Teď o víkendu chytli Belgičanku, která měla na svý cyklokrosce elektromotorek. Údajně ve "šlapacím středu".
Středový domeček má délku 68 mm, vnitřní průměr (teď odhaduji) cca do 50 mm.
Může mi někdo z vás - elektrokolařů - vysvětlit, jak se do tak malinkatýho prostoru vejde motorek s takovým výkonem, aby dokázal pomoci někde v terénu v kopci? Chápu, že takhle malinkatej motorek můžu použít třeba na pohon lodního modelu nebo autíčka na vysílačku - ale na kole?
http://www.vivax-assist.com/en/produkte/vivax...
Tohle dává 200W. Články by šly nacpat do rámu. Navíc CX kola se mění každých pár kol, takže by kapacita baterií mohla stačit jen na pár minut provozu.
Tak teda tohle je bomba, vůbec jsem nevěděl, že to lze takhle udělat.
Já si to chci pořídit na městské kolo. Ale sedmdesát kolíků je totální úlet.
Takhle dost možná vypadá blízká budoucnost městských kol - ve městě není potřeba 150 km dojezd, ale nanejvýš pětina. Z té pětiny je reálně asistence potřeba jenom ve výraznějším stoupání. Na to by malá baterka v sedlové trubce a malý motor tamtéž stačit mohl. Řízeno by to mohlo být tenzometrem na středové ose, to už, tuším, taky někde funguje. Rozměry domečku i sedlové trubky jsou poměrně standardní, což by dávalo prostor pro zaměnitelná řešení třetích stran (hromadná výroba, nízká cena). Uvidíme, co soudruzi v ČLR vymyslí...
Poněkud zapomínáš na dost velký rozdíl v hmotnosti sportovního speciálu a běžného městského kola s vybavením.
Myslím, že středové motory s bateriemi mimo rám jsou dobrá varianta, větší výkon a výrazně nižší cena.
Tohle JE středový motor. A i na městském kole je rozdíl, jestli váží 15 kilo nebo 25. Elektrokolo s baterií mimo rám je sice řešení funkční a vyzkoušené, ale vyžaduje buď speciální rám (baterie za sedlovou trubkou), nebo znamená nutnost použít speciální zadní nosič. Nacpat to všechno do sedlové trubky mi přijde víc...elegantní. Třeba se za pár let nějaké dostupné varianty dočkáme...příští rok to bude 120 let od patentu na elektrický středový pohon kola: https://www.google.com/patents/US596272
Váhový rozdíl 15 kg mezi sportovním a městským kolem je hodně a sežere to dost energie jenom vézt tuhle váhu.
A pro běžné použití ten hle "středový" motorek asi nebude nejpraktičtější, alespoň ne zatím a myslím, že ještě pár let to tak bude.
Normální cyklista více než 200W nedává. Tahle mrcha zvedne výkon na dvojnásobek. Pro mě to je rozdíl v tom jestli si zapotím tričko nebo ne.
Vojto, tady je otázka na jak dlouho a za jakou cenu.
Pokud chceš pomoc nelegálně ve finiši je to jiné, než chtěl-li bys to pravidelně využívat ve městě, třeba.
A cena?
Koukni na ceny slušných kol se střeďákem...
Tenhle motor je na trhu už několik let a žádná kopie na obzoru. Štve mě to, přijde mi, že na tom není být nic složitýho. Moc se mi líbí, že to je vevnitř, chráněné před počasím a je to vcelku nezávislé na konstrukci kola- stačí namontovat motor a vyměnit šlapací osu.
Motor je to nejlevnější, na elektrokole.
Nejdražší je akumulátor.
U těch závodníků jim nejde o prachy, tak neřeší počet cyklů, degradaci akumulátorů, a tak.
Pro praktické (levné) použití je to zatím mimo rozpočet běžného elektrokolaře.
Taky řídící jednotka bude muset být vymakaná, nějaký trik k sepnutí přípomoci (nemají páčku a určitě nechtějí aby to běželo furt).
Jednou to asi bude realné, ale ne brzy.
Nějaký torzní čidlo jako u běžnýho střeďáku a k tomu vypínač vytažený pod sedlo.
Sedlovku mám dlouhou, pět článků do ní dostanu bez potíží (optimálně mohou dodávat baterii připravenou na vsunutí do sedlovky. Pak metr kabelu, aby šla sedlovka vyndat.
Kolik může stát pět článků? Tisícovku a vydrží rok?
Není problém vozit dostatečně velkou baterii místo bidonu.
Ale to by pak kolegové začuli, že nestíháš za svý... :-)
Není, ale i tak, Rondo, koukni na ceny těch aku...
Radím ti, velmi upřímně, ser na to.
Mě experimentování s elektrikou stálo přes 100 tisíc, a nakonec jsem zjistil, že jediné, co možná můžeš mít pod kontrolou, jsi sám.
Ostatní se bude sypat podle Murphyho zákonů.
Zapomeň na dráty.
Svoboda je pokud žádné dráty nikde nejsou.
Buď rád, že ti to šlape.
A že se zapotíš?
Doženeš pitným rezimem :-)
No vždyť píšu, že mě to poprvé napadlo před patnácti lety. A od té doby jsem nepokročil ani o centimetr :-)
Mě před patnácti lety napadlo, neřezat stromky v lese na vánoce, ale koupit si nějaký ten v tom květináči a pak ho zasadit...
Tak polovina chcípla, ale ten první furt roste, zítra ti ho vyfotím....
Nemusíš spasit svět, nemusíš vymyslet motor nebo lék na rakovinu.
Šlapat na papouška je lepší, věř mi.
A spousta kluků, třeba Bob jistě, by strašně rádi jezdili na papouška, jenže nemohou, tak mají přípomoc.
Ty to neřeš.
Všichni to známe, na vrcholku to "jóoooo".
Nenech si to ukrást motorem, pokud nemusíš.
Na kopce budu samozřejmě i nadále jezdit za svý. Jde mi o to urychlit těch 9,25km, který jezdím skoro každý den po docela frekventovaných cestách. Tam nejde o žádný pocit, ale o to co nejrychleji se dostat do/z práce.
Tak si postav normální ekektrokolo, s HS motorem, na páčku, na něm budeš lítat 70kou a ujedeš všem.
Nebo si kup pořádnou velkou motorku, ať si užiješ adrenalín. No raději ne, ono je to také rychlé do rakve.
Z motorky kape sajrajt, je to mastný, velký, nesmíš s tím do metra ani na cyklostezku, a asi to nepostavíš v kanclu do chodby.
Elektrokutry jsou taky velké a těžké krámy.
Rychlé elektrokolo s dojezdem do 30 km stylem nešlapu, jsem moped, by bylo o trochu těžší, počítám tak o 12 kg než papoušek, 7 kg motor, zbytejek baterie a řj a až na ten talíř motoru v zadním kole, by se od papouška nelišilo.
Chce to ale solidní rám a perfektně zakotvit kolo s motorem ve vidlici, jak to udělat už vím, nagooglil jsem elegantní řešení.
Do Prahy by se hodilo i solidní odpružení a pokud to chce opravdu švihat tak asi i hydry.
Když jsem jezdil bez vozejku, byl jsem i na té kW nejrychlejším dopravním prostředkem a to jsem nejezdil rychleji než 40 km/h. Ono to má neuvěřitelný odšťuch, než to ti v plechovkách nakvedlají, ty jsi 50 metrů daleko.
Ale při takovém stylu jízdy to žere jako blázen, takže těch 30 km je tak maximum.
A dovedl by sis to zavržené řešení představit se střeďákem? Tipuješ větší dojezd nebo +- zanedbatelné procento?
Se střeďáky nemám zkušenost, zřejmě by to dalo lepší dojezd ale má to háček ve větší technické náročnosti a asi potřebě větší údržby.
Řetěz dostává zabrat, převody, pastorky....
Když máš motor v zadním kole, přehazovačku nepotřebuješ, stačí jedno kolečko, řetěz trpí málo.
Zato potřebuješ solidní ráfek, dokonalé duše, pláště a pásky a hustit na plno. A neskákat z obrubníku. Taky, oproti papouškovi, to na takovém kole fakt hodně drncá.
Já ano a údržba se moc nelíší od běžného kola.
To co jsem měnil jednou za dva roky (řetěz, kazetu) měním zase jen jednou za dva roky.
Vyjmečně řetěz dříve, v servisu při koupi řetězu výměna zdarma:-)
Po mých zkušenostech bych už nikdy do přimého motoru nešel.
Rychlost, úspora energie, váha a výkon je vždy lepší u středového motoru.
Řetěz vlastně ani potřebovat nebude :-)
To je fakt a nakonec si může dát i stupačky jak mám já :-)
Klučina jako je Hraboš na 1,5 kW bude lítat, šlapání, co mu dá tak 300W je nadbytečné
"Z motorky kape sajrajt, je to mastný"
:-)) Tys viděl asi naposled starou Jawu kejvačku, co ? Nebo slevím - čínského čtyřtaktního skútříka bez slevy za 25 tisíc i s DPH :-))
Jo, máš recht, naposledy jsem jel na Babetě tak před 40 lety. Bracha ale má nějaký to hovado, řřkal, že když si to lehne na bok, sám to nezvedne, že jsou na to potřeba dva chlapi...
Tak to bych do patraasi nenosil...
Brácha by se to měl naučit zvedat. Jde o natočení řidítek a pak jde i čtyřmetráková mrcha na kolečka raz dva. Okouk jsem na netu a pak nechtěně vyzkoušel i v praxi :-)
Hoď mě link, budu na něj pak hrát machra....
Čistě babská záležitost :-)
https://www.youtube.com/watch?v=k4MPyX0QCYw
Tahle drobnost má taky svoje kila (413 kg v základu a prázdná). No a v kombinaci s "malým pívem"...
https://www.youtube.com/watch?v=-8Er4FFEQ8I
Aby pak nemuseli tahat jeřábem i ten jeřáb... :)
Taky jsem ho málem už skoro volal, když jsem s kolem zapadl do zmrzlého rašeliniště (bohužel ne moc zmrzlého) opravdu až po horní rámovku. První fáze byla se nějak vycvaknout (by člověk fakt nevěřil, jaký odpor taková rašelina dává) a vyplazit se na pevnou půdu a druhá, taky velmi zábavná, dostat z těch sraček i kolo. Ta srajda s jehličím natekla a zateka doslova všude, servisák vypachoval i trubky, ale stejně z toho ještě dalšího půl roku padalo jehličí a smrdělo to lesem a hnilobou... :-DD
Dostávám se sice of-topic, ale připomnělo mi to podobný fígl... :-)
https://www.facebook.com/funkyouentertainment...
https://www.youtube.com/watch?v=I5k4Uj3YTnY
Fígl je to pěkný :-D
Z motorky olej nekape, ale prostě to v garáži smrdí. Ověřeno experimentálně když jsem k našim kolům přidal ještě kamarádovu motorku.
Taky nemusí. Kamarád parkovával celý roky tři provozovaný motorky přímo v obejváku. A žádný drobečky, dvakrát přes litr plus šestistovka partnerky. A poznat to nebylo. Záleží, čím mašiny krmíš a mažeš.
http://www.tme.eu/cz/details/accu-18650-3.4_pcb...
Těch článků potřebuješ 10ks to se ti do sedlovky nevleze ani za prase.
Navíc těch 10ks dá jen 3,4Ah tak že 20ks potřebuješ na 6,8Ah.
Zajímalo by mně jaké baterie tam měli oni snad nějaké AAA o kapacitě stěží 0,8Ah a nebo 1,8Ah?
Baterie v sedlové trubce je nereálná i pro městské kolo.
Nekalkuluj s ekonomickou verzí akumulátorů. Nějaké jednorázové lithiovky, nebo ještě něco drsnějšího dá energie nesrovnatelně víc. Ale za nechutnou cenu. Ta jim ale nevadí.
Najdi tedy bez ohledu na cenu nějaké ty zázračné články:-)
12xCR123A váží asi 200g. Na délku 410mm. A to pořád nepočítám s možností, že tam má trafo. to by jí pak stačila třeba jen polovina těch článků.
Jak se říká zařízení, které vymámí z osmnácti voltů šestatřicet?
poručík Troník: Kontrolní otázka, soudruzi. Co udělá náš dobře známý samopal vzor 24, když ho ponecháme na větru a dešti? No?
vojín Vločka: Zrezaví, ne vole?
poručík Troník: Zrezaví, správně. A co hlavně? No koroduje, vy tupci!
Prosím, prosím, alespoň o stručný popis transformátoru stejnosměrného napětí z galvanického článku, děkuji.
PS.: a ještě adresu na nobelův výbor ...
To dělá každý standardní měnič. Vstupní napětí 230V usměrní. Výsledné stejnosměrné napětí rozseká na vysokou frekvenci, díky které vychází transformátor mnohem menší než standardní na 50Hz. Střídavé napětí transformuje a případně znovu usměrní. Pokud to napájíme stejnosměrně, tak vstupní usměrňovač netřeba. Výsledkem je malá napájecí krabička zdánlivě bez transformátoru.
Měnič (stejnosměrný měnič) nerovná se transformátor, i když v něm transformátor může být obsažen, ne?
To by taky pro ten cyklomotorek mohli klidně zvyšovat napětí třeba usměrňovačem :o)))
PS.: udělej mi taky Ovčáčka, dík.
Já jsem ti popisoval, jak se stejnosměrné napětí dá transformovat na jiné napětí. To jsi chtěl. Nechápu v čem máš problém.
To ale já přece vím, jak se to dá udělat.
Zkus tedy, prosím, Hraboshovi vysvětlit, že samotným trafem to nejde. Dík.
http://www.nakole.cz/diskuse/20433-cyklokroska...
Jakápak estráda, měnič se nachází například ve zdroji pro LED světlo pro kolo. Proto to je schopné chodit se skoro vybitým akumulátorem. Je to na tišťáčku o průměru té lampičky pod tou LEDkou. Tohle dává těch 5..10W, výkonnější bude větší, ale rozhodně to není jako trafo na 230V.
Milý pane PepíkuW, příliš jste si zvykl na vaše obecné hádavé způsoby z témat CoMneZaujalo a CoMneNaštvalo, kde si vzájemně pouze nadáváte a vzájemně mažete příspěvky. Momentálně se nacházíte v úplně jiném tématu, které není vašimi islámskými bláboly a hlavně způsoby zaplevelené. Tak si svého Ovčáčka strčte za klobouk a mluvte se mnou normálně bez provokací, tak jako to zde dělají ostatní.
Samozřejmě zdroj pro LED dává pro 5W jen něco okolo ampéru. Uvedl jsem to zde jako příklad, že může být i malý měnič. Samozřemě měnič pro elektrokolo je větší.
Pochybuji, že motorek v sedlové trubce si vezme 100A.
Tak jo, klidně 1A (ale to už ty slabé baterky nedaj).
Modelářský motorky běžně berou ke 100A (40 mi bral už kdysi Mabuchi v loďce), však taky baterky dostávaj pořádně zabrat. Ale myslim, že právě v takovém případě by měnič v rámu hodně topil a zbytečně odebíral na výkonu.
Nejsem elektrikář, takže přesný název ti nepovím. Trafo to ale není. To pracuje se střídavým napětím. A jeho váha by asi taky nebyla ok.
Tentokrát by mě to mínus docela zajímalo. Opravdu někdo znáte smysluplné řešení s transformátorkem ? Fakt by mě to zajímalo, rád se poučím a neumřu blbej.
Když použiješ translátor (jak tudle radil Hrabosh), tak snadno najdeš "transformátor" na baterie, dokonce i na dálkový ovládání. To by se v tom kole mohlo hodit :o)
https://www.youtube.com/watch?v=ZqXDCIi978o
Najdeš v e-shopu palivo do raketoplánu, nebo náhradní motor do Rollsa ? ;-)
Ale ber jako příměr třeba baterie používané do kinofilmových foťáků ještě před érou nabíjecích. Maličké lithiové jednorázovky. Honily převíjení, ostření, elektroniku, blesky a u amatéra i při častém focení vydržely víc než rok. Ale cena lidová teda nebyla.
A to už je fůra let. A vývoj šel i v tomhle dopředu.
No nepřeháněj, vývoj už téměř sto let stagnuje, nic nového co bylo není, jen se to vtěsnalo do menšího rozměru:-)
No a o tom to je. Potřebuješ přece vydatný zdroj zminiaturizovat, ne ?
Nejmenší je AAA ale má to malou kapacitu, pak jsou knoflíky ale ty jsou na tom s kapacitou ještě hůře.
Nekoukej jen k Vietnamcům na pult. Fakt jsou i jiný baterie, než NiMh AAA a knoflíci do budíků
Poštuduj
http://www.ges.cz/cz/akumulatory-baterie-zdroje...
A to není žádná závratná špička, běžné průmyslové zdroje.
Není třeba nic študovat, to je značně měkký zdroj to by při odběru 5A shořelo jak malina:-)
Navíc, nejsou tam uvedené žádné parametry.
Jsou to baterie pro malé odběry.
Proč tam není možné dát step up?
Ta holka potřebuje, aby to dávalo šťávu pár minut, kolo se v cyklokrosu může měnit v každém kole a jedno kolo má asi 3km.
Pro běžné použítí koukám, že deset článků je stejně jenom kolem 125Wh, což je na dolní hranici použitelnosti.
Část sedlové trubky zabere ještě motor a řj.
Na baterie toho moc nezbývá, je to jen na pár minut provozu.
Když to jedno kolo má 3 km a pojede to průměrně 20km/h tak to objede za 9 minut. Z toho ještě polovinu tu přípomoc potřebovat nebude, takže to potřebuje provozovat 5 minut a pak si vezme nové kolo s nabitými bateriemi. Pro cyklokros nepotřebuje moc velikou kapacitu.
70 kolíků stojí slušné elektrokolo se středovým pohonem Bosch (a ten nepřehlédneš).
Tenhle systém není asi extrémně efektivní, jim šlo spíš o to, jak tu přípomoc shovat.
Strašná škoda pro cyklosport, doping, přípomoc, strašně to deklasuje tvrdou dřinu spousty lidí.
Filuta chce vyhrávat za každou cenu.
To je smutné.
Špička bosch stojí něco přes 300tisíc.
Neříkej, že někdo vymyslel ještě něco dražšího?
http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain...
Nejsem teď narychlo schopen najít ceny, třeba budeš úspěšnější...
http://www.bosch-ebike.de/de/home/home.html
Tohle všechno je hezký, ale trochu naprd.
V praxi často potřebuješ rychlou výměnu baterie, nebo prostě si tu baterii od kola odnést, třeba když ho necháš za mrazu před hospodou, nebo na noc dáš do kulny a nabíjís doma.
Baterie v rámu jsou elegantní, ale nepraktické.
Takových koleček s motorkem Bosch je docela dost, 500W (a na legislativu pečou a seriově vyrábí), baterie místo flašky na rámu, to je čisté řešení.
Oni na to navěsí všeljakou další elektroniku, čímž ten stroječek pěkně prodražují, a na jízdní vlastnosti to vliv mít nebude.
Téhle větvi "sportovních" elektrokol moc nerozumím, trochu mimo původní koncept kola, na kterém méně zdatný jedinec může pohodlně cestovat s velmi mírnou námahou.
Mě tohle napadlo už dávno. Zhruba před 15 lety, kdy jsem poprvé viděl malý akumulační šroubovák, jsem si říkal, že takhle to musí jít.
Čeče že jsi to před těmi 15 léty nerealizoval, mohlo to dnes nést tvé jméno:-)
Nejsem strojař. Nedal bych dohromady funkční prototyp. Přitom by to bylo vcelku jednoduchý. Na Hřídel místo bitu nacvaknout ozubené kolo a na osu "nějak" dostat protikus. Jenže já bych skončil u toho, že bych nedokázal vyrobit ani to ozubené kolo, natož s tím předvádět něco dalšího.
Jo, tohle ti věřím.
Todickej strejda stavěl před 30ti lety taky elektrokolo, byl to kutil všeuměl. Sehnal nějaký motorek na 12V, na nosič píchnul olověnou baterii a přípomoc řešil třecím válečkem (dneska jsou takové přípomoci benzinové).
Dojel na to, že nedokázal sehnat slušný materiál na ten váleček, a žralo mu to pláště. Ale i to by vyřešil, kdyby se nerozhodl, že si postaví karavan. Todickej byl akční typ.
Myslím si, že pokud je doba "zralá" na objev či řešení, napadne to víc lidí zhruba v stejné době.
Jen hrstka z nich dokáže nápad dotáhnout.
Dík za link, od soboty špekuluju, jak to zpřevodovali, teď je to jasny
Nějaké povídání k tomu:
http://supercycling.cz/technika/novinky/novy...
http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news...
Lance se musí smát, až se za břicho popadá :)
No, to by asi neměl.
Lance uškodil cyklosportu jak nikdo nikdy před ním. Ten spby se smát nrměl.
No jo ,byl jedinej, je to strašně cyklodávno a vod tý doby nikoho takovýho nechytili, neškrtli ze stupňů vítězů :)
Nikdo před ním a ani po něm to nedělal a nikomu se ta jeho vítězství nehodila do krámu, ani majitelům, ani sponzorům, ani novinářům ani fanouškům ani ..
Je taková teorie (a dost odbornějších hlasů s ní i souzní), že kdyby Lance "nezobal", ale ani ti okolo něj "nezobali", tak by na tý bedně nejspíš stával úplně stejně.
Já vím co myslíte, lítali v tom všichni.
Jenže on byl ten co stával na bedýnkách, presentoval se jako statečný bojovník s rakovinou, vzor mládeži....
Není o nic horší než ostatní, bylo na něj víc vidět.
Ale přesto, není důvod aby se řechtal.
To jako, že s tou rakovinou nebojoval a nadaci pomáhal pod vlivem dopingu ?
Podívej se, prakticky neznám sport, kde by se někdo nepokusil vyhrát za každou cenu.
Někde je to přes materiál do těla, někde čistě o technice, dokonce nedávno chytili i velmistra šachu jak fixluje.
Někteří vítězové tour odjeli čistě na drogách, někteří jeli autem nebo vlakem.
Už jsem slyšel i o silikonem vylepšených kulturistech :)
Tak úplně to sem nepatří, ale už jsem párkrát zmínila, že jeden z mých potomků se živí jako komentátor a zpravodajce z mezinárodních mistrovství v počítačových hrách. I tam už se dnes nárazově dělají antidopingové kontroly.
Čím se sjížděj, Redbullem ? :-)
Nějaké stimulační drogy. Piloti na letadlových lodích se cíleně sjíždí (met)amfetaminem (česky se tomu říká perník).
Když přistávají tak se jim zdá loď větší a nemají strach, že se netrefí?
Tohle víš jistě, že je velitelé cíleně dopují?
Myslíš vážně, že zfetovanýho pilota posadí do éra za miliardy aby s ním fláknul o loď dražší než než je náš roční rozpočet?
To možná platilo za války, aby to vydrželi, ale teď o tom hodně silně pochybuju.
Myslím, že máš dost zkreslené představy o tom jak drogy fungují. Metamfetaminu se taky občas říká speed a funguje jako stimulans (HODNĚ dobrý kafe).
Moc se o tom nepíše. S určitostí vím, že zobali v Koreji a ve Vietnamu. V běžném provozu asi ne, ale věřím, že pokud je potřeba, tak každý má někde svojí tubu.
V Korei a ve Vietnamu bylo hodně vojáků pod drogama, jednak aby tu hrůzu vůbec vydrželi a pak asi i z jiných důvodů. Z počátku se o tom moc nikomu nechtělo mluvit, ale nakonec přiznali, že to byl obrovský problém a mnozí se toho už nezbavili ani když skončili s armádou.
Co vím, tak se armáda dost tvrdě brání aby vojáci fetovali a zjištěné porušení i u běžných pěšáků je dost trestané, natož u řidičů a zbraňových operátorů a navigátorů, nemluvě o pilotech.
A určitě je rozdíl mezi "drogama" (látky na mezinárodním seznamu) a nějakými povolenými stymulanty, ale o těch snad není řeč.
No on sice pernik nakopne, ale dost nerizene a nemuzes uplne ovlivnit co ti zrovna pujde a co ne. Takze muzes letet ale splnit dalsi cast mise uz nezvladnes. V dnesni dobe asymetrickych valek je toto absolutne nepripustne, piloti maji pravidelne zdravotni testy a okamzite by sel od valu a do basy.
Psali to v ABC nebo ve VaTM? Asi už dřív, viď?
Tohle jsem napsal?
Vytvářel falešný idol, hrdiny, co se popral s rakovinou (která podke všeho byla důsledkem jeho dopingu) a pak jen tvrdou prací se dostal znovu na vrchol.
Nemám sebemenši pochybnost, že tvrdě dřel, ale navíc si pomohl bobulema....
Prostě neférové jednání.
Pokud věděl, že ostatní taky berou....
Dám ti analogii z našeho světa.
Byla doba, kdy o tvém příjmu nerozhodovalo jen to, jestli něco umíš, ale taky jsi-li členem partaje. Mohls být sebelepší, člen partaje měl přednost.
Mohl sis vybrat, budu jako oni, nebo zústanu rovný, i kdyz hůř placený?
Armstrong si vybral prachy, slávu....
A čest zahodil, zapoměl, nebo nikdy neměl.
Kdysi byla u nás doma (máma byla nejspíš v lázních) pijatyka tátových kolegů.
V řečech o všem a o ničem se došlo až k: "Prosím tě, jak mohla ona (známá antikomunistka) dostat syna na (prestižní) vysokou?"
"Víš, ono je to tak, že když ho má na stole (byla primářka na chirurgii) a ten člověk ví, že jen ona mu může pomoci, slíbí jí a udělá cokoliv, aby se zavděčil. No a jestli měla na stole někoho z ÚV nebo z KV, tak ... Už chápeš?"
Ano, tak to fungovalo.
Mě nějaké zvíře z banky tajy sehnalo devizák, i když máma byla ve výkpnu trestujako závodní lékařka pro Thomayerku.
A to ne proto, že by se bál, že exne na stole, ale prostě z vděku za uzdravení
Amstrong byl vynikající cyklista, vždyť už v r.93 vyhrál mistrovství světa (nejmladší vítěz historie). A v době, kdy vyhrával Tour dopovali skoro všichni. Jen on byl víc na očích. Myslím, že pokud by byli všichni čistí, stejně by byl první.
I bez dopingu se dlouhá léta choval jako gauner a mafián, byl panovačný, arogantní, neváhal vyhrožovat, používat nečisté zákulisní praktiky (to je hnus, co, pomlouvat někoho za jeho zády).
Nečisté praktiky používal i během závodů.
Kdyby jen dopoval jako ostatní, a jinak se choval jako fér chlap, asi by takhle nedopadl, nikdo by proti němu nejspíš nesvědčil.
Proč si tedy tak nějak vzpomínám na to, že ve sportu člověk potřeboval být nejenom zadobře s partají ale navíc si jako Amstrong nečestně zobnout a to dokonce za podpory partajního doktora ,placeného státem a ve státem podporovaném programu , pro větší slávu socialistické vlasti ?
No proti použití motoru byl Lance vlastně docela férový sportovec :D