Zjistil jsem náhodou, že nerez špice na kole jsou magnetické. Větší překvapení bylo, že ne všechny, asi polovina v jednom výpletu.
Záhada se brzo vyjasnila - namíchali mi tam špice dvou různých značek, ať už je to jakkoliv neobvyklé.
Když dávám do sběru nějakou tu rozebranou pračku, myčku a podobně, tak už jsem poučený, že není nerez jako nerez, tu magnetickou nemá cenu třídit a čistit - šupnou to do obyčejného železa za nejnižší cenu.
Což samozřejmě neznamená, že čím dražší kov, tím vhodnější pro špice.
Tak se teda ptám - které jsou lepší, nebo co je v tom za vědu?
Karbonové (kompozit) :-))
Vozím nerezové na obou kolech a za 8 a 6 let jsem neměnil ani jednu špici.
To je ono, tak teď už jenom je zkus nějakým tím magnetem.
Obešel jsem kola, co tu mám po ruce. Zadní 26" výplety na Oceláči i Azubu magnetické, přední 20" výplety nemagnetické. 12" výplet koloběžky nemagnetický. Výplety levných zábradlí nemagnetické. 28" Sapim CX-Ray, co mám na Slonovi, jsou magnetické.
Budu-li soudit podle toho nejlepšího, co tu mám, tak magnetická ocel je ta lepší na špice. Což sedí i tím, co mám na Oceláči. Jestli si to dobře pamatuji, tak tam je vzadu také nějaký obyč Sapim a vepředu špice ze šroubárny Marek.
Vyndej jednu magnetickou a jednu nemagnetickou stejné délky a zvaž je. Potom je v trhačce otestuj na výdrž napětí a délku protažení. Nakonec je na týden ponoř do solného roztoku a posuď stupeň koroze. Pak můžeš posuzovat. :)
Pro dráty si jezdím osobně do šroubárny Marek v Hvězdonicích. Jsou nemagnetické, výplety si dělám sám. Používám systém křížení přes 4 dráty, ráfek R-Panther 622x19 36děr. Délky drátů 295 a 297 mm. Poslední na zadním kole (s kotoučovou brzdou) přes 40tis žádný prasklý drát.
Obrázek je 4 roky starý, kdy jsem si postavil nové kolo.
Ten adapter k pridelani nosice mas samodomo nebo nekde kupovany? Z jak silneho plechu to prosim je? :)
Ten na obrázku je myslím od Sportarzenálu, ale dlouho nevydržel, brzo prasknul (na potvoru zrovna v zahraničí). Tak jsem si vyrobil festovnější z trojky nerezové pásovice. A ten už drží.
díky moc :-)
zkusím se domluvit s kamarádem, že by mi to změřil a v práci vypálil z nějakého silnějšího nerezu :-)
Mistr mě povídá "Zajděte do skladu pro plech, jeřábem si ho naložte a přivezte sem, do dílny!"
Já, co vyučený automontér znám plech maximálně 3 mm tlustý. Takový ve skladě nebyl.
Mistrovi se mě nakonec zželelo a zašel tam se mnou. "Tady je, dyť jsem vám to říkal!"
Na zemi ležel kus kovu 120 mm tlustý o rozměrech 3000 x 1 500 mm
a na cos potřeboval jeřáb? to nezvedneš?
Jeřáb chápu, nechápu co se dá s takovým "plechem" dělat.
Něco hezkýho z něj vypálit ?
Z 12cm tlusté desky? To je tlouštka pancíře pro tank. Netušil jsem, že tank je plechovej :D
Že ty si něco neumíš představut ještě ale neznamená, že se něco takového běžně nedělá.
Fůra strojírenských dílů se běžně vypálí z tlustého plechu a následně se opracuje do požadovaného tvaru.
Jo a jakej jinej je tank, když ne plechovej ? Prkennej ? ;-)
To samozřejmě souhlasím. Jen mne to překvapilo.
A vypálení míníš elektrickým obloukem?
Ne, tohle se běžně řeže plazmou. Tenčí běžně laserem, vodou - nevím jestli i tyhle silné.
Plazmou = obloukem hořícím v plazmové atmosféře odpařované elektrody. Nebo v atmosféře ionizovaného přifukovaného plynu. Nebo nějak úplně jinak? Jen mne to zajímá, tohle jsem nikdy neviděl.
Přesnou technologii neznám, na velkém pálení jsem byl vždycky jen jako zákazník. Menší věci na place kluci pálili velkým hořákem autogenu. Na velkém plechu to bude obdoba, taky tank s plynem a kyslíkem, nebo baterie lahví a plamen.
Aha, takže jde hlavně o oxidaci toho železa, to je to hoření.
Otázkou je, zda v takovémhle výpletu má špice vůbec šanci prasknout. 36 špič, čtyřikrát křížené, to mi přijde jako hodně nerozbitný výplet.
Ze zvědavosti jsem to také vyzkoušel.
Na všech kolech jsou nemagnetické, jen na cyklokrosce je to napůl. U zadního kola jsou dráty u kazety magnetické, na druhé straně ne.
Ale neřeším to - zatím všechny dráty drží. Stejně za chvíli vyhodím celé zadní kolo - budu mít probržděný ráfek.
Poslední zjištění - všude mám jenom DT Swiss nebo H - to budou ty Hvězdonice.
Na obou lehokolech byly striktně H a všechny nemagnetické.
Až na novém zadním výpletu od Azubu jsou pomíchané s magnetickými DT, ale jenom na jedné straně, na druhé jsou ještě všechny H.
Na novém předním od místního servisu jsou už jenom DT.
Na ostatních kolech jsou všechny DT a magnetické, až na jednu polovinu jednoho zadního výpletu u kazety, kde jsou výjimečně nemagnetické a přitom taky DT, zvláštní.
Na stránkách DT Swiss píšou, že používají pouze nerez ocel 18/10 a ta magnetická není.
Asi je u nás k mání nějaká "východní" verze.
Nicméně loni mi praskly dvě H - jedna v ohybu, druhá u závitu.
Takže závěr z toho asi žádný nebude.
Jen aby ti to při jízdě ve směru sever jih neovlivňovalo řízení, když máš půlku výpletu magentickou a druhou půlku nikoliv. Raději v tomto směru nepouštěj řídítka z rukou. :D
Teď koukám, že to je na zadním kole, tak to snad nebude tak citlivé.