Potřebuji poradit, ánžto tohle jsem ještě nedělal: chci dát nový nátěr na ocelový (favoriťácký) rám.
1. jak se zbavit starého (už místy poškozeného) rámu - mám vzít smirek (nejdřív hrubší, pak jemný) a otrocky to odřít?
2. pak odmastím
3. základová barva - jaká? Asi koupit nějakou ve sprejích?
4. finální lak - jaký? Ve sprejích?
5. jakou barvu - syntetickou nebo nějakou jinou? Co to znamená "komaxitový nátěr"?
Anobo raději to dát tady u nás do autolakovny, tam by to asi otryskali pískem a nastříkali barvou.
Prosím poradit :-)
Původní barva je vypalovaná a není sranda ji oškrabat. Dělal jsem to, šabrem. Šupinky byly úúúplně všude.
Asi nejjednodušší to nechat opískovat.
nastříknout sprejem to taky jde, ale je to jen taková kašírka do vejlohy.
Autolakovna dělá akrylama, nejraději na plochy. Buďto tě s trubkama a záhybama vyhoděj, nebo se nedoplatíš za přípravu.
Asi nejschůdnější je komaxit. Je to nanesený a následně zapečený prášek. Některé práškové lakovny mají, nebo zajíšťují i to pískování.
Hlavně to pod komaxem nesmí být narezlé, nebo to musí být pořádně zakonzervované. Jinak v místě rezu se udělá bublinka, odloupne a není to jak opravit. Když je komaxit udělaný dobře, tak vydrží hodně.
je ještě možnost najít nějakého lakýru - garážníka, ten by to akrylem fouknul za rozumnou cenu.
Zejména doporučuji opravdu kvalitní spodní přípravu. Favoriťácké rámy byly pod lakem zinkované a ten pozink se při otryskání pískem také sundá. Krásně nalakovaný rám má pak tendenci v každé prasklině parádně reznout. Když tam necháš ještě stopy rzi, tak to za rok je znovu jako liška. Já si takhle nechal krásně komaxitem nalakovat rám a po dvou letech jsem to celé přestříkával akrylem.
A také doporučuji před montáží vzít nastříkanou vidlici do kšeftu, kde míchají laky a nechat si podle spektroskopu namíchat správný odstín opravného akrylu do spreje. Tím pak můžeš případné odřeniny snadno opravovat.
Zinkované nebyly, to by byla teprv paseka. Nějaká pasivace tam možná v rámci přípravy pod barvu byla, ale jestli a jaká...
A proč si nechávat opravný domíchávat ? Je jednodušší se domluvit rovnou s lakýrou, aby ti zbyteček z pistole odlil do lahvičky (stejně to nevydrží věčně). Takhle jsem to dělal u všech profi stříkaných verglů, kvůli šrámům při montáži.
A pokud nebude vymýšlet nějaké extra mišungy, tak každý odstín má svoje číslo. A i bez spektroskopu mu to mixnou nachlup stejně (pokud to nebude mít vyšisovaný)
Rám favorita jsem před lety taky lakoval. Původní vypalovanej lak jsem nechal, jen lehce přebrousil a přetmelil pár odloupnutých míst (jen na viditelných místech), pak na to sprejem šedivej stříkací tmel/základ, lehce předbousit a vrchní akrylátovou barvu (modrá je dobrá). Dodneška dobrý. Dobrý je za 3, to znamená že třeba šoupající se bowdeny to prodřely ...
Ale pokud máš možnost, najdi práškovou lakovnu (ten komaxit). Jen dej bacha aby zakryli všechny závity a díry do kterých jde něco přesně. Jinak ti to zalakujou a třeba jemnej závit u středu ani neprotáhneš.
K tomu zakrytí děr a závitů jen dodám - když už se něco bude muset následně protahovat a čistit od zateklýho komaxu, tak hodně opatrně a ostrým vrtákem, závitníkem. A hrany naopak jemným pilníčkem a šmirglem. Aby se neštípnul, neodprejsk, neotevřel.
A jak jsou na tom různé v úvahu připadající technologie lakování s odolností na mechanické poškození? Mám na mysli klasický pád kola na zem. Nejčastěji spadne špatně opřené kolo samo, ani to nemusí být s jezdcem za vysoké rychlosti. Jak jsou ty laky porézní a odolné třeba proti proniknutí kapajícího slaného potu z jezdce na rám? Jak snáší dlouhodobé parkování kola ve vlhkém prostředí? Víte to někdo?
Loni na konci léta jsem se trápil s tím samým a vyřešil jsem to takto:
-Obroušení starého nátěru vibrační bruskou: jemný/hrubý papír
-očištění technickým benzinem a hadrem
- 1× přestříkání základem (plničem pro autolaky)
-2 × přestříkání běžným autolakem (metalíza)
Po pěti měsících bez problémů
(je to asi to nejjednodušší a nejlacinější - určitě je možná i profesionální oprava u firmy, ale bude drahá. Na staré kolo myslím tohle úplně stačí)
a existuje nějaká barva, která vypadá jak rezavá? nebo nějaký způsob, aby kolo vypadalo jako zrezlá plečka a nepřitahovalo tolik pozornost, když se někde opře? ale zároveň, aby to rezavé nebylo :-D
Sleješ barvy ´co dům dal´, klackem 2x (ne víckrát) objedeš podél stěny nádoby a nanášíš štětcem. Čůrky a krápníky ponechat!
Odstín je jen o množství té které barvy ...
Konzultováno (už kdysi) s J.Vlasákem
jojo vyjde z toho taková pěkná hovnová :-D
Dobrou zkušenost udělali kamarádi zde: http://www.cyklobares.cz/opravy-a-lakovani-ramu... akorát cena lakování překročí cenu rámu....
Ten Bareš je príma také v tom, že ti ten rám předem upraví. Zavaří rozlézající se patky zadního kola, přidělá patku pro přehazovačku, přidělá závity pro držák košíku na lahev a pro přechody z bowdenu na holé lanko a podobně. Mně to pak nechal nastříkat tou práškovou barvou. Mělo to tu chybu, že mi to totálně zrezlo a po dvou letech jsem to musel celé předělávat. Doteď nevím v čem byla ta základní chyba. Asi hlavní problém byl s vlhkostí sklepa.
Už jsem to tu psal - schovaný rez pod komaxem. nadělá bubliny, začne se loupat...
Já se sice snažil to odřít, ale je to možné.
Když to není vydrbané úplně do zdravého, nebo nějak zakonzervované (např. odrezovač, ale taky ne každý a vždycky), tak se to reznutí zase snadno nastartuje, pokud k tomu budou podmínky (vlhkost v luftu, prasklinka, hrana atd)
Jde to stímto dokonale dolů
http://www.express-color.cz/products/barvozrout...
Díky za Vaše rady. Stavím se v té práškové lakovně a zjistím ceny.
... a až to zjistíš, tak koupíš sprej barvy podobné, jako je současná, rám trochu ojedeš smirglem a odmastíš a narychlo stříkneš sprejem.
Na khaki favoritu jezdila jednu dobu moje sestra - a budila s tím pozornost úplně všude. Nejlepší je zašlá tmavomodrá...
Tohle bylo dělané přes známost tím komaxitem, ale asi poctivě, protože lak drží už dvacet let a kolo snášelo často drsné podmínky.
Od toho lakování doteď je to vlastně už dvojnásobná doba, než od novoty k tomu lakování, kdy to byl rezavý vrak.
Až na horní trubku, loni svařovanou, s tím jsem si už nehrál a natřel to jinou barvou.
surový al.rám Spyder evolution jsem lakoval takto:
1)přetmelení svárů polyesterovým tmelem na karoserie+broušení
2)přestříkání stříkacím tmelem,lehce přebrousit houbou na nádobí
3)stříknutí žlutým sprejem
4)výroba a nalepení maskovacích šablon-běžná samolepka
5)stříknutí černým sprejem
6)nakonec dvousložkový 2k akrylový lak na karoserie
Náklady cca 350,- 2k lak,tužidlo,ředidlo,ostatní jsem měl doma
dopadlo to takhle
Teda klobuk dole.
Ako to drzi? Moje pokusy so sprejmi dopadli velmi, velmi neslavne.
Je niekde navod ako nasprejovat tak aby ta farba naozaj drzala? Hlavne na miestach kde sa o nu opieraju sroby- kolesa, upevnenie blatnikov a podobne?
napiš Hankovi...
http://www.diypraha.cz/
Na stránkách maj, že se stěhujou, ale už jsou odstěhovaný do vysočan, jen nevím jestli už má v provozu i lakovnu.
Dával dohromady pro BikeAzyl i hoooodne starý a zrezlý rámy, takže zkušenosti určitě má nebude mít problém s tím to udělat...
... a navíc, pokud jsem si dal správně dvě a dvě dohromady, moh by mít za pár dní šanci natrefit na jednu zajímavou "Afričanku", není-liž pravda, Jurimíre??
:)
Seš dobrej detektiv! :-)
A máš samozřejmě pravdu, nebejt Hank partner Světlušky, tak ho neznám, to je fakt :-)
:).
Já jsem zvědavej, jak dlouho jí to na hlavě vydrží:)
prej snad i půl roku, ale myslím, že to rozplete dřív :-)
Hele, vy dva, o čem se to tady bavíte?!?
Co má světluška s vlasy?!?
Fotkúúúúúú!
Hledej, šmudlo!!
:)
koukni s ena FB. má je zapletený do copánků, ale na živo jsem to ještě neviděl. Se před pár dny vrátila, ale pro velký úspěch máme v plánu naše setkávání Světluška, MatyX, Jurimír opakovat, tak ti pak řeknu...
Ahoj, tuto záležitost jsem řešil před měsícem. Zašel jsem do profi lakovny kde mají komaxit a pískování. Rám (CrMo) mi opískovali a komaxitovli, bratru 500kč:-) Výsledek parádní. Firma EMILAK ČEJČ.
Také jsem v garáži jednoho Favouše vyhrabal.Byl chudák otlučenej,zaprášenej a celej nějakej nemocnej.Takže rozborka,vyměna kazety, řetězu, vše promazat a seřídit. No a když už bylo vše dole,tak
obroušení a stříkání. Barvy a 2k lak mi zbyly ze Spydera, takže zase žluto-černá. Fotky před a po. Otázkou je ,co vypadalo líp :-)
Žlutá je zajímavá barva, ale originál je zpravidla hezčí :-)
Barva dobrá, ale měl mu nechat ty stříbrné blatníky. Já bych je ještě odlakoval a vyleštil.
mě zas nevadí ty blatníky, ale žlutý řidítka jsou "cirkusácký". Navíc je podle toho na dálku vidět, že je kolo přestříkávaný - a měl bych obavu z pozornosti aktivnějších měšťáků.
U vás aktivní měšťáci kontrolují barvu kol?
Co se týká toho domácího lakování, moc bych to nedoporučoval. Už na pár kolech jsem to zkoušel, vyzkoušel jsem i víc postupů, ale nikdo to nebylo na 100%. První dojem z toho je sice super, ale ta barva na tom kole nedrží tak jak by bylo potřeba. Pokud ale chceš,tak rozhodně důkladně ošmirglus, odmasti, nanes 1-2 vrstvy základovky,1-2 vrstvy barevnýho laku a pak zalakovat bezbarvým lakem. Ale nikdy to nebude jako od profesionálů.
Já v zimě opět přelakoval svého Favorita a musím se pochválit, že jsem se to už skoro naučil. Hlavní problém amatérského lakování je v tom, že to neumíme. Třetí rám už vypadá docela dobře.
Co jsi za "léta praxe" ve svých postupech změnil?
Stříkáš více tenkých vrstev nebo jsi objevil v blízkosti bydliště autolakovnu, kde ti kolo přestříkají "za hubičku"?
8-)
Nene, objevil jsem kouzlo "plniče", brusných papírů a pomalé práce. Když jsem to teď naposledy brousil, tak jsem jen opravoval všechny ty moje předchozí zprasené opravy. Opravy typu ten kousek zbrousím, zakytuji, zabrousím a přestříkám. Kupodivu to rezlo dál a snad ještě lépe, než před tím a po nastříkání to bylo hrbaté a hnusné.
Ale za trest se na tom "úplně novém" kole skoro nesvezu, protože jsem si mezi tím dokurvil koleno.