel.
> Tedy po smíšení cyklostezce žádná povinnost nevzniká..
Jenže zákon 361/2000 není jediná věc, kterou se musíš řídit. V něm dokonce většina značek vůbec není zmíněna. O značkách je tu vyhláška 294/2015, a tam je to zcela jasně.
> O té značce jsi zjevně nepochopil, že tato značka říká,NÉ KUDY BY JSI MOHL JET, ALE že MŮŽEŠ jet po silnici
Značka "přikazuje chodcům a cyklistům užít v daném směru takto označeného společného pruhu nebo stezky." Není tam nic o tom, že můžeš jet jinudy, prostě ti přikázala jet tamtudy.
Navíc ta značku ukazuje, kde se jede a kde se tlačí ... co chceš víc na tom vysvětlit ?
Garanci jízdy a garanci tlačení ?
Ta značka zase tak podivhodná není, naopak si myslím, je velmi dobrá. Dává ti na vybranou jestli na kole jet, nebo kousek s kolem jít.
Tohle se tu rozebíralo už 100x ... Značka platí jen pro danou komunikaci, pokud se pohybuju po komunikaci někde vedle, tak se touto značkou řídit nemusím. Až na výjimky speciálně vyjmenované v zákoně, jako je například Stezka pro cyklisty (ale ne už Stezka pro chodce a cyklisty, ta výjimku nemá).
Přečti si zákon a vyhlášku, něbo alespoň tuhle diskusi. Už se i tady několikrát upozorňovalo na povinnost užít stezku a je jedno jestli pro cyklisty nebo chodce a cyklisty. Je uložená zákonná povinnost.
Stačí číst zákon:
LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD
Obecná ustanovení
Článek 4
(1) Povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod.
Pokud se někdo nějakou vyhláškou pokouší uložit nějakou povinnost, je to nejspíše v rozporu s Listinou (a tedy i Ústavou).
To myslíš vážně to co jsi napsal?
napiš, že si děláš legraci a byl to jen fórek, jinak si o tobě začnu fakt myslet něco hodně divného.
Tohle nemůže myslet vážně nikdo kdo jen krapet přemýšlí a uvažuje.
Jen malá nápověda, co třeba vyhlášky města a obcí? Ty jsou také v rozporu s Ustavou?
Docela by mě zajímaly ty 3 minusy, resp, 2 minusy (1 bude nepochybně od Hraboshe :-) ), co špatně na tom co jsem napsal?
Fakt by to ti dva tentokrát mohli napsat. Je to docela zásadní věc.
Ty mínusy asi nebudou mít vztah k tématu. Ty máš za šikanování :-)
Aha, tak tahle varianta mě nenapadla.
No jo, šikanování partičky, tak to bude nejspíš ono. :-)
Tady se dávaj mínusy nejen za obsah, ale i za to, kdo to napsal. Nemáš tady jen sympatizanty.
To se mi i docela ulevilo, to by taky nebylo normální a měl bych krapet obavu :-)
Tak když to máme brát takhle, který zákon konkrétně hovoří o institutu "špuntaře" a jeho oprávněních ? Jestli žádný, porušoval jsi onehdá svým konáním Listinu práv a svobod, omezoval jsi ostatní ;-))
Že ty si vždycky nějakým blbým žvástem umíš tak hezky naběhnout a ukázat, že vůbec neznáš zákony. Ani ty nejběžnější, které se přímo dotýkají tvých aktivit.
Shromažďovací zákon, pořadatel shromáždění.
Byl by nějaký odkaz na jeho povinnosti a hlavně práva ? Že může lidem říkat, kde je jakej stánek a kudy by měli jít, to beru. Ale zajímalo by mě to organizování a řízení dopravy - ve znění zákona.
84/1990 Sb.Zákon o právu shromažďovacím, §6, §7, §14
Ale to jsou práva a povinnosti svolavatele, pořadatele a účastníků - interní. jedni vůči druhým. Nikde tam ale nečtu nic o tom, že by nějaký pořadatel byl oprávněný řídit dopravu, zatavovat vozidla. Ty to tam čteš ? Kde, konkrétně.
Za prvé: §14 odst. 2 písm. a se vztahuje na všechny. Pořadatel samozřejmě žádná vozidla nezastavuje ani neřídí dopravu (ve smyslu 361/2000 Sb.), "pouze" vydává pokyny podle 84/1990 Sb.. Je to "prováděcí zákon k ústavě", tím pádem to je větší klacek než běžný zákon (např. 361/2000 Sb.).
Za druhé: podle §14 odst.2 písm. b,e,f,h je vjetí autem mezi účastníky Cyklojízdy přestupek bez ohledu na pokyny pořadatele.
Počkej počkej počkej. To si to vysvětluješ moc zeširoka.
Tvé odkazy jsou jen o tom, co je považováno za přestupek. Bez bližší specifikace. A přestupky ať si řeší policie, nebo úředníci. - Mě ale jde o institut "špuntaře", pořadatele bránícího vjezdu vozidel. Z jakého titulu tuto činnost vykonává. Kde má konkrétní, zcela konkrétní !! paragraf, k této činnosti ho oprávňujícího. Bez nějakého domejšlení a podivných odvozujících konstrukcí. Má-li někdo vykonávat konkrétní činnost, bude přece v zákoně napsáno, že ten který dotyčný s kterou funkcí má to které oprávnění - konkrétně k zastavení vozidel a bránění jim ve vjezdu.
Nemá-li tuhle oporu v zákoně, omezoval ostatní svévolně a porušoval tím tvoji oblíbenou Listinu ;-)
Pořadatel má oprávnění vydávat pokyny. Takovým pokynem může být "zastavte vozidlo". Pokud je za neuposlechnutí pokynu pořadatele stanovena sankce, je zjevné, že pokynu musíš uposlechnout.
Najetí vozidlem do účastníka shromáždění (pořadatele), který se pohybuje v prostoru, kde se koná shromáždění, je přinejmenším přestupkem proti shromažďovacímu zákonu. Přestupek je i samotné vjetí vozidlem do prostoru kde se koná shromáždění.
Nějak nechápu o co ti jde. Autem se do Cyklojízdy najíždět nesmí a to rovnou podle několika bodů.
Ve všech těch paragrafech čtu jen o pokynech účastníkům shromáždění. Takže "nelezte na tribunu", nebo "nešlapte do macešek" bude v kompetenci. Ale šofér přijíždějícího auta (pokud nejede na shromáždění) k němu nemá žádný vztah. Takže takový pořadatel ho tak leda může hezky poprosit (jako každý jiný spoluobčan), ale určitě mu nemůže nic nařizovat.
Kurňa, přestaň si hloupě vymejšlet a dovozovat nenapsané. Ptám se tě, kde je zastavování vozidel konkrétně uvedené. Jestli nikde, napiš naférovku "nikde". A bude to.
O.K., tak když už je někdo takovým "pořadatelem" (a teď to nemyslím ironicky, ale dávám do uvozovek kvůli zvýraznění) na cyklojízdě, je písemně uveden na ohlášení takové akce úřadům mezi všemi těmi "pořádajícími"? Jinými slovy, "má na to papír", který ho opravňuje nějak zasahovat do silničního provozu, ale samozřejmě i v případě nějakého jeho průseru z něj pak nesnímá i zodpovědnost?
Nerad bych teď četl, že úřadům nahlášeným organizátorem je třeba Filler, ale podle momentální potřeby se pak těmi špuntaři stávají náhodně vybraní jedinci z davu... Protože takhle si oficiálně organizovanou akci opravdu nepředstavuji.
Za mých mladých let se u takových hromadnějších akcí za prvé provádělo nějaké, alespoň minimální, školení/poučení těsně před akcí jak se tam chovat, co tam dělat a taky co tam nedělat, co si k lidem mohu dovolit, co naopak nemohu atd.
Za druhé takový člověk byl viditelně označen, minimálně nějakou páskou na ruce...
Tady při těch cyklojízdách bych si špuntaře představoval alespoň s reflexní vestou na sobě.
...akci opravdu nepředstavuji... a mám za to, že tam takovýmto způsobem instalovaný špuntař nemá vůbec žádnou pravomoc a řidiči aut, kterým se bude snažit blokovat cestu, se na něj vlastně mohou zvysoka ;-)
Z principu jeho funkci a užitečnost u nějaké takové akce chápu (i když samotný výkon těhle samozvanců bývý kolikrát tristní).
Ale abych to vrátil na začátek - zajímala mě zcela konkrétní opora v ZÁKONĚ, když tam Hrabosh tak vehementně vyskakovat, že pokud něco není v zákoně, tak je to v rozporu s Listinou a je to omezování. Zákon s něčím konkrétním teda zatím nedodal (a ani nedodá). Asi to skončí, jak s Peroutkovým gentlemanem... :-))
Ne, žádný jmenný seznam pořadatelů není a ani být nemůže. Shromáždění totiž může být i neohlášené a tam by se jmenný seznam předem dodával dost blbě.
Motorista do účastníků shromáždění autem najíždět nesmí (vysvětleno někde poblíž). K tomu není potřeba žádný pořadatel. Na fakt, že to nesmí dělat ho může upozornit libovolný člověk, ani to nemusí být účastník shromáždění či pořadatel.
jj, takže typická hra na rovné a rovnější. Někdo musí mít v zádech zákon, aby neporušoval Listinu a neomezoval druhé - jiný zákon pro svoji dopravně regulační činnost nepotřebuje. Například se podle zákona o chovu akvarijních rybiček někde sejde a pak dle své úvahy zablokuje silnici, protože se rozhodnou někam někudy jít.
Fakt tam furt nikde nečtu, že s právem shromažďovacím nějak souvisí právo řešit dopravně organizační záležitosti. V zákonech je totiž zcela konkrétně vypsáno, kdo, kdy a za jakých okolností smí zastavovat vozidla. Špuntař tam fakt není.
Ale když už si chceš přikrucovat paragrafy podle svých představ, tak hlavně nebuď k jiným tak blbě kategorickej, pak ti to nikdo nebude vyčítat. Takhle si o to akorát říkáš.
Tam se píše jen o povinnostech účastníka shromáždění. Ergo ostatím účastníkům silničního provozu kretén ve žluté vestičce nemůže ukládat povinnosti, jelikož jej k tomu zákon neopravňuje.
Tak co, pořád si ještě myslíš, že vyhláška je v rozporu s Ústavou, nebo to byl od tebe jen hodně hloupý žblept a slušný úlet?
Tak co, jak se k tomu postavíš?
Vyhlášky obecně nejsou v rozporu s ústavou. Konkrétní vyhláška v rozporu s ústavou být může. Další dotazy?
Například tato vyhláška: http://www.jindrichovice.cz/files/00000007.pdf byla zrušena jako protiústavní: http://www.jindrichovice.cz/files/00000059.pdf
Přestaň hloupě blábolit a psát voloviny, od samého začátku šla řeč o Vyhlášce č. 294/2015 Sb.
Blábolení, kličkování, odvádění řeči a pozornosti. Ale kulky na uznání chybky to nemá. Vždyť to není poprvé :-)
Žádná chybka se nekonala. Není co uznávat.
Stala, konkrétní zákon jsi nedodal. Jen si něco z něčeho hloupě dovozuješ, protože by se ti to tak líbilo ;-))
Jaký konkrétní zákon bych měl dodávat a proč by jako jeho nedodání měla být "chybka"? UGH?
To máš tak mizernou paměť, že už si ani nevybavíš (nebo alespoň nenaroluješ nahoru) o čem šla řeč a od čeho se to odvinulo ? Zamysli se nad sebou ;-)
Paměť mám dobrou. Psal jsem, že jsem přesvědčen, že příkaz uvedený v komentáři k dopravní značky je v rozporu s ústavou a tudíž neplatný. Není mi vůbec jasné jaký zákon bych k tomu měl dodávat a proč. Zamyslet nad sebou by ses měl spíš ty.
jj, domáhal ses tam ukládání povinností na základě zákona - tak jsem se tě, čistě principielně, optal, jak je to se zákonností "špuntaře", omezujícího ostatní a ukládaajícího povinnosti zastavit a čekat. Odkazu na zákon jsem se nedočkal.
Nemůže civil řídit dopravu jen při couvání či otáčení vozidla? A na přechodup pro chodce, pokud přechází banda děcek?
Já teda nevím, ale i na cyklozávodech organizátoři dopravu řídit nemůžou, musí na to mít policajty. A docela hodně se používají hasiči, zřejmě tu pravomoc mají také. Prostě UNIFORMA, ne žádný podělaný civil. ;-)
Takže když vymyslím nějakou blbost a spojím ji oslím můstkem s nějakým tvým příspěvkem, tak budeš mít povinnost mi odpovědět?
Na takové odvádění pozornosti dlabu. Argumenty musím dodat jen pro svoje výroky.
S čekáním se to má tak, že k tomu není zapotřebí pořadatelé, na to stačí samotná existence shromáždění. Což je pro tebe nepohodlný a tak to ignoruješ.
Ok. Když budeš mít ve vyhlášce v komentáři k IZ1 (dálnice) uvedeno, že na takto označených komunikacích se smí jezdit nejvýše rychlostí 110km/h, tak to ÚS bez keců zruší, protože vyhláška nesmí řidičům ukládat povinnosti nad rámec zákona. Se stezkou pro chodce a cyklisty to je stejný. Akorát zatím nikdo neměl důvod se o takovou kravinu soudit.
Píšu jasně, že je potřeba číst zákon a vyhlášky k němu vydané.
V naprosté většině zákonů je přímo ustanovení, že ministerstvo je zmocněno k vydání prováděcí vyhlášky. Zákonodárce přímo ukládá povinnost ministerstvu vydat vyhlášku, kterou budou upravena příslušná ustanovení zákona a budou podrobněji upravena pro jejich běžné užívání.
Všechna ministerstva a všechny nejvyšší správní orgány mají už ve svém statutu uzákoněné právo vydávat vyhlášky ve svém oboru, pokud je potřeba někde něco podrobněji upravit.
Aby byly nařízení a vyhlášky platné a především účinné, musí být zveřejněny ve sbírce zákonů, stejně jako zákony vlastní.
Pokud je nějaká vyhláška vydaná a zveřejněna, tak platí dokud ji ministerstvo samo nezruší nebo ji nezruší Ústavní soud, protože nebyla vydaná v souladu se zákonem a jako celek zákonu odporuje.
Pokud obecný soud a následně i Ústavní zjistí, že vyhláška (zákon) obsahuje jedno špatné ustanovení, tak zruší pouze jen to špatné a ne celé.
A teď k tomu podstatnému. Už sám zákon č. 361 od samého počátku ukládá cyklistům povinnost užít stezku, pokud je zřízena. Normálně by to mělo stačit takto napsané a neměly by být diskuse zda na tuhle stezku ano a na tuhle už ne, protože všechny to jsou stezky pro cyklisty a některé jsou i pro chodce. Jenže bohužel ministerstvo dopravy při vydání vyhlášky č. 30 to malinko zkomplikovalo, když výslovně povinnost uvedlo pouze u stezky pro cyklisty a ne u dalších. Ve vyhlášce už to být zmiňované nemuselo, protože povinnost je uložená v zákoně.
Ministerstvo mělo výklad, že povinnost užít stezku byla na všech stezkách a protože bylo neustále plno dohadování a slovičkaření, tak to v nové vyhlášce č. 294 upravilo a tak, že platí na všech stezkách.
A teď Hraboshi, v čem je vyhláška neústavní?
Přiznej, že jsi plácnul volovinu a můžem toho nechat. Takhle se už jen vykrucuješ a kalíš vodu.
Ve staré vyhlášce 30/2001 to bylo uvedeno úplně stejně jako v nové vyhlášce. Nezměnilo se tam nic, až na to, že tam připsali, že ty stezky může použít i jezdec na osobním přepravníku.ˇ
Furt dokola:-))
Zkus si to přečíst pořádně a pak porovnat obě znění a ten tentokrát opravdu pořádně, rozdíl bys měla najít.
Řekněme, že jsem natvrdlá, což opravdu jsem. Mohl bys mi, prosím, ve zkratce ten opravdu rozdíl z pohledu cyklisty vysvětlit?
Byla bych ti moc vděčná a jistě by to bylo užitečné i pro ostatní.
Děkuji předem.
Nejsi, opravdu ne. Zato u sebe si tím teď tak úplně nejsem jistý.
Někde jsem četl rozbory a upozornění na rozdíly v novelizacích zákona a hlavně v nové vyhlášce. Byly tam i větší pasáže o cyklistech. Teď to bohužel nemůžu najít.
Porovnával jsem obě vyhlášky a asi mi došlo co mě krapet zmátlo. Z textové části vyhlášky vypustili výklad značek a značení a přesunuli to do příloh ke grafické části. Nějaké změny ve výkladu tam jsou, ale ne ve vztahu k cyklistům.
Omlouvám se za vnesení chaosu, ještě zkusím dohledat co a kde jsem čet. Docela by mě zajímalo co tam bylo přesně napsané.
Vím jaké je stanovisko ministerstva ke stezkám a jejich povinnému užití cyklistou a že i policie by se tím měla řídit, tak to na cestách řeším až podle situace a zatím problém žádný.
Jenom pro příklad možné řešení jak se vyhnout dohadování zda cyklista musí nebo nemusí. Až takhle jsme to s tím dohadováním dotáhli, že to každou obec stojí desítky tisíc navíc.
Včera jsem přijížděl do Nového Bydžova, kde se také hodně jezdí na kolech a tam nějaké dohadování nepřipouštějí. Cyklisté musí po stezce :-)
https://mapy.cz/s/Jpxe
Tak, tak.
No a ta cedule zákazu vjezdu cyklistů?
To jsme si holt těmi neustálými puristickými dohadovačkami vykoledovali:-((
Teď, když budeš chtít za tou cedulí zákazu po 100 metrech odbočit doprava do dvorku, tak budeš muset před cedulí zákazu přejet na stezku vlevo, jet po ni sto metrů a pak znovu příčně přes silnici.
Zbytečná komplikace pro všechny. Ale kdo chce kam...
Když to tady tak čtu, nebylo by lepší místo puristi používat označení fundamentalisti - cyklofundamentalisti?
U purismu jde spíš o stylovou čistotu, než o význam.
Wiki: fundamentalismus - označuje směry, vyžadující doslovný výklad základních textů a jejich aplikaci do života. Bývá spojen s přesvědčením o absolutnosti vlastní pravdy, provázeným netolerancí k odlišným názorům.
Podle vyhlášky platí značky pro komunikaci na které jede účastník provozu v daném směru jízdy:
§ 3
Platnost svislých dopravních značek
(1) Svislá dopravní značka umístěná vedle pozemní komunikace platí pro celou pozemní komunikaci v daném směru jízdy s výjimkou značky upravující zastavení nebo stání, která platí jen pro tu stranu pozemní komunikace, u níž je umístěna.
(2) Svislá dopravní značka umístěná nad vozovkou platí pro celou vozovku v daném směru jízdy. Je-li však nad vyznačeným jízdním pruhem umístěna zákazová nebo příkazová značka, platí jen pro jízdní pruh, nad nímž je umístěna.
Z toho si dovoluji usuzovat, že nakonec u nás v Újezdě nad lesy si to, že značka někde vedle silnice na nějaké cyklostezce je platná jen pro cestu po které jede účastník, někdo uvědomil a vedle " povinné cyklostezky" ještě pro jistotu mrsknul zákaz pro cyklisty na silnici
https://mapy.cz/s/JqfN
Ach jo.
(3) Svislé dopravní značky „Stezka pro chodce“, „Konec stezky pro chodce“, „Stezka pro cyklisty“, „Konec stezky pro cyklisty“, „Stezka pro chodce a cyklisty společná“, „Konec stezky pro chodce a cyklisty společné“, „Stezka pro chodce a cyklisty dělená“, „Konec stezky pro chodce a cyklisty dělené“, „Stezka pro jezdce na zvířeti“, „Konec stezky pro jezdce na zvířeti“ a svislé dopravní značky zónové (konec zóny) lze, je-li to vhodné, umístit pouze při levé straně pozemní komunikace na rub jiné z uvedených dopravních značek.
Ach ne pro Lanna ,
jenže právě tak se to na spoustě míst kudy jedu vůbec nedělá.... jsou tam značky na cyklostezce , ale neviditelné z hlavní komunikace .
Konkrétně třeba ten průjezd Vyšehradským tunelem (jak jsem zde dnes dával i s pohledy z mapy) není nokde silnici značen tak, aby byť v protisměru, ale pořád ještě viditelně z komunikace po které údajně cyklista nesmí jet bylo zřejmé, že vedle se celou dobu nachází povinná cyklostezka :)
Neústavní je v tom, že cyklistovi ukládá povinnosti nad rámec zákona.
§ 62 Dopravní značky
(5) Prováděcí právní předpis stanoví význam, užití, provedení a tvary dopravních značek a jejich symbolů.
Zákonodárce v silničním zákonu tedy neumožňuje úředníkovi v prováděcím předpisu stanovovat účastníkům silničního provozu dodatečné povinnosti. Vyhláška pouze stanoví jak značka vypadá, jak má být velká a jak se má osazovat.
Znovu- když bude v komentáři k IZ1 (dálnice) uvedeno, že po takto označených komunikacích se smí jezdit maximální rychlostí 110km/h, tak to ÚS zruší, protože v zákoně je napsáno 130km/h.
V tom případě je neústavní také v tom, že řidičům motorových vozidel ukládá zákaz nad rámec zákona:-))
Já vím, že nepřiznáš, že si šlápl hodně vedle a teď to budeš neustále překrucovat a budeš mlžit.
Je mi to v konečném důsledku celkem jedno, protože o výkladu zákona a vyhlášky nerozhoduje naštěstí Hrabosh podle toho jak jemu by se to líbilo a jak by mu to vyhovovalo.
Ona vyhláška řeší, jak se jezdí rychle po dálnici nebo jiných silnicích? Nekecej, kde? Zkus to najít :-)
I kdyby ve vyhlášce bylo chybně uvedeno, že na dálnici je max. rychlost 110, tak by Ústavní soud vyhlášku nezrušil, ale jen tohle jediné chybné ustanovení, pokud by k tomu někdo dal podnět a ministerstvo by to neopravilo samo jako technickou chybu.
Jenže se na kdyby nehraje, takže nic takového není.
Tak znovu, v čem je vyhláška č. 294/2015 neústavní, v čem je v rozporu se zákonem?
A buď konkrétní a nepiš tam nějaké tvé nesmyslné kdyby.
Nemůžu přiznat, že jsem šlápnul hodně vedle, protože jsem tam nešlápnul.
Vyhláška neřeší jak rychle se jezdí po dálnicích, neřeší ani kdo po dálnici smí a nesmí jezdit. A stejně tak neřeší kdo smí a kdo musí po stezce pro chodce a cyklisty. Vyhláška by to řešit klidně mohla, stačilo by to napsat do komentáře ke značce.
Ukládá cyklistovi povinnost, nad rámec povinností zákona. Rozpor spočívá v tom, že zákon cyklistovi přikazuje užití stezky pro cyklisty, stezku pro chodce a cyklisty nezmiňuje.
A jsme zase na začátku. Tohle je jen tvůj osobní výklad a ne výklad tvůrce a autora zákona a vyhlášky, které jsou schválené, platné a hlavně účinné. A účinné budou dokud to ministerstvo nezmění nebo na podnět Ústavní soud nezruší.
Zatím se tak nestalo, tak ti nezbyde nic jiného než se tím řídit nebo vyvolat spor a napadnout vyhlášku, že je neústavní.
Zajímalo by mě z čeho pramení tvoje tvrzení, že vyhláška ukládá povinnosti nad rámec zákona. To jsi někde vyčet, nějaká studie, nebo jen tvůj osobní názor?
Lelek: děkuji za tvou starost, zákon i vyhlášku mám přečtené opravdu dobře. Jak už jsem zde vysvětloval, stezka pro chodce a cyklisty by musela mít v zákoně speciální výjimku (podobně jako ji má stezka pro cyklisty), aby mohla značka na jedné komunikaci ovlivňovat chování účastníků provozu na jiné komunikaci. Tuto výjimku nikde v zákoně nevidím.
A pozor, z hlediska zákona není stezka pro cyklisty a stezka pro chodce a cyklisty to samé, poznáš to podle toho, že se v příslušném zákoně tyto dvě stezky výslovně rozlišují (je tam například paragraf pro chování chodců a cyklistů na stezce pro chodce a cyklisty, jiný paragraf pak pro chování chodců na stezce pro cyklisty). Prostě podobně jako například zastavení a zastavení vozidla, taky to vypadá podobně, ale zákon tyto pojmy rozlišuje.
Čili striktně právně puristicky auta a motorky na stezku pro chodce a stezku pro cyklisty nesmí, ale na stezku pro chodce a cyklisty mohou?
Přesně takhle to dopadlo u nás když otevřeli Labskou z Děčína k Čertově vodě. Našlo se pár vyčůránků, kteří tam prostě začali jezdit, když je to smíšená stezka ...
A policajti to prostě obhájit proti "puristům" nedokázali :o(
Dopadlo to přidáním dalšího sloupku se zákazem vjezdu mot. vozidel a dodatkovou tabulkou s vyjímkami. Nakonec ještě došlo na zábrany.
https://mapy.cz/s/JccU
Zdá se mi, že v sousedství nějak nemají tyhle "puristy", tedy cyklisty, motoristy, nebo obecně lidi, kteří vyhledávají kdejakou skulinku kterou by mohli vy(zne)užít pro SEBE. Tam je těch cedulí míň, na stezky často není jasný zákaz, ale vjede tam autem jen opravdu ten, který tam nezbytně musí/potřebuje.
To snad jen u nás musí být na všechno extraspeciální ZÁKON, takzvaný zdravý rozum a obyčejná skromnost a soudnost nestačí :-(
U mě to je dané tím, že se na pár místech na chodník napráskaj cedule a po cyklistech se požaduje, aby tamtudy jezdili, když tam maj tu cyklostezku. Že je každých 200m přerušená, motaj se tam chodci jako nudle v bandě a všude samá díra? A co jako?
Z panelový cesty dálnici jen pomocí cedulí taky neuděláš.
Fakt to po tobě někdo v reálu požadoval? Já takhle ignoruju smíšenou stezku (původně byla dokonce jen cyklo) od jejího vzniku a nikdo zatím nic.
O chodníkách a jednosměrkách (bez cyklo-úpravy) raději pomlčím :o)
Před lety mě takhle v jednosměrce viděl měšťák, když jsem ho míjel, otočil se na druhou stranu. Dneska už je to tam legální.
No jo, je to tak a je to škoda.
Jedni (cyklisté) hledají v zákoně kličku, proč na smíšenou stezku nemusí, druzí (autaři) hledají v zákoně kličku, proč na smíšenou stezku mohou.
Když to takhle půjde dál, tak se dopracujeme k tomu, že na silnici vedle chodníkové cyklostezky se budou dávat cedule zákaz vjezdu cyklistů:-((
A vzniknou specializované stezky pro bruslaře, jiné pro rychlé cyklisty, další pro pomalé, ještě další pro kočárky (včetně maminek), pro pejskaře, pro běžce .... a na každé bude les značek a záplava piktogramů, včetně všech vyjímek.
už jsem četl, že je málo stezek pro koně. a v německu měli na cyklostezkách značku zákaz jízdy koňmo
Netuším o jaké vyjimce píšeš, nikde žádná vyjimka není. Stezkas pro cyklisty žádnou vyjímku nemá, je uvedeno kdo na ni smí a musí jet a kdo na ni nesmí. Totéž je uvedeno také u stezky pro chodce a cyklisty.
Zkus to nějak popsat co myslíš tou vyjímkou a že ji má a tamta ji nemá.
U smíšené to po letošní novelizaci už neplatí (že použít nemusíš).
Nicméně, i tak na to dost z často ... a z vysoka. Nehodlám skončit v nějaké pasti typu schody (což je fajne třebas s naloženým kolem).
Po cyklostezkách ale samozřemě jezdím. V Rakousku. Tam je dělají skutečně pro cyklisty, ne pro úředníky a aktivisty "aby nějaké byly".
No a taky jsem tam tlačil, například na přejezdech na jezech jsou někde tak na málo otevřené brány, že by tam projížděl jen zarytý cyklopurista :) a na několikakm úseku před Linzem je asi 30 bočních ulic, přes jejich ústí by cyklista také měl kolo vést a na vedlejší silnici je přitom zákaz cyklistů.
PAST!
Tam může místně neznalý cyklista plynule akorát plavat Dunajem a nikde tam není značka, že plynule se to dá někudy objet..
To samé ve Francii, tam si i dávají záležet, pokud je to možné, oby oddělili i chodník od cykostezky.
Fajn je taky výrazné barevné značení přejezdů přes silnice, prostě aby ten za volantem měl šanci tě tam očekávat. Nebo naopak, tam kde můžeš čekat pěšáka.
Tohle je velmi frekventovaná městskä stezka:
https://youtu.be/SAHDwQLeACU
A tahle zase taková meziměstská:
https://youtu.be/oLtvcI8_I2s
A nakonec "kanálovka", když dobře natrasuješ, přejedeš nějak takhle půl Francie...
https://youtu.be/nprtkLl8qlc
Musím přiznat, že to ani v novelizovaném zákoně nikde nevidím:
§ 57
(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.
Vždyť tu povinnost tady přímo cituješ :-)
Je-li zřízena stezka je cyklista povinen.
No a zkus si ještě k tomu zákonu přečíst vyhlášku, ta je také součástí zákona.
Je vždycky nutné číst i prováděcí a vysvětlující předpisy, ne jen vlastní znění zákona.
Ještě jednou: povinnost užít stezku pro cyklisty je v zákoně, povinnost užít stezku pro chodce a cyklisty není v zákoně, ale ve vyhlášce (294/2015).
Ano. A ve vyhlášce to bylo i předtím.
Porovnej současnou vyhlášku s předchozí 30/2001.
Ve vyhlášce tato povinnost platí jen pro ty, kteří se po dané komunikaci pohybují, značka nemůže přikazovat něco někomu, kdo se pohybuje po jiné komunikaci než u které je daná značka. Na to by musela být v zákoně výjimka a ta tam je jen pro stezku pro cyklisty a ne pro stezku pro chodce a cyklisty.
Stále dokola a stále zbytečně ...
> Ve vyhlášce tato povinnost platí jen pro ty, kteří se po dané komunikaci pohybují
Takže je to tam zbytečně?
> Na to by musela být v zákoně výjimka
Proč?
Přijel jsi Podolskou sem
https://mapy.cz/s/JoqP
a zabočíš doprava na Podolské nábřeží a pak dojedeš sem na cyklopikokoridor
https://mapy.cz/s/Joum
https://mapy.cz/s/Jotu
Odkud a jak se máš dozvědět, že vlevo za protisměrem je místo, kterým máš povinnost jet ?
A z druhé strany přijedeš Vnislavovou nebo Libušinou případně na Libušce a zahneš doleva na nábřeží a přijedeš sem
https://mapy.cz/s/JoyT
a sem https://mapy.cz/s/JoyT
a pak po cyklopiktokoridoru sem
https://mapy.cz/s/JoBx
kde je tam nějaká značka dle vyhlášku nutící cyklistu opustit silnici byť jen tím, že by zaznamenal nějakou povinnou cyklostezku jeho směrem ?
Nikde žádná taková v dohledu není...
Kousek od Mníšku od Rymaní vede značená cyklotrasa po této komunikaci:https://mapy.cz/letecka?x=14.2747774&y=49... Z druhé strany (Od Mníšku) je tato značka: https://mapy.cz/letecka?x=14.2673442&y=49... Ten úsek je dlouhý cca kilometr a v mapě je značený jako cyklotrasa: https://mapy.cz/turisticka?planovani-trasy&... Podle těch značek by to té cestě (ač je dost široká a projelo by po ní i auto) cyklista nesměl vůbec jet,pouze vést kolo. Tak nevím,proč tu cestu kreslili do mapy jako cyklotrasu?
Ano, to by šlo uhádat na to, že o tom nevíš. Ale když o tom víš…
Btw. na odkazu https://mapy.cz/s/JoyT je fotka stará, od zimy už tam značka je.
Jak je to potom stejnou logikou s přechodama pro chodce ? Je-li přechod v blízkosti, je chodec povinen ho pro přejití použít. Taky je ten přechod vlastně úplně někde jinde, než odkud chodec přišel a i jide než kam míří :-)
Ludek: Rád bych se zeptal, jak poznám, že se jedná o jinou komunikaci. Komunikace se zpravidla skládá z hlavního dopravního prostoru (např. vozovka) a přidruženého prostoru (např. chodník). Pokud chodník osadím značkou stezka pro pěší a cyklisty, stane se z něj automaticky nová komunikace? Jako např. u Vyšehradského tunelu? Nebo je to myšleno jinak?
To je konečně správná otázka (čekal jsem ji mnohem dřív). Odpověď na ni neznám, podobně jako třeba nevím, jak daleko od silnice ještě může být Stezka pro cyklisty, kterou jsem podle zákona nucen použít. To všechno zákon nedefinuje nebo je to tam napsáno dost vágně či nejednoznačně.
Já myslím, že "v daném směru" je docela srozumitelně napsané.
Tobě by koukám vyhovovala obdoba "Jízdního řádu města Prahy" z počátku minulého století. V něm byla řešena přednost a směry jízdy automobilů na konkrétních pražských křižovatkách. Stačilo namemorovat a bez přemejšlení jen jezdit :-)