Dají se najít stovky návodů.
Pokud máte vidlici, která za to stojí, zajímalo by mě, při nezávodním použití, jak často se kdo doma věnujete preventivní údržbě, aby vidlice chodila pořád krásně hladce a něco vydržela, do jaké míry ji demontujete, jaký do toho olej a vazelínu, nebo necháváte vše na servisu?
Na MTB (Fox a RockShox) otírání kluzáků pokud možno po každé jízdě (zasvinění), fouknutí silikoňákem. Po sezóně olej (předepsaný) a hlavně vyprat a máznout (speciálním) filcové kroužky pod prachovkama. Kdo hodně jezdí, tak se vyplatí i častějc, jde to bez rozebírání vidle. nevydřou se nohy a futra.
U vidlic servis zásadně doma, je to vcelku jednoduchý a na netu je plno návodů a videonávodů.
U treka s železnýma hnátama jsme na to s bráchou úplně kašlali. Totálně bezúdržbové jsme z nich udělali. Mají za sebou devět let a skoro 50 tis. km. Moje ještě dobrá, jemu se vydrbaly futra a vidlice kope. Tak právě vybíráme jinou (pro pohodlí vzduchovku Al/Mg, takže údržba nastane)
Starší syn Ane má v Budějicích cykloservis a teď před měsícem prošel školením Rock Shocku (či jak se to píše), takže jednu vidli mi - doufám - bude ošetřovat on, epikona nějak nehlídám (najeto cca 45 tis) a fox holt musí do servisu, na toho si sám netroufám.
Jinak jako ronda - kluzáky v čistotě, prostříkávat silikonem :-)
To čištění a mazání budu brát opravdu vážně.
Po rozebrání odepsané 20" karbonové pružinovky SASO se ukázalo, že uvnitř byla místo oleje voda, zato teda hodně. Vnitřní nohy jsou dole vydřené přes milimetr do hloubky. Kdybych to zvenku líp mazal, voda a bordel by se dovnitř tolik nedostaly. Filcové kroužky jsem nenašel, jestli tam kdy byly.
Teď mám novou 20" MRP, což je funkční zmenšenina kvalitní vzduchové vidle.
Standardní údržbu mají v popsanou v návodu, podobně jako jinde. Ale na rozdíl od jiných zdrojů, zde nepíšou nic o tom, že by se daly stírací těsnění vypáčit ven a promazat ty pěnové nebo filcové kroužky pod nimi. za tím účelem se má rozebrat celá vidlice.
Nespecifikují typ oleje, prostě "fork or suspension oil", snad v servisu něco poradí. Pak se tam hodně používá "Slick Honey", což je zřejmě v USA všeobecně známá vazelína, akorát by to chtělo zdejší alternativu. Má se to například nacpat mezi ty pěnové a stírací kroužky.
O stříkání silikonovým sprejem (po důkladném očištění) tam nic nepíšou, ale tím se snad nic nezkazí.
Na treku mám taky bezúdržbovou vidli - Suntour NCX. Co jsem ji vybavil prachovkama z PU fólie, má za sebou už dobrých 80 tisíc km a jde pořád lehce. Tam to šlo, protože se pro zdvih nevyužívá celá délka vnějších kluzáků. Zkrátka nějakou shodou náhod zde došlo k požadovanému, i když jinak dost nepravděpodobnému efektu.
Mám z toho i obal na přehrávač a už nic takového asi neseženu. Ta PU fólie má výhodu, že je paropropustná, žádný igelit. Takže případná vlhkost uvnitř má šanci vyschnout rychleji, než se tam dostává nová, což je minimálně. A když se občas ošetří silikonovým olejem, udržuje se průhledná a pomaleji degraduje UV zářením. No ale to už s vidlicema nemá nic společného, tam už nic podobného vyrábět nebudu, ani by to nešlo.
Vyďoubávání těsnění nejspíš není oficiální postup, spíš taková vychytávka, když se nechce rozebírat celí vidlice. Ty horní munžety jsou tam jen naražený a pod nima jsou pěnový kroužky. Normálně se vyperou v techničáku a znova napustí speciálním hustým olejem. Pokud se jenom těsnění vyďoubne bez rozebrání, je to jen na kontrolu stavu, jestli tam není svinstvo, a domáznutí. Typ olejů, nebo spíš jejich viskozitu a množství člověk najde v servisních manuálech, nebo hodně toho je na youtube. Řekl bych, že pokud se dodrží parametry olejů, tak se dá bez problémů použít i od jiných výrobců.
A ten silikoňák nemusí být uváděný v návodu, ale když už nic jiného, tak rozpustí nečistoty a vytáhne čurbes ze stírací manžety. Ta pak s prachem nedře po suchém kluzáku. Akorát teda kluzáky, tak jako i namazaný řetěz, před jízdou důkladně otřít, aby z nich nebyla pracholapka.
No základ je udržovat čistý šavle.to je totiz to prvni co jde na vidli do haje. Pak taky záleží kde a jakým stylem jezdis.
Já když přijedu domů očistim šavle, velkou údržbu typu rozebrani vidle dělám jednou za půl roku,pravda je ze ji ale davam dost zabrat. Vidle suntour raidon 120mm zdvih,namontovana na nákladním kole.