Je tam hrozná zima, spousta komárů, divokých zvířat a liduprázdno. To tam pojedeš sám? Ty jsi teda blázen… to byly nejčastější reakce okolí na tuhle výpravu. Jenže když si něco pevně zasunete do hlavy, už vám to nikdo nevyndá. Hodiny strávené nad mapami se právě začínají měnit ve skutečnost.
Krásný cíl! Pěkná příroda.
Já mám kešku jen z Nordkapu českého a německého :(
Kešky lovím jen občas okrajově, tak mám z téhle trasy jen tu z Nordkappu a ze švédského NP Abisko. A příroda, ta je tam opravdu neskutečně nádherná.
U mě nejsou kešky taky hlavní, ale nedávno se staly alespoň malou součástí příprav mých výletů, dokážou informovat a dovést na místa, kam bych třeba ani nikdy nešla.
"opravdu neskutečně nádherná" ... jsem citovala doma. Prý u nás je taky hezky a bylo po diskusi o severu :)
Všude dobře, ve Francii nejlíp :-)
Já se na sever pořádně nedostal, protože ten Stockholm nebo Helsinki jsou furt dost na jihu.
Ale Václav má pravdu, tam je příroda, tady uprostřed kontinentu, nebo dole na jihu, je to všechno jen jedna velká vesnice, přítomnost lidí je patrná na každém kroku.
Je-li někdo duší tremp, musí mu tam bejt skvěle.
Co se týká přírody, tak je to pravda.
Nám letos přišla Karélie ještě opuštěnější, než Laponsko. To se už jeví více turistické díky tomu, že tam táhnou kvanta německých karavanistů a hlavně přes Laponsko vede jeden ze dvou hlavních tahů na Nordkapp. To se pak odrazí jak na přírodě, tak na lidech.
Karélie byla úplně jiná. Žádný turistický ruch, jen dlouhé, táhlé pusté březové lesy, minimum asfaltu, povrch šotolinový - písek, štěrk, makadam, kameny... Minimum vesnic, občas nějaká ta samota.
Taková ryze praktická otázka, kolik stojí přeprava takhle zabaleného kola a věcí, kde se to předává k přepravě a tak.
Jinak úžasné, jel bych z fleku, kdyby nebylo těch komárů.
Fungují ty repelenty, nebo se musí ta havěť vyignorovat?
Letěl jsem s SAS http://www.flysas.com , kde v ceně letenky bylo příruční zavazadlo do 8 kg (malá přední brašna) a jedno zavazadlo do 23 kg (krabice se ostatními brašnami). Kolo, pokud je zabalené v krabici, tak ho nepřepravují jako speciální bagáž, ale jako další běžné zavazadlo. S váhou jsem se taky vešel do 23 kg, takže jsem kromě letenky platil jedno nadměrné zavazadlo za 51 €. Všechno jsem podával u běžného odbavení.
A komáři? Dá se říct, že repelent fungoval, ale při stavění stanu jsem se stejně nevyhnul klobouku a moskytiéře přes hlavu. Ale hlavně jsem se na přespání snažil najít holá vyvýšená místa, kde to víc fouká.
Díky, to není taková rána, nadměrné za 51.
Téma k zamyšlení, po 12 hodinách v autobuse :-)
Koukam na to, že skladame podobne.
Mam fintu aby to bylo lehci s tou bublinkovou...
Finta dobrá, ale nejsem si jistý, jestli by bez krabice nebyl větší vopruz při odbavování na letišti. I když asi záleží, s kým bys letěl.
Letadlo není autobus, asi žádný trochu soudný cyklista by kolo neodbavil jen v bublinách i kdyby to společnost třeba umožnila.
http://www.novinky.cz/cestovani/334454-pasazer...
Jasně, rozumím, do autobusu si to víceméně nakládám sám, jak tak na to koukám, tak je to spíš na vystlání tý krabice bublinama jako když posílám sklo. To se balí do dvou do sebe vložených krabic s mezerou vyplněnou těma bublinama. Přesto o tak to dokážou občas rozflákat.
Když jsem v roce 2007 letěla do Francie, přijeli na letiště dva cyklisté. Slezli z kola, sundali brašny, obalili horní rámovou trubku kola - netuším proč - a kola odbavili.
Nevím, kam letěli.
Pak jsme se u okénka pro velká zavazadla ptali, jestli takhle nezabalená kola doletí a bylo nám řečeno že doletí, ale v jakém stavu je otázka.
Netuším, zda by to prošlo i dnes.
Já tehdy balila kolo do krabice, ale na cestu zpět jsem měla připravenou silnější igelitovou plachtu. Nakonec jsem se ale nevyzkoušela, protože jsem se vracela autem.
Tak nevím, letadlem jsme i s koly letěli už 4x. Pokud započítám i lety zpáteční, tak celkem 8x. Kolo do krabic nebalíme, ale používáme bublinkovou folii a samozřejmě chráníme důležitá místa na kole /přehazovačka a tak/. K tomuto by se lépe techničtěji vyjádřil manžel.
Proč sem ale tohle píšu: opravdu si myslíte, že papírová krabice něco ochrání? Zkusili jste ji někdy někdo rukou promáčknout? Vždyť je to jen placebo. Navíc, a to jsme vypozorovali pečlivým zkoumáním, když je kolo v krabici, tak je placaté a dobře umístitelné, takže se logicky ocitne na dně kontejnerů, ve kterých se zavazadla letadlem převážejí. Logicky tak na kole spočívají všechny těžké kufry ostatních pasažérů. Když je kolo omotáno bublinkovou folií, tak se s větší pravděpodobností ocitne na vrcholu toho kontejneru.
Co se týká přepravy kola, tak každá letecká společnost to má jinak a zatím jsem nezažila, že by se kolo přepravovalo jako běžné zavazadlo, a dokonce ani kdyby bylo v krabici. Vždy jsme jej museli mít extra v letence uvedeno. Výhoda je, že se kolo platí jednotným poplatkem, bez ohledu na destinaci, takže delší let vyjde paradoxně levněji, protože kolo stojí stejně jako při krátkém letu. A při koupi pokračovací letenky, tj. z bodu A do bodu C při přestupu v bodě B, kdy je to zahrnuto jako jedna letenka, se kolo neúčtuje 2x, nýbrž jen 1x.
Nechci si dělat reklamu na své stránky, kvůli tomu sem nepíšu. Koho zajímají nějaké naše rady z cest, tak se tam může mrknout, mám tam popsány specifika dopravy jak do Norska, tak do Finska.
http://www.sileni-sobi.estranky.cz/
Šípe, z jakého to píšeš loginu?!?
Jen tedy nevím s tou představou, že se kola v krabicích ocitnou na dně "kontejneru" se zavazadly. To mi přijde jako trošku divoká představa.
Ještě k té krabici - některé letecké společnosti ji vyžadovaly a některé i krabici na přepravu půjčovaly. Jestli to platí ještě dnes, to netuším.
Smarja, ja se prihlasila z jakehosi sveho historickeho, nikdy nepouzivabeho loginu :-o
Ty kola v krabicich na dne kontejneru jsme uz videli a to dokonce vicekrat. Zrejme se jim ty zavazadla tak lepe umistuji.
Na krabici stačí nalepit ze všech stran samolepku "neklopit" - mezinárodní symbol: dvě šipky směřující vzhůru, dole podtrhnuté silnou čárou. Takové samolepky (doplněné o symbol bicyklu) jsme si doma vytiskli na samolepkový papír, krabice polepili a žádný problém. I méně bystrý manipulační pracovník tomu rozumí. To vše bohužel až po předchozí zkušenosti s koly zabalenými v měkkých brašnách, "které přeci nikdo nedá dospod". Nedal, ale jedno kolo někde na automatickém dopravníku zachytlo a skončilo s vyrvaným předním výpletem a zničenýma páčkama. Oprava v Edinburgu za 8500,- Kč. Easy Jet nakonec všechno zaplatil, ale trvalo to dva měsíce.
Protože Honza nelítá, museli jsme do Helsinek autem, právě jsem si na vás vzpoměl, říkal jsem si, že kdybych se rozhodl jet na sever, asi bych to bral autem až do Stockholmu, a pak trajektem do Helsinek, jako jsme jeli.
Je to cesta na dva dny, ale dost pohodlná, 2x nějakých 750 a pak noc na lodi. Kdyby se auto nechalo ve Stockholmu, vyšla by levněji i ta féra.
Docela mě to láká, ale ti komáři mě pořád nějak odrazují.
Ti komari jsou fakt peklo. Letos jsme si jich v Karelii uzili dost.
Na litani zas tolik neni, statisticky mas vetsi pravdepodobnost zahynout pri autonehode, nez pri leteckem nestesti.
Já s lítáním problém nemám, ale Honza nepoletí, bude mu 50, už ho nebudu předělávat.
Na druhou stranu, je to sice jen ve fofru, přesto člověk něco malinko víc vidí z auta než z letadla, a trochu víc si uvědomí, jak je to daleko.
Myslel jsem, že se dokážu přepravit dost daleko tím autobusem, ale fakt je to řehole a utrpení, a to jsem prcek. Ti dlouháni musí trpět jak zvířata.
Tak zkoumám jak se dostat někam dál a pokud je to v těhle cenových relacích, tak letadlo není na velké dálky asi blbej nápad.
Téma příštího výletu už mám dané: z La Rochelle k Středozemnímu moři - Canal du Midi. Vymyslel jsem, že do Norimberku dojedu busem a dál už jen vlakem.
Koketoval jsem s tím, vyjet na Ísland, ale ti komáři, když dávají zahulit i takovým tundrosexuálům jako jsi Ty a Karel, dávám ruce nahoru a vzdávám...
Jinak, kolo by se asi dalo bezpečně zabalit do krabice, ale chtělo by si to pomoci polystirenem, asi jako jsou baleny přístroje.
Furt si dovedu představit, že to petfektně zabalím doma, ale po cestě zpátky?
Já měl strach, že se mi nepodaří sehnat to bublinkatou, tak sem si ji s sebou vezl už z domova...
Bublinkovou folii jsme skoro vždy sehnali. A když se to nepovedlo, snažili jsme se použít něco jiného, co by improvizovaně chránilo části kola. Třeba takové části PETek se nám jevily jako nepostradatelné k takovému účelu.
Při cestě domů jsme to až tak neřešili. Přeci jenom po návratu se může kolo dát do specializovaného servisu klidně na měsíc. Letos při odletu z Helsinek do Prahy jsme měli kola zabalené nejméně, a nestalo se nic. Člověk se postupně obrousí, co se týká strachu z toho, že by se kolu něco při letecké přepravě mohlo přihodit.
Co se týká Islandu, tak tam jsme byli pěšky a na kole bych se tam já nevydávala. I na můj vkus, kdy nám často a vytrvale prší, je Island dost hard-core, co se počasí týče.
A na Islandu jsme komáry nezažili.
Dobrá zpráva!
Jsem vodovzdornej, to umím.
Tak třeba ob rok.
V tom případě hodně štěstí.
Na Islandu nejde jen o déšť, ale i o vítr. Ten je tam skoro pořád a dost intenzivní.
Hmmm, jasně, ty halzly bodavy to odfoukne...
Přesouvám Ísland do kategorie "až se budu nudit v penzi".
Dík za varováni...
já Island letos zařadil do kategorie "vhodné pro výlet s dětmi na kole" :-)
Pěkné.
Kolik má syn roků? A vůbec, proč jsi mu ještě nepořídil lehokolo? :-)
Nebudou nějaké podrobnosti - blog nebo aspoň fotky?
je mu 9, fotky jsou pořád na kartě, zkusim za dlouhejch zimních večerů naklepat něco do blogu a přidat fotky.Jo a ležáka už má,několikátýho, pořád roste.U dětí je problém s řazením při rozjezdech a jízdou s naloženym kolem na šatolině na dvacítkách kolečkách. Zábradlí má s 24palcovejch a to už pár stovek kilometrů mimo asfalt zvládnul.
Já bych se taky za fotky a vyprávění přimlouvala. Výlety s dětmi mě zajímají, tím spíš, pokud jsou z kategorie "drsnější" :-)
A Island mě taky láká, z hlediska přírodního ...
Jestli Tě to trochu navnadí, tak taky najdeš nějaké ty popisy výletů s dítětem včetně Islandu.
http://www.zdeninka.cz/za.htm
No to je hezké, přemýšlím jestli přidám nějaké svoje zkušenosti s přepravou kol a najdu odkaz k nám na stránky: -)
Tak nejprve ISLAND a děti rozhodně ano, dceři bylo jedenáct a byla to asi jeden z nejhezčích "výletů" , největší ocenění byl pohled s poděkováním a nakreslenou mapou kudy jsme jeli, který mi dala poslední den na Islandu...
Kolo do letadla - bublinky, částečně rozebrání (odšroubovat šlapky, otočení řídítek) ,zabezpečení - obalení hlavně přehazky , rozporky do vidlice po vyndání kol.
Někdy se dá ošidit a vyndat jen jedno. I když mám vak tak používáme pro cestu tam krabici a zpět když se nic nenajde tak jen ve vaku.
Každá letecká společnost má jiná pravidla na přepravu kol. Obecně platí, vyžádat si přepravu kola dopředu, při předem nevyžádané přepravě ať už jako "nadměrné zavazadlo" nebo sportovní vybavení (kolo). V obou případech se uvádí rozměr "boxu" alias krabice a váha . Jako běžné zapsané zavazadlo v povoleném váhovém limitu povolují jen některé letecké společnosti, i tak je potřeba ale vyžádat (kvůli rozměrům), jinak by se mohlo stát že s kolem neodletíte nebo že to bude zbytečně dramatické či drahé.
Letenku pořizuji podle toho jak a za kolik airline přepravuje kolo.
To je paráda, vyprávej, jak tam? Lodí z Dánska?
Co ti komáři?
Bych ten ostrov chtěl obejet celej dokola, ale jsem na štípance celkem alergickej, docela solidně otejkám i po komářím bodnutí a včela je pro mě katastrofa...
doprava vycházela nejlíp z Mnichova letadlem,Air Berlin, letenky pro 2lidi celkem 12500,okolo vánoc nejlepší cena kola jsem složil obě do jedný krabice, asi za 100e jsem koupil slevovou kartu a s ní je přeprava kola zdarma, přednostní odbavení atd.Od letošního roku lítá air berlin i z Prahy.zpáteční lístek na autobus 1400Kč pro oba u eurolines.
Komáři na Islandu neštípou.Jsou tam jen takový blbý malý mušky co vlezou do uší,nosu, pusy a fakt vůbec neštípou.Jsou jen hrozně votravný .Moskytyera na obličej při stavění stanu pomohla.
Dík, to je dobrá zpráva.
Na těch mrškách upířích je třeba hledat to pozitivní – koušou hryžou vyčůrat tě nenechají, celou noc v tisícihlavých rojích kolem stanu bzíkají a do plachty ti bubnují, ale jinak jsou to celkem neškodní tvorečkové, žádnou malárii ani jiného neřáda ti nedají.
Nejlepší je samozřejmě výlet načasovat tak abychom se vzájemně nestřetli. U skotských midges je to snadné, tam stačí vyjet na jaře – březen duben, a mám jistotu že bude klid, do Laponska bych musel vyrazit někdy za polární zimy kdy mrzne i přes den abych se komárům vyhnul. :-(
co se týká načasování, tak bych doporučila rozhodně dobu, než začne slunovrat, tj. od půlky května do půlky června. Pak už nastává nesnesitelné období, kdy komáři ovládnou Sever, které trvá až někdy do srpna. Výhoda takhle brzkého termínu je navíc ta, že němečtí karavanisté ještě zůstávají doma. Těm totiž sezóna začíná v červenci.
Jen ten brzký termín má trochu nevýhodu v neprůchodnosti terénu. Na kole se to nemusí až tak řešit, ale při pěších přechodech to taky může znamenat, že turista nedokáže překonat oblast díky rozsáhlým bažinám. Vím, o čem mluvím, než jsme začali vyrážet na Sever na kolech, putovávali jsme tam pěšky. Některé přechody jsou pro nás nezapomenutelné, jako třeba Finnmarksvidda v druhé půlce června 2010. Tehdy jsme podle zápisků v knihách byli první, kdo ji překonal pěšky. Není divu, poslední běžkaři ji přejeli na lyžích asi 2 týdny před námi.
Právě neprůchodnost terénu je to, co limituje turistickou sezónu na Severu.
Sever má tu nevýhodu...nebo možná výhodu... podle toho, jak to bereš. Že se počasí nedá nikdy předem naplánovat. Je to, jak to je a tak to bude. To nezměníš:-))
Na Václavových fotkách je vidět, že se sníh na kopcích letos držel dost dlouho (aspoň podle snímků z míst, které znám a navštívila jsem několikrát). I Norové říkají, že letos přišlo na Sever léto až v druhé půli srpna a trvalo pouze 14 dní.
My věříme v druhou půlku července a začátek srpna, ale je to bez záruky, což je na celé věci to nejhezčí, že nemáš šanci to ovlivnit, se tomu prostě musíš poddat-))
Pro začátek zkus třeba jižní části, tam komárů v létě (srpnu) zas tak moc není. Možná i míň než u nás. V pohodě dojedeš autem, na jižní Norsko necháváme auto v severodánském Hjörringu, odkud to máš na dva trajekty asi 3 hodiny na kole.
U Ryanair a Wizzair při zpáteční cestě kolo i s brašnami na zadním nosiči jen obalím igelitovou fólií, kterou jsem používal pod stan nebo karimatku, a přelepím páskou.
Bez problémů.
Kolo už není zrovna nové, tak nějaké obavy o případné šrámy ani nemám, ale přesto se zatím nic nestalo. Ani fólie nebyla potrhaná.
Kdybys místo Pepka koupil Broma, tak letí gratis - stačí ho narvat do tašky Dimpa z IKEA za pajsku, vycpat hadrama a T-bag jde do letadla jako carry-on :-)
Jo, a bacha na Arlandě při přestupu - když člověk přiletí něčím jiným než SASem, tak mu vyplivnou bagáž na karusel a musí si ji osobně odtáhnout přes celnici na terminál 4. A to i když je zavazadlo podané až do cíle.
Na Bromu bych nechtěl jet 120 kiláků :-)
O prachy tak nejde, ta pajcka v eurech nebude na té cestě největší rána. Jestli tam je pivo drahý jak v Helsinkách - 0,4 plzně za 8 euro, tak to vlastně bude tak jeden podvečer, který vynechám.
Když už jsme u těch přestupů: bacha na to, že Oslo nemá vnitrostátní transfer, pouze mezinárodní. Takže bez ohledu na typ společnosti a typu letenky je vždy nutné si v rámci vnitrostátního letu, tj. z Osla někam jinam do Norska, zavazadla sám přeložit. Mimo jiné to znamená i opustit transferovou zónu. Kvůli tomuto faktu je nutné počítat u vnitrostátních letů o dvě hodiny navíc.
Nazpátek je to už v pohodě, Oslo disponuje mezinárodním transferem, takže se o zavazadla postarají a transferovou zónu není nutné opouštět.
Pěkně spakováno.
Na cestu zpátky sis krabici někde schoval nebo si "lovil" jinou?!?
Krabice jsem z likvidoval, protože jsem se do Kiruny už nevracel. Ale to zase až v příštím díle.
Nádhera. Dík za článek a navození krásných vzpomínek.
Bjornfjell je moje místo č. 1 na zemi:-))
Když člověk přepluje na člunu Vassijaure (kousek západněji od Tornetrask, stranou NP Abisko), tak se v těch kopečkách může toulat týdny a nepotká živou duši. Je tam nádherně a koukám, tobě se tam taky líbilo:-))
Pěkné počtení, ale Nordkap škrtám ze svých cílů. O takovémto cestování si s chutí opravdu jen přečtu, na vlastní kůži mě to neláká :o)))
Mimochodem - tchýně Kirunu neměla ráda. Podle ní tam bydleli jen samí komunisti :o)))
Zajímá vás, jak to bylo dál? K sepsání pokračování se mi zatím nedaří dostat, ale jestli chcete, naplním si dvojku červeného, vytáhnu už skoro zaprášený deník a budu pokračovat ;-)
Že se vůbec ptáš!!!
Průzkum veřejného mínění :D
Že ty chceš, abychom tě přemluvali? :-)
Tak se nenech přemlouvat a piš! :-)))
Tak já zatím vytáhnu z lednice zbytek bílého. Piš!