Dobrý den, prosím vás, potřebovala bych zkušenější poprosit o radu: v létě jsme koupili dvě stejná kola z druhé ruky, snad kvalitní, původní cena byla cca 55tis. Pravidelně jsme je dobíjeli a jízdou zase vybíjeli, ale teď nastala otázka: co je potřeba s kolem udělat na zimu? Mám na mysli baterii a ostatní důležitosti.... Poradíte mi, prosím? Velký dík!
Já bych se ještě přidal s otázkou - mám najeto na středovém Bafangu BBS-2 cca 3000km(první sezona), je tedy ještě v záruce. Je potřeba nějaká údržba toho střeďáku(promazání,atd.)? Nechci do toho lézt,abych nepřišel o záruku,ale mám poslední dobou pocit,že je slyšet zvlášť při pomalých rychlostech převody-takové vrčení,tak nevím jestli není potřeba ta ozubené kola namazat, aby nejela nasucho.Jsou nějaké záruční servisní prohlídky, máte s tím nějaké zkušenosti?(asi zkusím dotázat prodejce)
Něco se dá zjistit z tohoto blogu: http://www.nakole.cz/blogy/e-totem/539...
to bolek: velký dík, ano, tohle mi hodně pomohlo!
Nově koupené ekolo má manuál pro používání. Protože jste kola kupovali z "druhé ruky", asi manuál mít nebudete. Proto si dovoluji dát sem výňatek na zacházení s baterií z manuálu k mému kolu. Týká se to baterie Li-Ion.
Super. Jsem příjemně překvapen, že někteří prodejci či výrobci dávají pořádný návod. Ale mám obavu, že to je výjimka. Dost prodejců ti řekne, že nabij naplno a bude to pro tvoji baterku dobře.
To je ovšem jen v případě skladování delším jak 6 měsíců.
Ty vaše teorie o poškození baterií při plném nabití jsem už dávno vyvrátil.
Mé to přežily naprosto bez úhony a mají stále plonou kapacitu.
Nic se nestane pokud budou ležet bez použití 4-5 měsíců plně nabité.
No já si myslím, že jsi to nevyvrátil. Neudělal jsi prokazatelná měření kapacity před a po. To, že si baterie udržely celou zimu svoje plné napětí ti věřím, ale bohužel to nic neprokazuje. Mě taky ta moje mini li-po drží napětí, ale nebudu tvrdit, že neztrácí v čase na kapacitě. Prostě tyhle baterky stárnou vlivem chemického procesu, který je tam už od vyrobení. Těžko po 4 měsících jsi mohl mít 100% kapacity.
Ale vyvrátil, klidně si to vyhledej.
Jezdil jsem je (kapacita 15Ah) na 14Ah a jezdím je stále na 14Ah i dnes.
Mají stále stejnou kapacitu přesně jako když byly nové.
Končím při napětí 35V kdybych jel na 34-33V vyjedu plných 15Ah.
Nevyvrátil.
To, že uvádíš, že jsi i po letech pořád na 100proc.(i kdyby to byla pravda. A taky je možné že aku měla při koupi kapacitu větší než je jmenovitá) přece není důkaz proti tvrzení, že li-bateriím prospívá skladování v polovičnš nabitém stavu. Je to samé BY a KDYBY.
Až ti třeba za další dva roky aku klekne, mohli bychom říkat: Vidíš,vidíš,KDYBY jsi skladoval na 60proc. aku BY ti ještě sloužila.
Nikdo nehovořil o létech ale jen po zimním skladování.
Aku při koupi měla deklarovanou kapacitu 15Ah
jednou odzkoušeno na doraz při poklesu napětí na 33,5V tedy 3,35V na článek.
Mám lipolky
Čeče jedna lionka slouží už skoro 4 roky a nebyla nikdy skladována dle vaších neověřených doporučení. Byla koupena v linergy (články sanyo) a je bez BMS, počítám že ještě tak dva roky vydrží i když už má kapacitu na nějakých 60% stále je to dost z 18Ah:-)
Ja mám s bateriemi své zkušenosti už 6 let a vím co si mohu dovolit.
Pro Li-Ion a Li-pol baterku: Pokud s tím nejezdím, tak uskladnění v místnosti s teplotou 5 až 15. Samozřejmě ideální je stala teplota bez zbytečného kolísání. A samozřejmě sucho. Takže dávám to do skříně na verande, která je tak nějak temperovana. A pokud s tím jezdím, tak je dobře, aby baterka pro vyjížďku měla minimálně těch 15 raději 20 stupňů.
Další typ LiFePo4 je méně choulostivy a tam to řeším méně pečlive.
Samotné kolo bez baterie zase ideálně v suchu. Mráz snad nevadí nebo nevím o tom.
Proč se hledá věda v tom,v čem není? Když mám doma baterku na motorku ,nebo auto,tak to samé platí pro LION,atd. Nabiju uložím,a po 2 měsících,nebo dřív dobiju a uložím. Alespoň řeč nestojí :-)
Vše chce svoje, takže pro li-ion neplatí to samé jako pro olovo.
Možná bych to pro jistotu skladoval ještě i v cca 60proc. stavu nabitosti.
Souhlas. Nebo pro běžného uživatele prostě nabít a pak trošku projet, aby to nestálo dlouho plně nabité. Asi 60% je optimum, ale cokoli mezi 60 a 90 je lepší než nic.
Můžete, prosím, vysvětlit (polopatisticky!) totálnímu neznalci elektřiny a elektroniky, proč je lepší skladovat akumulátor nabitý na 60% a nikoliv na 100%? Dík :-)
Někdo to jistě vědecky zdůvodní,ale pro běžného člověka to bude nepochopitelné. Zcela stačí znát přibližně kolik aku ztratí samovybíjením za měsíc a tak nějak si to rozumně zpočítat. Pokud to bude 15% za měsíc,tak ideál bude dobíjet za cca. 2,5 až 3 měsíce.
U lithiove baterie je naštěstí zanedbatelné samovybijeni.
Zanedbatelné je co? Pokud bych za zanedbatelné považoval 5-10%za měsíc ,může aku zůstat uložený celou zimu bez nabíjení.(tedy uložený nabitý)
Odhaduju že to bude v jednotkách procent za měsíc.
Po roce jsem vytáhl 5xlipoly aku 7s 5Ah. Byly pohozeny v garáži na zemi při teplotě o 4st.vyšší od venkovní teploty.
- U jednoho měl jeden článek zkrat(další byly v rozmezí 3,92-4,02).
- Druhému spadlo napětí článků na 3.83-3,93V.
- U třetího byl jeden článek o 30mV nižší než ostatní na 3,93V.-
4.pack byl krásně srovnaný na 3,94-3,95V
- 5.pack: protože byla ohořelá smrštovačka, tak se celý nafoukl a zatím jsem jej ještě neměřil.
Už nevím na kolik byly původně nabity, ale víc než 4,2V to nebylo. Při 3,9V je nabitost přes 70proc. Takže za 12 měsíců spadlo méně než 30proc - tedy vychází mi samovybití na méně než 2,5proc za měsíc.
Protože lithiovy akumulátor nabitý plně stárne o něco rychleji a to především v teple. Nicméně není nic horšího, než nechat baterku vybitou. To má větší důležitost. Já sám to moc neřeším. Staci před uskladněním napětí krátkou projizdkou srazit.
Technik pojmy teplo a o něco rychleji nepoužívá :-)
Jsem technik a nevadí mi to. :-)
Občan Maroka nepovažuje třeba 30st. za horko. Nor třeba jo. :-)
o.k. teplo při skladování je v tomto případě více jak 20°C, ale tragedie nebude ani 25°C. Jde o to zpomalit rychlost chemické reakce. Někde jsem četl o nějakém měření kapacity elektromobilu Tesla a šejkové měli špatné výsledky a naopak Norové nebo Švédové dobré. Při dobrém údržbě se nebudu divit životnosti 8 let, tak jak slibuje taky Tesla. Ale u elektrokola asi tohle nehrozí. Tedy pokud člověk nemá těžší lifepo4. Ale u Li-Ion bych při dobré páči věřil v klidu na 5 let. Třeba se pletu. Nejstarší baterku Li-Ion mám zatím jen přes tři roky. :)
Viz.:
http://teslabike.sk/ako-predlzit-zivotnost...
Kolik voltů je těch cca 60% u 48V baterie ? Teď ji mám odstavenou, ujel jsem na ni cca 20 km po plném nabití, svítí mi dvě zelené diody ze tří zelených+ta poslední červená. Změřil jsem voltmetrem výstup bez zátěže a ukázal 50,5 V.Neví někdo, kolik to je % u 48 V a jestli je to nejlepší na delší skladování přes zimu ( při cca 18°C)?
> Pravidelně jsme je dobíjeli a jízdou zase vybíjeli
Doporučuji nabít ihned po jízdě, skladování vybité nedělá baterkám dobře.
> co je potřeba s e-kolem udělat na zimu?
(mám jen ne-e-kolo) Já v zimě častěji mažu řetěz, a když se solí, tak se snažím opláchnout citlivé součásti (řetěz, přesmykač, přehazovačka, brzdy).
Také jsem si koupil na zadní kolo pneumatiku s kevlarovou vložkou, protože když začali sypat, několikrát po sobě jsem píchnul o ostrý kamínek.
A _po_ zimě (nebo asi i během ní, pokud jezdíš hodně - já v zimě většinou neujedu víc než tisíc km) je dobré rozebrat zadní náboj a vyměnit vazelínu - je možné, že se do ložiska dostane bahno, sůl a břečka.
...přímo v kontextu položené otázky až tak neporadím, jelikož v podstatě nic neudržuji ale o to více celou zimu jezdím. K tomu stačí mít na kole pořádné hroťáky, občas trochu více promazat řetězy, silikonem vidle a pokud se zrovna jelo v solance, tak poté lehce ošpricnout vodou. Baterie na bázi LFP4 si dobře vedou i v mrazech, ale to bude hlavně tím, že i při -10 až -20C se při odběru kolem 25-30A samy celkem dobře temperují. Samozřejmě i tak jsou dobře zabaleny v izolačním materiálu, to hlavně proto kdyby se na delší dobu někde zastavilo nebo došlo k nějaké poruše, což se naštěstí zatím ještě nestalo...