2 měsíce zpátky jsem na křižovatce poměřil síly s protijedoucím autem. Kolo dopadlo trochu hůř než já, ale už mám nového cesťáka, ovšem s kotoučemi. Nikdy jsem tyhle brzdy neměl, tak by mě zajímal názor zkušených co mohu očekávat jak asi moc se mi tahle inovace prodraží (nebo naopak jestli ušetřím) oproti véčkám.
Hlavně co mě zajímá je srovnání životnosti destiček versus špalky, a také životnost kotouče versus ráfky.
Zatím spokojenost – brzdí to skvěle, nemusím pucovat ráfky po každém průjezdu bahnem, ale co hlavně – nepodřezávám si větev pod zadkem. :-)
Ad životnost kotoučů: na MTB "jednici" mám cca 18 tisíc km, vč. "pár" :) závodních, dost často sračky, sračky, sračky, párkrát jsem za víkend zrušil (sjel) nové destičky, kotouče jsou furt původní. Pravda, trošku už na nich nepatrný úbytek hmoty vidět je, ale ten je v "mikrometrech".
Životnost desek je jen o tom, kudy a hlavně v čem jezdíš. Jak jsem psal "vejš", na bajku jsem schopen sjet desky i za jeden víkend (a k tomu "zrušit" i řetěz). Stačí tedy nebrzdit a nejezdit v bahně a i desky ti vydrží hodně dlouho... ;-)
Když jsem loni řešil potřebu nějakého cesťáka (cyklokrosku) na cestu k moři do Itálie a zpět, tak nemít nějaké komponenty z "dřívějška", tak jdu rozhodně a jednoznačně do kotoučů.
Jasné, to chápu, já chtěl ale spíš relativní srovnání životnosti špalků versus destiček při zachování přibližně stejných provozních podmínek. Zkušenost někoho kdo přezul z véček na kotouče a dál jezdí pořád stejně (jedno jestli je to bahňák nebo asfaltový výletník). Vydrží destička stejně dlouho jako špalík? Vydrží polovinu, vydrží 2x tolik? Jen řádové srovnání, pro hrubou představu co mohu očekávat.
Očekávej, že za normálních podmínek desky vydrží hodně a hodně dlouho. Porovnat to fakt nejde, protože pokaždé je to trochu jiné. V zásadě ale desky rychleji než gumky nemizí. A i kdybys potkal často hnusné podmínky, plusem je, že nezlikviduješ ráfek. V nejhorším vyměníš kotouč a desky, jedeš dál. Ale tohle tě hned tak nepotká. I na horácovi, který dostává nesrovnatelně víc za uši než trek, mám kotouč furt netknutý.
No ono toho ráfku taky nějak neubývá to spíše ta hmota na špalkách.
Ráfek mám více jak 10let bez známek opotřebení, kvalitní špalky pojedu už 4 sezonu.
A to můj stroj dostává při mé váze dost zahulit při brzdění:-)
Ráfek ma najeto více jak 60000km a špalky zhruba 12000km.
Jo jden čas jsem zkoušel i kotouče ale praskaly mně špice tak jsem se vrátil na Večka:-)
Nepátral jsi po tom, proč ti praskaly špice?
Je sice pravda, že mám 20"kola, což má určitě taky vliv, ale na brzděných kolech mi zatím neprasklo nic. Na hnacím zadním mi praskaly dráty jen když jsem nevhodně použil pomocný motor (dráty byly nerezové i v brzděných kolech). Nerezové dráty jsem vyměnil za obyčejné bláto a hlavně si dávám bachy na použití motoru a mám klid nepraskají.
Brzdný efekt probíhá přes střed a šlice na plášť a při mé váze to i kvalitní špice nevydržely. S motorem (středovým) není problém.
Když byla váha kola, jezdce a bateií s brašnama skoro 180kg tak se není co divit:-)
Z Večkama neprdla ještě ani jedna.
60000km bez známek opotřebení na ráfek s V brzdami mi přijde minimálně 2x, ale spíš ještě vícekrát předimensované. Buď máš ocelový ráfek, nebo nebrzdíš, nebo jezdíš pouze po hladkém čistém asfaltu, nebo se pleteš. Na horáku to rozhodně odchází mnohem rychleji.
Ne nepletu se, mám to evidováné včetně veškerých nákupů a oprav na kole.
Brzdím a to dost, na elektrokole ani jinak nelze.
Ráfek je kapku lepší než obyčejný, zdvojený a zesílený, materiál rozhodně není ocel.
Ano zhruba už 3 roky jezdím většinou už jen asfalt na terén nemám "nohy":-)
Já jsem teda taky nikdy neměnil kola z důvodů opotřebení ráfku, pouze špalky.
Nezdá se to, ale ubejvaj a stěny jsou tenčí a tenčí.
Některé fajnovější ráfky mají indikační drážku (teď ji mám na ráfkách Mavic), jsou i takové ráfky, které mají uvnitř v dutině barvivo. A po prohoblování k indikační dutině, začnou "krvácet" a indikují potřebu výměny.
Tu indikační drážku uprostřed brzdové plochy je dobré sledovat, nebo alespoň jednou za rok přeměřit šuplérou, kolik materiálu na tom ráfku zbývá. Když se ráfek vyboulí, jak to ukazuje CykloPoustevník, tak se dá uvolnit čelist a dojet. Já jsem také centroval takové jedno kolo ze stavu, kdy neprošlo vůbec vidlicí. Dlouhým brzděním se skoro probroušený ráfek zahřál a úplně zkroutil. Když doma kolega ráfek přeřízl, tak naměřil stěnu asi 0,2mm, nebo nějaké takové podobné hrozné číslo.
Ještě mu to neprasklo, ale nezvládlo to zahřátí a změknutí materiálu při dlouhém brzdění.
Mám tam indikační body. Na těch starších byla drážka a byla furt v pohodě. Ale pravdou je, že v blátivých podmínkách během roku nejezdím, jen občas na podzim, nebo v zimním období.
No já už ráfků probrzdil pěknou hromádku, asi holt moc brzdím :-). Žádný nevydržel víc než nějakých 20.000km, a o špalcích které by vydržely 12.000km bych si mohl nechat jen zdát.
http://cyklopoustevnik.rajce.idnes.cz/On_the...
http://cyklopoustevnik.rajce.idnes.cz/2015_-...
Používám tyto špalky
http://www.dookie.cz/brzdove-spalky-mtb-kool...
Nikdy jsem nedopustil aby byly zasrané blátem, pokud se tak stalo ihned jsem čistil.
I špalky vyžaduji péči:-)
Špalky máš normální kvalitní. Pokud jezdíš po asfaltu a kontroluješ a odstraňuješ zablácení špalků, tak ten ráfek asi opravdu výrazně šetříš. Ale ne vždy je to možné, občas se jede pěknou mokrou brusnou pastou a nedá se nic jiného dělat, než pokračovat. Pak se dá ten ráfek probrousit velice rychle.
To mi povídej, já s oblibou uhýbám na off-road kde to jen jde, a to neustálé pucování ráfků a špalků byla vždy vážně nesmírná zábava :-(. Opucuju, popojedu 200m a mohu začít znovu. Kolo jsem nikdy nemyl, ale ráfky a špalky hlídal pořád.
Tak potom už nemáš vůbec o čem přemýšlet. A neboj, případné vyšší náklady (pokud by jen teoreticky byly), budou nepatrné a rozhodně tě neohrozí. A větší klid a bezpečnost za to určitě stojí.
A zejména to lehké, citlivé a přitom účinné brzdění. Také jsem si toho letos nově užíval. Nemohl jsem se nabažit, lepší brzdy konečně funkční vidle... Jen jsem to střídal s Favoritem s čelisťovými brzdami a to byl vždy docela šok. Velká čelisťová brzda a krátké páky => nutnost použití velké síly pro účinné brzdění.
Přesně jako na tom druhém obrázku se mi taky asi 2x stalo. Teď mám vzadu mech. kotoučovku a vpředu véčko. Kotoučovka se však musí často přitahovat, destičky měním asi po 4 tisících.
Prosímtě co tam máš za špalky, z dubu?:-). Já za sezónu měním min. 2x-3x.
Mi Koolstopy taky vydrží několik sezon.
Otázka je, co si kdo představuje pod pojmem vydrží. Já třeba měním špalky, když jsou cca z půlky opotřebovaný. Postupným opotřebováním se snižuje jejich účinnost, tak radši zavčas měním za nový.
Nevýhoda klasických Véček, u kterých se špalky sbrušují zešikma. Na paralelo je úplně běžně dojíždím až do tenkých šlupiček bez změny vlastností. Furt šlajfujou celou plochou na stejném místě.
To ani ne, během jejich životnosti je několikrát přenastavuju, aby dosedaly na ráfek správně. Jde spíš o to, že s úbytkem špalku je směs tvrdší a ubývá i "vzorek."
Na blbě sjeté špalky hodně pomáhá nožem je trochu srovnat. Při zimní údržbě je na to ta pravá chvíle.
Tak z toho by mi hráblo. Furt se s tím mrmlat, pokaždé jinak... Kvůli tomu jsem sáhnul po těch paralelo a mám klid. Jen v botkách jednou za čas vyměním gumky, štelování pobere šroub.
To je otázka pár minut a dělám to jednou za čas.
jj, já to dobře pamatuju, když já už měl nějaký čas paralelo a brácha ještě normální. Dvojnásobná spotřeba zešikma sjetých gumek a štelování nebo brzdění pod ráfek...
Dneska už by byla jasnou volbou kotoučovka z více důvodů. Ale hezká hračka jsou taky ráfkové hydry.
Nastavoval jsem nové špalíky trochu zešikma a jak se sjížděly, byly čím dál víc rovně.
Až jak nestačilo štelování na páčce, přehodily se nižší a vyšší podložky, aby byly špalíky zas blíž k sobě a tohle seřízení už vyšlo do konce.
Tak nějak to bylo, jsem rád, že už na tom moc nejezdím, ale teď zas to štelování vůle mechanických kotoučovek prakticky před každou jízdou...
na favoritovi s brzdami centrik jsem měnil gumičky 1x - 2x ročně - náklady celkem asi 100,-
nájezd 6 - 8 tisíc km
teď na mé "cyklokrosce" mi na předních BB7 vydrží destičky cca 6000 km, na zadních BB5 3 - 5 tisíc, podle značky. teď mám momentálně destičky od Force a zdá se, že drží velmi dobře :)
co do nákladů mě vychází kotoučovky podstatně hůř, ale zas to líp brzdí :-)
Můžu jenom potvrdit, že záleží nejvíc na podmínkách, nejrychleji vše odchází za mokra. V průměru mi vydrží destičky stejně jako kdysi špalíky, několik tisíc km, možná i přes deset.
Nemění se tak často, aby stálo za to se tím nějak zvlášť zabývat, jaképak jsou to náklady.
Pár stovek ve vlhku a dešti ale dokáže ubrat destičkám tolik života, třeba i na silnici, že radši vozím náhradní.
Kotouče se opotřebovávají daleko míň než ráfky, zvlášť když špalíky jsem nikdy zvlášť nečistil.
Ale teď další otázka: Když se ráfek neobrušuje a vypadá pořád stejně, kdy a proč jej teda měnit?
Preventivně jsem měnil ráfky nakonec asi stejně, jako kdyby tam byly véčka - něco přes 50 tisíc km, přišlo mi, že už toho mají hodně za sebou.
Pokud nejsou nějak poškozené, pomlácené, prasklé a výplet je našponovaný a v pořádku, neměl by snad být problém a důvod měnit.
Do ráfku předního kola sis nechal kotoučovou nábu zaplést nebo jsi kolo někde koupil hotové?
(ať hledám, jak hledám, prodejce 28" zapletených kol s kotoučovou nábou nenalézám)
To je otázka na mne ? Já mám trekový kola s Véčkama. Koukal bych při výměně kol po kotoučích, kdybychom neměli oba dobrý a poměrně nový paralelogramový Véčka.
Mám na krosu (Pell´s Crono Zero) "V", nemůžu si stěžovat.
Získal jsem ale rám Pell´s Crono Absolut, tak ho strojím a chtěl bych k němu kotouče.
Měl jsem dojem, že je vozíš
Kola 29", ale pozor jakou potřebuješ osu. Dnes se už hodně používá pevná.
No právě, schytalo to už hodně lavórů v asfaltu a každý drát byl napnutý jinak, aby to bylo rovné. Když byly kola poprvé na dotažení a přecentrování v servisu, tak už tenkrát to šlo prý špatně a že bude brzo potřeba výměna. Ale udělali to dobře.
Od té doby uplynulo aspoň 30 tisíc km, až vpředu praskla špice.
Je na čase pustit se do toho příště sám, jako nakonec do všeho.
Nový přední ráfek posunuli 2 mm bokem.
Vidlice je už třetí ("tím" to není), vždycky bylo kolo uprostřed, tak není důvod, aby nebylo dál. Doufám, že při kontrole po zajetí to spraví a nebudu tam muset nosit nějakou vidlici.
Měřím to šuplerou (posuvné měřítko) přes kousek špajchle (dá se použít jakýkoliv váleček, třeba kousek svařovacího drátu). Ten pomocný váleček dávám do vnitřní strany ráfku a přes ten změřím tloušťku stěny ráfku. A pak od získané hodnoty odečtu naměřenou hodnotu průměru pomocného válečku a získám skutečnou hodnotu tloušťky stěny ráfku. Pokud je menší než hodnota udávaná výrobcem jako mezní, tak je ráfek zralý na výměnu. Anebo jak řekli již mí předřečníci je tam indikační barvivo anebo ryska. Po objevení indikačního barviva nebo po zneviditelnění rysky je taktéž ráfek zralý na výměnu.
Můj problém je ten že já dobrovolně nikdy nic funkčního nevyhodím, dokud to ono samo definitivně nedoslouží, jedno co to je. V případě špalků není těžké vozit X kusů rezervních, ale tahat s sebou na 4 měsíce někam do Pyrenejí preventivně 2 náhradní kola (přední + zadní)?
První ráfek dosloužil ve Švýcarech uprostřed 3-měsíčního výletu po Alpách v r.1999 – tehdy coby ještě studenta otáčejícího každou korunu mě to pěkně zamávalo s cestovním rozpočtem :-). O rok později stejná situace při návratu z Maďar. K tomu ale naštěstí došlo až v Rakousích poblíž našich hranic, a nějak se mi podařilo těch zbývajících pár stovek kilometrů dorazit na tom rozšklebujícím se ráfku, akorát jsem vyřadit jednu brzdu.
Další roky už jsem preventivně před delšími letními výrazy přezouval na fungl nové obutí. Ale i tak – 11 roků zpátky, půlroční výlet po Evropě, převážně hory, průsmyky, spousty kamenitých kamzičích stezek, spousty marastu na cestách, spousty brždění – na jaře před vyjížďkou nové ráfky, a stejně jsem musel během cesty zadní kolo měnit. Celé zapletené nebylo v té oblasti k sehnání, jen ráfek, a ten jsem pak v lese na pařezu půl dne vyplétal. Ale vydrželo to a dojel jsem :-).
Naposledy letos ve Skotsku – krátký výlet jen na 3 týdny. Chtěl jsem věřit že to ten sjetý ráfek ještě těch pár dnů vydrží – nevydržel.
Teď s kotoučema doufám že podobným problémům už je definitivně konec :-).
no ty vole to bych ty vecka zahodil uz davno.
Pokud bys měl ´hluboko do kapsy´, brzdil bys radši ´na pekaře´?
8-)
zase z toho nedělej drama, předělat aspoň přední kolo na kotouč není tak drahé, navíc v kontextu půlročního cestování
Sháním teď zapletené 28" přední kolo na kotouč za cenu do 1 500,- a ono néni a néni (k sehnání) ...
Tady na ostrovech je to spíš naopak – prakticky všechna nová hotová kola co jsem tu za posledních 10 let kupoval měla úchyty na kotouč, i když jsem to nepotřeboval
http://www.amazon.co.uk/Hybrid-Quando-Black...
Jak není, stačí pohledat. Např.
http://www.koloshop.cz/vypletena-kola-mtb-29-...
Přední za 980,-
"Konec dobrý, všechno dobré"
Nějak jsem nepochopil první odstavec.
Problém ´kotoučovky versus véčka´ by měl znít spíš: ´špalky nebo destičky´, ne?
(s destičkami /kotoučovkami/ by nejspíš nebyly probržděné ráfky)
8-)
Pro svoji potřebu bych tvůj způsob měření poněkud upravil - drát (váleček) bych vkládal na brzdnou plochu, tedy zvenku.
Tím bych obešel tvoje ´know-how´ a nemusel bych ti platit za použití tvého (vyzkoušeného) postupu
8-)
tvůj inovativní přístup je jistě revoluční ale jinak nahovno ;-)
Máš jistě pravdu!
Vysvětli prosím neznalému, kterak se čelistí šuplery dostaneš do žlábku vytvořeného špalkem do boku ráfku?
Děkuji
mám-li už žlábek tak neměřím rovnou měním.
Já bych řekl, že jsi se zmýlil v popisu svého měřicího postupu. Píšeš o vnitřní straně ráfku, což není strana s brzdnou plochou. AV ti to s úsměvem opravil a ty se čertíš. Jinak tvůj postup je skvělý a u ráfků bez špionážní drážky je nutné ho používat při měření šuplérou.
záleží jaké máš ráfky.
já tam ten váleček dávám z vnitřní strany , ne z té brzdné. protože obrázek http://www.outdoor-cyklo-sport.cz/images...
nečertím se ale když si to myslíš tvoje věc.
Nojo, ale měříš také vyjetou drážku brzdama v tom ráfku. To bys měl dávat ty podložky z obou stran.
jj našel jsem obrázek
ale možná ještě lepší je tenhle, který spojuje mojo měření s AV návrhem do jednoho
http://www.nakole.cz/images/f/diskuse/ab/l...
Na posuvce jsou nejen čelisti. Podle mne je to o dost rychlejší, jde to i při nasazeném plášti a zcela odpadá výpočetní operace
To je na mě? Otázka zněla jinak, kdy měnit ráfek, když se NEobrušuje.
když se ti ráfek neobrušuje tak proč bys ho měnil? Třeba u kotoučovek se neobrušuje, protože se na něm nebrzdí. Takže jediný důvod proč měnit neobroušený ráfek je podle mne prasklý nebo nabouraný ráfek.
´Časem´ materiál ráfku stárne tvrdne a křehne. Při prohlídce (pohmatu) registruješ praskliny na bocích, deformace ramének, praskliny kolem děr pro niple.
Trpí i vzhled, který není možné zlepšit 8-)
Pak už ti ´to nedá´ a vyměníš ho, ač je funkční
Stejný problém je u helmy ...
A při této prohlídce místy mrkneš na hlinikový rám kola a vyměníš i tento. No a ostatní komponenty už jsou taky opotřebované, tak rovnou nový bicykl.