Jako malý kluk jsem chtěl být kosmonautem (který kluk tehdy nechtěl?), popelářem (měli velký auto, hodně nadávali a prášili u toho - prostě chlapáci), a tirákem, řidičem kamionu. To proto, že mne lákaly motory a dálky. Moje hodná maminka mi to všechno rozmluvila, jsem přeci hodný Vládík a zjevně…
No to je paráda. Mě tohle překuklení čeká během pár dnů na 99% taky. Momentálně jsem už druhej den nezaměstnanej :-)
Tedy chlapi, až se za váma přířítí nějaké histerické hovado v perleťovém Pažoutu, bude blikat, troubit, a naznačovat ať z tý silnice vypadnete, udělejte to prosím....
Jsem taky jenom člověk, a kamioňáky mám celkem rád, tedy pokud se mi necpou do mýho pruhu. (pozn. můj pruh je ten, ve kterém právě jedu).
Bohužel, většinou se do "mýho" pruhu cpou.
Ten kluk v kamionu, co se rozhodne rychlostí 85 km/h předjíždět svého "pomalého" kolegu co jede rychlostí 82 km/h, vůbec netuší, že to mám napočítaný, že musím držet až k našim hranicím 150 km/h, abych stihnul alespoň jednu Plzeň Pod ledem, ještě než mi hodí hardr přes pípu.
Buďte trochu kámoši :-)
Jinak, Básníku, jsi tvrďák, k tomu není co dodat.
Slibuju, že budu na perleť zvlášť alergickej ;-)
Moje doména je
Německo: A6, A3, A45, A5
Belgie: E40
Francie: A4, A36, A6, A7 a A9
Španělsko: AP7
Těmhle silnicím se pokud možno vyhni!
Co mi zbylo ? Rusko a blízké okolí Liptákova...
Cokoliv na východ od Perly :-)
Jindro, doporučuji si s nějakým kamioňákem promluvit. Já si myslela to samé, než ...
jeden náš dobrý kamarád taky začal jezdit, byl to jeho letitý sen a tak, když byl v rámci reorganizace vyhozen ze své práce, zaplatil si řidičák a ... v tomhle oboru našel práci hned.
Proč asi, to člověk velmi rychle pochopí.
Ono, že řidič tvrdý chleba má, se v té písničce nezpívá nadarmo.
Nemá cenu psát, co vše musí a co nesmí, ani to vše nevím, ale třeba jen takové
- omezovače rychlosti (takže ty si můžeš ploužíc se za ním říci "proč na to k...a nešlápne", ale on buď nemůže, nebo nechce - víš třeba o tom, že kdyby ho zastavila policie, může mu stáhnout data z "černé skříňky" xx dní dozadu a on může dostat pokutu i za to, že před několika týdny někde na dálnici překročil rychlost? Třeba proto že se nechal vyprovokovat a šlápnul na to? Policie vše vidí a ne jen policie, ale třeba jeho šéfové. Prostě on z toho víc než těch 85 nevytáhne, ani nemůže)
- určení přesné doby, kdy musí naložit nebo vyložit zboží (a když ten kámoš přijede třeba jen pár minut po té době, musí tam počkat, třeba do rána a nikoho nezajímá, že má doma rodinu, protože ten skladník má taky rodinu a jak padla, šel domů). Možná těch 85km/h místo 82km/h mu umožní, že ten sklad stihne včas. Já chápu, ty spěcháš na pivo, on třeba ale taky spěchá ... jen víc nemůže (viz. předchozí bod)
- různé zákonem dané pauzy, kdy musíš zastavit i pár kilometrů od cíle a čekat, třeba několik hodin. Jinak velký bratr - podle gps - opět pozná, že jsi nezastavil, když jsi měl apod. a následují sankce
- v podstatě nulová možnost měnit trasu, na spoustě silnic je zákaz vjezdu kamionů - opět velký bratr pozná, že vjel někam, kam nemá
- a další omezení a sankce
Nechci je hájit, taky kolikrát jedu za nějakým, jak jsi psal ty, ale poté co můj muž jel s tím kámošem cca přes měsícem do Maďarska a pak mi to celý převyprávěl, už se na toto koukám jinak.
Jak jsem psala, tebe zdrží od piva, ale jemu může jít o víc.Víc pochopení!
S těmi policajty a kontrolou "černé skříňky" se mi připomněla asi dva roky stará historka, jak nás s linkovým autobusem zastavili policajti a krom téhle škatule dlouze kontrolovali hasičáky a já nevím co ještě a to přes protesty a nadávání lidí co tím autobusem jeli do práce.
Mě Peggy jsou fuk, jejich omezovače, prostě nemá co hledat v "mém" pruhu.
Naši kluci, Němci, Holanďané, Belgičani, se chovají slušně.
Prasí Turci, Bulhaři, Rumuni a veškerý východ.
Nechovají se ohleduplně, ale jako sobecká prasata.
To je pravidlo. Kamioňáků, bývalých, znám spoustu a jsem s nimi kamarád. Větěina matláků jezfila kamion. (pozn. "matlák" je v naší místní terminologii kluk od rozvozu, není to hanlivé ani urážející, jen místní terminus)
Najezdím osobákem po dálnicích Evropy tak 40 000 km ročně, a nejsem profi řidič.
Dříve, než Peggy, začneš slzet nad údělem oněvh, zkus si dát třeba Praha -Bochum, nebo Praha - Paříž v osobáku, který trochu jede.
Je to jako všude, 90 procent jsou slušní fajn kluci, a 10 procent ta prasata. Jenže na dálnici stačí jen jedno prase, a nadělá vlny, brzdící rázy, na desítky kilometrů.
Vím, že Ronda i Básník, protoze jsou chytří a milí lidé, vždy "můj pruh" vyklidí.
Já jsem si jen tak postesknul, protože vím, jak to na té dálnici funguje. Kamiony nenávidíme, z mboha dobrých důvodů.
Pak ti dám vědět, jakou poznávací nálepku mám na zadní sajtně. Abys věděl, že nadáváš na toho pravýho :-))
Ty zlobit nebudeš, nebo si snad Turek? :-)
Jo, kolem Perly projíždím od východu :-)
To i moji finští zaměstnavatelé....
Není východ jako východ, trochu severovýchodně, a jsi v Helsinkách, trochu jihovýchodně a jsi v Bukurešti....
A kdyz to vezmeš rovně - Moskva....
:-)
A když půješ hodně a furt na východ, je tam Los Angeles..
Když na východ, tak vydržet! :-)
Tak Jindro, zkušeností máš dost, mohl bys vědět, že prasata jsou i mezi řidiči osobních vozů ...
Já nad nikým neslzím, ale co se ti stane, když tě pár vteřinek zdrží? Nic. Předjedeš ho, šlápneš na to, a své zpoždění hravě doženeš. Možná tě to trochu vytrhne z letargie, probere, buď rád, aspoň neusneš. Nevím proč by měl někdo vyklízet "můj" pruh. Právo předjet má každý. Ne jen ten, kdo jede 150 km/hod a ročně najezdí 40 tisíc.
Já zase nemám ráda motorkáře. Třeba proto, že jezdí zase "moc rychle" a z dalších důvodů. Kamioňáci jsou mi ukradení, dělají svou práci. Spíš kroutím hlavou nad tím, kolik jich je a proč se třeba nevozí víc vlakem.
Peggy to je věčný boj, zejména na té A3 a A6.
Ono není pravda, že právo má předjed každý, v úsecích, kde jsou jen dva pruhy, se kamiony předjíždět nesmí.
Ale nic s tím nenadělám, je to přesně jak ty říkáš, většina fajn a rozumnejch kluků, ale těch pár blbců dokáže na silnici nadělat paseku.
Našel jsem jedinný způsob jak projet ty "blbé" úseky. Po půlnoci kamionů ubývá, drží ty pauzy, a tak mezi 2 a 4 ranní jich na silnici už je opravdu jen pár. Naopak v 5 se rozjedou úplně všichni. Tak se snažím vyjet tak, abych ty dvoupruhové úseky projel v době, kdy si dávají pauzu.
Nebo svátky a neděle, ale to zase od jara přibyvá jiný fenomén, Holanďani s karavany.....
Taky kapitola sama pro sebe.
"v úsecích, kde jsou jen dva pruhy, se kamiony předjíždět nesmí" - zkus si to radši ještě ověřit, ať se nerozčiluješ zbytečně ;-)
:) Jindra má specielní výklad českých Pravidel silničního provozu. Řekl bych, že je zralý na nějaký refresh. Například by se mohl jednou zůčastnit povinného školení řidičů referentů, které by měl pravidelně ve své firmě pro zaměstnance (má li nějaké) pořádat.
Já tyhle kursy pravidelně a rád absolvuji, přináší mi to právě to bezpracné obnovení znalostí a všech změn v pravidlech. Samozřejmě to nepostihuje jiné zákony než ty české.
Tomuhle vopruzu jsem se úspěšně vyhejbal celejch dvacet let tím, že jsme hnedle na začátku udělali z řidiče-zásobovače zásobovače-řidiče. Byrokratům a bezpečákům to kupodivu stačilo :-)
Podobná školení jsou naprosto k ničemu, je to jen ztráta času a značná škoda pro zaměstnavatele.
Školení by měla smysl pouze tehdy pokud by se dělala poctivě a celých 6 hodin se věnovalo pravidlům a novinkám v předpisech a na samý závěr by se dělalo přezkoušení z pravidel s tím, že kdo neudělá ani opravný test, tak na půl roku přijde o řidičák.
Pak by to mělo význam, jinak ne.
Samozřejmě je to stejně jako se všemi ostatními kursy. Dá se to jen formálně vyposlechnout, nebo se to dá využít. Tohle je známé každému absolventu základní školy. Kdo se nechce učit, tomu žádný kurs, škola či jiná nalejvárna nepomůže. Pokud je celé osazenstvo kursu včetně lektora přesvědčené o jeho zbytečnosti, tak je snad nejlépe jen vytvořit ta potvrzení účasti.
Úspěšnost a smysl jakéhokoliv školení je zajištěná jen pokud je ukončená přezkoušením s nějakým citelným postihem.
Jenže problém je v tom, že na žádné školení jak je život dlouhý nemusí ti co se neživí jako řidiči a nejsou vedeni jako referenti. A ti by měli alespoň jednou za 10 let při výměně řidičáku absolvovat školení a přezkoušení.
Byl jsem mezi svátkama na školení řidičů, které platila naše firma. Napřed člověk z dafu o nových autech, co nás čeká, a odpovědi a naše dotazy k těm současným. Uměl, bylo znát že ví. A něco o předvídavosti a nákladech na jízdu, co řidič má v moci ovlivnit. Potom školitel - můj učitel autoškoly (PAN učitel). O nových značkách, rychlostech a přeznačení silnic na dálnice. K tomu dobrý oběd od firmy, kafe, kola. Pokračování v hospodě s pivkem, tatarákem a topinkama, ale zůstal jsem u kafe protože jsem řídil. Ale mohl jsem zůstat, popít a přespat (na náklady firmy). Něco jsem se dozvěděl, promluvil s dispečerem, vedením i majitelem osobně, seděli s náma. Pohoda, jsem spokojenej. Tak proběhlo školení řidičů u nás.
Klasika, standard :-)
Ten kdo se živí volantem, ten by už ve vlastním zájmu měl sledovat kde co je nového a vnímat všechny změny. Školení by mělo jen zdůraznit to zásadní a upozornit na to co je důležité mohlo by se přehlédnout ve změti různých jiných předpisů.
Velký problém je u těch ostatních, ke kterým se změny v pravidlech dostávají s velkým zpožděním a ještě zpravidla nepřesně a někdy i docela zkresleně.
S tím by něco měli dělat.
Neodporuješ si tak trochu sám sobě? Vždyť právě pro ty poloprofesionální řidiče ta školení jsou. To je ta příležitost, jak se lehce dostat k aktuálním změnám a obnovit staré znalosti. To, že s z toho leckde dělá fraška je jen škodou těch lidí.
Ani trochu, jen navazuju na předchozí co jsem psal
http://www.nakole.cz/diskuse/20342-jak-basnikum...
Nepíšu o těch co se volantem živí a ti co ho potřebuji v zaměstnání při řízení služebních aut, ale o těch mnoha tisících, kterých se nějaké školení netýká.
Já reaguji na příspěvek o dva výše, než je tvá citace kde píšeš:
"Podobná školení jsou naprosto k ničemu, je to jen ztráta času a značná škoda pro zaměstnavatele."
Týká se to školení příležitostných řidičů firemních vozů se zkušeností a praxí neprofesionála. Takového toho řidiče, co udělal řidičák před 15 a více lety a o pravidlech už má jen jakési dojmy. Mimochodem tato školení jsou často zakončena písemným testem, většinou zfixlovaným.
Ale také jsem psal, že jsou k ničemu pokud se nedělají poctivě a nejsou zakončena s přezkoušením znalostí s hrozbou finanční ztráty, pokud to neudělá.
Navíc, školit jen profi řidiče je tak trochu nesmysl.
Jsou to dobrý prachy, pro ty firmy, které se tím školením zabývají, a to je celé.
Profíci jezdí dobře, nškteří jsou drzejší, nacpou se ti klidně před čumák, ale mají to celkem spočítaný, neohrozí tě.
Problémy dělají právě ti "sváteční" jezdci v pomyslných "kloboucích". Ti by možná u theoretických testů prošli na výbornou, ale jak nejsou vyježdění, nemají jistotu, postřeh, ani neumí předvídat, spíše zápasí se strojem.
Při přesednutí do neznámého vozu ten pocit každá z nás zažije, na chvilku. Jinde řazení, jina zabírá spojka, brzdy jsou jinak citlivé, blinkry jinde, stěrače taky, než se se strojem plně zžiješ, trvá to pár kilometrů.
No a tenhle pocit za volantem mají ti "sváteční" furt.
Praxi nelze nahradit nějakým theoretickým školením nebo "školou smyku" v té jejich školící škodovce. Naučit se zvládat smyk je asi fajn, ale lepší je naučit se jezdit tak, abych se do smyku nedostal.
No a samostatnou kapitolou jsou mladí rafani, co si myslí, že "to už mají pevně v ruce". Ze statistik se zdá, že tihle jsou na životě nejohroženějším druhem.
Národ nebude lépe plavat, když budeme pravidelně zkoušet plavčíky z theorie....
To máš jistě pravdu. Dokonce i ta vyježděnost za pár let zmizí. Dříve jsem jezdil služebně poměrně hodně, nyní už jezdím hlavně na kole a v tom autě je to velice znát. Ale moc si vzpomínám, jak jsem se při tom prvním školení a přezkoušení vylekal, co všechno jsem už zapomněl. Myslím, že znalost aktuálních předpisů by mnohým k té vyježděnosti také prospěla.
Předpisy fungují pouze tehdy, pokud je znají a dodržují všichni.
Vyškolit menší část řidičské populace stav věcí zlepšít nemůže ani náhodou.
A další věcí je, že ty předpisy musí být jednoduše pochopitelné, srozumitelné a jednoznačné.
Každá jejich změna se má pak masově tlačit do hlav lidí podobnou intenzitou, jako jsou pořádané volební kampaně.
Brahmo, přece nejde o to, někoho stíhat a trestat, ale o to, aby na silnicích bylo co nejméně, nejlépe žádné, nehody.
Máme-li na to, aby kdejaká stbácká tlama se na nás co dva roky ksichtila z plakátů na všech nárožích, ze všech periodik a otravovala ná v televizi, měli bychom mít i na to, uspořádat před jakokoukiliv změnou dopravích předpisů podobnou kampaň.
Chceme jako cyklisté zprovoznit pro kola jednosměrky v opačném směru? Inu, proč ne, funguje to leckde.
Nepočítejme ovšem s tím, že se každý kdo má papíry bude aktivně o změnu přepisů zajímat.
Takkové změně, aby nás někdo někdy nezabil, musí předcházet mediální masáž.
Zatím jak jsem nedávno viděl někde v bedně je to tak, že bodový systém se zpřísňuje, pokuty stoupají do, pro normální smrtelníky, likvidačních částek, pořád přitvrzujeme, a nehodovost přímo úměrně té tvrdosti zákonů stoupá, místo aby klesala.
Takže něco tu je špatně. Něco nefunguje.
Ale jistě, osvěta o změnách pravidel by se měla provádět. Jen to vykládání pravidel pomocí bilboardů jaksi nejde. O povinném proškolení řidičů poloprofesionálů jsi se zde dozvěděl spoustu informací, nejčastěji ty, že je to naprosto k ničemu, ztráta času a peněz. Tak mi sděl, jak by takové školení mělo vypadat pro celou řidičskou populaci? Pozveš každého řidiče povinně jednou za 5 let do autoškoly na doškolení a přezkoušení? Vždyť zrovna tohle je jeden chápaných nejhorších postihů při vybodování.
A proč by to přezkoušení nemohlo být jedenou za 10 let při výměně řidičáku. To by bohatě stačilo. Podá si žádost o nový řidičák, a než mu ho udělají, tak v pohodě stihne přezkoušení i s případnou opravou. A dokud neudělá, nová nedostane.
Žádný problém a téměř by to nic nestálo.
Já si myslím, že zkoušet nikoho netřeba.
Vysvětluji ti, že naučit se pravidla nazpaměť, neznamená, naučit se řídit, předvídat, jezdit bezpečně, a znalost a přezkoušení, vůbec neznamená, že ta pravidla, která bude onen řidič perfektně ovládat, bude také dodržovat.
Příčiny nehod jsou furt stejné, a neznalost pravidel se ve statistikách jako příčina snad ani nevyskztuje.
Nejčastější je snad "nevěnování se plně řízení" a "nepřizpůsobení jízdy stavu atd..." ale nevím, jestli si to pamatuji přesně, tak mě nechytej za slovíčko.
"Nedání přednosti v jízdě" tam taky figuruje, ale to že někdo nedal přednost, neznamená, že nevěděl, že jí má dát. Prostě jen třeba přehlédl značku.
Přehlédnutí, lidskou chybu, žádným školením neodstraníš.
Vídám to na silnici pořád, pořád se mi nějaký pazdrát lepí na zadek, ve staré plechovce, a kdybych na to musel rychle šlápnout, mám ho v kufru, protože ten můj vehikl brzdí asi líp než nějaká popelnice. Pořád taky vidíš někoho s telefonem u ucha. A víé že se to nesmí, jen na to peče.
Tak mi kurnik řekni, jaké školení mu v tom zabrání?
Jenže ty pořád nechápeš, že kromě toho umět točit volantem je také nutná slušná znalost předpisů, kdy a kam můžu jet, a hlavně co se nesmí. A to se z běžné jízdy rozhodně nikdo nenaučí.
A při přezkoušení je jistota, že se eliminují alespoň ti co pravidla neznají nebo dokonce nejsou schopni se je naučit.
Další eliminace je vybodování za přestupky, a bohužel ta poslední eliminace je při dopravních nehodách, v lepším případě jen při havárii.
Samozřejmě, že je potřeba včasné upozorňování na změny v pravidlech a problémové části zákona a možná by byla potřeba i určitá masáž, jenomže bez toho přezkoušení nikdy nezjistíš, jestli to lidi pobrali nebo ne.
Můžeš někomu něco vykládat stokrát a houby to je platné, protože mu to je jedno a bez přezkoušení s hrozbou ztráty řidičáku se to nenaučí.
Jedině hrozba ztráty řidičáku přiměje lidi se naučit platná pravidla. Zbytek se už musí učit sami nebo si najmout učitele, když jim běžná praxe nestačí a přesto chtějí jezdit.
Negativní motivace nefunguje, Lelku.
To by si měla uvědomit i policie.
Chceš zkoušet celý národ?
Proč je jedenkrát za 10 let?
Tonebude fungovat. Propočítej si, to. Šacuji to tak, že 60 procent v každém okam
žiku bude nepřezkoušenych z právě platných předpisů.
Tak zahustíme, budem zkoušet celý národ každý rok.
I kdyby tohle se povedlo prosadit, nebude to fungovat. Represe je účinná jen na jistou část populace, a ta druhá část, ta nebezpečná, na ní peče.
Příkladem budiž debata o trestu smrti.
Je prokázáno, že množství hrdelních zločinů je stejné v zemích kde absolutní trest je aplikován, jako v zemích, kde aplikován není.
Vím, že je to příměr trochu nepřiměřený, jen tím chci upozornit na to, že represivní působení, strach z trestu, to vše má své hranice.
A znovu opakuji, je nevyvratitelně statisticky doložené, že se vzrůstající represí, drakonickými tresty, zavedenými v posledních letech, se nehodovost vůbec nesnížila, naopak.
Prostě negativní motivace nefunguje.
(Bara muže hlásat, že to mám vyčtené, z managorských příruček. Nemám. Ví, to, a nárůst represe v dopravě, doprovázený nárustem nehodovosti, to dokládá).
Teď mě napadlo, aby to zase někdo nepřekroutil, neříkám, čím více pokut, zákazů řízení a tak, tím více nehod. Statistika to naznačuje, ale tenhle výklad by byl hloupý.
Prostě výklad je jen jeden. Represe dosáhla maxima účinku, a její stupňování, nic nepřinese.
Mezi represi zařazuji i nápad na povinné přezkušování v intervalech xx let.
Po řadu let nehodovost klesala a dost výrazně. Teprve loňská po mnoha letech nepatrně vzrostla. Z toho nejde vyvozovat vůbec nic a už vůbec ne vliv nějaké zvyšující represe. Protože ta se nijak v vloni a ani předloni nezvyšovala.
Pokud bude nehodovost stoupat i letos a další rok, tak teprv potom bude možné říct, že něco má negativní vliv, ale represe, resp. vyšší postihování páchaných přestupků to rozhodně není.
Ale přijít o oprávnění kvůli aktuální neznalosti zákona přece není represe a trest ! Je to jen konstatování momentální neschopnosti jedince. Něco jako dočasná zdravotní indispozice. Tuhle je ale dotyčný svým zájmem a přičiněním ovlivnit a ztrátě oprávnění předejít. A po dostudování se zase oprávnění obnoví.
Stačí se jen minimálně zajímat o pravidla provozu a změny a ztráta oprávnění nehrozí ani náhodou.
Blbě jsem to napsal, ne nehodovost, ale počty mrtvých a těžce zraněných. Počty nehod různě kolísají a nikdo neví pořádně proč je jednou víc, jednou míň. Nikdo to neumí pořádně vysvětlit, je tam plno vlivů.
Lelku, upozornil jsem na to, že netvrdím, že za tu rostoucí nehodovost může represe, jen tvrdím, že už nic nepřináší a nezlepší, tedy mám na mysli zvyšování sankcí.
Naopak, výsledky by přineslo (pravděpodobně) důslednější dohledávání a stíhání některých přestupků, třeba ten mobil u ucha, co je u nás, oproti jiným zemím co znám, velmi rozšířený zlozvyk.
A ať mi nikdo netvrdí, že jde o neznalost.
No... vzhledem k tomu, jak se rapidně mění chování mnohých českých řidičů po přejetí hranic na "západ" (a naopak často mění i chování toho západního řidiče po přejetí k nám) bych tu represi tak neúčelně neviděla...
Osobně jsem zažil rozhovor: Proč nejezdíš do Děčína z Dolní Poustevny přes Bad Schandau, když je to kratší?
No protože po cestě jsou vesnice a v Schandau je dokonce u lázní třicítka.
No dobře, ale přes Českou Kamenici je to taky samá vesnice. Nojo, ale tam na to omezení rychlosti seru.
Jindro:
1. pořád argumentuješ rostoucí nehodovostí, což je první chyba. Nic nenasvědčuje tomu, že nehodovost roste (pouze jeden rok jednorázově meziročně vzrostla, při současném trendu celkového dlouhodobého poklesu)
2. neznalost zákonů neomlouvá
3. znalost zákonů a jejich nerespektování neomlouvá už vůbec. Takže nikdo nezkoumá, zda dotyčný mobilující ten zákaz zná nebo nezná. Stejně tak nikdo nezkoumá, zda řidič pil před jízdou proto, že zákaz nerespektoval nebo proto, že zákaz neznal (vysoce pravděpodobně zákaz zná, ale nerespektuje, což v konečném důsledku vychází nastejno). Na takového řidiče nic jiného než represe nepomůže:-))
Jsou tu dvě
1) Není potřeba udělovat likvidační pokuty, není potřeba zvyšovat sankce a zpřísňovat tresty. Je potřeba stávající a známá pravidla účinně vymáhat.
2) Není třeba školit a přezkušovat, protože jak říká Petr, všichni vědí, jaká je omezená rychlost v obci, ale pečou na to. Školení nebo přezkoušení tedy nepomůže. Ponmůže jen důsledná kontrola.
Jindra:
Takže ty svým posledním příspěvkem tvrdíš, že není potřeba nikoho školit, každý ví sám, nebo by měl vědět, jak se má jezdit (to souhlasím). Dále tvrdíš, že není potřeba zvyšovat sankce a udělovat likvidační pokuty, protože stačí jen důsledně vymáhahat pravidla a důsledně kontrolovat.
Ale já teď přesně nevím, co by mělo být výstupem takového důsledného vymáhání a kontroly. Jakože někde policajt zastaví řidiče, sdělí mu, že jel o 30 km/h víc, což se nesmí, protože se to kontroluje a vymáhá a ať už to ten dotyčný teda fakt víckrát neudělá:-))
Je to celkem jednoduché, Lanno.
Prostě častěji kontrolovat, důsledněji vymáhat.
Tedy místo udělení pokuty třeba 10000 Kč jednou za rok nějakému nahodilému hříšníkovi, pokutovat každého, kdo překročí povolenou rychlost v obci o nějakých 10 procent tisícovkou.
Ale pořád, ne jednou za rok udělat akci Kryštof.
Dobrou ukázkou, že to funguje, je třeba ta magistrála v Praze. Od sjezdu na Spořilov a okruh je na magistrále předepsaná 50ka. Je tam řada kamer, padesátkou tam jedou všichni. Obdobně v těch tunelech na pražském okruju. Tam je 80,, měřených.
K těmhle systémům není ani snad potřeba člověk, kamera sejme vozidlo, nějaký rozpoznávací soft přečte značku, z databáze vozidel najde majitele vozu, vytiskne složenku i obálku, to všechno lze dělat automaticky.
Třeba omezenou rychlost lze dnes vymáhat velmi účinně.
https://www.youtube.com/watch?v=aSO-2gmGdWA
S první částí (školení jsou k ničemu) naprostý souhlas. Zájmem zaměstnavatele (který to platí) je dostat štempl a pokud možno minimalizovat prostoje. Takže ze školení se člověk moc nedozví. Teda v lepším případě. U nás na školení blábolili něco o vedení knihy jízd a přestávkách, a když jsem se teda zeptal, jak se vlastně policajt dozví, že zrovna jedu služební cestu a ne soukromou, a že tedy vůbec má smysl se na tu knihu jízd ptát, nedostal jsem odpověď. Namísto toho měli zdůraznit na prvním místě zásadní pravidlo "s policajty se nebavíme" a pak v rychlosti shrnout novinky v předpisech.
S druhou částí (testy, přijít o řidičák) ale nesouhlasím. Proč by měl přijít o řidičák někdo, kdo normálně řídí, jen navíc sem tam jede na služební cestu? Zatímco řidiči typu "párkrát za rok v létě na chatu" by to měli bez problémů? Proč zvyšovat státní buzeraci?
Viz výše u Rondy.
Žádný výklad pravidel, oni tam jsou osazeny i značky....
Pokud píšeš o stavu v Německu, tak můžeš mít pravdu. Málo kdo to může posoudit, zda v tom tvém úseku jsou nějaké značky. A o stavu jejich pravidel já rozhodně nic nevím. Ale tys to psal universálně, jako že to platí všude. Tak v Česku nikoliv. Alespoň já to tak pochopil.
Nepsal, nejsem blbej..
To jen ty ses chytil slovíčka, které tam není.
Ronda to už potvrdil, třeba na té A6 jsou úseky se značkou zákazu, i bez ní. Situace se mění, protože přidělávají třetí pruh skoro všude.
Je-li, v blízkostí možnost, že se dálnice rozšíří na tři pruhy, většinou na tom dvoupruhovém úseku před tím, je zákaz. Má to logiku. Byl-li by dvoupruh moc dlouhý, zakázat kamionum se předjíždět by znamenalo je odsoudit k trvalému plazení se za nejpomalejším.
Další věcí je, že někde je zákaz předjíždění časově omezen, většinou na denní hodiny nebo čas špiček.
Poslední věcí, na kterou ovšem většinou pečou rafani v osobácích, je omezení rychlosti na 120 v nočních hodinách na krátkých úsecích u obcí. Jdebo Larmschutz, ochranu proti hluku, ovšem spíše než aby to nějak výrazněji snížilo hluk, je to potěmkináda úredníků "něco s tím děláme".
V posledním desetiletí se stalo populárním tyhle úseky zakrýt, postavit betonový tunel na rovině. Takový je třeba u Aschaffenburgu. Podle mého německého kolegy jde o účinné propojeni aktivismu s betonovou lobby, co tyhle šíleně drahé věci dokáže protlačit.
V tom případě se omlouvám, pochopil jsem to špatně.
To snížení rychlosti přispívá ke snížení hluku. Ten hluk z dálnice je tvořený hlavně odvalováním a drobným poskakováním kol po asfaltu. Když poskakují s nižší energií, tak také méně hlučí. Dálnice je slyšet na vzdálenost několika kilometrů. Jelikož je zvuk vlnění šířící se prostorem, tak jeho usměrněním třeba vhůru, ho v bočním směru podstatně snížíme. Takže i ty protihlukové bariéry či tunely mají svůj smysl. O jejich ceně nespekuluji. Ale když je budou stavět přistěhovalci, tak mohou nahradit třeba Hladovou zeď.
Ty tunely na povrchu bezpochyby hlučnost omezí, rychlost v nich je omezena na 100, a protože kamery, tak je i striktně dodržována.
Jen jejich výstavba stála pár životů, protože na trojpruhové dálnici vytvořili špunt na pár let, kde vznikaly zácpy a občas to někdo neubrzdil....
Jinak žádný tunel není vylepšením bezpečnosti provozu, spíše naopak.
Nehrabošuj Rondo - píšu o A3 a A6, v Německu...
Na většině dvouproudových úseků se tam kamiony předjíždět nesmí, a je to vyznačené dopravní značkou.
Přesto na to někteří Turci prdí z vysoka....
Jinak já se nerozčiluju, jsem na té dálnici doma, vím co mě čeká, tuším co kdo udělá, kdybych se měl nad každým halamou štengrovat jako to dělají přípražští dojížděči, skončil bych brzo na koronárce.
Žádný hrabošování. A6 znám dost dobře a vždycky se těším na trojpruh vzadu, nebo úsek od Norimberka k nám na druhé straně.
Ale je to opačně, než píšeš. Je hodně úseků, kde předjíždět nesmí (a nebo je to časově limitováno), je ale zrovna tak hodně dvoupruhových úseků, kde normálně předjíždět smí.
Jo, jenže na těch úsecích, kde se předjíždět nesmí na to turci pečou....
A6ku teď už svištím jen v noci, ráno už jsem ve Frankrajchu na placené, a tam je klídek....
Ale častěji u Norimberku beru A3 na sever. Cesta tam v pohodě, cesta domů, skoro vždycky opruz, někde kolem toho Steigerwaldu. Oni se snaží, přidělávají třetí pruh, jenže to znamená zůžení a 80ka....
Nejdřív vítr v Sauerlandu, takže i když mají 130 víc než 100ku si nelajskneš, pak stau před tunelem u Aschaffenburgu, Turci u Steigerwaldu a na rozvadovský přes český led mlha, tak zase prd.
A místo ve 20 na stanovišti, stíhám poslední pivko ve 22:45 a to to u nás jedu přesně vypočtených gps 133 km/h, abych jim neplatil pokuty....
Neuvěřitelné! No to je nadělení! A to chtěj Němci ještě za tu bídu prej zaplatit!
Prosím, Vás, lodičkové...kamioňáci, holandští lufťáci s přívěsy, zpomalení řidičové...buďte tak hodní, seďte doma, nemotejte se Jindřichovi pod kola.
ON si to nezaslouží!
P.S. a navíc ještě ten "český led" a mlha! Když on už chce být pod popovickým ledem! No to je vrchol!
Vzpomněla jsem na svoji úplně první cestu autem po Německu (východním) od jihu na sever. To jsme jeli s rodiči, dva dospělí, tři děti ve warťasu. Start v 6:00 na Oravě, konec první nabušené etapy ve 21:00 někde na Mácháči. Tam nám rodičové ještě pořídili placené spaní v chatičce, značka "Sud kulatý".
Druhá etapa, navzdory Adolfovým betonkám, končila o půlnoci někde nad Berlínem. Tam už jsme spali všichni v autě, rodičové na pět noclehů neměli. Otec, poté, co rok předtím máma v Rumunsku nabořila poklidně se pasoucího býka, odmítl střídání.
Na Rujánu jsme dojeli třetí den. To bylo slávy!
Dnes to z Prahy k trajektu někde na severu dávám s velkým poklidem (a rezervou na klasické dálniční německé zúžení, kamion vpravo, od něj vlevo tři metry maximálně, GPS o tom ví předem a podle toho počítá) a s poklidnými zastávkami, za méně než půl dne:-))
Asi nějaké zakřivení toho časoprostoru, či co:-))
No a pak jsme tam, na těch krásných bílých rujánských křídových útesech všichni stáli, dlouho a mlčky... a koukali jsme za jasných bezoblačných dní do dálky, tam přes moře, na tu pevninu blízkou, a přitom tak strašně moc vzdálenou...
Cestovní rychlost po Evropě je 100 km/h, s tím lze celkem bezpečně počítat. 1000 kiláků, 10 hodin.
To za Husáka nebylo možně nikdy dosáhnout, vlastně ani technicky.
Jo a taky ty hranice, co nejsou, a díky pomatencům by je mohli zase vytvořit. A to v osobáku nebyla taková tragedie. Ti kluci od kamionů tam stávali klidně půl dne, i víc.
To bych Básníkovi ani Rondovi fakt nepřál.
Na dlouhých cestách je nejotravnější právě to čekání v koloně, ať už je to zácpa kvúli havárii, nebo byly ty hraniční kontroly. Tam člověk nikdy předem nemohl odhadnout jak to dopadne, někdy se projelo plynule, jindy třeba hodina popojíždění....
Ti co volají po zadrátování hranic vědí asi prd, co to obnášelo...
Na Rozvadově a Pomezí pamatuju sedmihodinové fronty úplně běžně, občas i delší. S dodávkou se dalo "předbíhat". Ale někdy taky ne. Rekordem bylo, že jsem cestou ven a pak domů odskákal u čáry celkem patnáct hodin, zhruba půl na půl. Cesta sama zabrala zhruba dvanáct.
Jo, masakr.
V osobáku to byla věc náhody, ale obvykle se to dalo projet pod hodinu....
Občas Němce chytil rapl, a brali každé druhé auto, někdy jen mávali ať jedeš...
Tak!
Vichni z cesty, když jedu Pod led.
Němci jsou v pohodě, prasí nejvíc Turci, Bulhaři a Rumuni...
Mýto není špatnej nápad, to odfiltruje z německých dálni ty spořivé Holanďany s chatama na kolečkách za zadkem.
Tak, tak!
Všichni, Jindro, píše se "všichni".
Jinak ale, zlatý (český) voko!
Neodfiltruje! Není potřeba nikoho filtrovat. Jsou to jejich cesty, oni si tomu velí.
Bludný Holanďan to má jinak než Podlední Čech. Po německé dálnici (píše se dálnice nikoliv dálni) pojede.
Něco ho táhne! Jako tažného ptáka! Furt dál! Furt pryč!
Odfiltruje, to je "neviditelná ruka".
Podívej se do Francie, tam je na dálnicích klid (teda kromě te Autorute du Solei z Paříže na jih). Neviditelná ruka vyžene spořílky z dálnic pryč...
Letní víkendový paradoxon. Kamíony nejsou, mají zákaz, jsou ale Holanďani s karavany. Nechápu jak je to možné, ale snad každý Holanďan co má řidičák za sebou tahá chatu, a stejně pochybuju, je-li v Holandsku vůbec tolik lidí....
Francouzské dálnice mají (opravdu ne vždy, ale většinou) paralelní ekvivalent. Tam je to otázka volby. Velká země, ne jak u nás:-))
Holanďan s domečkem si to zaplatí, nemá problém. Tohle řeší pouze "podlední Čech"
Podlednímu našinci nepřísluší řešit problémy francouzských dálnic a holandských karavanů.
Kdy už to konečně pochopíš?
Nech, prosím, Holanďany jezdit. S domečkem nebo bez. Spousta Holanďanů (s domečkem nebo bez) živí i Čechy. Bez ohledu na to, že ty o tom možná vůbec nevíš:-))
Holanďani nejsou rozhazovačný, zbytečně neutrácejí pokud nemusí, proto jsou docela bohatý. Pokud budou mít jinou přijatelnou variantu trasy bez zaplacení, tak si myslím, že se jich najde dost co po dálnici nepojedou. Ono je celkem jedno jestli po dálnici 80 nebo po dobré souběžné taky 80. Je to sice pomalejší, ale také levnější. A pokud by se v Německu platilo za přívěs stejně jako za auto, jako to je třeba na Slovensku, tak už to je dost velký finanční rozdíl.
Holanďan nezaplatí, když se může vyhnout...
Holanďani jsou nejšetrnějším národem starého kontinentu. Představa, že šetří jenom Slováci, je mylná :-)
Co mi po podsouvaš za hlouposti, já nic neřeším, popisuji stav na dálnici, nic víc.
Kdo koho živí podstatné není, a ani to není tak triviální zjistit, lze-li to vůbec. Jestli ti, pro které programujeme živí nás, nebo je to naopak, jestli je ten náš produkt vlastně neživí. To bych do toho nepletl vůbec.
Zajímavá je třeba tahle věc:http://hradec.idnes.cz/policie-nasla-v-kamionu...
a debata pod tím také lecos odkrývá
A co tě na tom případu překvapuje? Je to přeci jasná věc. Nejhorší možná kombinace - zlý turecký řidič a šetřivý holandský dopravce.
Nebo že by....?
:-))
To neumím posoudit.
Ale myslím si, že ti s karavany mají docela přirozený problém, nejezdí s tou krabicí každý den, jak to mají zapřažené za zadkem, brzdí je to, jsou nejistí, blbě vidí dozadu navzdory všem nástavcům, někdy jedou velmi dlouhé a únavné štreky a navíc mnohdy neznámou krajinou.
Tak je dobré si na ně dávat bacha a držet si odstup. Nechá se předpokládat, že z ničeho nic se rozhodnou předjíždět, a až později zkontrolují zrcátko, nebo naopak, bez toho, aniž by dali blinkr se rozhoudnou brzdit před nějakým odpočívadlem, protože se musí vyčůrat.
Mě to nepřekvapuje, zase, jen konstatování faktu, že tomu tak je. Chovají se tak skoro všichni s karavany, ale těch Holanďanů je prostě s karavany nejvíc, alespoň na mé trase na jih.
Stoupání z Villefranche de Conflent do Andorry za takovým mobilním chatařem je pak balzám na duši a tréning telepatie.
Prostě musíš se soustředit na vyslání jedinného telepatického signálu tomu před tebou "Chce se ti čůrat". Když to zabere, zase nesmíš být překvapen, že začne znenadání brzdit, protoíe myslet na několik věcí najednou:
1) najít vhodné místo kde se schovám za keřík
2)bude to místo dost velké abych se tam s karavenem vešel
3) Proboha já se snad počurám
4) Dojedu na zbytek v nádrži až do té Andorry, kde je nafta o 30 procemt levnější
takovému řidiči zabere celou duševní kapacitu, takže věc jako
5) vyhoď blinkr doprava, než začneš brzdit
se mu tam už nevejde. Je dobré s tím počítat, nic jiného ani s tím dělat nejde.
:-))
Já bych jen doporučila při tom intenzivním vysílání telepatického signálu ponechat si taky trochu kapacity mozkové na:
1. vysoce pravděpodobnou možnost, že tvá telepatie nezabrala a ten před tebou čůrat nechce,
2. tudíž nebrzdí proto, aby zajel na stranu, a proto taky "před bržděním" nevyhodí pravý blinkr,
2. což by tě při velkém soustředění se na telepatickou signalizaci (prý je ta činnost hodně energeticky náročná) mohlo překvapit natolik, že bys mohl do prekérní situace dostat svůj vlastní močák (v tom lepším případě:-))
Se dokážu ovládat, čurám jen když tankuju, abych neztrácel čas...
Teď, kdyz ten krám ujede 1000 na jednu nádrž, pojedu asi dehydrován, abych přežil
Dej si dren a flašku k levý noze, jako lordi v dolní sněmovně, aby nemuseli odcházet. A když to vyvedeš rovnou pod podlahu, dáš i kolik tisíc bez opuštění kokpitu bez dehydratace.
A nepít se doporučuje, bystří to mysl, ostří postřehy :-)
O nepití nevím, ale mám vyzkoušeno, že na dlouhé štreky zásadně hladovej, a nejíst nic cestou.
Jak se najím, chce se mi klimbat.
Jindro, u toho nepití je smajlík !!
Ne přecpanej, to se pak chce spát, protože se odkrvuje mozek, ale taky ne hladovej, kdy se může udělat nevolno, mít neostré vidění.
Rozumná dietka si nevadí. Já žeru jak nezavřenej - rekord po dálnici z HK za Poděbrady 5 kg vyzrálých banánů z extra akce. Pomezí u Chebu jsem vyhlížel už od Plzně a usnout by fakt nešlo :-)
Pít se ale má, pravidelně. Je blbost nepít, abych nemusel scát. No tak zastavím a odskočím si. Zvlášť v Německu na dálnici s tímhle není vůbec žádný problém. A málo zavlažování na dlouhý štrece není dobrá taktika, ty vlivy jsou prokázaný. Odpařuješ furt a nemálo, i s klimoškou.
Sem dal svůj osobní rekord, 2600 km za 22 hodin, jel jsem z Olivy k nám do Perly, druhý den jsem musel nutně být na místě.
Vyjel jsem navečer, asi po 1000ce v jižní Francii jsem klimbal 2 hodiny na parkovišti a pak to hasil nahoru. Pil jsem kafe, kolu, a zase kafe, a zase kolu, žvýkal pepermintky až si málem vykloubil čelist, pak dumlal kyselé bombóny, a pak zase kafe....
Dojel jsem domů někdy odpoledne, a nemohl jsem vůbec usnout. Třásl jsem se jako parkinzoňák, pak se mi pustila z nosu krev, prostě naprd. Dneska bych to už nedal, to jsem tenkrát byl o 10 let štíhlejší.
Takovýhle bejkárny dělat nikomu nedoporučuju.
Jo, slušná porce. Podobně jsem kdysi drtil 2058 km v kuse na Babettě. A to byly teprv přeludy :-))
Když má ale člověk předchrápáno, tak se to dá.
Mě na tohle dost pomáhá zajímavý mluvený slovo z rádia. Především z ČRo má na flešce postahovaný hodiny a hodiny různých povídání a rozhovorů. To pak peru v cizině do rádia. Cesta utíká jako prd. U písniček bych během chvilky zahníp.
Přesně, radio a mluvený slovo, a česky....
Tý vole, jak dlouho si to jel, na tý Babetě?
Z té 150 nevytáhneš....
To jsi taky dobrej magor :-)
Double Brevet na Babetě....
Hele, až nám z toho jebne, nepostavíme si nějaký to solární vozítko a nevyrazím spolu někam do toho Kazachstánu na ten Solar Trip, ukázat jim, jak se na obra musí?
Já už mám k tomu, aby mi z toho hráblo docela slušně nakročeno, s příchodem nového roku se objevily nové formuláře, nová evidence, nová pravidla, už nestačí, že já jsem téměř kdykoliv k zastižení na netu, teď se požaduje, abych já stejnou evidenci měl o všech spolupracovnících, tedy abych uměl vždy odpovědět na otázku "kde je teď ten a ten tvůj zaměstnanec" a měl šanci se s ním spojit, pokud nebude zrovna v ofíce....
Doufám, že je ta silvestrovská předsevzetí brzo přejdou, jinak to bude na palici....
Tehdy bylo blbý, že v celé ČSSR bylo asi jen patnáct pump s celonočním provozem. Takže s pětilitrovým plecháčkem a čtyřlitrovou nádržkou to byl především boj s plánováním trasy a dojezdů k pumpám. Dneska bych vez nižší váhu (ale svoji zas pohříchu vyšší) a na pohodu, pumpa za každým rohem. Ale zas ten provoz, mnohde omezení... I když, asi by to bylo i napřímenější v obchvatech měst a vesnic a víc bych jezdil v pytli za kamionama. A taky by mě nezdržoval iniciativní prudič těsně u západní čáry. No, uvidíme. Naleštěná Babča v kůlně hnípá, třeba si to ještě zopáknu... :-)
Kolik se platí ve Francii za 1 km dálnice?
To není od kiláku, mají zvláštní systém.
Od hranic do Paříže jsou tři, nebo čtyři mýtné brány, je to 400 km, a mýto vyjde zhruba na 50 eur, kouknu se zítra na lístečky, ale myslím že zhruba tak.
Osobák.
Lísteček fasuješ jen na nejdelším úseku od Metz někam k Marně, kousek před Paříži, tam se odčítají km. Jinak jsou tam jen výběrčí stanice, za projetý úsek fixní sazba.
Jsou i nějaký webovky, ze kterých to zjistíš, kolik tě cesta odněkud někam bude stát.
No to je taky palba za dálnici, asi podobná tomu co v Itálii. Za 50 je na Slovensku roční :-) ale co je šílené, tak i za přívěs za osobák je dalších 50.
Jo, raketa.
Na jih, do Španěl, jen píes Francii zaplatís na mýtném asi 75 éček.
Takže, když nejsem v časové tísni, vyplatí se jet po státovkách s tím, že klidně někde přespíš - ten muj řetězec stoji tak 40. Protože jedeš pomaleji, mín to žere, tak je i tady úspora.
A co hůř, zaplatíš kruté mýto, a pak je dálnice někde pod Lyonem zašpérovaná kolonama, a ty za drahý prachy čumíš v koloně.
A když je husto, dokáží udělat kolony i ty blbé mýtní brány...
Zlaté naše známky, nebo ještě lepe současný slovenský elektronický systém.
Jo, tady to je:http://www.viamichelin.com
389 km, - 53,8Eur, z německé hranice (Sarbrucken) do Paříže.
Určitě těch Holanďanů tolik není. Nemůže jich přeci být tolik. To tě zas někdo nejspíš šálí a dělá si z tebe šoufky:-))
Tak jako nejen kamioňáci Turci (Bulhaři...bla, bla, bla) prasí...,stejně tak ne všichni, co za sebou táhnou budku, jsou Holanďani.
To jsou jen tvé povrchní soudy. Nech lidi, ať si dělají, co jim libo, nemontuj se jim do jejich záležitostí. Obzvláště ne na cizí dálnici, kde ty jseš stejným hostem, jako oni.
Ne, to je empirie...
Většina řidičů, když vidí za volantem strejdu v klobouku, si dává bacha, protože tuší, že ten strejda mu něce neočekávaného provede.
A přitom nikdo nemá nic proti kloboukům.
Obdobně, když vidíš ženskou nalepenou na volantu, s očima těsně u palubní desky.
A zase, nikdo normální nic proti ženskejm nemá.
Nevím, z čeho usuzuješ, že se někomu montuji do jeho záležitostí. Neradím jak to mají dělat, nenavrhuji řešení, jen pizoruji.
Při předjíždění rozdíl 3 km je celkem pohoda, to odsejpá a nezdržuje. Únosný je rozdíl 1,5 km, ale co je úžasné když se předjíždí v mírném stoupání malým rozdílem a když už jsou vedle sebe, tak tomu předjíždějícímu dojde dech a předjíždění nepoleví, protože by ztratil rychlost a musel by řadit a znovu to roztahovat.
Tak než se porovnají, tak to něco. Velká bezohlednost je předjíždět v hustém provozu s rozdílem menším než 0,5 km.
Já myslím, že řidičům Jindrova typu, kteří jedou 150km/h v levem pruhu vadí jakékoliv vjetí do jejich pruhu rychlostí menší než 130km/h. Ono prudké brzdění ze 150km/h na 90km/h nemusí být úplně triviální záležitost.
Většinou je dost času na ubrání a zbrzdění i při rychlosti 150. Bohužel občas tam někdo vjede na poslední chvíli a to už může být krizovka.
Úseky s neomezenou rychlostí jsou už dnes vesměs snad jen na 3 proudé dálnici a tam nějaké předjíždění kamionů zase nijak moc nevadí. Na 2 proudých nějaké omezení zpravidla bývá.
Nemůžeš se hnát ve dvou pruzích kolem kolony 150kou, to je o život. Kamióňáci tě nezabijou, jen jsou drzí, klidně tě přinutí rozvibrovat abs, ale vědí co co dělají.
Horší je takovej strejc v klobouku, co se veze v mercedesu v koloně mezi kamionáma, a pak z ničeho nic ho napadne, že je předjede. Zrcátko používá jen při holení.
To tě může zabít snadno.
Aby sis udělal představu, našel jsem záznam z kamery,
rozjíždí to z nějakých 140ti, 180 tam je asi kolem 1:30.
Takhle kolonu předjíždět nelze....
https://youtu.be/3f3C1DNNnqQ
Tak ať se daří, Rondo. I když ty máš asi k téhle profesi blíž. Já se prostě loni jednoho jarního dne rozhodl, udělal postupně všechny papíry a šel do toho. A návěs s plachtou jsem poprvé viděl zblízka až ten svůj když jsem ho zapřahal :-)
njn, když musíš, tak prostě musíš. Tomu neutečeš, je to (jak píšeš jinde) předem daný.
Hele, taky básníci :-) :
https://www.youtube.com/watch?v=LcKdTeEklRA
https://www.youtube.com/watch?v=w8yq_dHhFk8
Tak nezapomeň na Tiráckou modlitbu :-)
https://www.youtube.com/watch?v=nUszOBL_BbQ
Tý brďo! to by mě nikdy nenapadlo udělat tak radikální změnu. tak ať se ti v novém profesním životě daří.
To mě to zas posledních pár let napadá v jednom kuse... ale na realizaci holt nemám "koule" ani v tom přeneseném slova smyslu...
Takže hodně štěstí (a trocha dobře míněné závisti) těm, kdož je mají!
Bejvalej spolužák se k tomu v padesáti dostal tak, že jeho dvaadvacetileté dceři na pracáku nabídli rozšíření řidičáku z B na C+E. Kejvla. A za dva roky rozšiřoval i on.
Já nevím jak u vás, ale tady šoféři mají strašně tvrdej chleba - naši "matláci" od rozvozu.
Ti co vyjíždějí ráno, vlastně ještě v noci, a z pívovaru zavážejí obchody a ty hospody. Líp na tom jsou kluci s "fékálama" - to jsou ti, co rozváží pivo v cisternách. Ti jezdí delší trasy a často i cizinu.
Většina našich matláků začínala na kamionech, ale podmínky byly tragický, oni vlastně jezdili jen za diety, ti provozovatelé je odrbávali šíleným způsobem.
Snad se to už zlepšilo, budu držet palce, ale to co tu slyším, jsou fakt docela tragický příběhy, jak podle šablony, jeden jak druhej.
Šofér je už od dob A.Zápotockého jen "dobře placený turista", žádná honorace. Díky současnému deficitu se to snad krapet zlepšilo.
Nejde o to být honorace, ale oni s nima fakt, jinak to říci nejde "vyjebávají".
Kurnik diety jsou diety, a nikoliv součást mzdy.
To se mi fakt ekluje, nechat je dělat za minimální mzdu, s tím, že si "vydělají" na dietách?
A z toho jim pak počítají nemocenskou, důchody, a tak. A kluci aby vyděkali jsou furt pryč, rodiny se jim rozpadají, a když chtějí být doma, jezdí od nevidim do nevidim ze sudama, takže taky prd.
Vím, že na diety hrajou dneska především útěkáři před alimentama a exekucema. Maličko se změnila situace a nemálo firem hned v upoutávkách láká na vejplatu "na pásce".
To mě nenapadlo, to očůrávání alimentů.
Ale buď tvrdý, diety jsou zákonná povinost, ne součást platu.
Znal jsem jednoho kluka, Tomáš se jmenoval, stavěli jsme spolu panelák. Já naddělával rok na vojně, on se dostal do výstavby po nějakém odpadlíovi pozdě, tak musel za rok udělat nesmyslných 2000 hodin, byli jsme na stavbě furt.
Tomáš byl inženýr strojař. Dělal na nějakém obchodním zastoupení, víte jaký to bylo na konci komunismu. Pořád samé hlášení, schůze, plnění závazků, prostě kultura pozdního doprdelevlezismu, Tomáš tam byl nešťastný.
Jeden den jsme to zapíchli nějak dřív, došel cemnt či co, a šli jsme do knajpy podebatovat. Protáhlo se to, Tomáš se trochu zduněl, a po našem nočním tahu Prahou vyrazil rovnou do práce.
A jak byl rozjetej, řek jim tam, že mu všichni bolševici můžou políbit prdel a že odchází k popelářům. A fakt že je, za dva dny už stál na stupínku Bobra a koulel popelnice.
Jeho žena z toho byla nešťastná, byla právnička, honila kariéru někde na ministerstvu. Panelák jsme dostavěli, nastěhovali se, Tomáš u Popelek povýšil, protože byl vzdělaný, rychle mu našli nějaké místo na dispečinku kde ho potřebovali.
Tomáš byl ve své nové práci spokojený, říkal, že na rozdíl od toho běhání s lejstrama po úřadě dělá něco co má smysl.
Ale stejně to nedopadlo dobře. Jeho paní začala jezdit na služební cesty do Bratislavy, Tomáš se vždycky když byla pryč zpráskal jako hovado, a ona jezdila častěji a častěji. Pak chlastal i když byla doma.
Rozvedli je snadno, přišel o byt co si postavil i o děcko.
Po Listopadu nějak zrestituoval, viděl jsem ho už jen párkrát, to už nechlastal ferneta a rum ale žito, a zapletl se s nějakou tou stranou podnikatelů, házel kolem sebe vizitky významných politiků, byl to jiný člověk.
V 92hém ho přejelo auto, byl na šrot, jak jinak.
Bylo mu 37 let.
Měl jsem Tomáše rád, ale nemohl jsem mu pomoci.
Nikdo nemohl, měl takový osud.
A co má tohle jako společného s Básníkovou zpovědí?
Petr napsal:
"Tý brďo! to by mě nikdy nenapadlo udělat tak radikální změnu. tak ať se ti v novém profesním životě daří."
A to mě připomenulo "radikální změnu" Tomáše.
Potřebuješ se zase do mě srát?
Posluž si.
Taky mi vadí, že máš potřebu na exhibovat i v Básníkově tématu. Tvoje nutkavá potřeba být neustále středem pozornosti už mi leze krkem.
Košťátko či smetáček máš?
Básník píše takový dojemně křehký texty, Jindra sem hned navalil ty svoje šroubované jájájá-příspěvky, mi to přijde, jak když do toho hodil vidle :-/
Ale i dojemné slaďáky potřebují občas šrapnel aby se to dalo s chutí přelousknout.
Tím šrapnelem jako myslíš udělat z diskuze pod článkem něco ve smyslu "Jak Jindrovi chutná volant?"
Právě tohle jsou situace, ve kterých se snadno rozezná kulturní člověk od burana.
(nebo, jak pravil exhibicionista, "...symbolizuje nadutost, rozpínavost, nadřazenost a zupáctví...")
S proč ne, klidně a třeba i něco jiného. Diskuse už dávno není o tom, že básník mění profesi.
Pokud by se diskuse měly odehrávat jen ve sladěném souhlasném odkejvání, případně politování nebo povzbuzení, tak by ani nemusely žádné být.
A pokud si myslíš, že odlišné zkušenosti, nebo nějaké sdělení je projev burana a exhibicionisty, tak může být, ale právě tím buranem a exhibicionistou ses stal také.
Chlapům je dáno od přírody něco velkého řídit.
Držím palec a přeju, ať na těch cestách potkáš spousty věcí a ještě víc lidí, které budeš umět přetavit v krásný příběhy, jako je tento.
Hodně štěstí řídícímu básníkovi!
Teda, básníku, čekám tu od tebe už dlouho na jiný blog a nyní toto! Velká změna. Hlavně když práce baví a je koníčkem.
Chlapi (nebo každý?) občas nějakou velkou změnu udělají. Můj bratr, programátor, pak majitel obchodu, mi nedávno ukazoval zaplněné všechny řádky řidičáku.
Tak ať se ti jezdí dobře a svez vílu, ať se jí to tvoje ježdění taky líbí.
Klobouk dolů před tvou rozhodností a odvahou. K takovýmhle činům jsme často dotlačeni nepříznivým osudem a nutností. Ale udělat to se všemi okolními vazbami v dospělém a pokročilém věku na to už musí být odvaha a víra v sebe.
Známí mi teď dávají zpětnou vazbu, že už jsem o tom kamionu mluvil tehdy a tehdy před lety... a tak si uvědomuju, že to mám v plánu vlastně celý život. Tak jsem si to splnil.
To jsou mi věci! Takový profesní "kotrmelec" bych od tebe nečekala. Nějak si tě jako "drsného kamioňáka" nedokáži představit. 8-)
Ať se ti daří a hlavně ať tě to těší.
No právě vůbec nejsem drsnej. Někdy při pohledu do zrcadla se směju, co jsem já za šoféra náklaďáku... :-) Ale potom potkávám takový různý existence za volantem, že vlastně proč ne. Fandím holkám, řidičky kamionů jsou sexy :-)
Na zadní stěnu kabiny (někde to jde, nevím jak u tvého DAFu) si namontuješ držák na kolo a při čekání na nakládku nebo při přestávkách si projedeš okolí. Krásný relax a možná i inspirace pro další psaní. Hodně štěstí za volantem a dobrou cestu.
Skládačka se vleze všude. ;-)
Na to kamioňák nemá čas, narozdíl od nás softwaráků.
Bylo by fajn, odstavit kamion v Perpignanu, a udělat si výlet do Pyrenejí na kole, ale to oni nemůžou, teda leda kdyby něco nezafungovalo jak má.
Takže mít Pepíka v záloze není tak blbej nápad :-)
Kola si kamioňáci docela vozí, ale ne na projížďky, ale na dopravu když musí zaparkovat někde na okraji města a potřebuje se nějak dál dopravit.
Myslel jsem si, že budu ve volném čase číst knížky, ale toho času fakt moc není. Nebo je najednou neplánovaně a nevíš kdy skončí (čekáš a nevíš jak dlouho ještě, musíš být v pohotovosti). Uvažoval jsem o skládací koloběžce, abych se podíval kousek dál od auta než pěšky. Kola za kabinou by mi bylo líto, pořád na dešti.
A děkuju.
Kola vozí, za kabinou jim až tak špatně není a viděl jsem, že někteří je mají zaplachtovaný a pak jim nic nevadí.
Tedy básníků, to zírám. Ale řeknu ti, nejsi troškař - dvě kola už ti evidentně nestačí :o)))
Ale na jednu stranu ti závidím, že když se pro něco rozhodneš, tak za tím jdeš.
Přeju ti za volantem spoustu pohodových kilometrů - bohužel na těch cestách nejsi sám a dneska není nouze o debily za volantem.
A posílám ti něco pro radost - jak jsem začala číst tvůj blog, hned mi t písnička začala znít v uších :o)))
https://www.youtube.com/watch?v=LcKdTeEklRA
A až bude nějaký sraz, tak ten svůj volant na chvilku pusť a přijeď po dvou kolech. To se prý nezapomíná :o)))
to je překvápko, básník v kamionu, přeji jen pohodové jízdy, ať potkáváš samé dobré řidiče a i já se teď budu možná jinak koukat na kamioňáky, co kdyby ho řídil básník.
prosím, kdybys náhodou jel do naší stověžaté, tak věz, že Vyšehradským tunelem se projet leckdy nedá. stalo se mi, že jsem byla v tramvaji, která vjela do tunelu, současně tam také vjel kamion, sám by se asi vešel, ale vadila mu tramvaj. vyřešil to tak, že si odřel celý pravý bok o zeď tunelu, my co seděli u okna na levé straně jsme postupně vstávali, tramvaják byl v šoku ještě pár vteřin po projetí kamionu a ptal se nás cestujících, jestli nás škrtnul? bylo to o milimetr, neškrtnul, tak jsme jeli dál.
Ahoj :-), děkuju a neboj, Prahu objíždím po okruhu a ze severu až přes Slaný, dovnitř se necpu ani náhodou.
hlavně opatrně :-D
http://auto.idnes.cz/mlada-ridicka-kamionu...
Už jsem tu před časem psal o naloženém kamionu, co se chtěl za každou cenu narvat na starý Návarovský most s omezením 1,5 tuny. Naštěstí přijel z té správné strany a železniční můstek ho až na most nepustil šířkou. Jinak by dopadnul stejně.
Hezký. No co auto jako auto :-)
Slepice si v klidu kvokaly, ale že nesedí v osobáku nějak pominula.
Chudák most.
Já viděl něco podobného, tedy taky podcenění rozměrů vozidla, dokonce je to cyklotématické.
Na některých mýtných branách je možnost platit kartou a na téhle se platila fixní částka, tak to měli udělané tak, že vjezdy pro osobní automobily měly ve výšce zhruba 2 metry, možná trochu výš, vodorovnou traverzu. Aby tam nemohli projet hoši s kamionama nebo karavanama, co mají jiný tarif, ti měli jiný vjezd.
Dojíždím na neutrál k mýtnici, když tu se ohromnou rychlostí přiřítí osobák, co měl na střeše postavená tři kola, a těma mířil přímo na tu traverzu. Vidím jak se řítí do neštěstí a nemohu nic dělat, troubím, stojím na klaksonu, odpovědí je mi vytrčenej prostředník z okénka. Hoch si asi myslel, že se vztekám, že mě na té mýtnici předbíhá.
Dopadlo to jak muselo.
Ta traverza ta kola nabrala přesně v půlce.
Kola na střeše osobáku je veliká zrada. Ze začátku jedeš opatrně, víš o nich a sleduješ, zda tam dobře sedí. Postupně zapomeneš a i ty zatáčky jedeš ostřeji. No a nakonec vjedeš do toho nízkého průjezdu...
Já si takhle odřel řídítka při vjezdu do parkoviště Billy. V podjezdu na parkoviště pražského Hlavního nádraží jsem šel k velké radosti aut za námi před autem a stále kontroloval, zda se tam ještě výškově vejdeme.
Žádná sranda.
Kousek od práce máme nízký železniční viadukt a loni tam jeden kamioňák "složil" z návěsu tři nová osobní auta. Nějak se tam nevešel. :-)
Příbuzný jednou sundal s tahačem most bagrem (či nějakou takovou obludou), co tam na trajleru vezl. Pochopitelně to firma chtěla hodit na něho, ale pak se v tom "někdo" začal šťourat, jaktože jako nadrozměr neměl doprovod, určenou trasu, vyjednanou vyjímku/povolení, prostě takové ty věci kolem toho, navíc jel sám (jen řidič), tak se to zametlo, dostal jen srážku ze mzdy a tu mu stejně doplatila pojišťovna. Jeho manželka měla v té době rodit, takže spoléhání se zaměstnavatele na takové to "Franta je vynikajicí řidič, ten si už nějak poradí" nějak nevyšlo (v té době ještě nebyly mobily). No a taky se nevešel, odvezl i ten most.. :-D
Klika, že se přes most právě nechystal přejet rychlík, strojvůdce tum mašinku nezastaví na pár metrech a takový poškozený most, kdyby schodil vláček, mohlo to odskákat dost lidí.
Tohle už sranda fajt není.
A kdyby na to všechno ještě spadl plně obsazený Boeing 747, vedle na rybníku havarovala atomová ponorka a z kopce za rybníkem začala téct láva, tak to sranda už není vůbec, naopak, je to už docela vážná věc!!
No, byl-li to zeleznicni most, je pravděpodbnost, že po něm pojede vlak o dost větší, než že někde spadne Boing :-)
Zrovna včera jsem koukal na tohle
https://www.youtube.com/watch?v=IbsRrPaf1QQ
Díky za hezké video. Hodí se do dnešního hnusného pošmourného dne a ještě hnusnější a pošmournější práci. Zase prostě řeším jen samé 3,14čoviny, pracovně to nazývám "oprava Lakatoše" (aneb to slavné "Ani OČKO NE-NA-SA-DÍŠ!")
Od čtyřiadvacátýho chcípu a teď jsem v půlce pixly antibiotik, takže těhle a podobných filmečků jsem zkouknul snad už stovku. Boural jsem už se všema letadlama, vlakama, padaly na mě baráky, taky jsem stavěl přehrady, železnice, mosty... :-))
V Brtníkách takhle odsunul řidič bagru o pěkných pár centimetrů železniční most. Když přijížděl ke svému domu, viděl, že odjíždí milenec jeho ženy. Tak se ho jal pronásledovat. A neuvědomil si, že pod most se s bagrem nevejde...
drsoň :-) na milence s bagrem
Věděl jsem, že jsem tam byl pak podívat jak trať dopadla a fotil si to. Hovořilo se tenkrát o tom, že pokud se ukáže, že poškození bylo většího rozsahu, tak se provoz na trati už neobnoví.
A ať jsem prohledával adresáře na disku jak jsem chtěl, ty fotky prostě nikde nebyly. Bodejď by jo, když jsou ještě foceny na kinofilm. To nám to uteklo. člověk má pocit, že na digitál fotí od nepaměti.
To je výkon, vždyť to posunul skoro o metr! Ale jinak je most jen odřený.
A přitom řešení je tak jednoduché, pár metrů před most postavit traverzu ve výšce průjezdného profilu.
Samozřejmě. Ale bylo by to mezi těmi domy hnusné.
https://goo.gl/maps/5wpWpYM5gX32
Stalo se to +/- měsíc od 100 let existence tratě poprvé, tak snad to chvíli vydrží.
Třeba ne, taková traverza se dá madkovat za nějaký transparent, třeba "Refugeeswelcome" nebo "Myslím to upřímně", prostě něco, co by bylo jak hezké, tak přinášelo občanům radost.
To by bylo, myslím, ještě větší překvápko, než ten původní význam. Kdyby za, myslím to upřímě, byla schovaná traversa, která by ti smetla náklad a úsměv.
Pokud by u toho nápisu myslím to upřímně byl i údaj o průjezdné výšce, tak by to mělo konečně ten správný význam :-)
Na pár místech jsem před sníženým profilem viděl prkno zavěšené na řetězech a docela dobře to funguje.
http://xman.idnes.cz/pryc-z-pracovni-nudy-bill...
To je krásný. A já ten kamion nemusím krást, já to mám placený .-)))))))
Tak on to taky neukrad, jenom jel trochu jinam než měl :-))
Tak, neukrad.
Já pamatuju, jak v Brně asi před patnácti lety ukradl kdosi ve vozovně šalinu. Normálně odjel se šalinou, která stála na seřadišti připravená na ranní rozjezdy, vrátnej mu ještě zamával, bo si myslel, že vyjíždí záloha. Šalina pak blokovala trať na Purkyňce u študáckejch kolejí :))
Nikdy ho nelapli, ale nejspíš to byl nějakej študák, co si jako řidič přivydělával a potřeboval se odvézt.
Před fůrou let v nějakém větším městě (teď si nevzpomenu kde) sedl jeden na konečné do městského autobusu když si řidič skočil na sváču a s ním pak skutečně odjel celou linku dokola včetně zastávek a přepravy lidí. Opět na konečné, když ho odstavoval tak si ho vyzvedli policajti.
Řidičák neměl, nemohl si ho udělat, protože to nikdy nevydržel a jezdil dřív než ho dostal a tak z trestů nevyšel. No a protože vždycky chtěl jezdit s autobusem, tak si splnil svůj sen a prý byl nadmíru spokojený i když šel hned do vězení :-)
To samé se stalo i v Praze, ještě za revoluce. Ale toho kluka tehdy lapli.
Můj prastrýc ukradl na konci I. světové války v Maďarsku nějaké lokomotivy a dovezl je do Čech. Pak za to dostal nějaký metál.
Tak odtud pramení tvůj zájem o vlaky. Máš to v genech.
8-))
Básníku, smím-li prosit, kudy jezdíš?
Víčet silnic, kde bych nerad potlal Rondu neber vážně.
Literatura si na sebe nevydělá, ale cestopisy, průvodci, i www o cestování ano.
Reportér s Tvým darem, je pak terno.
Od Slovenska a Polska přes Německo, Rakousko, Benelux, i Anglii (trajektem přes Calais). Nejvíc D a Benelux. Takže na plzeňské dálnici a potom na A6 a A3 jsem jako doma. Taky okolí Lipska přes Šebíka a Marienberg nebo přes Ústí. A pokaždé jinam, za půl roku mého ježdění jsem snad jen pětkrát byl nakládat/vykládat na místě, kde už jsem jednou byl a pamatoval si to. Jinak pořád nové neznámé firmy a destinace. Navigace pomůže, ale samotné dohledávání koncovek s tou velkou obludou je někdy drama, u kterého se docela dá zhubnout. :-)
Věřím, že někdy i samotná koncovka může být na zhubnutí. Vždycky se zájmem pozoruji, jak s dlouhým návěsem zajíždějí do tohoto dvora:
https://goo.gl/maps/GbEkzE4pHyM2
Oni ti Němci vůbec nemysleli, že by se tam jezdilo s něčím tak dlouhým. :)
Jj, jsou to někdy nervy. Je skvělý když někdo pomůže a ukáže, jinak se musíš třeba 10x vylézt podívat, abys něco nesvalil nebo neodřel. Fakt je to velký a dlouhý.
Teprve v autoškole mne napadlo, že i řidiči osobáku by měli absolvovat aspoň jednu jízdu kamionem, aby vůbec trochu měli představu, co ten za tím vysokým volantem řeší a kolik místa zabere.
Když jsem si teď ještě prohlížel ten odkazovaný Velký Šenov, tak jsem jednak narazil na svoji známou, jednak jsem objevil tuto fotku pilné zdejší obyvatelky zvané Rybana
https://goo.gl/maps/N2A9oRPXgrt
To asi v kočárku neveze dítě, že, a jede do sběrny, jinak si nedokážu vysvětlit, na co má to podivné dvojkolí před sebou.
Mě by spíš zajímalo, kde to dvojkolí sebrala. Vůbec ho nemohu identifikovat.
Je to taková zvláštní houmlesačka, vlastně ani nevím, jestli je stále naživu, už jsem jí nějaký čas neviděl. Normální houmlesáci se vyskytují na jednom místě, kde popíjejí svoje lahváče a krabčáky. Tahle ženská je vidět pořád někde v pohybu. Samozřejmě také pije a za flašku piva třeba zamete Vietnamcům chodník před krámem. Ale hlavně jsem ji potkával někde jak pochoduje po silnici z vesnice do vesnice.