I.část je tady: http://www.nakole.cz/diskuse/20317-delka...
To podstatné bylo zatím shrnuto takto:
1. řetězová linka je špatně, talíře musí k rámu
2. k rámu je dostaneme kratší osou
3. osu lze "zkrátit" větším nasunutím klik na osu
4. osa nepasuje do otvoru, protože existují různé čtyřhrany
5. osu lze zkrátit použitím kratší osy
Podstatné informace lze získat tady:
http://www.sheldonbrown.com/bbtaper.html
Pro rozhodnutí, zda budu postupovet dle bodu 3 (nasunu kliku více na osu použitím jiného typu osy jak tam je) nebo 5 (dám kratší osu stejného typu jak tam je), je potřeba porovnat, o kolik je potřeba přiblížit talíře k rámu a o kolik se ještě může čelo osy posunout k hraně otvoru.
Pan Brown píše, že ještě existuje třetí typ: JIS Low profile = nízký profil JIS.
Pochopila jsem ho tak, že na čele je jehlan uříznutý jako JIS (má široké čelo), ale u paty nejde až na maximální hodnotu JIS a je ukončen dřív (má menší základnu). Díra v klice je potom menší jak by byla pro celý jehlan JIS, ale čelo nebude dosahovat tak hluboko, jak hluboko by dosahovalo u jehlanu ISO.
To bude asi to, co potřebuji. Měřením pomocí špejle jsem zkonstatovala, že když použiji jehlan ISO, tak čelo osy dosáhne až k místu, kde dosedá přitahovací šroub a nešlo by to přitáhnout.
jj, zaběhni někam do prodejny s kolama a chtěj osu s JIS Low profile podle Mr.Browna. Určitě hned budou vědět vo co go a dají ti vybrat i podle barvy :-)))
Z reálnějšího soudku - můžeš udělat páreček čitelnějších, ostřejších a detailnějších fotek z kolmějšího pohledu než je tohle ?
Všimni si ukončení toho kužele.
Děláš diplomovku, nebo chceš spravit kolo ? Budou ty fotečky detailu ? Na té mizerné fotce to vypadá nějak popraseně. Ale třeba je to jen kvalitou obrázku.
Tady jsem si to malovala. Ono to možná dojde k tomu, že jsem si nakonec koupila naprosto správné kliky. Ty kliky jsou pro velmi krátkou osu. To kolo má blízko řetězovou linku vzadu (úzká stavba pro osmikolečko).
Jináč na kolmým snímání bys neviděl tu hloubku. Tím, že je to šikmo, je možno porovnat míru zasunutí v relaci k šířce čela kužele.
Hloubku ne (ta stačí změřit), ale voprasení kužele jo.
Co máš na mysli pod pojmem "oprasení kužele"?
Od vazelíny je, ale já to tak chcu nechat, ať to maj jak to udělali a dobře se to sundává. Jinak si myslím, že podstatné je vidět, jsem tam aji dokázala spočítat závity a hloubku jsem si změřila, je skoro 6 mm.
Nevím, pomrvenou plochu zevnitř na klice, nahrnutý materiál, nebo jenom divně lesklej čurbes. Nejde to z tý fotky poznat.
V tuto chvíli už je to nepodstatný, je to tam stejně hluboko, jak to má Bobbob. Myslíš že to má Bobbob oprasený?
Na Bobových fotkách jsou vidět jasně hladký plošky a ohraničení. Naposled - na té tvé ne. Nevím proč, Není to z fotky poznat. Copak ty to nevidíš ??
Mě to vcelku už nezajímá, já už jsem to na tomto koncu zanalyzovala a kvůli tobě to fakt fotit znova nebudu.
Ale, že seš to ty, tak jsem ten stativ vytáhla. Tady to máš v plným rozlišení bez blesku i s bleskem. Víc z toho mýho foťáku nevytáhnu, bylo to na stativu na samospoušť, abych s tím nedrbla a na mikro.
Předtím jsem to opucovala čistým fáčkem.
No, tohle už vypadá líp.
Vsadil bych si na tu inzerovanou osu 107 mm. Jsem zvědavej, s čím přijdeš.
Tak že u tebe je ta nová klika nejspíše ISO protože osu iso dost těžko běžně koupíš.
Leda by se pánům servisákům někde válela v dílně:-)
Až budeš příště něco podobného řešit tak to vždy kupuj jako komplet.
Pro lepší přehled to můžeš přece nafotit tak jak je to na těch uvodních horních snímcích kde je dobře vidět voco gou.
Jak už jsem psal dřív, kliky jsou ISO i JIS i cokoliv dalšího podobnýho, co se zrovna povedlo vyrazit. Jsou to kliky za pětikilo i s maržema a dopravou, žádná supr strojařina. Tak je potřeba k tomu tak přistupovat.
A na té fotce středu to fakt vypadá podivně.
Rondo, ty pořád meleš, že někdo něco vyrábí špatně. Já si zase myslím, že když se něco vyrábí, tak je k tomu výkres, podle kterýho se to prostě vyrábí. A ono existuje pro "spindle nose" plno různých standardů, každej to má podle svý normy a nikdo neví, pro koho a podle jaké normy to ti ťongové dělají a podle jakýho výkresu. Na zkosení se všichni shodli, dokonce se víceméně shodli i na místě, kde ten jehlan nahoře uříznou a maj po této stránce jen dva typy. Ale ono ještě záleží na tom, jak daleko to na ten jehlan chceš narážet = délka toho jehlanu. Tu déklu určuje velikost vstupního otvoru. Když ten otvor bude malý, narazíš to tam jen kousek, když bude větší, narazíš to tam dál. A zrovna u těch klik, kde na to narážení nemáš zas tak moc místa bude u kratších os potřeba narážet to tam míň, protože by to jinak vjelo do domečku. U krátkých os tak musíš tu díru udělat menší, aby to do toho domečku nemohlo vjet.
To, ře ten jehlam končí dřív, je vidět právě u paty toho jehlanu. Krátká osa tam má viditelný zářez, kde jehlan končí, dlouhá osa tam takovej zážez nemá, protože celá normovaná délka jehlanu je venku z domečku.
A nikdo nic špatně nevyrábí, jen plus mínus dobře, v mezích možností a úměrně ceně použitelně.
Podívej, ty věci se vyrábí pro evropský montovny, kde jsou čičmundi, co prásknou kus k druhýmu kusu a sešroubujou to dohromady. Za násobek mzdy těch, co to vyráběj, proto se to vyrábí u ťongů. Kdyby to nepasovalo, tak ťongové velmi rychle přijdou o kšeft, ti si nemůžou dovolit to flinkat.
Na rozdíl od místních, bo místní to klidně odrbe, bo je to stejně pro firmu švagra jeho sestřenice a ten si to s ním přece nerozháže, ten akorát seřve montovače, že to montuje blbě.
Si to maluješ jak Hurvajz válku :-)) No ale vítej v realitě. Zkus se někdy zatoulat na veteránská a motocyklová fóra, ať si vychutnáš stesky nad funkčností neznačkových replik a napodobenin z dálného východu ;-)
Já jsem jeden z mnoha milionů, co mají kola Author. A na tu osu nepůjdou ani ty původní kliky. To bude možno vyzkoušet, máme důkazní materiál kam sahala osa v původních klikách. Tak hluboko tam nenarazí ty starý kliky ani pantokem a u těch novejch je to stejnej problém.
Mi bude stačit, když budu trvat na tom, aby tam dali takovou osu, na kterou půjdou nasadit původní kliky stejně hluboko, jak byly. Pak už tam úpně stejně dám ty nový kliky.
No, ale jak píšu vejš, já nevím, jestli je ISO nebo JIS. Já to ještě pořád zjišťuji. Ale začínám se teď spíš klonit k Rondovu JIS pro osu 107. Kdybych tam dala osu ISO, tak siceklika zajede na tu osu dál, ale vyleze nos a nepůjde to dotáhnout. Ale ony jsou právě ještě ty Low profile JIS. A o ten zřejmě jde. Nos/čelo to má jako JIS, ale je to kratší, takže díra na vstupu je menší, aby tam celá JIS nemohla vlézt.
A kdyby sis toho Browna přečet, tak je tam napsaný, že u obou plných profilů je délka jehlanu nějakejch 12,5 mm plus cca 2mm na dotahování.
Takže můžeš klidně počítat délku osy. V domečku jí je 68 mm, tam kliku nenarazíš. Přidej dva milimetry montážní vůli, seš na 70 mm. A jestliže máš v krku té kliky místo na míň, jak na nějakejch 15 mm jehlanu, tak prostě se ti tam plná délka jehlanu prostě nevejde a musíš to zkrátit.
A jestliže mám řetězovou linku řekněme 48 mm, tak z toho 32 mm zabírá domeček (polovina domečku), dáme 1mm vůli a zbývá pouhých 15 mm k prostřednímu talíři.
Délka jehlanu není 12,5mm ale 17mm teď jsem to měřil šuplerou, 15mm zaleze do kliky a 2mm to ješte potáhne šroub tak že je to na doraz kuželu.
Tam píše, že pracovní délka je 12,5 a pak už je to na dotahování. U JIS nepíše, kolik tam nechávají, něco a pak začnou plynule vyjíždět ven (není tam vidět zlom). U ISO píše, že mají předepsané nějaké ty 2 mm a pak už může být zlom. Předpokládám, že ty dva milimetry dodržují i u toho JIS, než začnou plynule vyjíždět, u zkrácených JIS pak dělají zlom, aby vyjeli rychle.
Tak jsem si dal práci a něco jsem nafotil zde
http://bob54.rajce.idnes.cz/osa_a_kliky/
Osa je běžná čili JIS, jedna klika (stříbrná) je z Anglie (možná ISO) noname a druhá (černá) je shimano tak že JIS. Do odbou klik zajede osa volně v délce 15mm, u stříbrné je k ploše šroubu mezera 6mm a u černé 5mm. 3rou asi tak 2mm ještě stáhne.
Tak že si pořiď stahovák klik a zjisti kolik to tam zajede u tvé kliky Ta fuga je celkem lhostejna neboť díra u klik co se týká délky je ruzná.
Pěkná dokumentace. Přasvědčil jsi mě z hlediska hloubky nasazení kliky, ty tam máš podobnou hloubku jak já, tvoje kliky jdou dotahovat v pohodě a říkáš, že se nic nevyklechtá, takže ta osa asi tak hluboko má končit.
Z toho soudím, že tam můžu nechat osu stejného typu, jaký tam teď je (JIS), akorát musí být kratší, aby se talíře dostaly blíž k domečku a nebyla mezi talířama a domečkem ta mezera :))
Sice to tady všichni říkaj "dej tam kratší osu", ale já prostě musím zjistit proč tam je blbá osa. Dřív, než někomu řeknu, že tam dal dlouhou osu a měl tam dát kratší, tak se chci mít jistotu, že ho nenapadám neprávem.
Doplněno 3 snímky porovnáni klik.
http://bob54.rajce.idnes.cz/osa_a_kliky
Delka kuželu v klikách je kupodivu stejná a to 21mm ale to vybrání pro šroub je u každé jiné (viz foto)
Budu počítat znovu a lépe, 68/2 je 34 (nikoliv 32):
34 + 1 je 35 a k prostřednímu talíři zbývá 13mm osy. Konec osy je někde mezi prostředním a největším talířem.
Změřila jsem kliku, co mám venku, má 21 mm díru. Moje nasazená klika je stejně tlustá celkově jak moje sundaná a obě mají stejný počet závitů jak bobbobova stříbrná (stříbrná 6, černá 8), takže stříbrná bobboba vypadá stejně jako obě moje stříbrné a je odněkud z Anglie. Nasazená klika má od vrcholu osy k dotahovací ploše 5-6 mm (jedno měření pomocí špejle a ostré tužky víc jak 5, druhé 6), to odpovídá i Bobbobovu měření.
Na mých talířích je uchycení stejné jako u levé kliky včetně osazení u domečku. Při symetrické ose je osazení na levé klice i osazení u převodníků stejně daleko od domečku. Tak to bylo a tak to i je,akorát o kus dál. Pokud chci posunout převodníky až těsně k domečku, bude i levá klika těsně u domečku.
Když teda zkusím spočítat délku osy, která tam je, tak mi vychází:
1/2 domečku: 34
mezera mezi osazením u talířů a domečkem: 4,5 mm
délka JIS nasazená do díry: 15 mm
délka osy = 2 x (34 + 4,5 + 15) = 2 x 53,5 = 107 JIS
Author tam musí mít v originále něco jiného.
Když se dívám na ty staré talíře, tak je podle otlaku vidět, že původní osa dosahovala jen 2 mm k utahovací ploše a byla zapuštěná do díry celých 19 mm!
Pokud to spočítám pro původní osu s mezerou jen 2 mm:
délka osy = 2 x (34 + 2 + 19) = 2 x 55 = 110, ale na JIS to nevypadá.
Kdo ví, čím to osazují, v dokladech píšou, že střed je SUNTOUR XMC, o délce nic nepíšou, ale určitě by za pokus stálo, zkusit tam dát střed SUNTOUR XCM 110, k této délce jsem dospěla výpočtem a je to nejkratší SUNTOUR XCM na trhu. Je asi o stovku dražší, jak kinexy, což může být důvodem, proč servis bere kinexy. Každopádně ten střed vytáhli a nevrátili mi ho, takže na ně budu muset najet, ať ho někde vyštrachají.
Já tam každopádně vezmu i ty staré kliky a můžou je na ten střed zkusit nasadit, pasovat tam podle mě nebudou a zůstane tam mezera, která tam s původním středem nebyla.
Zdá se, že bod 5 padl, kratší osu JIS jak 107 neseženu. Musím se vrátit k řešení podle bodu 3, zasunout osu více do kliky.
Do původní kliky zalízala osa 19 mm, do nové kliky zalízá jen 15 mm. Rozdíl jsou 4 mm, což odpovídá odsazení talířů od domečku.
Nikde není psané, že čtyřhran ISO je jen na těch drahejch značkovejch středech, u těch to akorát slušně uvádějí.
Pokud tam dáme střed takový, jaký tam původně byl, zalezou na něho původní kliky 19 mm a já jsem přesvědčena, že nové kliky tam taky zalezou na těch 19 mm. 2 mm na utahování musí stačit, jsem to utahovala jen 2x, poprvé po 200 km a podruhé při 1500 km, od té doby na to nikdo 8 let nesáhl. Za ta dvě utažení se to určitě o 4 mm neposunulo, takže to ty dva milimetry od utahovací plochy bylo hned od začátku.
Rozumím tomu dobře, že chceš prohrabat šrot a najít původní osu, vrazit jí tam zpátky a na ni naroubovat tu novou leštěnku ?
To by mohlo narazit, protože trekový převodník může mít klidně delší osu. Takže nehledě k vyrachtanosti, mohlo by to být z louže pod okap.
Já jsem přesvědčená, že když najdu osu, na které byl ten trekvý převodník, tak na ňu úplně stejně půjde ten novej převodník. Ye šrotu ju potřebuju vyhrabat proto, abych zjistila označení, to na tom bývá napsaný.
No, a ať už to v pondělí dopadne jak chce, objednala jsem si jeden střed Suntour XCM 110. Budu mít kus, kterej můžu vyzkoušet na starý kliky, a když to bude ono a v servíse mi dodaj druhej, bude mít hucul taky stříbrný kliky. Si aspoň nebudou závidět.
Pro kontrolu jsem ještě spočítala řetězovou linku:
Pokud si vzpomínáte, tak jsem v rámci možností dospěla vzadu k číslu 46,5.
Vepředu je prostřední talíř vzdálený od osazení k domečku 10 mm. Řetězová linka bude vycházet 34 + 2 + 10 = 46, t.j. talíře budou proti větším kolečkům (na ty nejmenší kolečka vůbec nejezdím).
I výpočtově na řetězovou linku by to mělo být vpořádku.
Osa prostě musí do otvoru zapadnout celých 19 mm a může to být 110.
Na obrázku je osa, kterou jsem si objednala. Vypadá to přesně tak, jak si to pamatuju že to vypadalo. Aspoň ta část, kterou jsem viděla.
Jsem velice zvědav jak dopadneš, až na ně vytáhneš své výpočty a zjištění o existenci dvou norem na čtyřhran. Podle mých zkušeností, ti mechanici vůbec nebudou rozumnět a o něčem takovém nebudou mít ani potuchy. Jediné co pochopí je to, že ta klika by tam měla být více naražena.
Já jsem si už tyhle všetečné dotazy v různých servisech zažil a naprosto jsem nepochodil. Ti nejchytřejší si nechali můj dotaz alespoň vysvětlit aby pochopili na co se to vlastně ptám.
Případně se budou zabývat od výrobce danou a jednoznačnou kompatabilitou. Ne nějakým bádáním, jestli to něco s něčím jiným půjde dohromady tak, nebo onak.
To já tuším, takže musím už promýšlet vlastní varianty. Ten střed už je odjednanej a jak ho budu mít, mám ho na co zkusit. Koukni se pořádně na konec té osky,to by mohlo bejt ono.
Jé, tak tu osu Campagnolo bych tam viděl nejlíp. U všeho ostatního se těžko dostane začátek středu talíře až do domečku.
Pokud ti budou stačit 4 mm, tak možná, ale čekal bych víc.
Zkoumal jsem osu a kliky, co vrátili tátovi při servisu jeho kola. Schválně jsem mu řekl, ať to po nich vyptá zpět, mu by to bylo jedno. Já to třeba ještě použiju. Naštěstí mu nemusím dělat servis já.
Tak u těch jeho starých klik Suntour je začátek kliky zároveň s rovinou malého tácu, nepřečuhuje. Osa byla VP 118 mm a podle otlačení byl čtyřhran zasunutý až do konce, div že to ještě šlo dotáhnout. Víc nevím.
Uvidím, jak dojde ta 110, zaleze na každé straně o 4mm hlouběji a měly by tam zůstat 2mm k domečku. Misky z domečku trochu přečnívají, tak by tam měl zůstat tak akorát miimetr a ten tam byl, jsem tam dokázala protáhnout hadřík.
Campagnolo je 102, to by bylo krátký. Pak mají Centaura 111, ale oba jsou nad tisícovku, ten Suntour je za necelý tři stovky aj s nehorázným poštovným.
A já si vybavuji tu trubku kolem osky, ta tam fakt byla.
Kukaj, tady je krasavec TRUVATIV za hubičku 108 mm.
https://www.sportovnidum.cz/truvativ-osa-square...
Ale já nejdřív vyzkouším tu 110, já si myslím, že to tam předtím bylo. A možná tam není 107, ale 110, přesností měření si nemůžu být zas tak jistá. Třeba dali 110 místo 110.
á na ně žádný výpočty tahat nehodlám, si to koneckonců můžou najít. Já se rovnou zeptám na ten původní střed. Když ho nedaj...
Jsem tu napsala, buď to vyřešej, nebo jim tu jmenovitě veřejně poděkuji za doplnění vzdělání :)
První kolo na body. Musela jsem nasadit důkazní materiál. Původní kliky tam sedí stejně blbě jak ty nový a otlak na původních klikách je přesvědčil, že to bylo jinak.
Původní střed prej vyhodili. Je to možný? Tušit, že vyhazujou funkční věci, tak jsem si ho vzala, i kdybych se na něho měla doma jenom dívat, já funkční věci nevyhazuju. To má člověk za dobrotu...
Jsem měkká a araba jsem jim tam nechala, snad se mu nic zlého nestane.
Jsem měkká a upozornila jsem je na existenci různejch čtyřhranů, a že na suntourech je ISO, ale že je klidně možný, že dělaj i JIS, ať si to ověří.
Jsem měkká a dala jim typ na konkrétní střed.
Ale nejsem tak měkká, abych na závěr nezdůraznila, že nechci slyšet, že jsem tam nějaký konkrétní střed chtěla, ať tam dají takovej, kterej tam byl a na kterej pasovaly ty původní kliky.
Starej střed ti měli vrátit, pokud jsi přímo neřekla, že ho nechceš. Ale když už jsi ho nechtěla a nevrátili ho, tak není důvod, aby ho syslili. K čemu by jim byl ?
Na další bodované kolo jsem zvědavej. Kdy bude rozuzlení ?
Zavolaj. Já se tam dostanu jen v pondělí, to jsou tam dýl. Dnes v těch sračkách jsem to po ledě kilometr tlačila, na státní už jela. Zpátky 4 kiláky po svejch. Sněží a na silnici jsou čistý jen vyjetý koleje.
Došla mi osa 110, u které by měl být čtyřhran ISO. Navlékla jsem ji lehce na původní kliky. Do otlaku mi chybí asi 2mm, stejně tak mi asi 2mm chybí k "dorazům", které na bloku středu jsou, plus mínus, já to nemám čím změřit. Nevím, o kolik se to šroubem dotáhne, jsem to tam silou nervala, abych to zas mohla lehce sundat.
Myslíte, že by to mohlo být ono? Další délka je 113, to by se muselo dotáhnout o 3-4 mm, aby tam nebyla díra.
Já tuhle kliku chci dát na hucula, takže zatím nijak nehýřím, pokud je to správný střed, bude je hucul mít.
Takto "nasucho" je to o ničem, střed musí být našroubován v rámu a až potom uvidíš jak to bude sedět.
Tož já už mám i stahovák klik a klíč na misky, můžu do toho jít. Hucul je cvičnej stroj :)) Ale stejně se raděj ptám, než do toho půjdu. Jde mi o to, kolik se to ještě utahováním šroubu posune, já s tím žádnou praxi nemám. Ale ještě musím koupit vazelínu.
Utáhne se to tak 1,-1,5mm když bude klika měkká tak i 2mm.
Vazelínu na co? Ložiska jsou zapouzdřeny ty se nemažou a na závit v domečku stačí olej.
Jo, takto si to pamatuju,žádnej čtyhran nebyl vidět.
I těch pár volnejch závitů bylo u levé kliky, jsem se musela podívat,bo mi miska už nešla víc utáhnout. Klika zajela do původní polohy, malinká vůle k dorazu ještě je, ale víc už to teď utáhnout nejde.
Teď musím nastudovat, jak se přehazují šlapátka :))
No vidíš a jsi vystudovaná na opraváře kol:-)
Musíš uznat, že se stříbrnejma klikama je to úplnej skvost. V sobotu mu umeju řetěz a musím mu zítra koupit špunty do řidítek :)
Zelenej RedVolf :D
Ještě si kup řemínky ke klipsnám, ať můžeš pořádně šlapat na šlapátka.
K tomu zazděnému kruhu to přivazuješ, nebo je to na dobytek?
Kruh je památka na Slunce, se mohl do průjezdu schovávat,když venku pršelo nebo pařilo slunko a měl tam seno. Na kruhu bylo připnutý lano, aby nemohl jít dál.
Bacha na to, že obě "šlapátka" se utahují ve směru otáčení "šlapátek" při šlapátkování. To znamená, že levé šlapátko má také levý závit. A povoluje se to proti směru šlapátkování co největším klíčem a kladivem.
Je to 15ctka klíč a kladívko zpravidla není zapotřebí:-)
Hm na letošním novém kole jsem chtěl sundat šlapky. Ocelovým stranovým klíčem a gumovou paličkou to nešlo. Tak jsem klíč prodloužil 3/4m trubkou a klíč se mi otevřel a sesmeknul. Tak jsem to odvezl do toho servisu, co jem to koupil. Tam na to vzali veliký asi 3/4m klíč s pěkně tlustou čelistí a vši silou to povolili.
Něco takovéhohle: http://www.kupkolo.cz/klic-pedalovy-unior-3-x...
Na novém kole?
A neutahoval´s je, když sis myslel, že je povoluješ?
Tos asi neměl moc dobrý klíč, když se rozcapil.
A brát na to kladivo, nic moc. Mrvíš jím klíč, plochy, ložiska. A při troše šikovnosti ti může i moc pěkně nafackovat :-)
I když kladivo může v krajnosti pomoct. To ale vyžaduje kliku z čela pořádně a pevně podložit a třeba přes širší průbojník dát do osy pedálu tak akorát velkou ostrou ránu s odskokem kladiva, netemovat. Aby dostala osa "šok", pohnula se mikroskopicky v zarostlém závitu. Paku už jde většinou normálně povolit kvalitním nevyčvachtaným klíčem.
Takový ten obyčejný černý ocelový stranový klíč 15/17. No oni ten závit ještě pojistili tmelem proti povolení a hlavně na to utažení použili ten strašný klíč a vůbec se neovládali.
Já tenhle závit mažu vazelínou, aby nezamrzl a nijak moc ho nedotahuji. Nikdy se mi tenhle závit nepovolil. Moc dobrý vercajk je pak pro obyčejnější smrt. Takhle mi jednou dotáhli kola u auta v servisu tím pneumatickým klíčem a já to pak v Chorvatsku nemohl povolit a to kolo sundat. Od té doby si to dělám pouze sám a šrouby opět mažu. Od té doby se vždy směji vozičům náhradního kola, kteří si nechávají přehazovat kola v servisu. Nejspíš to nepovolí až to budou potřebovat.
Taky na povolení kola neberu nějaká prodejcem auta dodávaná párátka, ale kloudnou fajfku Honiton a průmyslový ořech. Na to nasadím cca půlmetrovou trumpetu a neexistuje kolo nepovolit. Tim bys auto převrátil :-) A utahuju "nakrev" až praští. Už jsem pár povolených a vypadlých šroubů a matic potkal.
Matice na pedálech nejsou potřeba jistit tmelem. Proto má jeden levý a druhý pravý závit, aby se nemohly povolit.
Některý ty černý stranový klíče jsou z perníku. Chce to při nákupu dobře vybírat a nechat si poradit podle zkušeností, ne podle potřeby obchodníka zbavit se šuntu :-)
Nojo, já vím že je to šmejd, ale na normálně utažené šrouby to stačí. A jít si do auta pro lepší klíč jsem byl líný. Ve sklepě byla trubka, tak jsem to zkusil :)
Upřimě řečeno, čím modernější kolo, tím je třeba opatrněji dotahovat, protože to nic nesnese. Samá hlína, žádná pořádná ocel. Pak se to musí místo dotažení přes podložku na krev tmelit.
Dostal jsem takhle bedýnku ruského nářadí, něco z Moskviče, něco z jejich vyřazené vojenské techniky. Nechci za každou cenu pomlouvat všechno ruský, ale tohle je opravdu přehlídka zoufalosti :-) Válí se mi to tady jako sbírka odstrašujících příkladů.
Pořiď si klíč Herkules, tím urveš aji zarezlý závity na lešenářskejch trubkách.
http://www.tesmat.cz/katalog/klic-herkules
Mám dva, a až dodneška jsem s nima vystačila. Dnes jsem poprvé použila plochý klíč.
Přes ten průbojník do toho bouchneš do osy pedálu ze strany kliky? Z té druhé strany, než kouká pedál?
A ještě něco. Některé pedály mají za strany kliky do toho šroubu se závitem jamku pro imbus. To má sloužit pro povolování toho pedálu, nebo jen pro manipulaci při zašroubovávání?
Samotným inbusem mi to nikdy povolit nešlo, ale pro "spolupráci" s dobrým straňákem je to perfektní věc. Zabereš oběma rukama a jde to ráz na ráz. Dobrý je, že se ten tah rozloží a možná to i pomůže nějakým krutem uvolnit to zahryznutí.
U pedálů jsem to naťuknutí ještě naštěstí nepotřeboval. Ale pro povolení některých šroubů je to bezvadný. Ale jak už jsem psal, kladivo musí odskočit jak pingpongáč. Jinak to temuješ a je zle.
Jo, ze strany jakoby od středu. Ale klika by musela být perfektně pevně podložená a upevněná, aby nedostala pecku ložiska středu. Je to až poslední inštanc, když kvalitní klíč a páka nepomůžou.
... poslední byl "dech" autogenu. Pak už to šlo "jako za mlada"
Tak na tohle brát autogen už je opravdu "poslední pomoc" :-))
Pro povolení totálně přirostlých pedálů, když už nic nepomáhalo a kvalitnější klíč jsem neměl, nekolikrát jsem použil tohle řešení:
Sundal jsem kliku, pedál chytl osou do svěráku za její plošky přes vhodné kusy železa (velké hřebíky) a do kliky namířil nějakou tu ránu palicí přes kus dřeva. To povolilo vždy.
U pravé kliky to samé, ocelovému převodníku se nic nestalo, jenom se do toho dřeva tak trochu zapíchnul.
A není to tak náhodou opačně, tj. proti směru otáčení "šlapátek"?
Ve směru otáčení klik, to ano.
Levá klika se otáčí doleva, šlapátko stojí rovně, to znamená - proti klice se otáčí doprava.
Přesto (nebo proto?) se volně našroubovaný závit pedálu při šlapání bude dotahovat.
Vzhledem k tomu, že osazení u talířů na nových klikách je odsazené (viditelná díra se čtyřhranem) od středu asi o tolik, o kolik je osa v nových klikách hlouběji, viděla bych jako řešení použít střed, kterej jsem použila dnes, a mohlo by to pasovat i s novejma klikama.
Je to na tobě, praxi nějakou už máš a tak to klidně můžeš vyzkoušet s tím co už máš koupeno.
Blázníš? Já už to nebudu rozdělávat. Víš co mi dalo práce to utáhnout a ještě bych to mohla polámat. Já tam s tím jedu jim to ukázat, aby měli nějakej etalon :)
Tak, jak ta celá anabáze skončila? Snad to nevyšumí do ztracena a bude nějaké rozřešení...
Ještě si pořiď montážní stojan, opravovat kolo bez něj je děsný vopruz. Hodí se i na čistění apod.
Místo montážního stojanu jsem si pořídil štokrdle pod zadek, abych se k tomu nemusel tolik ohýbat.
I podprůměrně šikovný zámečník ho svaří ze zbytků za pár korun, nebo za hubičku. Bez něj už by mne péče o kolo nebavila, pokud není řádně upnuté, má neustálou tendenci měnit polohu. edit: v nejméně vhodný okamžik.
Čím ty jsi platil zámečníkovi ?
Tak jsem dovezla araba.
Místo původní 110 JIS tam dali 108 ISO.
Na pohled to vypadá lépe a pro porovnání přikládám, o kolik zalezla osa hlouběji do kliky, je to sice mizerně nafocené, ale pro ilustraci to stačí, osa zalezla hlouběji asi o 2 mm.
Třetí snímek ukazuje změnu vedení řetězu, na obou snímcích je zařazen prostřední talíř a třetí největší kolečko, což je kolečko, na kterém přehazuji na nejmenší talíř. Ke křížení, které je vidět vlevo, již nedochází.
Dá se na to dívat a o víkendu to otestuji, pokud to půjde.
Jsem to byla otestovat a spokojenost. Bez problému to řadí všechny kombinace, které chci používat, a chod řetězu je hladký.
Díky menším talířům to do kopce nevyžaduje takovou sílu a dá se s tím v pohodě vyjet stoupání 10-14% v péřovce a tlustým svetru rychlostí svižné chůze (4,5 až 5 km/h), což se dá ubalancovat a člověk se ani moc nezpotí. Na rovině se dá zařadit i třetí nejmenší kolečko (dříve jsem 3 nejmenší nepoužívala vůbec), čímž se to i přes menší talíř zrychlilo.
Kombinace talířů 42-32-22 s osmikolečkem 11-34 na trekovi se mi jeví jako mnohem lepší, než standard 48-38-28 s osmikolečkem 11-32. Pro ženskou určitě lepší. Celková repase v materiálu mě přišla na cca 1.500 Kč (700 kliky, 260 kazeta, cca 250 střed a 250 řetěz). Pokud to vydrží dalších 13.000 km, jak předchozí osazení, není se o čem bavit.
A další, kdo objevil výhody mtb převodů na treku. :-)
A proč na to ještě nepřišli výrobci nebo montovači těch treků? Když chcou, aby důchodci sportovali... Po kotárech důchodci asi jezdit moc nebudou, natož (skoro) důchodkyně. A není důvod jezdit po silnici, max po rovné polňačce a horskejch kolech s balónama, že ano.
Asi maj jiný priorty, prodat kavkám co nejdráž úplnou hovadinu.
Mně by jen zajímalo proč to tak neudělali hned?
To už máš jedno, zas jsem chytřejší a zas mám o iluzi míň. Ne teda, že bych ty iluze ještě měla, ale aspoň se snažím :))
Když jsem byla psychicky v těch sračkách a pravítkem měřila vo co go, tak jsem si pouštěla tohle:
https://www.youtube.com/watch?v=V4lwSF9Vd8c
Takže ještě jednou dík všem, co to se mnou řešili, sama bych asi dostala K.O. hned v prvním kole.