Sdělte mi prosím, jaké máte zkušenosti s dlouhým stoupáním (přes 4 km) na elektrokole.
Známý mluví o elektrokole tak, 5-10 minut stoupá, pak se motor přehřeje a vypne se, 15 minut čeká, a pak zas 5 minut stoupá. Kolo nebylo levné (asi 30 tisíc, zn: LEADER FOX). Takové nechci!
Z Českého Dubu na Ještěd je to po silnici 15 km furt do kopce, 700 m převýšení. Mám 100 kg. Rád bych koupil elektrokolo, které to vyjede s max jednou přestávkou.
Za odpověď předem děkuji. Pokud uvedete i značku bude to úplně ideální.
Petr
P.S:
V jedné „speciálce“ mi poradili, ať koupím to nejdražší, ústě slibovali hory, doly, ale písemně odmítli dát cokoli. Záruka je prý dána zákonem.
Obecně by neměl být problém, zjevně záleží na konkrétním kole.
Jinde jsem uváděl 10km dlouhou jízdu ze Špindlu na Špindlerovku bez zastaveni, rychlost neklesla pod 12km/h - doloženo záznamem z GPS. Vlastní přestavba s nábojovým převodovým motorem 250W/36V, dvě kola, slunečný červnový den - motor netopil.
Jiný příklad zde:
http://rebelbike.com/index.php?clanek_detail...
Zdravim,
Nejjednodusi je koupit kolo se stredovym pohonem. Jiste takove kolo je o hodne drazzi v provozu nez ostatni, ale ono zaveze do toho 4.7% kopce bez zastavek.
30000 kc je to velmi levne elektrokolo:(
Podobná cesta je např. z Lázní Libverda na Smrk. Něco málo přes 11 km s převýšením něco málo přes 700 m. Mám kolo se středovým motorem Bosch a celá cesta naprosto bez problému s průměrnou rychlostí 16 km/hod a s úbytkem z 300Wh baterie 20%.
Super tak že si jel 5,4Wh/km úžasné.
Někteří teoretici ti to ani věřit nebudou:-)
Jim jejich výpočty říkají něco jiného:-)
Prosím tě, ještě pokud to není tajné můžeš říci věk a váhu?
Já jsem teoretik i praktik a věřím mu, že pokud makal, tak měl poměrně malou spotřebu. Ale kdo ví jak přesný údaj je těch 20% odčerpaných z baterie. Podle čeho to asi určil? Přesné měření asi neměl a stav baterie rozdělený na nějaké dílky je poměrně orientační.
Je to jednoduché, pokud ten stroj vlastní delší dobu jistě má dokonalý přehled o svých spotřebách.
I kdyby nakrásně měl dvojnásobek pořád je to o moc méně než v tom pochybném testu kde rovněž hádali z křišťálové koule jelikož neměli přesné měření, což jsi vůbec nezpochybňoval na rozdíl od tohoto případu.
Jenže srovnáváš test, kde se jelo na plný výkon a maximum motoru tedy odvedl motor, s někým, kdo si to odmakal a motor mu asistoval poměrně malou částí. Nemůžeš to tedy srovnávat. Ano středový pohon je účinnější v prudkém kopci, ale 6 až 8% nejsou prudké kopce, a další věc je, že i středový pohon neumí zázraky. Tvoje tvrzení o trojásobných dojezdech, dkyž je řeč o testu do kopce 6 až 8% jsou prostě stejné fantasmagorie, jako bych tvrdil, že budu slavný tanečník, ikdyž si už z tanečních pamatuji prd. :)
No a pročpak se asi jelo na plný výkon?
S polovičním by neudrželi optimální otáčky motoru a ten by rychle upekli.
Jsem si jist že středový je značně úsporný do kopců a borec s boschem to jasně dokazuje.
Neni zadny problem jet so stredovym motorem na polovicny nebo 1/10 vykon ve nejvhodnych otackach motoru. Je nutne jen vybrat spravny prevod.
Ale pro nabojovy tohle mozne neni pravda...
Úspornější bude v prudkém stoupání, ale v kopci 7% není o moc lepší než kvalitní nábojový převodový.
Středový je úspornější v každém kopci, mohu dobře posoudit jelikož příme jsem měl tři kusy.
Není to pravda. Jde jen o to v jakých otáčkách je motor ještě efektivní. U převodového je ten motor díky převodům v efektivních otáčkách stále. U nábojového je to vázáno na rychlost. Pokud se jede pomalu s využitím maximálního momentu tak to prostě žere neuvěřitelně, ale pokud se jede třeba 20km/h, tak dobrý nábojový pohon má dobrou spotřebu. Důkazem je i ten test pohonu KTM Panasonic, který jsem odkazoval jinde.
Velká omluva. Dopustil jsem se mystifikace. protože nemám žádné měření spotřeby, pouze jsem odkázaný na "čárky na dipleji", tak to mohlo být něco mezi 20-35%. Prostě jedna čárka pryč z pěti. Nejsem ten "echt" elektrokolista, který se zabývá podrobným sledováním co a jak. Prostě si naplánuji trasu cca 40-50km na cca 2-3 hod. , protože mám ještě jiné zájmy a takto mi to stačí. Dospěl jsem do věku a hmotnosti (70/82) kdy už potřebuji nějakou pomoc i když jsem bývalý kanoista a běžkolyžař. Ekolo mám rok a půl, 3700 km a zatím jsem se nikdy nesetkal s nějakým přehříváním motoru a nutností někde zastavit, jak se ptá Petr 969.
Nenapadlo mne, že tu spustím takovou diskusi ohledně výkonu, jen jsem chtěl Petrovi 969 sdělit svoji zkušenost se středovým motorem. A zároveň sdělit, že s nábojovým motorem žádnou zkušenost nemám.
I kdyby to bylo 2x tolik tak je to stále něco kolem 10Wh/km což je do kopce dobrý výkon:-)
Kdybys četl argumenty, které ti tady kdo píše, tak bys nemohl takové věci napsat. :) Ale ty prostě řekneš svůj názor a nic jiného tě nezajímá. Tohle přesně dělá moje tchýně a já hlupák se s ní ještě bavím. :) Prostě nejde srovnávat to, že někdo maká s tím kdo si šlape z lehka protože dal 300% přípomoc.
Nj, pokud mu stačí vyjet jen ten jeden kopeček pak ať si dá i 500%.
Ovšem ti co chtějí jet na výlet přes vícero kopečků šlápnou do pedálu a jedou dále.
Jenže testeři si tu největší přípomoc s přímým motorem dát museli do toho kopečka, jinak by neudrželi patřičnou rychlost a motor by nejspíše upekli.
Tyhle argumenty dokonce z mé osobní zkušenosti se tase nelíbi tobě tak že si nemáme co vyčítat, tchýně:-)
To znamená, že jsi to jel 0.7 hodiny, a pokud jsi lehký a vážíš i s kolem 100 kg, nastřádal jsi potenciální energii 100*700*10 = 700 kJ, neboli 190 Wh. Z toho ti motor pomohl 60 Wh, tedy třetinu, a sám jsi šlapal výkonem 190 W (po zanedbání veškerých ztrát), k čemuž ti gratuluji, protože to znamená, že máš nějakou fyzičku.
Mimochodem motor dodal jenom třetinu energie, takže by stálo za zvážení, jestli elektro nezahodit, a díky tomu být lehčí (i když asi ne o celou třetinu) a nevyjet to tak podobnou rychlostí vlastní silou.
To neni moc spravny vypocet pro rychlost 16km/h a 6.3% kopec, 0.7h jizda. K teto praci 190Wh (http://epowerbikes.ru/archives/1474) nutno jeste pridat praci proti vitru (20Wh) a otaceni kol (30Wh)... Nekdo je borec:)
Ty mi teda dáváš s těma jednotkama SI. Nakonec jsem se dopracovala k tomu, že šlapal výkonem 190W:))
Jsem si udělala excelovskou tabulku, do které si teď můžu za červená čísla dosadit vlastní hodnoty a vyjde mi, že do kopca šlapu výkonem 80W!
Zdravim,
nebol lacný, ale po 4-5tich km, klesne výkon a musím viac šlapať.....zatial som neišiel na žiadnom, ktorý by v tiahlom stupani neznížil výkon
Klesa vykon, ktery muze dodat baterka...
Doporucuju vymenit baterku:)
Vykon motoru neklesa, ale pak najednou bude zadny (kdyz neco se zlomi).
U takové chytré mašinky je i možné, že si to hlídá teplotu motoru a baterie a když teplota stoupne, tak to omezí výkon.
Souhlasim. Ale ja jen vim o RJ pro vykony nad 3kW, ktere to umi:)
Já bych řekl, že ty dražší systémy to budou mít. Záleží jim na tom, aby to někdo neupekl. Poškodilo by to značku a snížilo prodeje, protože takové věci si na internetu každý hravě najde. Takže řekl bych že Yamaha, Bosch, BionX, Neodrives a další lepší a drahé to mít budou.
A pokud bychom se bavili o stavbách ebiků, tak jednotka Kelly taky má nastavení teploty, kdy se má výkon omezit a kdy se to má odpojit úplně. Ale na mém ebike to čidlo nemám. Kdyby se mi to přehřívalo, tak asi normálně navrtám díry, ať to větrá.
Maximálně to může mít tepelnou pojistku, po překročení prostě vypne napájení aby nedošlo poškození motoru.
To si myslíš nebo to víš? Jiné dobré systémy to umí, tak proč ne tenhle?
Vznesl jsem dotaz na dvorního prodejce (mám Haibike s Yamahou)a odpověděl že motor jako celek má určitou ochranu, ale na řídící jednotce jejíž koncové výkonové tranzistory se zahřívají více než samotné vinutí motoru, o omezení výkonu nebo úplném vypnutí nevěděl, protože se to nikdy nikomu nestalo. V tom bude výhoda střeďáku, nejde přehřát protože pohon jde přes převody.
Středové jsou efektivní díky synchronizaci optimálních otáček se šlapáním, ale přes to se to trošku hřát může. Navíc si vem, že někdo může nevím proč jet s poloviční kadencí na těžké převody a motor bude mít nižší účinnost a bude se to hřát ještě více. Samozřejmě, proč by to někdo dělal, ale nikdy nevíš. A pochybuji, že by Bosch nebo Yamaha tohle neošetřili. Ty stroje mají chytrý mozek, který vyhodnocuje data o kadenci, momentu, rychlosti, tak už není takový problém zohlednit třeba teplotu motoru a při určité hodnotě omezovat výkon a při kritické hodnotě to odpojit. Já sám vím minimálně o dvou systémech, které to takhle dělají nabeton, nicméně o řešení u Yamahy a Bosche nevím, jak to mají, takže jen logicky předpokládám. Dovozcům, prodejcům a lékařům nikdy nevěřit! :-)
Taky si myslím že bosch a yamaha to maji vymakané.
Pochybuji že by to nechali shořet.
Ja na tom svém mám jen bimetal v blizkosti pláště statoru, když se přehřeje bimetal vypne řj. kelly. Jednoduché a funkční.
Na Kelly by se mělo nechat přímo napojit teplotní čidlo. Výstup signálu 4,5 až 30V dle teploty. Ale nepoužívám to. Ona ta Kelly vůbec umí docela dost věcí. Umí omezovat výkon, když dochází šťáva, tak aby napětí neletělo rychle k vypnutí. Umí omezit rekuperaci, když je baterie skoro plná. Ledacos se tam dá nastavit. Fakt univerzál, jak pro nábojový tak pro tvůj středový.
JJ, to snížení výkonu jsem už zaznamenal, super věc protože to nedovolí klesnout napětí baterie pod nastavenou mez.
Docela spolehlivě i vypiná dle nastavené hodnoty napětí.
Právě že nerozumím tomu proč ten motor není napojen na to teplotní čidlo. To čidlo by tam klidně vlezlo. Asi to tak bylo jednoduší.
Škoda že nebydlíš blíže, mám tu ještě jeden cyclone po opravě a vše k němu ale už nemám sílu to montovat na rám a odzkoušet to.
Dokonce tu mám skoro kompletní rám včetně kol.
Bohužel není kdo by to zkompletoval a odzkoušel:-)
Kdyby měl někdo zájem z okolí valmezu tak se hlaste:-)
Mám další vyjádření od prodejce elektrokol(svetelekrokol) : "U motorů Yamaha je tento problém řešen přes řídicí jednotku, která si hlídá proud tekoucí do motoru. Pokud překročí určitou mez, motor odepne. Tedy, když motor pomáhá do prudkého kopce táhlého kopce, může se stát, že na základě protékajícího proudu do motoru a času jednotka motor vypne - výkon nesnižuje." Bude to asi situace kterou předcházející prodejce (topkolo)nikdy nezaznamenal, čili odolnost proti přehřátí bude mít značnou rezervu.
"...Já sám vím minimálně o dvou systémech,..." můžeš popsat které to jsou?
Takže třeba Xion si hlídá teplotu jak motoru tak baterie a podle toho řídí výkon. A pak Kelly jednotka. O těhle dvou věcech se zmiňuji, protože je mám a už je myslím trošku znám. Oboje je to celkem chytré. Hlavně ten Xion. To je vlastně Neodrives, kdybys to hledal. Celkem bych se vsadil, že i ostatní dražší systémy to mají.
Mám ted Focus v kanceláři, tak jsem to napojil na "neo smartdiagnostic" a má to dokonce tři teplotní čidla: motor, řídící jednotka, baterie. Tenhle systém se prostě zničit nedá. Na pedelecforum.de jsme četl o jiných problémech, ale o tom, že by to někdo upekl nikdy a nedivím se. :)
Môžem uviesť moju skúsenosť s Bionxom 48V 423Wh
Máme tu u nás jeden brutálny kopec. Vyštartoval som pri letnej teplote dobre cez 30C s max pomocou. Najprv ťažký prevod – stúpanie 16% - asi 400m, potom v lese asi 300m je to ešte prudšie, tam už najlahší prevod, čiže krokom, stále max príšlap. Stmosť taká, že kolega vážny biker mi nechcel veriť, že som to vôbec na biku vyšiel. Tam sa zrazu znížil výkon motora – podla pocitu z max čo je 4-tý stupeň na 2. Vtedy mi docvaklo, že asi sa prehrial. Potom som sa po ďalšom brutálnom stúpaní dostal na vrstevnicu a postupne ako motor chladol, dostával sa do max výkonu. Dlho to netrvalo, lebo má velký povrch a teplo vyžiari. V takomto extrémnom teréne by asi „zvíťazil“ Bosch, alebo Yamaha. Chcelo by to vyskúšať J
Ďalší poznatok je ohladne rekuperácie. Pri výjazde na Devínsku kobylu (Bratislava – Dúbravka) po asfaltke (3,6km, prevýšenie 230m), príšlap 2, miestami 3, bez problémov až na vrchol. Potom lesom dosť prudkým kopcom dole nastavená max rekuperácia – brzdenie. Po chvíli brzdný efekt polavil – motor sa prehrial. Tiež leto a teplota okolo 35C.
Takže Bionx ochrany má.
Ešte k rekuperácii. Brzdenie motorom mi príde ako fantastická vychytávka. Dole kopcom nastavím vhodný stupeň brzdenia a „už sa nestarám“. Aj keby nič nenabilo do aku, tak brzdenie motorom mi maximálne vyhovuje. Ubrzdí aj dosť slušný kopec. Max brzdný účinok je asi do 30km/h, potom výrazne klesá.
Dá sa brzdiť aj brzdovými páčkami J - stačí ich jemne pritiahnuť (stačí jednu) a spustí sa motorová brzda – intenzita sa dá nastaviť v menu. Je ale fixná, nemení sa podla polohy brzdovej páky. Takže samotné brzdy mám asi na velmi dlho.
Díky za zkušenost. BionX je doopravdy špička a asi bych se i divil, kdyby na tohle zapomněl. Jinak absolutní souhlas s tím co píšeš k rekuperaci a tak.
Nevíš, jestli se k tomu dá nějak získat ten software pro změny parametrů systému, který mají prodejci?
Hele, ono je to v podstatě jednoduché: Když řadíš a tím si udržuješ stále cca stejnou sílu do pedálů, tak středový motor pracuje prakticky stále ve stejných otáčkách a i výkon udržuje na podobné úrovni. Tedy je jedno, jestli jedeš prdkej kopec na nejlehčí převod, nebo rovinu na nejtěžší, pokud je síla do pedálů a otáčky klik na srovnatelné úrovni. To je důvod proč má střeďák stabilní spotřebu a netrpí na přehřívání tolik jako nábové - zdaleka se díky převodům nemusí tolik namáhat, ani v kopci.
Spíš naopak, většina cyklistů jezdí kopce na vyšší kadenci, takže motor možná zatěžují méně než s těžkým převodem na rovině, kde spousta lidí šlape spíše pomaleji.
U motorů s torzními snímači (což jsou dnes všechny ty dražší)bych věřil tomu že se nepovede přehřátí. Tedy pokud kondice jezdce nedovoluje dlouhodobě šlapat tak silně, aby snímač pustil plný výkon. A to u elektrokolařů je výjimka, tělo si navykne rychle na lehké šlapání, které po většinu jízdy stačí k dosažení maximálky.
Nejrychleji to zvladne asi BionX D, bez přestávky.
Test: 2km, 200m převýšení, ca.10% stoupání, průměrná rychlost skoro 25Km/h.
Video k testu:
https://www.youtube.com/watch?v=-I57Rb1mlUg
od 1:20min..
Tak snadno jako mali BionX už se nepřehřeje.
http://www.novakola.cz/galerie.php
to cca za 60tis.
nebo http://bultacobrinco.com/
za 3 600EU
Dobrý den,
já mám osobní zkušenost s motorem od EVBIKE a jsem s pokojen. Jezdil jsem s nim do kopců a nebyl nejmenší problém.
Teď ho dokonce maj ještě zlevněnej.
http://www.evbike.cz/EVBike-Wheel-Kit/Sady...
Mělo to tuhle baterku a co jsem po okolí potřeboval dojet, z práce do práce a tak úplně v pohodě.
http://www.evbike.cz/Akumulatory-1/Napeti-36V...
Dost minimalistické řešení.Tu baterku bych si dal tak na 250W převodový s volnoběžkou
Ne, jen oživuji zapadlá témata:-)
jj, za 1/4 století bude z mojí ženy bába... :-))
To už není tak dlouho. Kde jsou ty časy, kdy jsme si s Plíhalem zpívali: Už za 3/4 století nám bude lásko sto let,...
https://www.youtube.com/watch?v=Axo1LurzklQ
To nám to utíká.
Moje zkušenost:
Mám přestavbu „Apache Power Systém“ elektrosada na zadní kolo - 28", LCD displej, baterie 13Ah rámová. Jezdím hlavně na Liberecku a jsem spokojen. Vyjel jsem v pohodě z Liberce na Ještěd, 10 km furt do kopce, mám 100 kg. Jsem rád, že jsem nedal na rady, že musím mít středový pohon. Cena sady 20500 Kč, montáž jsem si udělal sám za jedno odpoledne.
Koupil jsem sadu pro přestavbu na: https://ekolo.cz/elektrosada-na-zadni-kolo . Jednání e-shopu OK.
Co (já) považuji za důležité:
Verze elektrosady SILENT - proud se sinusovým průběhem. Nebrat levnější verzi elektrosady BASIC - proud s obdélníkovým průběhem. Apache to rozlišuje, jinde jsem rozlišení nenašel.
Baterie rámová – držák je částečně kovový a líp chladí elektroniku než plastový držák nosičové baterie.
Loni jsem měl Leader Fox E-FERRARA a byla to do kopce hrůza. 5-10 minut jsem stoupal, pak se kolo přehřálo a vyplo se, 15 minut jsem čekal na vychladnutí, a tak dokola až na vrchol. Teplý byl konec držáku baterie u sedla – asi elektronika. Rovinka bez problémů, ale tam elektro zatím nepotřebuji. Výrobce se se mnou odmítl bavit. Opakovaná reklamace v prodejně a údajná oprava. Zcela bez uživatelského zlepšení. Nakonec jsem kolo vrátil do prodejny a oni mi vrátili peníze.
Totéž jsem již napsal v části: Vhodný set.
Kde všude ještě vesereš tu svou reklamu?
Mám podobnou zkušenost s tímto kolem. Trošku jsem kolem toho bádal a zdá se mi, že je to nevhodnou konstukcí baterky. Nepřehřívá se motor, ale baterie ! Ta je v plastovém obalu a ten se zasouvá do druhého plastového obalu. Takýže když se ohřeje, vypne a dlouho trvá, než vychladne a sepne znova. Jako zkrácení čekání mi pomohlo vyjmutí baterky z pouzdra na nosiči, to asi vychladne dříve. Chtěl bych zkusit nějaké odvětrání nebo chlazení - nemáte s tím někdo zkušenost ?
třeba rychlá jízda z kopce by mohla pomoci.
Výborná rada. Asi byla k snídani vtipná kaše...
Tak to máš baterii nějakou šuntovou, za celou dobu co se věnuji elektrokolům jsem nic podobného nezaznamenal.
Moje baterie se nezahřeji nijak nad míru i když z nich tahám 35A.
to chce vzít osmičku vrták a udělat tam chladící otvory durchumdurch, aby proudil vzduch. pak už se přehřívat nebude. je to ověřený způsob
Ty si koleduješ o bručení za katrem?
On to udělá a tebe obviní za těžké ublížení na zdraví:-)