http://www.novinky.cz/auto/385081-nove...
Můj tatínek elektrochemik mi už v době Apola sliboval, že já už budu jezdit místo se spalovacím motorem s palivovým článkem. V periodě základního výzkumu každý vědec vymýšlí všechny možné aplikace, které jeho potenciální objev ovlivní, aby dostal další peníze na výzkum. Představa, že do 10 let vyvine dvakrát výkonnější a levnější baterii je nádherná. Určitě ty peníze dostanou.
Minulý týden to bylo někde v Babišzeiting, snad MFD, nějaký náš chlap už něco snad má a dokonce protestované a ve prototypech.
Teď schání pravhy na výrobu, ne na výzkum.
Pokusím se to najít, jestli to Soňa už nezrecyklovala.
Znělo to až podezřele dobře.
MF Dnes 21.11.2015 str.5 článek "Superbaterie z Letňan".
To je vono!
Tahle písnička je už hodně ohraná, slibují už 80let změnu a ono stále nic:-))
No moc se o tom nemluví, ale existuji clanky s cykly pres 20000. Mam jeden testovací, az se konecne pustim do prestavby auta tak je tam asi soupnu. Takže ono to az tak horke s temi bateriemi neni. Jen standardni lion jsou nejlevnější, proto jsou vsude.
Jaké články máš na mysli?
Lithium - Titan Oxid...
Přístup k elektromobilitě je stále velmi konzervativní a zpátečnický.
Lidé pořád uvažují v intencích spalovacího motoru - natankovat co nejvíc nádrž - pro co největší dojezd - což je nejsledovanější parametr elektromobilů.
Chyba je v přsítupu - jednak se elektromobily vyrábí povětšině jen v nejvyšší třídě - s výkonem daleko za potřebami - a proto jsou nedostupné pro střední populaci - a také zbytečně spotřebovávají energii pro svou zvýšenou jízdní performance.
Zadruhé je chybou používat baterie starých technologií a nabíjet je několik hodin pro největší dojezd - měly by se používat menší rychlonabíjecí baterie s 10x větším počtem cyklů a tedy i životností - pak teprve budou mít elektromobily srovnatelné parametry jako automobily se spalovacím motorem a bude se jednat o nezmary.
A to i užitkově.
Bude stačit vybavit celou EU rychlonabíječkami, a tankování pohonných hmot bude probíhat stylem dám si kafíčko na elektropumpě a mezitím se za těch 5 minut kára dobije na dalších 250km.
Technologie už existují, teď je třeba na nadnárodní úrovni budovat síť rychlodobíjecích stanic - když to přeženu - tak pro každé stání v garážích supermarketu.
Já bych to spíše viděl na systém výměny na "tankovacích" stanicích.
Dávat si 5x kafíčko než dojedu do Paříže lákavé není.
Stejně se 5x za tu cestu zastavíš, tak o co ti jde?
Neříkej mi že jedeš Paříž bez zastávky...
Já stavím jen jednou, když těsně před Paříží tankuju ....
Do Bochumi (780) jezdím na jeden vrz, co se budu zdržovat vylejzáním z auta.
Říkal jsem si, že takové ty "nabíjecí" stanice, kde bys vyfasoval novou, kompatiblilní baterii (sadu) a která by byla nabíjená klidně nějakými těmi větrníky a solárkem, by vůbec nemuseli být špatné.
Nepřesouvat elektřinu sem tam, nabíjet prostě na fleku.
Ale to mám z toho, že jsme v dětství moc četl Verneovky a pak taky toho Trosku....
Já jsem byl vždycky zastáncem výměnných bateríí, ale dnes už to vidím jako překážku pro běžné rozšíření elektromobilů.
Celý proces se nabourává kompatibilní výměnou celé sady baterií, které jsou umístěny ve vozidle jako mrtvá hmotnost.
Když k tomu přičteš barierové zóny, bezpečnost, voděodolnost a elektrickou bezpečnost - vyjde z toho Tesla, která má baterky uprostřed pod podlahou a jsou napevno smontované s károu.
Navíc by to znamenalo vytvořit funkční ISO pro celou serii baterek ve vývoji a ještě k tomu to vymyslet pro všechny výrobce a elektromobily stejně.
Jsem pro kabel, ale klidně robotizovaný v automatickém stání - které jako robot spolupracuje s elektromobilem.
Prostě si to najde zásuvku, a dokud se to neodpojí nemůžeš odjet.
Ale to je jen robotická nástvba, na něco co už je mnohde ve výstavbě.
Dál si myslím, že pokud víš, že chceš používat auto takovým způsobem, měl bys jej dovybavit na delší cesty další zabudovanou sadou pro delší dojezd.
Sice to omezí pohotovostní hmotnost, ale nemusí to znamenat vyloučení toho vozidla z provozu - spousta osobních automobilů už dnes tyto parametr překračuje tak jako tak.
No, vynechme extrémní vzdálenosti.
Pokud bych uvažoval o elektromobilech jako o městkých, či příměstských vozidlech, zdá se mi nezbytné, aby byly schopny dojet tak 200-250 km, s tím, že se v nich bude dát i topit nebo chladit (v tom možná bude zádrhel, ale jinak je to nepoužitelné).
Pak už si můžeš nabíjet doma.
Vybudovat kapacitní síť abys mohl rychlodobíjet ve městě, by asi bylo složité.
Ale kdyby ti, co denně dojíždějí těmi velkými těžkými vozy vyměnili smraďochy za elektrovozítka, mohlo by se městu značně ulevit.
Pochopitelně, že všechny taxíky by mohli jezdit na proud, ale zatím na to nemají ani o dost bohatější země....
Rychlodobíjení zavání hlavně kondenzátorem.
No, zatím v řádu pěti minut nezvládají ani nabít mobil....
Ale věřím, že se na tom fest maká
Jak jsem pochopil, maká se na tom tady v Praze ve spojitosti s Taiwanem (?).
Ta firma ti poskytne ty baterie pro jakoukoli technologii, která vyzdvihne jejich přednosti a poskytne zároveň výrobci zpětnou vazbu pro lepší vývoj.
Tipuju, že určitě nejsou ultralehké, ale mají nějaké zásadní výhody co se týká životnosti a nabíjení vysokými proudy.
Podle všeho by na této technologii měly být postavené autobusy, které jezdí jako elektrobusy v NYC.
Takže to není nějaká závratně nová věc, jde spíše o technologii výroby.
Ale pro osobní vozidlo, které má 80 procent času jezdit v městské aglomeraci je to výhodná volba oproti spalováku.
Pokud se tyhle baterky dostanou do telefonů, jejich kapacita se asi nijak moc nezlepší, pouze se prodlouží život baterie a bude možné telefon dobít během pár minut.
Nevím, jestli to je až tak nutné.
Mylsím že taky můžem opustit představu vyžilých lithiových baterek, které končí někde u 1000-3000 cyklů, jako o odpadu ve velkých objemech.
V tu chvíli by mohly vydržet baterie 10-20 let, a to by mohlo být zajímavé i z hlediska ekologie. Znamená to menší spotřebu vytěžených surovin z dlouhodobého hlediska, a menší celkový odpad.
Větší zhodnocení auta jako takového.
Kdo to nemusí podporovat jsou samotní výrobci automobilů, ale kdo v tom umí chodit, ten se nezalekne.
Pro lidi co si kupují auto každé 2 roky nové je to prašť jako uhoď, důležité je, že elektromobil neztratí svou hodnotu po těch 2 letech, díky odešlé baterii.
To je splnitelná a až tak moc super znějící vize, že to nikdo vlastně ani nechce.
Jakou politiku v tom mají výrobci aut nemám ani tucha, pro nás, běžné uživatele aut, co nalítají spousty kilometrů je to zatím naprosto nedostupné, finančně.
Jestli by se někde mohlo začít, tak je to právě u vozidel veřejných služeb, taxíky, pošťáci, co já vím kdo ještě, kde jsou velké vozové parky, jeden majitel, možnost šíbovat s baterkama dle libosti, ale myslím si, že je to furt o prachách. Je to prostě moc drahý.
Je to drahé, to se s tebou nebudu hádat.
Ale je otázka proč je to drahé a jak k tomu velké firmy přistupují.
Pošťáky, autobusy, taxíky... ano, ovšem pokud budou mít všichni pošťáci nárok pouze na kabelu na kolečkách nebo dodávku,a nic mezi, tak se nic nezmění.
To už je tak dané urbanismem našich měst apod.
Ale stále jsem přesvědčený, že dokud se budou elektromobily dělat jen pro bohaté, je to zdlouhavá cesta - je možné že žádná jiná není.
Je úsměvné jak po dieselgate teď koncern více přemýšlí o elektrickém Phaetonu, nebo Bentley.
Zase budou vymýšlet novou platformu pro elektriku v nejvyšší třídě - takže přehnaný výkon = nedostačující kapacita = nedostačující počet cyklů je stále na pořadu dne.
Kéž bych se mýlil.
Správně by ses vůbec neměl starat, jak a kde se tvůj elektromobil dobije.
Stačilo by normálně navštěvovat čerpací stanice pro běžné lidské potřeby.
Pravý muž nečůrá,nejí,jen jede. :-) Titan nepatří zrovna mezi levné kovy a ještě je ho málo.
Určitě už existují i jiné baterie, které nepoužívají titan. Lithium asi taky není tak lehce dostupné.
Zajímalo by mne, kolik Ah, nebo kWh je obsažené v titanovém rámu - tedy množství titanu pro sadu baterek do osobního automobilu.
20 tis nabíjecích cyklů zní hezky, ale není v tom nakonec nějaký háček? Jakou třeba tyhle články mají energetickou hustotu?
Jinak to, co píšeš dále, zní taky hezky. Jen nějak nevěřím, že kdyby tak skvělé technologie pro baterie existovali, tak že by to třeba Tesla a další naschvál ignorovali.
Ty články mají hustotu třeba jako LiFePo4 (?)
Tesla to neignoruje, je mnohem dál, než se nám zdá, ale vše má svůj čas řekl bych.
Ale hlavně já to vidím tak, že dlouhotrvající baterie nikdo vlastně nechce.
Správný konzumní zákazník si auto kupuje každé 2 roky.
S tím počítají všechny automobilky a výrobci náhradních dílů.
Pryč je doba, kdy se vyráběla auta, kterým spojka nebo výfuk vydržely 20 let.
Nikdo nemá zájem na produktu, který má takovou výdrž.
Když k tomu přičteme módní trendy, tak už vůbec ne.
Marketingové studie si s takovými věcmi neví rady.
Před lety jsem se bavil s jedním kamarádem o práci a vysvětloval jsem mu že vyvíjíme reprák - elektrodynamický měnič a jeho koš, který by mohl v různých obměnách sloužit nejméně 10 let beze změny odlitku.
A to se nám i povedlo, jen vývoj, protože nikdo na nikoho netlačil trval pár let.
Já jsem se tomu věnoval po designové stránce.
A protože ten kamarád to posuzoval čistě jako design (styling), tak se na mne úplně rozkřikl, co si jako myslím že dělám design na pětiletky...když bych měl každý rok správně dělat facelift.
No blázen, co nerozumí probematice a neví, že některé firmy vyrábí repráčky se stejnými koši už 25 let a stále se používají.
Ale jinak správný typ konzumenta - co je starší 2 let není "in" a nemá šanci se prodat.
Tak to by pak třeba ta Tesla měla při stejné hmotnosti baterie cca poloviční dojezd, jestli se nepletu. Víš, asi bych to nechal na zákazníkovi, ať si vybere, jestli velkou kapacitu a tím dojezd a nebo dlouhou životnost. Já bych si popravdě vybral dojezd. Proč baterií s životností přes 10 let, když možná za 5 let bude nějaká lepší baterie?
Utěšuješ se zbytečně myslím že nic nového není na obzoru ani za dalších 10let.
Myslím tím pro naše elektrokola za dostupnou cenu.
Já samozřejmě nevím, jestli se blíží nějaké překvapení. Ale určitě se děje postupný pokrok v rámci Li-Ion článků. Podívej, jak roste kapacita článku 18650. Mám doma baterií že článků 2900 mAh, ale dneska už není problém 3400 mAh a kam to ještě půjde? Nebo podívej, jak se zvyšuje postupně kapacita baterie třeba u Bosch středového pohonu. Takže já věřím a doufám v postupný pokrok. Jestli přijdou s něčím revolučním nevím. Bylo by to fajn. Zatím to nevypadá. Uvidíme.
Netvrdím opak, jen se vám snažím vysvětlit že tu technologii tady máme pod nosem.
Tesla jako taková je jen jedno z mnoha řešení.
Má nějaký výkon, hmotnost, atd.
Tvrdit že to nelze jinak mi nepřipadá moudré.
Já třeba nejsem převědčený o tom, že by každý elektromobil musel mít stejné parametry jako Tesla, abychom byli spokojení.
Tesla určitě není střední třída:
Zrychlení z 0-100 za 5,8s...
Výkon 235 kW
Dojezd 370km (jestli jsem dobře pochopil Autonomy)
Energie 70kWh
Nabíjecí doba 400V 4h
Maximálka 225km/h
Hmotnost 2,125kg
Takže když některé parametry vynásobíme 2x a některé podělíme 2ma, vyjde nám opět elektromobil pro 4 osoby:
Zrychlení 0-100km/h za 11s
Výkon 115 kW
Dojezd 370km
Stačí energie 35 kWh
Nabíjecí doba 400V 2h
Maximálka 185km/h
Hmotnost 1250kg
Už teď jsme snížili nabíjecí dobu na polovinu.
Použitím nového typu baterek dojde ke snížení nabíjecí doby ještě např. 10x.
Takže když podělím 240min / 20 = 12 minut.
Pokud by nám stačil dojezd pouze 250km, tak to je vozidlo ještě o pár desítek kilo lehčí a nabíjí se pouze 8 minut.
Naopak pro dojezd 1000km s dálkovým paketem by stačilo naníjet půl hodiny.
Ruku na srdce - každý by si rád našel půl hodinky na nabíti káry pro dojezd 1000km.
To je jen taková studie, já nikoho nepřesvědčuju, ale myslím se, že Tesla je luxusní vozidlo, takže parametry elektromobility nejsou úplně vypovídající.
A nezapomeňme, že Tesla sice začala malým vozidlem, ale by to sporťák, takže měl nehospodárné udělanou performance obálku - snad jen ten čelní odpor měl ok.
Se sporťákem se nejezdí hospodárně, ale pro zábavu.
Kdyby to první auto udělali jako hatchback, sice by ta firma třeba zkrachovala, ale parametry z hlediska reálného dojezdu mohly být mnohem lepší.
Takže si myslím že nám Tesla neukazuje co se dá dostat z elektrombility v hospodárném pojetí.
Je pravda, že Tesla model S, není žádná z hlediska parametrů zrychlení, výkonu, maximálně žádná chudinka. Já si myslím, že to je dobře, protože to ukazuje jak velké možnosti a výhody elektromobil může mít. Samozřejmě se nemusíš rozjíždět prudce a nemusí jet přes 200. Můžeš s tím úplně normálně jet úsporně 90. Aerodynamiku má model S myslím skvělou. Pro rodinu s dětmi je to super auto. Jo stojí to dost peněz. Ale časem určitě bude i lidovejsi model. Oni ví, že si tohke každý nemůže dovolit.
Do elektriky se motat nebudu, ale u mechanických částí píšeš blbosti.
Není to zase až tak dlouho co se spojka musela měnit po 30 tisích. Tohle dnes auta běžně najíždí nejdéle za dva roky a zeptej se někoho kdo má na autě 150 000 km kolikrát měnil spojku. Na motorech se musel dělat polomotor běžně po 75 000 km, dnes se motory negenerálkují i když mají odjeto 500 000 km. Tlumiče se musely měnit tak po 20 000 km, dnes jsou tlumiče na životnost auta, nějakých 200 000 km. Svíčky se měnily po 5 000, dnes jsou běžně na 60 000 km. A tak dále,. takhle bych mohl pokračovat u celého auta po dílech. Výfuky to je poněkud jiná kapitola, ve městech běžně nepřežívaly 4 roky mimo vydržely 6 i více. To bylo dané kudy auto jezdilo a kde a jak se solilo. Dnes odcházejí také, ale díky lepší úpravě vydrží tak o 2 roky víc, ale stačí když se novým a po dvou letech dá pořádný nátěr, tak snadno vydrží jednou tolik.
Kdybych s tím autem nejezdil, tak bych to netvrdil - spojka po 325 tis. - výměna nebyla nutná, výfuk stále původní - je lepší malé praskliny zavařit, než jej vyměnit a nechat po 2 letech zhnít - ten je snad z nerezu.
Takže já to myslím tak, že by nikdo nečekal, že tam ten původní výfuk ještě po 25 letech je, a stále drží tvar - dokonce funguje a nekoroduje nijak závratným tempem.
Ale jinak s tebou souhlasím.
Některé značky jsou méně kvalitní, než jiné, a srovnávat dnešní produkci se 70. a 80. lety fakt nelze.
Elon Musk: žádné „revoluční“ baterie nejsou použitelné
http://connect.zive.cz/clanky/elon-musk-zadne...
Hezký článek.
Kéž by se to Elonovi vše podařilo tak jak chce.
Možná se mýlím, ale vypadá to že čekat na dostupný elektromobil od Tesly je nesmysl.
Ale to nevadí - Mia se mi líbí mnohem víc a už existuje :)
Nemusíš čekat na Teslu, nedávno jsem v Německu viděl nové BMW. Pěkné a tiché, že když já jedu na kole tak dělám větší kravál :-)
Po zaparkování se připojil kabelem šel do práce (asi šéfovat firmě).
V Paříži mají sharováná elektro auta, říká se tomu Autolib
https://www.autolib.eu/en/
to asi má ta malá vozítka po kterých kolega touží
Mia vypadá zajímavě, ale spíše než plnohodnotné univerzální rodinné auto to vypadá, jako auto do města nebi na kratší trasy. Ale nevím, něco si o tom přečtu. Myslím, že jako druhé auto do rodiny asi proč ne. Hlavně pokud by to bylo cenové dostupné.