HG 93 kolem 1800-2100 km při denní péči po každé jízdě. Rozhoduje však jen a jen měrka!!!
Nerad to říkám, ale tohle téma se tady omílalo v posledním půlroce tolikrát, že si prolistuj historii. Nic ve zlým. ?-)))
:-) Tva oblibena odpoved, ze:-)
Jasne ze jsem hledal, ale odpoved na mou otazku jsem nedostal. Do vyhledavani jsem zadal par slov jenz s timhle tematem souviseji...a nic:-) Ale obcas jsem narazil na odpoved "Prohledej si historii"...nebo neco podobneho....a hadej, kdo to psal:-)
Jsme tu od toho, aby jsme si radili. Je mozna lepsi nic nepsat, nez dat takovouhle radu. Pokazde tu hledam, nez se zeptam.
Ale jinak...tohle ani neni tak dotaz. Je to jen spis pro zajimavost...
No, musím se Michale Abernathymo zastat. Nedalo mi to a napsal jsem do políčka pro Vyhledání "Výměna řetězu". A ejhle, odpovědi jak na dlani.
Tak tady je moje, okopírovaná odpověď z té původní diskuse.
"Kdesi jsem se dočetl a né jednou, že nový řetěz má mezi 11 članky rozteč 132,2 mm a za vytažený se považuje když se roztáhne o 0,6 mm. Tedy na 132,8. dle mého vlastního výzkumu (přeměřování, zápis do tabulek Excelu atd.) může mít nový řetez rozteč i 132,3 mm. Vypadá to jako hloupost, ale ta jedna desetina dělá 16,6% na těch 11 článků. Měřil jsem to pravidělně na několika místech řetězu cca vždy po 200 km až do 3000 km. Měřil jsem na dvou kolech, rozdíl ve váze jezců 20 kg, jinak stejný terén a stejný počet najetých km. Závěr, řetěz se roztahuje exponenciálním způsobem. nejdříve rychle a pak pomaleji. Mezi 2000 a 3000 nebyli větší rozdíly v roztažení. Ještě musím dodat, že z těch 3000 km bylo najeto 1800 km z 20 kg bagáže na každém kole. Jo a měřil jsem to dvě sezony fakticky na čtyřech řetězech s přibližně stejnými výsledky.
Jinak já mažu řetěz motorovým olejem. A ještě otázku, není na tom WD napsáno, že je to rozpouštědlo?"
Tohle jsem taky nasel...ale promin tohle neni odpoved na mou otazku...."ciste ze zvedavosti, kolik kilometru vam vydrzi retez". Nejde o to tady rozebirat detaily, technicke vecicky, teorie.... Jen me proste zajimalo, kolik kdo ujede na jeden retez. Jen ze zajimavosti, protoze obcas se divim, ze na nem nekdo utaha jen par km a nekdo si ho skoro bere do rakve.
Není to moje oblíbená odpověď, ale některý témata už jsou chronický. Dobře. Výdrž řetězu závisí na několika faktorech - kvalitě řetězu a kazety, způsobu šlapání, šetrnosti řazení, prostředí, využívání optimálních převodů v souvislosti s křížením řetězu a podle nedávných názorů nepatrně na péči o řetěz. Můj případ: Používal jsem IG 51, po prodloužení řetězu na třetí zub měrky jsem vyměnil novější kazetu za sjetou a řetěz dojel. Takhle vydržel asi 2500 km. Někdo zase točí postupně nové řetězy na jedné kazetě, někdo dá nový řetěz na stávající kazetu, někdo nemění řetěz vůbec. Vidíš, že to není vůbec jednoduchý a všechny zde uvedené způsoby, co vím, nevyzkoušel nikdo. Takže srovnání chybí. Pomoh jsem ti? :-)))
To je fakt čistě individuální. Záleží na mnoha faktorech, nejen na kilometrech, ale na stylu jízdy, jízdy natěžko s nákladem a samořejmě na typu řetězu. Už jsem měnil řetěz někde kolem 1 200 km, ale klidně vydrží i dost přes 2 000 km. Opravdu jedinou spolehlivou metodou je měření, které je potřeba pravidelně provádět. Takže odpověď na Michalovu otázku zní: řetěz mě konkrétně vydrží 1 200-2 500 km.
Pro zajímavost: nejprve jsem používal řetězy Shimano HG, pak jsem přešel na řetězy SRAM (typ si už nevzpomenu) a teď mám na doporučení ze servisu KMC-4D X9.
Ja si stary retezy schovavam. Vzdy je nejakej starej min vytahanej a tak ho vymenim. Je zajimavy, ze hodne vytahanej kdyz chvili lezi, tak se pak na suplere ukazuje jako min vytahanej ;-) Az to bude tak vytahany, ze to nebude fungovat, tak vymenim retez i s kazetou a prevodnikem. Zatim mam asi deset tisic kilaku :-))))))
Starej favoriťáckej (kazeta a přeh. Shi GS200) minimálně 30tisíc, pak mě kolegové přesvědčili na novej - nějaký "zlatý" Union, rupnul po cca.200km. Teď HG, zatím cca.3000. Na všech třech chodilo řazení stejně dobře.
Rozhodující je měrka, mám ráda svůj pastorek :o)))
Je ale fakt, že jsem tomu loni na podzim dala asi 2000 a pastorek je 4 a kolečku načatý, takže teď mám v plánu ho dorazit.
Jinak si to ale od 500 km hlídám.
A fakt mi přijde, že v těch loňských diskuzích by se našla odpověď i pro tebe, ale to je věc názoru. Omýlalo se to tady docela dlouho a bylo tam mnoho zajímavého.
Možná je to trošku kacířské, ale u mně sloužívá řetěz obvykle kolem 15 000 km. Pak jej vyměním i s kazetou. Trojtalíř jsem mezitím měnil až po symbol. objetí zeměkoule. Je fakt, že od asi 5 000km už sebou vozím pro jistotu i nýtovačku, ale ještě nikdy nebyla zapotřebí, klep,klep,klep....(Ale je to jen pro někoho, kdo není vysazen na super přesné a rychlé řazení)
Ty brďo, to by mne fakt zajímalo. Dost intenzivně jsem se tomuhle problému (jak, o kolik, atd.) se řetěz vytáhne. Neměřil jsi to vytahování řetezu šuplérou? Zajímala by mne nějaká data o tom jak řetěz pracuje (vytahujes se) v závislosti na najetých kilometrech. Pracoval jsem jen s řetězy, které měli najeto do 3000 km.
Ty brďo, to by mne fakt zajímalo. Dost intenzivně jsem se tomuhle problému (jak, o kolik, atd.) se řetěz vytáhne. Neměřil jsi to vytahování řetezu šuplérou? Zajímala by mne nějaká data o tom jak řetěz pracuje (vytahujes se) v závislosti na najetých kilometrech. Pracoval jsem jen s řetězy, které měli najeto do 3000 km.
S tímto názorem jsem se už také setkal, ale nemyslím, že je to dobré řešení. Starý řetěz na vyklochtaných pastorcích a jetých tácech nemůže skutečně řadit moc plynule. Navíc, takový řetěz musí zákonitě být náchylnější na přetržení a je dost divné, že dosud vydržel. Určitě bych si ale nechtěl pokazit výlet tím, že se budu snažit dát do kupy tak jetý řetěz. No, proti gustu ...
PS: nýtovačku s sebou vozím stále, už pomohla i kamarádovi :-)
Jára+Marco : Šuplérou neměřím, jen zvednu na tácu na nejvěím kolcu v místě přibližně dvou hodin a když to dělá víc jak 7 mm, tak už trošku o výměně uvažuji, ale dál zkouším, co to dá až po hranici těch 15 .tis km, ale vím, že jsou borci, kteří toto překročí daleko víc, jak já. A bez protžení řětězu, ťuk, ťuk, ťuk.....( ne ale na čelo) :)))
Jestli je nekdo tak bohaty aby kazdych 3000km kupoval novy retez a po cca 30000km stejne menil celou kazetu protoze ten jedenacty uz tak jako tak bude na nekterem pastorku strilet, proc ne. Takove zakazniky maji prodejci moc radi, vzdyt nebyt jich, moc by toho neprodali. Ja ale tak bohaty nejsem, takze u me obvykle 1 retez = 1 kazeta. Oboji se opotrebovava soucasne a tak si retez s kazetou dlouho, hodne dlouho rozumi, bez problemu 20000km i vic. Pochopitelne i ja mel kdysi nove kolo, nemel zkusenosti, a tak jsem to taky zkusil - poprve a naposled, po prvnich 10000km. Pochopitelne ze uz bylo pozde. Ale kupovat kazdy rok novou kazetu?!? Nebo 3x do roka novy retez?!? Vratil jsem tam ten stary vytahany, ale spolu se sjetou kazetou bezvadne fungujicui retez a v tehle sestave natocil jeste dalsich 6700km Skandinavie na tezko, + dalsich cca 4000km pres zimu. Menil jsem az pred dalsim letem, a to jeste jen preventivne, protoze jsem vyrazel na 2 mesice do Alp. Chce to jen nedrhnout porad jen 1 pastorek, trochu je stridat, a pak je to bez problemu, alespon me to tak funguje. 22 prevodnik jsem menil po cca 40000km, a cely trojtac az po cca 60000km – na novy retez a novou kazetu jsem uz stary 32 prevodnik neroztocil.
Každopádně si myslím, že životnost řetězu vůbec nesouvisí s ujetými km. Někomu vydrží 1000, někomu třeba 30.000, strašně záleží na tom, jak se s ním zachází. Pokud někdo jezdí v terénu a vyžívá se v ježdění do/z hodně prudkých kopců, takže moc km neujede, ale šlape furt a velkou silou, navíc na malej převodník, tak se mu řetěz jednak rychle vytahá ale taky při razantním šlapání mu to vytahání bude hodně brzo vadit (řetěz bude "střílet"), takže řetěz po pár stovkách km vyhodí. Pokud někdo jezdí po rovině po silnici, tak nalítá hromadu km a pokud nedrtí těžké převody tak se mu jednak řetěz bude vytahovat o dost pomalejc a taky mu vytahanej řetěz nebude tolik vadit - vytahanej řetěz ani na vyžvejkaných zubech při rovnoměrném šlapání malou silou nestřílí (takže zpravidla dojede řetěz až do úplného vytahání, klidně hromadu desítek tisíc km, a pak ho vymění i s pastorkama (nebo pastorky přebrousí pilníkem)).
Vím, že se to tady už řešilo, ale pořád nějak nerozumím tomu přebroušení zubů pilníkem. Jestliže se vytahováním řetězu zvětšuje rozteč článků, mění se na pastorcích nejen profil zubů (ten lze pilníkem obnovit, dejme tomu), ale i jejich rozteč. A jak tu obnovíš jak, když chceš nasadit novej řetěz. To bych potřeboval vysvětlit. :-)
přemýšlej trochu:-) jak by se asi zvětšila rozteč zubů, když velikost (a tedy i obvod) placky je furt stejná? To by se jich tam pak tolik nevešlo:-)
To teda rětěz s jinou roztečí článků běhá na zubech s taky jinou roztečí? Nebudem tady opruuzovat. [email protected], jo?
Jojo, přesně tak to funguje, řetěz je jakoby delší, takže zabírá jen za jeden zub (na převodníkách je to krásně vidět). A z toho důvodu se ty zuby otlačí takovým způsobem, že zabírající ploška není k řetězu kolmo, nýbrž šikmo a při záběru vyhazuje řetěz z kolečka (řetěz tzv. střílí - přeskakuje zuby). No a když se ty zuby obrousí pilníkem tak, aby to zase zabíralo nakolmo, tak to potom už nestříli (ale musí se dát zároveň novej řetěz, aby se to zas hned neotlačilo).
Jsem rád, žes mi to vysvětlil, i když je to trochu jinak. :-)
záleží zda jedu do kopečka nebo z kopce
Proboha, řekněte mi, jak můžete na jeden řetěz a jednu kazetu najet tolik kilometrů. Já se nemusím ani koukat na tacháč a bezpečně poznám, že mám na řetězu najeto přes pětistovku. Už to prostě není ono. Většinou měním po tisícovce, ale to už je teda na řazení opravdu znát.
Loni jsem najela na řetěz 2000 a 4 a 5 kolečko pastorku je prostě ohryznuté. První dvoustovka s novým řetězem byla trošku peklo, ale přežila jsem to a rozhodla jsem se pastorek dodělat. Předpokládám, že přežije ještě jeden řetěz, ale určitě na jednom řetězu víc jak 1500 neudělám. Dost mi vadí, když mi pak odmítá přehazka v záběru řadit na krajní hodnoty...
Radko nechci Tě dráždit, ale když se zadaří (suché a bezprašné cesty), tak já se teprve po 600 - 700km dostávám k dalšímu promazání řetězu a Ty jej už pomalu měníš. Šetři trošku peněženku...:-)))
Cože!!!!!!!!!!!!!!!
Teda zítra si jedu do servisu pro kolo a jestli mě nebudou nosit na rukou, tak nevím... Ne, už mě berou, že kolu trošku rozumím, tak mě nenutí měnit řetěz 3x za rok - fakt nekecám...
Xakru, jak to dokážeš?!? Já v zimě nešahla na řetěz 2 výlety a na třetí jsem přijela s neuvěřitelně zrezlým monstrem - nikdo nechápal, jak se mohl ještě točit...
Teda jak vidím, jsou pro mě, kromě rovnic a integrálů, na světe ještě další záhady... :o)))
Můžu Tě ujistit, že po projetí současného marastu mám řětěz zrezlej taky, zvlášť když jej nechám třeba den - dva v kumbálu neotřenej, jen se divím, že mně ještě nefackuje. Jo, ten kdyby mohl...
Aspoň nějaká satisfakce... :o)))
Teda jestli maj kola taky nějakou svou diskuzi, tak bych ji ani snad číst nechtěla :o)))
Zlatej stříbrnej starej Favorit (a před ním Eska Sport !). To byly kola, komponenty na nich vydržely neuvěřitelně dlouho (pokud se jezdilo tak nějak s citem).
Konec konců na Favoritech vozili Vietnamci aji těžké zbraně na jih země a nakonec odtud vyhnali Američany s jejich "super technikou".
Teďkonc kupujeme stále lepší a dražší kola, na kterých komponenty jen jen hoří (holt to je ten pokrok ...).
Tvůj sentimenntální nářek mi připomíná vozku s potahem a krávou, s terým jezdil do svých 85 let bez oprav a nadával, že už to není ono, když teď začali s těmi auty na páru...
Když jsem byl mlád a nebylo mi ej- chu- chu, bylo to o hodně lepší než teď, kdy bych mohl ejchuchat, ale jsem stár ...
jestli ti řetěz vydrží 1000 km, tak buď kupuješ nějakej odlehčenej hliníkovej nebo jezdíš natěžko do schodů nebo řadíš jak prase. Jinak tomu prostě nevěřím. Mě vydrží tak 2000 než začne být vytahanej podle měrky a pak trvá ještě hooooodně dlouho (mnohonásobně), než začne být znát, že je něco v nepořádku. Příklad: Nedávno už jsem chtěl řetěz měnit, že blbě řadí. Nakonec stačilo odmontovat přehazovačku a umýt v mydlinkách a řadí to zas jako nový (má najeto úplně minimálně 5.000, nevím, nefunguje mi už dnouho tachometr). Možná pomohlo i očištění řetězu od rzi a půlročních nánosů různých hustých olejů:-)
Ono toho asi bude od všeho trochu - levnej řetěz, řadím jako prase, nemyju to a absolutně se v tom nevyznám. Tím pádem jsem měnila řetěz vždy, když mi v servisu řekli.
Teď už jsem teda o něco chytřejší, takže mi vymění řetěz až když si řeknu, ale s tím řazením, cenou a očistou kola to lepší určitě není :o)))
Hlavně mě vždycky strašně rozčiluje, když začne řetěz střílet a přestane to perfektně řadit v záběru. A když nepomůže ani očista soukolí, tak to prostě vyměním. Je ale fakt, že ten poslední řetěz mi vydržel už 2000 - tak asi nějaké zlepšení u mě bude :o)))
Jak dlouho mi řetěz vydrží nevím. Nějak to nesleduju. Občas zatahám za řetěz na velkém převodníku a když jde nadzvednout tak že vrcholky zubů skoro vykouknou tak je čas. Odhaduju to tak na 5000-7000km. Teď jsem dokonce musel vyměnit kazetu, po cca 10 letech provozu mi na nejčastěji používaném pastorku začal nový řetěz střílet.
Samozřejmě se musíte k řetězu chovat slušně. Pravidelně mazat, čistit, řadit s citem (to že se dá řadit v záběru ještě neznamená, že se v bude v plném záběru řadit), nekřížit řetěz na nesmyslných převodech...
Tak takový čuně v řazení zase nejsem, abych křížila řetěz na nesmyslných převodech :o)))
A snad se o ten řetěz začnu i lépěji starat - koupila jsem si pračku :o)))
není jen má zkušenost, že údržba nijak zvlášt životnost neprodlouží. ale řadit v záběru?:-O když sem slyšel jak to tam cami rve pod tlakem tak sem řval jak protrženej až to přestala dělat. díky , cami:-)
to se radko nediv, že ti vydrží +-1000
Tak teď už si to neodpářu - nejenže mám ruce zalepený, ale ještě řadím v záběru :o)))
Vzala jsem to jen jako příklad, protože tam se to vždycky projeví nejdřív. Jinak ale ani tento způsob řazení není mým oblíbeným a obvyklým :o))) Někdy se tomu ale prostě nevyhneš...
asi jako mně teď už nikdo neodpáře, že jsem permanentně řadila v záběru a jenom rozčilování vetteho, skoro to vypadá, že po letech, způsobilo, že jsem to přestala dělat :-P
nic si z toho nedělej ani pro mě tento způsob řazení není obvyklý :) také si myslím, že jsou situace, kdy je téměř nemožné se tomu vyhnout... nicméně snaž se víc, jako já :-)))
Řetěz a jeho údržba
thumb_80x60_ret1.jpg(1988KB)Řetěz! Ta nejnamáhanější součástka každého kola. Ten komponent, který cítí každé vaše šlápnutí. Ten díl naříkající při jezdcově nešetrném přehození. Část kola, kterou nikdo neobdivuje pro jeji krásu, jíž si nikdo neváží pro jeji nízkou hmotnost. A přesto součástka tak potřebná a absolutně nenahraditelná.
Ač se na to velice často zapomíná, řetěz potřebuje tu největší údržbu z celého kola. Její opomenutí má za následek nejen zkrácení životnosti řetězu, ale také kazety a převodníků.
Čistota – základ zdraví řetězu
Po každé jízdě vezměte nýtovačku a rozeberte každý článek řetězu. Poté jednotlivé články pečlivě vyčistěte zubním kartáčkem a vaší oblíbenou zubní pastou. Ideální je například Colgate nebo Aquafresh. Pak si sežeňte igelitový pytlík, do kterého dejte všechny díly řetězu. Následujícím úkonem bude jeho vyhození do odpadkového koše. Opravdu, nic by se nemělo přehánět a to samé platí u hygieny vašeho Sedisu, Shimana nebo Rohloffu.
Největší opotřebení řetězu má na starosti kromě řazení v tahu hlavně jeho znečištění. Při každém šlápnutí se mezi řetězem a převodníky vytváří velké množství mikroskopických pilin, které pak působí jako brusná pasta. Očistu řetězu můžeme provádět buďto speciální pračkou, díky níž nemusíme z kola řetěz demontovat, nebo obyčejným štětcem. Moderní pračky na řetěz jsou vybaveny také kartáčky, které se starají rovněž o čistotu článků z boční strany. Pokud ovšem používáte řetěz s rychlospojkou, není nic jednoduššího, než ho demontovat a pečlivě vyčistit v jakékoliv nádobce. Čistidel na řetěz se vyskytuje na našem trhu celá řada, dá se ale také použít klasický benzín, případně petrolej nebo nafta. Po tomto úkonu je nezbytné nechat řetěz oschnout a pak ho teprve namazat. Pro mazání si můžete vybrat z velkého množství prostředků, které se od sebe liší především určením do různých podmínek. Mazadla do sucha nesmí na svůj povrch chytat prach, naopak od prostředků do mokrého prostředí se vyžaduje hlavně dlouhá trvanlivost a takové maličkosti, jako je nalepení prachu, se naštěstí řešit nemusí. Teorie nám radí, že by se měl řetěz čistit po každé vyjížďce. To by sice o něco prodloužilo jeho životnost, ovšem dokázalo by nám to pěkně celou cyklistiku znepříjemnit. Mohlo by se pak jednoduše stát, že bychom museli údržbě kola věnovat více času než samotné jízdě. Proto řetěz většinou vypereme až při jeho větším znečištění, nebo po nějakém časovém intervalu. Praxe nám vždy potvrdí, že většinou stačí řetěz pořádně očistit hadrem a pak už ho můžeme namazat. Při mazání je nutné nějakou dobu točit klikami kvůli zatečení mezi jednotlivé články řetězu. Různá mazadla vyžadují různý způsob nanášení. Mazadla na bázi vosku se mažou ve větším množství a není potřeba je po namazání otírat. Je ovšem velice důležité namazat alespoň večer před ranním výletem, aby mazadlo mělo čas na řetězu vytuhnout. Tento postup je ideální používat u všech mazadel. U klasických typů mazacích prostředků je nutné po namazání a protočení klik setřít zbývající olej z povrchu řetězu. Toto se týká především hustších olejů. Většina mazadel ve spreji je velice řídká a tolik nechytá na svůj povrch prach, v tom případě není konečné utírání povrchu hadrem nezbytně nutné. Při mazání sprejem je důležité dát si pozor, abychom nepostříkali bok ráfku, případně brzdový kotouč. Sice bychom pak mohli být ve sjezdu proklatě rychlí, ale také by to mohl být náš poslední downhill. Při každém důkladnějším čištění řetězu nebo při jeho výměně je dobré dbát také na hygienu kazety a převodníků. Zpravidla stačí kus hadru a trocha trpělivosti. Rozhodně nedoporučujeme používat jakýkoliv tekutý čistící prostředek na kazetu, pokud je namontovaná na kole. Zatečení takového čistidla do útrob ořechu by mohlo způsobit jeho poškození, v lepším případě bychom museli provést jeho generálku. Pro dokonalé vyčištění je vždy lepší stáhnout kazetu z náboje. Pak už můžeme použít náš oblíbený špínožrout.
Řetězová havárie
Nepříjemný pád může nastat, pokud dojde při jízdě k přetržení řetězu. Stane-li se to v plném záběru, většinou následuje let přes řídítka a pořádný kotrmelec. To s sebou často přináší rozštípané přilby a zlomené klíční kosti. Jestli se toho chcete vyvarovat, vyměňte řetěz včas a nýtování provádějte co nejdůkladněji. V žádném případě se nepokoušejte roztržený článek znovu zanýtovat, vždy řetěz o dva články zkraťte nebo je nahraďte novými.
Zakoupení nového řetězu určitě neoznamujte doma. Váš protějšek by se mohl obávat, že budou následovat pouta, bič a možná i nějaký ten kožený obleček. Pokud máte oholené nohy, byly by ty obavy jistě oprávněné. Vysvětlovat, že jste cyklista a ne úchylák, není vždy úplně jednoduché.
Výměna řetězu za nový se stává nutností vždy, když je ten starý vytahaný. Míru opotřebení zjistíme buďto speciálním kalibrem, nebo obyčejnou šuplérou. Tedy promiňte, posuvným měřítkem s noniem! Ale šupléra zní lépe. Na řetězu s ní změříme vnitřní vzdálenost mezi koncovými čepy úseku o délce dvanácti článků. Aby to nevypadalo tak složitě, nastavte si na svém posuvném měřidlu hodnotu 132,0 a to je také ona vzdálenost u nového řetězu. Pak už stačí, abyste šupléru zasunuli mezi články a maximálně ji roztáhli. Dejte ale pozor, aby hroty nezajely do mezery mezi kroužkem a vnitřním spojovacím dílem. To by celé měření učinilo velice nepřesným, a vy byste tak možná vyhodili úplně nový řetěz. Jestliže vám měřidlo ukáže 132,9, je řetěz zralý na výměnu. Pokud se dostanete na hodnotu 133,0 a výše, je možné, že bude již opotřebovaná i kazeta. V případě použití kalibru vám jednotlivé zoubky přesně určují míru opotřebení. Když kalibr úplně propadne, má řetěz svou jízdu za sebou. Ideální je řetěz vyměnit, když se dostane před poslední schůdek na kalibru. Častým měřením řetězu určitě nic nezkazíte. Obzvlášť na biku, kde většinou vydrží od tisíce do dvou tisíc kilometrů. Samozřejmě záleží také na kvalitě materiálu a množství věnované péče. V častých bahenních lázních, vašemu kolu dopřávaných, počítejte s tím, že životnost řetězu bude pouze několik stovek kilometrů. Při každé výměně je dobré vyčistit převodníky i pastorky. A když už budete v tom rozebírání a čištění, nezapomeňte ani na kladky v přehazovačce. Pokud v nich nemáte průmyslová ložiska, vyžadují i ony častější údržbu.
Na silnici není u kvalitního řezu výjimkou i najetí pěti tisíc kilometrů. Na delší životnosti řetězu se také samozřejmě podepíše maximální eliminace řazení v tahu a také co nejmenší křížení řetězu.
Délku nového řetězu můžeme určit různými způsoby. Jedním z nich je naměření délky podle řetězu starého. Shimano nás ve svých manuálech informuje, že správnou délku zjistíme, když řetěz dáme na velký převodník a největší pastorek a k tomu přidáme dva články. To je druhá možnost. Nejčastěji používaný způsob je asi ten, kdy přehodíme naopak na nejmenší převodník i pastorek. Správnou délku získáme, je-li řetěz napnutý při jeho největší možné délce. Ramínko přehazovačky bývá v tomto případě vodorovně nebo má horní kladku o něco málo výše. V žádném případě však nesmí řetěz dřít o vodítko přehazovačky. Ke zkrácení řetězu budeme vždy potřebovat nýtovačku, k jeho spojení nám někdy poslouží rychlospojka. Samozřejmě není nezbytné pro zanýtování řetězu použít speciální spojovací čep. Můžeme použít i klasický, ale je nutné dát pozor, aby nebyl čep příliš vytlačený z vnějšího článku. Po zanýtování je nezbytné nově spojený čep rozhýbat. To se provádí jednoduchým kroucením do stran.
Doufáme, že jsme alespoň částečně objasnili řetězovou alchymii, a nebudete se proto na kole chovat jako utržení ze řetězu.
Teda tohle je přímo román - proboha, jak dlouho si to psal?!?
Bez mučení se přiznám, že tohle si teda budu muset vytisknout a vzít "do tramvaje", tak doufám, že je to plné pozitivních zkušeností a námětů. Jsem na to docela zvědavá, když už si si s tím dal takvou práci.
V každém případě díky...
Je to docela sranda to tady cist. Retez je otazka 200 500 CZK. Přijde na to. Za sezonu menim retez tak dvakrat trikrat.
Staci k tomu kalibr a nytovacka.
Opravdu se bavím - tahle diskuze je vazne o ho*ne.
Je tu nekdo kdo taky na kole jezdi v terenu??
no tak v záběru neřadím ani s novým (a možná taky proto dýl vydrží..) no tak občas jo, ale snažím se to minimalizovat (je dobrý chvíli jezdit s vytahaným špatně řadícím řetězem, pak to člověka naučí s tím správně zacházet:-) )
Ano, ano, ano, tak přesně k těmto závěrům také začínám dospívat. Ale že mě to stálo řetězů...
Což mi připomíná ... on tu někdo řadí v záběru ???? Postupem času, co jsem se dostával k lepším kolům s lepším osazením jsem velmi uvítal to, že se snižoval potřebný poloměr otočení klik na přeřazení bez záběru, prostě volné protočení. Ale nikdy, NIKDY jsem neřadil v záběru. Ono se to smí ? :o))
Oživim starší téma. Na novým kole (Wakita - Deore) mám 1200km a nechával jsem dělat garanční prohlídku, pro jistotu i změřit řetěz, když by ho někteří už při tomhle nájezdu měnili. Výsledek - ani zoubek, jako nový. Jezdim 1/2 na 1/2 na silnicích a v terénu (i horším), u nás jen kopce, převody občas i křížim, řetěz neperu, jen někdy prostříknu sprayem. Tak to bude asi tím, že nemám takovou sílu v nohách :)
"nechaval jsem delat garancni prohlidku" - a co namazali lanka, zmeriili retez jetli neni vytahany, seridili brzdy???
Tak uz to slape ne??
Asi taky pojedu do servisu aby mi zmerili retez.Jinak nebudu klidne spat.
Už jsem to tu asi před třemi týdny psal. Můj žetěz má najeto přes 8.000 a stále je OK.
Neprovokuj :-)))