Dobrý den,
Chtěl bych se zeptat na rozdíl mezi články Samsung SDI 29E - např.baterie: http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1... a články Samsung SDI 26P - např.baterie : http://www.meldius.com/akumulatory/103-li-ion... . Nebo se vyplatí raději připlatit si za baterii s články Panasonic ?: http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1...
Rozdíly jsou ve vlastnostech těch článků, které jsou dané použitou chemií. Jde hlavně o kapacitu, jaký umí dát maximální proud, životnost v cyklech atp. Většinou je to něco za něco. Tedy třeba vyšší kapacita, ale zase menší maximální proudy, při kterých to má ještě slušnou životnost. Správný postup je ten, že si řekneš, jaké proudy budeš odebírat a jaký chceš dojezd. Dle toho určíš typ článků a kapacitu.
No chci to k tomu střeďáku 48V/750W, teď jezdím na tu baterku od Šikuly 48V/11,6Ah. Chtěl bych ještě trošku větší kapacitu,když chci kupovat sadu na kolo přítelkyni, tak jsem si říkal, že bych jí dal tu svoji baterku a jezdil na tu novou,kapacitnější.Takže mi jde o delší dojezd,při dobré životnosti a proud asi co sežere ten 750W střeďák, do 25 A ? Jeden prodejce mě k tomu motoru nabízí tu levnější baterii, co má články 26P, tak nevím, abych kvůli ušetřené tisícovce neprodělal...
Podstatné bude, jaký bude nominální proudový odběr a jaký maximální. Pro ten nominální bych třeba u článků Samsung 29E uvažoval 1C. To je hodnota, pro kterou uvádějí i nějakou životnost v cyklech atd. U ostatních článků to bude asi cca podobné. Lišit se budou asi v tom, jaké dají max proudy. To 1C nominál se ti asi stejně nepodaří, ale nebude to tragedie. Prostě ti to nevydrží 500 cyklů, ale třeba jen 300.
http://www.meldius.com/akumulatory/103-li-ion...
Nesedí jim popis v článcích samsung 26P se do tohoto boxu nevleze kapacita 48V/13,4Ah
Navíc:
Metoda standardního nabíjení: 0,2C CC (konstantní proud) nabíjení do 42V, potom CV (konstantní napětí 42V) nabíjení dokud nabíjecí proud neklesne k nule.
Což by znamenalo, že se jedná o akumulátor 36V. Nabíječka je k tomu psána taky na 36V.
Takže těžko říct jaký akumulátor se pod tímto odkazem vlastně prodává a z kterých článků. Jinak články 26P nejsou moc vhodné pro elektrokola.
Děkuji moc, je fakt, že mám spíš důvěru k bateriím od Šikuly,i když jsou dražší.Prodejce,který mě před rokem prodával střeďák s baterií od Šikuly,tak mě taky tvrdil,že od nich bere zboží,protože je spolehliví a má nejméně reklamací.Mají to už za ty roky vychytané :-)
Prodejce,co nabízí baterie 48V/13,45Ah za 13.770,-Kč tvrdí, že bere baterie z Litomyšle:http://www.bateriedoelektrokol.cz/li-ion... . Máte s tímto výrobcem někdo nějaké zkušenosti?
Tohle rozhodně není baterie valné kvality.
Pikantní je údaj o max odběru 54,6A jen tak náhodou se shoduje s plným nabíjecím napětím 54,6V. Stěží to bude 30A:-)
Pokud chceš něco kvalitního tak nejspíš zde
http://www.linergy-shop.de/product_info.php...
Bohužel dáš za ni majlant, ovšem má zase o 4x více nabíjecích cyklů.
No jo, ale ta vyjde skoro na 2xtolik. Je tedy lepší ta od Šikuly? http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/0/0/5/583...
Zato má ale 4x delší životnost:-)
V nouzi je průměrná i ta od Šikuly ale domluvil bych se na provedení pro 30A trvalý odběr.
No sice píšou 4xdelší životnost,ale napsat si tam můžou cokoliv,otázkou je, co doopravdy vydrží.No já ty ampéry tolik netlačím, motor mám hlavně do kopců a dávám lehčí převody, to je v důsledku mnohem efektivnější. S výpadky ani zahříváním jsem nikdy problémy neměl, jen po těch cca 100cyklech mě přijde,že se trošku zmenšila kapacita.Tahle na které jezdím udává 500plných cyklů,kdy by neměla kapacita klesnou pod 70%původní kapacity,je taky otázkou,co vydrží doopravdy:http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1...
Totéž se dá ovšem říci o Šikulových bateriích,
500 cyklů napsáno skutečnost stěží poloviční.
Tak pokud budu vycházet z této téze pak 1000 cyklů u te z linergy je zase 4 násobně delší.
1000 cyklů je bratru na 5 let ježdění.
Máš 100cyklů a jak sám píšeš kapacita jde už dolů, to není zrovna potěšující.
Pro toho, kdo bude odebírat 1C, tak bych 500 cyklum i věřil. Navíc málokdo to vyjíždí do mrtě. No pravda je, že s baterkou 12Ah a odběrem 25A půjde kapacita dolů rychleji. Jinak řečeno to u téhle baterek chce kupovat minimálně kapacitu odpovídající odběru. Takže když mám odběr 30A, tak koupím 30Ah.
U lipolek naštěstí tohle až tak neplatí:-)
Kolegovi by stačila i lionka 20Ah.
Na druhou stranu tech 25A je špička běžně v provozu se jedná o odběr do 10A trvale.
To jo lipolky jsou na tom s proudem dobře. Škoda že někdo nedělá lipolku s uchycením do rámu kola. Něco jako36V/16Ah nebo lépe 48V/12Ah a nominální proud 24A a maximální třeba 48A. Pro lipolku vůbec žádný problém.
Asi mají strach že kdyby to zahořelo měli by na krku žaloby.
Přitom lipolky mám ve všech foťácích a mobilech mnoho let. Asi je to kapku jiná technologie:-)
Šikovný kutil si to postaví sám i do rámu.
25A je u střeďáku špičkové maximum, většinou se snažím držet kolem 500W, což je při 48 V kolem 11 A, což tedy při kapacitě 11,6 Ah odpovídá 1C. Zajímavé je, že nikde neuvádí vliv proudu na životnost, pouze počet cyklů, nominální a maximální proud.
kvalitu batérie určujú články.
linergyshop neudáva, z akých článkov tú baterku skladá, to je vyslovene podozrivé, takému obchodníkovi by som zarobiť nedal.
praktický prehľad aktuálnych lion článkov je napr. tu:
https://www.electricbike.com/18650-cells-for-e...
Ja bych nedoporucil pro motor 500W-750W baterii s kapacitou mensi nez 20Ah.
Prvni 9Ah baterka pracovala 200cyklu na proude 15A, pak kapacita klesla 2 krat.
Druha 14Ah pracovala 100 cyklu, ale taki byla tepla.
Tak ted pouzivam obe baterky najednou, to je lepe nez pred tim:)
No tohle je taky věc, co se člověk moc nedočte, že větší proudové odběry zkracují životnost baterie.Já jsem vloni najezdil na baterce od Šikuly cca 3500km,odhadem jsem nabíjel asi tak 100x a na podzim mě přišlo,že už na baterku tolik nenajedu jako dřív.Protože letos chci zelektrifikovat kolo přítelkyni,tak chci i pro ni pořídit baterii na stejné napětí,s tím, že si ji budu půjčovat na delší sólo štreky.Nejdřív jsem myslel,že pojedu nejdřív na jednu a teprve až dojde,tak je vyměním.Podle Tvého příspěvku by ale bylo lepší jezdit na obě baterky najednou spojené paralelně?Nevadí,když budou paralelně spojené baterie stejného napětí,ale různé kapacity?
Paralelne. Lepe 2 najednou, nez 1+1.
Ale pokud ten vylet trva vice nez 3 hodiny, je to skoro jedno. V mem pripade jizda jen 45min - moc rychle vybijeni (1.5-2C).
Vubec nevadi, ze kapacita je ruzna. Proudovy odber taki bude ruzny podle vnitrniho odporu (ne kapacity, ale skoro podle kapacity).
Jiste lepe, pokud obe baterky od zacatku maji stejne napeti (54V), jinak pujde proud s jedne do druhi pres vybijeci kanal BMS, coz neni moc dobre. Pokud jedna prazdna, druha nabita - lze znicit BMS.
Vadí:-)
Jezdím baterie střídavě jednu za druhou a je to v pohodě, vůbec bych neřešil jízdu na dvě současně.
Co znamena vadi? Jakou rol hraje kapacita? Slabsi baterka jen trochu pomuze silnejsi a je to.
Ja vim, ze obe baterky budou vice nez +50C teply, pokud pojedu 1+1, ale budou jen +20C, pokud pojede 2 zaroven. V mem pripade to hodne vadi.
Pokud vasi baterky zvlada proud, tak lze pouzit 1+1:)
Baterie do rámu má svůj sokl a bastlit další dráty vede jen ke zkratům a zničení baterie nebo BMS. Proto vadí, jinak snad silnější pomáhá slabší a né naopak.
Může si nechat udělat silnější BMS na trvalý odběr 30A ja si takovou nechal udělat. Články to lehce zvládnou.
No právě tak jsem to chtěl, na jednu cestu "tam" a na druhou zpátky :-) Asi nejde o BMS,neměl jsem problém s výpadky při plném záběru,ani se zahříváním,jezdím spíš delší štreky a motor mám jako pomoc do kopců,ne abych to hnal na rychlost a výkon.Spíš mě šlo o to,co píše Battle Cruiser,že větší zátěž má vliv na životnost článků. Jasně že kdybych se rozhodnul je spojovat paralelně, že bych to tak zapojil před výjezdem,při plném nabití obou.Ale pokud to nemá až takový vliv, tak se mě víc líbí je vybíjet postupně,nejdřív jednu a pak druhou.
Ideální je rovnou koupit baterií s velkou kapacitou než to mít rozdělené do dvou. Ale kam tu velkou baterku dát. :-)
No právě, chtěl jsem baterku do rámu, váha na nosiči dost zásadně mění jízdní vlastnosti,to vím z vlastní zkušenosti.Taky jsem tak nějak počítal,že časem zelektrifikuju kolo přítelkyni a protože ona zas tak vášnivá cyklistka není,tak budu celkem často jezdit i s její baterkou.Kdybych si koupil rovnou velkou baterku jen pro sebe,tak bych neměl pro ní tu druhou.Přišlo mi to flexibilnější,vzít si druhou s sebou když jedu sám někam dál, na kratší trasy stačí jedna, navíc s tou mou ženskou delší trasy nehrozí, 40km je pro ní zcela saturující :-)
Jakmile je člověk těžší, jezdí těžké převody nebo neřadí a je lenivý, tak 20A BMS základ. Jakmile je jízda nestavená na lehké motorové dopomoci, stačí 15A. 36V, jakmile je výkonnější motor jak 250W a 48V tak 30A méně ne a baterii alespoň 20Ah. Letos i sériový výrobci dělají kombinaci 350W motor, 36V 17Ah s baterií v rámu. Tam to leckoho utáhne a váha není na zabití. Baterie 17 Ah není problém do šasí na místo bidonu. Např Bulls či BH tuto kapacitu cpou rovnou do rámu.