Zdravím všechny, potřebuju poradit s výběrem kola, váhám mezi těmito dvěma koly http://www.moolbike.cz/product/horske-kolo-26...:2023/ a http://www.moolbike.cz/product/horske-kolo-gt...:12515/
. Tak ted něco omě, mám 85 kg , 183 cm, a kolo budu využívat ke každodenní cestě do práce (cca 4km) a to převážně po cestě a polní cestě. O víkendech hodlám jezdit na výlety po lesích, cyklostezkách atd... takže chci horáka ale zase nehodlám dělat nějaké extra cesty a extra terén se sjezdy.. díky všem za rady. Rozpočet mám kolem 10 000. výš jít nemohu a ani nechci. díky všem za rady
V téhle cenové úrovni je to celkem jedno - obě jsou to známé osvědčené značky. Uvedené modely mají pro hobby jezdce asi jen dva zásadní rozdíly - GTčko má vyšší rozsah převodů což bezdebat zvyšuje pohodlnost jízdy v členitějším a zvlněném terénu - tedy pokud jezdec umí řadit... GT má už také kotoučové brzdy. Ty mají vyšší účinnost, ale jsou složitější na údržbu. Pro zmíněné účely by bohatě stačily klasická Véčka která má felt. Takže pokud nejsou podstatné tyto rozdíly, záleží asi jen na tom, co se vám líbí víc...
S výhradou té větší složitosti údržby kotoučovek. Pokud nechce sám zkracovat hadice a odvzdušňovat, údržba není prakticky žádná. Pokud někdy při tomhle užití sjede desky, tak mu je při koupi jiných rovnou přehodí. Přehazování špalků je skoro větší vopruz. A jestli jezdí za každého počasí, jsou kotouče taky výhodnější. Nemrvěj se ráfky.
Službu odvede oboje srovnatelně, oboje má plusy i mínusy.
Sice neznám Váš styl jízdy, ale nebylo by pro váz vhodnější spíš trekové kolo ? Pokud neplánujete jezdit kořeny, kameny, bláto atd. možná by bylo vhodnéjší. Určitě na dopravu bude díky užším plášťům vhodnější a i polňačky zvládá bez problémů.
Jedna věc je zvládání, druhá věc je vyhledávání. Mí přátelé na trekách, když se mnou jedou, tak mi neustále nadávají, že to moc hází. Projedou to bez problémů, ale také bez potěšení.
Jistě, trek je na silnici nejvýš na hladkou zpevněnou cestu. Mimo silnici se dá jet, ale je to spíš nouzovka, větší dřina a nutnost větší pozornosti a určitě si to tak neužije jako ten na podprůměrném horákovi.
Už to tady několikát bylo. Myslíš, že si to neužíval :)
https://www.youtube.com/watch?v=5z1fSpZNXhU
Jsou různé výzvy, někdo si to užije lanovkou, jinej na laně
No jo, jenže tenhle se tím především živil a pak, kolik je na světě takovýchhle akrobatů, pár jedinců a dost pochybuju, že zrovna Devils patří mezi ně :-))
Máš recht, borci uměj na všem a kdekoliv. Amatéři si pořizujou čtyři různý kola. Je to o lidech , ne o kolech.
A nebo je to o tom, že profík potřebuje prodat. A tuctovku neprodá, tak vymejšlí atraktivnější kombinace.
Tuctovku neprodá, protože mnoho naivních kupujících věří, že rozdíl v ceně je přímo úměrný rozdílu v kvalitě.
Proč? Když tam flákne pořádnou vidli a širší pláště, tak lehkej a střední terén není vůbec problém. A na těch silnicích a zpevněných rovných cestách mu to líp pofrčí.
Když tam flákne pořádnou vidli a široké pláště, tak už z toho dělá takový lehce podprůměrný horák, opět něco vhodného spíše jen na zpevněné cesty.
V tom případě už je lepší uvažovat o koupi 29" kola, to je takový docela slušný umiverzál, pokud dotyčný nechce jezdit nějaké náročné úseky.
Řekl bych, že za ten jeho finanční limit použitelný 29"kolo sotva pořídí. Trek je přeci jen levnější, páč to není módní výstřelek. A i kdyby někde sehnal 29" za desítku, sotva to bude v terénu použitelný.
A když si koupí treka za 10 a na to dá dobrou vidli za 4 a široké pláště za 1, tak je nejméně na 15 s nic moc kolem.
On si vybral celkem přijatelného horáka za 10 a pokud nemůže dát alespoň 18 za slušné 29 kolo ani víc než těch 10, tak jeho výběr je asi to nejlepši co je.
Jasně. Jenom jsem nesouhlasil s tvým názorem, že je trek na silnici, maximálně na zpevněnou hladkou cestu. Tohle přece projedeš i na silničce. Nemluvě o tom, co někteří jezdí na cyklokroskách.
Ale jistě. jenže ten kdo něco takového chce jezdit na cyklokrosce, tak určitě ví o co jde a nebude se tady dotazovat jestli si má koupit takové nebo okaké kolo za 10, protože na víc nemá a chce jezdit. Šoupne sem svoji výšku a váhu, které jsou úplně nepodstatné a napíše, že bude jezdit 4 kkm do práce a pak se bude chtít občas projet po lesní cestě. Fakt si myslíš, že to je člověk na cyklokrosku?
A myslíš, že slušnější cyklokrosku pořídí za 10?
Jinak samozřejmě mě je celkem jedno co si kdo koupí a na čem jede. Klidně si může pořídit třeba lehokolo, taková rada už tady dlouho nebyla, tak třeba to ocení.
Dal jsem to jenom jako příklad, nikde jsem mu cyklokrosku nedoporučoval. Byla to opět pouze reakce na trek = silnice a rovné, zpevněné cesty. Trekové kolo zvládne hravě i lehčí terén, kam jistě patří lesní, polní cesty atd.
Samozřejmě, že zvládne, ale cyklista se na tom zbytečně trápí, je to namáhavější, náročnější na výběr trasy, pozornost a je pomalejší. Cyklista si prostě takovou jízdu neužívá, ale docela se trápí v porovnání s hladkou zpevněnou cestou.
A pokud by jel s někým stejně výkonným kdo pojede na horáku, tak z toho bude dost otrávený, pokud by tak chtěl jezdit pravidelně.
Neřeknu někde v těžším terénu, ale trápit se na treku na polňačce...to snad ne. Otrávenej spíš bude, až s horácem pojede po asfaltu a rovnejch cestách.
Do terénu je nejlepší karbonová silnička, je lehká a dobře se nosí :-)
Odpusť, ale mám opakovaně úplně opačnou zkušenost. Jen celou dobu slyším výčitky, že to moc hází, že je bolí karpální tunely že to je strašně namáhavé, že se bojí. Přitom to bez problémů projedou. Já si s nimi na horáku dokonce s drapákem na asfaltu nestěžuji a stačím jim :)
Tak to já měl zas opačnou zkušenost: Když jsem jel na krosu s MTBákama po nezpevněném povrchu, tak jsem jim stačil, aniž by tělo nějak trpělo. Na silnici a zpevněných cestách ale těžce nestíhali;-)
To bude také možná v té výkonnosti. Manželka je výkonostně srovnatelná s mými přáteli, ale protože má horáka se širokými balóny, tak ten lehký terén celkem bez odporu zvládá, kdežto oni se třesou. Na silnici jim také stačí, zejména když jí to víc nafouknu. Pokud někdo dobře jezdí na kole a umí to, tak projede ten lehký terén skoro na čemkoliv a považuje to za výzvu a baví se při tom.
To je taky právě problém: někdo sedí na kole jak pytel brambor, at' jede po rovné silnici, nebo po hrbolaté cestě a pak se div,í že je vyklepanej. Znám dokonce jedince, kterej při jízdě na horáku po polňačce prohlásil, že by to chtělo na tohle už celopéro...:-)
Když pojede Kulhavý na stařičké orezlé Libertě, tak pořád bude v pohodě a bez zadejchání přede mnou na slušnějším horáku :-)
Když pojede Kulhavý na stařičké orezlé Libertě, tak pořád bude v pohodě a bez zadejchání přede mnou na slušnějším horáku :-)
Když jsem si kupoval kolo řešil jsem problém jaké.U prodejce jsem zkoušel cross a horáka 29 s univers. plášti pro maratony nafouknuté na 4kPa.Pocitově jsem rozdíl nepoznal a při jízdě skopce na kolech stejné cenové relace nebyl žádný velký rozdíl patrný.Rozhodl jsem se pro 29.29 má stejné ráfky 622 jako trek nebo cros,takže není problém v případě potřeby obutí vyměnit.
Ty víš co chceš.Na kole toho moc nevymyslíš.V určité cenové relaci je u všech osazení přibližně stejné úrovně v podstatě od jednoho výrobce.Já bych si dal pozor na vhodné převody.Vybral bych si kazetu 11-34 a kliky 22-32-42 nebo 44.a vybral bych kotoučové brzdy.
A v téhle cenové kategorii ještě barvu !
Dají se v této ceně sehnat i 29.Ale je to kolo na úrovni kvality za 10000 tisíc.
No však to tak myslím. Za desítku je kolo za desítku. A barva je asi tak jediný, co se dá pořádně ovlivnit.
Červená tuším jezdí nejlíp modrá vydrží nejdýl a zelená je nejmíň poruchová :-)
Je dobré jezdit na kole podle potřeb a možností než debatovat o super značce.
Při návštěvě v servisu předemnou byla velmi kvalitně cyklo oblečené paní středního veku a vibírala kolo.S prodavečem,který ji vysvětloval různé technické záležitosti se zjevně nemohli shodnout a mě se již nechtělo čekat.Tak jsem paní vyzval ať pět prohlížených kol vyzkouší.Paní ožila a poprosila mě,abych ji natáčel na video a s prodavačem jsme ji ohodnotili jak na kole vypadá.
Jo, s těma převodama nelze než souhlasit. Ale já bych doporučila koupit si k tomu hned pár náhradních komponentů a základní vercajk.
Čímž vůbec nechci říct, že je to kolo špatný. Já si myslím, že může bohatě stačit a dobře dlouho sloužit.
Chci jen sdílet svoje zkušenosti.
Byla by škoda,kdyby dopadl ja ko známý,který ve snaze být in si zakoupil horské kolo 27,5,dvoutalíř,karbon za cca.90000Kč.Důsledek tohoto rozhodnutí pro něho je,že s partou,se kterou jezdili snad od nepaměti má obrovské problémy se udržet v háku.
Tak to si ale měl koupit taky silničku když jim chce stačit :-)
U Vyškova jsou v okolí lesy např.Chřiby 30km,oněco blíž je Ždánický les a Moravský kras.Problém je v tom,že tam musíš dojet.
Ale to furt nevysvětluje proč jim nestačil.
U dvou talířů je větší nevím přesně ale asi 36 zubů.Proti větším talířům a 29 se musí šlapat podstatně rychleji.U boců co jedou opravdu rychle je rozdíl velmi podstatný.
Pokud nemá dostatečný výkon a neumí roztočit to co má, tak nebude stíhat ani skládačku.
Na čem dotyčný jezdil předtím, že jim dobře stačil, na elektrokole?
Neměl jsem v úmyslu rozvíjet diskusi,kdo jak šlape.Snažil jsem se sdělit své názory a zkušenosti k zadanému to je zakoupení nového kola,které jsem nedávno také řešil.Jen jsem uvedl případ mého známého,který při zakoupení kola nevybral nejvhodnější variantu.
Jinak rozdíl mezi 27,5 36 zubů a 29 44zubů je cca.20 procent.
Pokud pojede celou cestu z 10% kopce, tak to pak chápu, že mu nestačí převody. :-)
Jakou část vyjížďky jezdíš na nejtežší převod? Víc jak 1%?
Spíš by se měl naučit šlapat kadenčně, do rychlosti 40km/h mu to musí v pohodě stačit a rychleji zřejmě nejezdí.
Nebo může nasadit silniční dvojtác. :-)
Odpovím ti poukazem na předchozí příspěvek.Já se řadím jak jsem již jednou zmínil do kategorie důchodce s kolem a nemám žádné ambice posuzovat techniku jízdy a podobné parametry.Ale moje zkušenost k těm převodům.Při jízdě snad mimo oblast Hané v našem okolí jedeš většinou v kopcovitém terénu.Logicky vzdálenost,kterou jedu do kopce jedu i s kopce a ktomu se dá přidat i části dojezdů pod kopcem,kde ještě využívám setrvačnost.Mám horáka 29 a velkou část sjezdů + dojezdy jedu na těžké převody.S nárůstem výkonosti narůstá možnost využití těžších převodů a ten rozdíl u vyrovnaných cyklistů ve skupině vyrovnat asi nejde.
Moje příspěvky jsou jen k zadání výběru kola,aby před zakoupením zvážil různé možnosti.
Bacha na to, já mám na krosu 48/38/26 a za tuto propagaci jsem tady dostal pěknou sodu ;-)
To jako proč, že tam máš moc těžké převody? Já mám na Favoritu velký talíř 52 a na rovině k němu řadím 3 kolečko od spodu. Ty další dvě jen z kopce.
Na Favoritu jo, ale na krosu těžší převody nejsou povoleny ;-)
A čím se to liší? Oboje jezdí po silnici.
Pod jakým pseudonymem jezdíte vy dva TdF ? :-))
Náhodou z kopce ten převod 52:11 s 28palcovými koly se dá docela pěkně rozšlapat. Žádnej trek nebo horák se za mnou neudržej. Prostě jim dojdou převody :p
To záleží na tom, jak kdo dokáže rozkmitat pastelky. Tobě na šedesátku stačí 100 otáček, já jich musím našmrdlat 130. Zas ale do protikopce nepřijedu ani spocenej, ty s naběhlejma žílama :-)
Ale kdež, dole přeřadím a nahoru to vyjedu s převodem 32:30. Já nemám žádný kompakt, ale poctivý třítalíř.
A tu šedesátku roztočím i z poměrně mírného kopce. Šmrdlat 2x za vteřinu, to bych si zadřel koleno :D
Nepíšu o mírném kopečku, ale pěkně o dostatečně dlouhé např. dvanáctce. Pak už s 32/30 dřeš jak bulhar a já tam 22/34 dávám jen když jsem mimořádně línej, jinak v pohodě 22/31, nebo když si chci trochu hrábnout, tak 32/34, ale k tomu musí být chuť a pára na kloudnou kadenci, ne žádné páčení.
no jo, to byly ty převody, co mi, rondo, v Chřybech chyběly. já měl nejlehčí 30/32, tak jste na mě museli na každém kopci čekat. na jaře tam snad nacpu tu ojetou kazetu s 34 zoubky, to už je do kopce o fous lepší :)
Když já svého Favorita vnímám spíš jako silniční kolo nikoliv jako univerzální kolo. Na běžné silnici zatím s těmito převody stačím. Na výlety do přírody a i na delší výlety za hranice si beru robusního horáka s celkově lehčími převody. Jezdím s ním potom i po těch silnicích, ale prudších. Loni na silnicích v Alpách jsem s horákem v podstatě vystačil s prostřední 32 zubovou plackou, což je malá placka mého Favorita. Pokud jsem někde zařadil malou placku, tak jedině z pohodlnosti, abych mohl řadit i lehčí převody a nejel moc silově na konci převodů kazety. Většinou k tomu ale stejně nedošlo a mohl jsem to jet celé na prostřední placce. Na běžné silnice a veškerá pražská stoupání mi trojtác 52,42,32 vyhovuje i když nemám ambice TDF, což je jistě škoda :)
Přesně tak. Já chci taky jen sdílet zkušenosti. Malý převodníky určitě, cena neurčuje vhodnost kola a není potřeba zbytečně utrácet. Ty náhradní komponenty a vercajk určitě pořídit, bez ohledu na cenu toho kola :)
Taky znám jeden karbon za desetitisíce, spával u postele, najel 200 km a u hospody spadl na šutr (neměl stojník, to se přece na takový brko nemůže dát, že...) a udělalo mu to díru do horní trubky. Pak už jsem ho neviděla, někam odputoval, snad to šlo zaplátovat.
V případě tohoto rozpočtu bych byl zastánce 19-21 palců MTB rám, odpružená vidlice nejlépe se zamykáním HLO - vidlice se dá vypnout za jízdy. Počet převodů bych volil 8x3 - nižší náklady a bezporuchovost u varianty Shimano. Kotoučové brzdy v případě Vašich jízd za zhoršených podmínek- vlhko, bahno, déšť, sníh a hlavně les. Jinak kvalitní V-brzdy postačí. Záleží na cenové nabídce. Hlavně ne CROSS, ten je v případě jízdy v terénu nevhodný, je vyšší, méně ovladatelný. Koukněte na výprodeje starších kolekcí, dají se najít pěkné kousky.
s převody 3x8 souhlasím, pokud nebude jezdit v bahně, tak i véčka jsou OK. ale klidně bych vzal krosové kolo, a klidně s pevnou vidlí. ta odpružená v téhle ceně bude stejně jen 2 kg nahoru a funkce žádná. na cyklostezce to bude ubíhat rychleji a s menší námahou. a lesní cestičky se dají projet taky :-)
Nedovedu si představit jezdit s horákem za desítku v náročnějším terénu. Vidlice za ty peníze bude velká tragédie, ostatní komponenty jakbysmet a na silnici mu ten mastodont nepojede. Naštěstí si je toho zakladatel vlákna vědom a v těch podmínkách, o kterých píše, by byl možná i ten kros vhodnější, jak psal Bruca.
A uz se bavime o kole, ktere je potreba postavit od piky, viz plne dostacujici pevna vidlice, komfortni posed atd. To se seriove nedela. Mozna to chce vetsi rozpocet. Hlavne jeste na prelomu tisicileti se jezdilo po zavodech a pevnou vidlou a 560mm riditkama.
A uz se bavime o kole, ktere je potreba postavit od piky, viz plne dostacujici pevna vidlice, komfortni posed atd. To se seriove nedela. Mozna to chce vetsi rozpocet. Hlavne jeste na prelomu tisicileti se jezdilo po zavodech a pevnou vidlou a 560mm riditkama.
A uz se bavime o kole, ktere je potreba postavit od piky, viz plne dostacujici pevna vidlice, komfortni posed atd. To se seriove nedela. Mozna to chce vetsi rozpocet. Hlavne jeste na prelomu tisicileti se jezdilo po zavodech a pevnou vidlou a 560mm riditkama.
co muzu doporucit tak je kolo Merida BIG 7300, ale urcite by bylo lepsi, jit do prodejny a tam si nechat poradit a kolo si vyzkouset.