Nejlepší IT diplomovou prací roku 2015 v soutěži ACM SPY a cenu veřejnosti získal projekt s názvem Multikriteriální cykloplánování studenta ČVUT Pavola Žileckého. Při plánování nejvhodnější trasy řeší cykloplánovač například i hladinu stresu cyklisty při průjezdu křižovatkou.
Ještě by bylo dobré mít možnost nějak přehledně zobrazit, které oblasti aplikace umí plánovat. Takhle si musím píchnout jeden špendlík např. do Liberce a pak zkoušet až kde to ukáže "Požadovaná trasa vede mimo naši mapu".
Taky jsem si zkusil - UL, abych viděl co to umí. Je to dobrý s tou nabídkou různých tras.
K tomu "ohraničení" bych ještě doporučil "zjemnit" zobrazení tras, neni pod nima moc vidět po čem na podkladové mapě vedou - překrejou zobrazení typu komunikace. Při šmejdění kurzorem po profilu by po trase mohl běhat nějaký bod, aby se dalo poznat kde je třeba to "kurevský" stoupání atd.
Vlastní úprava trasy, přidáním nějakého průjezdního bodu by se taky hodila.
Teda, pokud to bude někdy rozšířený na větší území, zatim to mám mimo rajón ...
...výborný i pro pprůjezd městy!!!
Povrch, to je to co mi v navigačních sw chybí.
Stoupání má třeba navigace v Teasi, ale zvládnu jej odhadnout i z mapy, zapnu-li si vrtstevnice nebo stínování.
Přidat ke všem silnicím a cestám povrch, jo a ještě k silnicím i parametr "jen pro motorová vozidla" nebo "zákaz vjezdu cyklistům" a je vyřešeno. Volbu plánování pak rozšířit o další možnosti, to není nic revolučního, jen logický požadavek na cyklonavigaci.
Doplnit program o pár parametrů a rozhodnutí problém nebude.
Problém bude jinde, doplnit ty stávající mapy o ta data o povrchu stezky či vozovky. To je ohromný úkol. Hodně z toho by se zřejmě dalo udělat od stolu, pomocí Street View, ale ještě víc se od stolu udělat nedá a ty úseky musí někdo projet a data získat.
Při dobře navrženém rozhraní a za spolupráce masy dobrovolníkůby to mělo jít. Každý, kdo trochu jezdíme na kole a kamarádíme se s navigacema, bychom měli býtschopni sehnat potřebná data o každé cestičce v okolí poměrně rychle.
Jde o to, jestli chtějí opravdu vytvořit cyklonavigaci, nebo jde jen o politiku "kolo je dopravou".
A pochopitelně, pokud jde o doplnění map o ty povrchy, nechce to zůstat jen v ČR, pouze s tím tam začít.
Naopak jako slepou uličku vidím jakýsi paradoxní výpočet "hladiny stresu při průjezdu křižovatkou". To je vycucané z prstu, navíc, i kdybychom připustili, že na křižovatce s intenzivnějším provozem je stresu víc, chtělo by to on-line sbírat data, on-line vyhodnocovat a to se málo úspěšně daří i automobilovým navigacím.
Jednou navigace budou umět reagovat na hustotu provozu, ale to chce mnohem víc měřích stanovišť v poli, nebo naopak "velkého bratra" do každého vozidla.
Jednou jsem v mladické nerozvážnosti koketoval s myšlenkou mapovat ten povrch a zjistil jsem, že ideální by na to byl přistroj, kde bych měl x tlačítek podle povrchu a vždycky bych ho zmáčkl, pak bych to podle času sesynchronizoval s GPS záznamem. Dneska by to mohla být aplikace ve smartfounu.
To mě nenapadlo do toho zapojit techniku, říkal jsem si, že tohle by šlo udělat ruskou methodou "nas mnógo"
Prostě mít přístupnou na netu tu mapu, na té mapě jsou už vyznačeny všechny ty cestičky, já bych do té mapy mohl vkládat (pouze na ty cestičky) body a úseku mezi dvěma body bych mohl přisoudit nějaký ten povrch, z nabízené sady atributů.
Jestli bych to dělal on line v poli tabletem nebo z mobilu, nebo až doma v klidu u počítače, je už celkem fuk.
Mnohým cestám bychom mohli přisoudit atribut popaměti, ani bychom nemuseli sedat na oře - jen tenhle systém zpřístupnit dobrovolným přispěvovatelům.
Pochopitelně by nad tím musela být nějaká administrace, kontrola, protože se můžou vyskytnout kazisvěti, kteří pro plezír budou systém znehodnocovat lživými daty.
Ale protože "nás mnógo" šlo by asi tyhle pokusy eliminovat tím, že stejnému úseku patnáct dobrovolníků přisoudí kategorii "polňačka" a pouze jeden kategorii "asfalt jak dětská prdelka". A to by šlo dělat také softwarem.
Jen velmi sporná místa by vyžadovala prověření spolehlivou autoritou, a těch by zřejmě bylo minimum.
Ty jsi skoro tak geniální, až jsi vynašel OSM. Samozřejmě tam příslušný tag mají, akorát neexistuje nějaká jednotná metodika co a jak značit. Hodila by se norma, ale ti normotvůrci jsou zcela zbyteční...
Ne, jen si říkám, jak bych do toho šel, kdybych takový soft měl dělat já se svým týmem.
Norma potřeba není, a normotvůrci v tomto případě jsou zbyteční.
Byl jsem u toho od samého počátku, kdy dnešní standard, jak sw vyvíjíme vznikal.
Tedy v našem případě šlo o Widle.
Programy v DOSu, a některé měly i slušné grafické rozhraní standard němely žádný. Každý se ovládal jinak, používalo se hojně funkčních kláves, ale jeden soft ti na F1 prováděl save, druhý volal help.
Postupně se to vylaďovalo, až standard MS Widle převládnul, a všechen soft psaný pro widle má podobné ovládání. Šlo to bez normy, ale hlavně bez státního bumbrlíčka....
Normotvůrce opravdu potřeba není. Takže v Británii si pro jejich silnice udělají vlastní kategorizaci povrchů, Češi také. Pak zkus dělat mapovou aplikaci, která bude tyto rozdílné kategorie agregovat a jednotně zobrazovat.
Výsledek znáš- buď extra aplikace pro každý stát, nebo povrch není zobrazen.
Ale norma potřeba není :-)
Ty jsi fakt na palici....
Ano, v Británii jezdí dokonce na nezvyklé straně vozovky....
Pokud autor cyklonavigace provede vlastní kategorizaci
- vymezí co rozumí pojmem dlažba, hladký asfalt, polní cesta, zámková dlažba - to jen pro příklad, aby ses zase nechytal každého slovíčka, tak každáý uživatel navigačního systému bude vědět, jaké parametry zadat, aby se vyhnul tomu, co mu nevyhovuje.
Na to není potřeba fakt žádná normalizace, ústav, schvalovací a připoínkové řízení, prostě ten byrokratický aparát, který věci jen zdržuje a prodražuje.
Jsi tohle schopen pochopit?
Ty předpokládáš, že ty kategorie budou definované podle toho jak ty potřebuješ. Ale co když budou definované jinak?
Například pro silničáře:
hladký asfalt
hrubý asfalt
záplatovaný asfalt
chodníková dlažba
dlažba 10cm
kočičí hlavy
nezpevněný/nesjízdný povrch
a pro bikera:
Asfalt
dlažba
hrubá dlažba
polní/lesní cesta
pěšina
trail
Třetí:
ve vozovce s auty - silný provoz
ve vozovce s auty - normální provoz
ve vozovce s auty - minimální provoz
stezka s chodci
samostatná stezka
A a jeden najíždí podle jedné kategorie, druhý podle druhé a třetí kombinuje. A zkus nad těmi daty napsat nějakou civilizovanou aplikaci.
18 options?
to má být nějaký issue?
Třeba 50 options - jednoduché check boxy, pokud je chceš grupovat to skupin "pro bikera" "pro silnicku" proč ne, ale to je jen input issue.
Pokud u každého z 50 options bude jasno, co to znamená, není složité ta data pořídit a podle nich pak třídit.
Co je v tom kurnik za vědu?
Požebuju definovat parametry, potřebuju je umět dobře a srozumitelně popsat, a pak ty parametry do mapy naplnit.
Jestli budeš rozhodovat přes 3 nebo přes 1000 parametrů je pak už lhostejno.
Furt ovšem nevidím potřebu nějaké centrální normalizace, options necht jsou definovány v aplikaci a autory aplikace.
Jo. Ty kategorie totiž nejsou ani disjunktní ani konjunktivní (částečně se překrývají).
Takže stejná komunikace může zapadnout do tří kategorií, ale každý uživatel vyznačí jen jednu (používá jen "svojí" sadu značek a s těmi ostatními se nebaví). A když máš pro jednu oblast podle jedné metodiky a pro druhou podle druhé, tak jsi v pytli a nebude to fungovat.
Například v oblasti pokryté "hustotou automobilového provozu" si začekneš, že chceš jet po "zpevněných cestách (asfalt/dlažba)". Jenže OSM nemá tento příznak pro cesty z této oblasti (klasifikováno podle "hustoty"), takže vyhodí "cesta nenalezena" i když přímo před sebou budeš mít krásnou asfaltovou cyklostezku.
Co tě znám, tak pak začneš řvát, že aplikace je na hovno. :-/
Dalo by se to vyřešit tím, že by byly všechny myslitelné kategorie vymyšleny nějakým normotvůrcem a při mapování by se zapisovaly všechny a jednotliví (národní) uživatelé by nesměli vytvářet vlastní kategorie.
Teď pomíjím takové blbosti, jako třeba že by někoho mohlo napadnout kategorie jenom očíslovat a jinde by si je taky očíslovali, ale jinak. A jak pak poznáš podle které "národní úmluvy" to je kategorizováno?
Hustotu provozu do toho nepleť, vznikne v tom guláš a navíc je to kategorie, která je výrazně proměnná v čase.
V zásadě jde o dvě věci:
1) smím tam na kole (tohle nemá vyřešeno žádná automobilová navigace a je to škoda) a úprava by měla být triviální.
2) Jde o povrch.
Kategorizaci povrchu, po krátké debatě lidí co na kole jezdí, lze provést celkem snadno, a lze jednotlivé kategorie pojmenovat, očíslovat, to už je fuk, jen uživatel musí vědět, co to znamená.
Do on-line manuálu bych přiložil i representativní fotečky, aby bylo jasno co je tím míněno.
Emotivní hodnocení - "sjízdné, nesjízdné" sem nepatří, to je věc každého jednoho soudruha jak si to vyhodnotí.
Vyškrtám si cesty typu obr. č 1, vyhledám a vyrazím.
Pokud někdo mermocí v tom chce mít zanesen provoz, a je možné, že se někdo chce programově vyhýbat frekventovaným úsekům, vytvořím si kategorie "Provoz"
a tase přesně definuji.
Provoz a povrch jsou na sobě nezávislé parametry, jiná atributová sada.
Vyhledám přes všechny navolené atributy.
Takže mám atributové sady:
Povrch vozovky
Hustota provozu
Sklony a stoupání (třeba)
ale mohu mít i jiné parametry jako
Výhledy do krajiny
Památky
Občerstvovací stanice
co tě napadne, ale jde o nzávislé atributové sady, které si nadefinuješ, nebo jejich existenci ignoruješ a přes ně projedeš ten design.
V podstatě se to moc neliší od toho co děláme léta my.....
Než začnu softík psát, musím dlouho přemýšlet, diskutovat s uživateli, hledat optimální řešení, a stejně to k něčemu bude, až ve třetí verzi.
Co má v sobě OSM nebo nemá není podstatné, podstatné je to, že každý metr jakékoliv cesty na mapě kterou použiji jako podklad pro navigaci by měl mít možnost přiřadit jisté, raději větší, množství atributů, přes které pak budu hledat.
Jaké ty atributy budou mapu moc zajímat nemusí, a ni předem je nevíme. Budou se časem doplňovat a měnit.
No, nic, zadarmo tu vysvětluju, jak psát soft, to je hloupost, poperte se s tím
Hustotu provozu (respektive "cyklistickou vlídnost komunikace") do toho plést budu, protože, jestli se nepletu, tak přesně tohle do dat naprali Britové.
To xml je částečně normované, ale nic ti nebrání, aby sis udělal národní značky.
Co má v sobě OSM je klíčové. Protože nejsi génius a podobný nápad měli i jiní lidé. Podobný... A kategorie si udělali podle sebe. Zkus vymyslet kategorie podle sebe a vnutit je Francouzům, pošlou tě k šípku a udělají si vlastní. Normotvůrce je potřeba.
Je to stejné jako s kolejema. Je blbost, kdyby v každé zemi byl rozchod kolejí o pár mm jiný.
Podobný nápad měli i jiní, protože takhle se soft píše, a já se návrhem aplikací zabývám už od té doby co se první privátně použitelné programovatelné stroječky objevily.
ty si pleteš, a může to být i jazyková záložitost, standardizaci a normalizaci.
Norma je zákon, který schvalují tlupy ducatých bubrlíčků, a pokud jde o Euronormy, tak jde spíš o armády bumrlíčků.
Standard klidně určí výrobce, a třeba MS nám všem vnutil standard toho, jak má aplikace ve Widlích vypadat, a žádnou normalizační komisy na to nepotřeboval.
Pokud si navrhneš atributové sady rozumně, budeš přes ně rozumně, hledat, uděláš užitečnou aplikaci, a zvládneš marketing a prodej, můžeš vlastní standard světu vnutit i ty.
Na to nepotřebuješ žádné normy, žádné státní úřady, žádná razítka.
Zase, vlastně je to hodně odobné tomu, co děláme my. Navigační problémy jsou všude stejné, všude dlažba drncá podobně, hladký povrch je hladký všude stejně, a jak se to nazývá je nepodstatné, uživatel se chce vyhnout třeba polním cestám.
Zaškrtne check box vyhnout se polním cestám stejně tak, jako ti dnešní navigace nabízá třeba vyhnout se placeným úsekům, trajektům a pod.
Pak jde do jiné atributové sady a zaškrtne, vyhýbat se cestám s hustým automobilovým provozem, v další atributové sadě naspecigikuje, že mu vadí kopce, atd.
polňačky jsou podobné u nás i ve Francii, kopce taky, a hustý provoz taky. Uživatel nemá důvod "tě někam posílat" když ho to povede dobře.
Ale to je práce pro děcka, největší záhul je ty attributy v terénu získat, a pokud budeš dostatečně silný hráč na trhum podaří se ti vytvořit komunitu dobrovolníků, co ti v tom pomohou. Dělají to pro sebe.
Jen nesmíš sedět na zadku a kvákat o potřebě "normalizace" pojmenování nějakých atributů, ale prostě je nadefinovat, naplnit co se ti povede (to street view pomůže odlišit dlažbu od asfaltu) a rozjet to.
Byrokrat za tebe nic nevyřeší
Aha. Takže když chci vytvořit šikovnou aplikaci a udělat data pro ČR, tak musím vytvořit produkt, který bude mít ve světě víceméně monopolní postavení.
Tak jo :-)
Ne, když chceš určivat standardy....
Psát aplikaci na navigaci, která nemá dostatečně prozkoumány slabiny ostatních, a skutečně nepřinese radikální a úplně novou kvalitu, a tedy nemá ambici být na světě v oboru na špici, nemá smysl.
Konkurence je mohutná, a i oni mají své plány a fest progamují.
Já vím, lepší by byli dostat grant, a snažit se vytvářet nějakou normu, jak třídit povrchy pro cyklisty, setkávat se tu v Paříži, tu v Římě, to by bylo fajn...
Jestli v oboru navigace uvažuješ pouze o ČR, zabal to, proděláš kalhoty.
Ten trh je moc malý a programátoři moc drazí.
Aplikace musí mít minimálně celoevropskou ambici
S těma kolejema je to sice blbost, ale bohužel tak vypadá realita. A nejsou to jenom koleje, ale i zab. zař., návěstidla a napájecí soustavy. Dnes se za strašné peníze standardizuje a vyrábějí se vícesystémová vozidla...
Já bych s dovolením do té debaty zasáhl. Jak píše Hrabosch, v OSM tohle všechno je připravené. Spíš chybí síla, aby to tam také bylo správně.
Myslím, že pro ty, kteří neznají editor OSM dat je užitečné ukázat, jak se taková cesta popisuje:
Pokud to tam je, Petře, proč pro Boha to nevyužijí.
Hraboš chce normalizaci, já atributovou sadu.
Doplňte "atribut povrch" dejte mi definované možnosti, a za pár týdnů naplním databázi daty.
Proč by do toho měl kecat státem živený normalizační úředník (spíš mnoho jich) totálně nechápu.
Jinak, Petře, nehodlám se učit editor OSM, ale pomohl bych rád.
Takže někdo musí napsat aplikaci tak, abych já, blbeček, mohl zadávat úsekům cest předvolené atributy velmi komfortně.
Data jsou to, co má cenu, ne nějaký soft co něco třídí. Pokud chci získat masu dobrovolných poskytovatelů dat, musím jim to naservírovat tak, aby se nemuseli moc učit.
Ale před tím, někdo musí ty atributy, co chce o daném úseku trasy vědět, definovat, a čekat na to, až to udělá normalizační ústav mě připadá hloupé.
Říkáš, že OSM to má, tu možnost atributů.
Tak fajn, máme solver, teď ho jen nakrmit daty. A nečekej, že se kdokoliv z dobrovolníků bude učit protokol OSM...
Trivialní úloha, tedy.
UI.
Ale ten editor OSM je teď ve stavu, kdy to zvládne i můj táta.
Sice nemám představu jak bys to chtěl zadávat, ale zkus se na OSM zaregistrovat, můžeš třeba zkusit doplnit pár věcí okolo Perly a bude jasné, jestli je to s tebou myšlenkově kompatibilní nebo ne.
Když si uvědomíš, že z OSM čerpá data mrak dalších projektů (bikemap, gpsies, osmand, mapy na seznamu,...) tak i pár tebou dodaných informací může být pro někoho užitečných.
Já mám celkem konkrétní představu:
1) Kliknu kdekoliv na jakoukoliv komunikaci a vložím tam bod
2) Kliknu na tu samou komunikaci, a zadám druhý bod
3) Úseku mezi těmi dvěma body přisoudím jednu položku z atributové sady "Povrch"
A jedu dál....
Navigační soft pak přes attribut povrch bude selectit
Nevím jak to má OSM a ani OSM moc nepoužívám, protože to sežere strašně moc místa.
Pro mé účely by bohatě stačilo, kdyby safra v nějaké té automobilové navigaci už někdo označil ty silnice, kam nesmím na kole.....
Editory se dají přehazovat vidlema: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Editors
A každý umožňuje editovat různé věci, různé příznaky. Takže když si chceš přidat nějaký vlastní příznak, tak si ho prostě přidáš do editoru.
Propána Boha, tak proč toho někdo nevyužije, a nenandá tam ty povrchy a nepustí přes to navigaci a dojedu po asfaltu až do Brusele?
Mimochodem - tohle je velmi zajímavý nápad.
Mobilní apklikace, ktreá měří:
- gps a rychlost
- drncání přes akcelometr
Toto posílá na server, kde se provede trocha daminingu
- koeficient drncání
- přepočet na sklon jízdy (tedy tento člověk jezdí po rovině kde je málo drncání 20kmh. Tento povrch má stejný sklon, drncání 7/10 a průměrná rychlost je tam jen 15km/h)
- zpoždění na křižovatkách
Ve výsledku by z toho mohl vzniknout slusny odhad povrchu a ten by to mohlo lít na OSM.
Jsem skoro ready toto zkusit napsat.
To fungovat nebude.
Jinak to drncá na fullu s podhuštěnými pneumatikami a jinak na 10ATM galdách na hliníkovém rámu a jinak na Roubaix s 28mm na 5ATM. A to, prosím, uvažuji, že je telefon na řidítkách a nikoliv v zadní kapse dresu.
Zpoždění na křižovatkách je taky ošemetná. Běžně projíždím křižovatkou o 30s rychleji než jiní.
Big data rules.
Minimálně sesbírat a poslat na další hackatlon.
Pracoval jsem teď s datasety z 3D-akcelerometrů telefonů. S cílem detekce kroku, běhu, stoupání, klesní apod. A jde toho hodně. Kdyby appku používali třeba jen všichni v rámi akce do práce na kole, tak to bude velmi zajímavé.
U křižovatky mi něšlo ani tak o průjezd jako o čekání.
To jsem myslel. Někdo vykysne mezi auty a sune se k hraně křižovatky mezi nimi a někdo se zas proplete až k V19.
Stoupání/klesání nemusíš brát z rychlosti, ale ze změny tlaku. Barometr má dnes skoro každý telefon a je to mnohem přesnější a nezávislé na rychlosti.
Přidání stoupání/klesání do OSM z barometrických dat by nemělo být složité. Nemusíš to mít zkalibrované na nadmořskou výšku, stačí brát změnu.
Těm povrchům z akcelerometru nevěřím.
Nejsme první, kdo se tomu věnuje:
http://ceur-ws.org/Vol-1088/paper7.pdf
+ řada dalších. Myslím, že minimálně základní klasifikace by šla. Nechám si to uležet a uvidíme.
Podobnou myšlenku jsem už psal o kus níže :)
Myslím si, že by to mohlo fungovat. Sice různé konfigurace vytvoří pro stejný úsek různou úroveň vibrací, ale to by se dalo statisticky zpracovat, pokud by bylo dost dat a pro každý záznam identifikace konkrétního jezdce, kola a telefonu. Úseky s hodně měřeními by se daly používat k normalizaci úrovní vibrací napříč záznamy. Kmitání od šlapány by se jednoduše vyfiltrovalo high-pass filtrem.
Případně si dovedu představit i nějaký specializovaný HW, který se dá co nejblíže k náboji, který by přes ANT+ nebo BLE odesílal data o vibracích do telefonu. Sice bych toasi i dokázal vyrobit, ale rozhodně na něco takového nemám čas :-)
Pokud by se do toho zapojil ještě někdo další, byl bych ochoten pomoct, asi hlavně se zpracováním dal.
Ano, reagoval jsem dříve než jsem dočetl diskusi.
Zkusím to rozvinout. V práci děláme tyhle věci (web, appky, bigdata, IoT). Bylo by to dost pěkný demo.
Zkusím probrat a kdyžtak se ozvu.
O tom monitorování stavu povrchu jsem kdysi uvažoval. Jako nejjednodušší způsob by mi přišlo, že by se měřily vibrace. Akcelerometr mají dneska pomalu i obyčejné tachometry.
Někdo by musel vytvořit platformu a knihovny pro různé jazyky. Data by se sbírala jak v telefonech, tak v různých GPS zařízeních. Dneska už se to všechno synchronizuje na internet, takže by nebylo složité, aby se data o vibracích posílala na nějaký centrální server, kde by se anonymně zpracovávala a pak by se z nich vyhodnocovala kvalita silnic.
To je dobré asi na silnice, ale na polní cesty, či cyklostezky moc ne.
Hladká udupaná země mi dá stejný výsledek jako asfalt, po dešti je tam však safra ...
Taky si nejsem jist, že by jen tak nahodile někdo projel všechny cestičky.
Systematická práce tisíců dobrovolníků by problém řešila.
Kdyby to implementovali výrobci aplikaci a GPS do svých přístrojů, rázem by bylo hromada dat.
Tak mně zajímá jen silnice :-)
Já bych klidně jel i mimo silnici, ale měl by tam být hlaďounký asfalt a nějaká zámková dlažba nebo nedej bože štěrk...
Právě taková trasovací aplikace by se mi hodila, a ne aby mě honil po všech dírách jen proto, že podle autorů mám mít stres z toho, že vedle mě jede plechovka....
A ještš odlišit ty silnice pro motorová vozidla, dálnice to umí eliminovat, ale tyhle rychlostní, kam na kole nesmím, mi žádná navigace ani mapa neprozradí.
Jinak zajímavý nápad, možná by stačila malá appka do founu, kterou si stáhnou dobrovolníci do founů a data se posílala přes wifi kamsi, byl by okamžitý přehled o stavu našich silnic.
Někde jsem četl, jakýmsi periferním vnímáním, že naši ouřadové koupili nějaký superstroj, který bude schopen stav silnic posuzovat, tohle by mohlo vyjít docela levněji a nasazení by pak mohlo být masové.