Jsem si fotila kola a při té příležitosti mi napadlo, že by na hucula šly namontovat velký kola. Tak jsem sundala přední kolo z araba a šla jsem zkusit, jestli se to do toho huculova rámu vejde. Vejde! Dokonce to má i díry, kam se dají přišroubit silniční brzdy.
Zkoušela jsem to jen s předním kolem, zadní se mi nechtělo z araba sundávat, takže výsledný stav jsem si udělala v malování.
Pak jsem si pod hucula dala pěticentimetrový hranol a zkusia si nad to stoupnout, jde to!, sice na hraně, ale ty kola jsou větší jen o 3cm na poloměru, takže pak už si nad to stoupnu v pohodě.
Tak jsem začala přemýšlet, kde splašit velký kola, silniční brzdy a lepší krk a představec, bo ten stávjící je moc vysoko, škaredej a řidítka by mohly bejt klidně o fous blíž. Na hraní jsou nové komponenty moc drahé, tak jsem si za pětikilo koupila historickej stroj, ze kterého chci potřebné kusy očesat a zbytek dát do zběrného dvora. Chci použít kola, brzdové čelisti, krk s představcem a úchytem na světlo (ten se mi líbí).
Přední blatníky na kolech nemám, vzadu se blatník pod nosič vejde.
Výsledný stroj by měl o tři centimetry výš střed, ale oproti arabovi jen o necelé dva a na pohled mi to přijde, že by to šlo.
Než mi přivezou ten šrot, můžeme teoretizovat, co půjde, co třeba nepůjde a co by z toho nakonec mohlo být.
Pokud tam nejsou na brzdy speciální pivoty Nebo závity na přehození výše, pak ty 28" kola tam pasovat nebudou.
Jinak řečeno nebudou pasovat V brzdy což je podstatné.
V-brzdy tam určitě pasovat nebudou(úchyty na rámu jsou pro malý kola), ale bych tam právě chtěla přidělat takový ty brzdy, co se přidělávaj na jeden šroub nahoře, jak jsou na fotce šrotu. S tím zkušenost nemám, ale díra na vidlici nějaká je (mám tam teď přidělané světlo) a u zadní stavby taky taková díra je. Jestli je to taky na přidělání brzdy nevim, ale třeba jo... Ty závity na V-brzdy by zůstaly nepoužité a zaslepila bych je šroubkem nebo nějakou gumičkou (jestli něco takového existuje), aby do toho nešel bordel a dalo se to vždycky vrátit zpátky na malý kola a V-brzdy.
Nejsem si jist zda budou středové díry ve stejné výši.
Budeš to muset vyzkoušet v praxi ne jen pomocí malování.
Výsledek potom napiš.
Osobně bych do zastaralého systému Veček nešel:-)
Prodej hucula a kup si treka, to bude rozumější než jakékoliv podobné slátaniny.
http://www.cyklobazar.cz/inzerat/95960/fort-corona
Za ty ceny, co chcou za treky, se mi kupovat rám neoplatí. A hlavně nechcu tu "pružnou" vidlici, takovýho treka rozměrově dobrýho mám (červenej arab) a cítím, že vláčet se s tou vidlí je úplně k ničemu. Chci to předělat víc na silnici a to už jsou rámy v úplně jiné relaci a už vůbec ne ocelové. Na moje účely mi vychází nejlíp ocel s pevnou vidlicí a tu ve správné velikosti hucul má.
No a ty brzdy právě musím vyzkoušet, proto nechcu kupovat za drahej peníz něco, co nepůjde.
Na bazarech je kol hafo, teď je třeba na aukru krásný campagnolo (jsem uvažovala že ho na ty komponenty vemu, ale už je moc drahý), ale to jsou všechno velký kola, pro mě je nejdůležitější velikost rámu, hucul má velikost OK, to už mám za celou zimu odzkoušený, dokonce se mi na něm lepší šlape jak na arabovi, protože má trochu jinej úhel sedlové trubky. Rám je základ, na to se dá navěsit co potřebuju.
Vrátit se zpět od véček k čelisťovým brzdám je krok do minulosti se slabým brzdovým účinkem. Druhý a docela zásadní problém je s převodem těch brzd. Véčka mají ten převod realizovaný dlouhou jednozvratnou pákou brzdy. Čelisťové brzdy mají mnohem delší brzdové páky pro ruce. Když použiješ čelisťové brzdy a krátké páky od véček pro ruce, tak nevybudíš dostatečně silný přítlak brzd. Mám přesně tohle na Favoritu a vím moc dobře o čem mluvím. Jde to, ale brzdí to blbě.
Dík, to jsem nevěděla, takže je nutno vzít i páčky, který u těch brzd jsou.
Nojo, páčky, ale ony jsou většinou kombinované s řazením. Utrhlo se to od sebe až s existencí hydraulických brzd. To by ses ovšem dostala do jiného cenového levelu.
Na to Favoritovi je řazení na trubce dole, tam budou páčky určitě samostatný :)) A hucul i arab to mají každý zvlášť.
Nojo, ale na tom treku, ze kterého chceš tahat ty díly to bude nejpíš dohromady. A k přehazovačce potřebuješ i odpovídající řazení. Tady pokud nechceš zůstat u toho svého starého bez indexace převodů. N-kolečko, rozsah přehazovačky a přehazovačce odpovídající řadicí páčky tvoří jeden komplet. Každý s těch kusů se dá měnit za jiný, ale zase odpovídající.
Dyť ten šrot, ze kterýho chcu tahat díly (kola, brzdy, krk a představec) máš nahoře na obrázku (3.foto). To je dámská Favoritka!, s šestikolečkem, to možná půjde jenom nasadit a bude to i řadit...
Takové krásné kolo chceš zničit? Nech mu navařit niply pro přední V brzdu, držáky lanek pro volné vedení lanka po rámu a závity pro košík na lahev. Dej tomu nový lak a lepší sedlo a budeš mít nádherný stroj s hlubokým dámským rámem pro svižnou jízdu po silnici.
Ten ocelový rám je docela lehký, to není Ukrajina. Uvidíš, jak ti půjde při rozjezdu za šlapkama. To bude krásný Arab. Takový jakého vlastně chceš.
Co já vím, třeba se do ní zamiluju a vyšperkuju Favoritku za pětikilo :))
Buď můžeš tu Favoritku udržovat jako veterána v co nejvíce původním stavu, nebo jí vylepšit ten rám, dát nový lak a přestavět jí. Pouze zachovat její geometrii a ducha. Jezdím na takovém přestavěném Favoritovi a jsem s ním velice spokojený. Jezdím s ním teď už jen po silnicích, protože na ven mám horáka. Ale dříve se mnou zvládal všechno, jen se mu v září vždy zlomila zadní osa. Teď jezdí po asfaltu a bez problémů s ním po rovině jezdím 30km/h. Na horáku je to pro mne po rovině mezní rychlost, kterou neudržím dlouho.
Už ju dovezli! Stála jsem nad ní a jenom zírala. Já tu éru neznám, ale je to nádherný, štíhlounký, na jednom prstě to i s těma blatníkama, dynamem, světlem a kravskejma řidítkama zvednu, úžasné. Plnokrevník, starej, totálně chromej, ale když jsem ho postavila vedle těch mejch dvou mastodontů, tak jsem se normálně rozbrečela. To, co jsem z něho chtěla, bude použitelný, ten rám nevím jestli půjde zachránit, určitě to zkusím.
To je šperk!
:) dej ho dohromady a bude zase plnokrevník a ke všemu věrný tahoun.
Dám, se s tím teprv srovnávám, to nebude za chvílu a musím promyslet co a jak. Na originalitu si nepotrpím, ale aspoň designově to bude muset nějak pasovat, tak útlé profily se budou těžko shánět. To je štíhlá laň :)
Tak jsem to rozebrala do mrtě. Akorát se mi nepodařilo sundat představec, to už se zjevně někdo v minulosti pokoušel a nepochodil. A zatím nevím, jak dostat ven pravou misku, ale to nějak půjde, všechno šlo jinak povolovat úplně hladce a všude byly kýble vazelíny. Tak jsem udělala revizi rámu. Na to, že je to jen o fous mladší jak já, je to teda mnohem lépe zachovalé :)) Tomu svých šedesát kilo klidně svěřím. Lak jak novej, akorát z jedné strany na to asi většinu života svítilo sluníčko, tak je vyšisovanej až k neuvěření, kde bylo něco přidělanýho, tam to vyšisovaný není, jsem si myslela, že to byla taková metalíza, ale ne, je to vyšisovaný! To byla Šípková Růženka, no prostě Princezna :))
A ten holej rám nemá ani čtyři kila, to udržím na jednom prstě. Radost si s takovým pěkným kusem železa hrát.
Jo a představec, to se musí povolit a o pár závitů vyšroubovat ten šroub nahoře, ten co má vertikální orientaci, a pak do něj opatrně praštit kladivem, aby se povolil ten klín, co je rozepřený (a možná i trochu zarezlý) ve sloupku vidlice.
Sem to měla vyšroubený a bouchala gumovou paličkou, ale podle toho, jak je představec zespoda odrbaný, tak to už někdo dělal majzlem a nešlo mu to. Však já ho tam nechám. K těm ložiskům jsem se dostala, tak jsem starou vazelínu vytřela bavlněným hadříkem a narvala tam novou, jsem se akorát chtěla podívat, jak to vevnitř vypadá, aby se mi neulomila shnilá vidlice někde cestou:)
Vyšroubený je špatně, šroub musí zůstat zašroubený (ne utažený, jen trochu vyšroubený, abys do něj mohla bouchnout tím kladívkem)) v tom klínu, co je rozepřený ve sloupku vidlice, abys do něj jeho prostřednictvím mohla uhodit tím kladívkem a odblokovat ho.
Gumová palička nestačí, chce to natvrdo kladívkem. Že se ten klín ve sloupku vidlice odblokoval se pozná dle toho, že se ten šroub jakoby propadne, nejlépe, když se volně pohybuje vertikálním směrem ve sloupku vidlice i s tím klínem.
Pak už jen stačí představec rozpohybovat a vytáhnout, což by bylo lepší zkusit, až budeš mít nasazená řidítka a přední kolo, abys měla větší páku na rozpohybování představce. Předpokládám, žes tam nalila trochu řídkého oleje, může to být zarezlé v tom sloupku.
Aha, tu tyčku jsem měla celou venku a pak ju tam zas našroubila zpátky. Asi se mělo po ní klepnout, když ještě byla částečně našroubená v tom kuželu, aby ho vyrazila dolů. Já netušila, jak to vevnitř vypadá, jsem vyndala tyčku a zkoušela vyklepnout představec poklepem zespoda do toho představce na což mi gumová palička přišla jako dostatečně šetrný nástroj, ten přede mnou do toho mlátil železem a nadělal tam obuchy :)
No už to nechám být, tam už nic zajímavého nebude a celej rám už je uloženej v meziskladu.
Tak jsem to sundala, stačilo lehce ťukout, není to ozrzlé, pěkný kus. Chci se zeptat: je na tom asi uprostřed taková značka. Ta značka určuje minimální míru zasunutí nebo přesnou míru zasunutí, nebo jak ji mám chápat?
Pak jsem taky přepletla, vycentrovala, namazala a vyčistila přední kolo. Jsem na to dala staré arabovy pláště, ale nevím, jestli může být tenký ventilek (galuskový) ve velké díře (pro autoventilek). Může se to tak nechat, nebo to u toho ventilku bude dělat neplechu?
http://www.axit.cz/D127313-sks_adapter_rafku_8...
http://www.librakola.cz/mavic-redukce-ventilku...
Ventilek se dá vyřešit velmi jednoduše. Na duších Schwalbe mají u galuskového ventilku matičku, kterou se to přitahuje k ráfku, už přímo jako vyrovnávací uzpůsobenou.
Protože jsem arabovi koupila duše Schwalbe, sebrala jsem mu ty matičky, dala mu tam obyč galuskové a mám matičky pro Princeznu :)
Vlevo obyč galusková matička, vpravo matička z duše Schwalbe, která zapadne do ráfku s dírou pro pro autoventilek.
Ty Mavic vložky mám odzkoušený, že v original Mavic ráfcích drží dobře, z jiného se snadno vyklepávaly. Taky jsem je musel přitáhnout matičkou. Schwalbe duše mají výhodu, že jak galuskové, tak autoventily jsou celokovové se závitem, takže se neodrbávají na boku o hranu díry.
To mám obutý jen na zkoušku, na to jednou přijdou užší gumy a do těch budou i jiné duše, by Růženka vypadala jak v galoších :)
A taky to zadní kolo budu testovat na huculovi (přední si půjčí z araba). Jsem na něho to zadní kolo nasadila a dokonce i přehazovačka házela kvalty, takže mám dvě kola, dostala jsem i nové brzdy (Růženčiny mu nedám), tak už ho můžu začít plašit.
Už jsem poskládala Růžence výbavu.
Vše týkající se řazení jsem zvolila Shimano SIS (ověřeno na huculovi), akorát jsem to doplnila dvěma objímkami s dorazama bowdenů. Všechno železo. Ještě se rozhoduji,který smyk dám pod rám. Silniční nasouvací, bez nutnosti řezat závit, mi přijde takový aušusový. Horákovej smyk má očka pro lanka a přijde mi bytelnější, takže když seženu někoho se závitníkem, budu preferovat závit a bytelnější smyk. Páčky dám na řidítka.
Sehnala jsem rovná hliníková řidítka s průměrem 22 mm na představci, to na e-shopech teda nemaj, ale pán na prodejně nějaký zbytek vyštrachal a nechal mi je za stovku, prej se to už nepoužívá :)) Kdybych nechala berany, tak to řazení na ně klidně nahoru prasknu taky, já si na nějaký konvence nepotrpím.
Lanka a brzdy mám na oboje řidítka, tak si to klidně můžu přehazovat po libosti.
Jako pohon jsem zvolila již vyzkoušené hliníkové kliky s ocelovejma vyměnitelnýma převodníkama 42, 32, 22. Střed přidělám na plastové misky, měl hliníkové a ty do ocelového rámu dávat nechcu, by se ten závit na rámu zkurvil, hliník se s železem nemá rád. Já žádnou sílu nevyvíjím, tak snad to nebude moc tancovat, když to pořádně utáhnu. Vzadu bude šestikolečko s největším kolem 34, s tím vyjedu fšechno.
Šlapátka jsou hliníkový s osvědčenejma klipsnama bez řemínků. Řetěz KMC stříbrno hnědý. K řetězu jsem si koupila nýtovačku, za půl sta se nechala v servísu proškolit jak se s tím dělá a na starým řetězu to natrénuju.
Sedlo jsem zvolila co nejpodobnější mému bílému plasťáku, rozměrově stejné, akorát je v tom pár milimetrů gelu, uvidím, který Růžence dám, ale protože jsem pořídila černé omotávky, tak asi to nové černé. Bílé by jí slušelo víc, ale do bílejch omotávek jsem teda nešla, když jsem si představila, jak vypadaj moje gripy.
Tak teď teda vyvrtat díru a pak to poskládat...
Plastové misky mám dlouhá léta na zimním i expedičním kole a nikdy s nimi nebyl problém.
Si myslím, že to bude dobrý :)
Si vyzkouším, jak se na tom bude sedět a jestli se mi to bude líbit a budu mít pocit, že mi Růženka nestačí, mám pro ni dobré využití u ségry na chalupě, kde může s rovnejma řidítkama sloužit coby špacírák dalších x let. Ale po včerejší padesátce s arabem si myslím, že mi Růženka bude stačit. Už mám letos přes dva tisíce, ale do kopce to furt nejede, to už asi se mnou lepší nebude.
Růženka bude znatelně poddajnější, ale na to se dá v pohodě zvyknout, obzvláště pokud jezdíš jen vsedě. Nižší váha je velkou výhodou hlavně v těch kopích, jsem minulý týden jel stejnou, šedesáti kilometrovou, kopečkovatou trasu, jednou na silničce, necelých 8kg, pak na zimním horském kole, 17kg.
Rychlostní průměr byl 28,2 resp. 24,9 km/h.
Nejprudší a nejdelší kopec jsem jel na silničce dvacítkou, na zimním kole to bylo o poznání pomalejší, mám ten dojem jen asi čtrnáctkou.
Dva tisíce je slušná porce, já mám jen o tisícovku víc a přijde mi, že furt jen jezdím na kole :-)
Já to najíždím denně po kouskách. Arab tak jak je těch 17 kilo má, spíš víc, a nazpátek jsem vezla ještě nějaký věci, tak to bylo dvacet. Tam to šlo, ale ten kopec domů už bylo spíš jen plížení se. Růženka pod deset kilo nepůjde. Když jsem zvážila komponenty tak i s rámem jsem skoro na osmi kilech. A ještě to má kola... Lehčí jak holej arab bude určitě, ale tak jen o dvě kila. Na rozdí od araba nebude Růženka nic vozit, maximálně butelku s kafem a čokoládu :))
Dnes absolvovala Růženka první vyjížďku "k závoře a zpátky". Běžela jak srna, až jsem zpočátku zapochybovala, jestli jsem jí neměla dát ty větší talíře, bo jsem měla celou cestu tam zařazenej ten nejrychlejší převod a nijak se nezdráhala. Na zpáteční cestě je jedinej brdek na trase trochu strmější a použila jsem třetí kolečko. Zítra to zkusím někam do kopce.Na úzký úchop jsem si rychle zvykla, nejdřív shora na brzdách, zpátky už jsem zaujala dostihovej sed a docela dobře se v tom šlape.
V pondělí dovezu úzký gumy, ty tlustý galoše se jí pomalu nevejdou do zadní stavby a vyfotím ju až ve slušnejch botách.
Řadítka na beranech vůbec nevypadaj špatně, někdo tam má navigaci a tachometr, já tam mám řadítka. Jede to svižně, brzdí to, řadí to, sedátko dobrý, mám z Růženky radost.
Včera, když jsem ju doskládala a šla udělat první nesmělý pokus o nasednutí a rozjezd před barákem, jsem zkonstatovala, že s Růženkou nebude problém, dá se vést dvěma prsty a i kdyby do kopce nejela, tak na vodění je to proti arabovi sto a jedna, Růženka umí jít skoro sama :)
To je bombový kolo! Můžu ti zdarma nabídnout krásný Cinelli představec(znáš z fotky), k němu řidítka(44cm) od stejné značky, prtoe jsem přešel na ty bullhorny, a mám dojem, že bych tam našel i podstatně lepší brzdové čelisti.
No ale komu by se chtělo strhávat novou omotávku, žejo, jsem zas přišel s křížkem po funuse.
Moje berany maj v nejširším místě dole 40 cm. Představec je tam teď originál s logem Favorit. Dostala jsem i brzdové páky s logem Favorit, maj lanka nahoru, ale dala jsem tam radši nový páky. Jsem včera myslela, že to neuřídím, ale vlastně to je teď víc jak na koni. A zajímavé je, že jak ruce, tak prdel se výrazně odlehčily, prostě větší váha jde do šlapátek a nahoře nemá co tlačit, jak na koni, který vepředu nepuluje, v lehkém sedu. Jiná rovnováha, ale mi bližší. Uvidím, jak dlouho na tom vydržím, poloha se dá měnit, vepředu je to lehký, akorát si musím nacvičit reflexy, kde chytat brzdu :)) Dá se to shora i zdola, shora je menší páka, si na to musím zvyknout.
Rozměrově bezvadný, krátký od sedla k řidítkům, střed nízko (o tři cm níž jak u araba), dobře se na tom jede, je to stranově citlivé a předek drží stopu. Na úzkejch gumách to bude ještě citlivější.
Dobrý je to, dát na tenhle rám berany by mě nenapadlo, protože jsem pln cyklo-předsudků, za ty prachy je to fakt bomba, jednoduchý, lehoučký kolo, navíc to není žádná tuctovka, Růženka je osobitá, bych si ji hlídal, být tebou :-)
Mohla bys prosím zveřejnit fotografie těch páček na řídítkách z pohledu jezdce při jízdě?
A kdybys ty páčky prosím vyfotila v obou krajních polohách řazení, díky.
No a ještě... kdyby u toho mohl být přiložený skládací či svinovací metr, bylo by to dokonalé.
Potřebuji na jednoho Favorita přemístit páčky řazení na řidítka. V e-shopech jsou buď Shimano SLTX50 nebo Shimano SLTZ20. Těžko se jen z obrázků rozhoduji, které jsou HNUSNĚJŠÍ. Také nemám představu, zda se mi na rovná řidítka vedle páček vejde tachometr (hračka pro mě) a zvonek (hračka pro malého spolujezdce). Proto ten metr.
Díky.
A co někde poshánět cyklokrosové páčky do konců řidítek, co se vozily kdysi ?
Pro mě určitě lepší,jak řadit páčkama někde na štangli, to bych nedokázala. S tímhle to v krizi pod kopcem zvládám i oběma páčkama současně :)
Díky za rychlou reakci.
To jsou teda hromský páky! Jsem si nějak vybavil film Ptáci, a normálně bych měl strach, že ty zobany na řídítkách na mě při jízdě zaútočí.
Takže fotky splnily účel. Napověděly mi, že tyto rajčáky vyřazuji ze svého výběru... :-)
Koukám, že máš košíček na objímky. Takovej bych potřebovala sehnat, já tam zatím žádnej nemám.
No. To už tam bylo. Stavoval jsem se kdysi po cestě na chalupu v Plzni, kde jsem měl domluvenou koupi jednoho Favorita do sbírky. Nakonec jsem si od toho človíka koupil 3 kola.
Ale ten zelený košík bohužel není volný. Zřejmě půjde na zeleného dámského Favorita, tedy pouze v tom případě, že seženu nějakou kyklistku, která by se mnou jela na Kokořínskou klasiku.
http://www.nakole.cz/diskuse/12527-uchyceni...
Koukám, že Favority vyloženě sbíráš (nebo jen shromažďuješ ?).
Určitě tam máš i nějaký kusy rozebraný. Bylo by možný něco z té úplné socialistické historie zvážit ?
Konkrétně pravou kliku s dvoupřevodníkem a levou kliku. Myslím ty původní chromované železné ingoty, převodník trojpac.
Já jako nevím, o co ti jde. Dnes si můžeš na Favorita dát kliky jaký chceš, domeček je úplně stejnej, jak na dnešních kolech, a můžeš tam dát zapouzřený střed a kliky super nejnovější.
Stejně tak si to můžeš vybavit přehazkou a řazením dle gusta, se to dá přizpůsobit, jediný, co může limitovat je šířka zadní stavby, na jedenáctikolo to není.
Kdybych chtěla dbát víc na design, tak se daj pořídit třeba takovéto stylové kliky na starý stroj, ty by Růžence sekly a byla by šik :)
http://store.somafab.com/irdtotrdecr.html
Klídek, s kolegou Favorit1970, resp. Širavnikem se bavím o originál klikách na Favorita. Prostě jen vzpomínka na originál, mládí. Netuším, co za tím hledáš.
Ale když už, tak Favorit bez originálních Favoriťáckých dílů už není žádným Favoritem. Jen veletuctovým kolem, osazeným různými Shimano, nebo no-name díly. Favoritem ho dělávala právě ta zcela kompletní původnost a (byť okopčená) originalita.
Na to mám jinej názor. Ty komponenty nejsou na furt, to se opotřebovává a běžně vyměňuje. Favorita dělá jeho celková koncepce, nic zbytečnýho, stavba. Dnes můžeš koupit jak náboje, tak hlavové složení od originálu k nerozeznání, prostě už se přišlo na to, že ty díly jsou furt potřeba, bo ty rámy přežívají. Stejně tak na něho můžeš dát dnešní brzdy, středy, kliky, řetězy... a víc toho to kolo nepotřebuje. Vše, co jsem vyjmenovala jsou komponenty na kolo, když kupuješ dnes nový, tak rozdíl v cenách je právě v tom osazení komponentama.
Mi stačily k úpravě dvě objímky na bowdeny za pár korun a vyvrtat ďurku se závitem na uchycení spodního smyku. Osázet to můžu čímkoliv, ale furt to bude Favorit.
Ba ne, jestlis kdy poznala skutečnýho Favorita, tak právě jen v celku je Favoritem. Rám je běžný, tuctový. Když odrbeš samolepky z Favorita i dalších cizích podobných kol a navěšíš na to nějaké současné díly, tak pokud nejseš znalec mufen, tak ten rám mezi jinými oceláči nepoznáš. Favorit ničím nevybočoval z tehdejšího designového trendu, jen kopíroval.
Aha, tak koukám, že už tady byli rychlejší, než já. Tak to už nic vážit nemusím...
Ad sbírání vs. shromažďování: doufám, že sbírám :-)
www.ifavorit.cz
Pro tvé stránky si dovolím pár drobných upřesnění. Přehazka s kombinací Al/plast přišla už někdy na konci sedmdesátek, 1978, stála 115 Kčs. Ve stejné době se za 50 Kčs objevilo i to příšerné plastové mučidlo, teda sedlo. Ale vypadalo světově, tak holt frčelo. Je ale fakt, že oboje se na sériová kola začalo cpát asi až po roce 1980.
Převodník 32/52 tutově není Favorit, to někdo někde sehnal a narouboval.
Ještě tam tuším zmiňuješ řadící páčky. Na turistickém favoušovi F10 někdy z roku 1970 byly obě páčky na objímce, kolo mělo čtyřkolečko, kožené vydojovací sedlo, co máš na jednom z obrázků, úzké berany, čelisťové brzdy Favorit Special s centrálním tahem.
Pak v průběhu sedmdesátek přišly šroubovací pětikolečka 13-21z. Opět kolem roku 1978 se objevilo šestikolečko 13-22z. V té době se už taky montovaly brzdy Centric. Taky se na krámech objevil vzhledově a snad i funkcí prďáčtější přesmykač, česko-polský Romet.
To jen, co teď honem vyplavalo z paměti. Třeba ti to k něčemu bude.
Prý příšerné plastové mučidlo :-)) To jsem měl, byl jsem na to od začátku zvyklý a ani by mne nenapadlo, že je na tom něco špatného. Vzpomínám na to v dobrém.
Převodník 52/32 je chyba! Kola se mnou nebydlí, ale vytáhl jsem excelovskou tabulku, kde mám poznačené nějaké údaje svých kol. Turistický dvoupřevodník mám na třech Favoritech, a u všech mám poznačeno 46/32. Opraveno, děkuji za upozornění.
Úzké berany: Na svém prvním z roku 1984 jsem měl berany 36 cm, měřeno tuším od vnějších okrajů konců trubek. Na žádném jiném už nebyly, na ostatních sbírkových kolech jsou berany ponejvíce 42 cm, případně 46 cm. S tím pomalu neprojedu vraty do dvora ;-)
Šroubovací pětikolo: Měl jsem 13-15-17-20-24, kamarád šestikolo 13 - 22, ale netuším, jak odstupňované. Pak jednou další kamarád přinesl ukázat rozetu 28 zubů, kterou někde nějakým zázrakem koupil. Nemohli jsme se na to vynadívat...
Brzdy Favorit Special s centrálním tahem: Nesnášel jsem je. Chyběl mi na nich stavěcí šroub, to šroubovací stavítko v hlavě brzdové páčky mi ke štelování nestačilo. Záviděl jsem kamarádovi, co měl obyčejné brzdy s bočním tahem. Centriky mě naštěstí nepotkaly, nelíbí se mi.
23. 6. 1988 podle cyklodeníčku jsem koupil v Sokolovské zapouzdřenou osu středu na klínky. Za 93,- Kčs, těch peněz! Ale - skončilo povolování věnečků a skončilo ohýbání měkké osy v záběru. Ta božská jizda, ta kosmická technika!
Ty převodníky 32/46 - fakt to byly Favoriťácký ? Vsadil bych boty i s fuseklema, že ne. Možná, že něco vzniklo v padesátých letech, ale v sedmdesátkách ani náhodou. A určitě bych si toho všimnul i na starších kolech, protože jako kluci jsme toužili po čemkoliv přívětivějším do kopců. A oči jsme měli doslova všude, kde se co otáčelo.
Ten tvar převodníků je vůbec zvláštní, řekl bych, že je to něco dotaženého odjinud (PLR, DDR...), neviděl jsem to ani na Eskách a jiných našich kolech.
Pětikolo s 24z muselo být taky něco z venku, zdejší určitě ne. Ty končívaly natuty na 21z. Až šestikola měla 22z. Opět vlastní, dost bolestivá zkušenost a shánění po všech čertech.
Brzdy Centriky jsem na kole měl. Na tehdejší dobu snaha o design, ale v kombinaci gumové páky, gumové bowdeny, gumová ramena (navíc nevhodně plochá při té délce ramen), místo brzdových špalíků fragmenty puků - pro brzdy vražedná kombinace, prostě bídná účinnost, promáčknutí pák až k řidítkům...a prd.
Začátkem osmdesátých let jsem úplně přestal kolo řešit, přišel čas, kdy i na záchod jsem jel na motorce :-)
Pak po devadesátém jsem nakrátko Favorita nastrojil pořádnejma dílama, co se sem konečně dovezly - zjistil jsem, že to stejně ani zdaleka nejede tak, jako kámošovo kolo, zase jsem to poshazoval, rozprodal. A kloudná kola (jízdníma vlastnostma i bezporuchovostí,spolehlivostí) si konečně opravdu ve velkém užívám až od roku 2006.
Mám rád veterány, starou techniku, na lecčems i v lecčems se rád projedu, polechtám sentiment, pokochám se pohledem. Ale pro běžný denní provoz už je to mrtvý. Asi tak, jako třeba Tráboš, na kterého jsem nedal dopustit. Na kochačku bezva, ale jinak...
Ronda: Nesuď tak dogmaticky. To, že něco neznáš, ještě neznamená, že to neexistuje.
Převodníky 46/32 jsem Ti nafotil i s dobovou literaturou. Takže - kam si mohu zaběhnout pro Tvoje boty i s fuseklema?
A s tím pětikolečkem 13-15-17-20-24 je to totéž. Moje kolo to mělo od chvíle, co vyjelo z obchodu. Jen to nemám při sobě, nemohu vyfotit. Než to přivezu z chalupy - co vsadíš na pětikolečko?
Moment, moc s těma botama nespěchej :-)
Jde stále řeč o Favoritech ? Možná že se něco takového vyskytlo na Eskách, Velamosech, Libertách, nebo co se to tady bastlilo. Ať už původního, nebo z dovozu (PLR, DDR, MLR). A někdo si to mohl na Favouše naroubovat. Je i možné, že v šedesátkách nějaká taková kooperace v omezeném množství vyjela z fabriky. Ale Favoriťáckej převodník to není.
S tím pětikolem to může být něco podobného, dělané pro jiná kola. Na krámě o to ale člověk nezavadil. Tohle jsem měl tehdy zmáknuté a zmapované dobře, z ryze praktických důvodů - odešla mi tehdy nába i s pětikolem a sehnat cokoliv bylo šílený. Tak vím, co bylo a nebylo.
Sbírat a udržovat tahle kola je určitě dobrý počin, chválím. Ale chce to i dávat bacha a nebrat nekriticky jako originál vše, co se ti dostane do ruky. většina kol bude napadená Kutilem Domácím a povyměňovaný věci budou jednak z nouze a druhak časem za lepší a vhodnější, co se zrovna namanuly.
A taky ne každá literatura musí být nutně přesná, kompletní a objektivní. Firemní archivy, to by bylo něco jiného - jinak ale může napsat kdokoliv cokoliv, třeba jen podle kusých, případně pomíchaných informací nebo dojmů.
Tady jsou detaily různých částí.
Jaký je to ročník? Rám bude ještě ze staré, dobré školy, bude starší, než mnohé součástky. Jestli se nepletu, pozná se to dle toho, že zakončení zadní vzpěry pod sedlem je přiletované přímo na podsedlovou mufnu, vzpěra je zakončená takovou tou šikmou ploškou. Novější rámy už měly konec zadní vzpěry zaletovaný do podsedlové mufny, do takové jakoby kapsičky.
Edit. aha, je to rok 1964, to by odpovídalo.
Brzdy, řidítka, kliky a střed jsou zřejmě původní, brzdové páčky každá jiná a asi ne původní. Přední kolo originál, ale budu ho muset přeplést, některý špice někdo vypínal klešťama a dělal na nich vlnovky.
Zadní kolo má širší ráfek jak to přední, šestikolečko a též mi připadá, že se tam dávalo později, dráty ale má tenký stejně jako to přední, výplet vzadu drží.
Eště dyš bys tam dala duralový převodník, duralová řidítka, Šípková Růženka by byla o kilo lehčí.
To každopádně. Nejdřív dám do pořádku co je použitelný. Na funkci, co od toho chci, mi na tom rámu chybí akorát tři dorazy na bowdeny. Na spodní trubku prodávaj objímku s dorazama, to bude ono:
http://www.velohanak.cz/cyklo/force-objimka-s...
Ještě něco podobného na zadní stavbu, buď to přímo někde najdu, nebo nechám udělat. Pod střed chci dát plastové vodítko lanek, ale není tam na to ďurka, nejspíš tam nechám udělat ďurku se závitem, akorát nevím, jestli je ta stěna na to dost silná.
Plastová vodítka pod střed se dělají buď na šroubek, který se zašroubuje do ďurky se závitem, nebo to jde i bez šroubku, stačí koupit vodítko, které má místo dirky na šroubek trn, špuntik čili výstupek, co zapadne přímo do té ďurky, akorát že ta ďurka musí být trochu větší, než ta se závitem.
Lepit plast je docela průšvih. To by šlo možná otentočkovat nějakýma vrypama do plastu a epoxidem to lípnout k rámu, že by to mělo šanci zabrzdit proti posunu. To už je ale mnohem jednodušší tam udělat tu dirku a použít vodítko s čípkem.
S lepidýlkama to moc neumím, to mě jen tak napadlo, kdyby si na to bara troufla. Já měl lanka svýho času natvrdo přímo na tý trubce, jen jsem tam vypiloval maličký žlábeček na lanko pro zadní přehazovačku a taky to šlo.
Dirky dospodu bych se nebála. Jsem se někde dokonce při studiu problematiky středového uložení (o Vánocích) dočetla, že není-li tam, je dobré ji tam udělat, aby voda, která se dostane do rámu, mohla v nejnižším místě rámu vytéct.
Pravá miska šla francouzákem lehce na první pokus. Teď už můžu říct, že Růženka nebyla vůbec nikde zarezlá a rám je nachystanej na ověšení. Kola už mám obě obutý, tak pomalinku se budu posouvat ke zprovoznění Růženky :)
S řidítkama to nebude tak jednoduché, ta díra v představci je dost malá a nedokázala jsem tam nasunout ani ty tenké huculovy, ze začátku to šlo, ale uprostřed jsou trochu tlustší a tam už to nešlo. To musí být v celé délce stejně tenký. No něco časem najdu. V nejhorším se na to dají dát ty její "vlašťovky" :))
Tohle kolo ukradli Nebožce v roce 1982. Ale klidně si ho nech, já tě nenabonzuju, protože jí to přeju.:-))
Když se dívám, jak má ta Favoritka přidělaný brzdy, tak ďury v těch místech hucul taky má, akorát tam má teď přidělaný světo a vzadu blatník. A já si chci vzít brzdy z té Favoritky.
Ten zelený Red Wolf je ten tvůj Hucul? Pokud na něj dáš ta kola z Favoritky, tak z něj vyrobíš obludu. Je to docela pěkné vyrovnané kolo a jistě tě pěkně vozí, proč ho chceš zničit?
A to o té Auře píšou, že je vhodná pro ženský a jako holej rám je to k mání i ve velikosti 48 (za deset litrů). Když se tak na to dívám, tak sice střed to má kousek níž, ale ta horní štangla je pěkně vysoko a nějak mi není zřejmé, jak bych si nad to stoupla. U hucula podloženého na výšku s velkejma kolama trámkem mám rezervu k rozkroku tak 4 cm a to vypadá, že tu horní trubku má níž...
A proč tě na silničním kole tolik zajímá, jak je vysoká ta horní štangle? Když nasedám, tak to rozjedu po jedné šlapce, přehodím nohu zadem přes sedlo a jedu. Když zastavím na křižovatce, zůstávám sedět na sedle, jen se jednou nohou opírám o zem. Když sesedám, provedu inverzní postup nasedání. Když z toho kola nouzově seskakuji, tak už většinou kotoulem přes řídítka. Výška horní trubky mne nezajímá :D
Ty možná jo, ale já už se napřehazovala nohu přes sedlo dost a nasedám předem, i na hucula.
Že bych si stoupla na šlapátko a pak teprv přehazovala nohu, to neumím. A taky musím nějak zůstat stát na křižovatce, ne?
A na koně jsi nasedala jak? Vždyť je to úplně stejné. Ostatně ten způsob nasedání je jistě odvozen od nasedání na koně. Já už mám problém nasednout zprava, protože mám nějak méně pohyblivou kyčli, ale povolí to. Zleva to jde zcela hladce a bez problémů. Potíž je, když jsou kapsy na zadním nosiči až do úrovně sedla, to je třeba tu nohu zvednout výše. Na křižovatce se většinou jen opírám špičkou jedné nohy o zem a sedím na sedle.
Ale jasně, máš dámský rám, asi víš, proč ho preferuješ. Ale na silničním závodním kole se preferuje tuhost rámu a nikoliv dámičkovské nasedání.
Kůň stojí sám od sebe. Když je vychovanej, tak aji počká, než přehodíš nahoře nohu a dosedneš. Dstihový a nervnější většinou nečekaj a přehazuješ už za chodu různé rychlosti :))
Podstatný ale je, že oni stojí i jedou sami od sebe a nemusíš řešit jejich balanc, to už bys musel bejt pěknej řízek a hodně malej kůň, abys to shora povalil na bok, s tím se dá cválat zavěšenej na jedný straně, jak jsi určitě viděl v kovbojkách. Po této stránce je kůň a kolo jako nebe a dudy.
Velmi podobné je ale ovládání koně a kola rovnováhou, kůň má tendenci reagovat i na velmi malé změny těžiště a v tom je velká část tajemství ovládání koní i bez uždění. Stejně tak je velmi podobné umění cítit pohyb toho pod sebou v zadku.
Kolo se dá řídit řídítky a také přenášením váhy. Ono se to přes přední závlek na ta řídítka přenese. Dokonce se to řízení změnou těžiště u silničářů doporučuje a cvičí se to. Patrně stejně jako u těch koní. Tak vlastně jaký rozdíl? Rozjeté kolo také drží stabilitu skoro samo. No a dokud jedeš na jedné šlapce, tak je to jako na koloběžce a to zvládají i malé děti :)
Jo a na rozdíl od koně máš stále k dispozici ta řídítka na držení se. To by mi na koni určitě scházelo.
S tou stabilitou je to podobný jen když sedíš pěkně v rovnováze, pak kůň i kolo jedou kam chceš, rovně po přímce, do zatáčky... Rozdíl je v tom, že na koni můžeš tu rovnováhu porušit a kůň to ustojí, kolo to neustojí. Jednak kvůli velkým rozdílům v poměru hmotností, lehký jezdec svou váhou stabilitu (těžiště) celé soustavy kriticky neovlivní, druhak i proto, že kůň má mozek a snaží se sám, aby to ustál. Kolo nepřemejšlí a je poměrově strašně lehké, jakmile to neubalancuješ ty, jdeš k zemi bez pardonu.
A s těma řidítkama a jízdou bez držení taky hodně záleží na tom, jak je to kolo postavené. Na huculovi to teď nedokážu vůbec, je moc dlouhej z hlediska výškz těžiště, na arabovi dokážu jen s prstem lehce na rohách, ale úplně bez držení ne, na to je ten předek příliš těžkej. Na zvednutém huculovi to možná půjde, bude z hlediska polohy těžiště mnohem kratší (budu vejš), sedlo má dost nad zadním kolem a předek relativně lehkej. Nakolik tam hraje roli závlek nevím, ale v těchto věcech hraje vždycky roli umístění těžiště, výška a délka, u koní se tomu říká vzpřímení, zkrácení a podsazení (zadní nohy šlapu pod těžiště a předek se zvedá),pak vytočí kůň piruetu na místě, dokáže na místě pomalu klusat, dokáže se zvednout na zadní a dokáže z těch zadních noh vyskočit nahoru. Stejně jako kolo má i kůň hnanou zadní náptavu a pohyb jde od zadu :))
Na kole je jízda bez držení přímo závislá na velikosti závleku přední vidlice. Je to totéž, jako sklon rejdového čepu u aut. Prostě mechnická a gravitační zpětná vazba, snažící se udržet sama kola v přímém směru. Na silničních kolech se dělá větší, tudíž si závodníci jsou schopni za jízdy navléci bundu přes hlavu a zapnout zip. Na horských kolech se dělá menší, prý z důvodu lepší manévrovatelnosti. Prostě je třeba na natočení řídítek menší síla. Na ostrém horáku je proto puštění řídítek z ruky adrenalínový sport. Proto ten tvůj rozdíl v puštění řídítek mezi "Huculem" a "Arabem". Je to rozdíl v geometrii přední vidlice :)
Kůň má mozek a jezdec mu jen se mu říká, kam má zatočit a on to podle své vlastní vůle buď udělá nebo ne. Rozhodně se sám snaží, aby neupadl bez ohledu na nějakého jezdce. V tom to je jednodušší, ale i složitější, oproti kolu.
Díky moc za vyjasnění geometrických a gravitačně těžišťových vlastností koně. Je to najednou zcela jasné, co takový kůň dokáže a jak to dokáže. Neuvědomoval jsem si, že ty zadní nohy šlapou až pod jeho těžiště. No jinak by se na ty zadní jen těžko zdvihal. :)
Musí mu jezdec pomáhat, nebo je jeho váha vůči tomu koni zanedbatelná? Nebo ho naopak tím přenesením váhy ovládá?
U kola je to stejné, na zvednutí na zadní kolo je třeba přesunout těžiště nad střed zadního kola. Pak se to zvedne úplně samo. Jelikož kolo váží od 10 do 15kg a jezdec od 50 do 80kg, tak je jasné, že to není velký problém.
Ve stabilní poloze, tj. v pomalém tempu na čtyřech nohách, je váha jezdce pro koně zanedbatelná v tom smyslu, že ho to nepovalí, otravné to pro něj musí být hodně, protože se snaží sám odchylky vyrovnávat.
V poloze vratké (na zadních nohách, v obratech ve vysokém tempu) stačí málo a můžeš koně převrátit na záda či položit na bok, ale když mu necháš volnej krk a hlavu, tak je to zpravidla dostatečně velké závaží na dlouhém rameni, kterým to zvládne vyrovnávat.
Jsem si všimla, že když někdo jede po zadním kole, tak drží řídítka jednou rukou a předním kolem jemně vyvažuje. Na koni je to o hodně jednodušší, se na něho přilepíš jak přísavka a necháš mu volnej krk a hlavu, on to vybalancuje sám a hmoty na to má dost. Na kole to musíš uřidit ty.
Re: Co vás zaujalo 126
Zaujaly mě ceny plášťů. sem ten nákup uspěchala...
http://www.velohanak.cz/komponenty/plaste...
[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: dnes v 09:39
Autor: bara2
Dáváš to tam kde není možné reagovat kvůli cenzuře palmiče:-)
Jinak se nedivím těm slevám jelikož kvalita neodpovídá ani ceně ve slevě:-)
Ale tam jsou i ty Schwalbe, co sem předtím kupovala o stovku dráž!
http://www.velohanak.cz/cyklo/schwalbe-cx-comp...
Já platila za dva pláště přes osm set. Oni je někde maj i levnějc, ale u Hanáka neplatím poštovné a zajdu si tam zpravidla hned ten den co objednám, takže když to spočítám, to poštovné mi případný rozdíl ceny vyrovná.
https://www.mall.cz/plaste/schwalbe-cx-comp...
Tak to jsi asi někomu hodně naletěla:-)
Edit
tak nic to není on:-)
http://www.slapacikolo.cz/Cyklisticky-plast-CX...
Nemá, pro mně to není důležité, mně stačí odrazky v kolech:-)
Zasraný plášť s reflexem je k hounu:-)
Na Koloshopu aktuálně 35-622 reflex za 289,-Kč. :-)
K uváděným cenám vždy kalkuluji i dopravu. Si vem, že běžně je stovka poštovnýho někam na poštu či výdejní místo, takže k tomu přihoď dalších 50 za šalinu tam a zpátky nebo nějakej kilometřík pěšo. PPL a podobný dopravci to sice dovezou až do uvedenýho baráku, ale bývaj dražší. A pak taky kalkuluj pohodlí, je rozdíl někam jet jen proto, že tam máš balík, nebo někde čumákovat, že ti přijde balík, oproti tomu, že si to vemeš při cestě, kudy běžně každej den chodíš.
Poštovný s pohodlím mi na jednom nákupu klidně vykompenzují skoro dvě stovky na ceně.
Každý to máme jinak.
Třeba já mám poštu asi o 100m blíž, než nejbližší obchod s kolama. :-)
To si teda pomuzes tema srotokolama :-) navic ti tam nebude sedet sirka naboje a ty diry nejsou na chyceni brzd ale blatniku, takze i kdyz to tam nejak narves bude to uplne k hovnu a akorat se na tom nekde zrakvis.
Hm, to je možný, že to nepůjde přidělat. No uvidim, za pětikilo to můžu zkusit. Ten rám co mám mi sedí a těžko takovej za pár peněz, co jsem za hucula dala, sehnat. Když to nepůjde, tak tratím pětikilo, ale třeba půjde aspoň ten krk a představec, i to by huculovi zvedlo kultůru ... za pětikilo :-(
Mi už ten šrot brácha doveze, když bude jen krk a představec s tím nárychtungem na světýlko, tak to bude špica. Zbytek můžu dát do sběrnýho dvora, za vyzkoušení zbytku už nic nedám a budu chytřejší, na co se dívat a tak...
Tohle co děláš dnes ty, jsme coby kluci dělali před 50léty a to jen proto, že tehdy to ani jinak nešlo.
Dnes kdy je dostatek všeho možného bych se tím ani nezabýval.
Není nic horšího než slátanina kola:-)
Jak co a jak pro koho. Já si celej život hrála v jinejch sférách, tak si můžu hrát teď. Však právě proto, že vy jste si hráli, mi můžete povykládat :)
Ale rvát do toho peníze se mi opravdu nechce, na to mám lepší účely, kam peníze strkat, odcancáď pocancáď.
Do araba jsem nastrkala dvacet litrů a je to v podstatě srovnatelný s huculem, kterej se vešel do litrů čtyř. Ale je fakt, že na to, že jsem araba koupila coby zkušeností s jízdou na kole zcela nepolíbená, to byl dobej kup a leta se na něm hezky vozím, tak už se mi vrátil.
Ono to ježdění není zas tak moje hobby, jako spíš způsob, jak si přijatelným způsobem udržovat kondici, běhat mě nikdo nedonutí a co chceš jinýho venku dělat, že ano. Stejně musím taky dělat na zahradě a včera jsem dojela tak akorát na kar do Údolí a dnes ještě furt nemám náladu někam jet.
Když koupím kolo za deset litrů, tak je to špatně, bo to prý nemá ty správně kvalitní komponenty, a dávat za kolo desítky litrů fakt nebudu. To jsem nikdy nedala ani za koně, a že jsem měla pod prdelí koně dobrý a sloužili dlouho, byť se dovezli jako odpojištění chromáci za cenu masa z jatek.
Na olympiádu se fakt nechystám, předvádět se na zahrádkách taky není můj styl, takže si jen potřebuju poskládat to, co mi bude vyhovovat a za cenu, kterou jsem ochotna do toho dát.
Tomu rozumím ale nechápu proč chceš z horáka udělat treka.
Jaký důvod máš k výměněn 26" kol za 28" kola?
Si tam dej pláště 26x1,5 a maš pokoj:-)
V čem je to jako horák? Z hlediska geometrie rámu nevidím rozdíl od araba, akorát to nemá dole štanglu. Je to malej rám. Do tak malejch rámů se strkaj malý kola, aby se tam vešly blatníky, ale já přední blatník stejně nevozím a ty malý kola s tlustejma gumama prostě na silnici tak nejedou. Na hladkým asfaltu je to skoro jedno, ale po záplatách, kterejch jsou místní cesty plný, to cítit je, velký kola to přeběhnou a neztrácí rychlost, ty malý se zaráží o každej hrb. To je tvrdá realita, stejnou trasu jezdím na arabovi rychleji s menším úsilím, vesměs rovina do 1%, akorát tři lokální brdky. Arab dosluhuje (náboje) a nechce se mi dávat peníze do něj, bo ta vidle je mi opravdu k prdu. Shánět malej rám z druhý ruky se mi nedaří a nový kolo pod deset litrů nekoupím, a to vlastně budu mít akorát ten rám. Kdyby šla na araba dát pevná vidlice, tak bych to nejspíš řešila takto, ale když jsem hledala, tak nic, co by se tam hodilo, nenacházím, o cenách nemluvě. Nechci karbon, moje kolo musí snášet i nešetrné zacházení, ne že se budu bát to někde opřít. Vidlice, co jsem zatím viděla jsou prostě krátký, to by to kolo spadlo na předek, a to jsem se ani nezajímala o rozměr krku, barvu a pod...
Mi se hucul líbí a jestli ty velký kola na něj dostanu, tak po odzkoušení bych investovala do novejch kol na něho, a pak tam klidně můžu dát kotoučovky. Já tam velký kolo dopředu i dozadu nasadila (vzadu jsem do osky předního kola nasunula dlouhej hřebík, abych to přední kolo posadila do úchytů) a není nic, co by bránilo, aby se to točilo, i zadní blatník se nad to dá dát. Střed maj oba novej, hucul dojíždí starý arabovy převodníky, tak na co pořizovat další kolo?
Kotoučové brzdy vyžadují uchytit na rám třmen té brzdy. Ten rám na to musí mít návarky s dírama a také tu sílu té brzdy musí vydržet a přenést. Jinými slovy na kotočovky musíš mít rám konstruovaný pro kotoučovky. Stejně jako V brzdy potřebují návarky pro V brzdy a to ještě návarky umístěné v odpovídající poloze velikosti kol. Měnit na rámu velikost kol má mnohá zásadní úskalí. Dá se to realizovat pomocí zručného svářeče, ale to zase leze do peněz.
Na vše budu pamatovat a až mi ty náhradní díly přijdou, pečlivě se sem vrátím :))
Zatím si můžu akorát prohlížet díly na internetu a malovat hucula s velkejma kolama v Malování. Kurňa, mně se hucul s těma velkejma kolama na obrázku tak líbí...
Vidlici si nech udělat u Bareše. Ocel, takže bude i trochu pružit.
http://www.cyklobares.cz/opravy-a-lakovani-ramu...
Případně si tam nech udělat celý rám.
Ale taky nechápu proč jenom nepřehodíš gumy. Když dáš Marathon racer 1.5" nebo dokonce Kojak 1.35", tak to pojede a máš to bez práce a přehazování všeho možnýho.
A kdybys nešetřila a hodila do toho více peněz a koupila gumy s kevlarovou patkou, tak Marathon Supreme pojede jak ďas.
Průměr kola nehraje až takovou roli, jde o vzorek a jak moc se to nechá nafoukat.
Tak to je i na mě moc, úzký malý kola na huculovi mi přijdou esteticky jako větší prasárna, jak dát na hucula velký kola. A je to rozdí v té velikosti, nafoukáním sice zlepším běh, ale o ten hrb se to malý kolo stejně zarazí, prostě to má jinej náběhovej úhel.
A to bych byla padlá na šišu, nechat si dělat na zakázku rám, to by mě asi přišel levněji ten za deset litrů, co jsem si vyhlídla (holej). A pak bych na to nastrkala ty díly z hucula či araba? Dyť píšu, že co se rozpočtu týče, tak jen odcancáď po cancáď, mě to neživí a pro peníze mám lepší upotřebení.
http://www.cyklobazar.cz/inzerat/95859/leader...
I tohle je lepší než to co chceš udělat:-)
Podívej se nahoře na porovnáí hucula s velkejma kolama a malým silničním kolem. Sice bude mít hucul o fous výš střed, ale z hlediska těžiště by to mohla dorovnávat ta silná spodní trubka. Horní trubka u hucula mi přijde o kousek níž, jak u té silničky a to si nad zvýšeného hucula stoupnu tak akorát. A hlavně si všimni úhlu sedlové trubky. U té "dámské" silničky i u araba to má strmější úhel od sedla ke středu. Se budeš divit, ale je to cejtit, na huculovi se mi mnohem lépe šlape. U araba to trochu řeší uchycením sedla, bo tam maj takovej nástavec, kterej sedlo posouvá trochu dozadu.
Možná ti to přijde jako prkotiny, ale já to fakt dost pečlivě sleduju a hledám, co mi vyhovuje. Hucul se mi zaúhlením líbil a byl to dobrej kup, ten rám by mohl bejt o dva centimetry kratší, ale to můžou vyřešit právě řidítka trochu níž a třeba i o centimetr blíž (jinej představec). Na huculovi prakticky nepoužívám rohy, bo tam už mě to vytahuje ze sedla, chytnout je moc nejde, jen se o ně můžu opřít shora prstama. když chcu pořádně sedět a narovnat trochu záda. Na arabovi, kterej je o ty dva cm kratší, to jde, ale to, co je na fotce, je nejnižší poloha představce. Když ho dám níž, už je to daleko. Drobnosti, ale když chcu šlapat několik hodin, tak dost podstatné.
Ještě že to neví domácí stavitelé lehokol.
....."jak" či "ako" ? ;-)
Tak jsem zkusila do huculova rámu dát jiná kola a brzdy a mám snímek s reálnýma kusama.
V zásadě to jde předělat, ty kola se tam vejdou a dají se na to dát brzdy.
Hucula jsem zas poskládala do původního stavu a budu zatím pokračovat v tréninku s Růženkou, uvidím, co se z ní vyklube. Turbo si nechám projít hlavou, rozborku a sborku zvládám, jediný větší zásah je přepojení brzdových lanek (to jsem nedělala), jinak je to proces obousměrně vcelku jednoduše vratný.
Vypadá to docela dobře. Ty brzdové čelisti by to chtělo už ty modernější dvouklíčové.
To jsou favorití brzdy a musí být špalky v horní poloze. Ale měřila jsem to a odpovídá to novejm s délkou ramene 49mm, pokud se teda měří od šroubu nahoře ke šroubu špalku v sevřené poloze. Mám tu jedny darované, ale ty sou 60-78 mm, takže šly až do špic a musela jsem použít Růženčiny.
Mi se to na pohled taky celkem líbí, stoupnu si nad to s rezervou 3cm, protože to nebrzdilo, tak jsem se jen na dvoře zkusila pár metrů rozjet, jakej je pocit nahoře. Jo. Budu o tom přemýšlet, každopádně by na to šly nový kola i brzdy, akorát jsem potřebovala vědět jestli vůbec a co tam lze dát. :)
Jsem si to rovnala s tou Aurou a ta je vzadu oproti sedlu trochu delší a vepředu zas kratší, ale to je daný právě tím jiným sklonem sedlové trubky. Mi ta šikmější víc vyhovuje a jsem za ni ochotna zaplatit o kousek vyšším středem.
Nevím, co je to za velikost rámu u Aury, ale nad tu bych se nepostavila, má horní trubku moc vysoko.
No, z hucula nic nebude, je to bemzák.
V Růžence jsem hned v první chvíli uviděla potenciál, věnovala jí čas a už má v novým životě odjetou první stovku. V sobotu jsem s ní jela ještě v galoších 50 km (450 do kopce) za tři a půl hodiny, pak jsem ještě doladila přehazovačku a přesmyk a najela dalších čtyřicet, dnes dostala plesové střevíčky a může tančit. Rychostně to s ní už asi lepší nebude, se na tom s kopce bojím a držím ji nakrátko, ta by se tak rozutíkala, že bychom si mohly natlouct a na to už ani ona ani já nemáme věk. Do kopce jede úměrně k mým schopnostem a po rovině se vezu. Láká to víc šlapat, protože ona fakt za těma šapátkama běží a cítím, jak mi podbíhá pod zadkem. A nedrndá, ta ocel pruží a je to jiná pružnost, jak nějaký tlumiče či polstrovaný sedlo.
Když uvážím, že ten stroj byl možná dělanej jako dopravní prostředek pro dojičku do kravína, tak si říkám, že v novým životě si zaslouží lepší zacházení.
Kdyby ses za jízdy dívala z boku na dolní konec přední vidlice, tak bys viděla, jak ty fajfky nádherně pruží ohybem toho materiálu. On takhle pruží celý ten rám, což ovšem na druhou stranu spotřebovává nemálo energie. Krásně se to dá sledovat na zamykací měkké přední vidlici při jízdě po asfaltu. Zamkneš a rázem to kolo zrychlí.
Růženka je na mě rychlá až až :)
Vepředu to ani moc nepruží, se o ňu silou neopírám, ale pod zadkem je to proti těm hliníkům jiný. Nepřijde mi, že by se to nějak houpalo, ale prostě to nedrndá, nejsou tam tvrdý rázy, kopíruje terén, to jo. Těžko to popsat, prostě seděla jsem na koních měkkých, na hrkotákách a na koních pevně pružných, Růženka je to třetí.
Kdybys na ni nadundala nosiče a na ně pověsila brašny, asi bys ji neudržela na silnici, páč z Růženky by byla Gumová hadice :-)
Ale takhle nalehko je boží, dobře žes ji nenechala přelakovat, takhle se mi moc líbí.
J a na tu vidlici není třeba dívati se z boku, je to dobře vidět i přes řidítka.
Z druhé strany je to horší, tam je vyšisovaná, tak ju samozřejmě fotím z té lepší strany :))
Ona by snad ani s větší váhou nejela, na to mi přijde moc křehká.
Jsem jí dnes musela přidat kilometry nebo bych "k závoře a zpátky" jela půlhodinku, to by už nebyl trénink, minimálně 45 minut, tak bude jezdit až ke starýmu koupališti :)
Po rovině utíká sama, stačí akorát jemně přikrmovat.
Pružení není tlumení.
Tlumení = přeměna energie na teplo.
Vibrace přenášené do těla = 100% tlumení.
Jestli má pružení rámu aspoň trochu vliv na menší otřásání těla, je to ušetřená energie.
A kdy má tedy význam zamykat vidlici? Mám hardtail, takže jen přední. Experimentálně jsem odzkoušel, že na asfaltu na silnici se to výrazně projeví.
Přes zimu jsem zrestauroval tuhle skládačku, taky má originál lak, asi už má něco málo za sebou, je krapet vyšisovaná.
Původně byla červená, teď už je červená jen u středového ložiska.
S pochopením a potěšením sleduji tvé bohulibé počínání. Před lety jsme vedle elektrokol pro turistiku pocítili potřebu kol pro "běžné" ježdění a pro vyjížďky s vnuky. Oprášil jsem naše historické favority, "ošimanoval" je a mírně upravil pro seniory. Jak vnuci rostli a začali jsme jezdit po horších cestách tak naše hybridy dostaly i odpružené vidlice. Výsledek je na fotkách, manželka má originál dámského - fialovou metalizu.
Ta vidlice je čistá hrůza. To bys neměl dělat.
Možná to je hrůza, možná není. Nešlo mi o retro kolo, ale o "druhé" kolo do rodiny - účel světí prostředky. Další podobná kola máme na chalupě pro místní pojíždění, abychom pořád nevláčeli kola na autě.
Geometrie řízení neutrpěla, dokonce bych řekl, že je kolo lépe vedené.
Hlavně žena naříkala při jízdě po neasfaltových cestách, teď je v pohodě. Ber v úvahu, že je nám 70+.
Já ti rozumím, ale hlavně na tom první obrázku vidím pěkně zachovalého Favorita s hrůzou vepředu. No a to se mi nelíbí. Ale je to tvoje kolo a jistě slouží svému účelu.
No krásný to není, ale paradoxně nasazením té dlouhé vidlice (měřeno od spodního ložiska na rámu k ose kola) to kolo vepředu zlehklo. Sedlová trubka má větší sklon (rám se natočil směrem dozadu) a sedlo se dostalo víc nad zadní kolo. Váha jezdce jde prakticky celá na zadní kolo a to nemusí být špatné, kolo bude ovladatelnější váhou.
Opak jsem řešila při úvaze, že na araba dám pevnou vidlici. Prostě to nejde, bo by spadnul na předek (tak dlouhý vidlice se nedělaj), sedlová trubka by byla kolmo k zemi a zadní kolo kilometr za prdelí, na tom by se teda jet nedalo.
Chápu, že někoho "přestavba" silničky na krosku provokuje. Ani mně se ten nepoměr průměru trubek rámu a průměru noh odpružené vidlice moc nelíbí, ale jak říkám - účel světí prostředky. Vidlice má zdvih 50 mm, když na kolo sednu, tak je výsledná geometrie jiná. Rozhodně to není choper jak se píše níže, závlek u pevné a odpružené vidlice je cca stejný.
Mám pouze elektrotechnické vzdělání, jemnostem dynamického namáhání moc nehovím, ale podle rázů do rukou, které jsem cítil při neodpružené vidlici a které cítím dnes bych řekl, že to nebude tak horké.
Všechny mohu uklidnit, že veškeré originální díly mám pečlivě schované.
Kolik na tom máš najeto? Tohle ten rám nemůže dlouho vydržet.
Po tak hladkém asfaltu na kterém stojí a při pomalé a opatrné jízdě chvíli určitě vydrží, ale na hrbolatých cestách už to asi začne zlobit.
Já jezdím pro radost, kilometry neměřím.
Proč by to rám neměl vydržet? Kde vidíš to kritické místo?
Už mě to nepustilo na další vnořený příspěvek...
Ronda napsal: S kolegou Favorit1970, resp. Širavnikem se bavím o originál klikách na Favorita. Favorit bez originálních Favoriťáckých dílů už není žádným Favoritem. Jen veletuctovým kolem, osazeným různými Shimano, nebo no-name díly. Favoritem ho dělávala právě ta zcela kompletní původnost a (byť okopčená) originalita.
Reaguji:
No tak já Ti nevím, člověče. Na Favoritu dnes jezdím ze dvou důvodů. První: byl to můj miláček v klukovských letech, prožil jsem s ním moc hezkých chvil, bral jsem jej třeba i na skautské tábory, které se tehdy nemohly jmenovat skautské, ale turistické. Když dnes jedu na Favoritu, je mi zase 17 let a jedu s Uchem a s Chůvou z Lutové na Nový Kanclíř. Druhý důvod: Moje tělo si na Favorita zvyklo. Zkoušel jsem si půjčit od kamaráda horské kolo, na dovolené jsem si půjčil trekové kolo. Nikde se mi nesedělo pohodlně, narážel jsem patami do brašen, bolela mě záda... Jen na Favoritu se cítím příjemně. Asi zvyk. Duševní strnulost ;-)
Také jsem si myslel, že jen originál je správně. Pamatuji si, že když si někdy v r. 1992 můj vedoucí v práci pořídil na Favorita páčky s indexací, díval jsem se na to pohrdlivě. Pak jsem si je pořídil nějak víceméně náhodou na pražské kolo také a hodně s nimi jezdil... No a pak jsem jel na 3 dni na chalupovém Favoritu bez indexů - a přišlo poznání jako blesk z čistého nebe. Cítil jsem se unavený! Unavený tím řazením bez indexů, byť jsem to uměl za ty roky na 100% a popaměti a podle sluchu vždy přesně na první pokus.
Od té doby se moderním dílům nebráním, mají-li smysl. Favorit je pro mě Favoritem svým rámem.
Ale každý to může mít jinak.
Favorit nemá rám ničím výjimečný. Může být, že zrovna tobě ta jejich geometrie prostě sedne. Každý výrobce konfekci patlá trochu jinak, každý jsme rostlý jinak. Tobě to asi sedlo takhle. Kdybys sebral rozměry jako vzor a porovnal jiná kole, vsadil bych se, že bys pro tebe stejně pohodlné kolo taky našel. Tím tě z Favoritů nezrazuju.
Žes kopal do brašen bylo nejspíš blbě umístěným nosičem, jiný důvod není. A bolavá záda jsou o (ne)vhodné geometrii a (ne)nastavení pro konkrétní postavu.