Okolnosti mě dotlačily k výměně napájení pro Fenixe BT10 ze 4 ks AA na tyhle dva "extrabuřty".
Už jsem tady pochytil nějaká moudra o tom, že některé baterie jsou s elektronikou, jiné bez elektroniky. Matně tuším, na co tam ta elektronika je a vychází mi z toho, že jedině s ní.
A teď, které, jaké značky, jsou osvědčené a dobré. Něco jako v AA jednoznačně Eneloopy.
A ještě, jak je to s nabíječkama. Vídám nějaké pastičky za 150 Kč. je to tím, že ta elektronika je přímo v bateriích ? nebo tyhle pominout a koukat po něčem dražším, spolehlivějším a účinnějším ? Především nechci, aby to nabíjelo v páru (jako levnější nybíječky AA baterií), ale každou sólo.
Předem dík za rady, tipy a postřehy.
Pro nabíjení používám modul za pár korun, http://www.postavrobota.cz/Mini-nabijecka-Li... (je k sehnání i na eBay za ještě nižší cenu)
Elektronika článku ho většinou odpojí až když je zle, pro běžné nabíjení se tento způsob odpojení nehodí, při opakovaném použití ho poškodí.
Co jsem viděl levné nabíječky do sítě, tak všechny nabíjí zásadně paralelně, takže problém není. Nabíjet lithiovky sériově bez balancování si snad nikdo netroufne.
Já jsem bral asi před dvěma roky z Led-expertu nějaký Číny s elektronikou (původní bez elektroniky šly brzy do kopru). Jsou úplně v pohodě, nízké samovybíjení, kapacita pořád super. Oni ty baterie tam i testujou, což je dobrý a lecos to o jejich kvalitách vypoví.
Nabíječku mám "obyč." Nicorette pro 2 baterie, každá se nabíjí sólo. Každej foch má 3 diody, které ukazují stav nabíjení.
Myslím, že k těm článkům s elektronikou ani není potřeba nějaká "extra chytrá."
Používám originály od fenixe. A nebudu měnit ani jsem o ničem jiném neuvažoval. Nabíječku jsem měl k baterce zdarma...
Fenix má jeden kousek za 600 Kč, cenově jako všechno o kus vejš, než bývají jinde. Mám ale obavu, že on není výrobce, jen má na nějaké slušnější baterii svoji samolepku.
Fenix používá články Panasonic nebo Sanyo.
kdybys chtěl něco levnějšího, tak poslouží starší baterie do notebooku. sice jsou ty články uvnitř bez ochranné elektroniky, ale to ničemu neškodí :-)
Levnější za každou cenu nechci, jen nechci zbytečně přeplácet za stejné, jen přelepené samolepou Fenix. Jde mi spíš o spolehlivost do těch světel.
Z noťasu tady mám vykuchané, ale už žádné funglovky, počítám s nima jen jako se záložníma pro zvláštní případy. Jako základ chci spolehlivé funglovky.
ještě se daly relativně levně sehnat baterky třeba tu:
http://shop.battex.cz/vyrobky/NCR18650B-D.php
Neexistující ochrannou elektroniku v článcích může nahradit elektronika ve spotřebiči. Podstatné je jen to, aby zavčas varovala, že je třeba baterku vyměnit za nabitou. Dokonce někdy je to lepší bez té elektroniky - třeba v těch světlech na kolo - člověk se může v nouzi rozhodnout, jestli se úplně neosvětlený nechat něčím srazit anebo obětovat kus životnosti článků a svítit ještě půl hodiny než dojede domů.
Takže já mám historicky asi 6 článků s ochrannou elektronikou, ale teď už používám téměř výhradně články bez.
Značky úplně náhodné - rozebrané baterky z notebooků - bývají tam často Panasonic. Ty články s ochrannou elektronikou mám původně nějaké drahé z místního LED shopu, a nemám pocit, že by měly nějak extra lepší životnost než ty vykuchané z notebooku.
Nabíječku jsem si koupil nějakou relativně drahou (asi) Fenix, co mi tady někdo doporučil. Ne že by byla proti neznačkové nabíječce rychlejší nebo tak něco, ale je na čtyři články, u každého má displej s aktuálním napětím, funguje na Li-Ion i NiMH, a má trafo v sobě, takže člověk nemá zabrané místo v prodlužce ještě další velkou kostkou.
Mám dotaz - dodnes nechápu, jak je možné, že baterky, vykuchané z noteboku, mají stejnou životnost, jako nové, kupované.
Vždyť vy ten notebok vykucháte až poté, co baterie chcípne, nebo ne? Děkuji :-)
může chcípnout třeba jen jeden článek z šesti nebo devíti, co je uvnitř, a zbytek je OK. nebo je v elektronice kurvítko, abys koupil novou :-D
já mám starší kousky z asusácké baterky a z 6 byly relativně v pohodě 4. jen nezvládají vyšší odběr, když zapnu světlo naplno. při slabších režimech fungují OK
Tuhle hodně rozšířenou radu používat vykuchané baterky z notebooků (tudíž téměř na konci životnosti) taky moc nechápu. Taková baterie má nízkou kapacitu, může taky během jízdy kleknout úplně. Je tedy nutné vozit náhradní.
Jakákoli nová baterie bude na tom líp, a může to být i obyč. Čína, nejlíp s elektronikou.
Právěže třeba nízkou kapacitu má z osmi článků jeden. Nebo naopak klekne notebook a zbyde relativně nová baterka. Já jsem měl předchozí notebook přes 7 let a vystřídal v něm tři baterky. Jedna z nich teda měla po vykuchání v podstatě všechny články na vyhození, v jedné jsem vyhodil dva články ze šesti, a u té poslední jsou všechny články plně funkční.
Možná je to způsobeno i tím, že ty světla mají menší odběr než ten notebook. Li-ion baterky nestárnou až tak poklesem kapacity jako takové, ale poklesem schopnosti vydat ze sebe velký proud. Proto třeba uspaný notebook ze starou baterkou vydrží uspaný stejný počet dní jako s novou (odběr na udržení RAMky při životě je dost malý), ale jakmile se na něm začne pracovat, vydrží třeba polovinu toho co s novou.
A není jednodušší a lepší řešení vozit baterie náhradní?
Jednodušší, ale objemnější a těžší. Sice je to jen pár deka, ale deko k deku a kila lítaj...
Jasně, ale on psal, že kvůli strachu, že mu baterky za jízdy kleknou, bere bez elektroniky. Přitom pokud má slušný nový baterky s elektronikou (žádný vykuchaný z not'asu), tak se není čeho bát.
Mimochodem pokud mám jet dlouho potmě, vozím ještě čelovku na přilbu. Kleknout přece může celý světlo, nejen baterie.
To je důvod, proč chci fungly a ty kuchaný jen jako záložní pro nějaké celonoční akcičky.
No a když klekne celé světlo, začíná dobrodružství :-) Mám pak sebou jen ty gelový nouzový blikačky.
Takhle jsme jednou v noci jako puberťáci dojížděli při čundru na motorce úplně bez světel. Kolega řídil a já mu na cestu svítil klasickou plochou baterkou. málem jsme tehdy skončili v Živohošti ve Slapech, asfaltka vedla bez varování přímo do zatopeného údolí.
teď mě začala zlobit BT20 od fenixů. klidně si za jízdy vypne, mrcha :-D
zkusil jsem přehodit zásobník na baterky, nepomohlo, tak jsem přehodil baterky a zatím klid. snad to vydrží. a ty "špatné" nezhasnou někde po cestě vdově :-)))
Takhle právě bráchovi zamával futrál na baterie. Přerušil se drátek u konektoru, samotné světlo je ok. Tak to řeším tak, že on vyfásne můj funkční futrál a já pořizuju už ten na 18650, protože mě zas pro změnu dosluhuje sada Eneloopek.
Ja prave koumam, jestli je to tim pouzdrem (vrsek s konektorem je novy, meneny pred mesicem), svetlem nebo baterkama. Zkusil jsem svoje svetlo a baterky s Julcinym futralem a zlobilo to. Ted mam svoje svetlo a svuj futral, ale jeji baterky, a nic. Ale ji na svetle ty moje neblbnou, tak to moc nechapu.
No to je jasný!
... máš to rozbitý
Tomuhle nerozumím (nebo jsi neporozuměl ty :-). Ty vykuchané z ntb mají v podstatě stejnou kapacitu jako nově koupené a fungují stejně.
Ale nejde o kapacitu ani o to, že by vykuchaná baterka "klekla" kvůli nějaké poruše. Jde o to, že baterku s ochrannou elektronikou prostě ta elektronika při jistém stupni vybití odpojí a nazdar - jseš bez světla. Zatímco pokud ochranu máš řešenou na úrovni spotřebiče (indikace vybití, případně nouzový režim se slabším svícením), máš na výběr mezi nesvícením jako u těch dražších baterek, anebo svícením za cenu hlubšího vybití a tím potenciálního snížení kapacity do budoucna. Což pokud víš že za čtvrt-půl hodiny jseš doma a hned vrazíš články do nabíječky, je jednoznačně lepší volba.
Jenže na ty bez elektroniky potřebuješ přece zase lepší a dražší nabíječku, jinak hrozí přebíjení atd.
Tak asi si dovedu představit, že by teoreticky mohla existovat nabíječka Li-ion článků, která by neměla detekci toho, že už je nabito, ale v praxi jsem žádnou takovou neviděl - ať už levnou čínskou co jsem měl dřív, tak i ten Fenix co mám teď.
Naopak u té levné čínské byl někdy problém, aby se nabíječka s ochrannou elektronikou článku navzájem domluvily, co se teda teď bude dělat. Jakože u vybitých článků to sem tam hlásilo poruchu nabíjení a až třeba po odpojení/připojení, někdy i vícenásobném, se teda dohodli, že teď se bude nabíjet.
Tomu nerozumím zase já :-) Jak můžou mít baterie řekněme po několika letech intenzívního používání stejnou kapacitu, jako na začátku? To by výrobci brzy zkrachovali.
Taky bych neřekl, že světla na kolo, zejména ta hodně výkonná, mají nějak menší odběr, než notebook - ale to nechci tvrdit, nejsem žádnej expert.
Jednak to není úplně stejná kapacita, a jednak to není (v mém případě) úplně intenzivní používání baterek notebooku. Já jsem většinu času u zásuvky.
No a jak píšu vedle, nejde až tak o kapacitu jako takovou, ale o schopnost dávat velké proudy. Ten předchozí NTB měl odběr okolo 80 W, čili tak 13 W na článek šestičlánkové baterie. Moje světlo má úplně na maximum 6.5 W (necelých 5 W přední, 1.5 W zadní) na tři články, čili 2.2 W/článek.
No a na druhou stranu Li-ion baterky stárnou i když se s nimi nepracuje, takže drahé nové články s ochrannou elektronikou můžou být za dva roky přesně tam, kde jsou články z dva roky staré mírně používané notebookové baterky.
Ještě je taky otázka, co je "intenzivní používání". Co jsem vypozoroval na mobilu, tak Li-ion baterkám nejvíc vadí částečné nabíjení - když jezdíme na dovolenou různě po kempech, tak už se mi párkrát stalo, že jsem několik dní po sobě zvládl nabít mobil tak jen na 20-30 %, no a po takovém týdnu nebo dvou měla najednou ta baterka v mobilu znatelně menší výdrž než předtím.
No ale každopádně beru jako vyzkoušený fakt, že články koupené jako nové s ochrannou elektronikou nemají znatelně větší výdrž než ty články vykuchané z notebookové baterky. A ochranná elektronika může být i na škodu.
Baterie mají stejnou kapacitu, ale vyšší vnitřní odpor. Svítilna typicky odebírá méně než notebook, takže se vnitřní odpor tolik neprojevuje,
Já náhradní baterie vozím, snad s výjimkou situací, kdy jsem právě vyměnil za nabité. No ale jezdím občas třeba na kole do práce (a z práce se teprv jedu někam projet), a při své roztržitosti se taktak zvládnu sbalit se vším tím náhradním oblečením, notebookem a dalšími udělátory, a občas prostě na náhradní články (nebo cokoli jiného) zapomenu.
Ne že by se mi to stávalo každý měsíc, no ale ono stačí v úplné tmě jet jednou.
Pokud jezdíš na kole i do práce potmě, tak bych stejně vozil druhý světlo, třeba čelovku,nebo na helmu. Může ti přece kleknout i samotné světlo, nejen baterie.
Jo, světlo kleknout asi může, ale na druhou stranu malé náhradní světlo které někdo pár let nezapne může vyhnít taky (nehledě na to, že tyhle malé blikačky mají tendenci se i zapnout v přeplněné brašně samy.
Tak jsem si přečetl se zájmem názory obhajující pouze nové 18650 a jiné obhajující ty "použité" z noťasu.
Již delší dobu používám ty použité a na max. svícení 3W ledkou mi vydží svítit 4 hod. Podle údajů výrobce světla 2000 lumenů.nabíječku mám tuto: http://www.aliexpress.com/item/2015-new-18650...
Jsem s tímto maximálně spokojen a neměnil bych.
Díky všem za reakce a rady.
Pouzdro mám doma, takže teď rozštípnout ty baterie a nabíječku.
Jestli jsem dobře pochopil, budou pro mě asi zajímavější baterie bez elektroniky. Používat je budu jen ve Fenixu a ten při slábnutí baterie sám s předstihem snižuje stupně výkonu. A o "náhlou smrt" světla kvůli ochraně článku nestojím.
U některých baterií v e-shopech uvádějí, zda je s elektronikou, nebo bez - jinde nic nepíší. Lze nějak spolehlivě z označení tohle odvodit ?
A rozměry baterií jsou jednotné ? Někde jsem nějaké uváděné odchylky tuším zaznamenal.
A je rozdíl v nabíječkách pro baterie s elektronikou a bez ?
náhlá smrt se mi ještě nestala, fénix začne snižovat zavčasu + tě k tomu informuje dioda na světle, jak jsi na tom :-)
nabíječku mám teď jednu navíc, možná by šlo něco udělat i s tou cenou ;-) http://www.sbazar.cz/vladimir.malik/detail...
rozměry by u 18650 měly být stejné.
nabíječka by si to měla pohlídat podle napětí článku
Právě proto mi tak nějak vychází, že vlastně tu ochrannou elektroniku nepotřebuju, resp. by mohla být v kritické situaci i ke škodě.
Pokud teda ta ochrana není potřeba i při nabíjení. Ale u slušné nabíječky, která pohlídá konec nabíjení by ani tam potřeba být neměla. Jest tak ?
Ta nabíječka vypadá dobře, ale má jednu chybku, kvůli které ji ty sám pouštíš :-) Taky budu nabíjet dvě a vstávat k ní ve tři ráno kvůli přeládování bych nedal :-)
nějakou noname čínskou na dva kusy mám. jesli chceš pošlu ti ji.
Máš tušení, jestli jsou nějaké rozdíly ve spolehlivosti, rychlosti, ohlídání procesu nabíjení ? Nemám potřebu vyhazovat zbytečně za top modely, ale ani ušpórovat za nějaký zbytečný kompromis. jestli plní, co má, můžeme se domluvit a srovnáme to třeba v Beskydech :-)
to netuším, má to na sobě jen ledku která po nabití přejde s červené na zelenou. Co to dělá vevnitř ví jen číňan. zkusím najít co to je , kdysi sem to bral z DX
tak sem to dokonce našel. http://www.dx.com/p/oem-2-18650-lithium-battery...
Asi blbá otázka ("vyškolenej" z AA), nabíjí tahle potvora i jednu baterii sólo, nabíjí se ty dvě nezávisle na sobě, že jo. Vím, že už tady někdo psal, že tyhle baterie asi nikdo nenabíjí po párech v sérii, ale jen sichr...
Něco k tomu principu nabíjení - Li-Ion se nabíjí konstantním napětím, takže v nabíječce není žádná věda, stačí hlídat napětí na 4,2 V a není důvod, aby to někdo dělal složitěji.
Kontrolka nanejvýš oznamuje, že článek sám přestal brát proud - je nabitý.
Takže neexistuje nic jako nabíječka, co si "nehlídá konec nabití".
Je dobré změřit si u levné nabíječky konečné napětí na článku po jeho nabití, aby nebylo vyšší. Lepší je trochu míň, článek se nabije třeba "jenom" na 90%, ale odvděčí se delší životností.
Není žádný problém nabíjet články paralelně ve dvojicích, trojicích nebo víc, a to i nabíječkou pro jeden článek. Doba nabíjení bude úměrně delší.
Třeba ty z notebooku - nechal jsem dva přibodované k sobě jak byly, takhle pasovaly jak do baterky z DX, tak i do single nabíječky.
Na ty rozměry radši bacha, je tam občas rozdíl v těch jejich "čepičkách", čili pólem +... Některé je mají úplně ploché, kdežto jiné trochu vyčuhují nad úroveň těla článku. Kvůli tomu jsem musel kupovat další extra článek do e-cigarety, se kterou tu v současnosti na sobě experimentuji ;-) Ty s vystouplou čepičkou se mi tam nepodařilo nacpat, bylo to ve výsledku už moc dlouhé...
Nabíječku mám jednu z těhle:
http://www.dx.com/p/ultra-fire-all-in-one...
http://www.dx.com/p/ultra-fire-all-in-one...
http://www.dx.com/p/ultra-fire-all-in-one...
Ty umí články po jednom.
ad nabíječky
Už mi ale přijde divné, že by to tenkrát stálo tolik. To bych už určitě neřešil pár desetikorun navíc a koupil to rovnou tady s českou zárukou, hmmm. Např. http://www.kronium.cz/nabijecka-ultrafire-wf...
"Doporučujeme používat kvalitní chráněné li-ion akumulátory"
+další věc-příliš vybité akumulátory (což může lehce nastat právě u těch bez ochrany) nabíječka nenabíjí...
Mám ale pocit (i podle číslíček na nabíječce při začátku nabíjení stávajících AA), že Fenix baterie nešťaví až na doraz, jako to dělávala moje starší Hella 2000. S vybitím baterií postupně sám omezuje výkon až k tomu nejnižšímu. Na něj se ale dá jet až do svítání a baterie mají furt ještě co nabídnout.
Takže nepředpokládám za normálních okolností úplné vybití. A kdyby se to už muselo stát, holt to baterie trochu odprdnou, ale já nezůstanu potmě.
Navíc tyhle baterie by měly mít kapacitu 3.400 mAh, AA měly pod 2.000 mAh. Podle zkušeností by měly tyhle baterie dát s rezervou na celou letní noc. Vybití by nemělo hrozit.
Velikost (délka) je opravdu různá. Liší se i kapacita. Nové 3400 mAh drží opravdu dlouho, ale do nabíječky jsem je jen tak tak nacpal.
Vykuchánci z dvou notebooků zatím ještě k použití neměli příležitost, ale byly to Samsungy 2600 mAh. Nevím, co vykuchali ostatní, ale z hlediska kapacity to nějaké špičkové modely nejsou. Po přeměření bylo na vyhození do 20% kusů, zbytek je použitelný s různou mírou opotřebení. Mám je očíslované a v mobilu mám uložen párovací seznam, abych věděl, které číslo (kus) mám ve světle spárovat se kterým, abych používal podobně opotřebené kusy.
Náhradní baterie nebo celé náhradní světlo vozím vždy, většinou obojí. Pochopitelně to nemá stejný výkon a v nepřehledném terénu je to peklo, ale na dojetí to stačí.