Před dvěma dny jsem opět musel měnit řetěz na cyklokrosce. Najeto 4700km. Používám Ultegru 10sp. Cena v e-shopech 450-480kč, výkon tedy cca 0,10Kč/km.
Na bajku ještě o malinko horší. Řetěz HG-53, cena 215-240Kč, nájezd 1700-2000km.
Při roční spotřebě 4 až 5 řetězů už jsou to docela zajímavé peníze.
Ani systém, jeden řetěz a jet ho na doraz, asi nebude lepší. Určitě nevydrží 3x až 4x větší nájezd, aby se to vyplatilo. Nová kazeta + převodníky taky něco stojí.
A jak to máte vy, co vozíte za řetězy, jak často měníte?
Neřeš desetníky. Chceš-li mít opici, musíš mít i na banány ;-)
Jinak, už jsem to tady několikrát psal, já v ttom výpočtu mám ještě položky za rychlospojku řetězu a benzínový čistič. Pak to s ohledem na agresivitu prostředí vychází líp.
Rychlospojku jsem ani nepočítal. :-)
Nejde ani tak o náklady na Kč/km. Spíš mám problém s tím, že když potřebuji objednat řetěz, přihodím k tomu "pár potřebných drobností" a místo 300,- pak platím 3000,- :-))
A zajímalo by mě, jak to mají ostatní.
Za mě s bráchou, taky utrácíme. A taky přihazujeme :-) I když to po zkušenostech mám spíš tak, že vše spotřební (řetězy, kazety, placky, destičky, gumičky, lanka atd.) mám naněkolikrát do foroty a pak jednou za čas dokupuju, když se objeví zajímavá cenová "akce". Pár peněz v tom leží, ale maj ležet na účtu, nebo v šuplíku s dílama. A když se něco semele, nemusím vymešlet a čekat, někde lítat a brát co zrovna je. Jen šáhnu a zas jedu...
a který řetěz vydrží 4700 km? já chci takýýý :-))
mě vydrží osmičkový sram 820 tak 1000 km a pak už je na vyhození :-D
chtěl jsem zkusit tu C9 od Campy, ale když jsem viděl cenu přes 700, tak mě to přešlo.
poslední řetěz, který mi vydržel dlouho byl "originální" původní KMC
Na osmičku mě nejlíp vycházelo Shimano HG-70. Na něm jsem dal zhruba 5000. Stojí asi 300,-.
Ale v té době jsem vážil okolo 65kg. To dělá taky dost.
C9 se dá sehnat od 659,- (Kupkolo) + spojka (20,-)
díky za tip, zkusím to příště. teď mám doma 4 kusy pg820, které hodlám dojezdit domrtě. prostřední převodník mám stejně pomalu na odpis, kazeta už má taky cosi za sebou, tak to pak asi vyměním kompletně.
HG70, kde, prosím Tě?
Napsal jsem už fakt všude, kde ho měli ještě mít - a nikde nic, jenom ho zapomněli smazat z nabídky.
Jelikož jak známo čas je k nezaplacení, tak hodiny strávené hledáním na netu nejdou ospravedlnit jakoukoliv slevou, natožpak když se nesežene nic.
Nakonec jsem v místním krámě vzal HG71, známý výsledek zde:
http://www.nakole.cz/diskuse/18004-retez-na...
Už jej asi roky nejezdím, přešel jsem na devítku.
Hledal jsem ho na netu jen kvůli tomu, abych věděl, kolik je teď přibližná cena. Jestli ho opravdu mají skladem jsem nezjišťoval.
HG 70 zde
http://shop.bartabike.cz/produkt/retez-8-sp...
a zde třeba Praha. http://www.kolakellys.cz/retezy/116-retez--na...
Teď jsem shazovala řetěz KMC Z narrow pro osmikolečko po 13.000 km. Bych na něm jezdila klidně dál, ale měnila jsem převody, tak musel jít i novej řetěz. Na převodníkách není žádné opotřebení vidět (ty ještě použiju na hucula), na kazetě bylo ošoupaný akorát nejpoužívanější kolečko (tu jsem vyhodila). Běžně to tahá možná 85 kilo zátěže (já plus kolo a výstroj).
Nemela bys, prosim, odkaz na ten konkretni nekde do obchodu? Zatim jsem "narrow" nasel jen na jednokolecko pro bmx. Je tech kmc nejak moc druhu :-D
A ten stary jsi vyhodila? ;-)
http://www.mojekolo.cz/kmc-retez-z-8-rb-anti...
To narrow je napsaný na článku řetězu, Z je napsaný uprostřed článku a na druhé půlce článku je KMC. Jsem tady už kdysi fotku dávala.
Řetěz je v popelnici, mám ho vytáhnout? (odvážej popelnice až ve čtvrtek) :))
Teď mám ten stříbrnej, ale předtím jsem měla obyč, ale nerezavěl. Tady máš fotku toho článku:
http://www.tartybikes.co.uk/images/custom...
Diky moc, zkusim ho objednat :)
Aktualni retez je na 3-4 zoubku merky
Vytahovat ho nemusis, stavim se pro nej rovnou na skladku :-D
No, na základě týdle debaty jsem stejně šla, a už ho mám montéráčkem vyčištěnej dočista dočista i s tou kazetou a už se to suší vedle převodníků. Člověk nikdy neví, kdy to může potřebovat :))
:-))))
Tak takhle cisty retez nemam ani kdyz nasadim novy :-D
A pereš ho před prvním nasazením ? Nebo ho tam naroubuješ s tou konzervační pracholapkou ?
Neperu. To se ma? Ja mel za to, ze je to original mazivo :D
Někdo pere, někdo ne. Mě se teda to sádlo nezamlouvá ani trochu, pozvánka pro prach. Spláchnu techničákem a máznu slušným olejem.
...tak tak-nepere jen ten, kdo chce mít řetěz zakonzervovaný! :-((
Káždé mazivo je magnet na prach. Řetězy nemyju nikdy a vydržel mně k dnešnímu dni zatím 4300km.
Občas je jen promažu, turbínový olej byl na to nejlepší bohužel už ho nemám:-)
Jo, ale třeba taková vazelína A00 toho prachu pobere do sebe na kila, ale jsou oleje, které minimum a i s tím minimem prachu se zas dobře vymývají. A další přednost dobrého oleje na řetězy - dobře zavzlíná tam kam má a zvrchu, kde není až tak moc potřeba a kde by zbytečně vázal další prach, se jednoduše a snadno otře.
4300 je někdE málo a někdE dost. Hodně záleží na prostředí, kde se provozuje.
V beskydských kopcích a při zátěži 160kg a těch 4300km je zatím, ještě ho neměním a asi vydrží ještě tak ze 2000km:-)
Zátěž má taky nějaký vliv, ale mnohem důležitější je čurbes, který se do něj dostane. Struktura prachu nebo bahna. Ostrý prach nebo písek ve směsi s mazivem pošle řetěz do háje přímo úděsně rychle, zvlášť v kombinaci s velkou silou.
Jo to mně šly ty HGečka do kopru po 1000-1500km ale od doby co kupuji tento
http://www.kupkolo.cz/retez-sram-pc-971_z492/
nema problema:-)
Já jsem se taky divila, jak to ten montéráček pěkně bere. Nejdřív jsem zkoušela jar, ale to byla slabota. Montéráček smrdí jak arva a má stejnej účinek. Už vím, čím budu umejvat řeťaz :))
Není lepší používat nějaké bezvodé rozpouštědlo? Já to vyperu v petroleji, utřu to, trochu to nechám odvětrat a rovnou to mažu. Ten petrolej se z toho oleje odpaří spolu s odpařovací složkou toho oleje. Ráno je to odpařené a jen utřu povrch řetězu. Odpadá mi sušení na wafkách.
Proč petrolej ? benzínový čistič je asi i levnější a na rozdíl od mastného petráku vysychá během chvilky.
Přesně tak. Petrolej řetěz ani tak dobře nevypere, jako benzín, je mastný, není ani levnější...nevidím důvod ho používat kromě případů, kdy je dobrý nechat v petroleji koupat zarezlý, zatuhlý řetěz.
Jo, na zarezlý možná. Akorát že dneska je už zas výhodnější ten řetěz opakovaně prodojit třeba WéDéčkem.
Hm, petrolej tu mám taky, ale ten je do petrolejky, na řeťaz je ho škoda. Montéráček tu strašil už dost let, je na něm 24,- čert ví jaké měny, teď jsem koukala, že se to prodává kolem šedesáti Kč. Ale v plechovce mám ještě na několik vyprání řeťazu, to se musí využit :))
Jináč si myslím, že odpařovací ředidlo je sice fajn věc na mastnotu, ale všici tady píšou, že nejhorší je ten minerání prach, co se do řetězu dostane a dře ho. Tak ti nevím, já si nějak nedovedu představit, že se ty minerální částice odpaří, spíš preferuji povolit mastnotu a vyplavit to ven buď pořádným proudem vody, nebo vymácháním v dostatečném možství vody, aby se to mělo teda kam odplavit. Nevěřím, že ten písek vysublimuje, ale voda určitě uschne.
Souhlas fungovat bude vše, jde o to odplavit ten písek a prach. Jen tu vodu musíš rychle vysušit, než to chytí lišku. Pro tebe wafky, pro mne stačí sklep přes noc a to ještě už po namazání. Ráno to už stačí jen otřít.
To sou akumulačky, na tom se s oblibou rozvaluje kocour, teplota tak akorát :))
Já řeťaz normálně na kole ostříkám hadicou, vytřu hadrem nechám to v létě hodinku oschnout, teď v zimě celej den stát v průjezdu, nakapu olej, protočím několikrát dokola a utřu to hadrou. On aji olej smíchanej s vodou maže, voda se časem odpaří a olej tam zůstane. Však to známe z umývání nádobí, když meješ hrnec v mastný vodě, tak je taky mastnej, ne?
Taky nešla řeč o pokapání benzínem, ale o vyprání v benzínu. Máš vidět, jak to z něj jede ven. On benzín je totiž sviňa vzlínavější, líp proniká i do škvírek a snáz vyplachuje. A nehrozí liška na exponovaných místech, která zdárně napomáhá dřívějšímu odchodu řetězu do věčných lovišť. Tam, kde dostává nejvíc zabrat je třením odhalené "živé" železo, které nejsnáz zliškatí. A zliškatění není nic jiného, než narušení povrchu oxidací - a tenhle narušený povrch se dalším třením snáz odrbne. Tím vznikají vůle, pro někoho, řetěz se "natahuje". Je to jen jedna ze složek opotřebení, ale setinka k setince...
A kolik litrů toho benzínu na to spotřebuješ? Jsem na to kartáčkem na zuby nadrbala montéráček (to je taková pasta, vypadá to jak mazlavý mýdlo a smrdí to jak arva), nechala chvílu působit, a pak v kyblíku vody máchala a protahovala, vylila vodu, znovu našudlala pastu... a asi třikrát dokola, pak několikrát vymáchala, až ta voda zůstala čistá. Na ten řeťaz jsem spotřebovala dobrejch dvacet litrů vody, první dva kyblíky byly černý jak pix a to ten řetěz nebyl na pohled nijak moc špinavej.
No já naliju asi tak 1dcl petroleje či benzínu do myčky řetězu, nasadím na řetěz a párkrát protočím. Řetěz nerozpojuji, nechám na kole. Když pak petrolej vylévám, tak na dně pračky je asi 2mm tlustá vrstva bahna ze řetězu. Musím to vždy ještě vykydat šroubovákem. Řetěz otřu hadrem, nechám chvíli odvětrat a rovnou namažu olejem na řetěz. Ráno ho z povrchu otřu hadrem. To deci petroleje naliju do toho hadru a mokrý hadr hodím do popelnice. Ona se ta trocha petroleje dříve než to vyvezou odpaří.
Při běžné údržbě to katáčkem pošudlím jarem (teď to budu šudlit montéráčkem!), ostříkám hadicou, přitom točím klikou, utřu hadrem a je po ptákách. Až to oschne nakapu olej, protočím klikou, utřu a mám na kvartál pokoj.A najel přes 13000 a klidně by jel dál :))
Jo, a dobrý je, když brodím řeku, to se za těch deset minut řetěz krásně umeje a stačí ho doma jen máznout :))
Ekologická katastrofa :D
Houby ekologická katastrofa. To mažu olejem na kola a šicí stroje, na tom se možná dají dělat aji topinky, ten je neškodnej. A proud vody akorát vypláchne všechen prach, než dojedu dom, je to suchý a můžu namazat.
Kdyby to nebylo k brodu tak daleko, tak to jinak ani mejt nebudu.
Někde na mezi za vesnicí leží moje pračka řetězu, letěla tam obrovským obloukem za podpory nechutně sprostých slov. Tak kdybys chtěl ještě jednu...
Neznám nic strašnějšího, než tenhle nesmysl. Řetěz se sice namočí, něco se spláchne - ale toho bordelu okolo, pokud to má bejt k něčemu :-/ Ale to už je holt úděl prehistoricky nejtovanejch řetězů.
Jakej bordel, musíš jí zavřít :D
Pere to pěkně, na dně je vždy spousta bordelu. nemyslím, že bych to vypral špatně. Já jsem spokojen.
Ale řetěz tu kapalinu vynáší a ta cvrndá. Nebo ty snad pereš nasucho ?
Když tu pračku naplníš jen po tu rysku, co je na nádobce, tak ten řetěz vynese jen pár kapek a ty chytím do hadru, který tam pod to připravím. Dělám to ve sklepě na betonu, takže mi to nevadí.
jj, petrák se do betonu zvlášť dobře vpíjí a časem ho narušuje :-)
Jo, jen pár kapek... Si na to někdy rozsviť. Buďto ten řetěz pereš hodinu a paždý článeček necháváš zvlášť ještě v pračce důkladně okapat, nebo máš nějakou zázračnou pračku. Aby byl v pračce krapet pohyb a něco sundala, tak skrz ní ten řetěz musí alespoň trochu frčet. A tím tu kapalinu unáší. A zasírá i kazetu a převidníky.
Ať tak, nebo tak, než se s tímhle nesmyslem nasazovat, mám jedním klapnutím řetěz dole a během pár minut vyglancovanej a usušenej.
No já to asi myju se stejnou filosofií jako schody v domě. Nesmí to být vysloveně špinavé, ale nemusí to být zase úplně čisté, protože se to hned zase zasere. V podstatě jde jen o ta ložiska. Takže já to v té pračce zase nepřeháním. Stačí mi, že na dně najdu to bláto, které už na řetězu není.
Za hodinu vyperu řetězy na všech našich 3 kolech.
Tak to už je asi lepší ten řetěz jen otřít hadrem namočeným v techničáku. Alespoň se ten čurbes nezanese ještě víc dovnitř (viz bara2)
Takhle povojensky naoko, "co je mokrý, to je čistý", je fakt úplně k ničemu.
A který ložiska máš namysli ? Jestli skutečný ložiska, tak pro ně je naředěná špína sakrarychlej hrob.
Na sucho neperu, ale máchám, máchám, na zvýšenou hladinu, a když to bylo špinavý, tak předpírka, praní a máchání pro sichr ještě jednou zopakuju. Bordel fakt musí odtéct pryč s tou kapalinou. U praní požaduji, aby voda z posledního máchání byla úplně čistá :))
Ještě mi napadá, jestli koupáním v koncentrované suspenzi nenataháš do těch válečků víc mikročástic, než tam původně bylo :)) On bordel je hodně na vnitřní straně článků (předpokádám, že před koupáním to aspoň zvenku otřeš od největšího svinstva), ten se do válečků při ostříkání nedostane, ale když ho pěkně rozptýlíš v petroleji, tak tam asi nateče...
Chudák příroda... :-))
Na centilitry to nepočítám, ale řetěz krásně sedne do kulatého kelímku po půlkilovce Perly. Na dno stačí tak půl až třičtvrtě cenťáku benzínu (a už by se to dalo dopočítat :-)
A využívám stejnej efekt, jako bubnová pračka. Nakloním kelímek a jednak prstem řetěz roztočím dokola a jednou překlopím. Druhak kvedlám kelímkem, takže ta trocha benzínu fofrem prolítává tím řetězem. Peru nadvakrát. A protože jsem Skrblík, mám v dílně flašku s už použitým benzínem, do které tenhle zašmírovaný slejvám. Humus sedne na dno a na první praní a odplavení největšího humusu použiju ten "špinavej". Na finále stejný množství čerstvého. No a protože něco zůstane na řetězu a odpaří se, tak vlastně v té flašce s humusem benzín ani moc nepřibývá, jen se tam postupně hromadí ta sedlina. A tu pak jednou za X let pošlu do sběráku.
No a obvykle naráz peru řetězy dva, takže je to počínání ještě efektivnější. benzínu je fakt spotřeba úplně minimální.
A bacha, technický benzín je výrazně dražší, na tohle úplně stačí tzv. benzínový čistič. Nejvýhodněji kupovaný ve stáčírně, cena pod 40 Kč za litr.
Viz výše úvaha o koupání řetězu v koncentrované suspenzi (suspenze = pevné částice rozptýlené v plynu či kapalině).
Proto taky peru s předpírkou. Napoprvé stáhnu bordel a napodruhé dočista dočista :-)
Pak máme rozdílné představy, co je to máchání dočista dočista. Prádlo minimálně 3x, zasranej řetěz potřeboval přemáchnout pětkrát po trojím přeprání. A to pokaždé na zvýšenou hladinu :))
Protože ten tvůj mazlák je málo účinný a špínu bere postupně po troškách. tak i napodesáté tam zas nějaký čurbes bude.
Benzín to vezme už napodruhé dočista. Dobře, pokud by ten řetěz byl mazaný nějakou děsnou kolomazí, napůl zaschlou, tak napotřetí :-)
Zkus to jednou, uvidíš.
ee,si s tím řetezem můžu hrát v bílejch rukavičkách... Teď už teda ne, bo jsem ho mázla, strčila do pytlíku a schovala do truhle na poklady :))
A nepřekrucuj, co jsem psala, VYPADÁ to strukturou jako mazlák, smrdí to jako arva a šmír to bere stejně jako arva.
Koukal jsem na "montéráčka" a inzerují v něm skutečně 40% mazláku. takže žádné překrucování se nekoná ;-)
Rondo, já kdysi pár motorů umejvala dočista dočista, aby se na ně dalo fakt sáhnout v bílejch rukavičkách, bo se to skládalo v téměř sterilním prostředí a po složení se to muselo točit na plnej výkon hned, ne po nějakým "zabíhání". Já vím, jak fungujou různý rozpouštědla a mezi náma, benzín je mastnej jak prase.
Moment, co je mastný ? Benzín automobilový (Natural), technický, čistič ? Natural jo a strašně, protože toho lehkého benzínu je v něm jen vcelku malé procento, zbytek je krapet jiná "nafta". Ale techničák a čistič v pravém slova smyslu mastný není a taky bleskově odmastí a vyschne. Natural ani náhodou.
Lékařský benzím či benzínový čistič jsem v těch objemech nepoužívala, to by moc lezlo do peněz. Výbornej je trichlor, z běžně dostupnejch čističů šmíru je fakt nejlepší arva, co v tom je, ví bůh, píšou, že "obsah neprchavých látek 0%, obsah organických rozpouštědel 1kg/kg". Asi tajemnství výroby.
Bio-Arva je úplně o ničem a ostrá Arva je svinstvo, které ani po naředění nesmí do kanálu. má se používat na cirkulujících myčkách s neutralizací.
Ten benzínovej čistič, pokud se kupuje stáčenej, tak zase s ohledem na účinnost tak moc draho nevychází. Z rozpouštědel a čističů asi nejlíp.
To sem se teda šla podívat, jstli ta moje arva je "bio". Jsem to koupila v takové lepší drogérii, je "bezoplachová". To tím potřeš, necháš působit, pak to otřeš hadrem (setřeš ty pevné částice, co tam zůstaly a už nejsou přilepený mastnotou). Nepíšou tam nic o tom, že bys to pak nemohl normálně umejt vodou, proč taky ne, když je to stoprocentně těkavý, že ano. A nic o "bio" na ní napsaný není. Akorát to nemám lit do kanálu, ale proč bych to lila do kanálu, když to chcu napaplat na ten špinavej kus železa, aby se odmastil, a není to zas úplná láce...
Ale furt jsme tam, kde jsme. Ať už tu mastnotu rozpustíme čímkoliv, pořád zbejvá problém, co s těma pevnejma částicema, o který prý jde. A nebavíme se o kamínkách, který klesnou rychle ke dnu, jde nám o mikročástice, které působí jako brusný prach ve velmi malé spáře.
Ale vždyť už jsem to tady psal několikrát. Krásně řiďoučkým benzínem důkladně nadvakrát, nebo v nejhorším natřikrát prokvedlat. To vyžene a vynese i ten jemnej prach zevnitř. matláním povrchu si moc nepomůžeme.
Nejlepší je nalít do PETky s širokým hrdlem benzín (nebo ještě lépe benzín. čistič), vložit řetěz a pořádně protřepat (nemíchat).Tímhle způsobem se vyplaví pěkně bordel i mezi články. Pak kouskem zahnutýho drátu vytáhneš řetěz ven, necháš oschnout a pak stačí jen namazat.
Taky řešení, ale trochu nevýhoda, že z té flašky už nedostaneš ten čurbes. Z misky ho po slití a oschnutí jednoduše otřu.
Většinou mám flašky dvě, v první se smyje ten největší bordel a v druhé se pere už na čisto. Bordel ve flašce sedne ke dnu, tak někdy opatrně sleju to "čistý" a spodek vyleju. Čistič je nepochybně lepší a líp odmašt'uje, já z ekonomických důvodů používám obyč. Natural. Zanechá sice nějakou mastnotu, ale po promazání řetězu ho pořádně otřu hadrou namočenou v čističi, abych ho z povrchu co nejvíc odmastil.
natural, (který mj. smrdí jak psí kšíry) je příšerně mastnej a průšvih je, že uvnitř článku řetězu ti ta podivná mastnota zůstává a po namazání ti degraduje ten speciální mazací olej. nenech se mejlit tím, že mastný jako mastný. Jsou oleje na omak mastný, ale spolehlivě zadrhnou. Mají jinou funkci, než mazat. Tenhle sajrajt z naturalu asi i maže, ale furt míň a hůř, než by mazal ten speciál na řetězy.
Máš pravdu, škudlit se nevyplatí. Tak jsi mě tentokrát natolik přesvědčil, že jsem ten benzínovej čistič objednal ;-). Dá se koupit za solidní peníz tady u nás (Brno) u jedné firmy za 217Kč/4l, což je oproti Bauhausům a spol.hodně slušná cena. Větší balení /9l) vyjde dokonce na 50kaček/litr, ale koupat se vtom zas nepotřebuju...:-)
Při troše hospodaření máš ty 4 litry na hóóódně dlouho. V cenách věcí na kolo zanedbatelná položka. A vrátí se v životnosti řetězů, placek, kazet a kladek.
Prosím o vysvětlení: jak na omak mastný olej zadrhne? A jakou má jinou mastný olej funkci?
Máš fůru olejů, které kromě toho, že jsou tak nějak z principu mastné, mají jiné funkce. Třeba hydraulické, trafo nebo emulzní. Samozřejmě, že orezlý řetěz na babském kole před sámoškou namastí. Ale kdybys jeho vlastnosti vzal "pod mikroskop", zjistil bys, že se může vrstva "trhat" a tím pádem některá místa špatně mazat, nechat se vypuzovat tlakem, nebo vlhkostí, s příměsema (voda, prach, vzduch) měnit vlastnosti...
Na cestě k obchodu, nebo desetikilometrovém výletu podle řeky na piknik to nepoznáš. Při svižnější stovce už to má sakra vliv. A třeba na takovém Drtiči při 130 km prašným, nebo jindy bahnitým terénem se dobré mazání od špatného pozná velmi dobře. A nejeden u cesty tam roní slzy krokodýlí.
A ještě doplním to oblíbené WéDéčko. Taky chvíli dává pocit namazání. Ale je to především rozpouštědlo a čistidlo, které pomáhá rez, nečistoty i mastnoty narušit a snadněji odstranit. Takže díly jdou hladčeji, protože jsou dobře očištěné a pro tu chvíli trochu máznuté. Ne ale dobře namazané olejem s optimálními vlastnostmi pro danou aplikaci.
Klidně maž benzínem, ono na tom kole je to šumák čím je to namazaný, hlavně když to nezarezne. To se nezahřívá, takže se to ani nemůže zadřít.
Já osobně používám "pračku na řetězy" a do ní leju Petrolej.
Za prvé řetěz vážně vyčistí a jeho "mastnotou" ho nevysuší jako ředidlo.
Zbytkem z čističky umyju štětcem kazetu, převodníky, kolečka v přehazovačce a přehazovačku.
Po tomto všem lehce opláchnu vodou a prostříkám WD40.
Naprostá spokojenost!
Nechci ti brát iluze, ale pračka s petrolejem řetěz pořádně nevyčistí ani omylem, natož mezi články. "Vysušení" řetězu při praní např. v benzínovém čističi není vůbec naškodu, ba právě naopak - odstraní se veškerá mastnota, na které ulpí nečistoty. Taky k čištění převodníků, kazety atd. není moc vhodné používat chemii, páč se postupně dostávat do ložisek. Lepší je k čištění použít suchou hadru, příp. lehce namočenou v benzínu.
Když pračka s petrolejem leze tím štětinovým kolečkem právě dovnitř a mezi články, tak to snad umyje. Jiná věc je ten prostor mezi čepem a okem druhého článku. Tam se nikdo nedostane, jen to rozpouštědlo. Takže nejlépe je tím řetězem usilovně hýbat v tom rozpouštědle, což se v pračce koná. Prosté protřepávání v lázni je mnohem méně účinné. Nejlepší by byla ultrazvuková pračka s benzínem.
Mně z pračky vylézá řetěz krásně a dostatečně umytý :p
Rozhodně nesouhlasím a vím, o čem mluvím. Praní řetězu v pračce s petrolejem jsem zkoušel taky, výsledek byl dosti neuspokojivý. Ani s benzínem to nebyla žádná sláva, jediná Arva řetěz pořádně vyčistila - to by zvládla ovšem hravě i bez pračky. Ty kolečka se štětinami to jen tak ošmrdlají na povrchu, což je jen pro efekt. Naopak právě pořádný protřepání v láhvi je mnohem účinnější, vždyt' ta čistící kapalina při razantním pohybu krásně vyplachuje bordel mezi články větším tlakem, což se v pračce nekoná.
Proč tu vodu po praní rozpouštědlem ?? To aby měla liška šanci ? :-) A po čištění a namočení vodou znovu čištění, tentokrát pro změnu wédéčkem ? To má odstranit tu lišku od vody ?
Po aplikaci WDéčka řetěz opravdu krásně hladce a tiše běží, ale do takových 20kiláků, nebo prvního deštíku...;-)
Zkoušel jsi to někdy umýt a promazat takovým způsobem jaký jsem zde popsal??
Kdyby jsi to někdy vyzkoušel tak nemůžeš tady psát takový nesmysl :-) !!
Dobře znám petrolej, do lampy dobrej, na vymytí vazelíny z homokineťáku průměr, proč tou mastnotou čurbesit řetěz, kazetu a placky netuším. Mimochodem, dostane-li se ti přes řetěz třeba do ořechu, degraduješ jím mazivo.
Vliv vody na řetěz znám taky moc dobře (proto taky před mytím kola hadicí řetězy sundávám). A dost dlouhým obdobím WéDé a GT85 jsem si taky prošel, nouzovka je to dobrá.
tak, odkaz už nefunguje, asi už ten řetaz nemají :(
ale našel jsem ho tu:
http://www.bike-centrum.cz/retez-kmc-z-8-rb-z...
s rychlospojkou, stříbrný, 398,-
jenom moc nerozumím, jaký je rozdíl mezi ním a těmito dalšími:
http://www.bike-centrum.cz/retez-kmc-z-51
asi bez rychlospojky, hnědý, 198,-
http://www.bike-centrum.cz/retez-kmc-z-51s
s rychlospojkou, stříbrný, 269,-
všechny jsou označené jako Z-51, ten první i jako Z-8, a má navíc RB - to je úprava proti rzi? proč jsou mezi nimi takové cenové rozdíly?
Že se obchodník bude neobchodníků ptát na vysvětlení obchodních praktik, to by mě (v životě) nenapadlo ...
když po mě budeš chtít vědět rozdíl mezi pastelkami, tak ti to řeknu, protože to vím. a taky vím, že rozdíl jednoho čísla v označení pastelky dělá úplně jinou řadu co do kvality. u řetězů to právě nevím.
rozumím tomu, proč je na jednom eshopu (nebo obchodě) cena taková a na druhém maková.
a ten mínus nemáš ode mne. já to nebyl ;-)
Ceny jsou takový a makový, protože někdo jede na 10% a objem a jiný na 150% a pohodu. A už se mi i stalo, že se mi obchodníček vyplakával na rameni, že jsou kupkoláci zmetci, že nakoupí vagon plášťů a pak je valí za jeho párkusovou nákupku. A podobně je to i mezi jednotlivýma e-shopama. jen obchodní politika.
U těch typů řetězů, nevím přesně, ale mohl by tam hrát roli materiál (měkčí, pevnější) a na to už se logicky váže náročnější, nebo míň náročné zpracování. Taky rozdílná přesnost a preciznost zpracování. To všechno má veliký vliv na chod, přesnost a životnost řetězu i řazení. A pak tam může hrát roli i nějaká vychytávka pro snadnější a přesnější řazení. Jednak se musí zaplatit vývoj a pak se taky chvíli těží z toho plynoucího konkurenčního náskoku.
právě proto si říkám, jestli do toho dát ty 4 stovky + pár korun za doručení, nebo vzít 2 ty levnější z-51 bez rychlospojky. však nýtovačku mám :)
Je-li úplně stejné označení, tak to bude nejspíš jen hra s cenou. S jiným označením ty vlastnosti můžou být jiné. A když si v tomhle nejsem jistý, zkusím kouknout k výrobci, po referencích a taky po cenách u nás i třeba na idealo.de, i jinde ve světě. Obecné cenové hladiny mohou o srovnání napovědět.
koukal jsem teď ještě na:
http://www.chainreactioncycles.com/cz/en/kmc...
a tam je ten z8rb taky za dvojnásobek "obyčejného", takže ta cena asi bude dobře...
Ten stříbrnej mi vydržel dlouho, Viz. někde je tady fotka vypraného po 13000, asi to byl ten stříbrnej, já ho běžně tak čistej nemívala a přišelo mi, že to byl ten hnědý, ale po vyprání je to úplně stříbrný :) Označení na článcích odpovídá, teď mám novej a je to ten stříbrnej za čtyři stovky.
Na řetězu najet 13.000 km????
Si děláš legraci že???
Ten už musel být vytahaný jako kšandy a chudák kazeta!!
Sorry ale nevěřím.
já měl na fávu řetěz po 10000km na druhém zoubku měrky. záleží jak kdo jezdí. to, že se to tobě stát nemůže, neznamená, že jinému taky ne
na prvním KMCčku, co jsem měl na kole při pořízení jsem najel taky kolem 8000 a bez problémů
Jak já bych si rád kupoval kvalitní výrobky i za vyšší ceny. Jen jak to poznat? Všichni o tom svém výrobku jen tvrdí bez uzardění, že ten jejich výrobek je ten nejlepší a o těch materiálech a zpracování se nedozvíš, protože to jejich reklamní oddělení ven nepustí, poněvadž je to moc složité a nepochopitelné. Tak v tom popisu zbudou jen ty kecy. Když hledáš srovnání a reference, tak stejně většinou najdeš tytéž kecy, co někdo opsal, protože ke skutečným datům se málokdo dostane a testy jsou krátkodobé a povrchní.
Ty také jen z nějakých analogií hovoříš o lepším zpracování a materiálech, které mají vliv na cenu. Ano možná máš pravdu a možná nemáš. Já jsem zažil výrobní firmu, kde se to v počátku bralo vše velmi vážně a vyrábělo se a vyvíjelo velmi kvalitně, ale časem se to vše hodně rozvolnilo a šetřilo se na všem... Jak to má zákazník poznat?
Pak už zbývá jít jen po zkušenostech. Nejlíp osobních. Ale snažit se z nich vyseparovat vnější vlivy (údržba/neúdržba, prostředí, prašnost a typ prachu atd...) prase aby se v tom vyznalo :-)
A pak ještě zbývá osobní sympatie a víra. Já třeba mám dobrou zkušenost a víru v kvalitu u C9 s cenou v akci. Bez akce už mu přestávám věřit :-)) A obracím víru a sympatie ke Sramu. Ten mě nakonec ještě v ničem nezklamal a v podobných cenách je užitně o parník před Shitmanem.
vidíš, mě zase sram zklamal, teda aspoň ta nejnižší řada :-D
A jak se snáší řetěz SRAM s ostatními komponenty Shimano? Nevadí to? tedy na 8 kolečku jsem to už mnohokráte vyzkoušel bez znatelného rozdílu, ale na 8kolečku je tolik místa, že se drobné odchylky neprosadí. Tak si říkám, zda to nebyla cesta do pekel ten řetěz zúžit. Ale vývoj se už i u mne prosadil, už mám také nové kolo s moderními komponenty. Už i já jsem poznal, že může být řazení citlivé na drobné rozštelování.
Oficiálně je to kompatabilní a podle nejen mojich zkušeností žádný problém.
OK, tak já to zkusím. Teď ještě jen na těch 8kolech, na tom novém mám najeto asi 300km :) Ještě jsem si na něj ani nezvykl, chová se v terénu jinak, je tam jiný posez, široká říditka, jiná vidlice, jiné brzdy... Jezdil jsem na něm rázem po sigletracku velice opatrně.
Hele, zvlášť na funglovkách bacha. někdy bývá dobrý řetěz, někdy děsný bláto, aby mohli srazit cenu. Když jsme pořídili meriďácký treky, tak všechno osazení ok a trvanlivý, akorát řetězy děsný. A protože jsem to tehdy netušil, vzaly sebou během pár kiláků i kazety (a kdoví, co byly i ty za bláto, demoverze). Se solidním řetězem to pak už byla na fůru tisícovek pohoda.
No u hardtailu za 21000 snad už není důvod tak dramaticky šetřit. Budu ten řetěz sledovat, díky.
Ale jo, je. 21 není zas taková palba aby mohly stovky lítat. A jestli je tam většina na Deore, tak máš téměř jistotu, že řetěz, sedlo, pajdály a bowdeny jsou vodrbaný. taky na řazení nebejvá "tolik vidět". Důležitý je přece jen XT na šaltru :-))
To XT na šaltru opravdu je, protože jsem ho tam sám dal. Musel jsem měnit přesmykač, abych měl víc místa pro zadní blatník. Cena Deore a XT přesmykače byla stejná. Uvidíme, jak se to bude chovat. Jsem zvyklý udržovat Favorita a stará auta, tak i tu odrbanou funglovku snad zvládnu. A bowdeny mne už netrápí, ty od řazení nepřenášejí žádnou sílu a ty druhé jsou už hydraulické trubičky.
Nenech se mejlit u toho řazení. Přehazka má taky tah a umí z obyčejnýho bowdenu udělat pořádnou garmóšku. A dotyčnej se pak diví, proč mu švindluje řazení a hledá chybu u přehazky, na páčkách, v řetězu... Bowdeny bejvaj to první, co z nového kola shazuju (spolu s nebroušenýma lankama). A jak v nich nejsou podélný dráty, nemají šanci :-)
V lepších lankách jsou uvnitř podélné průběžné dráty a svrchu oplet? Prodavači to vědí, když takové budu chtít?
To broušení sníží nerovnosti na lanku, že klouže s menším odporem?
Má tohle smysl u řazení? U brzd to chápu.
Myslíš asi bowdeny. Některé mají podélné i spirálu, jiné jenom podélné a fortelnou "bužírku". Nekupuju no-name, ale jen osvědčené Jagwire, nebo Alligatory. Tu desetikorunu rozdílu na potřebném metru bowdenu snadno rozdejchám a mám jistotu.
Broušené lanko neničí bowden a jde výrazně snadnějc.
To mi hlava nebrala, když na kole za původních 60t byly perfektní bowdeny, ale v nich mizerný nebroušený lanka :-/ Když jsem hráb na brzdu, dřel jsem jak soumar a ještě to drnčelo. Po výměně hlaďoučký a lehký chod.
Já mám takový hydrauliky. Pruží to táhne se to, žádný jasný dopad destiček na kotouč. Ale brzdí to jak divé jedním prstem. Nechápu, jak s takovými může mít někdo problém s dávkováním síly. Je to mnohem gumovější, než dobrá véčka.
Laicky bych vycházel z popisu.
První - nerez úprava, zřejmě nějaké povrchová úprava článků nebo lepší materiál. Nejdražší
Druhý - levný hnědý, nejlevnější materiál a navíc bez spojky
Třetí - vnější články stříbrné, takže asi trošku lepší materiál + spojka
Osobně bych vzal poslední, nerez mi přijde předražený.
Tak jsem vzal zkusebne jeden z8rb a jeden z51s a uvidime. Kdyby to vydrzelo aspon 5000 km, tak se mi to oplati oproti ten levnym sramum. Na druhou stranu ty mekke retezy treba tak nenici kazetu, ne?
Naopak. Měkký řetěz, jak se rychle vytahá, tím rychleji zničí nejpoužívanější pastorky.
Moje zkušenot - například u drahého pastorku na Rohloffa, aby něco vydržel, už nebudu šetřit na řetězu - po zjištění, že to vliv má.
tak "rb" už nebylo, takže jsem dostal jen "s", včera nasadil a dneska narazil na problém. "chroustá" to na převodnících... jak jsou sjeté, hlavně ten prostřední a částečně malý, tak to prostě nesedí :(
takže řeším dilema, jestli
1/ koupit nový prostřední převodník + časem i malý
+ menší výdaje teď
- zůstanou mi ležet jeté řetězy ve skříni
2/ koupit nové kliky (+ pravděpodobně i osu)
- větší výdaje už teď
- zůstanou mi ležet řetězy ve skříni
3/ dojezdit se starými řetězy (cca 4 řetězy na 3-4 zoubku) co to dá a pak vyměnit kliky+kazetu
+ žádné výdaje teď, ale až v létě :-))
+ dojezdím řetězy do mrtě,
- budu muset koupit kazetu, kliky i osu
- budu muset sundat ten řetěz, co jsem tam včera dal
+ když dám starou kazetu, tak tu současnou ušetřím
asi nejlíp vychází ta třetí možnost, že? :)
cha, tak jsem náhodou narazil na výprodej u azubu:
http://www.azub.cz/kliky-mes-silnicni-52-42-30...
takže mám objednané nové kliky za 390 + poštu :-)
Ty máš kliky na čtyřhran ?
Jestli je to takove hranate do ctverecku, tak jo
Jeste jsem na cyklobazaru objevil kliky tiagra 52 42 30, vcetne osy, ale ty prevodniky se mi moc nezdaly. I kdyz za 650...
jj, čtyřhran bývá takový hranatý, obvykle do čtverečku :-) Moc to už k vidění není, kromě nejnižších řad na městská kola. Ale dřív to bylo běžný i pro profi.
no jo, časy se mění. i když na klínky se vracet nehodlám. sice nebyl potřeba žádný stahovák a stačilo jen kladivo, ale čtyřhrat je proti nim lepší :)
nejlegračnější je, když na těch "profi" kolech jezdí pivní cyklisté v oblečkách hospodu od hospody. za den dají 10 km a 10 kousků a jsou spokojení :-D
Možná jsem 85 přestřelila, ale o moc ne, já mám 60, kolo holé podle papírů 13,5 a k tomu všechno ostatní: nosník, stojník, blatník, brašny, pumpička, držák na flašku, nářadí, duše, lepení, světla, baterie... plus moje věci - pláštěnka, nepromok gatě, neprofuk bundička, svetr, ponožky... A taky na tom nejezdím nahá, takže něco mám na sobě a boty. Já to nevážila, ale 80 kilo to podle mě mít bude určitě, taky si nefandím, že těch šedesát kilo někdy nepřešvihnu, v zimě nejspíš jo.
Na osmičku nyní používám Yaban S8:Grey/Brown. Po cca 1000 km jsem na měrce stále na na prvním zubu.
Jsem zvědavý, co s tím udělá zima. http://www.bikecontrol.cz/eshop/detail/13263...:-stribrny.html
U mě vpodstatě dtto jako u Tebe: silnička 5 - 6 tis. (používám desítkový "105", horák 1,7 - 2,2 tis (HG 53), nejvíc mi vydrží osmičkové řetězy na starém favoritu - 6 až 7 tis. (nějaký nejlevnější shimano se 116 články).
Kdysi sem chodíval mgt, ten na téma řetězů vypracoval doslova diplomovou práci, ale nevím, kde to najít.
nevíš, prosím, co to bylo za ty řetězy na favorita? vozím taky osmikolečko, tak by snad mohli fungovat :-)
Nejlevnější - asi Shimano HG-40. Na Koloshopu aktuálně za 132,-. A občas mívají slevu na vše skladem, dalších 11 nebo 12%.
Mám 2-3 řetězy, ojedu je „přiměřeně“, a pak je tam dám znova. Pak vyměním kazetu.
Řeší to problém, že když řetěz ojedu hodně a pak dám na kazetu úplně nový, tak to střílí. Když se ojíždí postupně, tak se to neděje.
....mnnno, ale nějakou úsporu to asi nedá- ono je fuk kolik řetězů máš načatých a dojíždíž je, v globále to finance neušetří, páč se tím nezvýší kilometrovné na kus....
Právě že zvýší.
(čísla si vymýšlím)
- Jeden řetěz, ojetí do „střílení“ 5000 km. Náklady: (řetěz + kazeta)/5000 km, tj. (2*řetěz + 2*kazeta)/10000 km
- Řetězy sériově: nutno měnit po 2500 km, kazetu po 10000 km, náklady (4*řetěz + kazeta)/10000 km
- Řetězy prokládaně: 2500 první, 2500 druhý, 2500 první, 2500 druhý, kazeta. Náklady: (2*řetěz + kazeta)/10000 km
Dělal jsem to na klasice taky tak - 3 řetězy dokola na jedné kazetě, až 20000 km, dokud se na nejpoužívanějších pastorcích nezačaly ulamovat zuby.
Asi po dvou takto sjetých kazetách se měnily převodníky.
K tomu příkladu prokládání:
Když točíš dva řetězy, proč druhý měnit hned po 2500 km? V tu chvíli mají najeto oba stejně, tak co takhle nechat ho tam rovnou do 5000 km a ušetřit jednu výměnu :-)
Tohle asi vyzkouším na horákovi. Přece jen jsou tam levnější kazety a převodníky.
...a co převodníky- ty jsou diamantový?;-) Dural. převodník přežije ocel. kazetu?
Nevím, první kolo byl Olpran z Kauflandu, druhé mi po 10000 km ukradli, třetí mi po 8000 km ztratili v servisu a čtvrté a páté mají zatím najeto 2000 a 500. Takže jsem převodník nikdy neměnil. Kazetu zjevně přežije minimálně dvakrát.
Záleží jaké máš převodníky. Nižší třída má všechny ocelové, střední většinou největší hliník, střední buď ocel nebo hliník a nejmenší ocel. Hliníkem sice snížíš hmotnost, ale snížíš taky životnost.
I když na silničce mi AL převodníky na klikách Campa Veloce vydrželi skoro 60kkm. Ale tam zabírá víc zubů současně a nejezdí se tolik v "bordelu".
Současné kliky SLX 9sp. na horáku mají 24kkm a převodníky zatím dobré.
Nemáte někdo vyzkoušené, jestli funguje řetěz Shimano Dyna-sys na silničním kole?
Výrobce to nedoporučuje. Kde by mohl být problém?
Třeba HG-54 stojí 300,-. Případně by se dala dát MTB kazeta, např. Sram dělá 11-28z.
Jaký je rozdíl mezi silničními a MTB řetězy Shimano by mne také zajímal.
Jinak na silničním lehokole mám MTB řetěz a funguje to dobře. Ale mám i MTB kazetu, tedy to není odpověď na tvůj dotaz. Mám tam kliky Sram Apex, kazetu Sh XT, řetěz Sh HG-95. Přestože mám o fous delší řetěz než na zábradlí, byl ze začátku (1500 km) hlučný na menších pastorcích v kombinaci s malým převodníkem.
Jen a pouze HG-93 :-) Žádnej držák to sice není, ale běhá tiše a hladce řadí, navíc dneska už se dá koupit za tři stovky. HG-53 jsem vyzkoušel pouze jednou, po cca 300km šel do koše. Jiný značky jsem nezkoušel (KMC, Sram), někdo na ně nadává, jinej chválí. Experimentovat třeba s C9 se mi nechce, zvlášt' za ty prachy, co stojí.
Ono to hladké řazení bude spíš přehazkou, než řetězem. Stejná nová C9 jde na sramu na cvrnk a na shitmanu s lehkým přemlouváním (na dvou a dvou shodně)
No nevím, když jsem vyměnil vytahané Shimano za KMC Z-8 tak jsem byl překvapený, jak to pěkně řadí.
To je jasné. Vytahaný řetěz vždycky řadí hůř - na značce nezáleží.
A to proč? Není mi to jasné. Při řazení přehazovačkou nevidím důvod, proč by k tomu docházelo. Přesmykač se zvedá za vystupující čepy řetězu a to také vytahání neovlivní.
Může mít vliv omletí hran těch čepů na řetězu. Za ně se zvedá jak na plackách, tak na kazetě.
To máš pravdu. Ale ty hrany se omelou jen tím řazením. To se snad ten řetěz vytahá dříve.
A je to opravdu tak, že vytahaný řetěz řadí hůře? Nebo je to jen pocit a domněnka?
Nějaké vlivy tam budou určitě. Drobná změna roztečí, nesedí to vůči sobě ideálně, řetěz je vydojenej i do krutu, při čurbesu může váznout i pohyblivost článků, lepí se atd atd. Každá ta drobnost může ubrat na přesnosti trošku. A v součtu...
Jak se projeví ta přesnost?
Na 7- a 8-kolečku, co všude (mimo Rohlíka) mám, tak nepoznám nic, žádnou změnu, která by vadila.
Věřím, že na větším počtu pastorků a užším řetězu se to pozná brzo a taky když se řadí v tahu.
Tak mimochodem na Azubu jsem zas naměřil 134,2 mm.
Čas hrozně letí a řadí to jedna radost. Možná tomu příspívají ty nejlepší lanka a bovdeny, jak píše dál Ronda.
Ještě že se zde tak často opakují ty témata o řetězech, jinak by si člověk ani nevzpomněl.
Když tam zavčas přehodím min. 133,5 mm, mám dva odložené, nebude to ještě střílet a je na jistou dobu vystaráno. Na kazetě není žádný pastorek ojetý výrazně víc než jiné, díky tomu má přes 40 tisíc km, už to ani nepočítám.
To by mě teda zajímalo: jaký je rozdíl mezi "53" a "93" (myšleno ve funkčnosti, nikoli v povrchové úpravě). Já teda nezaznamenal žádný.
Žádnej, u obou musíš šlapat.
V mém případě mi 93 vydržel pokaždé cca do 2000km, 53 byl po zkušebním přeměření po cca 300km KO, měrka na několika místech dokonce propadla. Taky mně pocitově 93 běžel tišeji, přesněji a hladčeji řadil. Z těchto důvodů jsem 53 už vícekrát nezkoušel. Navíc dneska už je cenový rozdíl mezi nimi minimální, nějaká padesátikačka mě nezruinuje a na pohonu nemá smysl šetřit.
Bylo by asi zajímavé zjistit, z jakého materiálu je ta 53 a jakého 93. Tvrdost, odolnost na otěr, kvalita zpracování, přesnost atd.
To by mě právě taky velice zajímalo, ale kde to zjistit, když výrobce nic takového neuvádí. Taky je zajímavý, že někdo nedá dopustit na Shimano, druhej na Sram, třetí na KMC atd. Někomu taky tentýž řetěz vydrží 2x tolik, co jinýmu, ale je fakt, že to záleží na mnoha okolnostech.
Jednou jsem ty řetězy (HG-93 a 53) položil vedle sebe a zkoumal rozdíly, které jsou viditelné. Nýtování (způsob) u obou řetězů bylo poněkud odlišné. Nevím, na kolik to má vliv na životnost řetězu, nebo proč tomu tak je.
Tož stejný nebudou a vzájemně se budou lišit, i jednotlivé série téže značky. Ale asi všechny řetězy, který budou z jednoho ingotu, se budou velmi podobat i vlastnostma, i když ani lokální nečistoty nelze vyloučit. Stačí si představit, co to vlastně ocel je a jak se to dělá. Určitě mají výrobci dané požadavky na složení dodávané suroviny pro výrobu určitého typu řetězů, určitě tam jsou tolerance a určitě se místy vyskytne lokální odchylka. Dnes to určitě dělaj plně automaticky, takže asi hlavní roli bude hrát vstupní materiál z ocelárny. To je stejný jak u čepelí nožů nebo u koňskejch podkov. Každej si musí najít svoje a ani nevím, jestli ještě platí nějaký obecně závazné normy, aby ti někdo byl schopen říct, že to a to je z materiálu takového a takového, nebo je to už zcela ponecháno na "neviditelné ruce".
Standardní materiály budou mít vždycky svůj standard, ty normy furt platí. Ale nikde už není psáno, z čeho se má takový řetěz dělat a ani ten materiál nemusí být standardní, můžou si nechat vyválcovat plechy s extra, nebo "extra" vlastnostma jen pro ně. Do toho těžko vlezem.
Ne, ne, letos ne.
Od poslední výměny mám najeto asi 1100km. To ještě chvilku vydrží :o)))
Že já vůl do tebe ryl... Teď abych honem prodal ty akcie výrobců řetězů.
Letos na mě rozhodně nevydělají.
Ale dneska mi přišla sms z mého servisu, že mám do Vánoc jako stálý zákazník 40% ceny na servis, tak asi udělám kolu Ježíška :o)))
Mne by zajímalo na kolik místech měříte vytahanost řetězu? Jelikož to měřím šuplérou, tak to měření je trochu složitější, než jen měrkou. Šupléra se tam musí nasadit, roztáhnout, zkontrolovat že břit nezapadl do krajní spáry, že je to rovně a podobně. Takže to přeměřím tak 2x až 3x a považuji to za vyhovující. Je mi ale jasné, že takhle můžu některé vadné články propást. Zvlášť když někdo píše, že už mu měrka na některých článcích skoro propadla je jasné, že to asi měří podrobněji.
Není to tak. Měrka neměří jednotlivé články, ale úplně totéž, co ta šupléra.
Jistě, ale já se ptal na počet měření pro vyhodnocení řetězu OK .. BAD
Snažím se proměřit celý řetěz nebo aspoň jeho polovinu, abych měřil jak dobrá místa, tak špatná. Rozestupy jednotlivých měření dělám cca na délku měrky, tedy cca 10-15 cm.
Rovnoměrnost vytažení řetězu záleží na stylu šlapání. Když jsem se hodně snažil, měl jsem ho na horáku rovnoměrný. Na crossu to ale neumím, protože kromě výletů jezdím i dojíždění do práce a dovolenou natěžko. Zejména každodenní ježdění v provozu a více méně na čas mi kruhovému šlapání neprospívá.
Já mám vždy dvě slabá místa na řetězu a naproti sobě, takže měření poloviny řetězu je dostačující.
Tomu nějak nerozumím. Jak jako vydojuješ jen některá místa na řetězu ? Přibližně dáš dvaapůlkrát pedálem dokola, než řetěz oběhne okolo (u velké placky). Ale jen přibližně, pokud teda nemáš shodou okolností délku řetězu s plackou v nějakém přesnějším poměru, ale to by byla spíš náhoda. Přehozením na střední bys to stejně ale rozhodil. Takže nezabíráš větší silou furt jen v tom samém místě, ale téměř pokaždé na jiném místě. Převodník namáháš víc konstantně, ale řetěz určitě ne.
A kromě toho, daleko větší vliv na lokální "vytahání" bude mít zahnojení, nebo horší promazání některých článků. Určitě nemáme v nohách krouťák jako litrovej dvouvál, abychom ten řetěz vodkráglovali rozjezdama po zadním :-)
Říká, že to hlavně oddělává jízdou do práce. To možná jezdí jen na jednu placku. Mohlo by to i vyjít.
Řetěz má okolo 114 článků. A to mi k trekovému převodníku furt nevychází. Ale i kdyby to na nějaké kulaté číslo vyšlo, tak by řetěz nebyl tímhle vlivem pravidelně vydojený na dvou místech, ale na čtyřech, nebo šesti. Pak by jednou hodil menší placku, zpátky velkou - a už by hobloval úplně jiné zuby, než předtím. Pravděpodobnost trefit zas ty samé je jak první ve sportce...
Hm máš pravdu, i kdyby to vycházelo s poměrem obvodu jedné placky vůči délce řetězu, tak každým přeřazením se to rozhází a někam náhodně posune. Nesměl by vůbec nikdy používat přesmykač. Z toho plyne, že pokud má na řetězu různě vytahané zóny, tak je to způsobeno něčím jiným.
Je to možná divné, ale je to opravdu tak. Samozřejmě to nejhorší místo není bod, ale oblast. Zhruba by šel ten řetěz rozdělit na čtvrtiny - dvě lepší a dvě horší s tím, že to je někde uprostřed té oblasti horší / lepší než na kraji.
Jinak, Rondo, on ten Tvůj údiv není na místě. Je to známá věc a taky se tomu říká šlapání do čtverce.
No a když se zamyslíš, tak zjistíš, že většinu kilometrů odjedeš na dvě sousední kolečka vzadu a prostřední kolečko vepředu. Na ta zbylá se jen rozjíždíš (tedy jedeš jen chvilku a kousek), vyjíždíš kopec (pokud se nespecializuješ na horské partie, tak opět nevýznamný počet km) anebo pálíš po rovině či z kopce (jedeš-li sportovně, jinak spíše přestaneš šlapat a prostě se vezeš).
Na celkové opotřebení řetězu je nejhorší skutečně ten marast, což potvrzuji a i kvůli tomu mám na horáku 1/3 životnosti crosse (mé terény jsou dost prašné).
Na rovnoměrné opotřebení řetězu mi funguje jízda s trvalou snahou o vyšší frekvenci šlapání. Jenže to se víc zapotíš a při kodrcání po městě je to náročné (semafory...) a nepříjemné (každý den, brzy ráno nebo naopak pozdě večer se vždy sportovat nechce, že).
Když se mi daří jet maximum trasy na otáčky 80-100, mám opotřebení vyrovnané. Jakmile jedu 60-80, případně vyšší podíl silového šlapání (protivítr, zvýšené odpory kola, bagáž, nevhodná trasa s pevným časovými limitem...), mám horší a lepší zóny na řetězu.
I kdybys šlapal do kosočtverce, nevytvoříš si na řetězu ty zóny ani náhodou. Zadní pastorky na to nemají vliv vůbec žádný a placky na převodníku se ti potkávají s řetězem na nepravidelných místech a několikrát za oběh řetězu, který navíc velmi pravděpodobně nepřiběhne zas stejným "startovním" místem na to samé místo převodníku. Takže naprosto stejná konfigurace řetězu vůči převodníku bývá jen velmi zřídka.
> Je to možná divné, ale je to opravdu tak.
OK, takže délka řetězu je celočíselný násobek půlky převodníku a vepředu neřadíš? Hotfix: jednou za čas posuň o pár článků řetěz vůči převodníku, bez zašpinění se to dá udělat třeba imbusovým klíčem.
Já to mám taky tak. Prostě některé části řetězu jsou víc "vytahané" (jsou tam uvozovky! ;-), než jiné. Měření provádím z těchto důvodů na více místech a opravdu se stává, že někde bývá rozdíl 1 zubu měrky, někdy i dokonce 2. A špatnou údržbou řetězu to v mém případě nebude, páč ho peru furt a ani ho nepoužívám v nějakých extrémnějších podmínkách.
Dobře, je jasné, že řetězy jsou vytažené nerovnoměrně. Přeměří se na více místech a dostane se sada měření. Jak s ní potom zacházet? Podle jaké hodnoty rozhodnout o dalším osudu řetězu?
1. Spočítat průměrné protažení a podle toho se rozhodnout.
2. Rozhodovat podle nejhorší hodnoty?
3. Rozhodovat podle 3 nejhorších hodnot?
4. Rozhodovat podle nejlepší hodnoty :D
Chce to víc jezdit a míň přemýšlet nad takovejma volovinama ;-). Já většinou měním podle té nejhorší hodnoty, zvlášt' když se objeví třeba 2x. Ale jak jsem psal, nehlídám to tak bedlivě a kolikrát přetahuju, páč v cca 2.fázi životnosti řetězu dávám starší kazetu.
Ještě 14 dnů nechodící sádra ...
řetěz HG 73. vydrží cca 3tis. ale na téhle mrše, na horáku by vydržel víc.
když najezdim ročně kolem 17 tisíc ,tak to taky je v součtu pěkná suma jen za řetězy. Bohužel to je spotřební zboží.
někdy teda ale dostane pořádně na frak.
to je ňákej kombajn na rákosí?
Moment, posledně jsi psal 20 tisíc. Tak se aspoň ty blafy snaž pamatovat ;-)
Sis nevším, že dnes je to ve verstách!?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Versta
17 nebo 20 to už je jedno, těch 3 tisíce není až takvej rozdíl. navíc ono se to ročně liší. ty najezdíš každej rok stejně jako ten minulej?
Nějak to nechápu!!
Na řetězu najeto 4.700km??!!!
Ročně vyměníš 4-5 řetězy?
Možná počítám špatně, popřípadě mě oprav.
Nájezd řetěz 4.700km za rok 5 řetězů.
4.700 x 5 = 23.500km za rok.
To jezdíš celkem hodně!!!
jestli čtu dobře, tak má 2 kola, na CX mu vydrží dýl a na MTB vcelku málo :)
Cyklokroska - 10.000/rok
Bike - 5.000/rok
To je na každém kole nejmíň 2 řetězy. Jo, jezdím docela dost. Z toho skoro polovina dojíždění do práce a různé pojížďky po městě.
Jak tady tak čtu o té alchymii čištění a mazání: mám pocit, že těch, kdo to takhle detailně řeší, bude možná stejně, jako těch, co nemažou (a tudíž ani nečistí) vůbec, zrovna tak ve víře šetření životnosti řetězu.
Obojí je extrém.
Já se chovám k řetězu dost barbarsky, je to spotřební materiál a přece jenom radši jezdím.
Bahnem teda ne, na některých kolech mám navíc řetěz krytý trubkami a vysoko. Takže nasazený jenom otírám hadrem a mažu až když začíná být slyšet, jednou za 100 až 200 km a po dešti. Jenom když přendávám řetěz z kola na kolo, sundaný ho vyperu a z holých ozubených kol oškrábnu ty husté nánosy :-)
Co by mě ale přece jenom zajímalo - v Kauflandu jsem narazil na "olej na řetěz" ve spreji, nic bližšího k němu. Malá flaštička, bude se dobře vozit. Jak ale poznám, jestli k něčemu je? Když jsem s ním stříkl řetěz místo obvyklého WD40, tak účel to splnilo, na chvíli ztichnul, ale jinak žádný rozdíl. Možná až když zmokne. Beztak je to jenom nějaká náhražka, nicméně i tak dražší než to WD40.
Vlastnosti a kvalitu asi nejlíp poznáš pod zátěží. Na štrece, v prachu, dešti, bahnu. Kolik balí čurbesu, jak brzo začne šustit, lepit se, váznout.
A to "prožívání" čištění fakt zas až tak marné není. Už jen když sundám průměrně zahnojený řetěz z kola a jen tak rukou si zkusím jím hejbat. Jsou tam cejtit znatelné odpory. když to pak porovnám s řetězem dobře vyčistěným a máznutým, rozdíl je dost velký. A kdopak asi tenhle rozdíl překonává s každou otáčkou pedálů ? :-) Jeden ohyb na převodníku, další ohyb přes pastorek, hned vzápětí dva ostré ohyby přes kladky. A k tomu vazký humus lepící se na zuby. To jsou všechno zbytečné odpory navíc, které se u zahumuseného řetězu musí permanentně překonávat. A během hodiny, dvou (ve tvém případě deseti, patnácti) se tahle práce navíc pěkně nasčítá a pro jiný, efektivnější a zábavnější výkon chybí.
Názorně mi tohle ukazovala Babetta, zpřevodovaná krapet do rychla. Extrémně špinavý, nebo nenamazaný řetěz vzal tolik výkonu, že přestala řadit automatická spojka.
V podstatě na to řeknu totéž, co Ronda. Nejde o nějakou posedlost, ale co je důležitější, aby na kole líp a hladčeji fungovalo, než pohon? Ono opravdu překonávání odporu špatně namazanýho, nebo zabordelenýho řetězu není to, po čem bych zrovna toužil. Někdo na jednu stranu řeší v podstatě prkotiny, jako hmotnostní rozdíly v gramech u některých komponentů, ale klidně třeba jezdí se zahnojeným a zpívajícím řetězem, podhuštěnými plášti atp.
Mimochodem i já řetěz mažu v podstatě tak často, jako ty - jednou za 100 a více km, nebo po dešti....tedy po každé vyjížd'ce ;-)
Abych nebyl za magora, co řetěz pere při každé zastávce - mažu a peru podle potřeby, v humusu častěji, na čistém a suchém asfaltu někdy i po několika stovkách. A u treka a silničky peru třeba i po tisícovkách. Ale peru v mezích možností co nejlépe a mažu zrovna tak.
Když na to máš čas, tak proč ne. To by u mě znamenalo čistit a mazat každý druhý, třetí den.
A nevím, jestli by každá rychlospojka vydržela nějakých 25 až 50 rozpojení a opětovných spojení.
Tohle by mě docela zajímalo. Máte to někdo vyzkoušené?
Rychlospojka se mi na MTB vydrbe rychleji, než na trekovi. přece jenom ten čurbes jí dává víc zabrat. A to mě pak vypeklo na orienťáku, když jsem dva kiláky před limitem namotal a půl spojky ztratil. Tak když už jde podezřele snadno rozpojit, dám jednoduše novou. V ceně řetězu už těch patnáct korun nehraje roli. Na treku je to bez výjimky na životnost řetězu.
Těch 25 rozpojení vydrží myslím bez problému. Mně jde na krosu díky pravidlené údržbě řetězu spojka rozpojit velmi lehce, i když je ještě nová. Ale vzhledem k ceně rychlospojky bych tohle asi moc neřešil.
Možná tam bude paradoxně platit, že čím víc bude udržovaná v čistotě a tím pádem asi i rozpojovaná, tím líp a pevněji bude držet. Jí nijak nepoškozuje rozebírání, ale vydírá čurbes.
Přesně tak. Nezdá se mně, že by při častém rozpojování méně držela pohromadě, pocitově to jde pořád stejně. V popisu u Sram řetězů uvádějí, že rychlospojka nemá životnost jako řetěz samotný. Osobně mám vždy 1 rychlospojku na 1 řetěz (SH) a není problém i při častém rozpojování, nikdy se mi samovolně nerozpojila, ani nepřetrhla. Někdo dokonce šetří a používá tutéž spojku na více řetězů, ale to už je fakt šetření na nesprávném místě, zejména vzhledem k její ceně.
Mám to rozprostřeno mezi více kol, takže někde je to co týden, jinde co měsíc, ale v součtu pořád něco. Takže bez sundávání.
Rychlospojka Sram na osmičkovém řetězu mi šla vždycky lehce rozpojit i spojit a neopotřebovávala se tím.
Ale o co se čepy spojky obrušují při provozu víc než ostatní čepy řetězu, to jde lehce zjistit měrkou nebo šuplerou, když se měří přes spojku. A je to na nich taky pěkně vidět. Vždycky jsem vozil náhradní.
Tvůj řetěz začíná být slyšet po 100 až 200 km? To je strašně málo. To WD40 vážně moc nemaže. Já snad nikdy nemusel mazat řetěz, protože by začal být slyšet. Ale vždy proto, že mi přišel moc špinavý a tak jsem umyl. A to mohlo být občas třeba i po tisíci kilometrech.
Jo, maže to nějak málo. Záleží taky na podmínkách. Nějakou delší cestu na sraz vydržím obvykle v kuse, i když občas už na hranici snesitelnosti, ale na K24 jsem domazával.
Kdo máte možnost sehnat turbínový olej vyzkoušejte a mazat budete jen jednou na 1000km:-)
http://www.oleje-total.cz/prumyslove-oleje-a...
Koukám, že je v prodeji běžně, ale nejmíň v desetilitrovkách. Asi teda zůstanu u osvědčeného Motorexu :-)
To šlohni někde u turbinových napáječek a nebo parní turbíny:-)
To jako fakt? S tím by problém v práci nebyl, máme 58 MW leteckou turbínu. Co vyteče při odběru vzorků nebo z filtračky, to by stačilo bohatě všem. Teď nevím značku (kolegova starost), ale je syntetický a smrdí tak, že mít kapku na kole v garáži, bude mi to doma připomínat práci všude, takže zatím mě to ani nenapadlo.
V plynovém kompresoru je minerální, ale ten zas při nízké teplotě sotva teče.
Jenom olej z trafa se hodí - do řetězové pily.
A to se mi líbí, tohle vymejšlení náhrad, když je v běžném prodeji tolik speciálních, dobrých a osvědčených olejů. Sice něco stojí, ale zase je potřeba občas jen pár kapek. Kdyby to žralo olej po litrech, tak pochopím...
No konkrétně ten olej z trafa, co by se jinak při odběru vzorků zlikvidoval, ten je ekologický a vnutil mi ho přímo specialista na oleje :-)
A teda žralo to, akorát že než na tu flašku vůbec došlo, přestalo mazání fungovat.
No kdyby to slo nalit do golfa do motoru, tak beru. Zere nam to tak pul litru na 1000 km :D
Moc by mě zajímalo kdo je AV a proč mi píše na mail a nezveřejní svůj názor zde?
AV vám poslal(a) zprávu:
"To, že jsi o takovém nájezdu neslyšel, ti nevěřím. Snad jedině, že bys měl HOSIP (houňo si pamatuješ).
Oni chlapi když z okolních vesnic jezdili do Poldovky minimálně 10 km na šichtu a stejnou dávku zpět - výměna řetězu? Proč, mění se pneumatiky, duše, možná pedály ale řetěz? Leda by se přetrh´ nebo zareznul a nechtěl se ohýbat. 140 km týdně. Roky. Když už to moc skřípalo, cáknul se na to ňáký olej ...
Já měl ´Sportku´ ta se dělala v ´50. letech pro chudé. Jednopřevodník + tříkolečko a široký řetěz. Nájezd neskutečně velký.
Před 15. lety Author (El Paso), 3x7. Najeto 13 600 km do výměny převodníku, řetězu a kazety. V cca 12 000 km ukradeno.
Teď mám Pellse (kros), Ocelota (MTB), AZUB 3, Author Texas (MTB), 2x Diamond Back (MTB)+(kros), Start (kros), asi 5 Favoritů, Olprana, US Cycle (MTB) ... Jo a starý dámský kolo, cca z 1930. Tak nějak jezdím ... "
Mám takový pocit, že je tady neprůstřelná partička lidi, kteří si zde budou dávat palce nahoru a nepřipustí názor nikoho jiného. a navíc se ho snaží ztrapnit a udělat z něj bikového negramota, protože oni vědí všechno nejlépe a jsou to největší odborníci. Ale odborníci úplně na všechno!!
Přátelé asi je v to opravdu velký rozdíl kdo kdy jak mění řetěz. Já jezdím převážně v terénu a po lesních cestách a nejsou to pouze rovinky. Tudíž retěz dostává opravdu velký záhul! Starám se o něj jak nejlépe umím a jak mi radí servisák. Ale řetěz měním max po 1.200km kdy už měrky ukazují že je potřeba výměna!! V tom je asi ten rozdíl kdo jezdí v jakém terénu a jak se o řetěz stará. Ale nájezd na řetězu 13.000km ??? Je pro mě zcela nesmyslný. Možná tak doma na válcích a a na jednom pastorku bez přehazování.
A teď se těším na vlnu kritiky a posměšných reakcí.
Zlikvidovat řetěž za víkend, pokud jsou k tomu "vhodné" podmínky, není vůbec problém. Stačí dostatečné mokro + písek nebo bahno.
Ale taky se dá jezdit tak, že vydrží opravdu hodně. Za optimálních podmínek možná i těch 13kkm. Ale to pak samozřejmě vezme s sebou i kazetu a nejspíš i převodníky.
Osobně jsem dal na 8sp. řetězu max. 6000km, ale to jsem jezdil za každého počasí a po výměně kazeta OK. Takže když by na něm jezdil někdo o 10kg lehčí a jen za sucha a jel až do konce do "rozpadu" celého systému, tak by to možné asi bylo.
A proč by ne 13 tisíc? Já měnil řetěz na Oceláči po 12 tisících a to spíš proto, že jsem na to zrovna měl čas, než že by to bylo úplně nezbytně nutné. Další tisíc by dal v pohodě. Kazetu ani převodníky jsem neměnil.
Řetěz: Campagnolo C9 cca 2,5x. Jedna kladka, prakticky žádné křížení. Mazivo převážně Finish Line Ceramic Wet Lube.
Kolo: Semi-low ocelové neodpružené lehokolo, 15 - 25 kilo podle nákladu, 160 mm kliky, převody 22-32-46, kazeta 11-32, blatníky, řetěz v trubkách
Já: cca 60 kg, síla žádná spíš vysoké otáčky
Většina kilometrů najeta na silnici, jen zlomek v mírném terénu. Velká část jsou relativně pomalé kilometry, jezdím za každého počasí vyjma toho, když je nasoleno. Řetěz byl čištěný jednou za cca 500 km, v poslední době méně.
Jsem zvědavý, na kolik se dostanu na novém kole, kde mám Shimano a výrazně kratší řetězovou linku.
13 000km s jedním řetězem, to je opravdu velký sci-fi. On ten nájezd řetěz sice třeba vydrží, ale rozhodně nemůže bejt nepřetaženej a takovej řetěz musí zákonitě zrasit kazetu i převodníky. Pokud někdo takhle hloupě šetří, at' si jezdí třeba do jeho roztržení, jeho věc.
obyčejné řetězy na fávu mi to vydrželi bez problémů. jestli za tím nebude ten "pokrok" ve směru víc převodů, lehčí, tenčí a kdoví co...
Bez urážky, umíš číst? http://www.nakole.cz/diskuse/20281-retezy-cena...
To neznamená, že když na něm jezdíš do doby, než se přetrhne, tak že řetěz nemá svoji životnost za sebou a nevezme s sebou převodníky a kazetu. S takovými nájezdy ani výrobce nepočítá, páč by zkrachoval.
Se nečíl. Tady jsme se o tom řetězu bavili před rokem, to měl 10 tisíc.
http://www.nakole.cz/diskuse/18954-prehazovacka...
Jestli je to ten stříbrnej, nebo obyč ale fakt nevím. Po umytí je stříbrnej, koukám, že loni vypadal dost zašle, ale je to furt ten samej :))
Na kole se JEZDÍ a neřeší se pičoviny! ;-))
Kolu zdar, cyklistice zvláště!
A co teprve kdyby bylo venku -10°C a všude plno sněhu, to by se tady řešil třeba i aerodynamický odpor košíků na láhve, nebo čepiček na ventilky ;-)
To už tady myslím bylo a snad je vyřešeno :-)
Dnes jsem měl snahu řetěz pořádně vypucovat, podle rad výše. Byl pěkně zablácený a špinavý.
Sundat (mám rychlospojku) a vyprat s benzínu. Na podruhé už byl čistý, ale písek v něm pořád skřípal. Celkem jsem se s tím drbal 40minut a pořád skřípal To se na to můžu...
To raději oželím zvýšení životnosti o možná 20%, než se s tím celkově několik hodin sr... :-)
Kdybys to neposlouchal, tak bys to měl hotové hned. Na prvním výjezdu to zase zasereš a bude to znovu skřípat. To je jako se schody v činžovním domě. Má smysl je mýt, aby nebyly moc špinavé. Nemá smysl je mýt dočista, protože se to na nich nemá nejmenší šanci déle udržet.
Záleží na předpovědi počasí, někdy se to vyplatí.
Co? Umejt schody nebo řeťaz? :))
vzít si pláštěnku. :-)
Chce to čistit pravidelně, pak je to otázka pár minut a i výsledek je jiný. Jestli máš mezi články furt bordel, klidně to nech v tom benálu přes noc a pak to protřepej v láhvi.
Nejde jen o životnost, ale řetěz s pískem a bordelem mezi články klade větší odpor.