Před časem jsme uveřejnili postřehy Laury Kopecké z německého Freiburgu. Další článek této autorky popisuje atmosféru německé společnosti a její vztah k cyklistům.
to jsem teda zvědav na můj plánovaný průjezd Německem od východu na západ a zpět v květnu. Když to čtu, tak se mi tomu ani nechce věřit (nebo teda chtěl bych tomu věřit, ale po zkušenostech od nás to moc nejde).
Jo tak konečně chápu moje překvapení když jsem začal jezdit na kole po Německu, jak byli ti ridiči až na výjimky slušní.
Vážená paní,
je hezké, že v Německu to děláte jinak, tak se nenavážejte do českých cyklistů.
- v česku, jak píšete, je jízda po městě sebevražedný sport a proto kritizujete čechy, že hodí kolo na auto a vyjedou za město!
- horská kola - pokud se chcete vyhnout dopravě a cyklotrasy (nikoliv cyklostezky) jsou mnohdy vedeny mimo hladký asfalt, a konec konců při stavu silnic v čechách ... já osobně vidím horské kolo pro českou cyklistiku jako ideální.
- dát si po výletě pivo - no a co?
- jezdit na kole v oděvu k tomu určeném? Co je na tom šaptného? Cyklooděvy mimo jiných funkcí jsou barevné a nápadné a to zlepšuje pasivní bezpečnost. Co je na tom špatného?
Jezdím na Moravě a také znám pár míst, kde debilové z příslušného úřadu vedli cyklotrasu po úzkém chodníku v exponované rekreační oblasti. Když se tam zamotá cyklista do vodítek a plazících se nemluvňat je vinen?
Znám ve svém \"rajónu\" jedno místo, kde údajně cyklisté likvidovali cestu - na Pálavě - kde je to nebezpečné, tam nechť je jízda kolmo zakázána. Co na tom. A zase je to otázka příslušného orgánu.
Takže, kritizujte tam, kde je to vhodné a nebuzerujte ty, kdo se snaží vykličkovat při podmínkách, které jsou.
Užívejte si svůj ráj!
Martin
Martine, martine, ulevil jsi si? V Česku jezdí řidiči jak prasata a nedávno se diskutovalo o nadměrném počtu mrtvých ve statistice na obyvatele.. Jezdím často na kole v Německu a tam hned poznáš, jak ohleduplněji tě předjíždí auto v porovnání s těmi tady na silnicích. Také jsou němci daleko vpředu s cyklotrasami, než u nás. Není divu, právě hlásili že letos bude rekordní počet cyklistů v Německu - přes 30 miliónů. Jestliže máš problémy c němci ještě z války, neznamená to, že tvoje nenávist musí platit pro tuto generaci.
Vážený pane "Jezdim v SRN",
možná jste si nevšiml, nemám problém s němci, nikde nic takového neříkám ani náznakem.
Autorce netykám, ač mě svojí kritikou popudila.
Vaše námitky jsou zcela od věci, byť Vaše tvrzení jsou správná a souhlasím s nimi. S obsahem mé námitky však nijak nesouvisí.
Podepsal jsem se ...
Nezdá se mi, že by se dalo s autorkou souhlasit ve všem - zejména ne s postřehy týkajícími se Čechů na kole. Nicméně němce v jejich přístupu k cyklistice obdivuji (i když mne někdy trochu štvou). Nejde jen o německé cyklostezky.
Důvody:
1. Nepamatuji, že bych v Německu narazil na nesmyslný zákaz jízdy na kole (na rozdíl od Rakouska)
2. Jsou úžasní cestovatelé. Všechno mají na cestu dokonale připraveno.Výbavu, trasu, průvodce, mapy. V podstatě jen kontrolují jestli cesta souhlasí s mapou a průvodcem. Proniknou tam kam jiní nedojedou. Najdou jiné cesty, jiné způsoby přejezdů atd.
3. V turistických oblastech němci i Rakušani neobyčejně vstřícní. cedule Vítejte s kolem nebo Přespání i na jednu noc atd.
4. Slušné možnosti dopravy vlakem - v regionalzug.
5. Kdykoliv, kdekoliv zabloudím a nebo se dostanu do problémů (např. Sardinie, Španělsko, Naxos atd.) tak když už nevím jak dál sednu si a čekám až se objeví první němec a pomůže. Většinou je z Bavorska, ti cestují nejvíc. Funguje to 100% (zatím).
6. Jejich cestovky mají výborné nápady a vědí kdy kam se má na kolo jet. Většinou mají i perfektní popis akce.
Myslím si, že máme od nich co se učit. No a samozřejmě - ti řidiči !
..."zaprvé – je německá společnost ve všech směrech obecně na vyšší kulturní úrovni"...to mě teda pobavilo :=), jinak souhlasím,že podmínky pro cyklisty jsou v německých městech určitě lepší.
Já bych s tím teda nezačínal, ale když už tak, je třeba říci, že je to (o té kulturní úrovni) pravdivé konstatování.
.
Jedním z důvodů proč jsou Němci tak ohleduplní k cyklistům (vždy to tak nebylo) je mj. i skutečnost, že řidič je automaticky považován za viníka nehody s cyklistou (tj. jako u nás alkoholik za volantem). Poté co pár lidí zruinovalo placení nákladů na léčení rozmašírovaného cyklisty (vymáhá je pojišťovna), každý si dává pozor aby se mu to nestalo.
Myslím, že téhle debaty se účastnit snad ani nemá cenu. Jen bych každému doporučila (a to cyklistům i automobilistům bez výjimky) zajet se někdy podívat do Německa nebo Rakouska - kdo nevěří uvidí na vlastní oči, že cykloturistika v Česku je oproti tomu pěkně adrenalinový sport, a navíc se třeba přiučí i některé jiné věci - třeba jak by se k sobě měli lidi chovat ....
Včera jsem si projel nějakých 60 km v Horní Lužici (Oberlausitz). Takže postřehy: Cyklostezek spousta, téměř v každé vesnici je alespoň označený pruh na chodníku. Často je mezi vesnicemi paralelně se silnicí cyklostezka. V Budyšíně (Bautzen) jsou buď chodníky s pruhem pro cyklisty, nebo na kraji silnice asi metr široký rudě natřený pruh, kterým rozhodně auta nejezdí. Takovými cyklostezkami je Budšín protkán křížem krážem. Před Budyšínem jsem musel asi 6 km jet po velmi frekventované silnici č. 96. Bylo to strašné, jedno auto za druhým, fakt hnus, ale neměl jsem pocit, že by mě ti motoristé nějak ohrožovali.