Pořídil jsem novou odpruženou 20" vidlici MRP. Ještě než se zkazilo počasí, stihl jsem ji projet a lepší jsem teda zatím neměl.
Hned potom jsem nechal vyplést nové přední kolo a po nasazení vidím, že nějak není uprostřed. U starého kola jsem to nesledoval, bylo jenom na vyzkoušení a hned potom se zrušilo.
Naštěstí ještě před reklamací výpletu jsem tam zkusil jiné kolo, dávno vypletené jinde. A je posunuté stejně - dokonce na desetinu milimetru stejně.
Je to celkem pátá 20" vidlice, co jsem v nedávné historii měl nebo mám, dvě jiné jsou ještě doma a všude kolo sedí, jak má být.
Tady je zešikma, že nahoře to dělá skoro 4 mm rozdíl.
Když se do patky na jedné straně vloží kalibr 1 mm (na fotce), pak je kolo teprve uprostřed a vypadá i rovnoběžně s vidlicí.
Co s tím, jak moc je to normální?
Kdybych měl blatník dost širší než plášť, ani by se to nepoznalo, ale tohle vypadá blbě a kdybych měl šoupat s tím blatníkem - ještě hůř.
Jako možné řešení vidím vybrousit nějaký takový měsíček a vlepit ho tam. Rozhodně neupravovat druhou stranu.
Tak já beru jako normální, že kolo usazuju do vidlice nikoliv "nadoraz", ale tak, aby to bylo "uprostřed".
Nicméně přední vidlice na Favoritovi i na AZUBU (Meks) fungovaly při usazení "nadoraz" tak akorát. Zadní kolo jsem ale musel složitě štelovat dost daleko od dorazů na obou kolech.
Takhle to šteluju akorát na rámu z Favorita.
A jelikož jsou tam ruční rychloupínáky, někdy se to pohne, typicky vzadu při nárazu do pedálu.
Kde jsou kotoučovky, tam by mělo mít kolo jasně daný doraz.
I když je možné, že ten upínák na imbus by to udržel.
To kolo múže být také křivě vypletené. Koupil jsem takhle nové zapletené kolo s křivým výpletem. Všechny dráty se musely o 1/2 otočky nipple posunout. Vyzkoušej své kolo v centrovací stolici. Buď máš křivě smontovanou vidli, nebo křivé kolo. Patrně by se to tím kolem dalo také kompenzovat.
Asi moc složitý popis, ale je to tam.
Taky jsem si to napřed myslel, ale:
- jiné vypletené kolo je na tom přesně stejně,
- v ostatních vidlicích jsou obě kola správně,
- kolo není posunuté, ale našikmo, takže výpletem by to kompenzovat nešlo.
Ona ta vidle je slisovaná z více částí, takže zjevně jim vyšla každá strana jinak dlouhá. Akorát bych to nečekal u téhle kategorie.
Reklamovat nekvalitní výrobek.
To je pravda, tato skrytá vada tam byla od samého začátku a je zjevně neodstranitelná bez použití frézy a prohloubení kratšího zářezu. Ovšem tuhle operaci lze uskutečit i bez výrobce. Stačí jen dobře orientovaná fréza.
Tak mne napadá, nešlo by tu vidlici pořádně smontovat?
Vidlice je pevně pospojovaná, s tím manipulovat nejde.
Na první pohled vypadá tak jemně a přesně zpracovaná, a taky že jo. Při změření obyčejným metrem od konce patky k některé horní hraně je tam taky ten rozdíl přesně 1 mm mezi délkou levé a pravé nohy.
Žádná hrůza, kousek plíšku to spraví.
Vzhledem k tomu, co dalo práce ji tam přesně napasovat - neexistuje, abych ji zas sundával. Na to bude určitě dost jiných příležitostí.
A teda takhle má fungovat odpružená vidle, což se o většině jiných 20" říct nedá.
> A teda takhle má fungovat odpružená vidle,
> což se o většině jiných 20" říct nedá.
Hmm, vzduchová 20" vidlice, to jsem ani nevěděl že existuje. Sice stojí půlku toho co moje kolo, ale tak za zkoušku by to mohlo stát. Akorát teda nemá návarky na véčka, musel bych koupit kotouč. Jo, dovedu si představit, že to bude něco jiného než pružinový Meks.
Koupená výhodně ve výprodeji od Azubu.
Meks (SASO) jsem tam měl posledních asi 35 tisíc km a je po ní. Ze začátku jsem ji i rozdělával, čistil a zvětšoval zdvih o 1,5 cm, protože přestalo reagovat nastavování pružiny a šla moc nízko. Byla tam použitelná rezerva. Pak nějakou dobu chodila, jako že něco pochytala, ale teď už je všechno vydřené.
Tahle je dokonce lehčí. Tlak vychází nejlíp těch 100 psi, což je její maximum. Dovedu si představit těžší jezdce a na lehokola je podle výrobce vhodná, tak nevím, ale víc tam zkoušet nebudu, je to tak akorát. Jenom ať ten tlak drží.
Hele, jaks ten Meks rozdělal? Já jsem si i od Azubu koupil měkčí pružinu, ale nakonec jsem nebyl schopen rozdělat levou nohu, abych to vyměnil.
No vidíš, já jsem potřeboval opak - tvrdší nebo roztáhnout, měkla časem sama. A navíc to nefunkční nastavování.
Jenom jsem povolil šrouby zespodu, moc lehce to asi nešlo. Jak byla venku patrona s pružinou, neměl odvahu ji dál rozdělat, protože by to mohlo vystřelit a chyběla představa, jak to potom stlačit zpátky.
Místo toho jsem dal dolů distanční trubičku a delší šroub a tím to celé zvednul o 15 mm. Spodní doraz se nezměnil a pružina tu větší dráhu zvládla, tlumič v pravé noze taky.
Já jsem právě rozdělal tu černou část od zbytku, z pravé nohy vytáhl patronu s tlumičem, ale dovnitř levé, kde jsem chtěl vyměnit pružinu a elastomer, jsem se nebyl schopen dostat.
Po rozebrání zničené vidlice už teď vím, co a jak.
Žádné obavy, pružinu můžeš vyměnit docela lehce.
Stačí vyšroubovat tu horní zátku na pružící noze, ani nebyla dotažená. Nic nevystřelí. Když se předtím nastaví předpětí na minimum, půjde to asi líp. Pružině se pak pomůže ven nějakým háčkem.
Už vím, v čem byly všechny problémy. Předpětí nešlo nastavovat, protože bylo na maximum. Tak je to řešené - po nastavení na max se to kousne a protáčí, zpět už to nejde. Musela by se vyšroubovat ta horní zátka a pomoct tomu, což jsem nepotřeboval, akorát jsem celou dobu nevěděl, že už to na maximum je.
Elastomer je deformovaný - to mohla být příčina, proč šla vidlice postupně níž - ne, že slábla pružina. Mohl se deformovat, jak šla vidlice často na doraz. Když jsem pak prodloužil zdvih, schytal toho ještě víc, protože samotná pružina větší stlačitelnost nemá. Ale dál už to neměklo.
Já jsem to rozdělával kdysi v roce 2012, kdy jsem si od AZUBu nechal poslat měkčí pružinu. Sundal jsem tu černou část, z pravé nohy vytáhl olejovou patronu, a do levé nohy jsem nebyl schopen se dostat. Na první fotce jsou všechny věci, které se mi z toho podařilo úplně oddělit.
Snažil jsem se k pružině dostat zespodu, ale nepřešel jsem přes tu bílou silonovou věc (druhá fotka). Byl tam nějaký náznak závitu, ale na té silonové věci nebylo nic, čím by šla zachytit a otočit s ní.
Tou "horní zátkou" myslíš něco, co na poslední fotce ještě je?
Já jsem to nakonec vzdal, celé to složil zpátky, a náhradní pružinu a elastomer ještě furt mám. No ale možná je to tak jak píšeš, že to nejde nastavit vůbec protože se někde něco protáčí. Tak třeba bych tomu dal druhou šanci.
Na třetí fotce je zátka se závitem - má plošky, měl by na to pasovat nějaký ořech. Už jsem to nemusel nijak šetřit, tak jsem to chytnul za plošky do svěráku a šlo to povolit úplně lehce.
Silonová zátka na druhé fotce by měla jít vysunout lehce, když už je pryč ten pojistný kroužek. Ale to není potřeba dělat.
Snažím se zjistit, co konkrétně je to osa QR.
(Quick Release = rychloupínák.)
Jestli myslíš tu osu, co se vysouvá celá z náboje, tak by to mělo být jedno, pokud má průměr 9 mm.
Dynamo na fotce má osu napevno a upínák zvlášť.
Jinak problém je už odstraněn, vypiloval jsem vložku z kousku mosazného plechu, aby měla stejný vnitřní i vnější poloměr 4,5 mm s tloušťkou 1 mm v nejvyšším místě a vlepil tam.