Ahojte,
chtěl bych vás poprosit o radu při výběru horského kola. Můj rozpočet je celkem nízký. Do cca 15kkč. Dá se v této cenové relaci vybrat něco, co se mi nerozpadne po prvním vyjetí na výlet? Mám 187cm, kolem 100kg. Chci s tím jezdit na výlety po kopcích v okolí (jsem z Kozlovic, takže Beskydy), spíš pevnější cesty, polňačky, lesem po pěšině a občas do práce (9km). Děkuji za rady :)
PS: Mé přechozí kolo bylo toto http://kolo.cz/clanek/giant-terrago-2-disc-2008 . S tím jsem byl spokojený.
Při tvé tělesné konstrukci bych dal důraz hlavně na zdvojené ráfky (nejlíp propojené kalíšky, jako http://www.bike-eshop.cz/rafky-mtb-bmx-dh/rafek... ), ostatní by mělo vyhovovat...
Mimochodem nebyla by pro tebe vzhledem k tvé velikosti lepší aspoň 27,5"? Na 26" musels bejt jak vosa na bonbóně.
Jinak toho rozpadnutí kola bych se nebál,zvlášt' když s tím neplánuješ divočit v terénu. Jezdíval jsem na treku v ještě nižší cenové hladině a do metráku mě moc nechybělo, přesto se kolo nerozpadlo a docela dlouho mě povozilo.
Ja se ted prave dival uz jen na 27,5 nebo na 29. Nevim ale, co by pro mne z tech dvpu variant bylo lepsi. Toho gianta jsem mel pred 8 lety.
Asi nejsem ten pravý, kdo by měl radit s výběrem MTB, když sám žádné nemám :-)
To je těžký, někdo je hotovej z devětadvacítky, jinej ti poradí 27,5". Konečné rozhodnutí je však na tobě, každýmu vyhovuje něco jinýho.
Mně už se u té 29" zdají ty kola přeci jen moc megalomanský, i když jsem o ní taky uvažoval - ale spíš kvůli velikosti, páč mám 190cm.
Nebo pokud se nemůžeš rozhodnout mezi 29" a 27,5," tak je ještě možnost zvolit kros, ten je něco mezi (28") :-)
Já jsem rozhodnutý pro MTB. Jen jednoduše nevím, které v mé cenové relaci je použitelné :) Chci si před tím, než ho koupím zkusit 27,5" i 29", abych se mohl rozhodnout.
Jsou kšefty, kde tahle kola půjčují. Jeden den na jednom, druhý den na druhém, podobným terénem, přes město a po silnici, to by mohlo napovědět.
S tím zapůjením by problém nebyl. Problém je, že nevím na jaké značky se zaměřit :)
Na to ujasnění typu kola bych to asi moc neřešil. Většinou se takhle půjčují solidnější kola (co to půjčování chvíli snesou :-))
A pokud nechceš pak pořizovat něco opravdu speciálního, tak se ta běžná konfekce dost podobá. Pak je důležitější než samotná značka geometrie rámu a osazení dílama, vidlicí atd. A v tom bývá guláš napříč značkama.
V různých nabídkách kol v mé cenové relaci jsem viděl značky, které znám (Rock Machine, Merida, "Spešl", Giant, Author, Superior, Ghost) a taky značky, které jsem viděl poprvé (Haibike, Maxbike, 4ever, CTM, Pells, Felt, GT, Mongoose). Nevím, který se vyhnout a kterým naproti :)
Beru to obloukem kolem tzv.obchoďákových značek, jinak je to asi vcelku jedno. Trošku problém může být hlavně s cenou u takových těch "prémiovějších" značek (Cannondale, Specialized), bývají dražší, ale kvalita nekulhá, ale při srovnatelné ceně bývá osazení ochuzenější, mají smysl spíš u dražších modelů. Pak jsou ještě e-shopové značky (například Canyon) z Německa, s těmi jsou taky dobré zkušenosti.
Značky kol(jak psal ronda) bych fakt vůbec neřešil. Mají jen jinej rám a ostatní komponenty jsou stejně od jiných výrobců (a i ty rámy z různými nápisy můžou klidně padat z jedné linky někde v Číně).
Tam bych se spíš zaměřil na provedení rámu (jak vypadají sváry, hmotnost, použitá technologie, celkové provedení...) a vyváženost komponentů.
Taky bude dost záležet na tom, kolik plánuješ ročně cca najezdit, jestli s tím budeš jezdívat taky v terénu atd.
Pozor na to, že pokud jsi byl zvyklý na 26" kola, tak 27.5" a 29" je veliký rozdíl v geometrii rámu, v ovladatelnosti a způsobu řízení. Myslím, že to za ten jeden den na půjčeném kole nejsi schopen příliš posoudit. Prostě se to bude chovat značně jinak. Tím míním jízdu v terénu po úzké cestičce. Na silnici se to tolik neprojeví.
Můj pocit z nového 27.5" kola oproti 26" je, že je značně vyšší a nějak se necítím ho moc nahýbat do zatáčky. Tím míním ostrou zatáčku skoro 180 stupňů, kde se to nahne a balanc se drží šlapkami. Musím si víc zatáčky najíždět. Kotoučové brzdy jsou citlivější a lépe se ovládají. Vzduchová vidlice mnohem lépe pruží. Mám podle současné módy mnohem širší řídítka, což mi také vlastně trochu vadí.
Myslím, že se budeš muset rozhodnout spíš podle teoretických vlastností těch kol, nějaké koupit a zvyknout si. Alespoň já to tak udělal. Tedy zatím si zvykám :)
Také je třeba si ujasnit, zda na to kolo budeš chtít přidělávat nosič a dlouhé blatníky. Se zvětšením průměru kol se výrobci snaží zachovat délku rámu, hlavně zadní stavby a výsledkem je, že mezi zadním kolem a sedlovou trubkou už často nezbývá prostor pro dlouhý zadní blatník. Kola se sportovnější ambicí už nemívají šroubovací úchyty pro standardní zadní nosič.
Já jsem si vybral 27.5" kolo s místem pro blatník až dolů k přesmykači, ale ten přesmykač jsem musel rovnou vyměnit za jiný.
Díky za poznatky. Já na novém kole nepočítám s blatníky. Maximálně ten malý na sedlovku. Toho mého Gianta jsem dal pryč asi před 6 lety, tak bych si tak nebo tak musel stejně zvyknout na nové kolo. S tím asi problém nebude. Jen fakt najít to, které bude sedět. Jak jsem tu psal, chtěl bych poradit na jaké kola se mrknout. Vím, že osazení nebude asi žádná hitparáda, ale to si můžu časem vylepšovat sám (když už jsem dal auto pryč a někam ty peníze dát musím, aby nezplesnivěly :D ).
Tak v tom případě hlavně zkontroluj to osazení, které se špatně vyměňuje za jiné. To znamená náby kol a střed. Nedívej se tolik na nápis na přehazovačce, ale podívej se a zkontroluj, jak je udělaná nába a ložiska kol. Zkontroluj, zda tam jsou tuhé, dvojité ráfky. Zda ten rám je nějaký trochu lepší. Aby to nebyl ten z úplně základní řady firmy, která staví tu největší spotřebku. Při tvé váze by ten rám neměl hned prasknout.
Na kole za patnáct asi nemůže očekávat nějakej super rám. Mimochodem to ale neznamená, že čím levnější rám, tím nižší nosnost a musí pod ním prdnout. Tam jde spíš o váhu rámu, kdy lepší (dražší) rám má dobrou pevnost i při nižší hmotnosti - má třeba 2x, 3x zeslabované trubky, hydroforming a pod.
Taky 100kg není nějaká extra hmotnost, aby pod ním hned rám prdnul. Nehledě na fakt, že divočit někde v terénu s tím (dle jeho slov) asi nehodlá.
Jo, obvykle tam bývá kvalitativní zlom. Třeba u Meridy jsou to levnější rámy bez označení a na jen o něco dražších kolech rámy s označením TSF. Z dálky velmi podobné, při bližším pohledu nebe a dudy. A týká se ta změna kol mezi nějakými 12 a 15 tis.Kč.
Obdobně jsem to zahlídnul i u jiných značek, jen neznám jejich označení.
Pak by měl začít s výběrem u rámu, páč ten je přeci jen základ. všechno ostatní se dá vyměnit, i když taková postupná výměna komponentů se může pěkně prodražit..;-)
U rámu si jen pohlídat ten zlom, pak už se to mění až u těch drahých a speciálních modelů
A mohl bys trochu konkreetněji popsat jak vypadají ty rámy na jedné a druhé straně toho kvalitativního zlomu?
Já jsem se u Autora díval na použité rámy a když jsem zjistil, že ten můj rám už nedávají do té uplně basic řady, tak jsem byl spokojen. Ale asi se to dá i nějak lépe určit.
Různé materiály (typy hliníků), jiný způsob formování, vaření (když jsem kupoval kolo, tak výztuha u TSF byla uzavřená, u levnějšího jen kopírovala tvar otevřená atd). Roli může hrát i důkladnost zpracování po vaření a jiné technologické finesy, na kterých se dá při výrobě ušetřit.
Kdo vymyslel pojem kola 29??? To byla fakt hlava :-) Když jsou to ráfky 28(622-28) jako na treku ,jen obudá do balonů. To je jako kdybych na autě dal na 13 palcový disk balonovou pneumatiku a tvrdil,že mám 15 náctky kola .
Postřehů je tady celkem dost. Spíš jsem ale čekal, že byste mi poradili něco víc konkrétnějšího ohledně výbavy a značek kol, na které se zaměřit a které bych měl zkusit najít :)
To bys to měl moc jednoduchý ;-)
Těžký, ukázat na nějaké konkrétní kolo. Vždyť sis sám teprve ujasňoval, jestli 27,5" nebo 29". Navíc ten cenový limit. Tam se nedá moc čarovat, ani vymejšlet. Leda se vyvarovat nějakých konkrétních úplných nesmyslů.
Obecně, (jako už tolikrát tady) šmejdi po netu a hledej "loňské" ročníky kol. Tam máš šanci se za tyhle peníze dostat na rozumné osazení. Aby byly alespoň nejdůležitější součásti solidní.
Zkusím něco najít. Mám pár kol v oku, tak z nich asi vybrat to, které bude aspoň trochu slušné :)
Tak sem hoď odkazy, my ti je pohaníme ;-)
Toho se právě bojím :D Ale nemůžu za 15k čekat nějakou hitparádu :)
Ona ta sleva na loňský model bude dělat max 2000Kč. Takže by ses dostala na kolo za 17000Kč. To ještě není žádný zázrak i když už to bude dobré solidní kolo, které tě popovozí.
Tady je nějaký můj výcuc z internetu:
http://www.mojekolo.cz/rock-machine-heatwave-90...
http://www.bagbike.cz/produkt/merida-big-7-100...
http://www.bagbike.cz/produkt/merida-big-nine...
http://www.bagbike.cz/produkt/merida-big-nine...
http://www.kolago.cz/cannondale/6776-15-c-dale...
Zatím asi takto :)
Taaak,vzhledem k tomu, ze mi pritelkyne rekla ze nove kolo nepotrebuje, tak si zacinam brousit zuby na drazsi kolo. V relaci do nejakych 22k :) To uz by se mohlo najit neco lepsiho,ze?
To měla mít jen za sedm ? ;-))
Za 22 už se určitě najde solidní.
Hlavně když k tomu přihodíš ty 2000 slevu :)
Jestli na tom kole chceš opravdu pravidelně jezdit a má sloužit tobě a né pavoukům, tak si radši fakt k těm původně plánovaným 15ti litrům připlat.'
Ale i to kolo za těch 15000Kč bude jezdit a při dobré údržbě to bude spolehlivé. Asi to bude mít zvýšenou potřebu náhradních dílů a zvolna se to bude přestavovat na lepší, ale to už bude jen zvolný přísun peněz. Až do loňska jsem na takovém jezdil. Primárně bylo docela levné a postupně se vylepšovalo. Jezdilo zcela spolehlivě a velice dobře.
Jo, to má logiku. Dát 22 za spolehlivější, nebo 15 a postupně častěji servisovat, dolaďovat, měnit, po drobných i větších nepozorovaně do toho těch sedm taky nacpat, ale spíš víc. Zvlášť pokud se s kdejakým prdem musí letět do servisu (počítej všechny náklady, i ty cesty do servisu, čas)
V mé nové cenové relaci se mi líbily tyhle kola. Podivejte se na ne prosim a hante je:)
http://www.mojekolo.cz/cannondale-trail-27.5-5...
http://www.mojekolo.cz/lapierre-raid-527-2015
http://www.mojekolo.cz/rock-machine-torrent-70...
http://www.mojekolo.cz/ghost-kato-4-black-green...
http://www.cyklokolik.cz/munua-mrx-27-5-sram-x...
http://www.cyklokolik.cz/xc-829-black-red-mod...
http://www.merida-bike.cz/horska-kola/bignine...
http://www.merida-bike.cz/horska-kola/bigseven-300
http://www.bagbike.cz/produkt/superior-xc-829/
Nějak jsem se víc zadíval na kola MRX a SCUD. Jaké jsou vaše názory na tyhle kola?
http://www.profilshop.cz/konfigurator/mtb-27-5/...
http://www.profilshop.cz/konfigurator/27-5/?id=10
http://www.profilshop.cz/konfigurator/27-5/?id=69
Některá kola nejsou špatná.
Já bych možná uvažoval nad
ROCK MACHINE Torrent 70 27,5
LAPIERRE Raid 527
a možná MUNUA MRX 27,5" SRAM X.5 2x10 disc, ale to je jen dvojpřevodník, mě dobře vyhovuje troj.
Já mám od MRX kros, dělají dobrý a pevný rámy - za mě tedy můžu doporučit.
Ten SCUD bych nebral, jsou to levnější a nic moc rámy.
A co si budeme povídat, rám je přece základ kola.
U toho Scudu jsem se dival, ze kdyz tam dam v konfiguratoru ram mrx a tu nejlepsi vidlu co tam jde,tak me to porad vyjde levneji nez mrx cely.
Mimochodem při výběru kola je dobrý se taky podívat, kolik stojí ten kterej rám samostatně. To už taky něco o jeho kvalitě může lecos napovědět.
Nenech se zlákat relativně levným kolem s lepší výbavou - důvodem nižší ceny může být právě ten horší rám.
Ahoj,
s tvou postavou to bude na kole za 15000 trochu boj - nejde ani tak o pevnost rámu jako o vidlici. Tu podle mě oceníš právě v terénu a v téhle cenové hladině asi nic moc nevymyslíš.
Každopádně doporučuju vyzkoušet Body Scanning - http://www.vkcyklosport.cz/crm-body-scanning/. Mohlo by ti to dost pomoct. Pendluju mezi Brnem a Ovou, takže mám zkušenosti právě od Kozárka. Tak zdar v Palkovických hůrkách a dobře vyber :)
Kuba