Na první pohled to vypadá, jako bych i já před šesti lety podlehl módní cyklovlně, pořídil si kolo, příslušné oblečení a začal čas od času brázdit silnice v okolí svého bydliště a pokud možno tak, abych byl svým sousedům pěkně na očích. Skutečnost je ale trochu jiná. Ve svých dvaašedesáti letech…
Dost dlouho ti trval návrat. Ať je ta řeka co nejdelší!
Zdravím,
také jsem si v 62 letech pořídil kolo.Rozhodl jsem se pro horské kolo DeMA Auron 29.Vše bylo podobné,jenFavorita jsem v 15 letech vyměnil za malý motocykl JAWA 05.Užívám si kolo již třetí rok,a jak se zvyšuje kondice mám z jízdy čím dál větší radost.Koik dnes ujedu v pohodě za den,mě před třemi roky ani nenapdlo,že je to možné.
Já si myslím, že ta možnost řidičáku v 15 letech je nebezpečná. Také jsem v tu chvíli nechal kolo obrůst pavučinami.
náhodou jako seznamovací prostředek s holkama byla motorka účinnější než bicykl :-) proto je bicykl vhodný až ve věku, kdy už jsou holky pasé. A naopak na děvčata v nejlepších letech to funguje jako image čiperného důchodce. :-) Hele trochu si rýpu ale v dobrém. Mi se v cizině nejvíce líbily skupiny důchodců na kolech, byli rozverní jak děcka na školním výletě. A jsem rád, že takové tlupy občas potkám i u nás.
Líp bych to nenapsal. Na fichtlu se daly vozit holky do letního kina.
Já mám skupiny německých důchodců docela rád. Ve zdejším pěveckém sboru je pár lidí zpoza hranic a když máme občas nějaké setkání sboru a rodinných příslušníků v hospodě, tak se Češi proti nim jeví jako studený čumáci.
Jak píšu o tom kámošovi Josefovi, tak ten zůstal v Chebu a dneska ty baby (v penzijním věku) prohání po výletech (říká tomu etapy) na kolech. Přitom fotí a píše zprávy z etap - však se koukněte: http://cyklodusak.cz/
Přesně můj případ, dneska jsem ujel 48 km na šumavský Prenet, kopec ze Zelené Lhoty jsem sice ze 70ti % šlapal vedle kola, ale i tak to stálo za to.
Jo, a toho fichtla jsem si pořídil v osmnácti letech a když ho vidím dneska, jen kroutím hlavou, jak jsem na tom mohl jezdit a to ještě holku (naštěstí štíhlou) za sebou!
Úžasná motivace pro nás "skorodůchodce". Díky.
Já děkuji za komenty. Zde fotka z dneška.
Nedávno jsem potkal na vyjížďce manžele,vrstevníci důchdci a líbilo se mě jejich krédo proč si koupily kola a začali sportovat "NECHTĚJÍ NÁM ZVÝŠIT DŮCHOD TAK JIM NEUMŘEME".Určitě i humorný přístup a pohoda spolu s kolem je dobrý.
to je správný přístup. určitě lepší než
"Vláda by chtěla , abych pracoval až do smrti. A tak s nima vydrbu. Umřu dřív!"
No moment, tak to ne.
Motto je to sice pěkné, ale s tímhle přístupem se ale já do důchodu nikdy nedostanu!!!
tak vždycky můžeš použít to moje ;-)
Zdendo, moc pěkný, tak ať Ti to šlape, chlape.
... a představ si, že já do tý řeky vlezl už potřetí (2014 - Iva). Ale voda je příjemná, lehce svěží a proud už není tak dravý, aby mě strhával do hlubiny :-)
Nádhera.
Mě zatím nezbývá než tiše závidět a doufat, že za 13 let budu také čiperná důchodkyně, co si může vyjet na kole kdykoli se jí zachce :o)))
13 let není zaz tak moc.Utíká to bohužel rok od roku rychleji.Ale když se dočkáš je to pro kolo opravdu paráda.Nesleduji co je za den,ale předpověď počasí.
To je pěkný, akorát že člověk stíhá podstatně míň a míň, takže je otázkou, zda až si uvaří, vypere a obstará věci nutné, se dřív nesetmí.
no jo. to jsou ty ženské koníčky, záliby a hobby. Vaření. Praní. Sušení prádla venku. Chlap tomu sice nerozumí ale toleruje to . ;-)
Já mám potíž s tím, že jsem se vždycky snažila udělat věci "nutné" co nejdřív, abych měla prostor na koníčky. Fungovalo to betálně a člověk nevěřil, co všechno se dá stíhat. Teď už se musím nutit k tomu, abych dokázala některé věci "nutné" odložit "napotom", po setmění se určitě dá prát i žehlit aji uvařit, že ano, akorát se mi teda pak už vůbec nechce :))
Já bych ze Zdenkova textu chtěla vyzdvihnout slovo "kmih". Já se s tím výrazem v souvislosti s kolem setkávám poprvé a dnes jsem si ho během celé vyjížďky opakovala, bo jeho význam znám velmi důvěrně z úplně jiné oblasti ( http://www.equichannel.cz/uvahy-o-klasickem... ).
Moc dík, Zdenku, měls fakt dobrýho trenéra. Jsem dnes těch 50 km za čtyři hodiny dala, včetně kopce na 40.kilometru, o kterým jsem včera při plánování dost pochybovala. Na jeden nádech to sice nebylo, ale musela jsem upravovat termoregulaci vyslíkáním a oblíkáním, takže jsem si při tom dovolila i loknout studenýho kafe, který s sebou vozím pro případ krize :)
Bych na to slovo málem zapomněl, taky mi kdysi radíval jeden závoďák, že mám jezdit kmihem, nebo taky švihem se říkalo.
Asi to bude to samé, co se teď na stará kolena učím znovu, nejdřív jde dolů kyčel, koleno ho následuje. Připadám si na tom kole trochu zženštile, ale jinak je tenhle pohyb tak pěkně provázaný, že nohy šlapou skoro samy.
To je strašně těžkej pojem. Často se to zaměňuje s vysokou kadencí (frekvencí), ale v tom to není, kmih lze mít a pohybovat se úplně pomalu :))
U koní je prověrkou kmihu piafa (klus na místě, čím pomalejší a vznosnější, tím lepší), ze které dokáže kůň během jediného kroku vyšlápnout daleko dopředu do pasáže (pomalej prostornej a vznosnej klus), tady je to zpomaleně: https://www.youtube.com/watch?v=ILyaMLacMqI
No a když kmih má, dokáže i úplnej began letět jak pták, když ho pustíš dopředu (v čase cca 5:20):
https://www.youtube.com/watch?v=WShT2aLPFHc
Pěkný, myslím že to bude ono, začátek pohybu musí vycházet z trupu, síla nohou je k ničemu, pokud se nemají o co opřít.
No, každopádně mě posledně vůbec nebolely kolena a večer jsem sice cítila stehna, ale druhej den jak když nic. A celou cestu záda v pohodě. Normálně mě to bavilo a ani pomalu do kopce jsem vůbec nekličkovala, pořád rovně a dopředu, jo.
Se omlouvám že se v tom furt rejpu, ale zajímalo by mne, co jsi při šlapání změnila, dokážeš to definovat?
Takhle nějak se mi daří jezdit řadu dní za sebou a pak přijde den D, v půlce trasy najednou šlus a od té chvíle šlapu jak potrefená husa.
Za boha nejsem schopen rozklíčovat, co dělám špatně, musím pár dní počkat, dokud to nepřejde samo.
To je právě to těžký, co neumím popsat. Já hledám pocit, kterej pod zadkem znám, ono je šumák, čí nohy šlapou :)) (A na tom něco bude, bo vozíčkáři to při hipoterapii potvrzují).
Takže já zatím jedu na pocitové analogie. Každopádně k dosažení správného pohybu patří rovnováha a uvolnění, to teď můžu vědomě řídit, a ne o to jen různými cviky prosit. A pak v mysli: rovně a dopředu. Což nemá nic společného s rychlostí! Dopředu je směr. A ono z toho pak nějak vyplyne i držení zad a nutnost volných spojů v ramenou a kříži. No a v daném "sestavení" najít optimální rytmus a kadenci, jejíž možné rozmezí je určitě individuální.
V tom článku o kmihu u koní to píšou naprosto správně, to je nejen věc fyzikální, ale ve velké míře i psychická. A když to psyché už nezvládá, nemá vert to lámat a je potřeba přestat. Ideální je přestat o chvíli dřív :))
to tajemství je vlastně jednoduché. stačí se uvést do transu
Bych tady k tomu transu dala jeden odkaz, kterej tu už někde byl, ale Zdenek si to v jeho tématu určitě nezaslouží ;-)
tak mi to postni PM. se buď zasměju nebo urazím ;-)
https://youtu.be/5D-XTH-Cf1M
sem podle tvých příspěvků myslel, že jsi chlap. Ale tady ti to sluší ;-)
Dám to sem, věcně to navazuje.
Jsem dnes jela do servísu pro araba. Mimo jiné převody dostal i delší kliky (o 5mm), bo jiné k tomu převodníku, co jsem si vybrala, neměli a naznala jsem, že délka kliky rozšíří pohyb v kyčli. Když vezmu, že od kříže dolů to má šlapat, tak není důvod, proč by kyčel neměla jít ve větším rozsahu. Neb jsem jela po rovině, tak efekt zpřevodování do pomala v kopcu testnu jindy, ale ta klika byla cítit. Nejdřív jsem si myslela, že mi povytáhli sedlo, ale pak mi došlo, že se snížila dolní úvrať (to ještě zvážím, ale s tenší podrážkou asi budu muset sedlo dát o ten půl centimetr níž), větší rozsah v kyčli tam je (i větší páka na kruhu).
Jsem teď jezdila týden na huculovi a měla jsem pocit, že arab přímo letí, úžasné. Shodou okolností jsem měla ještě nějakou pochůzku, a přece nebudu araba svinit, tak jsem doma přesedla na hucula. Jsem měla pocit, jak kdybych přesedla z velkýho koňa na poníka, když pominu, že to má malý kola a je to nízký a dlouhý jak šalina, tak pocitově při šlapání je to "kartonážní šička" - tak jsme říkali koním s vysokou kadencí a malým prostorem.
Když ono je to těžký, dolní úvrať se ti snížila, ale horní zvýšila. Když dáš sedlo níž, uškodíš si v horní úvrati.
Bych řekl, že delší klika rozšíří hlavně rozsah pohybu nohu, do určité míry je to určitě příjemná změna, já jezdím s klikami 175mm, dle tabulek bych měl mít 172,5mm.
Jen na letním silničním kole mám 172,5mm, ale rozdíl nepoznám.
Delší klika pohyb v kyčlích nejspíš iniciuje, na druhou stranu klika nesmí býti dlouhá příliš, pak by si mohla větší pohyb kyčlí přímo vynucovat a to už by nebylo moc dobrý, kdyby to bez něj nešlo.
Nevím, jak to máš ty, ale rozsah pohybu kyčlí si volím sám, bez ohledu na délku klik, zmenšuje se s narůstající únavou, mění se i v závislosti na frekvenci a zatížení, když na to přestanu dávat pozor, zaseknu se na jedné straně a pak jedu jak Quasimodo :-)
Však mi přijde, že nahoru mám dost nevyužitýho místa :)) Když sedím na sedacích kostech, tak mám pevný bod tvořený srostlými kostmi (sedací kosti, pánev a kost křížová) a od něho dolů je mechanismus, kterej má šlapat. Nevidím důvod, proč by nemohlo jít stehno víc nahoru, vycházím z teorie, že sval má pracovat v maximálním rozsahu kloubu a čím víc pružinu stlačíš, tím víc se má snahu zas roztáhnout. Od horní úvrati mám k sedlu pořád víc, jak je délka mé holeně a v nejvyšším bodě nemám pocit, že by mi ohnutí v kloubech dělalo nějaký problém, klidně ohnu mnohem víc, ale délka kliky je limitovaná výškou středu.
Původně jsem měla na obou 170, teď je na arabovi 175 a ten rozdíl je cítit pro mě pozitivně, mám pocit, že dolní úvratí to prochází už setrvačností. U krátké kliky mi hlavní záběr přijde od tří až do dolní úvrati, což všechno oddře koleno, kyčel není moc ohnutá a nemá z čeho vyrobit počáteční kmih. Když je kyčel víc sevřená, dá tomu švunk už ve tři a dolů mi to přišlo lehčejc. No, budu testovat, nastavím sedlo podle dolní úvrati na obou stejně.
Tak jsi třeba měla to sedlo moc vysoko? Nevím. Jsem si vždy myslel, že koleno dostává nejvíc zabrat v horní úvrati, protože je noha hodně pokrčená - že když si dám sedlo moc nízko, odskáčí to především kolena.
A řekl bych, že pohyb kyčlí za pedálem za těchto okolností to ještě zhorší, protože noha se v koleni pokrčí ještě víc.
Ale to jen moje domněnka, co se týče práce od kříže dolů, v tom je ženské plémě nedostižné, já jsem jen natvrdlej chlap, tak v tom trochu tápu:)
Dneska jsem po dlouhé přehoupl průměr 23km/h, byla to paráda, švihal jsem kyčlema jak temperamentní, mladá holka, dlouho jsem se nemohl odlepit od dvacítky a dneska to konečně přišlo:)
Já jsem pro praktické modelování, takže jsem si udělala funkčního pajduláka v relacích, které jsem od kloubu ke kloubu naměřila na sobě, a začala točit. První, čeho jsem si všimla je, že úhel v kotníku moc nesevřeš, tím je dána dost pevně poloha kotníku, bo šlapku máš přidělanou k pedálu. Když sedíš na zadku, je pevně dána i poloha kyčle. A protože jsou kosti délky neměnné, je poloha kolene jednoznačně daná dvěma výše uvedenými body (kotník, kyčel). Na dosažení této polohy nemusí svaly kolene dělat vůbec nic, to koleno je tam prostě dotlačeno kostma. Máš-li problém s koleny v horní ouvrati, pak je to dáno omezenou pohyblivostí kolenního kloubu (tím netrpím, ohnu to patou až k zadku).
Současně s polohou kolene jsou dány i úhly v koleni a kyčli, čím blíž dostaneš patu ke kyčli, tím se zmenší úhel v koleni a současně i úhel v kyčli (stehno jde k trupu). Na to nevyvíjíš žádnou sílu, to sevření je dáno zdvihem kliky, ta to tam natlačí. No a sevřené úhly je možno rozevřít silou, čím víc jsou sevřené, tím větší práci (síla po dráze) mohou vykonat. Vyskoč z nataženejch noh, nevyskočíš, ze dřepu jo, dokonce i když se jen malinko zhoupneš, ale bez toho se prostě nehneš. Čím víc můžeš sevřít klouby kolenní a kyčelní, tím větší práci při rozevírání odvedou a míra toho sevření je jednoznačně daná délkou kliky. Prostě s delší klikou máš nějakej centimetr pro práci svalu k dobru.
Mi přijde, že k tomu přistupuješ moc mechanicky, chybí mi tam to "bio", prtoe co já vím, tak lidský kloub v krajních polohách více trpí, úpony i svaly taky, účelem je odvést co nejvíce práce v ideální poloze, což je, domnívám se, poloha střední, někde na půli cesty.
Každý to má jinak, ale co se týče výšky sedla, hru na milimetry až tak moc neuznávám, protože chodidlo i kyčel jsou plovoucí, když propneš špičku chodila na maximum, koleno je cca o 5cm výš, než když špičku prověsíš, s kyčlem je to zhruba to samé, takže i bez změny výšky sedla lze ty úhly znatelně změnit jen silou vůle.¨
Jsem včera najel deset tisíc kilometrů. Akorát netuším, kdy jsem ten kompjůtr naposledy nuloval, mám dojem, že zhruba před dvěma lety :-)
Jo, to píšeš správně, že můžeš v kotníku ty úhly měnit, ale myslím, že právě to je nežádoucí. V horní úvrati se těžko budeš stavět na špičku, tak se bavme jen o úvrati dolní, pak ti půjde o to, nerozevřít úhel v kolenu a ponechat mu i dole větší sevření. Jedinej důvod pro tuto akci je, že už tě bolí natahovač kolene (úpony čtyřhlavého svalu přes čéšku). Pokud tam je problém, je asi lepší dát si pauzu, stavět se na špičku asi nebude dobré řešení. Jinak osobně se domnívám, že nejefektivnější je, když kyčel plovoucí nebude, obecně jakejkoliv pohyb navíc je nefektivní. Jakékoliv kývání se či zbytečnej zdvih některé části těla, je proplýtvaná energie, na kole se jede po přímce dopředu. Jediný,co se musí hýbat nahoru a dolu jsou nohy a ty by se nejefektivněji měly hýbat ve svislé rovině dané body kyčel, koleno a kotník, kolmé k zemi a rovnoběžné se směrem pohybu. Ano, dívám se na to mechanicky, protože se jedná o dokonalej mechanismus, soustavu pák a kladek, a je potřeba ho využít co nejefektivněji. To druhý, o co se musíš postarat mnohem víc, je kardiovaskulární systém a plicní ventilace, aby ty páky a kladky mohly makat.
Samozřejmě, že každej je postavenej trochu jinak a může mít určité odchylky ve stavbě, nicméně princip efektivního pohybu musí zůstat zachován. Každej pak má svůj charakteristickej pohyb na pohled, podle kterého ho bezpečně poznáš, odchylka je daná odchylkou ve stavbě stroje. Dost dobře nejde jít obráceným směrem, tj.pasovat se na nějaký vnější projev a nedbat mechnické podstaty věci.
To je tedy bordel, páč já se domnívám, že tajemství kmihu spočívá právě v pohybu kyčlí a měl jsem dojem, že si myslíš to samé. Že pohybem kyčle tak trochu upozadím krajní polohy, horní i dolní úvrať, ale o to více práce odvedu ve vodorovné poloze kliky.
Nic mne, zaplať pánbuch, nebolí, akorát dneska jsem byl zas jak po mrtvici a to je mi na tom pořád divný, nic mě nebolí, přesto mi to vůbec nejede. Stává se mi to poměrně často a nevím, co s tím, asi je to neurologický.
Ty máš SPD, tak ještě můžeš řešit efektivitu tahu nahoru, já mám obyč. šlapátka, tak nahoru nic nepotáhnu. Ale i směrem nahoru to musí pracovat co nejefektivněji a tam by ten kotníček zapracovat mohl.
JInáč, v našem věku spíš řešíme trombózu a artritídu, takže tam bych spíš viděla ty limity. Mechaniku řeším jen proto, aby to, v rámci možností bylo co nejjednoduší a abych aspoň někam dojela :))