V současnosti mám kolo crossové, již druhé v pořadí. Dá se tedy říct, že zkušenosti s jinými typy kol mám nulové - (snad kromě silniční rakety Favorita:-).
A tak trochu tápu, jaký druh kola bych měl v budoucnu osedlat, až to současné bude tak nějak dosluhovat.
Takže vaše rady sem, co byste mi doporučili?
-mám 190cm/cca 87kg
-jezdím převážně delší vyjížd'ky (5-7hod)
-jezdím hlavně po silnicích s min. provozem, cyklostezkách, zpevněných cestách, nepohrdnu občas i lehčím terénem
-mám rád spíš sportovnější jízdu (jestli se to tak dá v mém případě nazvat), než pozorovat při jízdě všechny kytičky a zvířátka
Když máš nějaké zkušenosti s trekovým kolem, tak snad víš, jestli chceš víc kolo na silnici (pevnou cestu) nebo solidní univerzál pro různé cesty včetně rozbitých a dlažbu. Tak podle toho.
Tak vyloženě silničku nechci, ale láká mě třeba ta cyklokroska. Ale mám obavy, jestli je zrovna vhodná právě na ty delší výlety, aby to nebylo víc utrpení, než zábava.
Záleží, jestli preferuješ berany nebo rovná řídítka a jestli stačí pevná vidlice nebo potřebuješ odpruženou.
A ještě je možnost pořídit lehokolo. Na to jsi zapomněl. :-)
A jeste skladacku at to ma komlet
Zimovčák by mohl nabídnout (dost opačnou) alternativu :-)
Lehokolo, silničku, skládačku, MTB 26" rozhodně vylučuju předem ;-)
No berany, nebo rovná řídítka...možná by mě sedly líp i ty berany, páč na krosu se čím dál víc chytám za rohy, než za gripy - zvláštní, dřív tomu bylo naopak.
Pevná by s největší pravděpodobností postačila, ale jak by to moje tělo přivyklo na jiný, sportovnější kolo, to je otázka...:-)
Pravda ale je, že postupem času jsem i měnil posed na krosu - zkrácení krku vidle (řídítka šla níž), delší představec, častější úchop za konce (dlouhých) rohů...Prostě snaha o sportovnější posed.
Proto ty úvahy, že bych v budoucnu zkusil přesedlat z "dědkovskýho" krosu na něco sportovnějšího...:-)
Máš v tom naprosto jasno. Cyklokroska je tvá vyvolená... ;-)
A jak dlouho se na tom dá vydržet, než začne tělo trpět? Nemyslím tím ovšem jezdit někde "ve tvých stopách" :-) Spíš taková pohodovější, "netankodromní" jízda.
Třeba Břeclav - Lysá hora (v Beskydech) :-)
Záleží, jak si nastavýš posed.
Celý den bez problémů. Výhoda je právě v té možnosti měnit úchop.
Mně právě na tý cyklokrosce láká i ten úchop a možnosti změny, i možnost víc zalehnout, hlavně proti větru.
A vůbec vlastně, co to ze mne zase děláš za "cyklomonstrum"? Já, takový pohodový jezdec; samé asfalty, samé rovinky... :-))
To jsi dokonale popsal mě :-) Já chci na starý kolena jen rychlejšího oře, abych měl větší vítr ve vlasech, dokud nějaký ještě mám ;-)
jo a včera jsem to na CX bral po schodech... :-p Jsem potřeboval vybrat prachy (z bankomatu) a nechtělo se mi vracet...
Prostě jak říkám, pohoda, roviny, asfalty... :)
Mimochodem jak široký pláště na ty vaše cyklokrosky dáváte a na jaký tlaky cca hustíte? Ptám se jen tak, po schodech teda jezdit neplánuju....:-)
Teď tam mám nějaké 32 (nebo 35? už vlastně ani nevím) s hrubším vzorkem (kvůli sněhu), tlakované na 4,5 atm. V zimě (když byl sníh), jsem tam cpal tři.
Ale v tom dnešním měkčím terénku těch 4,5 už bylo moc, chtělo by to méně, trošku mi to občas rvalo berany z rukou. Pravda, stačilo by asi trošku zpomalit, no ale kdo by to dělal, že... :)
Na krosu mám ted' 32 a je to ideál - pěkně jedou a furt je tam ještě nějakej komfort. V zimě do terénu 37 s hrubším vzorkem bylo taky OK.
Ty přehazuješ na léto ještě na užší? Mimo silnice asi už moc nejezdíš, nebo jo?
Já mám celoročně 37 a užší bych nedával, spíš uvažuju o přehazování kol a širšími pro jízdy mimo silnici.
Po silnici jedu, jen když se nedá jet po stezce, nebo když jde o přehlednou silnic se slabým provozem. Jinak asfaltové, nebo zpevněné stezky, šotolina, nějaká ta polňačka či lesňačka...Na tohle ta š.32 bohatě stačí, je lehčí a líp to jede.
700x37, 5 baru :)
Já bych se také o té cyklokrosce zamyslel. Jen to chce tu s kotoučovkama, aby to líp brzdilo.
Ale prdlajs! Kdo brzdí, je druhej!
To máš pravdu, ale tvůj výrok nic neříká o tom, jak dopadne ten první :D
Já nechci brzdit, já chci jezdit! ;-). A taky kdo by se tahal s kotoučovkama...
Tak si nech od někoho vysvětlit, jak moc dobře ta cyklokroska brzdí. Slyšel jsem na to nějaké stížnosti, ale že prý to je typická vlastnost.
Nechápu, jako že cyklokroska brzdí hůř, než třeba kros? A z jakého důvodu?
Protože to Brahma řekl/neumí to*
* nehodící se škrtněte
;-)
Správně je, že brzdit cyklokrosové kolo neumím, poněvadž jsem to nikdy nedělal. Jak píšu výše, slyšel jsem o tom na tomto webu.
Cyklokrosky (závodní) mívají kvůli bahnu cantilevery. Přestrojit turistickou cyklokrosku na Véčka by neměl být problém. Cantiky by nemusely brzdit hůř, ale z principu mají tah lanka zešikma, véčka stahují ty "kleště" napřímo.
včera jsem dával dohromady jedno dětské kolo a tam sice véčka byly, docela slušná tektra (vzhledem k ostatním dětským kolům), ale když člověk zmáčkl brzdu, tak se roztáhla zadní stavba :-D
Na "švihácké" :) cyklokrosce mám kantíky (spíše je to silnička, mám tam silniční pláště), na "turistické" CX pak véčka, páč s tou jezdím i na těžko. Véčka jsou více účinější, proto na "turistické" jsou véčka, přeci jenom brzdím dalších až 25 kg vzadu. Nicméně s "kantíkovou" CX jsem sjel i Grossglockner Hochalpenstrasse a že by to nějak blbě brzdilo, to teda ne. Jo, je potřeba více "mačkat", ale brzdí to. Nejhorší "zážitek", co jsem zatím na kole měl, byl sjezd z Lysé v dešti na silničce (než jsem jí poslal do světa) s "klasickými" silničními brzdami. Kolo nebrzdilo, jen trošku zpomalovalo, kdybych potřeboval zastavit, tak nezastavím. Ale i to jsem přežil... ;-)
Hodně udělá i směs "špalků".
Pokud na kole nehodlá jezdit ve sračkách, tak kantíky stačí. Já osobně bych dnes asi teda šel do kotoučů, v Beskydech, a v terénu obecně, je to lepší; byť na "turistickém" CX, které jsem pořizoval loni, mám véčka; tam to ale bylo z toho důvodu, že jsem to skládal systémem co dům dal...
Sem dneska na vyjížd'ce o tom trochu popřemýšlel. Říkal jsem si, jestli bych si na tu krosku dokázal vůbec převyknout, nebo jak dlouho by mně to trvalo - je to přeci jen jiný kolo se vším všudy a já jsem léta zvyklej jen na trek. Tak abych si pak nepořídil něco, z čeho bych byl rozlámanej, bolavej, nešt'astnej....
Tak mě napadlo, jestli by nebylo lepší (teda až to bude jednou aktuální), pořídit nějakej bazar, jestli by mně to vůbec sedlo. Počítám, že taková trochu solidní nová cyklokroska koštuje aspoň takových 30 litrů.
Je možnost zajet koncem dubna do Jedovnice na Test fest a různá kola vyzkoušet. Pak budeš moudřejší.
http://www.ivelo.cz/testfest/
Díky. Co jsem se ale díval, tak v tom seznamu kol jsou jen silničky a MTB, cyklokrosky jsem tam neviděl...
Nevím, seznam jsem nestudoval. Tak jestli ne, tak nic. :-(
A o co ti jde nejvíc? Já myslím, že to bude o posezu a držení za berany, respektive za brzdové páky. To je největší rozdíl proti treku s rovnými řidítky, pokud chceš mít rychlou reakci při neočekávaném brzdění. Na cyklokrosce budeš proti treku víc nataženej. Tak si půjč silničku, nech nastavit posez podle tvé postavy a vyzkoušej to na ní. Cyklokroska je přece silnička s širšími plášti, lehčími převody a brzdami vhodnými do terénu.
Silnička má tuším jinou geometrii rámu(delší), než cyklokroska, která musí být obratnější - tedy aspoň logicky by to tak mělo být
To ano, ale pokud nebudeš jezdit mezi smrky v lese, tak to až tak nepocítíš. Pokud jsem dobře četl tvoje zadání, tak v něm jsou, v nejhorší variantě, jen zpevněné cesty a lehký terén. A tam tu supr obratnost nepotřebuješ.
To ne, nejde mi o obratnost, ale nějakej vhodnej kompromis mezi univerzálností a rychlostí. Taky na silničce už bych byl moc nataženej, což nechci.
Zkrátka tak nějak něco mezi trekem a silničkou.
Říkáš kompromis mezi univerzálností a rychlostí? Tak to jsem zvědavý, co nakonec zvolíš. Abys byl rychlejší než na treku, budeš se muset ohnout a snížit aerodynamický odpor. Ve 30km/h je to už dost znát, to jistě potvrdíš. Nebo, pokud se nebudeš chtít ohnout, víc potrénovat, abys ten odpor překonal silou.
Já to vyřešil tak, že na turistiku mám treka. A když si potřebuju užít rychlost, sednu na silničku, kterou jsem pořídil před rokem místo lehokola :-)
S tím větším ohnutím samozřejmě počítám, už ted' na treku mám tendence víc zalehávat.
Taky chci jen jedno kolo a silničku nechci, páč jen po silnicích jezdit nechci a navíc ty málo frekventovaný, to jsou většinou hotový tankodromy.
Já Ti taky žádnou silničku nevnucuju, vím co to je jezdit jen po asfaltu. Však si při vyjížďkách na silničce dobře rozmýšlím kudy jet. Aby to nebylo moc o hubu. Jen se mi zdá vhodná ke krátkodobému otestování posedu. A je dostupnější než cyklokroska. Tak to tak ber :-)
Cyklokros není až tak o kličkování mezi šutrama a kořenama. Je o svištění bahnem, pískem, po trávě a o přeskakování překážek. Strašná rasovina.
A už si zkoušel vyjet tak o 3 hodiny dřív? To ti určitě pomůže zvětšit akční rádius. Také se vracím do bodu A, občas i přijíždím o 3 hodiny později a docela to funguje :-)
Za normálních okolností také nerad vstávám a vše před osmou je hluboká noc. Jenže když chci jet, někam dojet a také se přijatelně vrátit, tak se přesvědčím, že je potřeba brzo vstávat a docela to jde a v létě občas i v 7 ráno šlápnu do pedálu a podle toho odkud vyjíždím to znamená vstávat tak ve 4 ráno :-)
Ale je to radost když se takový den vydaří a dá to třeba v Jizerkách nebo Jeseníkách krásných 150 nebo a víc.
Ale není, taky žádnou velkou nemám, spíš malou.
A kdo nedá 150, tak ale za celý den v pohodě dá 80.
Mě se hodně líbí tohle kolo:
http://cz.author.eu/adventure/author-ronin-2016...
Možná jednou, až budu velkej... :)
Mně se teda po pravdě ty oceláče moc nelíbí, ten rám mně připomíná Favorita:-). Taky je asi lepší karbonová vidle, než ocel, že jo.
Ale ten popis u toho je přesnej - to je přesně to, proč o tomhle typu kola uvažuju...
Ted' se dívám...11,8kg? Ty bláho to váží skoro stejně, jako ten můj kros s odpruženou vidlí...! Nejsem teda žádnej gramař, ale počal jsem tak něco do deseti kil.
Zvykneš si velmi rychle. Když jsem začal sedlat více kol, dělalo mi to ze začátku problémy, si "zase" zvyknout z jednoho kola na druhé. Dnes to střídám skoro jako ponožky a naprosto bez problémů.
Bazar není špatný nápad, když ti to nesedne, tak to prostě pošleš dál do světa.
No vidíš, jak jsi nám pěkně sdělil, jaké kolo chceš a po jakém toužíš :-))
To je právě jen takový "dojem z obrázků," realita může bejt úplně jiná. Proto vlastně pořádně ani sám nevím, co mám chtít a proto to musíte rozřešit za mě :-)
Ale ne, rád si přečtu názory pro i proti všech, kteří mají (na rozdíl ode mě) s těmito typy kol zkušenosti.
Já si na rovná řídítka pořídil dlouhé rohy a sklopil je dolů. Používám je vlastně místo beranů. Výhodu to má, že ve městě mám z rovných řídítek dobrý přehled a rychlý úchop brzd.
Na podzim jsem řešil prakticky stejný problém. Měl jsem starého horáka na výlety a přestavěného Favorita na silnici a ježdění do práce. Zjistil jsem, že stále častěji jezdím sám a když jedu sám, tak jedu rychle po silnici. Nejraději jsem se zavěsil za nějakého žiletkáře a nechal se od něj kousek tahat, než mi nastoupil a ujel. Přesně jako ty jsem uvažoval o cyklokrosce, která by byla rychlá a zvládla pražskou dlažbu. No a nakonec jsem si koupil pěkného nového bika 27,5". Tak jsem se na něm učil jezdit, dokud jsem si nezničil nohu. Má to dost jiné vlatnosti, než ten můj starý bike. Obvod kol je dokonce o 1 cm větší, než je na 28" kolech Favoritu. Na novém biku budu vyjíždět na pražské singletracky na Závist a do Modřan. Tím se částečně pokryjí ty podvečerní sólo výjíždky.
Takže se nenech zmást zdejším aplaudováním krosce a podívej se i po nějakém pěkném biku. V terénu je nedostižný a je na něm náramné povození. Ano ledasjaké kolo při troše šikovnosti ledaskudy projede, ale na biku si to vychutnáš a pohraješ si s tím.
Asi jsi nečetl (nebo špatně) moje zadání - nechci kolo, které bude nedostižné v terénu (mimochodem to je stejně full, nikoli "tvůj" HT).
Můj "problém" při výběru toho správného kola spočívá v tom, že chci jen a pouze mít jedno jediný kolo. O důvodech se nebudu rozepisovat, kromě ekonomického hlediska jsou tu i další.
Měl bych se tedy logicky poohlížet po takovém kole, které bude mým potřebám jaksi nejblíž. A to MTB 26",27,5" fakt není...
Když chceš mít pro různá použití jen jedno kolo, bude to zákonitě muset být kompromis. Kompromis, který ubere z vlastností, kvality. Takže si sám musíš rozhodnout, z kterého konce chceš víc ubrat. Jestli z fičáku po silnici, nebo z tanečků mezi kořínkama.
Chce to změnu. Cross už znáš a tlačíš se směrem k rychlejším variantám.
Kroska mimo asfalt vyžaduje cosi jako techniku. 29" může být velmi pohodlná, ale na asfaltu nebude úplně rychlá. Jestli letíš nalehko od dveří ke dveřím, asi bude kroska zábavnější.
Horší terén, každé kilo nákladu, potřeba využívat velmi lehké převody, výhled na vození nosiče nebo dětské cyklosedačky, to vše jsou indikace pro univerzálnější 29" mtb.
Jasně, chápu, že na cyklokrosce mimo asfalt nemůžu sedět jak pantáta, ale taky trochu pracovat tělem :-)
Je to přesně, jak píšeš - u 29" láká ta univerzálnost, pohodlí.
Cyklokroska zas vábí sportovnější, svižnější jízdou, nižší hmotností.
Když na to ale koukám, asi bych spíš užil přece jen tu cyklokrosku....
Bacha na to, 29" kola jsou už docela veliká a v terénu neohrabaná. Učím se akceptovat rozdíl 26" a 27,5" a na úzkém singletracku se tomu do vracečky moc nechce. Musím si víc najet a jen tak tak se tam vejdu. Představa ještě větších kol se mi nelíbí. Také to kolo je podstatně vyšší. Ze země skoro nepřehodím nohu přes sedlo. Asi to dokáže rychleji jet, ale na technické hraní to není. Ale je pravda, že jsem si na to na podzim teprve zvykal, ještě to neumím.
Záleží co jedeš.
V Rychlebkách je taková vytřásačka, Tajemný, spousta velkých šutrů v mírném a rovném sjezdu. Tam se na 29" (nebo 26" fat) jezdí jedna báseň. Ale blbnout s tím na pumptracku jde fakt blbě. Tam jsem byl rád za svého 26" Scalpela.
No jasně, to je přesně ten terén, na kterém se 29 prosadí. Lehčí, rovný, dlouhý sjezd. Patrně ani necítíš, že to hází a jede to samo. Jen se vznášíš nad terénem. To musí být úchvatný pocit. Ale myslím že loni Kulhavý šeredně prohrál jeden závod, kde to bylo utočené a borci to jeli 26". On se do zatáčky nevešel a padal tam. Já se na té své 27,5" teprve učím jezdit. Přijde mi to dost neohrabané, ale ta vzduchová vidle, to je něco úžasného :)
Mimochodem je akceptovatelné, aby vozil cyklokrosař na zádech batůžek?
Vpředu nebo vzadu?
OK, přehledél jsem to "na zádech"... ;-)
Já totiž vozím baťůžek furt. Ten vpředu.
A když si potřebuji vézt nějaké věci, tak si je dám do baťůžkum, který dám na záda (anebo ho hodím na nosič, pokud na příslušném kole je)
Takže to není jak u silničářů, kde je něco takového ze společenského hlediska nepřípustné...? ;-)
Já na pozérství kašlu, jezdím tak, jak chci a potřebuji. Tedy klidně i na silničce s baťůžkem. Ono taky, jak jinak chceš odvést těch pár potřebných "krámů", když jedeš 300 km s jedním mezipřistáním (přespání pod střechou) a nosič na TO kolo prostě neee.
Jsi velbloud?
Tak jsi Quasimodo?
Proč si to myslíš? Nejsem.
Tak proč si vozíš na zádech baťůžek?
Já si ho vozím vpředu.
Pojem "baťůžek" vymyslela moje žena. Zní to rozhodoně lépe než pupek, panděro, bírbauch, cejcha... ;-)
Kup CX s karbonovou vidlí (nebo rámem, ale to jsi finančně někde jinde) a kotoučema.
CX má kratší rám než silniční kola a dá se na tom vydržet bez větších obtíží celý den.
Výhoda je, že na to můžeš přehodit pláště (případně celá kola) a pak to je "skorosilniční" kolo (ve vyšších rychlostech ti budou chybět převody).
To kolo je mnohem lehčí, líp se s ním manipuluje.
Jestli třeba latentně uvažuješ o dovolené v Alpách, tak na CX se můžeš krásně vozit po sedlech.
Díky absenci odpružené vidlice má levnější a snazší údržbu.
Tak karbonovou vidli určitě, rám ne. Co se týká těch kotoučovek, tak by připadaly v úvahu snad jen mechanický, žádnou hydrauliku nechci.
Co se týká absence odpružené vidlice, tak hlavně kvůli nižší hmotnosti a lepším jízdním vlastnostem, hlavně jízda do kopce, vestoje, akcelerace...Samozřejmě chápu, že to bude asi dost velká daň na úkor komfrotu, kterou skýtá odpružená vidle.
a co třeba toto?
http://www.kona.cz/2015/kolo/rove_al
Vůbec netuším, jak by to hodnotil, páč těm komponentům vůbec nerozumím. Myslím, že to ale nemá karbonovou vidli.
Před dvěma lety jsem byl v podobné situaci a velice podobný byly i požadavky na nové kolo. Jeden kvalitní univerzál pro polňačky, les, lehčí traily i přijatelnou jízdu po vedlejších silnicích. Kličkovat mezi stromy nepotřebuju. Dříve jsem jezdil silnici, 1 rok kros (to byl můj omyl) a 12 let HT 26er. Zvolil jsem 11kg lehký 29er s alu rámem. Po cca 7 tis. km můžu říct jen to, že jsem to trefil naprosto přesně. Ty 29ky jedou mnohem líp než menší kola, rozbitý cesty jsou pohodlnější. Vloni jsem s tím nalehko jel po Labské stezce z Hamburku domů - 1100km za 10 dní, průměrná rychlost 20-24km/h. Během mého rozhodování o kole bylo pro mě třeba zajímavý zjištění, jak málo se liší valivý odpor ve wattech mezi špičkovým horským pláštěm a lowendovým silničním pláštěm - skoro vůbec a rozdíl v komfortu je propastnej. Tolik v kostce moje volba.
A v čem byl vlastně pro tebe ten kros nepřijatelnej?
Seděl jsem na tom jak na rozhledně a vidle k ničemu. A ani váha nebyla nic moc s ohledem na cenu. Byl to Author Zenith tuším rok 2002. Po roce šel do světa. To není odsouzení krosových kol,jen mně to prostě nesedlo.
Ten turistickej (hajzlovej)posed jsem právě dlouho oceňoval - tedy hlavně první roky, kdy jsem začínal jezdit na kole. Dnes už mně tohle nesedí.
Jinak si myslím, že se kros dá pořídit ve slušné výbavě za dobré peníze a kvalitní a funkční vidle na krose taky existuje. Třeba v mým případě mě ten můj kros vyšel na cca 28tis. a to v kompletní výbavě XT a s krosovou vidlí, která je na úrovni Epiconu.
Nebuď tajnůstkář, jakou vidli vozíš?
Ještě mě napadlo možnost pořídit gravel/endurance silničku. Je to vlastně silnička na kotoučích se širšími plášti (28 až 35mm). Třeba tohle RB:
http://www.rb-bike.cz/ramy-kola/59/78/rx-base
držel bych se crosse
Kolik jsi jezdil různých druhů kol?
Cross je dobrý kolo, ale dle mýho soudu spíš na turistiku, pro začátečníky atp. Na nějakou sportovnější jízdu to opravdu není, ten posed to zkrátka neumožňuje.
Dyť to říkám, že je to jen na takový pohodový poflakování ;-)
Kup k tomu žiletku a užiješ si oboje.
:-)
Žiletku fakt ne, tu nechci. Jedině bych (snad ) uvažoval o něčem takovým z toho odkazu od malýho-jardy...Ale spíš bych to viděl na tu krosku.
Podle mého se po masovým rozšíření HT 29er stalo krosové kolo ekonomickou alternativou tzv. univerzálního kola. Je to otázka financí, které za kolo dáš. Při vynaložení více desítek kKč se stává kros zbytečným a omezujícím. Ten mtb pojede po silnici stejně a v terénu líp. Bude i lehčí, pohodlnější, tužší a můžeš ho použít jak na turistiku, tak na maratony. Není nutný karbonovej rám, i v alu jsou dnes rámy kolem 1,7kg,což bude samozřejmě vždycky víc než karbon, ale zase na alu pověsím nosič a turistuju.
Tak spíš tomu bylo právě naopak: napřed tady byly krosy, pak se rozšířily devětadvacítky - je to logický, krosy tady byly mnohem dřív.
Taky nevím, jak jsi přišel na to, že 29" by měla být lehčí, než kros. Hmotnost kola závisí výlučně od použitého rámu a komponentů, krosové rámy nejsou o nic těžší, než MTB. V terénu bude 29" lepší, o tym žádná.
Ale já jsem nepsal, že krosy nebyly dříve. Jen si myslím, že pro toho, kdo chce mít lepší, lehčí (= bohužel dražší) kolo se širším využitím, se jejich smysl po příchodu 29er se poněkud zúžil. Dokud byly jen 26er a krosy, tak to byly dost odlišný kategorie. Ty máš kolo v kategorii, kde se to právě začíná lámat ve prospěch 29er. (za stejnou cenu můžeš mít i lehčí 29er s kotoučema). Pokud ještě něco přihodíš, tak ta váha u 29er jde k těm 11kg (včetně kotoučovek). Krosy tady končí a mtb pokračují dalšími typy.
Co se týká typu brzd, tak ještě před dvěma roky jsem si myslel totéž co ty,a kdyby to kolo bylo alt. s véčkama, tak bych ho asi vzal. Naštěstí nebylo a ten dosavadní názor na kotouče x véčka mě rychle přešel. On ty véčka většinou velebí ten, kdo kotouče nepoznal. Ale já ten názor nikomu nevnucuju a rozhodně se nebudu přetlačovat se zastánci véček a jejich tvrzením o jejich domnělých nebo skutečných výhodách...
Mimochodem u 29" jsi omezen výběrem brzd, s véčkama se prostě nedělá a ne každej touží po kotoučovkách, který jsou navíc těžší.
Tu váhu brzd (komplet) by bylo zajímavý porovnat. Ale nemyslím, že to bude nějaká tragedie. To bude o gramech (pevných).
Zajímavější bude porovnání váhové porovnání plášťů ve srovnatelné cenové kategorii (rotujících).
Fakt je, že na těch rotujících částech kola je ta váha absolutně nejvíc znát. A u plášt'ů takových 100gramů navíc je už fakt poznat...
Otázka je, nakolik ten větší průměr kolu 29" má fakt smysl....
Má to svoje plusy i mínusy. Těžší kola (ráfy, duše, pláště) - na druhou stranu snazší a pohodlnější překonávání drobných překážek a hrbolů, o které se menší kolo "zatazí".
Hodně bude záležet na tom, kde a jak má být kolo provozováno.
Proč 29"? Proč ne 27,5"?
Vždyť plášť 27,5x2,1 má zhruba stejný vnější průměr jako krosový 37-622.
Krosové a 27,5 kolo u Kellys váží cca stejně.
29" je o 1,5 kg těžší.
Ve stejné ceně?
U obojího jsou pedály ? Trek je někdy mívá, 29" většinou ne. Čtvrt až půl kila.
Na 29" kolo nenamontuješ zadní blatník až dolů k přesmykači, protože se mezi kolo a rámovou trubku prostě nevejde. Nejspíš neseženeš ani rám s úchyty na zadní nosič.
Na podzim jsem kupoval 27,5" bika s těmito požadavky a měl jsem hodně shánění. Dokonce jsem musel rovnou měnit typ přesmykače, aby se mi tam ten blatník vešel.
Takže 29" kolo by teoreticky mohlo splnit univerzální požadavky, ale prakticky se nevyrábí tak, aby turistickým požadavkům vyhovělo. Kvůli těm velikým kolům se musel rám co nejvíce zkrátit a ztěsnat.
Blatníky nevedu, před deštěm někam zalezu nebo jedu pomalejc. Nosič používám tento:
http://www.thule.com/cs-cz/cz/products/sport...
Potřebuju ho párkrát za rok, jinak jezdím z jednoho místa nalehko.
Jinými slovy moc tu turistiku neprovozuješ. Rozhodně ne turistiku s plnou polní.
Jezdím nalehko, spím pod střechou. K pocitu svobody při cestování nemusím vézt všechno s sebou.
Tak konkrétně na tu turistiku mně ta 29" taky nepřipadá jako ideál. To si myslím, že už je lepší ten kros právě díky "kochacímu" posedu a z důvodů, které uvedl Brahma.
Myslím, že smyslem tohoto vlákna nebylo najít kolo "ideální pro turistiku", tedy nevím, proč se to zužuje na problém natěžko x nalehko. Ty hledáš kolo pro sportovnější jízdu a chceš jen jedno kolo o váze 10kg zjednodušeně řečeno.Popsal jsem typ kola, který to může splnit a řekl jsem,že obstojí i při turistice. Mluvil jsem o vlastní zkušenosti, kterou nikomu nevnucuju o typu kola, který máš v hledáčku zájmu. Vzhledem k tomu, že nemáš žádnou jinou zkušenost než s krosem, mohl bys být rád za každej názor, který ti výběr usnadní. Nebo dej na zasvěcený rady místního rozumbrady, kup si krosovýho Treka s karbonovým rámem. Minimálně ten váhovej limit to bude splňovat...
Hele, ty rozumbrado, naznač, jak se chceš dostat u 29" k nižším vahám, než u treka při srovnatelných komponentech (jak píšeš výš, že tam treky končí a pokračují 29").
Ani to nebylo tak těžký. Přibližně stejná cenová relace,výbava XT.U 29er + 350g na spd
http://www.merida-bike.cz/krosova-kola/crossway...
https://www.canyon.com/cs/mtb/grand-canyon...
A výběr mtb 29er pokračuje dál na rozdíl od krosů. Toho karbonovýho krose Treka jsem nějak nenašel.
U té 29" ale nejsou pedály součástí.
Přečti si můj příspěvek a neklikej jen na odkazy.
Mimochodem můj kros má 12,2kg (skutečná hmotnost, osobně váženo) ovšem ve velikosti 21," s XT výbavou. Cenou je cca o 12tis. níž, než ta tvoje děvětadváca z odkazu.
Já to vím, ta 29er není moje, já ji mám od r. 2014 ale v podstatě totéž. Celej ten můj příspěvek je o tom, že v této cenový relaci při podobný výbavě kol, je ta váha plně srovnatelná. Krosový kolo je lehčí než 29er někde kolem 20 kKč - tady jsou 29er těžký hovada, ale jak cena leze výš, rozdíl se smazává.
Pokud jsem pochopil, tak kolo by mělo vážit kolem 10kg. To budeš muset u 29" pořádně otevřít peněženku, i když bys použil přední pevnou vidlici.
Na první, letmý pohled to tak vypadá.
Ale - jednak ty zmíněné pedály, druhak neporovnatelné pláště (odolné turistické "pancejře" 695g oproti "závodním" slupičkám montovaným pro efektní snížení váhy 555g), třeťak pelášivý dvoukvalt oproti turističtějšímu tříkvaltu.
Když to sjednotíme jedním, nebo druhým směrem, nějak se nám ten náskok smazává ;-)
Ono dvě kola - jedno krosové a jeden 29er s identickou výbavou neexistují a z logiky věci existovat nemůžou. Smysl tak má srovnávat cenu a váhu. Kdyby se to sjednotilo tím druhým směrem, tak by zase cena té Meridy povyskočila o pár kKč výš a museli bychom jít u toho horáka o model výš atd.
Proč by nemohly existovat srovnatelné ? je problém na treka nabouchat MTB převody (sám je mám) ? Pořídit srovnatelné pláště ? namontovat pedály ? Důvod vyšší ceny ? Díly stejné, rám i vidle sériové. Maximálně tak obchodní politika té které montovny. Při volbě "správné značky" (cenové rozdíly Specializedů a Cannondalů oproti e-shopovým Canonům nebo "obyč" Feltům bývají při obdobné výbavě hodně zkreslující), nebo při individuální stavbě u nějakého toho "scalara", nebo doma se dostaneš s trekem nastejno.
Proč tak zhurta? Jen jsem napsal svůj názor, stejně jako ty. Ano, i o té "tvé" devětadvacítce uvažuju a máš pravdu v tom, že by mohla být přínosem i pro mě.
Jen jsem ale napsal, že (z výše uvedených důvodů) mi nepřijde jako ideál kola pro turistiku, což jak uznáš, není priorita tohoto kola.
Ještě něco k tomu závěru. Opravdu jsem si nevšiml, že by mně ronda doporučoval krosovýho treka s karbonovým rámem.
Stojím samozřejmě o všechny názory a nejlépe i osobní zkušenosti, tedy samozřejmě i ty tvoje. Jenže (s prominutím) víš, jaké kolo (k jakým účelům) zhruba chci, a pak napíšeš o tom, jak se ti ta devětadvacítka osvědčila na turistiku, kterou já s kolem nemám v plánu (dle zadání) podnikat. A nezlob se na mě, ale jásat nad tím, jak se krásně jede s MTB 29" na stezce kolem Labe...
Už to pro mě ztrácí smysl. Ronda skutečně nepodoručoval karbonového treka, uvedl ho jako příklad vývoje krosových kol obecně (i když spíš myslel kategorii fitnes) a já jsem tuto poznámku použil jako nadsázku. Myslím, že jsem vyjmenoval, co zhruba jezdím (a to odpovídá tvému záběru - proto jsem taky reagoval).Turistika je pro mě okrajová záležitost, spíš jezdím to co je nejblíž delším maratónům. Kdo jel Labskou stezku, tak ví, že ten pěknej povrch končí za Poděbradama a odtamtud proti proudu je něco jako bývalá formanská cesta vyskládaná z balvanů, kde to bylo spíše na fulla. Cesta, kde cyklistu nepotkáš a jsou tam jen rybáři.
Každopádně ti přeju šťastnou ruku při výběru.
Sorry, s tou stezkou jsem to netušil, beru zpět - do takových podmínek je to asi ideál.
Neber tohle téma ale zas tak vážně, je to jen pokec o kolech. V dohledné době kolo měnit nebudu, je to pro mě jen taková informativní sonda do budoucna, abych měl představu, kterým směrem se ubírat. Nemám totiž rád zbrklá rozhodnutí a nákupy, většinou se to člověku vymstí.
A v případě, když chce mít někdo jen kolo jediné, volba to není vůbec jednoduchá. Nakonec to víš ty sám...
Nosič na nějaké rámy namontuješ. Např. Apache, Author... (abych to vzal podle abecedy :-))
Na hliník, na karbon samozřejmě ne.
Ono stačí i jen očka na patkách. Nahoře na vzpěry dáš objímky. Vozím to tak na obou kolech a najeto mám už pát tisíc km nez problémů.
Mimochodem co se těch cyklokrosek týká, tak jsou docela drahý. Je to tím, že se nevyrábí v takovém množství, jako třeba MTB, nebo treková kola, nebo je ten důvod jiný?
Já osobně bych asi volil tu 29" a u nového kola bych se nevzdal hydraulických kotoučů. Celkově je to ale strašně individuální.
Účinnost mechanických véček je jinde. V pondělí mi pěkně zatrnulo, když jsem se málem nedobrovolně nahrnul do plné křižovatky. V zimě horák moc nejezdil a tak jsem si ten rozdíl včas neuvědomil. Samozřejmě jsem to nakonec ubrzdil, ale byl to šok.
Pevná přední vidle by mne děsila, mám to na skládačce a oproti crossu to pěkně kope do rukou (spáry v asfaltu...). Takže jestli pevná, tak určitě karbon.
Jízdní odpor je o vzorku pneumatik a o celkové kvalitě kola (ložiska...) + servis. V mém případě je pořád nejrychlejší a nejlehčí MTB 26" HT, byť se obutím stále více posouvám do terénu. To jen abys pak nebyl překvapen, že nejen tvar rámu a velikost kol, ale taky kvalita komponent a tedy cena. To platí i v porovnání s dnešním kolem.
S tou kvalitou použitých komponentů je mně to jasný, sám jsem měl dvě zcela odlišné krosy, co se kvality týká a jízdní vlastnosti byly u toho kvalitnějšího opravdu někde jinde.
Hodně velký vliv mají zejména použitá kola a pláště, jejich hmotnost.
A uvědomuješ si hlavně, že pokud to nebude cyklokroska, ale třebas 29", tak si budeš muset změnit nick?!? :)
Z krosmena třeba na traktoristu
Asi by se z krosmena stal cyklodevětadvacetpalcovka...
Mít víc kol, mohl bys mít i víc nicků. :-)
Ještě k těm cyklokrosovým převodům: Jak jsem na to koukal, tak vepředu jsou 2placky (46/36),vzadu bývá 9-11ti kolečko. Tudíž v porovnání s mými současnými převody (48/38/26 a 11-32z) bych mě ubylo těžkých i nejlehčích, ale získal bych jemnější odstupňování. Chápu to dobře? A jak je to v praxi, nechybí tam někdy ta nejmenší placka v nějakých prudkých krpálech?
Záleží, jak jsi namakaný. :-)
Na běžné ježdění po zpevněné cestě stačí. Můžeš dát malý převodník 34z.
No jo, znamenalo by to s kopečka víc kmitat a do kopce víc makat....no nevím nevím, jestli je tohle nádobíčko fakt dělaný pro mě :-)
Tak je to určitě víc do rychla. Kdyby to mělo horácké převody, nemělo by to kolo smysl. 29" nemusí být obutá jen do balónů, je to ráfek 622, tedy stejný jako na crossovém kole. Zpřevodování je jednou z odlišností od 29".
Já třeba už léta nevstávám. Je-li to třeba, podřadím a zvýším frekvenci. Je to jiný styl jízdy a jiný svět.
Když už se tu skloňovala turistika natěžko a nosiče, tak některé SUP 29" měly díry na nosič na rámu tak, že se nosič nemontoval u středu, ale výš. Kolo tak bylo kompatibilní s nosiči pro rámy 28" a to na šroub a nikoliv na sjíždějící objímky. Kolega takového měl a nemělo to chybu. Horší je to s blatníky.
Pro turistiku natěžko je otázka vhodnosti zpřevodování u cyklokrosky. Jsou tu však tací, kteří jezdili natěžko na silničkách, evidentně to tedy jde, ale já bych si to nevybral.
Na druhou stranu tvrdíš, že natěžko nejezdíš a podnikáš jednodenní výlety z domu do domu. Záleží tedy, jak moc sportovně chceš jezdit. Jestli nechceš vstávat, tak zájmu o cyklokrosku moc nerozumím. Je to sportovní kolo zpřevodované dorychla.
A kdo říkal, že nevstávám? :-) Samozřejmě jak kdy a do jakého kopce. Ale do nějakýho prudkýho krpálu v terénu to jaksi nejde, že jo.
Proti MTB je to sice víc do rychla, (tedy pokud je řeč o převodech), ale vůči mému současnému kolu třeba zase míň. Tak mám trochu obavy, aby mně ty převody nechyběly "na obou pólech."
Pokud Ti jde o zachování rozsahu převodů, tak se nevzdávej trojpřevodníku. Kros Ti umožňuje obrovskou variabilitu, na kterou jinak potřebuješ dvě kola. Moje krosové řešení: představec negativ 25 st. 130 mm, integrované mikrorohy, pro silniční provoz zapletená sada kol WH-RS10, pláště 23-622, převody 3x10 48/36/22(místo původního 26) x 11-23. Pouhým vrácením původních kol, obutých do Landcruiserů 47-622 s kazetou 11-34, se z toho stává tahoun na lesní cesty a krpály. Po přehození kol na silnici s ním dělám jednodenní výlety 300+ (prozatím maximální hodnota jednodenního výletu 446 km - letos bych rád dal 500 :o) Kompletní rozpočet včetně všech komponentů byl díky výprodejům 30t.
Máš naprostou pravdu, ta variabilita u krosu a krosových převodů je super a mně sedí. Je fakt, že se dá vybavit do terénu, ale stačí přehodit kola (pláště) na silnici. Taky jsem plánoval pořídit pevnou karbonovou vidlu, kterou bych mohl přehodit za odpruženou, kdyby to bylo žádoucí.
Problém je v rámech, dělají se jen do 21." Posed se snažím taky víc natahovat- typem sedlovky, posunutím sedla víc dozadu, delším představcem (120 mm), zkrácením krku vidlice, delšími rohy...
Ale myslím si, že to není ideál, asi by to přeci jen chtělo nějakej větší (delší) rám.
Měřím 189 cm, a rám 21" mně přijde přesně na míru - větší bych nechtěl. Jo, sedlo je na ližinách úplně vzadu a představec 130 mm, ale jenom proto, že v tom taky rád "ležím".
Jinak mám dojem, že jsem někde viděl nabízet krosy s 23" rámem, ale fakt to na 190 cm nepotřebuješ. Když si chceš jó lehnout, tak si na to dej časovkářský nástavce :o)
Už ta poměrně dost vysunutá sedlovka avizuje potřebu většího rámu, ale dá se.
Víc zalehnout zatím neplánuju, páč nevím, jestli by záda a hlavně krk souhlasili. Pod představcem mám ještě dvě podložky, ale jejich odstraněním bych byl asi jenom víc nahrbenej, což nechci.
Časovkářskej nástavec by nebyl špatnej, ale není pro něj místo :-)
On má ten rám docela sloping. Ta sedlovka je vysunutá někde kolem 2/3 značené stupnice. PELLS to má vtipně značené na zadní straně písmeny své značky, dál dělenými ryskami. Jsem těsně před druhým "L" :o)
A vychází ti ten správně nastavenej posed (kdy jsou kliky vodorovně a kolmice od země prochází středem pedálu a koncem kolene)?
Jo jo, vychází to. Myslím, že nastavení posedu bude asi dobře, když na tom bez komplikací zvládám standardně cesty přes 200, občas přes 300 a vyhecovanej jsem dal těch 446 km - to bylo v rámci jednoho dne 18 hodin v sedle. A to si s blbě nastaveným kolem moc neumím představit.
Jen tak mimochodem, ty tvý denní nájezdy, to je teda masakr....;-)
Víš co, to jsou takový božíhodový cesty, respektive celý tohle kolo je božíhodový :o)
Denní rutina se odehrává na 18 let starém veteránu, na kterém spíš než km počítám tkm. Filozofie "Zátopek" :o)
Pavel Sovák: Délka tréninku musí mít trojciferné číslo začínající dvojkou!
Aby nedošlo k omylu. Nejsem silničář. Ta rutina v tkm - to nejsou tisíce km (respektive jsou, ale jen pár). Jednotka tkm pochází ze spedice a značí tunokilometry přepraveného nákladu :o) A těch bylo loni odhadem něco přes 100. Proto taky ta zmínka o Zátopkovi :o)
Nezískáš to samé nebo spíše lepší řešení klasickým 29" + silniční kola?
Tak já jsem to řešil taky ekonomicky. Dneska už to nejde, ale tenkrát (je to PELLS Crono XT 2012) se nejvyšší krosový model dělal na véčkách. Díky tomu jsem nemusel řešit kombinaci nábojů s kotoučema a úzkýma silničníma ráfkama. Prostě jsem ve výprodeji koupil zapletená silniční kola, silniční kazetu a mohl jsem vyrazit. A ještě převody: ke krosu jsem dokoupil za 250 Kč malý převodník 22z a získal jsem (pro silnici neskutečný) rozsah 22x23 - 48x11, a to při velmi jemném stupňování. A všechno hned fungovalo. Nejsem si jistý, jestli by u horáku šlo tak snadno rozšířit rozsah na těch 48X11. Nehledě k tomu, že dneska vyšší modely horáků s trojpřevodníkem abys pohledal. To samé závity na nosič. Já mám takto za 30t super vybavené a super univerzální kolo. Kolik stojí HT na kompletní sadě XT? Vzduchová vidle samozřejmě, váha se silničními koly 10,5 kg.
mvd má pravdu, předsedo:-)
MTB rám nemá návarky na véčka a taky ty převody pro svižnou jízdu po rovince fakt nejsou. A ted' ještě ta děsná móda dvou, nebo dokonce jednopřevodníků...
Taky ty horácký vidle s větším zdvihem jsou pro tyhle účely zbytečný.
A k čemu jsou vlastně dnes návarky na véčka?
No přece k tomu, k čemu vždycky byly - k uchycení "V" brzd;-)
Ne všichni chtějí kotoučovky a tady je možnost výběru. Na silničkách taky kotouče moc nikomu nechybí, nebo snad ano?
Dneska jsem potkal pár devětadvacítek, no, moc mně to neučarovalo. Hodně lidí to bere asi jako nějakou módní záležitost, image....
Jak jinak si mám vysvětlit, že na tom mají snad všichni obutý ty obrovský balóny a šourají se s tím zásadně po cyklostezkách a zpevněných cestách - a přitom lesní cesty jsou už suchý...
Na druhou stranu si ale neumím představit, jaký to musí bejt na biku s takovejma "kolama od vozu" kličkovat v terénu...
Pojed na Chryby a uvidis. A mozna ti pujcim svou cx, jestli jeste nemas vybrane ;-)
Blbý, musíš si s tím do zatáčky najíždět jako s Favoritem, protože to má větší kola než ten Favorit. Je to príma na rovné cesty, ale nikoliv na utočený singletrack. Můj nový bike 27,5" má obvod kola pro tachometr o 1cm delší než 28" kolo od Favorita.
Myslím, že takových hlupáků, kteří si koupí kolo do terénu a pak s tím jezdí po cyklostezce moc nebude. Spíše to berou jako univerzální kolo, s kterým jedou chvíli po cyklostezce a často v terénu. Nebo je zde snad jediný člověk, který jezdí s MTB 29" výhradně cyklostezku? Pochybuji.
Já teda po cyklostezkách moc nejezdím, ale pokud už jedu, tak "hlupáků" na 29 fullech se po tom rovném asfaltu motá docela dost...
O to víc mne těší a baví, když pak někde u krmítka zaparkujeme ta svá zasraná (=zablácená) kola vedle těch leštěnek. ;-)
Nejseš vůbec IN. Správňáckej bajk se musí lesknout jak psí koule, bejt opřenej ve stojanu na zahrádce a jeho páníček v dresu Specialized řeší u piva funkčnost a váhu jednotlivých komponentů..;-)
Tak to jsem fakt houby bajker. Kolo od bahna, "páníček" dost často taky, 29 nemám, kolo mi do stojanu nesmí, je-li možnost, volím terén a u piva váhu komponentů neřeším (což by i vypadalo minimálně směšně s ohledem na "bírbauch":). Ale dres Specialized bych možná ještě někde vyhrabal.. :)
A největší prdel je, když třeba na nějaký stezce s rozbitým asfaltem jede takovej maník s těma obrovskejma traktorovejma gumama někde uprostřed, nebo v protisměru po úzkým nerozbitým pásu asfaltu a ani za prase nikomu neuhne :-)
Zajeď třeba do Jizerek. Tam takových leštěnek na asfaltový promenádě a na výstavkách před hospodama uvidíš stovky. - Ale uhni někam mimo tu asfaltovou magistrálu a propadneš trudomyslnosti ze samoty...
A úplně stejný to je na všech profláklejch promenádách po republice. Uhni někam do boku a potkáváš jen pár nadšenců.
No jen ať si leštěnky zůstanou hezky na asfaltu. Aspoň se nám v terénu nemotají pod kolama... ;-)
Já je na asfaltu a stezkách taky nechci. Bud' ucpávají celou cestu, nebo se motají zleva doprava a zprava doleva a nevnímají okolí. Taky rádi dělají stíhače a já nemám rád, když mně někdo funí a chrochtá za zády ;-)
O posled ní ilusi, že na opravdu dobrých horákách a zvlášť fullech se jezdí především v terénu, kořeny, kameny, brody a schody, jsem přišel před několika lety když jsme se vysápali na Pomezní Boudy v Malé Úpě a koukali kudy tudy dál po zelené a z cyklobusu, který tam vyjel vystoupilo asi tak 25 cyklistů. Mnozí měli opravdu pěkná kola, plnokrevné horáky za nemálo tisíc, někteří k tomu i pěkné dresy světových značek a týmů.
Stále jsem čekal, který z těch dobře vypadajích borců co vypadli z autobusu to vezmou vlevo po červené nebo modré nahoru proti sjezdovce směr Jelenka a on nikdo, myslele jsem, že alespoň někdo s námi pojede vpravo po zelené směr Žacléř, také nikdo.
Nebyla to jedna parta, byli to různé skupinky, tak po dvou, nebo třech lidech.
Nekecám, ale všichni postupně odjeli vpravo dolů po K24 luxusní asfaltce směr Svobody nad Úpou odkud zřejmě přijeli autobusem.
Něco podobného jsem neviděl jen jednou, ale tohle mě zbavilo iluzí.
Přeci nevyhodí ranec za kolo, aby se s ním schovávali někde v lese :-)
Tak konečně na to někdo "tajemství" přišel!! :-D
Tak tohle mě fakt nenapadlo. Sice humor, ale když to vezmu kolem a dokola a kde jsem koho viděl jezdit a hlavně postávat, tak máš nejspíš pravdu a nejspíš to tak bude.
Hrozné zjištění :-)
Bud'me za ně rádi. Trochu se někde pomotají a pak hurá na pivo a na výstavu. Cesty jsou pak pěkně volný, jsou to kluci ohleduplní :-)
Navíc jejich zánovní kola jsou vhodnější k ukradení, než naše zabahněné, otlučené a orajtované trosky.
To je fakt. A taky na výstavce si je může zloděj pěkně v klidu prohlídnout a vybrat si, který se mu nejvíc líbí. Pod prdelí ti kolo nikdo neukradne...
No, i to se už stalo...
Samozřejmě, já jsem za to docela rád. Já jim na asfaltkách nepřekážím a já si zase v klidu můžu jet jak chci a přitom široko daleko nikoho nevidím :-) a s nikým se nemusím přetlačovat.
O tom vůbec nepochybuj, že jsou a vůbec ne málo. Dnes a denně je potkávám a je jedno jestli to je v rovinách nebo v kopcích.
Zajímavé je, že tady na diskuzi dle reakci není ani jeden takový blázen. :-)
Já taky v lese potkám minimum cyklistů proti cyklostezce, to je pravda, ale pak tedy jsou lidi vážně blázni, že si na cyklostezku raději nekoupí krosové nebo trekingové kolo. Možná si dost z nich alespoň dělá ambici, že si terén občas dá. Jinak to nedává smysl.
Po hladkém asfaltu a v mírním stoupání se jede lehčeji, bez zapocení, zadejchání a hlavně to tolik nebolí jako někde na stezkách v kopcích a na horách.
Nejsu masochista, aby mě něco muselo bolet. Když někam jedu, tak je-li výběr, raděj asfalt, než nějakou polňačku. Ovšem ve finále nakonec stejně musím na tu lesní cestu nebo polňačku, bo tam už silnica nevede, někdy i kousek dotlačit nebo to prostě uvázat ke stromu. Je to menší část vzdálenosti, ale kvůli tomu jsem brala krosa. Teď už přemejšlím, jestli není jednodušší ochočit na nějakej ten hrbol silničku, jak cvičit treka na asfaltě. Tlačit by se měla ta silnička určitě líp, bo je lehčí :))
Jenže řeč není o treku, ale plnokrevném horáku :-)
No, to mě teda nenapadlo ani úplně na začátku :))
Nenapadlo mě, že tě napadlo když jsi zmínila treka, hladké cesty a chůzi :-)
Moc si to nemaluj. Silnička "bolí" víc než trek. Jestli teď někde treka do kopce tlačíš (i když má mnohem lehčí převody), silničku budeš tlačit o to víc. Mírný kopec snadněji vylítneš, ale v prudším je to o to krutější. Ze sedla a ostře...
Na silničku si dám své stávající horské převody a aspoň někdy využiju ty malý dvě kolečka, na trekovi jsem se zatím dopracovala jen na třetí nejmenší (před malýma talířama to bylo čtvrtý nejmenší) :))
Do kopca ušlapu 14% max po zpevněným, větší nebo hrbatý kopce stejně vodím. K brodům na Oslavě to vodím s kopca, přes řeku a i na druhý straně do kopca. Na Dalešické slízám pobřežní svahy pěšky a kolo uvazuju nahoře. Po hrbatejch cestách s kopca jezdím v lehkým sedu. K tůristickejm atrakcím většinou vede cesta sjízdná pro auta. Já myslím, že silnička to klidně snese a pro mě to bude v terénu akorát úleva o nějaký kilo, na asfaltě to bude ubíhat a dojedu dál.
Jsou prostě jedinci, kteří si koupí horský kolo prostě kvůli image, nebo se jim prostě víc líbí na pohled. Mají pocit, že na takovém kole prostě vypadají líp. A věř, že takových jedinců je víc než dost. Dokonce mívají kola obutý do mohutných plášt'ů s hrubým vzorkem, přestože je to na asfaltkách a zpevněných cestách spíš na obtíž - nicméně vypadá to přece dobře, drsňácky a po stezkách jezdí přece taky dost bab...
Pro ně to naopak má asi dost zásadní smysl ;-)
Zdravim,
resim stejny problem, 80% jsou cyklostezky dnes bohuzel spise asfaltove a obcas si dam nejaky lesik ci lehci skalnatou cestu. Muj Stratos 1999 s pevnou vydlici na zavitem uz nema cenu upgradovat. A protoze do crosse vetsi nez 700x32 plaste nedam, chci 29" a prestavet na crosse, coz je problem. Pak obcas hodim balona (ted nez prinutim pritelkyny slapat do kopcu jiste ne) a muzu i do lesa.
Vetsina prazskych prodejcu neakceptuje vymenu komponetu, pouze dokoupit a mit 2x. Zatim jedini ochotni byli v Krab Cykles v Modranech, ale Trak je v mych pozadavcich +8000 CZK.
Pozadavky: Vzduchova vidlice, pevna osa, prestavba na predni prevodniky, i kdyz jsem dostal ranu vymenit jen jeden a ze 40-30-22 udelat alespon 44-40-30 coz je sice trosku schudne, ale 48-38-28 to nenahradi. Mate nekdo zkusenost s ochotnejsima prodejcema? Zkousel jsem Sterbu, Cyklocentrum i Harfu.
Zatim mam vybran asi Author Instict 2017, KrabCykles doporucuje Trak SuperFly5.
Author: http://cz.author.eu/horska/mtb-29/author...
Trek: https://www.trekbikes.com/cz/cs_CZ/kola/horsk...