Události poslední doby mně donutily k vážnému přemýšlení o helmě na lehokole.
Otázkou je, jaký je ten správný typ helmy na lehokolo z pohledu bezpečnosti. Cyklostické helmy jsou běžně designovány a testovány na let přes řidítka, ten na lehokole prakticky nehrozí. Jako reálnější se mi jeví náraz z boku, když to člověk položí, případně náraz zezadu, když to do lehokola napálí auto. Z tohohle pohledu mi přijdou zajímavé helmy určené trailové ježdění na horáky, tu mívají krytý i zátylek.
Nevíte někdo o nějaké studii či kvalifikované úvaze na toho téma? Já nic kloudného nenašel.
V silniční cyklistice jsou trendem poslední doby hybridní helmy – helmy optimalizované na větrání i aerodynamiku. Bohužel na lehokole je situace jiná než na silničním kole, hlava není předkloněná, ale je zakloněná. Tudíž tyhle hybridní helmy na leháči nebudou aerodynamicky fungovat. Otázkou je, jaký je optimální tvar helmy takový, aby zároveň rozumně větral a zároveň nebyl úplně aerodynamickou brzdou.
Dřív jsem si myslel, že jsou oranžové "popelářské" vesty blbost. Nedávno jsem zjistil, že člověk v téhle vestě je jasně viditelný i na půl kilometru. Už si nemyslím, že je to blbost. Na klasickém kole je asi nejlepší si v téhle barvě pořídit vestu nebo dres, jenže na lehokole to moc nemá smysl. A na mých lehokolech jsou všechny plochu tak šikmé, že ani nemá smysl se je snažit obarvit. Proto jsem dospěl k závěru, že by mělo smysl mít v téhle svítivě oranžové barvě helmu, to bohužel celkem zůžuje výběr.
Dalším problémem s některými helmami může být opěrka hlavy, ale to už je na vyzkoušení konkrétního člověka s konkrétním kolem.
Jestli jsou to opravdu události poslední doby, tak asi jedině tuhle
A teď bez srandy - co takhle průkopnicky zkusit použít tu nafukovací helmu, obdobu airbagu ? Na běžným kole problematické používání, na leháči s opěrkou by třeba šlá líp použít.
Ale píšu třeba, nevím, jen napadlo.
V německém obchodě s kolama ji mají běžně na regále.
Myslím se to jmenuje Hovdig, dělají to Švédi a na webu výrobce píšou, že na lehokole se to použít nesmí. Je to proto, že akcelerometry té věci jsou naučené poznat, že probíhá pád z kola, a helmu včas nafouknout. Aby to ze způsobu pohybu mohly poznat a aby měly čas reagovat, musí se padat z klasického, nejlépe vzpřémeného a pomalého městského kola. Škoda, jinak bych s tím už možná jezdil.
V zásadě tohle
http://www.nakole.cz/clanky/731-airbag-pro...
Ale nevím, jestli jsou takhle přesně tvarované a uzpůsobené ty v běžném kšeftě. A jestli by to šlo uzpůsobit pro leho. Jen takový nápad.
Ale teď koupám na ten "obojek", to bude asi problém, zvlášť v létě...
Při nárazu na lehokole v rychlosti např. 30km/h do pevné překážky (karoserie stojícího auta) to s tebou udělá co? Nevymrští tě to přes ta řídítka také?
jo ale naraziš spíše nohama než lebkou.
Pokud by to byl úplně kolmý náraz, tak to spíš odnesou nohy. Na mých kolech bych šel rozkrokem do trubek. Na ostatních kolech v rodině by to asi člověka vymrštilo, ale řekl bych že naplocho, ne hlavou napřed.
Pokud náraz nepůjde úplně kolmo, půjdeš na lehokole, podle mne, spíš na bok. Na tříkolce ti to asi zatočí do překážky a vyhodí tě to odstředivou silou.
To jsou tedy pouze mé ničím nepodložené domněnky.
Mám za sebou čelní náraz do boku auta, které mi vjelo do cesty, na Azubu se spodním řízením a plexištítem vpředu. Rotace těla směrem dopředu prakticky nula, spíš se udělá dřep z boku na autě. A nepovede se narazit tak precizně kolmo, aby se kolo a jezdec vůči sobě nepohnuli stranově. Takže úchyt toho plexištítu nebo na Oceláči sloupek řídítek se trefí někde kolem kolene, nejvýš cca v půli stehna. V případě toho Oceláče se asi stehnem člověk sveze až k rozkroku a narazí si jednu sedací kost. Aspoň co se mi povedly najít zkušenosti jiných lidí na netu. Sloupek řízení konkrétně na Mk.3 jsem teď v září testnul nárazem do země pravou stranou řídítek, na kterých jsem pravým stehnem přistál. Ohnula se jak stranová část řízení, tak i sloupek těsně nad vidlicí, obojí docela o dost. Nic nepraskne a nevyrobí ostrý okraj, ale uhne to až pod docela velkou silou (týden jsem kulhal a nejezdil jak to odnesl stehenní sval).
Když to stavíš takhle, pak bych na tvém místě volila spíš suspenzor než helmu...
Když chceš ale helmu, pak bych volila něco takového
http://www.sportobchod.cz/tempish-skillet-white...
Často je najdeš spíš jako helmy na skateboard nebo na brusle.
... doplněná růžovým logem Tempish
No FUJ!
Dá se, kamarád v takové jezdí, ale jen myslím jen v zimě. Jindy je v tom šílené vedro. Na pohodovou pomalou jízdu by to asi šlo při většině našeho počasí, ale jak člověk trochu zabere, bude v tom děsné vedro. Výhoda jsou ale velké plochy na samolepky signálních a reflexních barev.
když chceš oranžovou helmu tak si ušij z oranžové vesty na helmu šátek.
Mi se jednou povedlo spadnout z leha do díry hlavou dolů. Bylo to jen 1,5 m. Přilba to ustála, protože jsme spadl do měkké hlíny. Jinak pokud padám tak spíše na bok a modřiny jsou spíše na sedínce, případně na stehně. Do hlavy jsem se kromě toho jednoho případu nepraštil.
Varianta šátku na helmu mne úplně nenapadla. To by byla také varianta, pokud tedy zrovna člověk nehledá aerodynamickou helmu. Mít přímo oranžovou helmu mi ale přijde mnohem jednodušší, o díl míň.
A nechat nastříkat signální barvou a nalepit reflexní vystřihovánky?
To zní pořad jako slušná komplikace... Bude na jednou barveném polykarbonátu další barva držet?
Nějaká barva by se našla, ale možná jednodušší by fakt byl ten potah vhodnou folií. Takové ty samolepky na venkovní reklamy a auta jak se jednou chytnou, drží pořádně. Jsou verze co obtáhnou slušně i velmi složité tvary. Člověk by si s tím hrál celý jeden večer, ale výsledek by mohl slušně vypadat a splnit cíl.
Přilba ochrání hlavu i při nárazu z boku.
Bohužel osobně vyzkoušeno.
Jo jo, to je moc dobře. Ta musela koupit pěknou ránu. Ale přilby se ve zkušebně testují pouze na přímý náraz temenem na plochý povrch. To je ten náraz, který přilba spolehlivě zachytí. Odpovídá to tomu letu přes řídítka a zakončení buď rovnou na karoserii auta nebo hlavou o asfalt.
Při nárazu z boku - pádu na bok i z klasického kola přilba ochrání, osobně vyzkoušeno (naražená kyčel, zlomená klíční kost, helma na dvě půlky ale hlava bez jakékoli újmy). Na tříkolce mě spíš vadí helma a opěrka hlavy, takže jsem si ji na tříkolku přestal brát.
Tak rychle mne napadá jedině POC, co splňuje tvé požadavky.
Tuhle varianta mám v hledáčku. Nebýt té šílené ceny, nebylo by asi moc co řešit.
Jo tak cena je závratná.
Ale koukám na model Crane - to je například takový bmx kokos, který je pravda o něco těžší, ale 350g je ještě ok a je v té barvě - 100Eur.
200 Eur - Trabec taky mají v té barvě, 340g.
a pak také
270 Eur - Octal Avip 205g
300 Eur - Octal Avip Aero 225g
Ty Octaly jsou v jiné normě těžší až o 100g, ale možná mají lepší bezpečnostní specifikaci...
Poslední dobou si formuju čím dál skeptičtější názor na účinnost helem. Zdá se (z dostupných statistik), že mnohem víc životů by se jimi zachránilo, kdyby je nosili chodci spíš než lidi co jako dopravní prostředek mají kolo. To mluvím o dopravní městské jízdě jak vypadá v civilizovaných zemích. V naší divočině, kde se všichni ženeme přes město v neustálé snaze utéct okolní dopravě ty helmy možná ještě k něčemu jsou. Přece jen to víc připomíná adrenalinový sport než dopravu.
K ostatním dotazům toto:
Nárazem z boku nebo zepředu a z boku jsem odpravil už myslím tři helmy. Jednu při přeletu přes řídítka z klasického kola, kde hlava šla pravou přední částí na dlažbu. Jednu při srážce z autem, do kterého jsem to narval čelně do jeho dveří u řidiče, čumák kola se svezl směrem doprava a hlava zastavila levým bokem o jeho A-sloupek. Poslední helma byla před lety zničena pěstí asi stokilového maniaka, co mě vytlačil z cesty a pak napadl. Ve všech případech to bylo bez poranění hlavy nejen přímo v helmě, ale i o kus níž až pod uši, protože helma dost přečuhuje. V podstatě hlavní riziko mi přijde nese čelist.
Náraz zezadu mi připadá nejméně pravděpodobný co může být a když jsem to kdysi zkoušel najít, statisticky to tak vycházelo taky. Nejčastější je, že nedostaneš přednost, protože tě někdo neviděl včas nebo vůbec. Pak je to spíš čelně nebo spíš zboku, podle toho, jak se sejdete. Kdo tě dohání zezadu má téměř vždy vlivem menší relativní rychlosti násobně víc času reagovat a musí to být opilec nebo se vůbec nedívat ven z auta, aby k nárazu došlo. Zrcátka sám sleduju za jízdy furt a těsné situace zezadu se nestávají, všechny jsou zepředu a šikmo zepředu.
pokračování níž...
Já už se jednou do temene o asfalt klepl.
Ale předtím jsem udělal salto přes MPV, zrušil jsem u toho kolo, a moh jsem si 2x zlomit vaz, nebo mne něco mohlo přejet.
Štěstí jako prase, že si tady s vámi můžu povídat.
Klasická silniční helma se akorát svezla, a řekl bych že u toho praskl jeden zadní úchyt.
Jinak nic zásadního, krom odřenin.
Já vím případ helmy rozbité zátylkem o zem, ale ten se nestal dokonce ani za jízdy. Zastavila, dala pravou nohu na zem, ohlédla se za sebe doleva, řídítka se zvrtla do leva a kolo i jezdkyně začli padat na tu pravou stranu, kde měla stojnou nohu. Nestihla z toho vyskočit, padla na znak a rozlouskla helmu o zem. Určitě to ušetřilo zranění hlavy, ale otázka je, jak je tenhle případ relevantní pro bezpečnost jízdy jako takovou, tohle je spíš ta bezpečnost chodců :-).
To co popisuješ mě nenapadlo, ale umím si to představit z klasického kola. Na lehokole ta rotace až po plné salto asi bude o hodně méně pravděpodobná, zadní strana hlavy má asi největší riziko v případě toho relativně méně častého nárazu autem zezadu.
Já taky, když se přede mnou otevřely dveře u auta do silnice.
Helma byla ťuknutá zezadu, vrchní plast se sám vrátil do původního tvaru a vzniklou díru pod ním jsem vyplnil tmelem a natřel. Jedna zadní přezka praskla. To šlo spravit plechem a šroubkem.
Tenkrát mi přišlo škoda zánovní helmu vyhazovat. Blbé je, že ji mám doteď, po víc než deseti letech to už chce fakt novou.
To kolo mám taky, tenkrát to odneslo jenom přední.
Abych pravdu řekl, také nejsem o potřebnosti helmy na lehokole úplně přesvědčen. Při většině úrazů se helma vůbec nezapojí. Pokud tě auto trefí v moc velké rychlosti, je celkem jedno, jestli máš na hlavě helmu nebo ne. Pak to naštěstí ani nebolí, jak je to rychlé.
Jenže nejsem zrovna v situaci, kdy bych chtěl zkoušet, zda je bezpečnější nosit nebo ne. Radši ji i kvůli těm pár procentům případů, kdy pomůže, nosit budu. A asi jsem ochoten dát hodně peněz za slib lepší ochrany a dobré viditelnosti.
Já ji nosím hlavně kvůli té viditelnosti. Už je z toho spíš nosič světel a kamery než ochrana hlavy při nárazu. Plus v zimě zároveň čepice a klapky na uši v jednom. A jeden z nezanedbatelných důvodů ji nosit je neposlouchat kecy spousty děsně "chytrých" lidí o tom, že bych ji měl nosit...
Co mě zaujalo v poslední době byly výsledky studií, které ukazují, že nošením helem se zvyšuje celková pravděpodobnost těžkých úrazů a úmrtí. To je na první pohled kontraintuitivní, ale ta studie to nejen vysvětlila velmi pěkně, ale měli k tomu i nezanedbatelné množství statistických dat, která to podporují. Dost mě to překvapilo, ale nedokázal jsem v tom najít žádnou chybu nebo závěr, se kterým bych dokázal nesouhlasit. Nasadilo mi to slušného brouka do hlavy.
Pohledám dodám. Když nenajdu konkrétní co jsem četl, vygooglím něco podobného. Článků o tom je docela dost.
Tohle byl asi nejkomplexněji napsaný článek co jsem zatím četl. A má právě i odkazy na zdroje těch údajů. http://www.howiechong.com/journal/2014/2/bike...
Znovu jsi mi nasadil brouka do hlavy...
Tak nějak si totiž říkám, že když tě na lehokole zezadu napálí auto a ty nebudeš mít opěrku hlavy, že je helma stejně k ničemu, protože ti to pravděpodobně zlomí vaz. Tudíž ani jako ochrana proti těmto druhům ohrožení moc nemá smysl.
Tahle diskuse mi bohužel, nedala vůbec jasný závěr, pouze náměty k přemýšlení.
Ty tady mlžíš jak počasí v listopadu a chceš jasný závěr?!?
Navíc v tom, jaká přilba ti 100% ochrání hlavu před úrazem?!?
Ale ten jasný závěr by si v tomto ohledu nedostal ani kdyby si důvody řekla na rovinu.
Helma je zkrátka helma - v něčem pomůže. Ale 100% můžeš spoléhat jen ty sám na sebe.
Ono u věcí, na kterých se skupina lidí jako je tato dokáže shodnout na jasném závěru, u takových není potřeba většinou vůbec diskuzi zakládat. Většinou ji člověk založí na téma, u kterého se pro N diskutujících najde N nebo víc názorů. Výsledkem jsou pak obvykle právě "jen" náměty k přemýšlení. Pokud ale pár z nich je pohled, který jsem předtím sám nikdy neuvážil, i tak to má smysl. Člověk se obohatí o něco nového. Ten závěr si nakonec stejně bude dělat sám, ale bude k němu mít víc informací než měl předtím.
S tou opěrkou mě napadla ta samá úvaha, ale vzápětí jsem si řekl, že je asi marná. Jednak by tě něco musel trefit přesně zezadu tak dokonale rovně, aby drasticky urychlil sedačku směrem do tebe mnohem víc než jak se jí bude chtít stočit nějak stranou. To je samo o sobě snad větší haluz než už jen to, že tě někdo trefí zezadu. Většina nárazů by probíhala tak, že poměrně lehké kolo by se ze zmenšujícího se prostoru mezi pětkrát těžším jezdcem a ještě patnáctkrát těžším autem vysmeklo cestou nejmenšího odporu. Většina energie unikne jinam než přímo rovně do zad jezdce. No a další věc je, že i kdyby se taková ultrahaluz stala a fakt to rvalo sedačku přímo proti zádům silou lámající člověku vaz setrvačností hlavy, jak robustní by musela být opěrka hlavy a její uchycení k sedlu, aby ten krk zachránila? Žádnou takovou jsem myslím nikdy neviděl. Normální opěrky se odlomí mnohem menší silou než jaká je potřeba ke zlomení vazu.
Tak u aut se delaji crash testy prave proto, aby se vedelo, co presne se pri urcitem narazu stane, protoze odhadnout nebo spocitat to, by bylo dost obtizne. Nicmene pochybuju, ze by neco takoveho nekdo zkoumal u kola, natoz pak lehokola. Predpisy nic takove nepozaduji a zakaznici maji jina kriteria (obvykle minimalni hmotnost).
Muj tip je, ze lehocyklista, ktereho nabere auto zezadu s velkym rozdilem rychlosti, to ma na 90% proste spocitane. Pokud ho nezabije prvotni naraz, pravdepodobne v zapeti skonci se zbytky ramu pod koly auta. Jasne, nemusi to tak byt, ale potom o vysledku rozhodne spis nahoda nez cokoliv na co se da pripravit.
Kazdopadne souhlasim, ze takovy scenar neni prilis pravdepodobny, leda by to ten ridic udelal schvalne. :-/
Jeste me napada, ze lehocyklista (zvlast jeli v hodne lezate poloze) by na tom z hlediska rizika zlomeni vazu mohl byt lepe nez ridic auta. :-)
Jo a krome operky hlavy by se tomu TEORETICKY dalo branit i tim, ze sedlo praskne driv nez jezdcuv vaz. Ale opravdu si nemyslim, ze by to prilis ovlivnilo sanci na preziti...
Dnes ráno jsem se zkoušel cestou dívat na havrana co mi letěl naproti a zjistil, co by se stalo při nárazu autem zezadu do Oceláče. Helma se opře o brašnu když je krk pořád ještě kus od limitního úhlu, do kterého klidně dám úmyslně. Bude samozřejmě záviset na typu helmy a brašny, ale se zimní helmou a plným Ortlieb lehokolovým batohem to vychází takhle :-).
Jinak člověk by nemusel na tohle dělat vyloženě crash test celého kola, kdyby chtěl zjistit jen jak pevnou mít opěrku. Stačí změřit, jakou silou se trhne a kde a jak, z toho už se zjistí zbytek, pokud jsou k dispozici tytéž údaje o pevnosti částí lidského těla co se používají při analýze crash testů.
Ten náraz zezadu by vyloženě pod koly auta končil v případě, že auto při něm nebrzdí. Čili totálně opilý nebo jinak zdrogovaný řidič, řidič v bezvědomí a podobně. Pokud auto v době nárazu brzdí, pak mnohem lehčímu kolu udělí v podstatě ihned svou rychlost, ale pořád dál brzdí brzdama co umí. Takže hned po nárazu začne mezí klouzajícím cyklistou a brzdícím autem zase růst vzdálenost a auto ho nepřejede (pokud to do toho auta nenarve další auto a podobně). Tohel je pěkně vidět na různých videích na youtube kde třeba do motorky někdo vrazí zezadu, když nedobrzdí včas, ale v době srážky už brzdí. Motorka i člověk kloužou po silnici s menší decelerací než má to brzdící auto a skončí často i dost daleko od sebe, i když jsou pořád v jedné linii jízdy.
Jo, asi mas pravdu, ze intenzivne brzdici auto bude zpomalovat vic nez ten cyklista, i kdyby tou dobou uz byl bez kola. To sice preziti nezarucuje, ale vyhlidky jsou o kousek lepsi.
Opreni helmy o brasnu by ti neco zarucovalo jen pokud se budes na kolo divat jako na pevny celek. Jenze pri rozdilu rychlosti, kde uz hrozi zlomeni vazu vahou hlavy, podle me musime brat zadek kola za deformacni zonu, zadni vidlice i ramova trubka se nejspis nekam prohne a netroufam si hadat, jak se zmeni poloha nosice+brasny oproti sedlu.
Urcite bude zalezet na konkretnim kole a mozna by se nosic pri zadnim narazu dokonce zvednul nahoru, takze treba by byl ochranny efekt brasny dokonce vetsi nez vklidu... kazdopadne bych to dobrovolne nezkousel... :-)
Přesně tak jsem si to říkal, že to je 50/50 jestli nosič s brašnou uhne někam do pryč, nebo se naopak přimáčkne nahoru a poslouží o to lépe.
Jinak máš pravdu, že při nárazu dostatečnou rychlostí aby to ohrožovalo krk už budou zároveň hrozit devastující zranění ostatních částí těla, takže je otázka, jestli jakákoliv opěrka nebo brašna dokáže nějak významě zvednout šance na přežití. A jestli hraje tak velkou roli to, jestli po prvním nárazu odletím od auta pryč nebo na něm zůstanu.
Přemýšlel jsem, jakou šanci pomoct má v tomhle zpětné zrcátko. Sám jsem zvyklý si ho kontrolovat furt, i když nic neslyším nebo tak. Ve městě už se mi to mockrát hodilo. Jenže ve městě je rozdíl rychlosti mezi mnou a zezadu jedoucím autem málokdy vyšší než cca 3m/s. Čili na vzdálenost, na kterou neco rozpoznám, stihnu ještě reagovat dle potřeby (rozhodnout se neobjet tu kaluž a podobně). Jenže mimo město to asi bude úplně jinak. Když rozdíl rychlosti mezi mnou a tím autem bude třeba 20m/s, tak podle mě nemám šanci na víc jak 20 metrů v zrcátku poznat rozdíl mezi autem, které o mě ví a "jen" se neobtěžuje mít při předjíždní boční odstup, a autem, které o mě neví a mám udělat nouzový skok do příkopu. Při těchto rychlostech to bude dost bez šance. A jsme u toho rizika, které člověk přijme, nebo nesmí ven z domu.
Zrcatko je urcite fajn, ale taky mam dost pochybnosti, ze v tomhle neco ovlivni. Poznat, jestli auto projede jen tesne okolo nebo se riti primo na tebe pujde ze zrcatka tezko, to by clovek skakal do prikopu nekolikrat denne.
Jen kdyz vezmu rozdil rychlosti 30 km/h (mimo obec bude casto mnohem vic), tak za vterinu je to vzdalenost 8.3 metru. Na tuhle vzdalenost si nemyslim, ze bych uz dokazal posoudit, jestli je to bezne predjizdeni nebo me to auto chce sejmout a i kdyby, tak vterina by mi urcite pri bezne jizde nestacila ani k rozhodnuti, ze sjet ze silnice je dobry napad (mensi zlo), natoz abych to stihnul realizovat...
Ja myslim, ze by to byla vyzva pro pocitac s kamerou, ktery by po zjisteni definitivne kolizni drahy odpaloval nejaky airbag, ale lidske reflexy (kdyz to necekas, pze takova vec se stane max jednou za zivot) na to nestaci, navic rozhodnuti sjet ve vyssi rychlosti ze silnice muze byt stejne smrtici...
Jinak z hlediska toho, co by clovek udelal kdyby... na me dost zapusobilo tohle video. Je to teda celni srazka, takze rozdil rychlosti byl obrovsky, na druhou stranu pred sebe vidis mnohem lepe nez dozadu...
http://vary.idnes.cz/video-celni-srazka-u...
S nekterymi riziky se muzes bud smirit nebo travit zbytek zivota ve strachu...
Hrůzné video. Rozdíl rychlosti je obrovský, auto s kamerou má dálniční rychlost a protijedoucí asi méně, ale nulu ne. Na druhou stranu řidič auta s kamerou jede dálniční rychlostí s časovým odstupem cca čtvrt vteřiny za autem před sebou. To není zrovna chytré, jakkoliv je to na našich silnicích bohužel obvyklé. Jak je vidět, čtvrt vteřiny nestačí ani na nozové stržení auta do vedlejšího pruhu, natož nějaké brždění.
Máš pravdu s tím zrcátkem na kole. Mě už někdy pomohlo, jednou jsem přesvědčený že i od sražění autem. Já jel asi 32-35km/h, starší pán s felckou mě dojížděl tak možná 45km/h. I v zrcátku na brýlích jsem viděl křečovitě sevřený volant a strnulý pohled přímo před sebe jak zombie. Namačknul jsem se na dvojřádek kočičích hlav na kraji, pravou rukou 5cm od zábradlí na chodníku, a vzápětí mi těsně kolem ramene projelo zrcátko té feldy. Přísahal bych, že se mi dotklo rukávu. Borec mě měl přímo před očima aspoň půl minuty a nevnímal, že tam jsem. Zachránila mě kombinace zrcátka a vlastní rychlosti. Kdybych jel pomaleji, neměl bych čas reagovat.
Zrcátko má hodně význam, pokud někam odbočuju. Hlídám v něm, že řidič za mnou zpomaluje. Pokud je potřeba vyhnout se nějaké překážce je kontrola auta za mnou také velmi důležitá. Obzvláště kvůli řidičům, co nechávají málo místa, těm bych pak mohl vjet přímo pod kola.
Na scénář, že mně někdo trefí, když jedu u kraje a nikam nevybočuju je zrcátko doopravdy asi k ničemu.
Jednou se mi podařil kousek, na který nejsem pyšný, ale naštěstí se nic nestalo. Jel jsem po kraji silnice něco kolem čtyřiceti - trénink. Míjelo mne celkem dost aut. Potřeboval jsem odbočit doleva do odbočovacího pruhu. Počkal jsem na mezeru mezi auty, hodil tam ruku a začal odbočovat. První auto, co jelo za mnou s tím asi nějak nepočítalo a tak jsem ho "vytlačil" až do protisměru, kde naštěstí nic nejelo. Jelo hodně rychle. Takhle zpětně si říkám, že to bylo z mé strany sice úplně podle pravidel, ale pěkně riskantní, rozdíl rychlostí mohl být třeba i 50 km/h.
A ještě jeden dobrý článek:
http://www.ecf.com/news/helmet-effectiveness...
http://www.osel.cz/2109-noseni-cyklisticke...
Zajímavá studie,ale to je v Anglii.Naši řidiči aut jsou poněkud jiní.Neřekl bych,že ohleduplnější.
Já bych neviděl důvod čekat u nás od stejného měření jiný výsledek. Stačí se podívat na rozdíl jak jedou kolem vzpřímeného kola a jak kolem lehokola. Nebo rozdíl mezi různě vysokými a širokými lehokoly. Tyhle rozdíly jsou tak velké, že je jde i okem vidět. Takže pokud ten angličan naměřil, že k člověku s helmou jezdí v průměru (!) o 8,5cm blíž nebo kolik to bylo, nepřekvapilo by mě, kdyby se podobný rozdíl naměřil i tu. Možná konkrétní číslo bočního odstupu bude jinak, ale nějaký podobný rozdíl mezi průměrným odstupem od helmy a od holé hlavy bude všude.
Otázka ale je, jestli je to právě tou helmou (korelace nerovná se kauzalita :-)
Můžu říct, že jako řidič auta si toho, jestli cyklista má nebo nemá helmu, většinou nevšimnu. Nicméně statisticky platí, že s helmou jezdí více sportovně zaměření cyklisté, bez zas takové ty výjezdy do sousední dědiny na nákup apod. (a může být, že tenhle rozdíl bude v Anglii třeba ještě větší, u nás je docela v módě si brát dres a helmu i pro ne až tak sportovní jedince).
Takže může být, že ten bez helmy jede spíš pomaleji, předjíždím ho větším rozdílem rychlosti, tedy kratší dobu, takže mám menší nutkání se na něho mačkat; zařadit se včas před něj stihnu snáz.
Případně ten ohelmovaný sportovec jede víc na výkon, drží si stopu, nejede tolik opatrně při kraji - a zas mám míň místa na ten dostatečný odstup.
Třeba, nevím...
Na tom rozhodně něco je. Na druhou stranu toho, že si vědomně nevšímám, jestli má helmu, nemusí nutně znamenat, že to na mě nemá vliv. Stejně tak Jak vysvětlit, že na lyžích nárůst používání helem koreluje s nárůstem zranění hlavy, přesto když se člověk zeptá kohokoliv, kdo v ní jezdí, ten člově odpřísáhne, že nejezdí úmyslně rychleji nebo méně opatrně. Nicméně v helmě se cítím jinak než bez ní, a jedu trošku jinak. Stejně tak viditelná lidská hlava může v člověku spouštět malinko jinou odezvu než opancéřovaná hlava, i když o tom nijak vědoně nepřemýšlel. Může se to sečíst s nějakým takovým efektem jak píšeš a rozdíl je velký.
Jo a ten angličan co dělal ten výzkum byl stále jeden a ten samý, na stále tom stejném kole, na stejné trase ve stejnou denní dobu, jen jezdil někdy s helmou a někdy ne. Přesto ze statisticky významného počtu měření vyšlo, že když helmu má, jezdí k němu auta blíž. Takže nějakou část rozdílu bude způsobovat helma jako taková, ne rychlost jízdy, ne dres a podobně.
nemáš strach z toho, že ti nějaký držáček nebo světýlko či kamerka prorazí při nárazu přilbu a napáchá to víc škody než užitku ?
Ani ne, všechno je to připevněné mnohem méně pevně než jak moc drží helma pohromadě. V podstatě největší riziko by mohla být lipolka vzadu, kdyby ji člověk prorazil a zároveň byl kvůli jiným zraněním neschopný sundat z hlavy helmu, která začíná hořet. Všechno ostatní by se mělo neškodně utrhat ze helmy a uletět pryč mnohonásobně menší silou než jaká by byla potřeba na to, aby se to vlisnulo dovnitř. Takže můj odhad je, že efekt těchto věcí na pravděpodobnost nárazu je mnohem větši než jejich efekt na pravděpodobnost úrazu při nárazu.
´Zkušenost´ M.Schumachera tě nechává v klidu?
Vím, že měl zranění hlavy, jinak nic. Nějak se to týkalo něčeho přidělaného na helmě? Pokud ano, kde se najde fotka jak to měl udělané?
Jinak obecně všechny zkušenosti typu "znám jednoho co spadl..." jsou sice cenné, ale limitovaně. Je to stejné, jako z "děda hulil celý život a rakovinu nedostal" odvozovat, že kouření rakovinu nezpůsobuje. Konkrétní zkušenost se může hodit k zamyšlení, jestli třeba rutinně nedělám tu samou chybu. Ale jakmile chce člověk odvozovat závislost něčeho na něčem, potřebuje tvrdá statistická data. A i pak musí zvážit, jestli nedělá chybu v jejich interpretaci, a jak velká je nejistota atd.
Dokuď´s neměl diplomku, bylo to ´šumák´?
Mně to z té formulace spíš přišlo, že Snilard myslí na svou rodinu, ale jen hádám... :-D
.. s dovolením jsem použil "tvůj" odkaz z 29.4.2013
http://www.osel.cz/2109-noseni-cyklisticke...
Podle mě jsi na stopě dobré věci s tou viditelností. V tom může helma podle mě udělat obrovský kus práce, ale žádnou vhodnou zdá se nidko nevyrábí. Podle mě jakkoliv je pravda, že výstražnou vestu lze vidět z větší dálky než jiné oblečení, neřeší to většinu problému, tedy lidi, kteří nepokouší vidět, jestli tam jsi, a kterým bys to usnadnil tou vhodnou barvou oděvu a helmy. Potřebuješ pořešit řidiče, který se vrací unavený z práce, myšlenkama už je doma a tvým směrem při dávání přednosti jen tak letmo mrkne periferním viděním. Pokud nejsi svítící auto, nezaregistruje tě. Potřebuješ něco, co vyloženě přitáhne a soustředí jeho rozptýlenou pozornost. Mě a moje helmy znáš, takže víš, jak se s tím peru já. Přepínám na helmě světla podle toho, jak moc světla je okolo. Od tlumených LED pásků až po 3W blikající Cree. Moje zkušenosti s tím jsou velmi dobré. Přidá to 200g na hemlu (cca, dle kapacity baterie), ale člověk úplně vidí ty momenty, kdy to zabralo. Zpětná vazba od kolegů jezdících do práce autem je na tohle taky kladná. A narozdíl od barvy oblečení to řeší situace, kdy na tebe nepadá světlo z jiného zdroje, nebo třeba máš nějaké světlo za zády, třeba nízké slunce. Už mám několikátou verzi takové helmy a všechny odešly stářím, žádnou jsem nerozbil. Takže jakkoliv je to nic nevypovídající vzorek jednoho pokusného subjektu, výsledek je dobrý.
Opěrku hlavy jsem řešil měkkou podpěrou na vršek sedla, která do které jak do polštářku zapadá krk až po spodek lebky, kousek pod helmu. Připadlo mi to jako dostatečná opora na hodně zakloněných lehokolech a s helmou se to snášelo dobře.
nemám, neznám, ale prý oranžová a reflexní je, dokonce i jakoustakous blikačku má
http://www.cyklotrading.cz/cyklisticka-prilba...
Svítivě oranžových helem se překvapivě vyrábí celkem dost, horší to bude s dostupnostíu nás a s cenou. Přebarvení pomocí nějaké pásky asi bude také cesta.
Aktivní zviditelnění pomocí světel určitě dává smysl. Rád bych ale začal už od toho pasivního, kterému nemůzme dojít baterka.
To není špatný nápad, a na zimní helmě mám vzadu ty retroreflexní samolepky už dané. Nicméně na druhou stranu baterka mi ještě nikdy nedošla, ale to hodně závisí na druhu člověka a druhu jeho ježdění. Pro někoho je nabíjení větší otrava a častěji jezdí nečekaně daleko, takže se pak bojí kapacity baterek víc než já.
Kdyby šlo jen o mne, nabíjení baterky by nebyl problém...
O sebe vlastně moc strach nemám...
Ty, hele, sice jen naznačuješ, ale jestli máš strach - jedno jestli o sebe nebo někoho jiného - tak si můžeš být jist, že ani sebelepší přilba tě tohohle strachu nezbaví.
Co přidáš pak?!? Páteřák?!? Kryty na lokty?!? Kryty na kolena?!? Co takhle brnění...
On to není vlastně úplně strach...
Přestože jsem s přilbou moc kilometrů nenajezdil, jeden postřeh k tématu mám. Nevím, zda se to týká i současných přileb, ale ta moje (2004?) sice držela dobře při jízdě na favoritu, ale na lehokole má pořád snahu cestovat dozadu.
Dost dlouho jsem zkoušel různě štelovat řemínky, přiliš to nepomohlo, při 60 km/h z kopce to navíc dost škrtilo. Přišlo mi, že je schválně takhle vyvážená, aby při jízdě v předklonu nepadala. Nakonec jsem zjistil, že funguje, pokud posunu gumičku držící culík natolik nahoru, aby se o něj přilba opřela utahovacím kolečkem. Jak to ale řeší lidé s krátkými vlasy netuším?
Dalším problémem pak byl triatlon, protože s mokrými vlasy tahle finta příliš nefungovala. Nicméně když dám do vlasů dvě gumičky a dostatečně culík utáhnu, tak ta přilba trochu drží i na mokrých vlasech.
Tak nevím, zda mám jen já nějakou pro lehokolo zcela nevhodnou přilbu, ale nevšiml jsem si, že by podobný problém trápil někoho jiného? Ještě, že mít přilbu musím jen +/- třikrát do roka... :-)
Tohle jsem pozoroval u některých helem co měly štítek právě při těch vysokých rychlostech. Obvykle to řešil dobře nastavený pásek kolem hlavy. Teď už vybírám typy co mají pásek vzadu vyhnutý dolů mimo helmu, takže se opře o hlavu o něco níž. Jednak mě tyhle helmy bez štítku už nezlobily v těch vyšších rychlostech a jednak na nich mám ty světla, z nichž většina je vzadu (baterka a elektronika), přeto drží.
Otázka je, jak to bude pro různé lidi, protože každý máme jiný tvar hlavy a pro někoho může být těžší najít helmu, která bude v tomhle dobrá, zatimco jinému nebude zlobit skoro žádná.
Celé mládí jsem přilbu nenosil, a že těch pádů bylo, ale hlava mi naštěstí zůstala celá. Mám se ale moc rád, a od té doby, co moje drahá udělala z horáka v lese plavný přemet a přilba jí praskla jak oříšek pro Popelku, jsem zjistil, že bez přilby jezdit nechci. Používám ji na vodě, používám helmu na laně, tak bych byl blbej, kdyby ne i na kole. Můj jediný velký pád na lehu (jinak nepadám a padat nechci) zapříčinila paní s Fiestou z vedlejší, když do mě ťukla a udělal jsem i s kolem přemet 360°, přilbou jsem se ani nedotkl země, odral jsem si nohu od kolena po nárt a ohnul řídítko (správně padat jsem se naučil už dávno, taky to není špatné). Jinak mám tuhle a mám ji rád:
http://www.scottmtb.cz/news/img2/1901-2.jpg
Takže být tebou si vyberu solidní klasickou přilbu na kolo, se kterou ti nebude vadit opěrka, oranžových je taky dost:
https://www.google.cz/search?q=orange+bicycle...
Pokud se o hlavu opravdu bojíš, můžeš si pořídit pořádnou záchranářskou helmu:
http://file1.npage.de/005559/23/bilder/img_6037...
nebo existují i jiná řešení :-)
http://cdn1.bigcommerce.com/server4300/9j9zreeu...
v obou případech už se ale asi nebudeme bavit o solidní aerodynamice a větrání. Mnohokrát jsem si říkal, že zbytek těla by si asi taky zasloužil nějakou ochranu, aspoň kolena a lokty, možná by se to na lehu hodilo i víc, než přilba. Ale viditelnost, si myslím, se zvýší určitě ostatními doplňky - oblečení, reflex nálepky apod., i když u vás nízkoležících snad jen prut a do výše očí řidiče náklaďáku rotující majáček. Jedna zajímavost:
http://www.reflectiveglove.com/
Ta rukavic se mi líbí, nevíš, jestli se to prodává u nás? Ale vzhledem k nuntosti kombinace se zimní rukavicí i letní atd se asi spíš znovu podívám po reflexních nášivkách. I tak by mě zdroj těch rukavic zajímal.
Mne zaujaly tyhle rukavice: http://www.pocsports.com/en/product/2189/avip...
Vypadají dobře, ale ta cena mně dost odrazuje od toho se je vůbec snažit v nějakém obchodě najít.
Já si právě objednal našívací verzi tohohle: http://www.g3.cz/katalog/reflexni-materialy-3m...
Zkusím našít malé na rukavice a větší na rukáv bundy a používat to jako blinkry. Měl jsem už dvakrát zpětnou vazbu od řidiče auta, že helma je super, ale že hodně pozdě v noci viděl, jak ukazuju rukou. Tak tahle diskuze mě konečně vyprovokovala to začít řešit.
Stačily by tyhle? http://rimoto.cz/rukavice-na-terenni-motorku... nebo jiné z https://www.google.cz/search?hl=cs&site...
Ty první jsem neznal. Slovo "neprodyšný" a cena jsou trochu odrazující, ale mohlo by to stát za pokus.
Ten google search přesně na tohle jsem zkoušel. Nevím, možná jsem moc vybíraví nebo co. Každopádně teď zkusím ty našívané reflexní šipky co jsem objednal a pak se uvidí.
Bohužel nevím, to jsem našel už dávno a pořád to mám uložené "kdyby náhodou". Reflexních ploch bývá na dresech, rukavicích, tretrách, přilbách dost, pořád to zvyšuje procento pravděpodobnosti, že na to budou řidiči reagovat. A moje žlutočerná barevná kombinace všeho, původně jako vnitřní "módní" záležitost, jak jsem zjistil, tak se stala velmi "nápadnou a viditelnou" pro mnoho řidičů, co se týče jejich pozornosti, takže za to jsem jedině rád. Jsou určitě ještě řvavější a nápadnější kombinace, modrožlutá, černooranžová, zelenooranžová, ne nadarmo se dávaly na sporťáky už od 70 let jako pruhy, aby byly nepřehlédnutelné. Ale holt moje kombinace mě prostě oslovuje a vždycky se musím smát, jak Jeremy v Top Gearu říká, že žlutou by si na sebe dal jenom gay (což já nejsem :-)).
Kdyby měl někdo zájem, leží mi doma ladem dvoje chrániče loktů... ;-)
Bohužel se to prodává v sadě a zatímco chrániče zápěstí i kolen jsem shledal na inlinech tak užitečné, že se po roce používání začaly rozpadat a pořídil jsem nové, nosit chrániče loktů mi na bruslích od začátku připadalo zbytečné. Na inlinech jsem spadnul už mockrát, ale na lokty nikdy (naštěstí ani na hlavu).
S padáním na lehokole naštěstí moc zkušeností nemám, většinou šlo spíš o neplánované "sesednutí" v minimální rychlosti. Akorát jedna příhoda skončila skluzem po asfaltu (v cca 25 km/h) a hezky odřenou nohou.
Věřím, že nějaký osobní zážitek může člověku názory úplně změnit, ale zatím to stále příliš neřeším a přilbu beru jen když mi to někdo nařídí v pravidlech... :-)
Mé pády na lehokole byly vždy způsobené výhradně mojí blbostí. Helma se nikdy země ani nedotkla. Ale až někdy dojde k blízkému setkání s autem, možná budu rád, že ji mám.
Jo, co se týče lehokola, taky jsem vždycky skončil na zemi vlastní chybou. Případů, kdy mi někdo nedal přednost nebo mě jinak ohrozil, už sice bylo celkem dost, ale naštěstí všechno dopadlo dobře (když počítám jen lehokolo).
Možná.
Hele rozhodně v tobě nechci vyvolat pocit, že bys měl jezdit v helmě. A jestli se mi to povedlo, tak se omlouvám. To je čistě tvoje věc. Statisticky helma doopravdy asi potřeba na silnici není.
Komu do toho chci kecat, je moje rodina.
Tohle bych možná trošku upravil. Statisticky helma na silnici potřeba není na kole o nic víc než při jiném způsobu dopravy. Chodcům i posádek aut by zřejmě pomohla přesně tolik, kolik pomáhá cyklistům. Jenže ti nemají ten konstantní pocit potřeby se chránit. V autě si připadají chránění dost a pěšky člověk málokdy sdílí prostor s jedoucími auty, takže se zdá, že nosit helmu jen na kole dává smysl. Ale statisticky to podpořit nejde.
Neomlouvej a neboj, snažila se mi domluvit už spousta lidí, já si v klidu vždycky poslechnu argumenty a pak si to nějak zhodnotím...
A zatím mi jako největší plus přilby připadá to, že by to asi byl dobrý držák na kameru. :-D
Ono se statistikou je to složité. I v případě, kdy bys měl přesná data (málokdy) a ty data by odpovídaly tvé situaci, pořád to mluví jenom o pravděpodobnosti. A minimální pravděpodobnost vůbec negarantuje, že tě taková situace nepotká, pouze by to pak mělo být vykompenzováno adekvátním počtem lidí, kteří dopadnou lépe. Takže z globálního hlediska jsou statistiky dobrý podklad pro rozhodování (kolik procent životů může zachránit nějaké opatření), ale u jednotlivce může být rozhodování složitější (jsem ochoten riskovat něco, kde hrozí třeba 1% riziko smrti?).
Prostě přilba je pomůcka, která může v určitém případě zachránit život, podobně jako neprůstřelná vesta, plynová maska, nafukovací kruh, detektor radiace... a každý si musí zvážit sám, co bude kdy používat. :-)
Mám pocit, že možná padám víc než většina. Možná je to těch cca 6000km ročně ve městě, možná moje nešikovnost, možná ten dojem tvoří moje ochota se s pády "chlubit", zatímco jiní si jich víc nechávají pro sebe. Nevím. Každopádně za sebe můžu říct, že mám dojem, že na lehokole má člověk výrazně menší šanci použít helmu jako ochranu hlavy při nárazu. Pády z vlastní blbosti bez kolize s někým, takové ty nezvládnuté neuvážené manévry na podzimním listí a podobně, ty jak píše Jrr končí svezením po zemi a odřeninama, max pár modřin, většina na spodní polovině těla. V podstatě vše je nohama napřed, takže i ty kolize s někým nebo něčím obvykle končí dřív než k překážce dospěje hlava.
Ťuknout do nečeho helmou jsem na lehokole dokázal jen jednou, před 11ti lety - konec listopadu 2004. Narval jsem to skoro čtyřicítkou do auta, které mi nedalo přednost. Bez brždění, to jsem nestihl. Rám kola se ohnul jak banán, ve dveřích auta byla slušná promáčklina atd. Přesto hlava v podstatě jen relativně lehce ťukla o auto a pak ještě lehčeji o zem. Zjistil jsem to až dodatečně prohlížením stopy na helmě, mezi ostatními bolestmi na těle jsem to při a těsně po nehodě ani nevnímal.
Jinak se mi dařilo cca jednou ročně sebou někde slušně lisknout a helma se nikdy ničeho nedotkla. Dokonce ani když mě sejmula Avie, měl jsem na levém stehně několikacentimetrovou trhlinu, naštíplé nebo aspoň pořádně naražené žebro, ale na helmě ani škrábnutí.
Kolega v práci říká, že "kdo nepadá, jezdí pod své možnosti", sice to asi myslí o motorkářích (cyklistika mu je odporná), ale princip bude stejný. :-)
Z tvého vyprávění (hlavně co se týče závodění) mám dojem, že si rozhodně dovolíš mnohem víc než já. Přecijen jsem už zjistil, že i jen pouhé odřeniny celkem bolí a kromě sebe mám strach i o to kolo... :-)
Při přepočtu na ujeté kilometry, na tom zjevně budu lépe, ale to bude spíš tím, kudy jezdím než o šikovnosti. Přecijen při cestě z/do práce (což je většina mých kilometrů) určitě potkávám mnohem méně aut a křižovatek než ty.
Mně celkem stačil průjezd Brnem cestou na K24, abych si uvědomil, jak pohodový provoz tady většinou mám... :-)
Hm, já jezdím přes celé Brno severo-jižně napříč každý den :-). No ale něco jiného je, když to znáš a víš kudy se dá jet jak a kdy. Mám štěstí, že na mojí trase z domu do práce leží asi polovina všech brněnských cyklostezek, takže část z nich (tam kde to není navrženo a postaveno úplně blbě) i využívám.
Tak já jsem si doufám vybral příděl pádů minulý víkend na Chřibech. Bylo to na klasice, z větší výšky, tak doufám, že aspoň na lehokole se to dlouho nestane.
Při zatáčení na mokrém dřevěném povrchu na cyklostezce podklouzlo zadní kolo a skončil jsem na boku s jednou nohou ještě zacvaklou. Necítil jsem nic naraženého, bylo to tak nějak větší plochou.
Pak při brždění na mokrém listí na asfaltu, naražená a trochu odřená kolena.
Mezi tím občas v terénu, když se to schválně bralo nesjízdnými cestami, ale to se dalo čekat a bylo to v malé nebo žádné rychlosti.
A těch zachráněných situací bylo přece jenom víc.
A hned potom v pondělí jsem měl štěstí, cestou do obchodu, taky na klasice a ještě bez helmy. Zprava mi vjelo z vedlejší do cesty auto, schované za dodávkou odbočující vlevo.
Jel jsem zleva nalepený na něm, svítil mu přímo do zrcátka a čekal, že mě každou chvíli sejme, jestli trochu změní směr. Náhodou to vyšlo. Ani jsem nestihl troubit a nadávat, to až pak.
Potom odbočil do stejné ulice, kam jsem jel taky a na konci blikal přejezd. Tak jsem byl zvědavý, k čemu dojde, až u něj zastavím.
A on to projel pár vteřin před vlakem.
Buď se mě tak bál, nebo byl zfetovaný.
Nemáte někdo zkušenosti s fólií OraCal?
http://www.glidingshop.cz/p/180/oranzova...
http://material.refo.cz/fluorescencni...
A nebo 3M Scotchcal ElectroCut?
http://solutions.3mcesko.cz...
... a o tomhle
http://forum.fotonmag.cz/index.php?showtopic=2543
jsi neuvažoval?
Uvažoval, ale odradila mně ta nutnost další elektroniky a baterek.
S tímhle jste mi nasadili solidního brouka do hlavy. Reflexní pláště a odrazky v kolech mě vždycky připadly hrozně málo důležité, protože většinou brání víc tomu, aby se někdo lekl, než tomu, aby mě někdo srazil. Pokud jsem bokem k jedoucímu autu v jeho dráze, osvětlený jeho světly, a mám tak malou rychlost a on je tak blízko, že mě stihne sundat, už mě nepomůže, že mě teď uviděl. Potřeboval mě vidět dřív, ale to jsem ještě nebyl v jeho světlech. Ráfky co svítí samy o sobě by tenhle paradox nádherně řešily.
Myslíte, že to svítí dost na to, aby to bylo citelně vidět i pod pouličním osvětlením, nebo je to bludička, co bude vidět jen v úplné tmě? A nabíjejí se ty oranžové folie taky UV zářením, nebo by to chtělo pár experimentů co funguje nejlíp? Začínám fakt uvažovat to zkusit.
Ty barevné, co dával odkaz snilard, tak nejsou "nabíjecí", jen UV aktivní, jak výstražná vesta.
A ty zelené, co svítí samy - chtěl bych někdy vidět, jak moc dokážou být při výkonném UV nasvícení výrazné. Oko je sice na tuhle barvu potmě citlivé nejvíc, ale co v přítomnosti jiných zdrojů světla?
Jak píše Radek, ty odkazované oranžové fólie jsou dobře vidět jen za světla. Už toho mám objednáno půl metru čtverčního. Půjde to na helmu.
Těším se, až to uvidím. Jsem zvědavý, jaké to bude. A případně pak uvážím, jestli něco z toho nepůjde příští rok na Questa, jesti se v něm odvážím zas jezdit.
Svítící ráfek mě ale fakt zaujal a už hledám na netu, kde a za kolik se fotoluminiscenční folie seženou :-).
Už tady o tom byla řeč, technicky by to na Oceláč šlo, ale zadní kolo mám z velké části kryté brašnami, to by nevyniklo. Radši už bych na bok přidal nějaké LED pásky.
Tyhle pásky určené přímo k nalepení na ráfek dělá Nori Lights. http://norilights.co
Pěkný kousek, méně pěkná cena a otravné zapínání a množství baterek. Ale dost impozantní videa. Asi se do toho fakt pustím :-). Jen su zvědavý kdy.
Říkal jsem si, od nich koupit tu pásku a elektroniku si udělat sám.
Fólie dorazila. Barva to je velmi výrazná, ale dokázal bych si asi představit i výraznější. Uvidím, jak se to skamarádí s mojí helmou. Výsledek sice asi nebude tak dokonalý jako POC Octal AVIP, který mi sedí na hlavě doopravdy pěkně, ale ušetřím necelých 7 tisíc a to se počítá.
První pokus s nalepením velkého obdélníku najednou nedopadl zrovna šťastně. Vzniklo mi tam hromada nepěkných faldů. Zkusím to s menšími pruhy a kdyžtak tuhle stranu předělám.
Na té polykarbnovátové šlupce helmy to drží dobře, na holém polystyrenu moc ne.
Oranžová helma je na světě :-) chybí jen červená odrazka dozadu.
Jsem docela zvědavá, jak ti budou držet ty konce zahnuté dovnitř. Mě se vždycky odlepovaly, pokud jsem měla nějakou samolepku takhle ohnutou.
A ta oranžová samolepka není reflexní?!?
Jinak ale slušná práce :o)))
Také jsem na to zvědavý, na tom polystyrenu to bohužel drží podstatně hůře, než na té pevné části.
Ano, ta oranžová není reflexní, pouze fluorescentní.
Na cervenou odrazku bych se vykaslal a dal bych i dozadu bilou nebo zlutou reflexku. Predpisy tohle neresi a bude to videt mnohem lepe. Na brasnach a podobne taky zpravidla byvaji jen bile / stribrne pruhy, aspon co jsem videl.
Bila reflexka vzadu by podle me zadne zmateni nebo riziko pusobit nemela (a stejne budes mit vzadu jeste cerveny svetlo), proste to zvyraznuje objekt, kteremu je potreba se vyhnout...
Horsi jsou pitomci, co si daji na kolo dopredu cervene svetlo (fakt to tu obcas potkavam) a jinak nic. Nejde ani tak o to, jestli od toho neco uvidi, ale proste od cerveneho svetla cekam, ze stoji na miste nebo se bude vzdalovat, nikoliv ze pojede proti mne a jeste bude cekat, ze se mu coby chodec uhnu z chodniku... :-)
Já bych dal dozadu tu červenou. Když se použije kvalitní co má snilard zboku bílou, odráží to fakt fest hodně a s tím nematením bílou bych si nebyl tak jistý. Věci ověšené bílýma reflexkama jsou typicky chodci, něco co se z pohledu řidiče auta prakticky nepohybuje. Pokud bych bílýma reflexkama "přesvítil" červenou blikačku tolik, že si dřív všimne jich, můžu ho nalákat do chybného odhadu mojí rychlosti a směru pohybu. Pokud se například ten řidič chystá odbočovat doprava, mohlo by to vést k nepříjemnostem. Preferuju mít vzadu spoustu červené, do boku žlutou a dopředu bílou. Ať je to pro každého co nejintuitivnější.
Magory s červeným světlem vpředu potkávám taky. I kvůli nim svítím i na stezce pořádně, protože kdysi jsem jednu takovou bruslařku málem sundal. Měl jsem relativně slabé 1W LED světlo a bylo mokro, takže než jsem přišel na to, že červené světlo předemnou není stojící nebo pomalé kolo vpravo, ale protijedoucí bruslařka vlevo, a že se mám přestat pokoušet to světlo objet zleva, málem jsem to do ní narval. Když jsem ji míjel, měla už nohy skrčené u sebe a pravou brusli na krajíčku asfaltu jak uhýbala zatímco já furt mířil na špatnou stranu...
Červená blikačka vpředu, přece jasné - abych viděl(a), že mi (ještě) bliká :-)
... dobré je dát před ní dlaň, to ta kontrola blikání je účinnější
Tak mozna jsi videl kvalitnejsi cervenou reflexku nez ja, mozny to je. Ja kdysi koupil v cervene ty klasicke predrezane cyklo Exu ctverecky, prislo mi to i pomerne drahe a sice jsem to tehdy na kolo nalepil, ale usoudil jsem, ze uz nic cerveneho na kolo lepit nebudu.
Za cervenou mi musi stacit zadni svetlo + odrazka (Azub ma velikou).
Coz me vede na dalsi dosud neuzavrenou otazku. Jak poznas kvalitni reflexky aniz bys utratil majlant za nakupovani a zkouseni? Popis nic nerika, v superlativech se prodejci predhani vzdycky, cena podle me kvalitu nezaruci a zadne relevantni ciselne vyjadreni odrazivosti nebo srovnani jsem zatim nikde nevidel. K tomu, aby mi prodali od kazdeho druhu malinky kousek na porovnani, tezko prodejce presvedcim, vetsinou je minimum bezny metr nebo cela role... :-(
Tomu, ze reflexka presviti rozumne zadni svetlo, neverim. Respektive mozna pri polepeni obrovske plochy, ale sem tam nejaky ctverecek tezko. Kdyby to byl takovy problem, nedavali by se reflexky na boty, kalhoty, bundy, vesty, brasny... a v drtive vetsine jsou bile bez ohledu na umisteni.
Samozrejme stat se muze ledacos, ale za beznych okolnosti te auto pri predjizdeni osvetli dostatecne, aby poznalo i bez odrazek, ze nejsi chodec... a zapomenout na to behem par vterin a odbocit doprava, bohuzel zvladaji ridici i ve dne...
Jako souhlasim, ze mit vsechno vzadu cervene, na bocich zlute a dopredu bile, je nejen logicke, ale libilo by se mi to vic i esteticky. Nicmene dokud neuvidim opravdu svitivou cervenou, tak ji na kolo nechci. Je ale fakt, ze primo dozadu jsem zatim daval jen zlutou.
Já používám pásku 3M Scotchlite. Prodávají ji u nás ve specializovaném 3M obchodě za 95 korun za metr. Ale nedaří se mi tenhle konkrétní výrobek na internetu najít.
Je to 5 cm široká páska, která se obvykle lepí na kamiony. Povrch je tuším vinil, takže je celkem dost tuhá a při lepení na zakřivené povrchy je potřeba ji nařezat žiletkou, stačí jeden řez do povrchu. Když ji člověk nenařízne, tak se pak odlepují kraje a po nějaké době popraská. Odráží fakt hodně, ale je potřeba aby světlo dopadalo relativně kolmo k povrchu. Což nevím, jestli platí i pro ostatní odrazové nálepky.
Bílá samozřejmě odráží o poznání víc než červené, ale i ta červené je hodně výrazná.
Kvalitu jde měřit a měří se, dokonce to předepisuje nějaká norma. Jen teď nevím její číslo. V podstatě jde o to, kolik procent dopadajícího světla to odrazí. Logicky bílé to mají nejvyšší, protože když má na něco dopadnout bílé světlo a vrátit se má jen červené, účinnost bude kolem 30% té bílé. Problém některých typů je, že těm 30% se ani neblíží. Dál ta norma dává do jakého úhlu se má odraz rozptýlit. V podstatě kdyby člověk našel normu pro materiály dopravních značek tak jakákoliv samolepka ji plní bude z těch nesilnějších. Zkusím to najít.
Jinak obecně většinou to jde dohnat plochou, pokud je kam lepit.
Přesvícení světel odrazkama jsem viděl dvěma způsoby: někdo měl na sobě mraky reflexního oblečení a jel jsem za ním autem. Jakmile jsem zatočil světlama na něj, jeho blikačka skoro zmizla. Neměl nijak silnou. Druhý případ je, když jedu za někým v Questu, kdo má celou zadní plochu ocasu polepenou právě něčím té kvality dopravních značek. Když jsem za ním blízko a svítím na něj, jeho SuperFlash blikačka prakticky nic nedělá, ale ta odrazka bolí do očí.
Ten odkaz mám schovaný od té minulé diskuse (mám v plánu to zkusit), tady je:
http://www.stromprop.cz/eshop-k115-21...
Na jaře při velké cyklojízdě jsem tohle kolo viděl naživo. Na podrobné zkoumání nebyl čas, projelo kolem a už jsem ho nepotkal. Jas není žádná hitparáda - prostě klasické fosforové bezpečnostní cedulky dělané na to, aby se podle nich dalo orientovat, když vypadne proud. Vidět to je, ale s neonem nebo ledkami se to nedá srovnávat. Přece jenom je to výkon jedné nebo dvou diod rozplizlý po celém ráfku, mínus ztráty. Využití bych viděl spíš na temných cyklostezkách a mimo obec, kde to ocení hlavně chodci. Pod pouličním osvětlením a skrz okýnko auta už to moc nápadné nebude.
http://www.wsfilm.cz/produkty/folie/lumi.htm
čekám až dorazí tohle: http://www.aliexpress.com/snapshot/7080843057...
hodlám to namotat na praporek, ale určitě vyzkouším i originální umístění do výpletu a dám vědět jak to svítí a jak je to použitelné (asi se budou docela blbě měnit baterky)
Pěkné. Jsem zvedavý na zkušenosti a fotky.
Jen "na praporek" i "originální umístění do výpletu" pro některé z nás není průchozí. :)
no originální umístění - jako namotat to do kola tak to je ukázané na tom webu (kastle s bateriema se přidělá na náboj)
já to hodlám nějak připevnit na tyčku od tohoto praporku http://www.rip-sport.cz/odrazky-reflexni-pasky... a používat místo klasické blikačky