Elektrokolaři blíži se nám nová cezona a tak je čas zbastlit nějaké levné lehké a výkonné Aku.
Ja mám v pácu tohle
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_...
a tohle
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh...
Spojím je a budu mít 36V/16Ah za 5500kč včetně dopavného. Váha zhruba 3,5kg.
Budu rád za vaše názory rady a připomínky.
Nechci a ani neumím se vyjadřovat k vlastnostem těch baterií. Já tohle čtu jako zdroj poučení. Jen mne zajímá, jak to chceš mechanicky spojit a umístit na rám při vnějších rozměrech těch baterií. Když je dáš za sebe, tak máš už docela velkou délku 34cm, to už může být docela dlouhé. Jiný vzájemný vztah bude zase tvořit neforemný balík. Nebo ta délka je OK?
Zajímalo by mě, jestli použiješ nabíječku z kola, nebo budeš stavět/kupovat, a pokud ano, tak co.
Na tuto sestavu 6S+4S=10S použiji nabíječku kterou mám koupenou s jinou 36V bateri.
Je to tahle
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1...
Na LiPo baterie by to chtělo nabíječku s balancerem a nabíjení by mělo probíhat pod dozorem, je tu určité riziko vznícení, doporučuji prostudovat jak zacházet s LiPo, něco málo pro seznámení třeba tady http://www.spikule.cz/elektro/lipo-baterie
Ja je provozuji již třetí rok a naprosto bez problémů.
Co se týká balancování tak zatím nebylo potřeba nic balancovat.
Ke vznícení nemůže dojít pokud budeš dodržovat postup nabíjení a vybíjení.
Hlidat by se mělo u nabíjení jakékolov baterie.
http://bob54.rajce.idnes.cz/Stavba_baterie...
> zatím nebylo potřeba nic balancovat
Měřil jsi to?
Aha, takže to je prostě zdroj 42 V.
Já bych také doporučoval něco s balancerem, balancovat to ručně je fakt strašlivá pruda.
Zdravím.Prosím o odbornou radu.
Mám dvě baterie-36v/10AH 36v/12AH spojené vodiče mínus dohromady a vodiče plus dohromady a odděleně přiváděné k motoru bafang 36v/500wat.Tohle provozuji skoro rok.Ted jsem slyšel názor že může docházet k proudovém ovlivnování společně zapojených baterek.Tím by docházelo k snížení teoretické společné kapacity baterek.Asi by to vyřešil diodový usměrnovač?
Zdravim. Diodovy usmerovac to bych vyresil, ale podle meho nazoru to nema cenu.
Myslim ze vetsi strata energie bude na tech diodech, nez na prechodu energie s jedne baterky do druhy.
Jsem jezdil skoro rok na 2 48V baterkach (14Ah+8Ah).
Ano. Usmernovac má smysl, když se spojí různé baterky, tedy různá chemie, nebo různé nabité. Pro stejne baterky bych to neřešil.
Souhlasim. Ale pokud proud, ktery preteka s jedna baterky do druhi je mensi, nez standartni nabijeci proud pro tu druhou baterku, taki bych to neresil.
Zvyšuješ dojezd? :-) Já se letos nechystám stavět další baterie ani kupovat hotové. Sice by mě to bavilo, ale už mám těch baterek nějak moc. Ty už jich musíš mít taky hezkou sbírku. :-)
Další sleva.
Nyni pořídíte již za 3500Kč 16Ah/36V
Ikdyby to bylo třeba jen na dva roky, tak je to zajímavé.
Mám taky silné nutkání je objednat ale bohužel nemám ještě vyřešenou jinou zákeřnou nemoc:-)
Jinak jsem se koukal na své jízdy a zjistil jsem že největší spotřebu jsem měl 34Ah když jsem jel VM-Bumbálku-VK-Vsetín-VM což je 110km.
Delší trasy už asi jezdit nebudu tak že mám bez rizika použitelných 36Ah což je pro mně dostačující.
Tak jestli to máš ještě kam na kle dát, tak si to přikup a můžeš pak jezdit bez šetření energií. :) Držím palce, ať se brzy uzdravíš!
Když srovnám spotřebu mezi mým pedelecem Focus Jarifa a mým ebike Electrou, tak je to šílený poměr asi 1:3. Jakmile člověk jezdí na něčem trošku rychleji a bez šlapání, tak ty nároky na baterii proti pedelecu rostou nehorázně.
Jj je to tak, vzpominám když jsme s Jindrou "soutěžili" tak jsme dokázali jezdit 10km na 1Ah, to jsem ale ještě šlapl:-)
Dnes jem rád když to je něco mezi 2,5-3,5km na 1Ah podle profilu terénu.
To víš bydlet někde v rovinaté hané tak mně stačí polovina energie ale pro beskydy je to málo bez šlapání.
dobrý den, můžete prosím vysvětlit, zda to byla jen mimořádná akce nebo poslat aktuální link?
Kolik je poštovné do ČR?
Děkuji.
https://hobbyking.com/en_us/multistar-high...
Na EU sklade ted neni:( Doprava s EU - priblizne 7 euro za 2kg.
Do ČR ani do Německa mi to nenabídlo dopravu.
Do LX mi to nabídlo na ty 2 baterky (6S a 4S)
dopravu za 33€.
To je 187+33 = 220€ x 27 cca 6000 Kč.
Je to ještě zajímavá nabídka?
Na My Dealz.de jsem našel, že 3. března 2016 stála 6S 82€ i s poštovným do EU.
https://www.mydealz.de/deals/multistar-high...
Může Něco takového ještě nastat?
Ano je to stále velmi zajímavá cena.
Co je LX?
Na slovensku je přepravní služba která vozí baterie z anglie ale nemám více informací, hledej zde
http://teslabike.sk/author/teslabike/page/26/
LX je Lucembursko.
Mám tam kontakt.
Výkon baterie a cena jsou super,
ale pak je s tím ještě strašně práce.
Vymyslet case do rámu, nějak to umístit upevnit, aby to bylo kvalitně udělaný..
Já jsem si pořídil tuhle baterku, Podle mě to je v tuhle chvíli poměrově nejvýhodnější baterka.
http://www.evbike.cz/Akumulatory-1/Napeti-36V...
Zdravím elektrokolaře a prosím zkušenější o radu.Dočetl jsem se zde,že je lepší udržovat uloženou baterii na cca 60%.Mám nabíjet tedy po dojetí,nebo nabít až před jízdou?Mám za sebou letos zhruba 500 km a jezdím okolo 50 km(zatím byla zima) a baterie 15.6Ah poklesne o jednu čárku,dnes např.ani o jednu na 45 km.Snažím se i v kopcovitém terénu jezdit co nejvíce "za svoje"Jinak malá zkušenost,pro ty co to zajímá a váhají.Mám nemocné srdce a tohle je naprostá pecka a možnost aktivního pohybu.
Pokud víš že pojedeš i další den nabijej hned po jízdě.
Po jizdě nabíjej vždy když víš že je baterie na dně, pokud pojedeš až za týden nebo měsíc, nabijej jen na 38V (pokud máš baterii na 36V).
Dík za radu,ale zatím to vidím,že budu mít problém tu baterku vyždímat na dno.
Jojo, držím palce, já mám zase trable s koleny, už pár let jsem kopce chodil pěšky vedle kola, ta kolena už větší tlak na pedály v kopcích nedávala, letos jsem po operaci přetržené šlachy v koleni, už ho pomalu rozhýbávám na rotopedu a už se těším, až zase sednu na elektrokolo. Neboli jak říkám, tohle je ta správná "kompenzační pomůcka", co nás vrací zpátky do aktivního pohybu :-)
Jen malý technický dotaz: Pokud mám v ŘJ nastaveno 25A nominal a 35 A max. A použiji jiný akumulátor(třeba Lion do rámu),který má nominální proud 20A ,tak se aku přizpůsobí a obvody akumulátoru nedovolí překročení 20A,nebo dovolí a budu ždímat aku 25A ?
Nedovolí a pokud překročíš 20A tak BMS vypne akumulátor
Tak jednoduché to není, to by to BMS tuto ochranu muselo mít.
Ne všechny BMS ji mají.
Rozhodně to nevypne při odběru 20A ale až při tom maximálním (např. 40A) pokud vůbec.
Uvažuji o výměně Lifepo 12Ah za http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/0/0/5/583... ,tak se ptám jestli mám měnit nastavení ŘJ. Nominální vybíjecí proud: 20A
Max. vybíjecí proud: 40A (15s)
V odkazu není lifepo ale lionka:-)
Uvažuji o výměně LIFEPO 12Ah 48V na nosič za Lion 48V. Za tu v odkazu. Myslím,že jsem to napsal normálně. Akorát pochybuji o vhodnosti té lionky na pohánění nábojového HUB motoru 1kw. Při 20A ,příkon 960W až něco.
JJ to "za" jsem zazdil:-)
Není běžné že by někdo měnil kvalitu za šmečko:-)
Lion do rámu 3,3 kg bez doku. Lifepo 12Ah bez ližiny (jen aku) 6,2kg. Ta baterka je šmejd?? Jízdní vlastnosti tohoto kolamotorky ,kdy je veškerá váha vzadu jsou drsné. 7kg motor +6,5 aku. 13,5 kg navíc a ještě těžištše posunuté nahoru.
Povídej mně o tom, ja ty své lipolky nozím všechny v brašnách na nosiči:-)
Nemám žádný problém se stabilitou či těžištěm.
Lionka oproti lifepo je šměčko, co je na tom divného?
Co to trochu osvětlit? Lifepo vydrží 2x víc kilometrů jež LION ,ale šméčko proč?
Na vyšší výkony je lionka měkký zdroj, krátká životnost, stěží 300cyklů. Proto u mně šmečko.
Lifepo má 1000-1500cyklů a je to tvrdší zdroj.
Každá technologie má svoje výhody a nevýhody. Když to hodně zjednoduším tak...
Pokud chci malou lehkou baterku a odebírat vysoké proudy, tak jedině LiPo.
Pokud chci velkou kapacitu a dobrou váhu a odebírám proudy dejme tomu do 2C (max 3C) - což u velké kapacity nemusí být zase tak málo - , tak půjdu klidně do Li-Ion.
Pokud chci doopravdy dlouhou životnost a moc mi nezáleží na hmotnosti, nebo jí chci provozovat v zimě, tak pak jdu do LiFePo4.
Souhlas, proto taky píši že na velké odběry je lionka šmečko:-)
Je to tak. Lipo nemá pro velké odběry nejmenší problém. Minibaterku lipo 5,8Ah jsem potrápil na chvilku 40A a pokles napětí tam nebyla nějaký dramatický. A asi by nebyl problém, i větší proud.
Na druhou stranu to, že na většině továrních elektrokol je li-ion, má svoje dobré důvody. Asi hlavně slušná životnost při vysoké energetické hustotě a bezpečnosti je ten důvod.
Faktem je že ta lionka co jsem koupil před pěti léty (18Ah z linergy) slouži kolegovi ještě dodnes, sice již jen s kapcitou 10A ale ujede na to ještě 30km.
To jo, ačkoli se životnost uvádí většinou na těch 70 nebo 80% kapacity, tak asi některé ty baterie pak slouží dál s menší kapacitou. Pak asi záleží na chemické životnosti, kdy se to odporoučí úplně. Já sám uvažuji jak využít pak nějakou baterku, která bude mít třeba poloviční kapacitu. Asi to použiji pro nějakou domácí fotovoltaiku.
Samozřejmě to ber jako velké zjednodušení. Já sám šel v roce 2011 u jednoho stroje s maximálním prodem 40A do baterie postavené ze článků Headway s celkovou kapacitou pouhých 10Ah. Ta baterka je tam doteď. Kapacita při posledním měření byla 93%. Až mě to mrzí, že to je takový držák, protože bych rád přešel na li-ion vyšší kapacity a napětí. :)
Na e-pohon si daj pozor, parametre, ktoré udávajú na stránke nemusia sedieť so skutočnosťou.
Ja som si u nich dal zložiť baterku, mala tam byť BMS 20/40A a dali tam 15/30A. Na moju výhradu mi odpovedali, že dávajú to, čo majú práve na sklade.
Na mojom 500W Bafangu je to jedno, ale pri výkonnejšom motore to môže byť problém.
Pokud uvedou mylně nějaký údaj a tobě kvůli tomu shoří BMS, tak to směle můžeš reklamovat a oni ti to zdarma opraví. Já mám s e-pohonem výbornou zkušenost a to jsem je "otravoval" taky s některými problémy. :)
Tu hodnotu 20/40 uviedli v maile, keď sme dohadovali objednávku.
Na záručnom liste už je 15/30. Formálne to teda nebude na reklamáciu.
Pak záleží co jsi přesně požadoval. Třeba já od nich mám postavenou baterku a tam mě na štítku uvedli 20/40, tak tomu i věřím. Taky pro 20,3Ah by bylo asi nesmysl dávat nějakou horší BMS. Sice jsem to nepožadoval, ale nakonec jsem rád.
Mně udělali podobnou věc jako XPemu.
Objednána baterie 15,4Ah/36V pro odběr BMS 30A výslovně požadováno.
Ovšem na faktuře je uvedeno BMS 20A.
Po telefoním dotazu mně tvrdili že tam opravdu dali BMS 30A.
Naštěstí jsem se ji už dávno zbavil.
Kámoška co ji používá ji má na bafanga 250w což bohatě stačí.
Ale veď je to jasné, požadoval som 20/40, to mi prisľúbili a po otvorení balíku som zistil, že je to 15/30.
A jakou máš kapacitu a napětí?
a články, ktoré majú vybíjací nominál 10A, takže pri 4 paralelne 40A, preto mi 15A BMS pripadá ako úplne blbé technické riešenie.
Asi to z tej Číny už dorazilo aj k nám:-)
Nějak se mi nezdá, že by li-ion 13,3Ah byla schopna dávat proudy 40A. Možná že jo, ale napětí asi spadne strašně dolu a kapacita taky padne.
na podbitie je jedna ochrana, na vybíjací prúd druhá.
práve preto sú to oddelené parametre, že nevieš ako článku klesne napätie v záťaži.
a články s 10A vybíjaním sú už dnes vcelku dostupné.
Mám na lipo bms 20A a zkoušel jsem jí na jiném kole pustit žilou na pár sekund a normálně pustila 40A. Jestli je tam nějaká ochrana nebo by se při delší době na 40A spálila, netuším. Na tvém místě bych byl raději opatrný a nastavil patřičné omezení na řídící jednotce.
Mám pocit že pokud si tam tu proudovou ochranu nedá dodatečně přibastlit tak BMS ji jistě nená.
Měl jsem to tak u jendé z linergy a ta ochrana mně shořela dokonce v záruční době.
Oprava stála 1500kč a reklamaci fricek neuznal:-)
Mám doma v šupleti 2ks BMS pro odběr 30A ale žádná proudová ochrana na nich není.
Také mám 3 měsíce od Šikuli tuto baterku 48V/13,4Ah,20/40A.Zatím naprostá spokojenost, jen se mi zdá, že při nabíjení je nabíječka až moc vařící.Nevíte jakou teplotu by měl zdroj vydžet, a nebo jestli jej mám nějak chladit?
Netušíme jakou nabíječku máš:-)
Nevím, co říkají dnešní normy, ale když jsme kdysi počítali maximální oteplení trafa, motorů apod., tak bylo povoleno +60°C nad teplotu okolí. A to byly používány podstatně horší materiály než jsou k dispozici dnes.
Nutno dodat, že za standardní teplotu okolí bylo uvažováno +20°C.
No do toho se asi "nevejdu"...Musím si někde půjčit průmyslový teploměr...
60 st. snad poznáš i rukou ne?
Vzhledem k pasivnímu chlazení a pouze 2A výstupu bych to neřešil. (nebo dát do ledničky :-))
Taky mám tu od Šikuly 48V/13,4Ah,na střeďák 750W to v pohodě stačí,ale je fakt,že při plném záběru jdou ty čárky na displeji rychle dolů.A při delší jízdě do prudšího kopce s prázdnější baterkou(když svítí na indikaci baterky spolu s červenou ještě jedna zelená ledka)motor už začíná pískat,hlásí prázdnou baterii a pak začne i vynechávat a škubat,zřejmě má ochranu na podpětí.Pak když nahoře na kopci snížím výkon,tak to ještě jede celkem v pohodě.Z toho usuzuji,že při větší proudové zátěži rychle klesá napětí,baterka je "měkká",na kilowattový motor asi nic moc,i když ten asi nemá tu ochranu při podpětí,takže tomu by to nemuselo vadit.Ale tý baterce to možná trošku vadit bude. Jinak ta černá plastová nabíječka(dávají ji k těm rámovým bateriím,protože ty prý lze nabíjet proudem jen do 2,5A),co vypadá jako větší zdroj k notebooku,hřeje dost a je to bohužel její vlastnost,mám dvě, abych ji nemusel tahat s sebou do práce,a obě hřejou stejně a to fest:-(Asi je lepší ji dávat na nehořlavý podklad,kdyby se jí chtělo blafnout...
Tak asi to bude u té nabíječky standard...Možná na léto to bude chtít nějaké pasivní chlazení...
na 60 st. neudržíš trvale ruku. Neřešil bych to. Samozřejmě,že na koberec bych ji nedával
Ještě pro srovnání, jak dlouho si nejvíc dobíjel vybitou baterii.Já asi nejdéle 5 hodin.
Asi taky kolem těch 5-6.hodin,ale přiznám se, že to moc nehlídám,většinou přijedu večer,zapnu nabíječku a vypnu až ráno :-)
Blíží se zima, jak nejlépe zazimovat baterii do jara?
No vloni se dalo jezdit až do Vánoc, stačilo si obléct oteplovačky na lyže, pořádnou mikinu s kapucou na hlavu,na to helmu a kolem krku šálu :-) Výhoda elektrokola je,že se do kopce člověk tolik neužene,aby se moc zpotil,když se teple oblékne.A na rovině motor vypnu,abych se zahřál šlapáním :-) Akorát když hrozí déšť,sníh, nebo náledí,tak nejedu, už jednou jsem si nabil hubu a rozedřel koleno, když se mi to na náledí smeklo...:-( Nejezdil jsem akorát snad leden-únor. Když delší dobu nejezdím,tak vždycky nabiju naplno a pak trošku vybiju (48V baterii,která má po nabití přes 54V,vybiju tak na 52V)-buď kratší jízdou,nebo když to na ježdění není, tak po vysunutí baterie z lyžiny zapojím na kontakty žárovku na 120V a nechám nějakou dobu svítit,pak změřím, nebo lze voltmetr připojit k té žárovce a měřit průběžně. Zapojuji ji k těm kontaktům při vypnutém stavu-dát bacha,aby nedošlo ke zkratu,kontakty jsou blízkou u sebe, oholím jen kousek drátu,co se do těch zdířek vejde. Vycházím z toho, co jsem někde vyčetl, že těm článkům dlouhodobě nejvíc vyhovuje nabití kolem 70-80%. Jen nevím přesné napětí, které by odpovídalo těm 70-80%,takže raději vybíjím jen tak o 2-3V proti plnému stavu. Ale třeba někdo dá lepší návod, co je pro bateri na zimní uskladnění lepší?
Lidičky chtěl bych se zeptat, zda když používáte lipolky, jestli k tomu máte i nějakou spínací skříňku(jistič) kterým to propojujete, nebo rovnou připojíte baterku na regulátor (motor)? Jedná se o bbs2 750w bafang.
Dík
Používám tento a teče přes něj špičkově i 35A při jízdě do velmi prudkého stoupáku.
http://www.ezk.cz/e-shop/select.php?sada=1&...
SSK1553 RED 01
spínač, s doutnavkou, prosvětlený/červená, 2 polohy, 2 póly, zatížení 16A/250V
http://www.gme.cz/p-c1353alg01r-p631-298
Nějak mě nefunguje ten první odkaz :-/
Totéž je v odkazu druhém:-)
Aha, a asi to nemáš na bafangovi viď? Jde mě spíš o něj, abych ho třeba nespálil, nebo tam prdnout odpor? :-)
No středový Bafang lze zapínat(aktivovat) elektronicky pomocí toho tlačítka na "joysticku" ON/OFF, čili když k němu připojíš baterku,tak ho pak stejně musíš ještě tím tlačítkem zapnout.Takže při zapojení baterie je v klidovém stavu,tak tam žádný proudy netečou, tak si myslím, že by nic jiskřit nemělo. A zase stejným tlačítkem ho i vypneš(deaktivuješ).On se stejně při asi 5.minutách nečinnosti vypne sám. Já má sice na baterce ještě vypínač, ten po skončení jízdy vypínám,ale myslím, že je to jen "pro sichr",že by tam ten vypínač pro běžný provoz úplně nutný nebyl..
Ahojky, měl bych technický dotaz, sháním to docela dlouho a nikde v ČR jsem nic nenašel…
Přítelkyni jsem pořídil fulla, ale nemá v rámu místo na standardní baterii co se u nás dá sehnat, takže bych potřeboval něco menšího na výšku...
Sháním něco podobného tomuto, nemáte odkaz, kde by se to u nás v ČR dalo koupitititi? Moc díky
http://lunacycle.com/48v-panasonic-11-5ah-or-13...
Nebo toto
http://lunacycle.com/batteries/packs/48v/48v...
na svk tu :
http://www.elektrobike.sk/elektrobike/eshop/7-1...
Dobrý den,
zkuste třeba tohle, budou dostupné od ledna.
https://www.evbike.cz/Baterie/Napeti-36V/EVbike...
Baterie kde nejsou uvedeny všechny parametry bych nikdy nekoupil.
Podle konektoru to stěží utáhne 15A.
Není uveden max vybíjecí proud.
Není uveden maximální pruběžný vybíjecí proud.
To jsou velmi důležité parametry.
Přiklad jak má vypadat popis baterie:
Specifikace:
Nominální kapacita: 46,9Ah (2251Wh)
Využitelná kapacita: 45,2Ah
Maximální vybíjecí proud: 105A (5s)
Maximální průběžný vybíjecí proud: 35A
Testované zatížení: 40A kontinuální vybíjení po dobu 60 min
Standardní nabíjecí proud: 5A
Maximální nabíjecí proud: 10A
Doba nabíjení při standardním nabíjecím proudu: 9,5 hodin
Doba nabíjení při rychlonabíjení (5A): 5 hodin
Články: Panasonic NCR-18650B
Rozsah teplot při nabíjení: 0-45°C
Rozsah teplot při vybíjení: -10°C-50°C
Ochrany: (nadproud, podpětí,přebití, zkrat, tepelná ochrana)
Balanční obvod: ANO
Signálové zapínání: NE
Jištění tavnou pojistkou: ANO - nabíjecí i vybíjecí větev
Nabíjeci konektor: XLR 3-pin female nebo volitelně podle přání zákazníka
Vybíjecí konektor: Anderson 60A nebo volitelně podle přání zákazníka
Hmotnost baterie (včetně BMS desky): 9300 g
Rozměry: 330x150x150mm
Životnost (úbytek kapacity): 500 cyklů* , kdy je kapacita větší jak 70% nominální
Záruka: 24 měsíců
Příslušenství: protikus vybíjecího a nabíjecího konektoru s pojistkami, návod
Orientační dojezd: testováno s řídící jednotkou 40A (2000W motor max.) - 70-80km
To je pěkná specifikace.
Mohl bys vysvětlit ty maximální vybíjecí proudy? Co se stane, když se překročí? Neměla by u té baterie být ještě závislost výstupního napětí na vybíjecím proudu? Nebo je to u těhle baterií skoro konstanta a zajímavé jsou jiné parametry? Maximální průběžný vybíjecí proud je maximální proud pro trvalé zatížení, který ještě tu baterii nelikviduje? Ta baterie je proudově ohrožena jen přehřátím, nebo i tím velikým proudem, který chemický proces už není schopen poskytnout?
Pokud je to moc otázek a už byly dávno zodpovězeny, tak se na to vykašli. Já jsem jen zvědavý, nepotřebuji to :)
Pokud překročíš max proud více než je možné pak by měla zapracovat ochrana na BMsku nebo i momo něj, pokud tam ovšem je a baterií odpojit.
Další ochrana tohoto děje je v řj. (pouze u některých) kde se dá nastavit hranice max. proudového odběru. Pokud není žádná ochrana tak ta baterie nejspíše shoří, (mně se to už stalo když jsem začínal). O chemii ti neřeknu nic ale někde na netu o tom určitě něco bude:-)
Díky, já tě jen používám jako pohodlný zdroj informací. Zatím mne to tolik nezajímá, abych se o tom pídil po netu.
Jak se objevily informace o he3da firmě, která chce nahradit startovací 12V olověný akumulátor pro spalovací motor, tak jsem uvažoval, co ten stávající startér s tou baterií provádí. Vlastně jí úplně zkratuje a také ta baterie je odolná proti totálnímu vybití. Oboje je se stávajícími lithiovými bateriemi dost nekompatibilní. Máš na to nějaký názor?
A ještě něco. Pomáhá proti přehřátí a hoření baterie nějaké její chlazení? Řeší se při stavbě baterie její chlazení? Koukal jsem z tvých fotek, že tu krabici děláš z nějaké nařezané umělé hmoty. To asi nemá moc dobrou tepelnou vodivost? Nebo ten proud se prostě omezí, takže toho tepla zase tolik nevzniká?
Řekl bych že jediné co pomáhá je baterie nepřetěžovat velkými odběry, mně se to zatím daří.
Trvale jedu tak něco kolem 6-10A a kopce krátkodobě 35A, ovšem mé bat. jsou stavěné pro 120A.
baterii mám cca 10dní ale verzi 48V koupil jsem na skladacikola.com ,krmim s ní BBS-HD ,měla by dávat 30A/40A ,vypíní přípomoci jsem nastavil při 33km/h/max přípomoc st5 tovární nastavení ,zkoušeno silnice 3/4+prašná cesta 1/4/převýšení 800m/vážím 75kg/kola26"/dojezd kolem 65km
Nejsem elektrokolař, ale získal jsem tuhle vyřazenou baterku a zajímalo by mě, jakou bych měl naměřit kapacitu článků, než je začnu testovat.
Články jsou zapojené 2P x 10S a jeden je nafouklý, s ním šel do kytek i ten, co je s ním paralelně - je skoro na nule. Ostatní mají všechny ještě 4,1 V.
Když budou stát za to, ještě poslouží - třeba nějaké výkonnější mobilní stereo, ne nutně na kolo :-) S nabíjením a balancováním nějaké zkušenosti mám.
S životností těch Li-Pol je to ale nějaké divné - měl jsem schovaných několik dvojitých spotřebních 1,5 až 2 Ah, možná už deset let. Jedny jsem použil v nouzovém svítidle, kde jsou udržované trvale každá na 4,1 V a jsou pořád dobré. Doba svícení klesla po 6 letech tak o 10 %.
Další, i ty stejné, čekaly v šuplíku, občas zkontrolované a dobité jenom když měly pod 4 V, což nebylo často. Po dlouhé době jsem je chtěl víc proměřit - a je po nich, mají tak desetinu kapacity. Tak nevím, čím to.
Na druhé straně - u Li-Ion vytažené z asi nikdy nepoužitého Ericssonu A2628s jsem po opatrném nabití naměřil plných 1,4 Ah.
U těch plochých lithiovek mi přijde, že je životnost dost o náhodě.
Mně třeba vydržela baterka v notebooku tak nějak fungovat 8 let a vydržela by víc, kdybych ho nepřestal používat denně. Kamarádům velmi podobné baterky vydržely třeba jen 4 roky.
Podobně ty modelářské battery packy. I když to člověk pokaždé dokonale balancuje, stejně se časem rozjedou.
Válcové články jsou na tom, dle mé zkušenosti, trochu lépe. Četl jsem že nikdy nebalancované 2S akumulátory z Panasoniců NCR18650B mívají i po několika letech používání rozdíl jen 1 mV.
Tak jsem se dočetl něco o LiPo, co se tenkrát asi ještě ani nevědělo, když jsem k těm malým kouskům přišel.
Ony se nemají skladovat plně nabité, tím přijdou o kapacitu.
Ale jaký je rozdíl mezi skladovanou, co dlouhodobě drží napětí a tou instalovanou, co je stejně udržovaná trvale pod napětím a neodebírá skoro žádný proud?
Asi v tom, že z těch instalovaných se občas aspoň trochu cucne, hned se zas pomalu nabijí a aspoň jednou za rok se na chvilku vybijí až k 2,5 V na článek. Tyhle kapacitu prostě drží.
Čekal bych, že ty nepoužívané na tom nebudou hůř. Tak zjevně ne.
Pokud teda ty články z elektrokola mají ještě k něčemu být, musím jim co nejdřív trochu ubrat.
Jenom by mě zajímalo od zkušených, jakou u téhle velikosti čekat kapacitu. Není tam psáno nic konkrétního.
To, že se nemají skladovat plně nabité naprosto sedí s tím, jak mi umřela baterka v notebooku. Dokud jsem to používal, měla baterka nějaký pohyb. Když jsem dostal pracovní počítač, ležel ten osobní dlouhé dny na polici s baterkou plně nabitou.
Ono také hodně záleží na chemii baterky. Každé vyžaduje trochu jiné zacházení pro dobrou životnost. Baterka v mém starém počítači vyžadovala jednou za čas počítač úplně vybít a nechat pár hodin vybitý. Drahé polovičky počítač se naopak nemá nechávat dlouho vybitý.
Modelářské nabíječky mívají režim pro skladování baterek, nabíjecí napětí pak je, myslím, 3,85V na článek.
Už jsem pokročil - z toho kola jsou to asi dost běžné články M8065130, takže každá dvojice 10 Ah.
Jsem zvědavý, kolik zbylo.
Tak, jak byly aspoň rok nevybité, jsem z 4,1 V naměřil 7,5 až 8 Ah, to by šlo.
Vybíjely se vždycky po třech dvojicích v sérii proudem 4 A a hlídal jsem, kdy nejslabší klesne na 2,5 V, zbývající jsem pak dojel na tohle napětí proudem o něco menším.
Po odpojení zátěže napětí pomalu vylezlo přes 3,5 V a ještě stoupá.
U jedné zdánlivě dobré dvojice byla kapacita asi dost nižší - nečekal jsem vybití tak brzo a než jsem se nadál, byly z nich nafouklé polštáře. Tam je hotovo.
Ale zůstalo 8 dvojic a to je ještě slušná powerbanka.
U lipolek by napětí na čl. nemělo klesnout pod 3,3V. Pokles na 2,5V je likvidační:-)
Však taky nekleslo. To bylo vlivem vnitřního odporu. Po odpojení zátěže hned stouplo a po ustálení mají všechny asi 3,6 V v tom vybitém stavu.
Ty různé malé, co jsou včetně ochranného obvodu, vypínají taky zrovna při 2,5 V.
Ale jak je to tom kole? Jak ochrana baterie rozliší vybití jednoho nejslabšího článku od normálního poklesu celkového napětí?
Podle výsledku v té baterii, asi nijak - když je nejslabší, nemá tam stejně co dělat a zaslouží si tudíž vybít až k přepólování.
http://www.rc-zoom.cz/spravne-provozovani-lipol...
Ve velké baterii pro kolo s celou vnitřní sérioparalelní sítí článků se balancuje každý článek zvlášť, nebo se balancují jen skupiny článků. Jak se parallení skupiny od sebe rozpínají, aby se vůbec daly individuálně měřit? A pokud se s paralelními články zachází jako s jedním článkem, tak to nevadí?
U prodávaných lionek se to blancuje ve skupině.
U mých složených lipolek se balancuje každý článek zvlášť a dá se balancovat i ve skupinách podle toho jak je zapojíš.
Ty paralelní články musíš před měřením rozpojit, ne? Jinak nic nenaměříš. Na druhou stranu paralelní články se balancují samy. Nemohou mít rozdílné napětí. Rozpojuješ to nějakým vnějším konektorem, nebo se na paralelní skupinu díváš jako na jeden článek s větší plochou elektrod? Jen jsem zvědavý :)
Tak ja měřím a balancuji každý článek zvlašť přes servisní konektory. U kupovaných od výrobce to řeší balancer.
http://bob54.rajce.idnes.cz/Stavba_baterie...
Jo to je jasné, díky, ty fotky jsem už s velikým zájmem studoval. Mně jde o to, že když máš ve své baterii dva články paralelně, tak se jeví pro měření napětí i dobíjení jako jeden článek. Ale ty asi dáváš paralelně nikoliv jednotlivé články, ale dvě skupiny článků, takže na ty jednotlivé články můžeš balančními dráty individuálně přistupovat. To je asi to vysvětlení. Už mi to došlo. Já jsem si falešně myslel, že se dávají paralelně rovnou ty jednotlivé individuální články. Už je mi to jasné. Díky.
Až nebudu moci šlapat, tak si také postavím samohyb. Už se na to dobrodružství stavby těším.
Budeš mít výhodu že už vše bude dál a lepší, docela ti to závidím:-)
Na druhou starnu pokud můžeš šlapat tak se přestavbě braň.
Přijdeš o ten požitek z jizdy vlastním pohonem.
Jen se vozit je hrozná nuda. Kdybych celý život nejezdil na kole tak už bych se na to asi vybodnul. Jenže ono to kolo stále táhne k nasednutí:-)
To spíš pro manželku, je občas nějak líná. Na druhou stranu stále dokáže ujet opakovaně den za dnem 80km, takže to snad ještě nějakou dobu vydrží. Zatím mi na bastlení při zaměstnání stačí ta čtyři kola ve sklepě.
A to já tím, že nejsem řidič se občas docela rád nechám svým elektrolehoušem vozit. Kdybych měl řidičák, vezmu třeba motorku a jedu se projet. Takhle to vyřeším elektrokolem.
To je fakt. Nuda to přestává být až s vyšší rychlosti. Ale to se pak musí spíš na silnici.
Vyšší rychlost mně nic neříká, nuda je to protože chybí radost z pohybu (šlapání).
S tím hodnocením kapacity bych byl opatrnej,pokud jsi nepoužil konstantní zdroj vybíjecího proudu,tak při poklesu napětí článků šel dolů i proud,takže ta kapacita bude tak poloviční.
To je asi samozřejmé, proto se píše o vybíjení určitým proudem a ne třeba odporem.
V praxi vyhověla samotná halogenová žárovka bez dodatečné regulace tranzistorem. Proud si z principu dobře stabilizuje sama a z nevelkého rozdílu mezi začátkem a koncem byl brán průměr.
Dnes se v Česku se rozběhla výroba revolučních baterií HE3DA .
Zatím to nevypadá jako baterie pro cyklisty ale časem kdo ví.
http://www.hybrid.cz/v-cesku-se-rozbehla-vyroba...
Mam odpoved, ze nejmensi clanek je 4V a 1kWh, coz pro elektrokola skoro nehodi:(
Tritiová baterie
Ukrajinský vědec vyvinul baterii, která nabije "mobil" až na 12 let!
Více zde: http://extrastory.cz/ukrajinsky-vedec-vyvinul...
Tak proč ne, fungovat to teoreticky může, nukleární články na bázi zářičů beta nejsou žádná novinka. To, že v tom textu pletou dohromady hrušky s jabkama (beta články s fúzními reaktory), je něco jiného.
O dnešních telefonech se říká, že vysílají škodlivé záření. Dovedete si představit tu mediální paniku, kdyby díky radioaktivním bateriím začaly zářit doopravdy? :-)
Spoluvynálezce li-ion baterie ohlásil objev nového typu výkonnější baterie.
http://www.hybrid.cz/spoluvynalezce-li-ion...
jde to někde venku koupit levněji?
https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1...
nebo u nás, díky.
https://hobbyking.com/en_us/multistar-high...
https://hobbyking.com/en_us/multistar-high...
https://hobbyking.com/en_us/lipo.html
to jsou články bez obalu nebo jak tomu mám rozumět? sorry za možná blbou otázku, díky
Bugr poptava na Li-ion, jste doporucil Li-po... Trochu mimo:)
Šlo by použít tyto:
https://www.alibaba.com/product-detail/20Ah...
Taky mě zaujaly tyto:
https://www.alibaba.com/product-detail/lipo...
a
https://www.alibaba.com/product-detail/20000mah...
(minimálně 10 ks)
ale oba typy mají asi malý vybíjecí proud ...
a
https://www.alibaba.com/product-detail/High...
(minimálně 5 ks)
Můžete mi to okomentovat?
Děkuji
Vilém
Neriskoval bych nákup z thoto zdroje, není jisté co vlastně prodávají.
Stavět aku z jednotlivých čl. je jen pro velmi zkušeného bastlíře.
To už je lepší objednat z HK i když to pak půjde z číny. Cenově se to stále vyplatí.
Ale je to jen na tobě:-)