Tak jsem se rozhodl dát ještě jednou šanci tomuto řetězu, který mnozí cyklisti s oblibou preferují před jeho dražším bráchou HG-93. Většinou uživatelé tohoto levnějšího řetězu s oblibou tvrdí, že je zbytečný kupovat devadesáttrojku, páč je rozdíl jen v povrchové úpravě článků.
Byl bych tedy rád, kdyby mně tedy někdo dokázal vysvětlit, proč mně HG-53 vydrží směšných cca 200km, načež je KO, kdežto při použití řetězu HG-93 měním po cca 1500km....?
To rasuješ na MTB v bahně ? Jestli na treku, tak i těch 1.500 je úplně směšných.
Ne, žádný rasování v bahně, jen poflakování na treku :-)
Těch 1500 (i více) není sice moc, ale 200kiláků na řetěz je naprostá katastrofa, i kdyby stál stokorunu.
A jak jsi na to opotřebení po 200 km přišel ? Měříš čím ? A měříš nový řetěz i po těch 200 km ?
To je šílený, to bych po dnešku už měl sotva 40 km do výměny :-))
Tak novej jsem neměřil, páč předpokládám, že jsou stejně dlouhý.
Poprvé jsem měřil po 150-ti kilometrech, kdy měrka už zapadla na druhej zub.
Při měření při cca 200 km už měrka zapadla ne třetí, místy dokonce na poslední zub!
Nejsem si sice jist, jestli je měrka kalibrovaná, nicméně u HG-93 mě takto ukazuje až po nějakých 1500 a více kilometrech.
HG-53 jsem měl celkem dvakrát, vždy stejná situace....
Hmm, tak to vidím s měrkou na popelnici. Zkus někdy měrkou změřit nový řetěz, nebo lépe řetěz změřit jinou, odzkoušenou měrkou, nebo ještě lépe solidní šuplérou (né tou plastovou za tři pětky z obi ! :-)
Měrka za to nemůže :-)
Myslím, že je v cajku. U HG-93 je měrka po několika stovkách km na prvním, max. druhým zubu. A cže by byl HG-53 z výroby delší je asi blbost.
Myslet znamená hofno vědět ! Měrka na novém řetězu zůstane nahoře a nikam nezapadá. Ty posuny jsou pak setinkové, nebo desetinkové. Zajeď si k nějakým řemeslníkům, ať ti řetěz změří pořádnou šuplérou, nebo porovnej s někým měrku.
Jediný, co mě napadlo jako možnost tak rychlého "vytahání" je to, že by na to mohl mít vliv stupeň opotřebení převodníků (kazeta je zánovní).
Pak by ale musel logicky tak rychle jít do kopru i 93, že jo. Tak jako jediný rozumný vysvětlení pro mě je, že HG-53 je vyráběn z většího bláta...
Z většího bláta být vyráběn může (asi i bude), ale snad ne až takového. Jak už jsem psal výše, napřed zkontroluj měrku. Je to divný. Třeba vyhazuješ dobrý řetězy předčasně.
Tak pořádnou šupleru doma mám, zkusím přeměřit. Jenom mně prosímtě připomeň tu míru, kolik má max. mít.
132,2 by měl mít fungl, 132,9 by měl být na výměnu.
Co jsem tak někde na diskusích BF zahlédl, tak u řetězů Shimano někteří pobrekávají, že už u nových kousků naměřují o pár desetinek víc (otázka taky jakým krumpáčem to měří :-)
Třeba Campa C9 mívá míň než tu základní míru. A Shimano řetězy naznám. Beru jen C9, nebo Sramácké.
Dík - dojedu čerstvej koláč a jdu změřit.
Mimochodem ty sramácký řetězy - jak řadí na SH komponentech? Nejsou hlučnější, neřadí hůř atp?
Nevím, hlučnost neřeším, mám tonus, hlavou mi jezdí vlaky a neustále houkaj :-)
Ale ne, je to všechno normálně kompatabilní. Nevím, na co jseš ty zvyklej, ale mě to připadá v normě, nepozoruju žádný zřetelný rozdíl proti kolům, co jedou kolem mě. Hlavně na horácovi mi kombinace převodníků a kazety Shimano s řetězem a přehazkou Sram chodí na cvrnk, to je podstatný.
Však jednou zkus a kdyžtak se po 200 km vrátíš zase k Shimanu :-)
Ale připrav se na jednu výhodu, od které se ti už nebude chtít couvnout. Místo předpotopního nejtování zažiješ luxus rychlospojky :-)
Tak rychlospojku samozřejmě používám taky, páč jinak by to ani nešlo, když před mazáním peru řetěz v benálu.
Ten Sram 971 vyzkouším, příště ho koupím.
a uvidím.
Na Sh devítkovej řetěz teda Sram spojka jde normálně ? Jednou jsem dával známýmu osmičkovej řetěz a na něj teda osmičková spojka nešla.
Jasně, používám ji už poměrně dlouho.
Na osmičkovej myslím nejde, jednou jsem zkoušel tu osmičkovou spojku na osmičkovej řetěz na kolo mý ženy a taky mně to nešlo. Na devítkový jde ale devítková rychlospojka v pohodě.
No já to tam nedostal. Možná není osmičkový řetěz jako osmičkový řetěz. Už nevím, co to bylo za typ. Ale byl moc široký, spojka do sebe nešla vůbec zavlíknout. Bejčil jsem vší silou. A pak jsem teda vyrazil pro trn a trapně nejtoval...
Tak koláč byl skvělej, nicméně k výsledkům měření:
Šuplera ukazovala na několika místech 132,6, někde 132,7, 132,5 ) nyní po nájezdu cca 300km.
Měrka (aspoň ta má)tedy není opravdu přesná, jak strašil ronda - tedy k hovnu.
Řetěz by teda měl bejt zatím OK, uvidíme.
Zejtra plánuju cca 150 km, pak zas přeměřím.
HG-53 mě vydržel stejně jak HG-93 a to něco mezi 1500-1800km.
Nyní používám PC971 neprany a jen mazaný vydržel o 1000km více.
Pro šťouraly, měřeno měrkou:-)
Já používal dlouho na treku Sedis- po jeho "zmiznutí" leta Sram 830(na osmikole) a jen jednou (Sram nebyl k mání hned)jsem nahodil Shimano HG 71. Po 800km v porovnatelném terénu šel do kopru- Sram běžně 1800 a víc km (před 132,9)- od té doby jen Sram a mám min. jeden "v záloze"....
Taky beru jenom ten – levný, bytelný, trvanlivý, se sponkou, naprostá spokojenost.
http://www.ebay.co.uk/itm/SRAM-PC-830...
Jen mě tak napadlo – nemůže být chyba způsobena tím měřením? Zkus přestat měřit, možná budeš překvapen jak se najednou životnost takového obyčejného řetězu dokáže prodloužit :-).
Jenže pak kromě řetězu bude muset vyměnit i kazetu a s trochou smůly i převodník.
To je pravda, ale kazeta i převodníky se časem ošoupou / otlačí / zezubatí i když budu měnit předpisově podle měrky. Řazení s vytahaným řetězem určitě není tak tiché a tip top jako s novou sestavou a věřím že někoho to může iritovat, avšak když mě toto příliš netrápí a hlavní pro mě je že sestava nestřílí a pořád spolu všechno dobře šlape, potom s ohledem na ceny kazet srovnatelné s cenou řetězů (nebo dokonce i levnější), z finančního hlediska mi jako nejekonomičtější vychází vymačkat z řetězu všechno co se dá, a teprve až začne na kazetě střílet, tak je po nějaké 10-20x delší kilometrové době než by se mělo dle měrky (absolutní číslo tu nehraje roli protože každý z nás řetěz trápí trochu jinak) vyměnit společně. Plus třeba i převodníky když je potřeba, ty ale často vydrží i ještě jednu dávku než na ně přijde řada.
http://cestovani.idnes.cz/diskuse.aspx...
http://www.nakole.cz/diskuse/20585-jake-naradi...
Ten 32-převodník na prostředním obrázku pravda moc nevydržel, kupoval jsem ho samostatně jelikož sousední 22 i 42 byly pořád ještě dobré, ale nějak jsem při objednávání přehlédl že je to zrovna jeden z těch šmejdů co se odstěhoval do Humpolce. :-(
Nedávno při koupi nového kola jsem dal navíc záměrně přednost osvědčenému 8-stupňovému systému na úkor o třídu nižší Aceře – provozní náklady na řetězy a kazety budou tak ještě o něco nižší než u devítky. A když Acera nevydrží nebo bude zlobit, nahradím starým dobrým držákem – jednorázová investice, Alivia jsem na žádném z předchozích kol nikdy neměnil - přežily i rám.
> tak je po nějaké 10-20x delší kilometrové době než by se mělo dle měrky
Já to teda takhle nechal jenom jednou, když jsem byl ještě mladší a blbější než teď :-), a to začlo střílet asi po 6000 km. Tak to nebude 10násobek…
Už jsem tu popisoval, že nejlepší mi přijde ojet tři řetězy do půlky a pak na plno a pak vyměnit všechno.
No jo no, každý holt máme své zkušenosti.
http://www.nakole.cz/diskuse/18954-prehazovacka...
Mně se tento způsob osvědčil, proto to tak dělám :-).
Tak ja HG50 menim vetsinou po 8 tisicich a nadavam, ze ho porad zdrazujou... :-)
Tentokrat, kdyz budu menit krome osmikolecka i trojtac, tak zkusim pockat az do 10ti, ale prehazovacka uz zacina protestovat...
Nicmene pouziti na lehokole asi bude o necem jinem nez u tebe. Hlavne taky musim cenu retezu vynasobit tremi (respektive neco pres dva a pul).
Já jsem přešel na SRAM, protože je podle mne nový kratší než nový SHIMANO a ve výsledku déle vydrží. Komponenty obou značek jsou slučitelné, nakonec můj horák tak byl i z výroby. Na crossu jsem se teď vrátil k SHIMANO kazetě kvůli unašeči (XT). Řetězy kupuji obvykle střed, tzn. 73 a ne 53 u SHIMANA. Nicméně příklon k levnějším řadám jsem v servisech zaznamenal a i 53 už jsem několikrát měl.
Výdrž 1500 km na crossu je pro mne nepochopitelně krátká, zvlášť pokud jedeš i na třetí zub měrky. Určitě doporučuji překontrolovat to šuplerou a pokud je opotřebení pravda, tak i prozkoumat, jak je opotřebení rovnoměrné (zuby). Jestli se o řetěz správně staráš, tak je to špatná technika jízdy (silové šlapání, nízká frekvence šlapání...).
Na MTB bych to bral. Bláto a jiný sajrajt plus delší trasa, tam je to možné.
Výdrž 200 km na crossu je buď vysloveně vadný kus (doporučuji přeměřit nový řetěz) nebo nevím co.
Někdy je problém s měřením, že užší měrka nebo šuplera jde napříč řetězem a hodnoty jsou proto významně horší.
to jsi asi koupil nějakou mizernou napodobeninu, protože to je blbost. Na nákladním kole mám HG71, a vydrží těch 2 tisíce, ale tahám za tím klidně 4 metráky vlek,bahno, terén atd... tudíž to dostává slušnou sodu. Tak mi neřikej že měníš řetěz na treku po 200km. tos koupil nějakého zmetka.
Ty vogo, já tam mám něco takovýhodle
http://www.global-sport.cz/retez-kmc-x-893-box...
a měnila jsem to po 13000 i s kazetou a převodníkama, protože jsem chtěla jinou kazetu a menší talíře. Převodníky teď ještě jezdí na druhým kole. Kdybych měla měnit řetěz po 200 km, tak bych o víkendu místo vejletu měnila řeťaz, na žádnej vejlet bych nejela a nemusela bych vlastně ani řetěz měnit :))
Ty jo, tak to jsi fakt dobrá:-)
Ja mám řetěz vymeněný za 10minut:-)
Koupit řetěz. Nastudovat, jak to má být dlouhé, jak se to rozpojuje, jak se to spojuje, splašit potřebný nárychtung, najít brejle, rozdělat to, začít tam rvat to nové, najít a posbírat, co z toho spadne, zas to tam zkusit narvat, se setměním uklidit bordel, umýt ruce, jít spat a doufat, že to bude držet, řadit..., jestli jo, tak to druhej den po otestování umejt a namazat, celej víkend - víš kde :-)
To dej raději odborníkovi, zjevně to nezvládáš:-)
Jsem se teď byla podívat a arab už má s tim novým řetězem skoro tisícovku, dyť jsem to ještě ani pořádně neotestovala! Hucul už má taky přes tisícovku, ale kolik má ten jeho řetěz nevím, já ho s tím koupila, ale vypdal nejetej (hucul), tak ani ten řetěz nebude mít o moc víc, akorát někde leta rezavěl.
Přece jim nebudu kupovat řetězy dvakrát do roka!
Tak já samozřejmě neměním řetězy po 200kilácích. Běžně používám HG-93 a ten vydrží přes 1500km. Když mám na něm nalítáno přes 1000km, dávám starší kazetu a jezdím do cca 2000km. Pak dávám novej a přehazuju zas zpátky tu novější kazetu. Takto nehrozí zničení kazety při přetažení řetězu a nemusím to furt hlídat.
Dyť od tebe tady čtu, že lítáš obden stovku a víc. To ty kazety a řetězy přehazuješ každej tejden ?
To je asi nedorozumění, tak často a tolik nejezdím:-)
Ty kazety jsem třeba letos přehazoval jen jednou. Je to otázka několika minut a při tom pořádně můžu pořádně očistit benzínem kazetu, očisti a znova namazat ořech, praporky....
Letos mám nalítaných nějakých 2700km, řetěz jsem měnil letos podruhý. Ted' jsem akorát před tejdnem začal jezdit častějc, páč jsem začal jezdit i do hokny na kole. Mám to z domu 15kiláků.
Na treku letos 2.744 km ;-)
Řetěz jsem měnil asi někdy v loňském roce, nebo možná už předloňském ? Strašně to letí. Už ani nepamatuju. Ale už má po. Teď půjde i s prostřední plackou.
Tu prostřední placku bych měl pomalu už taky vyměnit, ale ještě něco na ní nalítám. Akorát je problém sehnat ji ve verzi s 38zuby.
Kolik máš tak kadenci běžně na rovině ? Lítáš padesátkou, nebo to sotva okuluješ ?
Co máš za nábu ? Já kvůli tomuhle letos sáhnul po Novatecu. Do Shimana lezu jen v nouzi nejvyšší a s krajním odporem. Nenávidím ty titěrný kuličky.
Ale kam se to hrabe na klasický šroubovací pětikolečko od Favoritů. Měl jste ho někdo rozrabovaný ?
Nechce se mi to všechno číst, ale přestal jsem například kupoval Shimano HG-40, protože měl parametry "vytahaného" ne po 200 km, ale už jako nový.
Přešel jsem na Sram PC-850, tedy znovu po x-letech.
Tak já na tom HG-40 jezdím a jsem spokojenej v kombinaci s osmikolečkem. Řetěz v klidu najezdí kolem 3000km. Jezdím sice na horákovi, ale natěžko po asfaltě. Nevidím důvod měnit.
Kazetu jsem zatím nikdy neměnil kvuli tomu že by byla zničená od řetězu. Povedli se mi lepší kousky ...
Jo, s osmikolečkem si rozuměl. Ta kazeta bude mít už 50 tisíc km a pořád slouží, jsou používané a rovnoměrně opotřebované všechny stupně.
Řetěz (přesněji 2,5 řetězu) ale přehazuju z jednoho kola na druhé, nejdřív ho projezdím na prvním, kde je Rohloff a tomu pastorku ten HG-40 nějak nedělal dobře.
Musím to sem doplnit - životnost kazety se konečně krátí.
Už nemám 2,5-řetez, kterým bych nahradil stávající, kde naměřím 134,2 mm.
Na kole 1 si už nemůžu dovolit ho až takhle ojet, aby šel použít na kole 2.
Zkusil jsem zajetý, co měl 132,6 mm a to už teda neprojde. Skáče na pěti z osmi koleček.
Tak šel zpátky starý - ještě chvíli vydrží, snad to přední jednotác snese. Pak bude po dlouhé době nová kazeta.
Jezdím taky řetěz HG-53 a na bajku vydrží od 1600 do 2800km. Měřím měrkou a měním mezi 3 a 4 zubem. Kazeta vydrží cca 8 řetězů. Jen ten poslední, co mám teď, byl nějaký divný. Při prvním měření (800km), měrka prodadla úplně. Takže na to kašlu, kazeta už je stejně nejspíš v háji. Pojedu ho, dokud nezačne dělat problémy a pak půjde i nová kazeta a prostřední převodník.
Pro šťouraly - mám pořád jednu měrku, už určitě víc než 10 let. :-)
"mám pořád jednu měrku, už určitě víc než 10 let."
No právě, už je ošoupaná :))
Je to kvalita ČZ Strakonice. Samozřejmě ocelová. :-)
Hele a nejezdíš náhodou na převody třeba vpředu 24, vzadu 11 nebo podobně?
Využiji tohle vlákno, ať nezakládám nové.
Dneska jsem přeměřoval řetězy na kolech.
Na horském mám Shimano HG-53 (9.sp) na cyklokrosce Ultegru CN-6701 (10.sp).
Na horáku najeto 2300km, z toho asi 1100 km na těžko - řetěz mezi prvním a druhým zubem měrky.
Na cyklokrosce najeto 2700km, většinou po silnici a měrka propadna úplně na doraz.
Mazivo stejné, stejně tak i čištění.
Tohle mi hlava nebere. Ultegra vydržela vždycky přes 4500.
Ach jo, jdu objednat nový řetěz, možná i novou kazetu. :-(
No vidiš, Růženka má najetejch 4000, vcelku obyčejnej řetěz KMC Z-51, nic neměřím a furt jede i řadí :)
Nejde o to kolik se dá na řetězu najet km, ale za jak dlouho se vytahá na určitou míru, aby to ještě nepoškodilo kazetu a převodníky.
Taky jsem na HG-53 dokázal najet 8500km, když po 1300 už byl, podle měření, vytahaný.
Samozřejmě jsem musel měnit i kazetu a převodníky.
A když měníš předpisově podle měrky v průměru po, řekněme, ve tvém případě těch 1300km, kolik takhle řetězů vyhodíš než stejně musí jít i kazeta? Měníš kazetu v průměru po více nebo méně než 6,5 řetězech (8500/1300 = 6,5)?
Pokud jezdíš jen jak pan starosta po návsi, tak nevadí kazetu a převodníky dojezdit i s řetězem až do mrtě.
Jenže když se do toho potřebuješ občas postavit, tak sjeté zuby na převodech řetěz nepodrží a při troše štěstí ten hrk ubalancuješ. Takže je to o použití kola. Kdo se na něj potřebuje spolehnout víc sportovně, musí opotřebení holt hlídat a měnit.
To bude možná ono, sportovně nejezdím, ve stoje už vůbec. Spíš popojíždím a kochám se jak ten vašnosta, akorát že ne po vsích ale spíš po kopcích. Každý se holt sám musí dopracovat k tomu svému nejlepšímu řešení které mu bude sedět a vyhovovat.
http://www.nakole.cz/diskuse/2029-retez-a-pocet...
http://www.nakole.cz/diskuse/20585-jake-naradi...
Na cyklokrosce jsem měnil po 7-mi řetězech, životnost řetězu cca 4500 - 5500km.
Ale mám dvoje kola, takže počítej kazety dvě + malý převodník.
Na horáku po 5-ti. Životnost řetězu cca 1500 až 2600km.
Těch 1300 byl nějaký úlet, vetšinou vydrží víc.
Já měnila kazetu a převodníky, když měl řetěz 20 705 km, co to bylo za řetěz, nevím, ale po sundání se rozpadl.
... tak jen pro doplnění dalších dat... v týdnu mezi svátky jsem se konečně dokopal vyměnit řetěz, právě HG-53, na převodech 3x9. Natočeno měl 1790km, vytažení už patrné bylo, měnil jsem ho taky o něco později, než jsem si původně představoval... ale pořád byl ten řetěz ještě natolik v pohodě, aby nezačal poškozovat zuby převodníků a koleček. (průběžně hlídán měrkou). o tom snad svědčí i to, že po nasazení nového si ten nový "sedl" okamžitě, bez problémů, všechno šlape jak má (každopádně zatím, po asi 200km s tím novým).
faktem je, že poslední dobu (nějaký ty měsíce) už jezdím spíš na lehčí převody a frekvenčněji, netahám tolik silou, jak dřív. co si budem povídat, taky jsem asi nějak lenivější. nezávodím. atd. - myslím tedy, že namáhám řetěz relativně málo ve vztahu k tomu, co by měl vydržet.
V létě jsem dojížděl cca 3 km do práce na horáku. Cestou domů jsem přetrhl (špatně snýtovaný) řetěz. Přihodil jsem ho k ostatním použitým řetězům a druhý den vzal krose, ale píchnul. Na druhém horáku jsem pak, k plné spokojenosti, dojezdil zbytek brigády.
Ovšem zapomněl, který je ten přeškubnutý a není-li (po předchozím majiteli) pomršený na více místech.
V cykloservisu mě ochotně dali asi 3,5 kg řetězů "vyberte si, některé by nemusely být moc jeté".
Zakoupil novou (polskou) šupléru a začal třídit. Většina řetězů je "natažená" na 132,3 mm, jen dva měly 132,9 mm (ty šly hned do koše).
Takže bych se od vás chtěl dozvědět, jakou šířku má mít řetěz na 7° popř 8° kazetu (sedmi-/osmikolečko)
to pro případ, že mezi řetězy jsou také ty na 10-ti a více stupňové kazety
Děkuji, P.
7/8 kolo-čap 7-7,05 mm
9 kolo -čap 6,7mm
Máte někdo nějakou zkušenost s řetězem z Decathlonu
https://www.decathlon.cz/retez-pro-3-8...
?
Díky ...
Tipnul bych si ho na nejakou lite (obchodakovou) verzi Sramu 830, co ho maji kupkolaci za 159.
... a půjde řetěz téhle šířky (3 - 8) na trojplacku
https://www.decathlon.cz/trojprevodnik-na...
tedy, nebude na ni moc široký ?
8-D
kup si sram850, ten se zdá, že drží. aspoň teda u mě :)
Ten už mám 5 let a neopotřebovává se!
(pravda, leží v šuplíku ...)
já už se lekl. já dám tak 1500 km na druhý/třetí zoubek, pak to jde do šuplíku. pak otočím dalších třeba 4 nebo 5 řetězů, rozjedu to nanovo a pak se mění komplet i s převodníkama. asi nadešel čas to zkontrolovat :-))
Tož podle barvy a nápisů na článkách je to stejný, jak mám na Růžence (šestikolečko)
http://dopice.sk/ljL
Mám najeto skoro pět tisíc, furt je hezkej a pořád to řadí bez potíží. V zimě ani v blatě s tím nejezdím.
Na letošním For Bikes jsem se u stánku s řetězy ptal pána, proč řetězy na 9. 10, 11 kolo mají poloviční a menší trvanlivost než ty na osmikolečko. Pán to buď nevěděl, nebo se tvářil, že to neví. Tak to zkusím zde.
Délka článků je stejná. Materiál snad také. Co se liší je délka čepů toho řetězu, která dělá tu menší šířku. Předpokládal bych, že kratší čep bude vlastně pevnější, že síly na jeho páčení budou menší. Takže by ty řetězy měly mít životnost větší nebo stejnou. Opak je pravdou. Jinak pán tvrdil, že se ty řetězy vytahají zvětšením vůle na těch čepech a nikoliv protažením článků.
Máte někdo představu, proč se různě široké řetězy různě protahují?
já mám zas poslední dobou pocit, že ty osmičkové jsou strašné šmejdy. moje drahá žena má devítkový a už třetí rok a pořád na druhém zoubku.
brácha má devítkový, najeto kolem 2500 a na druhém zoubku.
možná to bude tím, že jsem špekatý prase :-D
Hodně moc záleží na tom jakou silou se šlape, ale hlavně v jakém terénu a prostředí se jede, jak často a dobře se pere řetěz a čistí kazeta.
Na horáku a na treku mám naprosto stejné převody a řetězy. Na treku běžně 6 tisíc, ale na horáku jsem rád za 2 tisíce km.
...já mám zase jeden osmičkový už třetí rok a furt má 132,2mm- nebude to tím, že je v krabičce? ;-)
A srovnava seskutecne srovnatelne ? Podobne retezy, pastorky, placky, provozni podminky, udrzba, jezdci, zpusoby razeni atd atd ? Nejsou to jen dojmy ?
Při trojtácu a 9,10,11z pastorku je řetěz užší a víc namáhaný "do strany", u dvoj a jednotácu ani nemluvě- v tom bude asi "pes zakopaný"(při stejném jezdci, terénu a řazení)....:-(
Pán Ti to řekl dobře. Čím má řetěz menší šířku, tím menší jsou i styčné plochy, na kterých se třou jednotlivé části článků o sebe. Nikdo nešlape takovou silou, aby řetěz protáhl čistým tahem nebo ohnul čep. Podívej se na čep dost jetého řetězu, a uvidíš ve střední části odřené plošky. Jsou to na průměru tisíciny milimetru, ale vynásob si to počtem článků. Další opotřebení je mezi kruhovými vlisky vnitřních článků a kruhovými pouzdry na kterých řetěz zabírá.
Mám tento devítkový řetěz, nezkoušel ho někdo použít na osmičkovou kazetu?
Funguje bez problémů.