Jaké používáte vodicí kladky na tahové straně řetězu (pokud vůbec) a jak se vám osvědčily? Různých konstrukcí jsem na srazech viděl nespočet a většinou co kus, to originál. Stavitelé, pochlubte se ;-).
Hledám pro lehokolo se zadním náhonem nějaký optimální kompromis mezi rozumnými úhly řetězu, hladkým chodem, spolehlivostí, bezúdržbovostí a snadnou výrobou/koupí. Konstrukčně a pevnostně je lepší pevná, ale ta musí být od hnaného kola relativně daleko. Posuvná by šla dát blíž, ale je otázka, jak rychle z ní špína na ose udělá pevnou (nepočítám s čištěním po každé jízdě).
V případě pevné kladky vidím jako nejschůdnější možnost buď starý pastorek, dvě průmyslová ložiska a mezi tím nějaké vysoustružené pouzdro, nebo rovnou celý šroubovací ořech s vykuchaným "cvrčkem", přidělaný na středové misce - to by se obešlo bez soustruhu, jenom by to bylo těžší a asi by se to netočilo tak lehce.
Co takhle hotovou kladku od Azubu - není to jejich výrobek, ale žádný odkaz nějak nemůžu najít.
Takovou mám na Oceláči. Má uprostřed zuby a kolem dva o-kroužky. Ty už mi zmizely a kladka pořád plní funkci. Vzadu mám jeden pastorek, tak možná proto má coby pevná šanci dlouho vydržet. EDIT - teď si nejsem jistý, jestli jsem ji po dlouhé době přece jenom už nevyměnil.
Dá se použít i jako posuvná.
Zubová kladka, aby nebyla hlučná, pokud nemá dostatečné opásání, musí mít větší průměr.
Na Azub mi tato kladka nevyhovuje, musel bych zvednout sedačku.
Tam mám kladku menší, uvnitř hladkou a v ní jsou těsně vedle sebe tři menší o-kroužky a na nich dva větší. Dost tvrdé, akorát aby šly nasadit.
Toto uspořádání se mi osvědčilo nejvíc, vydrží mnoho tisíc km a opotřebení se dá včas podchytit, než jeden z velkých kroužků odpadne.
V původní kladce byl jeden O-kroužek v drážce a ten mizel během pár stovek km, zkoušel jsem různé materiály, i ty stejné, co mám teď. Nic.
Abych ji zaplnil více kroužky, na to měla zas velký průměr. Ta se už nepoužívá. Nakonec jsem ji ještě využil na netahovou stranu řetězu, kde k žádnému opotřebení nedochází.
Co do funkčnosti posouvání kladky, s tím nemám problém. Občas na osu kápnu olej. Navíc vnější část osy zajíždí do uzavřeného krytu chyceného na kladce. Na vnitřní část se špína nijak zvlášť nedostává.
Na Oceláčích máme kladky od Alligtu: http://www.alligt.nl
Dají se koupit na Spezi, minulý rok měli nějaké vylepšení k té "naší" a tak ty staré vyprodávali za, tuším, 5€.
Jinak s řetězem Campagnolo C9 a mazivem Finish Line Ceramic Wet Lube v chladnějším počasí odchází o-kroužky i po 400 km. Když o-kroužek rupne, začne být kladka poměrně hlučná.
ja jak jsem si nevšim, že mi ten O kroužek puknul a vypadl tak jsem si v té kladce vymačkal zuby. Zpočátku to bylo hlučnější ale se zvětšujícíma se zubama to zas stichlo. Měnil jsem to nakonec kvuli ložiskům, těm to nesvědčilo vůbec.
Ahoj všichni,
navazuji abych nezakládal nové téma. Začala mi drnčet kladka na Azubu Max, asi taky kroužek - nevšíml jsem si že by tam před tím nějaký byl. Máte zkušenot jaký O-kroužek nebo alternativní kladku použít.Nedvovedu si představit že bych ktroužek přetáhl přes bočnice.
Kroužek vybrat o něco menší, než je vnitřní průměr (už nevím, co tam bylo) a spíš tvrdší gumu. Přetáhnout půjde - chce to nástroje, trpělivost a nepoškodit ho něčím ostrým.
Kladka Alligt, co tam Azub začal dávat později, je lepší, ale na jiný průměr čepu. U starších kol bude nutná úprava.
Jsou v ní dva kroužky a vydrží mi aspoň desetinásobek, co ta stará s jedním kroužkem.
Na starší model AZUB5 mi v Brodě nechali vyrobit čep pro tu novou kladku. Přijde mi to lepší řešení než ten kroužek, který mi nepřežil ani 200 km.
Já mám kladky soustružené ze silonu s jedním i dvěma ložisky, jeden O kroužek. Teď jsem se domlouval s kamarádem a zkusíme kladku vytisknout. Jsem zvědavý co to vydrží.
Jeden český stavitel lehokol používá kladky od tohoto dodavatele:
http://www.zabi.cz/on-line-katalog/pojezdova...
Jen nějak upravuje na soustruhu drážku.
Pokud máš možnost soustružit a dost místa pro kladku v rámu, osvědčila se mi ta co jsem si kdysi udělal pro Oceláč Mk.2. Je ze silonu, asi 100mm vnější průměr, 80mm průměr po kterém běží řetěz. Celkem je široká myslím 25mm a drážka uprostřed je o kus širší než řetěz a ten si v ním tím pádem cestuje jak chce podle zařazeného převodu vzadu. Tím pádem se neřeší posun ložisek po hřídeli, její zanesení a tak. Ložiska jsou z bruslí a uspořádaná stejně - na M8 šroubu (černý pevnostní, ložiska na hladké části bez závitu), kus od sebe a z hliníkové trubičky myslím 10x1 je mezi nimi vložka, aby se mohl šroub do rámu dotáhnout. Tahle kladka má teď najeto cca 20000km bez jakékoliv údržby. Řetěz si do ní vyhlodal trošku důlky tam kde běhá nejčastěji, ale furt to nehlunčně funugje, furt první ložiska. S tak velkým průměrem a s možností aby se řetěz pohnul do strany to má i příjemně malý odpor. A nepřipadne mi nijak hlučná, přestože v ní není žádné harakiri s O-kroužky.
To je ono, u takového průměru už vůbec nemusí být o-kroužky kvůli odhlučnění - a nejde jen o to, při malém průměru bez kroužků je to drnčení cítit celkově. Někomu to ale nevadí.
Nejlepší je nemít žádné kladky :-P
Jen pokud za to nezaplatíš nějakýma drastickýma nevýhodama. Ale to už bychom odbočili od tématu vlákna.
Tak tak… A zajímavý je, že mě k tomu donutil přístup Azubu. Tak dlouho ignorovali moje prosby o náhradní trubky a kladky, až jsem odstranil první trubku, pak drasticky zkrátil druhou, pak odstranil kladku a zkrácenou druhou trubku – a kolo letí jak vítr a pěkně potichoučku. Ano, chce to trochu myslet u otoček do protisměru, přední dvacítce by prospěla kapotáž, něco těsnýho, silničního až k zemi, ale už to umím i bez ní. Jupííí…
Díky všem za náměty.
Kladku Alligt znám, je to jedna z uvažovaných možností. Ale odrazují mě ty o-kroužky.
Nápad s cestováním řetězu po široké kladce zní vcelku geniálně. Vyrobit to z průmyslového plastového kolečka by neměl být problém, místa pod sedačkou určitě bude habaděj.
No, zkusím si něco narýsovat, naučím se soustružit a uvidíme :-).
Ten plast se nesoustruží úplně nejsnadněji, není to tak pěkné na učení se jako dural. Dělá to protivné dlouhé namotané špony, když není nůž fakt pořádně ostrý, tak to řeže buď velkou šponu nebo žádnou atd. Ale na druhou stranu na kladce nepotřebuješ mít průměr a šířku na setiny přesně, takže člověk to nějak ohlodá a je to. A už jsem někdy i vyrobil kladku z kolečka do bruslí roztočeným vrtačkou a spíš pálil než brousil jsem to pilníkem :-) . Taky fungovala, jakž takž.
Plast jsem taky soustruzil na vrtacce.
Jen pilnik jsem si predtim na konci nabrousil
priblizne do tvaru a geometrie zapichovaciho soustruznickeho noze.
Protoze jsem nemel brusku pouzil jsem smirkovy kotouc (ten gumovy se suchym zipem)
Geometrii nozu najdes napr na "tumlikovo"
pochopitelne jsem mel pod "nozopilnikem" podlozeny kus dreva jako oporu, v ruce to udrzet prakticky neslo.
Nastesti jsem mel uz sverak tak vrtacka byla pekne upnuta prez hranolky v sveraku.
stejne jsem byl moc rad ze mi to nenafackovalo...
Ceka mne tez pres zimu nejake staveni ci vyroba a v hlave nosim kladku co jsem nekde videl. Kolecko z koleckovych brusli. Ma to loziska, patrne se tam vyreze zlabek. Doufam ze to bude fungovat, nejake jete jsem uz nabufil a nerad bych vymyslel neco sloziteho.
Take se pouziva treba stara prehazka z favorita. Nekteri ji maji na LWB, ale ja ne a retez nepada, ale je to prima linka...
Toz at to dobre vymyslis...
Kladky z přehazky z Favorita mají ložiska?
řešilo se to tu,taky sem si nejdřív něco "vyryl" a nakonec na skládačce mám AL se 2 ložiskama z inlajnů+O kroužek
http://mbp.rajce.idnes.cz/raam_2011/#IMG_0880.jpg
já jsem taky vyrobil kladky na Warrior trike z koleček na inliny ... stačí koupit ty s největším průměrem a nejtvrdší gumou (i tak se to velice špatně soustruží - guma uhýbá ale jde to), je dobré nechat vespod trochu gumy aby řetěz nešel po plastu (tišší provoz) ... zatím jen dobré zkušenosti a za 200,- 2ks
Já používám kladky od www.zabi.cz a jsem spokojený. http://pohodadicka.rajce.idnes.cz/kladky_na...
vaha