Zajímalo by mne, co všechno na opravu a servis kola kdo s sebou taháte. Rozlišil bych to na několik skupin:
1. Vozím s sebou stále.
2. Vozím s sebou na vícedenní akce na těžko na kole.
3. Vozím s sebou na dlouhé cesty na těžko na kole.
4. Vozím s sebou na autokarové či podobné cyklo zájezdy do oblastí bez velké cyklo-podpory, ale s podporou toho autobusu.
Také zmiňte, jaké máte kolo vzhledem k poruchovosti a citlivosti dílů. Například míním kotoučovky, vzduchová vidlice,
karbonový rám, přídavný vozík ano/ne. Také případně zmiňte, že sice netaháte nic, ale kolega s sebou tahá vybavenou cyklodílnu na přívěsném vozíku. Jo a také by mne zajímal váš vztah k takovému tomu integrovanému skládacímu nářadí pro kolo.
Nepovím, mám zakázáno přispívat do tvých tématů! ;-))
ad 1 - pumpička, lepení, multiklíč, redukce z auto na galuskový ventilek, centrklíč, montpáky. někdy duši
2,3,4 - nemám zkušenosti
kolo - cx, pevná vidle, mechanické kotoučovky
na favoritu jsem vozil ještě náhradní dráty + 1-2 duše (špatné pláště :)
1. https://brmlab.cz/user/jenda/kpz
2-4. Netýká se mě, déle než dva dny jsem nikde nebyl.
1 - nic, jezdím okolo komína, nebo integrované skládací nářadí, montpáky, pumpička, nářaďový nůž, stahovací pásky, 1 duše.
2 - je stejné, jako 1, navíc další duši, lepení, nějaké šroubky, matičky, lepicí pásku, stranové klíče, inbusové klíče.
3 - jako 2, navíc náhradní plášť, brzdové špalíky, nějaké mazání na řetěz.
Kolo je starý author, pevné vidlice.
Psal jsem to z hlavy, teď ještě jsem zjistil, že v tom pouzdru se šroubky je brzdové a přehazovačkové lanko.
K servisní sadě na více dnů ještě patří gumové rukavice a 200 ml lahvička se solvinou.
Já vozím s sebou vždy:
pumpičku, lepení, náhr. duši, řadicí lanko, multiklíč (s imbusy, šroubovákem a nýtovačem), malé kleštičky, patku, 2 elektrikářské stahovací pásky, olejíček.
Pokud jedu jen na krátkou trasu, duši nevozím.
Brzdy véčka, vzduchová vidlice fungují bez závad.
Jediný případ, kdy jsem domů nedojel po vlastní ose byl, když mně prdla sedlovka cca 60 kiláků od baráku.
Totéž, jen náhradní duše 3, navíc stříbrnou lepící pásku, sadu šroubků a matiček, náhradní úchyt na zrcátko, brzdové špalíky, náhradní dráty po 5 kusech do kazdého kola,centrovací klíč
Nerozlišuji jestli na 14 dní nebo jen do Prahy za mámou...
Ještě jsem zapomněl zmínit náhradní rychlospojku a montpáky.
Kdybych podnikal vícedenní cesty, tak bych určitě přibalil lehkej skládací plášt' do rezervy.
Taky je dobrý mít u sebe vždycky něco na doplnění energie. Já mám třeba v rámové brašně téměř vždy Tofíka z Lídlu - je to takovej oplatek s karamelem, krásně je to placatý a nezabere to žádný místo.
add 1 pumpička, lepení, montpáky sadu tenkých ocelových stranových klíčů, šroubovák, malé kombinačky, nejmenší šroubovací hasák či jak to nazvat, centrklíč, cestovní nýtovadlo na řetěz, imbusy které použiju na svém kole, malou krabičku s různými šrouby a matkami a třemi dvojčlánky na různé typy řetězů. V řídítkách mám po jednom od všech použitých drátů. Stahovací pásky 2.
add 2 totéž co add 1
add 3 totéž co add 1, občas náhradní duši a olej na řetěz.
add 4 totéž co add 1, 1 náhradní duše od všech typů použitých u našich kol, 1 ojetý náhradní plášť všech našich rozměrů, bič a stahovák na kazetu a na střed, náhradní ramínko přehazovačky, dílenský nýtovač řetězu, další dráty od našich kol, velký hasák, olej na řetěz. Je toho jedna bedýnka, kterou nechávám v autobuse.
Mám teď nového horáka s hydraulickými kotoučovkami a nevím, co bych měl přibalit pro ně.
Na cestách servisuji svého horáka 27.5" s hydraulikami, manželčina a synova horáka s 26" a véčky. Po Česku a po silnicích jezdím na Favoritovi, k tomu je ta běžná výbava. Na cesty jezdím většinou s partou a těm dělám vlastně také servismana. Proto vlastně ten dotaz, poněvadž se trochu proměnily typy a výbava kol. Kamarádi sice mají spíš ty staré, ale já třeba mám tu novou třídu kola.
Také jsem si vzpomněl na pumpičku na vidlici. tahat do autobusu nebo ne?
Pumpičku, redukci, lepení, montpáky, sadu klíčů, olejíček, rukavice, někdy náhradní duši a pro jistotu spoustu reflexních pásek a náhradní sadu světel.
Vzhledem k tomu, že víc si opravit neumím a i to kolo po lepení jsem schopna nandat do vidlice obráceně, tak ani víc nepotřebuju:-))
Tak jsem tu brašničku ještě prohledala, abych si v ní udělala jarní úklid. A našla jsem v ní ještě nýtovačku (s tou můžu machrovat a půjčovat ji těm, co to s ní umí), teflonovou pásku, kousek klůcku, nasazovací zrcátko na roh a sadu natahovacích rukávů a nohávů:-))
ad 1. a 2.
- v neseséru mám náhradní duši, spray na opravu pneu, pumpičku, dva dráty, 2 - 4 tenké gumicuky, náhradní baterie
- v bidonu mám gumové rukavice, lepení (záplaty a lepidlo), kus stříbrné pásky, černou úzkou izolačku, lahvičku s olejem, náhradní šroubky a matky č. 10, náhradní ventilky, náhradní díly do řetězu, cyklosadu nářadí (takovou tu skládací - šroubováky, imbusy, svěráček na řetěz), centr klíč, velký klíč na matku na pedály, náhradní bovden, náhradní brzdové špalky (sice mám kotouče, ale mám je od dob véček), náhradní šroub k sedlu, kus duše (hodí se na vypodložení), stahovací pásky různé délky a síly, 4 montpáky, drátěný háček (netuším proč - býval na konci gumicuku, který mě opustil a tohle zbylo), vteřinové lepidlo
- a pak vozím ještě lékárničku se základními léky (růžák, neurol, modafen, septoleta, malox), tee-tree oil, náplasti, šátek, tepelná fólie, obinadlo
Ne, opravdu nevozím vše - nemám třeba kleště :o)))
Na delší cesty přibalím ještě wédéčko, hadr a ještě jeden náhradní sprej na opravu duší.
A to se rozjedeš sama, nebo tě někdo roztlačuje?
To víš, nejsem gramážista. Na kole, co udržíš na jednom prstu, umí lámat rekordy každej blbec, ale zkus si dát tu svou porci kilometrů na mém kole :o)))
Já mám na něm rekord 160 km za den (Prčice z Prahy a zpět).
Mám ráda na cestách určitou jistotu a můžu ti říct, že se moje výbava už mnohokrát hodila a nejen mě.
tak to jsme na tom stejně. Kolik ta tvoje potvora váží?
ta moje mrcha a to nenaložená má 40kilo.
To je blbý, když se k tobě ještě nedoneslo, že rámy se vařej z trubek a ne z plných kulatin.
on z trubek je, ikdyž ocelových 16x1,2.
To víš ona se ta váha nasčítá, navíc to má na délku 2,35m,tak si vem kolik má normální kolo.
Navíc nějaký gramy nehonim.
A kolik kilo heroinu či něčeho podobného v těch trubkách vozíš?
Tak to jsem na tom podstatně líp :o)))
Hele, já to nikdy nevážila, ale kolo samotné mělo asi 12 kg.
Něco má nosič, bidon (klasická půllitrová lahev se širokým hrdlem), nesesér - tipuji to tak na max. 5 kg.
Když jedu na těžko, tak brašny mohou mít asi 20 kg.
teda krom tý lekárničky,tu nevozim, za to vozim na delší trasy a v mizernym počasí placatici.
Vejde se do ní aspoň 1/2 litru?
ne, jenom 2,5 deci, to stačí když tam naleješ něco pořádnýho. já tam leju naši domácí slivovici 62%.
Co zkusit cumlat tuhej líh ?
Mimochodem, urotropin (hexamethylentetramin) neboli tuhý líh byl využíván jako vnitřní antiseptikum před objevem penicilinu a prý běžně ještě za druhé světové války. 3x denně 0,3-0,5g. Účinkem se to nedá srovnávat s antibiotiky, ale lepší než nic.
To ta slivovice bude určitě chutnější, na průjem, bolest a vyčerpání bude jistě i lepší. Já bych to rozhodně neměnil :)
Na průjem je lepší šaratice, než slivovice.
Měl bys tam dát alespoň smailíka.
do té šaratice nebo do té slivovice? ;-)
Proč, není to snad pravda?
jaká škoda, že nedělám v lékárně. to by dostali věcí NA průjem, kašel,... :-D
zrovna na sobě testuju účinky vteřinového lepidla na řeznou ránu. vypadá to, že to zabralo, už mi ta krv neteče. to máte tak, když krájíte salám ve vzduchu odlamovacím nožem. moc pěkná čára přes půl palce :-D
Zalep si vteřiňákem hubu a nebudeš krájet salám, potažmo se kudlou nepořežeš.
Řešíš až následky, nikoliv příčiny.
On to je vlastně původ vterinaku.byl vyvinut armádou na rychlé lepení ran na bojišti.az casem se to zacalo pouzivat jako bezne lepidlo.v kterym roce to bylo to ale nevim.
No, ale není vteřiňák jako vteřiňák
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kyanoakryl%C3%A1t
jasně,ale když pro něj jdeš do obchodu těžko řekneš že chceš kyanoakrylát, všeobecně se tomu říká vteřiňák.
kdoví zda by prodavačka věděla co po níc chceš:-)
Hele a on ten sprej na duše fakt funguje a je pak ta duše ještě znovu použitelná?
Nebo je jednodušší vyměnit a pak doma pořádně zalepit?
Já jsem si oblíbila LIDLovský sprej a pro mě je to naprosto ideální způsob opravy.
Pravda, nesmí být v duši díra jako vrata.
Oprava je rychlá a nemusíš sundávat kolo.
Chce to jen trošku zručnosti, když pak sundáváš hadičku, protože kus té lepivé pěny vyteče než to vyšroubuješ, ale jinak pohoda.
Už tím, že do duše foukneš sprej, tak se asi na 75% natlakuje. Zbytek dofoukneš. Druhý den je nutné zpravidla ještě jednou dofouknout a pak to drží bez potíží.
Do jedné duše jsem dokonce postupně v průběhu 1,5 roku nandala 3 spreje než jsem se uráčila duši vyměnit. Bylo v plášti sklíčko...
Duši po použití spreje už nezalepuji, ale vyhazuji.
Já to taky už v Lidlu zakoupila, ale dosud nepoužila. Láká to, protože, když měním duši (obzvláště na zadním), jsem od šmíru od hlavy až po paty:-))
Na druhou stranu, právě to, že plášť neprohlídneš, a když zrovna ten trn či co, nečumí přímo ven, tak ti to tu duši znovu proděraví...
U tohohle zase budeš oblemcaná a navíc, je to jen na dojetí, pak stejně musíš měnít. A záleží na charakteru defektu, jestli vúbec dojedeš.
Pokud se chceš vyhnout zašmírování, přihoď si k duši a montpákám ještě rukavičky, výměna duše trvá chvilku a je to řešení definitivní, nikoliv dočasné, a levnější, i když duši nezalepíš a vyhodíš (s tou "opravenou" sprejem to nakonec udělat musíš, a máš li kliku, pšilepí se ti na duši i páska, a tak zahodíš i tu.....)
Na všech forech, lidi, co jezdí na kole víc než "poctivých 30" kolem komína vysvětlují, že pěna je pro dušové obuti na nic. Je dobre jim věřit.
Já si párkrát s tím sajrajtem snažil vypomoci na elektrokole (sundavat kolo s velkým motorem zajištěné roznášecími rameny není jako povolit rychloupínák) a zkušenost je taková, ze na 75 procent dojedeš, ale na 100 procent druhý den duýe prázdná. 4 pokusy.
Ano, je pravda, že druhý den je duše měkkčí (ostatně píšu to i výše), ale stačí jednoduše dofouknout a pak to drží jak židovská víra minimálně půl roku.
Dokonce mám tu zkušenost, že i po tom půl roce stačilo duši opět dofouknout a zase to drželo.
To jsou moje zkušenosti cca po 4 letech používání.
A že je člověk upatlaný při sundavání hadičky - chce to jen trošku cviku. Poprvé jsem také nevěděla co honem dělat a hodně pěny mi uteklo, ale dneska mi stačí na sundání jen přidržet papírovým kapesníčkem a ruce jsou OK.
Zkrátka moje zkušenosti s pěnou jsou jen a jen pozitivní, ale nechť si každý opravuje píchlou duši jak uzná za vhodné.
No, já mám jednu starou píchlou duši, která je ze starého horáka a už ji nepotřebuju. A mám i ten sprej, tak můžu klidně ten pokus provést doma takřka v laboratorních podmínkách. Až se k tomu dostanu, tak poreferuju.
Ty jsi ale opatrná :o)))
U staré duše ale opatrně. Ta už totiž může mít jiné vlastnosti než duše "nestará". Jde hlavně o to, že materiál už nemá takovou pružnost a pevnost.
Ale fakt se toho neboj. Já to používám nejen u kola, ale i u kočáru a vozíku.
To nebude fungovat, to bys musela mít na ráfku a v plášti.
Funguje to jen pod tlakem. Čím víc natlakováno, tím líp.
Dofouknout se mi nikdy už nepodařilo, ta pěna zalepila ventilek, ale aby to nabuěila na 5 atm,na ton sprej nemá sílu (možná jak kterej).
Nevím jaký máš ventilek - já mám auto.
Na 5 atm nefoukám nikdy, mám obyčejné pneu 26" a ty foukám tak kolem 4 atm a to po napěnování lze naprosto bez obtíží.
Alespoň mě.
Vyzkoušeno ruční pumpou, nožní pumpou a zcela běžně dofukuji u benzínek.
...ty máš na duši šmír? Já při sundávání zadního kola řetěz nazdvihnu montpákou a kolo otřu hadrem- pak nejsem ani od šmíru, anei netřeba rukavice....;-)
To já se vždycky uprasím o řetěz, nadzvednout montpákou nějak neumím, ale budu se to muset naučit, na té žiletce asi budu měnit duše pořád, zatím má průmě na duši 40 km.....
Ale to bylo těma páskama, snad se to zlepší.
Vůbec, jak často míváte vy, co jezdíte na těch uzounkejch silničkách, defekt?
S žiletkama na válcích (4.000 km) ani jednou :-) a na silnici (3.263 km) taky ani jednou. Jediný defekt byl, když jsem v práci kolo zapomněl vyndat z auta a v těch parnech na sluníčku za oknem bylo přes 80°C. Z 8atm bylo rázem výrazně víc a duše to neustála.
Zatim nic, a to jezdim obcas i cyklokrosove useky.
Tak to bude tema páskama....
Dík
Páska má někdy ostrý okraj a dokáže při větším tlaku duši proříznout. Sám jsem si to užil a teprve,když to bylo po několikátý na stejným místě, mně to došlo.
Já tam nechal ty 25 let staré, ztyřelé, neměl jsem je a chtěl vyjet. A na duši jsem pak viděl ty kruhové zářezy, jak se duše prorazila o tu díru na drát. Teď tam budou Schwalbe.
Ale to bys poznal hned při prvním lepení, ne ? Při špatné pásce by byly díry zevnitř, od běžného defektu zvenčí.
Ono to bylo spíš na boku a prostě mě to muselo vyškolit.
Ano, poznal jsem to...
Teď je na "repasi" pojedu v sobotu.
Měl jsem nastesti duse s sebou 3...
Vy jste fakt kikoti, že jste mu na to skočili... :-DDD
Aneb, je to náročný úsek? Nééé, to je v pohodě, to je na skládačku! :)
Nepruď, ale i tak, vyzkouším si sám...
Z náhradních 3 duší, co běžne vozím, udělám 5 a vyhodnotím sám...
Zajímalo by mě, jak dlouho zůstane nepoužitý sprej funkční. V brašně mám jeden, co jsem ho dostal v roce 2010 a dosud nepoužil. Na stole mám jeden, není tedy z Lidlu, ale z Kauflandu, kupovaný loni.
Tak nevím jestli mám ten starý vyhodit, anebo věřit, že ještě funguje.
Zahoď a nový uz nekupuj :-)
Podle četnosti použití je vidět, že spíš měním/lepím než pěním.
Já tím posledním co mi zbyl zalepil bantam zahradního kolečka,na dvě hodiny...
Uznáváš, že jsi ani po x-tém užití nepochopil "Návod k použití"?
Smutné ...
Píši jaké mám zkušenosti a z nich vyplývá, že opravovat sprejem duše NEDOPORUČUJI.
Ať si každý vyhodnotí sám.
http://www.bike-forum.cz/forum/opravne-spreje...
Je na každém, komu a řemu chce věrit.
http://www.nakole.cz/diskuse/20585-jake-naradi...
... proto jsem napsal, co jsem napsal. ´radka´ se s tím už chlubila ve vlákně LIDL pro cyklisty ...
No počkej "chlubila" - jen sdělím svoje několikaleté zkušenosti, pokud se někdo na ptá.
Petře, měla jsem možnost vyzkoušet sprej starý více jak 6 let - kamarád mi ho dal s tím, že ho někde dostal tak ať ho spotřebuji.
Musím říct, že fungoval naprosto bez problémů.
Takže já osobně bych se nijak neobávala. Pokud není hnutý ten horní ventil, který se mačká, tak bych ho klidně použila.
A já ti radím, dej ho do tomboly, duše stojí míň než ten sprej, a oprava je definitivní, ne dočasná,
Tu duši oblemcanou sprejem musíš zahodit, ani gumicky si z ní nenastříháš, tu vyměněnou zalepíš, nebo tygumičky :-)
Nevidím sebemenší důvod, proč místo spreje nevozit náhradní duši, pokud jsi schopen duši vyměnit. Je to levnější a spolehlivé.
Jak jsem psal, experimentoval jsem s tím na elektrokole, kde sundat zadní kolo znamenalo práci na půl hodiny. Tam by to byla pomoc, kdyby to fungovalo. Máš prázdnou duši a nevíš, jak velká je ta díra, víš, ze když to neklapne, musíš stejně měnit duši, a navíc si vyhodil prachy za tu duši co zahodíš a ten sprej.
Nechápu, v čem, pokud nejsi lemro co neumí vyměnit duši, je ta výhoda. 5 minut času?
Kolik jaká součástka na kole vydrží, měříme na ujeté kilometry, ne na týdny, měsíce, nebo roky.
Souhlas,
já to ještě vylepším tím, že když už tu duši vymontuji, tak jí max. do 10 minut zalepím a zase zamontuji tu stejnou. To lepení je oproti času pro montáž a demontáž vlastně krátká chvilka.
Mám nacvičeno z dob, kdy souprava obsahovala ty plastové ampulky s benzinem a lepidlem, pár záplat a kousek smirkového papíru, se po cestě s tím nelepit, zalepit večer, a zalepenou duši zařadit mezi ty náhradní, co měním.
Technologie lepení zjevně od těch dob pokročila, ale hlavně není důvod, ty pláště jsou snad neprůstřelné.
Vůbec, když už jsme u toho, jaké lepení dneska vy považujete za nejlepší a nejspolehlivější?
Mám strach, že na žiletce to využiji...
Po různých zkušenostech jednoznačně Ferdus.
http://www.zbozi.cz/vyrobek/ferdus-velo-51...
U nás prodávají i samostatně lepidlo a jednotlivé fleky, takže dokupuju podle potřeby jen některé velikosti.
Jejich flastry jsou poměrně tenké a prfektně přilnou, splynou s duší, neodchlipují.
Dík, přihodil jsem do košíku.
Ještě přemýšlím o pedálech a tretrách, na veterána.
Zatím jsem tam dal ty spd nášlapy, ale možná by to chtělo něco jiného a k tomu silniční tretry a ne ty mtb botky?
Klipsny bych už ale nerad...
Jestli nehodláš jezdit na silničce opravdu soustavně, tak to snad ani nemá cenu. Měl by sis vystačit s SPD. Než nějaké laciné silniční, to už asi lepší dobré SPD univerzálně pro všechna kola.
Já si silniční tretry pořizoval jednak proto, že jsem narazil u karbonových na super slevu, ale taky hlavně proto, že jsem si ujasnil, že mi na žiletce vyhovuje úplně pevné uchycení. Dělají několik verzí kufrů s různou vůlí do boku. Já mám 0°. Komu vyhovuje vrtění nohy na pedálu, jako u horáce, tomu SPD taky dobře poslouží. Jen to není tak stylové.
A na tohodle veterána by se slušelo dát klecovky s chromovanou klipsnou, světlým koženým řemínkem a tretry s přibíjeným kufrem s příčnou drážkou :-)
To je mi jasný, a ty kozenkový cyklotretry botas s pribitejma kuframa do podrážky....
Mě jde spíš o to, jestli ty silniční tretry nemají tvrdsí podrážku, mě v těch MTB po 150 začnou dost bolet ťapky. A taky jestli nejsou lehčí, když už trochu gramařím...
Potřebuju to vypiplat na tu 200ku denně.
No a zase mám strach, jestli to silniční upnutí nebude moc pevné, v tom smyslu, abych zvládal vycvakávat na světlech a tak.
Záleží na tom, jaké tretry máš a jaké bys pořídil.
Na treka mám Sp. Taho spd s doslova gumovou podrážkou, těžké bačkory. Ale úplně v pohodě jsem s nima jezdil i čtyřiadvacítku.
Na horáce mám o dost lehčí tretry s výrazně tvrdší podrážkou - paradoxně v nich nachodím mnohonásobek toho, co v těch bačkorách.
A na žiletce mám úplný prkno, to se neprohne ani o desetinku, chodit se v tom skoro nedá, ze schodů je to na zabití.
Nevím, jak tvrdou podrážku máš teď. Je jasné, že tvrdší je pro dlouhé vytrvalostní štreky lepší. Ale zvaž, jestli pro tebe nebude zajímavější koupit kvalitní SPD tretry s pevnou podrážkou, které pak využiješ i na ostatní kola.
Se silničním kufrem toho opravdu moc nenachodíš. Má svoje plusy za jízdy, vypadá dobře, ale jak slezeš, budeš se trápit jak chůzí po ubytovně, tak případným pěším maršem do prudkého stoupáku.
Ale pokud se rozhodneš pro silniční tretry, vypínání se neboj, je to úplně stejné jako SPD, taky nastavuješ na pružině sílu vypnutí.
No já mám pocit, že mám slušné mtb tretry, Shimano MT71, na radu Hekyho.
Chodit se v nich dá, ale dělat to nebudu, leda vystrkat kopec.
Do těch 150 dobrý, pak je každých 10 kilaku znat bolesti na plosce.
Tak špekuluju, jestli byvh tpsilnicnima tretrama neodstranil
Neumím moc posoudit. Leckdo si stěžuje na měkkou podrážku a jak ho tlačí kufry do chodidla - já mám tyhle měkké tretry už skoro deset let, nejednou jsem s nima jel i přes 200 km v kopcích, jednou tu čtyřiadvacítku - a nic, na chodidle o nich nevím stejně, jak u těch dvou výrazně tvrdších kusů. A to i na treku vozím jen ty maličké oboustranné spd pedály bez klece.
Se silničníma pedálama a kuframa by sis moc nepomohl v tomhle směru. O trošku větší opěrná plocha tam asi je, ale daleko podstatnější bude kvalita boty a její podrážky. Nejseš žádnej spurtař, takže při vytrvalostním stejnoměrném šlapání se skrz kvalitní tvrdou podrážku neprotlačí SPD kufr úplně stejně, jako silniční.
Nechci tě ze silničních treter a pedálů za každou cenu zrazovat, ale mám obavu, že jejich přínos bude nepatrný a jejich specifika ti otráví život.
Ok, dík, vydržím takhle a uvidím co to dá.
Za chvilku si pro fešáka jedu, dneska má Tom smůlu, dělat zjevně nebudu....
Já v těch "mých" :-) tretrách dal i těch 1100 km k moři a zpět loni v červenci v těch pekelných vedrech. Jen teda ten jeden den v Gardo jsem jezdil v sandálech.
Pravda, ponožky nevoněly, ale tím, že bylo vedro, tak nebyl problém je průběžně prát a sušit. :)
Fakt ale je, že max za den jsme měli 174 km.
Hele, já jsem absolutněstvou radou spokojenej, dal jsem v nich Andoru,Paříž i Středomoří.
Možná to, že ty plosky bolí je vlastnost mejch haksen, a ne bot. Na teplo mám Shimano sandálky, ale v těch jezdím tak do 120.
Myskel jsem si, ze bych si moh na silnicku poridit neco extra, ale asi, jak rika Ronda, by to velky smysl nemelo. Tak zatnu zuby a bude
Nemáš sníženou klenbu nebo něco takového? Já mám jedny tretry "ergonomické" (něco jako s ortopedickou vložkou) a vydržím v nich tak dvě hodiny max, pak jsou z nich "španělky".
A to já zas mám troje od Specialized, to jejich body geometry - hnedle napoprvé mi to na nohu sedlo jak ulitý a ve všech je maximální pohodlíčko a pohoda.
Taky se prodávají vhodné vložky. Možná se poradit s ortopedem a vybírat podle zmršenosti ploutve. Tyhle vložky jsem vídal u Specialized, Sq-Lab i jiných značek. A při skutečných velkých problémech i přímo osobní speciály od protetiků.
Seš jak Soňa, ta by mě taky furt honila po mastičkářích, ale já úspěšně kličkuju.
Znám to jejich pravidlo, zdravej pacient je jen nedostatečně vyšetřenej pacient
Heky má pravdu, plochý nohy mám, v tom bude možná problém, ale možná, dneska jsem se o tom bavil s tím kolo-odbornikem, že problém může být i v ponožkách.
Nosíte nějaký speciální fusekle?
Funkční (odvod potu), ale nějak tvarově ne.
Na platfus jsou vložky do bot, aby se noha opírala optimálně a nebolela. Jiný pro příčnou, jiný pro podélnou. Tebe to ale začíná zlobit až po dost extrémní zátěži, takže bych být tebou jen trošičku zaexperimentoval s těma sportovníma vložkama do bot, co prodávají ve sportovkách.
Mě teda připadalo, když jsem nazul boty Shimano, že je to totéž, jako bych nazul krabici od těch bot. Žádné tvarování. I ostatní sportovní boty pořizuju s příjemně tvarovanou vložkou, aby noha dobře seděla a necestovala.
Něco od mojich "dvorních" :-)
http://shop.sq-lab.com/en/Insoles/
A od těch, jejichž boty nosím
http://www.velo-centrum.cz/bg-vlozky/c-1532
Však na kole, rondo, šlapeš stejně jen jen přes špičky, vložky na podporu podélné klenby jsou k úplně k ničemu, a s těmi na příčnou doporučuji velkou opatrnost, třeba já bych si je tam dát neodvážil a když už, začal bych s tím pro jistotu tak rok před "osamělou jízdou".
K tomu, aby noha seděla a necestovala, je v prvé řadě zapotřebí naučit se tak šlapat tak, aby noha seděla a necestovala - pokud je chodidlo při šlapání správně zatížené, necestuje.
No, špičkou... Osa pedálu vychází zhruba pod kloub palce. A při alespoň rozumně pevné podrážce se ten tlak roznáší, takže bych neřekl špičkou, ale přední polovinou chodidla. Opravdu špičkou šlapu, když někdy na kolo kvůli nějakému odzkoušení vlezu v měkkých pantoflích.
Ty vložky ani nedají šanci někam odcestovat, takže je tam větší pohodlí a záruka, že se noha nehne. Navíc u těch Body Geometry jsou ty vložky trošičku podélně sešikmený (nepatrně), že to prý vyrovnává úhel kolena při rozcapení na pedálech. Někdo na to nadává, mě to naprosto vyhovuje. Asi jak komu to placebo sedne :-)
Zrovna tohle, jakožto mostař, nám nejlépe vysvětlí Jindra. Jestli je možné, aby se tlak roznášel na celou přední polovinu chodidla, když osa pedálu je pod palcovým kloubem a všechny "nosné" šlachy jsou upnuté na kloub palce (a na klouby ostatních prstů).
No, být místo nohy protéza a imitace chodidla složená jen z tuhých kovových táhel a tyček, tak asi ta síla půjde napřímo jen přes ten kloub palce. Ale noha je dost pružná a pracuje, kroutí se. To roznesení do tkání okolo bude nezanedbatelné, i kdyby většina tlaku šla přímo přes klouby prstů. A i tak člověk bejčí celou přední částí nohy - tomu napomáhá právě ta tuhá podrážka. Čím je podrážka měkčí, tím skutečně se víc člověk opírá menší plochou u kufru a také míň efektivně a víc tu špičku namáhá.
Se někdy podívej na chodidlo člověka, který chodí hodně bos, kde má největší mozoly.
Už z logiky věci nemůžeš od měkké tkáně očekávat, že bude při šlapání přenášet nezanedbatelnou část síly.
To umí akorát slimejšové, hlemýžďové a podobná havěť.
Tvrdá podrážka se preferuje právě proto, aby chránila měkkou tkáň před bolestivými otlaky, způsobenými deformací podrážky.
Ne né, psal jsem to obráceně. Souhlasím, že přes měkké tkáně se zásadní síla nepřenáší, ta jde přes kosti - ale ten tlak se roznese i do těch měkkých tkání. Při měkké botě jen do nejbližšího okolí kloubů prstů, při pevné podrážce do víc jak půlky chodidla. A to výrazně sníží lokální zatížení měkkých tkání na chodidle, zabrání problémům.
Nakonec je to i princip toho, co sám píšeš - kdo chodí bos, zatěžuje jen pár míst na chodidle a má mozoly. Dobrá bota zátěž rozloží na celou plochu chodidla.
Tkáň pod patou a pod prstními klouby je na tlak uzpůsobená od přirození, zbytek chodidla ne.
Čím menší plocha měkké tkáně je s podrážkou v kontaktu, tím lépe, protože tím menší bolest člověk pocítí.
Mimo klouby už to je na spodku chodidla jen samá céva, sval a šlacha, pokud je dostaneš pod tlak, céva je neprůchozí, sval začne bolet, šlacha se zanítí, protože přestane mazat, protože je to všechno špatně prokrvené.
Tvrdá podrážka je dobrá k tomu, že se tlak kufru roznáší rovnoměrně, na všechny prstní klouby a ne ještě k tomu na celou půlku chodidla.
Nevím nevím. Pročpak se na řidítka dávají širší hefty a pro větší pohodlí dokonce ty anatomické ploutve ? Třeba zrovna v mém případě rovnou tvarované podle měkkých tkání v dlani ? Je to totéž, co v botě. Sice rukou přímo nezabírám, ale vlastně také pbdobně do řidítek tlačím. Tlak se z těla sice přenáší primárně kostí, ale jde přes měkké tkáně. A čím je místo styku s podložkou menší, tím je to nepříjemnější. V krajním případě přes hranu sneseš tlak minimální a bolestivě, přes plochu, roznesený do celé dlaně veliký a v pohodě. Na té noze to není nic jiného. Vlez si jen v měkkých pantoflích na oboustranné nášlapy. Po pár metrech jízdy do kopce budeš řičet bolestí. A to jen kvůli působení tlaku na malou plošku tkáně.
Hele, kluci, přemýšlel jsem o tom, ale platfusem to fakt nebude.
Kdybych měl nejlépe přirovnat tu bolest tak mám na npřední části chodidla, tam kde došlapuju, pocit, jako bych tam měl shrnutou ponožku a ta mě na tu nohu tlačí.
Ze začátku jsem fakt měl dojem, že je to tou fuseklí, ale ta byla pěkně vyšponovaná, takže ne...
S zásadně pravá noha, teda ta, kterou zřejmě jako pravák víc zabírám.
Prohlídni pořádně podrážku boty, jestli náhodou trochu nepovolila. Mám dojem, že právě kvůli tomu brácha jedny starší tretry zahodil a pořizoval nové. Bylo to pro oko i tlak ruky málo zřetelné, ale při přenášených silách na pedál se to po hodinách jízdy projevovalo. Až dorazí, určitě ti poreferuje.
A na výrazný platfus a jeho vliv taky netipuju, to bys trpěl asi jinak a i při chůzi a stání (možná víc, jak na kole).
Rondo, chodidlo se od dlaně díky dlouhodobému vývoji dost odlišuje. Po rukou toho naši předci nikdy moc nenachodili, navíc si uvědom, že ani nenosili cyklistické tretry ani nic jiného, co by jejich váhu rozložilo na celou plochu chodidla. Tvoje teorie je v rozporu s evolucí.
Bych to spíš přirovnal k sedlu, ač se to amatérům moc nezdá, malá styčná plocha tam taky není na škodu, jde prostě o to zatěžovat místa, která to snesou a ty ostatní před tlakem chránit.
Ale vnucovat už ti to nebudu, šlapej víc jak půlkou chodidla, já budu i nadále šlapat jen špičkou.
Ale máš pravdu, že Jindrovo potíže by opravdu mohly být způsobené měkkou botou.
Asi bude potíž v terminologii (jako ostatně většinou).
Co myslíš tou špičkou ? Obecně bych špičkou nohy nebo boty označil oblast konců prstů na noze. Ale předpokládám, že máš asi na mysli klouby prstů u samotného chodidla, kde bývá chycený kufr a kudy prochází osa pedálu.
Jo, tam je noha opřená o pedál a tudy přenáší sílu. O tom snad není sporu. Kosti a vazy bych nechal stranou. Já píšu o tkáni, pokrývající chodidlo.
Zkušenost máš určitě i sám, jaký je rozdíl šlapat v botě s měkkou podrážkou a s tvrdou. To snad nemusím znovu popisovat a zdůvodňovat. Že je veliký rozdíl, jestli "špička nohy" tlačí na pedál přes maličkou plošku, nebo přes tvrdou podrážku.
V krajnosti by se to dalo ozkoušet vložením dřívka od nanuku do boty přesně pod klouby prstů (onu špičku nohy), kde přenášíš sílu na pedál. Špejle by byla ještě názornější. Po pár metrech bys nohu zahodil.
Když se bos postavíš pěkně na špičky, to znamená, že paty máš alespoň 5cm nad podlahou, se podívej, jakou plochou se chodidlo dotýká podlahy.
Tak taková plocha pedálu, resp. boty, pokud bude vhodně tvarovaná, by mi stačila, resp. si myslím, že mi stačí, k bezbolestnému šlapání.
Jak dlouho takhle na špičkách vydržíš tancovat ? nemyslím tím námahu svalů, které tě na špičkách udrží, ale než tě zašnou pálit a tlačit plošky pod kloubama prstů ? Že takhle v pohodě vydržíš stát půl minuty o ničem nevypovídá, to bys na kole nedojel ani k nejbližší hospodě. půlhodině, hodině bychom si pověděli (a na kole se vysedává podstatně déle), ale myslím, že resumé bychom měli o dost dřív.
Na kole mám chodidlo plus mínus v téhle poloze vždy, kdy šlapu - špičku mám výš, než patu. Takže si troufnu říct, že když se rafnu, vydržím to i 24 hodin. Na kole chodidlo nenese váhu celého těla, zátěž chodidla si přece můžeš libovolně regulovat pomocí přehazky.
Opravdu máš špičku výš než patu, nebo ti to tak při pohledu svrchu připadá ? To by znamenalo, že máš hodně nízko sedlo a to si nemyslím. Bys šponoval achilovku, lejtko a z kola měl po hodince jízdy mučidlo.
A přehazku do toho nemontuj, díky ní udržuješ plus mínus potřebu konstantního výkonu, ale tlak na pedál je závislý na tvé chuti přišlápnout. Ale to je úplně mimo. I kdybys furt šlapal ten nejlehčí převod, tak na chodidlo je vyvíjen nějaký tlak. A o jeho rozložení nebo nerozložení do měkkých tkání chodidla je řeč.
Šmarjá samozřejmě mám patu výš, než špičku, jsem já vůl to poplet.
Ale na přehazce trvám, umožňuje mi zatěžovat chodidlo méně, než když si něj stoupnu doma na podlahu.
Váhu celého těla na jednu nohu dáváš jen když jedeš podlahu.
Zatěžuješ méně, ale zatěžuješ. A i při malé zátěži se to nasčítá.
Pročpak se asi nejezdí v měkkých pohodlných keckách, ale odedávna se na kolo vymýšlejí tvrdé podrážky ? A pak se hledají kompromisy, aby se v nich dalo alespoň trošku chodit ? Myslíš že je to jen módní záležitost ? Nebo jaký to má podle tebe důvod ?
To fakt nedokážeš pobrat rozdíl mezi pedálem a podlahou, přirozeným prostředím?
Však ti furt dokola píšu, proč je ta podrážka tvrdá - aby se tlak kufru rozložil pod všechny ty klouby, aby netlačil jen na některé.
U klipsen to bylo taky jasný jak facka, stačí se podívat na tvar pedálu a je jasný, že tohle mučidlo by se skrzevá podrážku protlačit nemělo.
Dobré polemiky :-)
Jen by mě zajímalo co by na to říkali lidi ze Specializedu a dalších firem, kde vynakládají obrovské částky na výzkum a vývoj té nejlepší sportovní obuvi aby byla k noze co nejšetrnější a nohy co nejméně trpěly.
Proč by měly ta tvarování bot, tuhost podrážek, tvary vložek, když by to nemělo vliv na nohy?
Jedine Vulkan Cement – to nejlepsi s cim jsem se kdy setkal. Vydrzi vecnost protoze ma celych 15g, navic neni ani treba zadnych kupovanych flastru, zaplaty striham vyhradne ze starych dusi.
http://www.nakole.cz/diskuse/19120-150km.html...
Ten Ferdus má ty flastry z dvojího materiálu. Střed flastru je tvrdá pryž, skoro jako ta duše. Ale okraj je měkký a krásně přilne ke spravované duši a neodchlípne se. To je častý důvod defektu flastrů střihaných z duše. Jelikož ten flastr stojí něco mezi 1..2 Kč, tak tě to nezrujnuje.
Já také jednoznačně dávám přednost Ferdusu. Dostalo se mi do ruky i jiné lepení a nikdy to nebylo tak dobré.
Už řadu let děláme ve školy tři dny cyklistiky, děti mají většinou svoje kola (máme i školní) a na těch domácích kolech člověk často narazí na mizerné pláště , takže během těch třech dnů lepím alespoň 2x. Párkrát jsem to zkusil tím, co jsem zrovna nafasoval, ale nakonec jsem vždy raději sáhnul do svého nářadí pro Ferduse.
Verim, ale to je podobne jak s tim vyberem kola – kazdy mame zkusenosti trochu jine. Tim ze Vulkan cement neni specialozovane lepidlo na duse, lepi vsechno od gumy, a na samodoma vyrobene zaplaty je idealni. Pred xxx lety jsem zkousel i toho Ferduse, ale nenadchnul. Mozna dnes uz je to uplne jiny Ferdus a lepi paradne, ale zatim nemam duvod ho znovu testovat :-).
Taky vozím lepidlo a záplaty Ferdus, drží to spolehlivě. Tohle lepení má i velkou výhodu v tom, že se dá koupit jednotlivě lepidlo i flastry různých velikostí. Takže si občas přikoupím několik těch nejpoužívanějších záplat, tedy těch nejmenších, případně jen nové lepidlo.
U mě ale také velkou roli hraje ten uspokojivý dobrý pocit téměř 100% posmrtného využití staré děravé duše na záplaty a gumičky – jen pro ventilek zatím pořád ještě namám uplatnění.
Děláš si taky z ojetých plášťů sandály ? :-)
A co s vysloužilým řetězem, špalkama, lankama ? Že sis zasednul zrovna na dušičkách nebohých :-)
Starý vytahaný řetěz používám při sundavání kazety na ukotvení. Prasklá řadící lanka přehazovačky jdou znovu užít na přesmyk, stejně jako zadní brzdová lanka na předek.
Svého času jsem na ’’dlouhých osamělých cestách’’ vozil i vysloužilý, od drátu odříznutý, na plátno sjetý starý plášť. A jednou se i hodil. Na ostrých kamenech skotské Vysočiny, víc jak 15km k nejbližší silnici, se mi běhoun roztrhnul tak že tam byla víc jak 2cm škuba a duše hřezla ven. Díra příliš velká na to aby jakkoli velké lokální vypodložkování pomohlo. Narval jsem celé to rezervní torzo pláště do toho trhlého a šlapal dál.
Nediskriminuju, co jde zužitkovat, použiju. :-)
Jako pohádka na dobrou noc dobrý. :-)
Kolik těch řetězů takhle spotřebuješ :-))
No ale to vymejšlení s lankama, to už je přes vint, fakt. K přesmyku se sice dá použít na konci nějak rozžvejkaný přehazkový lanko, ale jen pokud je zánovní a k rozžvejknutí dojde nešikovností. Jinak řadící lanko trpí zdaleka nejvíc u bobule a tam taky nejčastěji povolí.
No a uvažovat o nějakém přehazování a dojížnění zadního lanka na přední, namáhanější brzdě může fakt jen někdo s mimořádně dobrou pojistkou a natěšeným příbuzenstvem :-))
Ale já vím, jen pokec, v pohodě.
Jediný, co beru je ten kus pláště pro případ proříznutí. Byl jsem u toho, když kolega na horácovi dal 80 km na plášti podloženém kusem petky a potom kusem krabice od mléka. Ale zas, kolik toho za celý život zužitkuješ ? Furt mi ta nešťastná duše z toho vychází jako nepoměrně nejvíc vytěžená ;-)
Otřepené konce lanek před znovupoužitím v6dy proleju cínem, takže jsou jak nové. U bobule se mi to občas taky přetrhne, ale častěji na tom druhém konci.
****************************
’’Kolik těch řetězů takhle spotřebuješ :-)) Ale zas, kolik toho za celý život zužitkuješ ? Furt mi ta nešťastná duše z toho vychází jako nepoměrně nejvíc vytěžená ;-)‘‘
****************************
Lepší i ten jeden kousek než vůbec žádný – dělám co mohu, dokonalý ale nejsem.
Hodina tvého času má zřejmě velmi malou cenu. :-)
Kdyby všichni takhle jednali, byla by polovina lidstva bez práce. Konzumovat, vyrábět, recyklovat, a znova vyrábět....
Jinak to nejde.
Jsi v Království, nevím jestli si tam byl když zacala krize v roce 2008. To to ruplo v Americe, Britům se stáhly řitě, začali radikálně šetřit, přestali nakupovat, odkládali pořizování novích věcí (chtěl jsem novou telku, ale co, nemusím ji mít, počkám až se krize přeřene) aoslali britské hospodářství do vrtule.
Pamatuji si to přesně, protože v té době můj kámoš vydal knihu o čs lisovaném skle. A kdo si bude v krizi kupovat knízky o designu, navíc drahé...
Ono to vypadá velmi ušlechtile, nekonzumuji víc než nezbytně musím, vystačím si s málem. Ale v důsledku je to asocialní.
Když vyděláváš, nesmíš být hamoun, musíš se podělit, dát práci jiným, ti také potrebují íivit rodiny.
Tím neříkám, že se máš chovat jako dobytek a trousit kolem sebe bordel. Prostě máš koupit ty záplaty, a starou duši dát k recyklaci. Nebo rovnou koupit novou duši.
Někomu tím dáš najíst.
Naopak, já si svého času vážím, viz odstavec o řetězech níže. Víš koli času tím ušetřím? :-)
Aj možná máš recht...
Začni konzumovat, jinak se položí celý cykloprůmysl.
Každý máme svůj úkol a povinnost, já třeba dostal na starost plzeňský pivovar...
‘‘Když vyděláváš, nesmíš být hamoun, musíš se podělit, dát práci jiným, ti také potrebují íivit rodiny. Tím neříkám, že se máš chovat jako dobytek a trousit kolem sebe bordel.‘‘
**************************************************
To nedělej. Když přestaneš být dobytkem a nebudeš kolem sebe trousit bordel, zametači přijdou o práci a kdo bude pak živit jejich rodiny? Ty? :-)
Bordeluje všude dost..
Tím, že jej nebudu dělat já, metaře o práci nepřipravím...
‘Bordeluje všude dost..Tím, že jej nebudu dělat já, metaře o práci nepřipravím...‘‘
***********************************
A stejné je to se mnou, nemyslíš? :-)
Ne, ty jsi obecný škůdce - nekonzument.
Kvůli takovým jako jsi ty, musí dávat do strojů, přístrojů a aparátů kurvítka. :-)
Hlavni je umet si to hezky zduvodnit, ze? :-)
Tak jsem konečně pochopila, jak to Jindra s těmi opravnými spreji na duše mínil.
Původně jsem k tomu byla skeptická, ale teď...
Nevíte, kdy bude zase cykloakce v Lidlu? Koupím jich aspoň sedm a k tomu 14 nových duší!
:-))
Tak to musím spěchat.
A když tak přikoupím ještě jednu cyklobrašnu, možná tu dvojitou červenou. Však to musím taky v něčem vozit, že?
Jo a nějakou pokud možno drahou a objemnou knihu o ekonomii. To se bude hodit. V tom si budu číst, až budu na cestách dávat práci místním cykloservismanům.
Jeden by nevěřil, že v diskusi o tom, co kdo vozí za nářadí, se dozví i zásady správného ekonomického chování cyklisty.
:-))
A ještě jeden, pro jistotu.
:-))
Poutníku, to že to umím zdůvodnit, mě čtvrtstoletí živí...
Tak se nediv.
Slípky si ovšem z toho vyberou, že spreje na duše jsou fajn, protože Jindra říká
1) předem nevíš, jaký je defekt, a zda-li má šanci to fungovat
2) propouští, tlak v duši nevydrží
3) je to řešení jen na dojezd, a dražší, než stojí běžná duše, která problém řeší.
A protože vědí prd, najedou za rok tisíc, možná dva, budou kdákat...
Tak ať si to užijou.
Ale hovno, Jindro:-))
Jindra říkal, že je to naprd a drahé (malounko jsem s tím souhlasila). A pak Jindra říkal, že je potřeba ten čínský ekonomický růst podpořit.
Tož nečekám na kurvítko. Zkurvím si tu duši sama.
:-))
To o kousek nahoře, je smajlík
Jindra repasuje staré Favority a ještě na nich jezdí, fůj. Místo aby si koupil úplně nové úžasné kolo od českého výrobce a vozil ho pro koukání na střeše nového evropského traktoru. Takhle to evropské hospodářství z krize nedostaneme :D
Jindra říká, protože někdo má holt opačnou zkušenost než on sám.
To ale opravdu není měřítko pro to, zda je něco dobré či špatné.
Je fakt, že pokud netušíš, jakého rozsahu defekt je, tak je použití pěny trošku loterie. Z mé zkušenosti to cca 10 pokusů nevyšlo jen jednou, kdy se pak zjistilo, že byl utržený ventilek. Jinak je dost velká náhoda, že by v duši byla ďoura jak vrata aniž by byl poškozen plášť.
Ano, je pravda, že druhý den ujde cca polovina tlaku, ale po doufouknutí to drží.
Já jsem na duši s pěnou najela cca 3tis km -v průběhu toho jsem asi 3x dofukovala. Duši jsem pak vyměnila jen proto, že jsem měnila plášť, tak jsem to nechala vyměnit komplet.
Cenově je pěna srovnatelná s duší - sprej stojí asi 60,- Kč, duše v obchodě také (to bylo nedávno dost nepříjemné překvapení).
Já osobně nenávidím lepení (nikdy mi záplata nedrží) a nenávidím přezouvání kola, takže pro mě je pěna skvělým řešením.
Pro mě a moje ježdění je to skvělé řešení i s tím, že až se jednou rozhodnu duši vyměnit, tak ji zkrátka vyhodím.
Nicméně, nechť si každý opravuje defekt na kole podle svého vlastního uvážení a tak, jak to vyhovuje jemu.
Ostatně není tak důležité, jak se defekt opraví, hlavní je, že to člověk umí opravit natolik, že aspoň dojede :o)))
"Jindra repasuje staré Favority a ještě na nich jezdí, fůj. ..."
Já bych to viděla z té druhé strany. Jindra ukazuje díru na trhu. Jindra (a třeba ani já) nechce kolo s milionem vychytávek na vožení na střeše auta, který nemůžeš ani opřít o strom či přivázat ke stojanu u kvelbu, a když se ta geniální vychytávka posere, tak na to budeš čumět jak špuk a bez specializovanýho servísu seš namydlenej. Ať nemluvím za Jindru, já chcu kolo, který je technicky jednoduché, dostatečně pevné a odolé k zacházení, schopné svižně běhat po silnici a slušnejch cestách bez větších (nejlépe žádnejch) nároků na údržbu, v ceně odpovídající těm nízkejm nárokům na techniku. No, a postupem let jsem došla k tomu, že tyhle vlastnosti v akceptovatelným designu maj ty starý šroty.
Šíravník tu psal, že ty jízdní vlastnosti lze získat třeba i tak, když na mýho treka narvu silniční gumy a odmontuju nosič. Já mu v tomto docela věřím, ale nedovedu si představit, jak by to s nepružící "odpruženou" krávovskou vidlí a těma na pohled hamotnejma rourama vypadalo, natož ještě s beranama :)) Třeba zrovna geometrii to má dobrou a sedělo by se na tom dobře. Já si na vizáš moc nepotrpím, ale co je moc, to je příliš, navíc jsem tenrát koupila dámskou verzi rámu, to by teda fakt nešlo.
Já z těch duší stříhám pružné gumičky, ale mám stále těžkou nadvýrobu. Pak kousky té gumy používám na odstranění vibrací nosiče a stojánku na kole. No a pak už nevím co s tím.
https://www.youtube.com/watch?v=Q1VoK0Ga36w
Recyklovat...
K čemu gumičky, když máš stříbrnou lepící svářečku.
Zdá se, že jsem svoji výhodnou koupí starého silničního Favorita ovšem také založil pěkný hospodářský růst, když tak koukám, co všechno jsem na to musel nakoupit, aby to jelo, a když tak pozoruji, kolik mě toho ještě schází udělat a dokoupit.
A to nemluvím o ceně servisních služeb a s tím spojených dalších výdajích.
Veterán je poměrně drahá záležitost.
No vidíš, já z toho taky stříhám gumičky. A už se těším, jak to přezuju a jednu starou duši nastříhám! Já měla těch defektů tak málo (a všechny se nakumulovaly na letošní leden), že z tý jedný, u který se mi při mém prvním pokusu o napumpování kola povedlo ulomit ventilek, už gumičky dávno došly a aspoň čtyři pytlíky gumiček jsem kupovala.
Ty jsi vlastně taková noční můra výrobců cyklopotřeb..;-)
A to ještě nevíš jak moc na mě tihle tratí tím že neměním řetězy tak jak bych měl. Před léty jsem schválně koupil měrku abych zjistil stav kdy podle výrobců by se už měl řetěz zahodit do smetí :-). Na třetím propadlém zubu? To je akorát tak čas aby se řetěz s kazetou mohly trošku sblížit. Dnes už měřím jen na konci když tenhle párek vždy současně měním, a to teprve tehdy co si mladá zubatá pastorka odslouží své a z krásných zoubků jí nezbude nic než pahýly, stejně tak nechávám dožít i převodníky. Myslím že tu řetězovou měrku navrhoval nějaký neznalý amatér, má totiž ty zoubky na špatné straně. Tam kde mně se pokaždé zastaví žádné opotřebení dost tobře měřit nemohu protože tam žádné zuby nejsou :-(.
Chápu, ty měníš řetěz, až ti propadne úplně celá měrka na zem..;-)
To by bylo úplně ideální, aspoň bych měl tu měrku konečně řádně zkalibrovanou. :-)
Hmmm, moc pěkný fotky. Chceš obdiv, nebo politování ?
Předpokládám, že takhle (s prominutím) vokurvený je to při posunu po rovině, kopečky tlačíš pešo. Nevěřím ani náhodou, že by ti to nestřílelo a nepřeskakovalo.
Co třeba jen zamyšlení, kolik toho řetěz s převodníkem nebo kazetou vydrží když je člověk netrhá a nechá pěkně pospolu, dokud si navzájem rozumí?
Po rovině moc nejezdím, tak to je asi muselo takhle unavit to moje pěšo tlačení do kopců. :-)
Já ti nevím, Rondo, ale já hoblovala jedním řetězem převodníky 13000 km, teď jsou na huculovi a už maj naběhaný dalších přes 500 s jiným řetězem (starým, jak "vytahaným" ví bůh, já to neměřím, ale rezavej byl fest) a ještě mi to nestřelilo. Všechny zuby na všech třech převodníkách už mají nahoře špičku (jsem teď koukala, že nový převodníky maj nahoře kus rovnej). Až to střelí, dám vědět, já to ještě nezažila, tak si na to teda počkám, ať vím, jak to vypadá a jakej je to pocit.
Vše je v hlavě.
Když se s tím naučíš žít, že to občas přeskočí, občas zarachtá, naučíš se i jezdit tak, aby se to nestávalo.
Jako my v 70tých letech.
Je fajn, že idea Přemka Podlahy furt žije!
:-)
Hruška je medializovaný klon Babici.
Kdežto Přemek, toť genius zaprděnosti.
Skleník z flašek od vokurek (bych musel žrát okurky od svách 12ti) ale nejvíc mě potěšil tím, jak ušetřit vodu při zálivce.
Podle receptu díváka, zaslepil na kropítku konve každou druhou díru, a tím "logicky" při zalejvání ušetřil polovinu vody.
A Přemek mával konví nad záhonem, a jásal "už nám to na té konvi funguje"...
Kdyby někdo tenhle díl měl nahraný, štědře odměním možnost si zkopírovat.
ventilek do zadku a můžeš přes něj kontrolovatelně upouštět prdy :-D
taky je používám. teď jsem záplatou zkusil zalepit vychozenou díru na pětiprsťákách, tak jsem zvědavý, jestli to ještě chvíli vydrží :-D
i když, asi bych chtěl moc, aby vydržely dýl jak 3 roky každodenního nošení v práci.. :-)
> plastové ampulky s benzinem a lepidlem, pár záplat a kousek smirkového papíru
Já používám to stejné (akorát místo plastové ampulky bývá kapalina v tubičce).
Existují i samolepící záplaty, ale lidi tu psali, že to drží hůř.
Na otázku "Jaké nářadí a náhradní díly vozíte s sebou" odpovídáš svojí zkušeností s lepením/nelepením.
´radka´ uvede svoji (dobrou) zkušenost, načež ty začneš mnohomluvně obhajovat svoje názory.
Proč, vždyť tvoji zkušenost ti nikdo nebere
... o nářadí a dílech 2 řádky ...
A ty sem chodíš vysírat a mentorovat, protože zkušenost a názorna věc nemáš
Zato ty máš názor jedině správný a snažíš se ho "natlačit" ostatním do hlav
Vozím s sebou 2 - 3 duše i lepení. Měním když pospíchám, lepím, když není spěch
To je tvoje fabulace, neříkám že jediný správný, a říkám, že si každý musí rozhodnout sám, tedy pokud umíš číst.
Místo osobnícj výpadů přináším argumenty, proč mi řešení sprejem nepřipadá výhodné, ale ty ty přehlížíš, tak je specielně pro tebe zopakuji:
1. malá spolehlivost, nevíš jak velky je defekt, co s tou duší vlastně je, větší díri, průrazy nebo řezy to nefixne.
2. nevydrží, neudrží tlak, uchází. Dočasné řešení na dojezf.
3. Drahé. Drahý je sprej, a zapěněnou duši vyhodíš.
Proti tomu stojí jediné plus:
"oprava" proběhne velmi rychle, když máš kliku na defekt, který zvládne.
No a můžeš si vybrat, co ti víc vyhovuje.
Kvůli mě jsi to opakovat nemusel. Paměť mi slouží.
Slouží až tak, že si pamatuji i jiná tvá tvrzení, která nebyla podpořena názory ostatních (stejně jako tuten).
A že jsem skeptik? Lepší už to nebude, s tím se smiř
Je....
Jen bych si dovolil porovnat váhu a objem lepení na duše s pěnovou bombičkou a náhradní duší. Já nic jiného než lepení nevozím. Duši na cestě zalepím skoro za stejnou dobu, co vy jí vyměníte a drží to definitivně. Duši vymněňuji v době, kdy už je díky flastrům úplně zdeformovaná. Jen jednou jsem na lepení doplatil, kdy jsem si utrhl ventilek. To už jsem zalepit nedokázal.
Co takhle kovadlina na srovnání pobouchaného ráfku, případně rámu přejetého parním válcem? Nebyla by?
.....
.....
Tak ne, tak aspoň nějaká menčejší kovadlinka:))
Si děláš srandu, ale když jsem jednou v lese o vystouplý kořen ohnul vodítko namotané přehazky o 90°, tak jsem po rozebrání klusal kiláček zpátky, kde lesák řádil s traktorem. Měl dvě kladiva a fortelnej blatník posloužil jako kovadlina :-)
Telefon (abych mohl zavolat mechanikovi), sekeru a zápalky (na založení ohňů, to aby věděl, kde sednout s vrtulníkem)
Ale abych nepohoršoval :
Na treku sebou duši, lepení, občas lanko (když si vzpomenu a doplním) a multinářadíčko.
Na horácovi navíc destičky, patky, maličkou butelku WD a izolačku.
Na žiletce jen duši a pidinářadíčko.
Pumpička na všech je jasná.
Když se jede na víc dnů, tak do auta komplet vercajk v podstatě na generálku kola, různé ND, po zkušenostech hlavně kazetu, převodníky, řetěz a fůru drobností, čištění mazání, mytí.
To by mne zajímalo ty díly na generálku. Co třeba taháš na hydry? Už jsi někde zničil kazetu?
V hydrách co dva roky měním kapalinu v zimě a během sezóny už je to jen o výměně destiček a občasném promáznutí pístků. Nic víc.
Kazetu jsem nezničil, ale není nad to, když někam daleko dorazíš a jak na sviňu začne střílet kazeta, nebo placka. To si pak moc nezajezdíš, nezašplháš. Takhle nás to vypeklo na orienťáku ve Vizovických vrších. Místo orienťáku po lese jsme podnikali orienák po Zlíně, abychom sehnali 32z placku.
V bedně sebou vezu čističe a mazání, velkou sadu inbusů, potřebné stranové klíče, kónusáky (vlastní "výroba"), různé kleště (na lanka a bowdeny, na spojky řetězu, ploché, špičaté), stahovák klik, bič, klíč na kazetu, na rozebrání pedálu, na středy a další nějaké bejkárny. Dá se s tím zachránit docela dost.
Takže odvzdušňovací sadu s sebou nevozíš, jen náhradní destičky? Myslím v té velké sadě v autě.
Není proč. Odvzdušnováky mám doma. Pokud bych si to sám neotevřel, tak se nemá normálně jak zavzdušnit.
Copak v autě sebou někdo běžně vozí vercajk na odvzdušňování brzd ? (já teda sebou v autě tahám celou PADku, ale ne kvůli odvzdušňování)
Jsi naprosto nepřipraven, telefony raději 3, v každém SIM jiného operátora, váichni nemají všude signál....
To tuhle na Kosti jsem si potřeboval zavolat, a vrchní mě povídá, jestli máš O2, běě ven na terasu do pravého rohu, jestli técko, musíš na parkoviště, a s véčkem ač ba kopec...
Nebyl by lepší jen druhý telefon s nějakou zahraniční SIM? S tou se většinou dovoláš přes libovolného operátora. Sice platí člověk roaming, ale když je to v nouzi, tak by to nemuselo vadit.
To u vás, ve výběžku :-)
NE, takhle jsem to nemyslel. Napadlo mě, že mám v telefonu SIM cizího operátora. Ten má roamingové smlouvy se všemi našimi operátory, takže když v Perle vezmu takový telefon do ruky, pak téměř vždy bude mít spojení, protože nezáleží, jaký český operátor tam bude mít signál.
Aha, už rozumím, to by mohlo fungovat, dobrý typ pro oblasti, kde nemá můj operátor signál, strčit tam německou SIMku...
A nebo vyndat simku a volat 112 a dovoláš se taky téměř vždy :-)
,,,,dnes jsou běžný dvousimkový- nemusíš tahat hnedle druhý telefon,,,
Lepší dva telefony, šance, že se telefonu něco stane je poloviční....
Jezdím 3 různá kola a trochu se to liší. Nicméně:
Ad 1
1x duše, 1 načatá a 1 nenačatá sada záplat a lepení, montpáky, multiklíč včetně nýtovačky a několik článků řetězu, skládací kombinačky křížené s nějakým dalším nářadím, pumpička na různé ventilky, náhradní baterie do světel, nějaké ubrousky, WC papír nebo aspoň chirurgické rukavice, lanko od řazení (ne skládačka), lanko od brzd (jen cross, skládačka ne a MTB má kotouče), záslepka do čelistí hydraulických brzd (MTB + 2 odřezky plastu na vymezení vůle destiček), rolička lepící pásky a to už je snad všechno. Koukám, že je to pěkný seznam.
Ad 2
Tohle nejezdím. Do +/- 200 km je to na den a pak už viz bod níže (kolem 1000 km a více).
Ad 3
Obecně viz Ad 1 + díly a nářadí, které vím, že jsou nebo budou na hraně. Kola si sám servisuji, tak je znám. Běžnou výbavu navíc tvoří: ořech na kazetu a bičík na kazetu, bílá vazelína, silikonový olej, hadr, posuvný stranový klíč (řeší např. ořech na kazetu), několik drátů z výpletu + niple, druhý multiklíč obsahující i očkové klíče, 1 lepení navíc, 1 duši navíc, nějaké šroubky a matice navíc, žádné kapesníčky ale rovnou celou roli WC papíru (utření rukou od mastné špíny), olej na řetěz, druhé lanko řazení a druhé lanko brzd, dospělou nýtovačku řetězu. Pokud něco hapruje, buď to vyměním před cestou nebo vezmu s sebou. Vloni jsem třeba vezl ještě druhou pumpičku, protože jsem té standardní úplně nevěřil. Brzdové destičky nebo gumičky měním před cestou.
Ad4
Tohle jsem už dlouho nejel. Obecně vozím mix Ad1 a Ad 3 s tím, že je obvykle váhový limit na zavazadla, tak to minimalizuji. Slušné cestovky táhnou erární nářadí, takže hlavně niple a dráty a případně hořící nebo atypické díly.
Asi nejvíc bizardní to bylo na MTB v Alpách. Všichni nalehko s kapsičkou na dresu, maximálně s podsedlovou brašničkou. Já vše s nosičem a naditou brašnou. Připadal jsem si jako strejda z vesnice mezi profesionálními sportovci.
Situace se obrátila, když se jednomu borci začalo kolo rozpadat. Jeho údiv rostl s každým dalším kouskem výbavy, který jsem z brašny vytáhl. Bohužel náhradní průmyslová ložiska do vypochodovaného zadního náboje jsem s sebou neměl.
Mám rád zvládnuté riziko, tak si raději odvezu nějaké to kilo navíc, když mi to v nouzi pomůže. Nic ale není všespásné. Na Olprany a staré hajtry jsem nepoužitelný, oproti současným kolům jsou tam retro součástky.
"WC papír nebo aspoň chirurgické rukavice"
Ty rukavice jdou použít jako alternativa ??
Já se nesměju, dokonce jsem standardně vozil igelitovou rukavici od pumpy na nahazování a uvolňování zaseklého řetězu přátel na cestě. Jednou jsem to dokonce použil, ale většinou si je zapomenu nasadit. Ale chirurgická rukavice na zalepování duše by se mohla hodit, když bych nezapomněl. Nic to neváží.
To je můj hlavní problém při používání rukavic si vzpomenout, že je mám a použít je. Jednou jsem si takhle na ně vzpomněl, až když jsem očistil kolo od toho obřího hovna, kterým jsem projel.
Tak nevím jestli je to věkem, či jinou podobností, přesně tak to mám taky...
Ano, je to svým způsobem alternativa. V rukavicích dělám nerad a WC papírem utřeš i jiné věci, například díly na kole.
Ta alternativa platí pro "Ad 1". Nechtěl jsem to psát 3x. Na skládačce vozím rukavice, na horáku WC papír a na crossu je to různé. Určité odchylky jsou i u jiných položek.
Já už to dnes mám tak, že základní výbavu má každé kolo svou vlastní. Skládačka parkuje v práci. Zbylá kola parkují doma. Třeba přijedu do práce autem a pak někam odskočím na kole. Nemít úplnou výbavu rovná se nemít kolo schopné okamžitého použití, což by pro mne byla vada.
Protože každé kolo jezdí trochu něco jiného, výbava se liší. Kromě toho hydry nezašpiní ráfek jako véčka. A taky jsem jinak oblečen.
Jen výjimečně si něco dočasně vypůjčím z jiného kola.
Vzhledem k tomu, že nejradějc jezdím sám a úplně nejradějc někde v pohraničí, tak toho vozím poměrně dost - abych si to tam pokud možno případně spravil.
Absolutně nesnáším ty multiklíče - nesmyslné bakule, které mnohdy ani nejdou použít, protože se tam s nima vůbec nedostanu. Takže sólo inbudy, šroubovák s výměnitelnými bity, event. stranové klíče (8, 10). A sólo nýtovačku od Kovyxe. Atd, atd...
Jeden čas jsem vozil i podprsenku, kterou jsem našel na lesní cestě mezi Pohořím na Šumavě a Žofínem v Novohradkách - chtěl jsem ten večer něco spravit a podprdu použít místo hadru. Nakonec se to spravilo samo, na podprsenku jsem zapomněl a objevil ji až po dvou měsících :-)
A podprdu jsi po dvou měsících v brašně objevil ty, nebo Ane ?
Sólo inbusy jsou sice šikovnější, ale o dost těžší. A musí se do něčeho složitě pakovat, aby nechrastily.
Nechci se znovu rouhat, ale vy co vozíte nýtovačku, fakt ji tak často na cestě potřebujete ? S bráchou máme za těch deset let nalítáno oba dohromady přes 100 tis.km a potřeba nebyla ani jednou. Mám ji doma v nářadí jen kvůli zkrácení nového řetězu.
Několikrát jsem ji potřeboval, na svoje nebo častěji na parťákovo kolo. A už jsem se i vracel z hor s roznejtovaným řetězem, když jsem ji sebou náhodou neměl. Asi by se poškozený článek dal nějak vymlátit a dát jen spojku. Pravděpodobně většina těch problémů byla způsobená neodborným spojováním řetězu, ale stalo se.
Já mám ten dojem, že v naprosté většině případů jde o špatně nýtovaný článek, přetažený nebo nedotažený. Taky mi nejtovaný řetěz nesmí do baráku. Na devítky C9, nebo Sramácké řetězy se spojkama to jistí.
No na to, co mám naježdíno, jsem tu nýtovačku v terénu potřeboval jenom 2 x, ale kdyby v tý chvíli nebyla k dispozici, tak by to bylo hodně špatné. V obou případech se za jízdy začal rozpojovat řetěz.
Za posledních 50 tis. km se mi řetěz roznýtoval jednou. Byl nový a asi ho blbě snýtovali v servisu. Začal se šklebit a já si toho nevšiml. Pak už bylo pozdě a nýtovačka z multiklíče byla na to slabá. Nezbylo mi než dojít po svých do vesnice a poprosit místňáky. Naštěstí měl jeden kluk pořádnou nýtovačku a hlavně svěrák a dílnu ve stodole. S mou dílenskou nýtovačkou bych to taky dal, ale tu jsem s sebou samozřejmě zrovna nevezl. Proto ji do zahraničí vždycky vozím, i když dnes jezdím výhradně na SRAM s rychlospojkami.
Já někomu nýtuju řetěz každou chvíli. Dokonce s sebou vozím několik dvojčlánků od různých řetězů, ty co mi zbudou po zkrácení a těmi ten jeden zdemolovaný článek nahradím. Výsledkem je definitivní oprava. Jen si musím přibalit ty chirurgické rukavice, protože zrovna tohle je na cestě ta největší prasárna.
Myslím, že bych nýtovačku ani neuměl použít i když jsem to párkrát trénoval na starém řetězu. Ale všichni píšou, jak ji vozí, tak jsem ji přibalil také. Třeba bych potkal někoho, kdo si s ní ví rady a nemá ji.
nechci lidi příliš podceňovat, ale sice ji vozí, ale neumí asi moc používat. Jinak si neumím ty kvanta "přetržených" řetězů vysvětlit. Jeden z tisíce se skutečně může při karambolu rozervat, ale ty přetržené za běžné jízdy ? Při řazení ?
Já jsem ji vždycky vozil, ale pak jsem pořídil multiklíč s nýtovačkou, která je vyloženě "cestovní." Ta od Kovysu je super, ale je docela těžká. Řetěz se mně nikdy nepřerval, ale kdo ví...
Stejnej průšvih a možná pravděpodobnější, jak prasklej řetěz je třeba prasklé pérko praporků v ořechu. Co na tohle sebou vozíš?
Nic, není tam těch pérek víc? To tu hromadu kuliček otevřeš někde na silnici? To může být docela žertovné.
Na treku se Shitmano nábou by to bylo asi k uzoufání, na horáce jsem se snažil koupit nábu s rozumnějším způsobem rozborky, podobným co má brácha, na průmyslech. Tam už je šance nějakou improvizací se z toho v terénu vybabrat tak 50 na 50.
Není to vůbec žertovné. A nemusí to být ani v terénu.
Rondo, popiš mu to prosím, já na to fakt nemám nervy... ;-)
A co teprv když při čtyřiadvacítce tam jeden po dvaadvaceti hodinách snažení dorazil do depa s protáčejícím se ořechem. Docela trágo :-)
To bylo hodně hloupé a docela k vzteku, zvlášť když jsem to měl propočítané na vylepšení slušného osobního maxima a přiblížení se k 500.
...pro sichr sebou vzít náhradní ořech!!! ;-)
A proč nevzít rovnou jedno celé kolo?!? Sichr je sichr :o)))
I tahle úvaha padla před odjezdem z domů, zda vzít či nevzít.
Rozhodnuto bylo nevzít, zatím nebylo potřeba :-)
Tak vozit vercajk k výměně pérka praporků je blbost, že jo, ale vozit nýtovačku není přece takovej problém, zvlášt' tu mrňavou, která je součástí multiklíčů.
Mimochodem to se mně už za jízdy stalo, nejednou přestal jet cvrk. Kupodivu to jinak fungovalo normálně, až doma jsem po rozdělání zjistil, že je prdlý pérko.
Asi všechno jde nějak nahradit, zaimprovizovat, nějak dojet. Ale s prasklým pérkem v ořechu jsi v p... totálně.
Kecáš, s prasklým pérkem se i na Lysou vyhrabeš v sedle :-)
To je pravda, ale představa, co všechno bych musel tahat, abych to pérko mohl vyměnit...
Možná by stačilo vozit jen ten klíč na kazetu, ostatní klíče by se snad daly v civilizaci někde vypůjčit.
A o tom to je. Nevozí se vercajk na výměnu pérka, ale obecně hojně se tahá už jen vzhledově atraktivní ingot na nejtování. Připomíná mi to ono pověstné hledání ztracené pětikoruny na úplně jiném místě, ale pod lampou :-)
Tak to by stálo za popis, jak jsi vyměnil pérko pouze za pomocí klíče na kazetu a šroubováku, jak uvedl Hekynen?
Na šimaňácký nábě se u toho posereš při honění padesíti pidikuliček - ale slušnější nábu rozkuchneš i složíš s prstem v nose za pět minut i se sváčou.
Ale potřebuješ k tomu přece nářadí, o to jde. Doma se dostanu k pérku za chvíli, ale v terénu se k němu bez klíčů nedostanu.
Jo, tuším že 17 klíč. Ten bych musel asi někde v nějaké chalupě vyškemrat. Furt by to ale bylo schůdnější, než rozebírat konusy na šimanu.
Jsem tohle téma moc nepobral, možná už to někdo psal, vozím s sebou kus vázacího drátu, abych mohl v případě nefunkčního ořechu napevno provázat největší pastorek s výpletem. Naštěstí jsem to ještě nepotřeboval, takže ani nevím, jestli by to fungovalo.
Problém to je, zbytečně vláčenej kilovej ingot :-) Schválně si někdy posčítej váhy těch zbytečností, co sebou vlečeš a co přece "skoro nic neváží" :-) Je to jak při nákupu v obchoďáku. Ve vozejku pár věcí po třech, čtyřech korunách - a u kasy se člověk diví účtence na 1.500 Kč :-)
Nemyslím, že bych vozil nějaké zbytečnosti. Dřív možná jo, ale hodně jsem to vyselektoval.
To už je možná lepší, než tohle s sebou tahat, čas od času to pérko vyměnit za nový dřív, než prdne;-)
To s tím pérkem nevychytáš. Normálně přežije nábu, ale když začne někde blbě o něco škrtat, tak odejde klidně pár kiláků po preventivní výměně.
:-)
Mě to vloni dalo hezkých 7 kilo...
1.pumpička, duše,montpáky, lepení, multiklíč s nýtovačkou
2-3.navíc lanko přehazovačky, pár paprsků a nyple, stahovák na kazetu a samodomo klíč ke stahováku+15/17. Většinou mám univezální klešťonůž. Chirurgické rukavice, který si pak zapomenu nasadit. Někdy i trošku oleje na řetěz.
4.i když jedu autem, neberu toho víc
Kola různá, lehotříkolka nebo MTB se vzduchovou vidlí a hydraulickými kotouči.
A vy starší vozíte na ty opravy s sebou také brýle na blízko, nebo to zvládáte po hmatu? Já s krátkozrakostí to zvládnu po sundání brýlí, ale jde to blbě. Ale na běžné výlety brýle na blízko nevozím.
Dobrá otázka. Mám jedny provozní na běžné čtení a pak sebou ještě jedny silnější. A když je to málo, zdvojuju, případně ještě o další oberu bráchu, abych mohl koukat na ten průser z pěti cenťáků jak s lupou. :-)
Brýle zásadně dvoje, všude, ne jen na kole.
Vozím pořád jako základní výbavu multinářadíčko, k tomu nějaké malé šroubováčky navíc, lepení s nenačatým lepidlem, stahovací pásky, gumičky, izolačku, spojku na řetěz, nýtovačku, vteřinové lepidlo, hadry, pumpičku, WD-40 nebo aspoň olejničku (když nezapomenu), duši, případně dvě, když je každé kolo jiné.
Míň obvyklá je náhradní skleněná pojistka a kousek kabelu (dvoulinky).
Pokud jde o extra výbavu na Azub, tam k tomu standardně patří WD-40 vždy, 15-ka klíč (na zadní kolo s DD), torx klíč na brzdy, pumpička na tlumič a vidlici, silikonový olej, brzdové destičky (pokud nejsou nasazené zrovna nové), gumové o-kroužky do kladky řetězu, protidešťové kryty na repráčky, nově nesmím zapomenout náhradní šroub a kloub pro táhlo řízení, po instalaci nové vidlice je to nejzranitelnější část a kolo se dá znepojízdnit bez většího násilí, pokud se ví jak, naštěstí normálně při jízdě ne.
K vlastním osvětlovacím systémům mám důvěru 100%, takže nouzová světla nevozím, nanejvýš silikonovou blikačku, co jsem našel.
Problém může být jenom v připojení dynama na odpružené vidlici, kde kroucené kabely musí vydržet desítky tisíc pohybů tam a zpět. A protože už vydržely, jistí to ten kus dvoulinky na dojetí.
Jezdím jenom v rámci civilizace, maximálně několik stovek km v kuse.
Vzdy vozim so sebou:
1. male skladacie naradie, ktore obsahuje vsetky potrebne imbusy, dva stranove kluce, nitovacku na retqaz
2. centrovaci kluc
3. montpaky
4. lepenie
5. izolacna paska
6. krabicka s roznymi sroubami a matkami (srouby mam aj namontovane rozne na bicykli, kde som nasiel volny zavit)
7. nahradna dusa
8. pumpicka
9. stahovacie pasky (elektrikarske)
10. rychlospojku na retaz
11. nahradne brzdove aj radiace lanka (tie dlhsie)
12. kusok ohybneho plechu na vytvarovanie, napriklad pre prederaveni plasta
13. nahradne spice kazdeho rozmeru (aj uprevene spice tak, aby sa dali pouzit na zadne kolesa k pastroku a nebolo teeb apastorek odmontovat
14. male stipacky
15. nahradne gumicky do V-ciek
16. lekarnicku a v nej okrem obvazov, dezinfekcie, praskov na odreniny, 20 eur pre pripad, ze si zabudnem penazenku
17. a este asi nejake drobnostyi, na ktore som zabudol
Pročítám co kdo vozí, ale nikdo neveze sádru ani lopatku a vápno, podle stavu :-)
Pohotovostní nářadíčko, bez kterého nevyjíždím dál než na pár km (a většinou ho nosím v batůžku, i když zrovna nejedu na kole): stranové klíče od 5 do 17, z toho některé víckrát a některé ploché na kónusy, sada malých inbusů od 1,5 do 6 (v plastovém držáčku), plochý šroubováček, montpáky, lepení, centrovací klíč. A samozřejmě pumpička, tu z kola ani nesundavám.
K přívěsu beru hadřík a krabičku vazelíny na závěs.
Na delší cesty přibaluji stahovák na kazetu (včetně potřebného klíče 24) a nýtovačku na řetěz. Když mám někam dojet včas, beru náhradní duši nebo i dvě, protože lepení je zdlouhavé. Na kolech s rovnými řidítky v nich mám schované náhradní dráty. Uvažuji o přidání malých štípaček na brzdová lanka, jednou už se mi hodily.
Toť vše. Na výletech s více lidmi jsem většinou ten, co táhne dílnu. Kola mám ocelová bez odpružení: favorit, skládačka (kotouče), lowracer. Vše stavěno především na spolehlivost, váhu neřeším.
Integrované nářadí nemám rád, většinou se nedostane kam má, nedá se rozebrat na víc kusů (třeba jedním klíčem držet matku a inbusem z druhé strany dotahovat šroub) a nikdy na něm není všechno, co bych potřeboval.
1.
lepení,plochý a křížový šroubovák(zkrácená verze), základní klíče,nějaký ibusy,duši,pumpičku,monpáku, pár kurt na náklad.
2,3,
jelikož za hranice moc nejezdím tak pojízdnou dílnu fakt nevozím. Na delší štreky vozím navíc stahovák na kazetu a kliky,nejtovačku na řetěz, a popř nákradní pláš´t, centrklíč.
Když je potřeba dá se cokoliv v kdejakym většim městě koupit.Navíc ČR není rusko aby tady byly tak velké vzdálenosti mezi jednotlivými městy.Takže vždycky se dá někam dojet.
jezdim převážně na CT1( nákladní kolo), osazení shimano, hydraulika 203mm, vidle DH olej-pružina 180mm zdvih,20mm osa.Gumy Michelin DH 26x2.6
Co nemám, to nepotřebuju :-)
Když jsem jezdil bez náhradní duše, taky už jsem tlačil kolo 10km na konečnou MHD. Když jsem jezdil bez nýtovače řetězu (tehdy nebyly fofrspojky), přetrhl jsem řetěz celkem 3x.
Teď vozím ad 1. univerzální vševentilkovou pumpu, lepení, potřebné duše (podle toho, jestli jedu na koloběžce, s dětma a tak), multytůl obsahující montpáky, nýtovač a centrklíč, lepení. A už jsem v terénu neopravoval, ani nepamatuju.
Na víc dnů jsem na kole dlouho nebyl, autem s sebou vozím náhradní plášť, lanka, drát a nipl, a taky to má preventivní funkci, nic z toho jsem nepotřeboval. Krom toho mám v autě bedýnku s běžným nářadím (šroubováky, klíče, kleště, nějaký spojovací materiál).
Ad 2, když jsem jezdil, bylo to individuální podle dostupnosti dílů cestou. Lanka a drát s niplem nic neváží a může se velmi hodit.
1. "Turistické" kolo (skládačka): latexové rukavice kvůli nahození spadlého řetězu (používám na dreckige Arbeiten všeho druhu), pumpička (je na kole furt), multiklíč (válí se někde v kabeli, nikdy nevím jestli ho opravdu mám)... Na městským kole ( = příslušenství domácnosti) nevozím nic
2. Multiklíč, 15 mm očko, duše, montpáky, lepení, dva páry latex. rukavic, mazivo na řetěz do mokra, hadra
3. Ad 2 + víc rukavic, brzdový špalky, lanko & lanko, řetěz + měrka (pokud není zrovna vyměněnej), vazelína. Pokud letím letadlem, tak i lepící páska, řezací nůž na karton a plastové stahovací pásky
4. Neprovozuju
Pouze 1)
V noci spím ve své posteli. Když jedu na delší výlet, tak v nejhorším se vždycky dá nějak dostat na vlak a do rána dojet dom.
V zadních brašnách mám nepromokavou bundu a gatě, pláštěnku, teplou flísku, teplé ponožky a v létě ještě tlustej svetr a teplý gatě (v zimě to mám na sobě). Pak tam mám ještě pumpičku, zámek a baterii na světla.
Hucul si vozí v taštičce náhradní duši, lepení, pacičky, hafo klíčů a kus šňůry na prádlo. Aby ty klíče necinkaly, tak jsou zabalené v hadru a stažené gumou se suchým škrkem.
Arab si vozí náhradní duše,lepení, pacičky, redukci na ventilek, sadu klíčků, kus šňůry na prádlo a jeden brzdovovej špalík, kterej jsem našla na cestě.
Šmarjá, já když to tady tak pročítám (nejen teď tady to tvoje), vy si lidi musíte dávat u mostů bacha na nosnost ! To jsou strašný náklady :-))
Ta sada klíčů mě dostává, na kole takové průměry ani nejsou, to má Bára asi na ty koně...
No vidíš a já když mimo malé sady nářadí si vezmu jedny malé kleštičky, které se mimochodem jednou velmi hodily, tak to je keců okolo :-))
Tohle bych asi do té tašky už ani nedal. Myslím, že volba svačina nebo nářadí by byla jasná :-)
Tu šňůru máš na vyřešení deprese a trudomyslnosti na cestách nebo tím přivazuješ kolo aby samo neujelo, když mu dáš volno? :-))
Šňůra je na uvazování nákladu. Když jedu s huculem nakupovat, kabelu musím přivázat, bo do brašen ten nákup nedám, protože jsou permanentně plný :))
Zrovna dnes jsem u silnice viděla pěknej špalík dřeva, zítra ho naložím,to bude aspoň šest naštípanejch polínek. Asi jim to spadlo z vozu, jak stahují z lesů ty předloňský polomy.
Arab by vlastně už šňůru nepotřeboval, ten už nic vozit nebude, ale člověk nikdy neví...
U nás jezděj na ořích i na pivo
U nás jezděj na ořích i na pivo
Šíravníku, rajtoval jsem na kole v sedmdesátých letech na klasickém klecovém favoritím pedálu. V tretrách Botas. Ty měly sice tvrdou, ale ne moc silnou koženou podrážku. Na ní byly přilepeně a přitlučené hliníkové kufry. To byla mizérie. Pak někoho napadlo dělat plastové s větší plochou. To už se začalo trochu blížit ideálu. Tím kufrem byla rozložená síla na všechny klouby, tak jak píšeš. Ale - přesto se během krátkého času protlačovala i ta druhá hrana klece a byla v chodidle nepříjemně cítit. Jak to, když měl být podle tebe záběr jen do kloubů a jiných částí chodidla se to nemělo týkat ?
Ty si pamatuju, v těch jsem jel poprvé na Paříž.
Ty kufry mi pak upadli, jak jsem v tom chodil, a jak jsem dojel domu, asi po 2700, rozřízla se mi podrážka o šlapku, tenkrát byly takové zubaté..
To byla bota docela na ho...
V kožených Botaskách jsem taky něco odjezdil, akorát už si nevzpomenu, kam přesně ten kufr zapadl, jestli před, nebo za osu, jen si pamatuju, že mě to taky tlačilo :-)
Jen si tak říkám, že kufr přeci nemohl být v ideální pozici, přímo pod palcovým kloubem, protože musel být zakleslý do klece a ta je mimo osu.
Tak asi tím to bylo? Kdežto u SPDéček máš kufr tam, kde je největší přenos sil, pod palcovým kloubem, u silničních pedálů máš kufr skoro přes celou šířku chodidla, tam je to ještě o něco lepší.
Hliníkový byl mimo, byl víc vzadu. Ten plastový šel víc dopředu a měl výztuhy, takže ten už to roznesl na ty klouby.
Ale ať tak, nebo tak, je tam furt tlak na poměrně malou plošku. A snaha je právě o to, plochu maximálně stejnoměrně rozložit. Zlepší se funkčnost, účinnost, odolnost, komfort. Vždyť je to tak pravidlem úplně u všeho, nejen u bot na kole.
Jj, do určité míry je ta větší plocha určitě přínosem, další plocha navíc už je zbytečná, nevyužitá, prostě to udělají tvrdé celé, to ale neznamená, že je to při šlapání potřeba. Spíš asi že je to technologicky výhodnější vyrobit vcelku a musí počítat i s chůzí, aby jim to neprasklo.
Jsme se do toho vlastně zakousli kvůli platfusům a vložce, která by měla podepírat podélnou klenbu.
Její vrchol je přece až pod kotníkem, a to jsem si si i nadále jistý, že taková vložka je v tretrách užitečná, jen když jdeš pěšky.
Já měl takový platfusy, že mě kvůli nim i bolševik pustil z vojny, chodidla mě fakt bolela.
Třeba když jsem trochu dýl stál, nebo při delší chůzi, ale na kole mě nebolela ani po dvoustovce, nebo akorát z těch mizernejch treter.
Ještě než jsem se k nim dopracoval, jednou jsem si na cestu na Šíravu vyrobil vložku do tenisek z nerezovýho plechu :-) teď už si ale nepamatuju, jestli jsem je cestou zahodil, nebo v nich dojel až tam.
O vlivu platfusů na výkon pro cyklistu si netroufnu napsat ani písmenko. O samotném platfusu moc nevím, natož při takhle specifickém zatěžování.
Ještě k těm podrážkám, nebyl by technologicky takový problém karbon, nebo jiné zpevnění ukončit v půlce chodidla a pak tam dát gumu. Určitě by se v tom líp udělal krok, než na těhle prknech. A o úspoře to určitě nebude. Copak chceš spořit u bot za 3 až 6 tisíc ? Problém by asi byl, že zadní část nohy by se "bořila" do té nepevné podrážky, pata by neměla oporu a pro přenos síly by to musely držet svaly a šlachy, tímhle zbytečně zatěžované. Fakt to všechno má souvislosti a věř, že dobře vědí, proč nám na nohy nazouvají tahle prkna a takhle tvarovaná :-)
Myslíš při šlapání, že by se pata bořila do podrážky, pokud by byla pod patou o něco poddajnější, než pod špičkou? To se mi nezdá pravděpodobné ani trochu.
Ono by to nebylo o žádné centimetry a nebyla by to zásadní síla. Ale nasčítávají se milimetry a i zbytečná námaha se sčítá. Navíc to drží nohu v optimální poloze a (jsme zase u toho) rozkládá tlak vyvíjený nohou vůči pedálu do velké plochy i ten tlak naopak z celé plochy sbírá.
Se na mě nezlob, ale s tímhle tajemným přístupem už mi připomínáš spiklenecké teorie o chemtrails, cyklistickou pohádku o tom, že se nemá šlapat, ale točit a podobně. My tady máme chlapa, ten na kole objíždí kontejnery a vozí papír do sběren, v teniskách. Na řidítkách běžně vozí čtyři obrovské tašky od vietnamců plné papíru. Když s námi vyrazí na švih, mám z něj pocit, že v těch teniskách, bez klipsen, na obyčejném ocelovém bajkovi přijel jen proto, abychom si uvědomili, jak jsme trapní, s tou špesl výbavou za desítky tisíc.
Když by s náma vyjel "na švih" třeba Sagan, natřel by nám to asi i na dětský tříkolce a naboso. A z toho bych měl vyvozovat, že nejlepší je jezdit naboso a nejefektivnější je tříkolka ?
Když on ten "sběrač" je asi o dva roky starší, než já. Hele já přece nikdy netvrdil, že tenisky jsou na kolo lepší, než tvrdé tretry.
Všechno to začalo těmi vložkami na podélnou klenbu a fakt by mě zajímalo, jak ta vložka může klenbu podpořit, když máš při šlapání patu ve vzduchu a kufr pod špičkou, rozumíš, jedna ze základen klenby je v luftu a její vrchol je taky v luftu.
By mě zajímalo i to, jak bys chtěl prošlápnout podrážku pod patou, pokud by byla jen o něco měkčí, než pod špičkou, byť jen o pár milimetrů, jak chceš prošlápnout něco, co je v luftu, co se nemá o co opřít, v tomhle mi fakt přijdeš tajemný, jak babka kořenářka.
Nebo je to zase vtip, který jsem nepochopil, já tenhle druh humoru dost často nechápu.
Vtip to není, tajemný taky ne. Určitě nejde o průhyby do luku, ale podepření paty tam je. nevím, jak to přesně popsat, namalovat schema toho pohybu by pomohlo. Ale není to o tom, že by tam pata drtila nějaké tunové síly, protože nohu ve správném úhlu drží svaly a šlachy. Tvrdá podrážka jen nohu podpírá, polohu optimalizuje a držení odlehčuje.
Samozřejmě, že můžu i s tvrdou podrážkou patu zvrátit dozadu - jenže to už bych musel zvrátit dozadu i plochu přední části nohy. A to při by bylo dost nepohodlné, v podstatě bych musel bejčit kontra, dozadu. Kdežto s měkkou podrážkou patu nic pořádně nepodpírá a nohu v optimální pozici musí držet svaly a šlachy. A tahle nadbytečná námaha se nasčítává. Určitě ne za čtvrthodinu, nebo hodinu, ale při celodenním záběru už bys rozdíl poznal.
A úplný úvod debaty byl o rozložení tlaku do co největší plochy díky podrážce i optimálnímu usazení nohy díky vložce. A tam snad z logiky věci není vůbec o čem.
Já si myslím, že nehraje roli jen předozadní umístění osy šlapátka (to by mělo být pod nejširším místem chodidla), ale i sklon osy šlapátka. Myslím, že by měla být malinko výš vnější strana chodidla, to "zavírá kolena". Šířka ve šlapátkách by měla odpovídat šířce v kyčlích a kyčel, koleno a kotník by měly být v rovině rovnoběžné s kolem. Snažím se toto uspořádání udržovat a nebolí mě ani kolena, ani šlapky.
Já tedy šlapu víceméně tak nějak spontánně, (spíš víc silově), když se na to soustředím, snažím se co nejvíc šlapat kruhově. Tretry mám obyč. turistické (tedy podrážka žádný extra prkno). Navíc mám pravé chodidlo, (zejména patní část a klenbu) zdeformované po úraze.
Přesto se mě tyhlety uváděné problémy (naštěstí netýkají - chodidla, ani kolena mě nebolí, a to třeba po šesti, sedmihodinových vyjížd'kách...
Tudíž tu v těchto věcech nemohu dělat soudce, ani poradce...;-)
Mě taky ne, problém nastane po 10ti až 12ti hodinách...
:-)
Mě taky ne, problém nastane po 10ti až 12ti hodinách...
:-)