Ahoj,
mám problém. Když vezmu pořádně za přední brzdu, tak mi vcelku často bouchne nějaká špice. Tak 3 ze 4 praskají u niple. teď budu měnit druhou během měsíce.
Kolo si po výměně docentrovávám sám, protože v servisu bych na to čekal týden a stálo by mě to tak 200. A ti pitomci chodci skákají pod kola na cyklostezku příliš často. (to je tak, když oddělí pruh pro chodce a cyklisty šedým a trošku šedším kamenem. místo červeným a šedým jako všude jinde).
nechat to doladit v servisu, aby byly i dráty stejně napnuté? případně nějaká rada? :)
Díky a mějte se
Brůča
Máš to moc napnuté. Při centrování také povoluj a ne pouze utahuj dráty. Promačkej celý výplet vždy sousední křížící se dráty proti sobě a nejprve srovnej napětí všech drátů. Potom teprve docentruj kolo.
To vše platí pro standardní křížící se výplet. Výplet s pouze radiálními dráty neznám a neumím.
jo, je to křížený, tuším že dvakrát. je pravda, že některé dráty jsou naplé úplně nafest a propružit nejdou. jiné jsou naplé "přiměřeně".
asi bude nejlepší to hodit do servisu, ať to přecentruje odborník :)
Někdy se prostě to samodomo nevyplatí. Ušetříš sice za vycentrování, ale zase dáš za dráty, nehledě na nervy, takže v konečném součtu vlastně proděláš. A ti chodci jsou v celém Česku stejní, holt nejezdi u nich tak rychle, abys nemusel prudce brzdit, a je to. A jak uvádíš, co ty dráty dělají, tak je fakt neumíš vycentrovat, je to tak, jak píše Brahma.
tak drát i s niplem mě stojí cca 10 kaček, takže žádná hrůza. chvilku ještě počkám, než jim v servisu utichne poslední shon a pak jim tam to kolo zavezu, ať se na to podívají a doladí to.
potíž je, že někteří chodci se chovají naprosto nevyzpytatelně (nejsem jako chodec asi o moc lepší). jdou rovně a pak to bez váhání švihnou přímo před tebe do cyklopruhu. bez toho, že by tam byl chodník, na který můžou odbočit. moc to nechápu, ale holt, to je život. :)
netvrdím, že umím centrovat dokonale. umím ráfek srovnat do té míry, že mi neháže před očima plášť. plus mínus třeba milimetr, to je u kotoučovky šumák. dojet se na tom dá, a to je cílem mého centrování :)
holt se učím opravovat věci tak nějak za pochodu. a ne vždy se všechno podaří
Hele, kdysi, když jsem začínala jezdit na kole, tak jsem si také říkala, jací jsou ti chodci idioti.
A pak jsem si jednou dávala bacha na to, jak se chovám na chodníku já.
Ano, tušíš správně, zjistila jsem, že jsem také idiot...
Zkrátka jako chodec se člověk chová impulzivně. Jednak nejde zcela přímo a jednak nelze odhadnout, jaký podnět ho kde a kdy zaujme.
však já se nehádám, že jsem lepší ;-)
už se mi tak zamyšleně podařilo nakráčet i pod auto. naštěstí měl řidič rychlé reakce a nejel moc rychle.
leda se prostě někdy nechám ukolébat, že už je to "lepší", že po tom cyklopruhu nikdo necourá, měsíc klid, a prásk...
A úplně nejhorší jsou mobilní telefonisté. Ti se v tu dobu pohybují v úplně jiné dimensi, divoce kolem sebe máchají rukama a dokáží naráz udělat jen tak čelem vzad a jít zcela nečekaně někam úplně jinam.
Na druhou stranu staří lidé s jejich pomalou reakcí a špatným sluchem vysloveně trpí neslyšným přejezdem kola okolo nich. Když jim to dojde, tak se strašně vyděsí, že je to kolo mohlo porazit. Těsnost míjení na to nemá příliš vliv, poněvadž to stejně zaregistrují až když je po všem. Jízdou po chodníku kolem takovýchhle starců je přivádíte do zoufalství.
Kdyby každý jezdec včas na sebe upozornil nemusel by řešit tyhle zbytečnosti:-)
Když třeba tatínek zvonek neslyší. Když na něj budete volat, tak vás stejně nebude asi hned vnímat a než se otočí, tak vy už budete za ním.
Ano malý zvoneček je pro normální lidi třeba na turistické stezce skvělý, nevyděsí a upozorní, ale pro geronty je to k ničemu. Prostě jezdit ve městě plném starých lidí po chodníku je vůči nim hodně špatné.
Ještě se mně nestalo že by někdo neslyšel.
Spíš se lidi chovají arogantně a bezohledně než že by neslyšeli, tedy někteří.
Provoz myšlen na cyklostezce né na chodníku:-)
potíž je v tom, že na špuntaře na bruslích bys musel mít tak houkačku z vlaku. a zas, když si pak všichni v okolí udělají hnědku na zadku, a bruslař se špunty vesele pokračuje, tak to účel taky neplní :-D
No houkačku s balónkem už slyší i ten bruslař se špunty. Ale je to k ničemu, protože ho jen poděsíš.
Prasklý drát v předním kole neznám vůbec a v zadním jen jednou kdysi dávno praskl u kazety, ale ten byl načnutý spadlým řetězem, na výměnu šly tři. Pořádné seřízení aby řetěz nešel za a od té doby klid. Nebýt jeho tak za celá léta nemám problém. Kola centruji v servisu. Něco to stojí, ale je to jen jednou za mnoho let.
Ty sice dáš 10 za drát, ale té práce s tím navíc je víc než dost. A absolvovat to každý měsíc a trnout kdy mi kde na cestě zase nějaký prskne by mě nebavilo.
Ale zase když se to naučí, tak ho to bude těšit centrovat a bude to dělat dobře. Žádný učený z nebe nespadl a těmi chybami se to naučí rychle.
Prostě napětí výpletu vyrovnat. Dráty by neměly být volné tak, že by se vzájemně pohybovaly do stran. Při stlačení k sobě musí jen tak trochu lupnout, jak se protáhnou tou deformací. Takto vyrovnaný výplet vycentrovat. Co na jedné straně přitáhnu, to na druhé povolím. Půl otáčky napnout, půl povolit. Toť vše, není v tom žádná věda.
njn, na kole si doma udělám první poslední, ale centrování je pro mě furt zakletý. Něco jako naladění kytary. Citovka, zkušenost, fígly, talent... Na kytaře jsem slyšel faleš spolehlivě, ale nenaladil ani za prase. S centrováním jsem na tom (doufám že jen zatím) stejně.
Stačí točit jeden až tři dráty o max jednu otáčku a stále to kontrolovat. Najdeš vždy ten, který zrovna táhne. Centrklíč koupit ten s ocelovou kleštinou a kulatou plastovou rukojetí. Jsou myslím tři s různými barvami podle průměru kleštiny. Nejběžnější je ten červený. A centrklíč nasazovat na nipl až dolů a zatlačit. Pak se neprotočí. Jinak to příště budeš dělat kombinačkami. Není v tom žádná velká věda. Jo a uvědomit si, co dělá ta matice, když s ní točíš, zda napíná, nebo povoluje. Častý problém bývá opačné točení :)
Nic to nechce, jen hrát lehce...
Klíče mám dobré (ty co píšeš), se samotnou technikou a směry točení problém nemám. Jen to finální doladění, aby jedna strunka nerozhodila zas všechny ostatní. Ale já na to jednou pijdu a pak vám to všem pěkně docentruju... :-)
Jestli na výsledek nemáš moc vysoké požadavky. To se pak bez centrovací stolice a sundaného pláště asi nedá. Já to centruji jen do toho stavu, abych mohl pořádně nastavit V brzdu. Abych měl minimální zvih. Na zbytek kašlu. Ale s pořádnými dvojitými ráfky mi mnoho práce ubylo.
Všechny dráty stejně napnutý, to je podle mě pohádka, ráfek nemá po celém obvodu stejné vlastnosti, takže buď máš všechny dráty stejně napnutý a rozcentrovaný ráfek, nebo perfektně vycentrovaný ráfek a každý drát jinak napnutý. Samozřejmě hodně záleží na kvalitě ráfku, u těch hooodně drahých asi dráty opravdu jsou přibližně stejně napnutý.
Nové ráfky Mavic (dvoustěn, kapíšky), dráty Sapim - a stejně po dlouhých bojích jsem to zase stejnoměrně povolil a pokorně odkvačil do servisu :-)
Co se ti nedaří, perfektně vycentrovat bez ohledu na to, zda jsou všechny dráty stejně napnutý?
Stejně napnutý to šmajdalo, pak jsem do toho zkusil hrábnout a nikam to kloudně nevedlo. Sice to nebylo o centimetrech, ale k použití to nebylo.
Centrovací stolici máš? Vycentrovat kolo bez ní je docela prdoblém.
Děkuji za optání, stolici mám dobrou a pravidelnou :-)
Teda profi stolice to úplně není, ale uzpůsobená vidlice v montážním stojanu jo.
Nojo, také mám navíc pevnou přední vidlici. A na čem centruješ zadní kolo? Ta centrovací stolice umí měnit šířku podle délky náby a také jasně definuje střed ráfku. Také jsem měl nové kolo z fabriky křivě vystředěné a přišlo se na to až v té stolici. Ale nová je neúměrně drahá.
Nejdříve to rovnoměrně napnout a potom vycentrovat. Tím se samozřemě ta rovnoměrnost zruší, ale nebudou tam extrémy, aby praskaly dráty.
To jo, ale stejně, když si na výplet "zahraješ" jako na harfu, jeden drát za druhým, dle sluchu poznáš drát s nejvyšším tónem - ten by měl teoreticky prasknout jako první, to je Achillova pata - je lepší ho hned vyměnit :-) (nebo ho nahradit kvalitnějším)
...pravděpodobně přešponovaný výplet. U předního kola o souměrný výplet, spíš zpočátku semtam vzadu na straně pastorku. Teď už 7let nic- po osazení ráfků REMERX DRAGON na treku je vše v pohodě...
ještě si lámu hlavu nad jinou věcí... jak je to s délkou drátů? chodím kupovat podle toho zlomeného - vždycky to bouchne na hraně závitu, takže se ta délka dá najít...
do předního kola patří na obě strany stejně dlouhý drát, a na zadním kole je to jak? taky stejné? :)
U pastorků jsou kratší cca o 2mm.
Záleží i na počtu pastorků a na tom, zda je náboj na kotoučovku, popř. na tom, jsou li příruby náboje stejných, či různých průměrů.
K výpočtu délky používám vzoreček na obrázku.
To ale nepostihuje kazetu a kotoučovku a asymetrický výplet. Vzoreček, který tohle postihne by se docela hodil.
Jsou na to šikovný tabulky na netu. Podle ní jsem si jen oměřil kóty, vyplnil a vyplivlo to na mě rozměry. A sedlo to jak oné na hrnec. Teď tu odkaz nemám, jak přijdu domů, přilípnu.
Přemýšlel jsem o tom a zjistil jsem, že při oměření náby šuplérou a proměřením ráfku není problém ten vzoreček odvodit a požadované délky drátů spočítat. Jen to křížení to komplikuje, ale i to se dá dopočíst. Není to žádný nepřekonatelný problém, jen trocha geometrie.
A já to včera zasklil. Tak snad dneska odpoledne...
Jednoduché, spolehlivé, přehledné. Vypleteno.
http://sapim.be/spoke-calculator
Kotoučovku ani kazetu to nepostihuje, s tím souhlasím, ale spočte ti to přesnou délku drátu.
Pak už je jednoduché si změřit celkovou délku náboje (myšleno od matice k matici, které přiléhají k vidlici, vzdálenost od matice k přírubě na obou stranách a pomocí procentuálního výpočtu dopočítat přesnou délku drátu třeba na tisíciny. Je to jen matematika, nic víc.
Máš pravdu, to se dá už dopočítat. Při symetrickém výpletu tvoří dráty přeponu dvou stejných pravoúhlých trojúhelníků s výškou=vzdálenost nába ráfek. Když je výplet asymetrický, tak se ty trojúhelníky změní, ale stále jsou pravoúhlé, výška je zachovaná a součet dolních odvěsen je roven 2x původní odvěsna. Jednoduchý výpočet, díky :) Nenapadlo mne, že to lze takhle jednoduše modifikovat.
pěkně. a teď ještě česky :-D
Jsou tam gramatické chyby? Nemohu nic najít :)
Zkusím namalovat obrázek.
gramatiku jsem nehledal. jen se mi nechce přemýšlet, co jsou to odvěsny :-D
Odvěsny jsou opaky přepon... :-))
takže delší je přepona a zbylé tři jsou odvěsny. ok :-)
Trojúhelník má tři úhly a také tři strany...
To mi nejak nestimuje. Z kazdeho vrcholu vedou 2 strany. A mas 3 vrcholy, takze je jafny, ze tech stran ma 6 :-D
Samozřejmě máš úplnou pravdu, jen tak dál :D
já vím, poslední dobou mi to děsně pálí :-))
když už se v těch trojúhelnících tak vyznáš...dokázal bys z 6 sirek složit 4 rovnostranné trojúhelníky? žádnou samozřejmě nesmíš přelomit... ;-)
To by snad nemělo být až tak složité. Čtverec a 2 uvnitř křížem?
to ti nevyjde, zkus ;-)
Tak oprava, bude to složitější :-)
Musí to vyjít přesně, nebo ty sirky můžou přečnívat? :-)
Říká se tomu čtyřstěn, tomu co vznikne. Je to jedna ze základních struktur některých krystalů.
Nojo, jasně. To je dokonce i známá hádanka, jen jsem ji už zapomněla.
Mně napadlo postavit ze tří sirek jeden trojúhelník a těmi dalšími třemi ho "rozsekat na čtyři malé", tj. každou sirku položit napříč vždy přes středy sousedních stran. To by mělo taky vyjít, ale není to tak elegantní.
Spíše jsem čekal, že ze tří sirek poskládáš "4" a vedle trojúhelník.
Symetrický výplet tvoří dva stejné pravoúhlé trojúhelíky. Jejich dolní odvěsna je polovina šířky náby, Výška = druhá odvěsna je vzdálenost nába ráfek.
Asymetrický výplet je tvořen dvěma nestejnými pravoúhlými trojúhelníky. Výška je zachavaná. Součet délek obou odvěsen je opět šířka náby. Jejich rozdělení odpovídá tomu, aby ráfek byl ve středu vidlice.
Teď je to snad jasnější.
Tak hlavně aby vám z toho na konci vyšly kola, kulatý...
Hmmm a je spočítaná délka drátu u radiálního výpletu.
Jsou-li dráty 3x křížené, pak ...
Co pak, jak se spočítá délka drátu, ´pane matematiku´?
Nerozumím. Já vycházm ze vzorečku který nahoře uvedl Papji. Ten generuje délky symetrického výpletu. Moje úvaha pomocí Pythagorovy věty upraví délky drátů pro nesymetrický výplet. Jestli chcete vzoreček, tak jsem schopen ho také dodat. Předpokládal jsem, že by to mohl už podle obrázku každý zvládnout. Ale stačí jen napsat a dotlalčím ho.
Pokud máš kotoučovku, tak i přední kolo máš asymetricky zapletené.
Tak to potesi :))
Momentalne bouchaji draty na strane kotouce. Predtim to bylo par dratu z opacne strany
Kazdopadne jsem drat vymenil, skoro docentroval....a krapl jiny. Takze znovu sundat kotouc, vypustit dusi,.... Zitra to dam do servisu, nemam na to nerva :D
Ted tak 10-15.
Kdyby to bylo jen vahou, tak by trpelo hlavne zadni kolo, ne?
Mohou to být prostě jen nekvalitní špice, nech si to celé přeplést značkovými, třeba ty Sapimy jsou na jistotu, a budeš mít na pár let svatý pokoj.
Kdyby to praskalo u náboje, mohlo by to být špatně frézovaným nábojem, ale tohle spíš ukazuje na kvalitu špic.
co tam mám za špice, vůbec netuším. ty, co jsem kupoval posledně, mě stály i s niplem kolem 10 kaček za kus. jsou 2mm nerezové, značku nevím.
občas praskly i u náboje, ale to jen když jsem udělal "myšku" skoro na místě - škubnutí řidítky tam a zpět pod zatížením.
každopádně už mám opraveno, stálo mě to stovku, za 10 minut měl pán hotovo a já mohl jet :)
měl jsem ten ráfek posunutý na jednu stranu, proto byly dráty na jedné straně tak naplé, a proto asi praskaly. holt práce "zručného" centrovače v mé osobě :-))
Skvělé, kolo máš nastavené a seřízené, takže teď už se zase můžeš opatrně snažit.
bez té centrovací stolice je to holt náročnější vycentrovat dobře. u véčkových brzd mi to jakštakš šlo, tam se bylo od čeho odpíchnout, ale u kotoučovek...
Nojo, jasně. Vůbec mi nedošlo, že bez Véček se není čeho držet. Mám kotoučovky na jednom kole druhý měsíc :)
orientačně jde něco přiložit třeba přes tyčku, co vede k blatníku :)
takže jedeme další kolo praskání... od přecentrování a zkontrolování mechanikem už třetí špice. výplet není nějaký přeplý, špice mají slabou vůli, všechny +- stejnou.
tato bouchla, když jsem šel ze sedla, minulá na rovince bez zrychlování nebo brždění. vždycky na straně kotouče, vždycky u niplu v místě, kde začíná závit.
a už mě to nebaví :-)
takže, nechat přeplést na nové špice + stávající náboj a ráfek, nebo nechat náboj a vyměnit špice s ráfkem, nebo se na to vyprdnout a koupit rovnou zapletené kolo?
přední náboj je teď jakýsi formula disc (kotouč na 6 děr), ráfek rigida zac19sl
Eště bys moh´ zkusit 3x zeslabovaný tělo ...
ale huš. já nemám nadváhu. mám podmíru. a šmitec :-D
... na skřipec s tebou a natáhnout!
nejsi ty ženská? ty mívají takový manýry :-D
Přesně tak, váha je naprosto v pořádku. Neštymuje vejška... :)
Samozřejmě, taky jsem málo vyrost, chybí mi nějakých 5 až 10 cm :-)
Kdybys ráfek a výplet nafotil v místě spoje na bílém pozadí, v detailu, tak by se možná zjistilo víc.
Já jsem teď vyplétal zadní kolo s Alfinem, takovým tím klasickým způsobem, aby v místě ventilku a tedy i spoje byly dráty rovnoběžně co nejdál od sebe.
A vůbec to nefungovalo, jednak se mi ráfek vyboulil u spoje asi o 1,5mm radiálně na délce pouze 5cm, zadruhé některé špice byly už naplé k destrukci niplu.
Takže jsem to zase rozpletl a na druhém ráfku jsem to zapletl přesně tak, aby v místě spoje a ventilku bylo největší křížení drátů, a kolo je po centrování extrémně rovné resp. kulaté :) a všechny dráty jsou stejně naplé.
Ten původní ráfek budu muset nejspíš srovnat ve svěráku, nebo svěrkama pomocí přípravku.
a v místě kterého spoje myslíš? ráfek x nipl? nebo křížení špic? nebo ráfek zevnitř po sundání pláště?
dneska to sundávat nebudu, stejně už doma nemám žádné špice ani niple - musím pro ně do servisu :(
ale jak to budu buď v pátek nebo v sobotu měnit, tak zkusím nafotit, co půjde.
ale jestli mi v servisu řekne, že to má smysl přeplést, tak to nechám přeplést, protože to nekonečné měnění špic mě už nebaví.
Některé dráty jsou taky extrémně náchylné na přetočení - dělají to často odlehčované dráty, nebo méně kvalitní.
Nemusíš si toho všimnout, ale můžeš mít taky otočené dráty na jedné straně tak, že se má tendenci výplet kroutit - to poznáš tak, když vypleteš do ráfku zvrchu 2 páry špic na každé straně - a náboj se nemá tendenci přetočit ani na jednu stranu - je to správně.
Taky se říká, že tahové dráty v reakci na brždění na straně kotouče by měly koukat hlavičkou ven - tedy drát vedený za přírubou.
Může to být v kombinaci s přední kotoučovkou a jejím chováním v přední vidli.
kola jsem sám nevyplétal, byly tak už od "výroby", co jsem kolo koupil. takže maximálně měním kus za kus. snad to nesprasili už ve výrobě :-))
divný je, že v zadním kole mi dráty nepraskají, není problém ani s centrováním. prostě o zadním kole nevím, a to vozím i těžké brašny. nemůže to dělat zčásti i náboj? vzadu je deore, v předu jakási formula disc..
Náboj to nejspíš nebude.
Myslel jsem boční fotku výpletu v místě spoje - i s pneu a nábojem, kdyžto půjde. Ať je vidět, jak je výpletené.
Z výroby jedna strana někdy naopak je, když se kolo vyplétá z jedné strany.
Ale čím dál méně se to děje.
a ještě jedna.
buď mi to může prý přeplést na nové dráty - cena 350 + za dráty a niple (když praskají, tak nemá smysl je cpát zpátky)
nebo
náboj deore (500), ráfek remerx masterdisc (380), 36 drátů + práce, cena cca 1500
kdyby tam dal náboj nějaké shimaňácké řady 4xx (předpokládám, že alivio), tak je cena cca o stovku níž, na průmyslech force (měl by je dělat novatec) cca o 400 výš.
jsou masterdisc rozumné ráfky? většinou jezdím po silnici+cyklostezkách, ale polňačkám se nevyhýbám. občas les + nějaká ta "akce" typu Chřyby :)
přežijou to? vyplatí se něco připlatit za nějaké "lepší"? váhu neřeším, stejně vozím 800g pláště, tak aspoň potrénuju :-D
kdybych 800 připlatil, tak tu ( http://www.rebelbike.cz/shop/produkt/zapletena... ) bych za to měl i zadní kolo, ale z eshopu.
Fotky super.
Kona pěkná.
Z toho předního kola nejsem chytrý, ale nějaké postřehy mám.
Výplet máš křížený tak, že se ti kroutit nebude.
Všiml jsem si že některé dráty máš trochu ohnuté, je možné že jsou fakt měkké.
Říkám si, jestli to nechce trochu vyšší ráfek z nějaké pořádné slitiny ,co sama drží tvar.
Remerx pár takových ráfků dělal (např. Sunbow, ale ten je úzký), ale na jejich stránkách už ta tabulka není.
Abych to uvedl na příkladu můj první skládaný bike měl vysoké ráfky od Bayera, které byly sice moc úzké, ale dost držely kruhový tvar.
Zadní kolo vydrželo extrémní zatížení a dropy, kdy se i plášť svlékl z drážky, ale stačilo do toho kopnout a vše se za ohlušující rány vrátilo zpět.
Měl jsem tam DT nerez dráty, které pro někoho trpěly tím, že se neustále protahovaly - takže jednou za čas povolený výplet - ale žadný prasklý drát - stačilo dotáhnout a přecentrovat.
Takže je možné, že tvůj výplet je ještě druhotně zatěžován vyrovnáváním kulatosti ráfku při jízdě - tedy že se mírně ráfek na styku se zemí deformuje - a zatěžuje výplet nerovnoměrně.
Ale je to jen domněnka.
Ale teď když na to koukám, řekl bych že levá strana u kotouče by měla být vypletená naopak.
Asi se to fakt kroutí...
Kdyz brzdim, tak se predni kolo vychyli tak o pul centimetru na stranu kotouce. To je tim? Delat to nema? :-D
Chlapi, musím říct, že jste mne dokonale zmátli a potřeboval jsem čas abych se k tomu dostal ;)
Na svém kole které používá špalkové brzdy mám na obou kolech asymetrický typ výpletu, protože symetrický se mi podle mých vzpomínek kroutil při rázových zatíženích - nyní je torzně (rotačně) tuhý - ale logicky bych řekl, že to má být přesně naopak.
Důležité, že v pomyslném momentu kde má hlavní křížení volnost, hned následuje pár na druhé straně (ve směru rotace).
Tu úpravu levé strany jsem myslel tak, že bych otočil celý výplet tak, aby byl zrcadlený - a tedy tahové dráty (při brždění) byly vedené směrem dovnitř náby.
Ale našel jsem i odkaz, kde toto radili pro kotouč přesně naopak.
Ale můžem se na to kouknout i jinak a říct, že by pomohlo levý výplet předsadit o jednu díru směrem po směru jízdy - takto by tahový - vodící drát, měl možnost reakce jako první, ne jako druhý, jak je to teď (myšleno levý výplet proti pravému).
Je možné, že kombinací těchto dvou postupů by jsi dostal funkční asymetrický výplet, což je jen dohad.
Symetrickým a asymetrickým výpletem nemyslím jeho vysazení směrem do strany, ale postup výpletu levé vůči pravé straně.
Já ti rozumím, ale uvážil jsi, že tam je poměrně tuhý ráfek, který všechny brzdicí momenty roznáší rovnoměrně na všechny dráty výpletu?
Když začnu brzdit kotoučovou brzdou, tak pokud není vakl v ložiskách, zbrzdí nábu jako celek. Nába začne přes všechny dráty, které jsou v tahu pro brzný moment, přenášet tento moment na ráfek. Ráfek funguje opět jako celek, takže i on přispívá k rovnoměrnému přenosu všemi dráty. Ten drát, který je v tahu se sklonem dopředu ve směru rotace nejnapnutější praskne. Ráfek se bude při brzdění vychylovat na tu stranu, na kterou je celkově napnutější výplet. Takže je třeba srovnat napnutí všech drátů. Kolo z kotoučovkou má nábu usazenou ve vidlici asymetricky, aby se udělalo místo pro kotouč. Ale ráfek musí být symetricky ve vidlici. Z toho vychází různá délka drátu pravé a levé strany, ale napětí drátů by mělo být snad stejné.
Pokud je praskání způsobené brzděním, tak by měly praskat dráty výpletu, které jsou skloněné ve směru otáčení kola.
Jsou to jen mé úvahy. Zkuste to alespoň někdo pochopit a ne mi rovnou vmést, že to není podložené zkušeností a že jemu to zrovna vůbec nepraská :)
Ne všechny ráfky jsou tak tuhé.
Já ze své zkušenosti vím, že můj styl jízdy vyžaduje vysokoprofilové ráfky, jinak cítím ja se za jízdy deformuje a nedaří se mi jej dostat do stadia "klidu".
To spočívá v tom, že se snažím kolo vyplétat tak, aby se chovalo jako kámen/sekera - což některé hliníkové slitiny umožňují lépe, protože po centrování prokládaném důkladným axiálním, a radiálním rázovým namáháním, ztvrdnou, což je ohybová vlastnost hliníku.
Dráhaři do toho bušili dřevěnou palicí, já jsem s tím mydlil o dřevěný práh dveří, a říká se, že na takové kolo pak už nemusíš nikdy sáhnout.
Ale to není tak podstatné a neplatí to vždy pro kola, která přenáší krouťák nábojem.
Já bych řekl, že docela dost záleží na pořadí, jak jedna strana následuje druhou.
Řekl bych, že jen díky tomu může správně pracovat asymetrický výplet.
U symetrického to vlastně celé postrádá od začátku smysl, ale můj názor je, že se tím dá dost ovlivnit chování ráfku a kola při brždění kotoučem.
Ovšem co způsobuje u Brucy praskání se jen domnívám, a celý problém bych řešil metodou pokus omyl, tak abych dal ráfku co potřebuje.
Často mám dojem, že jediný způsob je otevřená hlava a kompenzace řešení, kvůli kterým příručky taková řešení hned nedoporučují...
Bohužel u kol je dost problém popsat jak se chovají už proto, že každý drát je zatěžován cyklicky pořád jinak, takže všechny simulace a dynamické studie jsou jen tak dobré, jak dalece jsou čitelné, nebo jak dobré měly vstupy.
Celé je to ještě zamotané tím, že je velmi jednoduché u každého drátu udělat chybu ve znaménku.
Fuj, už mi zase tečou po bradě... :)
Výplet vypadá podle mého amatérského odhadu dobře, přesně takhle bych ty dráty vykřížil taky.
Uhýbání ráfku do strany při brždění je způsobené malou torzní tuhostí náboje. Brzda zabere za levou přírubu, dřík uprostřed se trochu zkroutí a na druhou přírubu už se moc velký moment nepřenese. Tím pádem se výplet u brzdy zatěžuje víc než na druhé straně a "přitáhne" si celé kolo k sobě.
Cyklické namáhání nad mez únavy (vzhledem k tomu, že celý brzdný moment nese jenom čtvrtina všech drátů, asi nad tou mezí jsme) žádný materiál nevydrží věčně a zdá se, že původní sadě drátů právě skončila životnost. Místo na začátku závitu je pro únavový lom taky typické - tam má drát nejmenší průměr a navíc vrub.
Řešil bych to nějakým mohutnějším nábojem, silnějšími dráty a důkladnějším utažením výpletu na obou stranách. S ráfkem to s největší pravděpodobností vůbec nesouvisí.
Tolik teorie. Na nějaké směrodatné závěry bych si to kolo potřeboval osahat a zkontrolovat, jak hodně a jak rovnoměrně jsou jednotlivé dráty napnuté.
Jsem si říkal, že nejlepší náboj pro kotoučovku bude dynamo. Ale vážně.
Jenom se nesmí nechat od té kotoučovky přehřát, což prý může nastat, takové brždění jsem naštěstí ještě nepoznal :-)
S tím mohu jen souhlasit,na novém treku předělaném na elektro mám vepředu nábojové dynamo(svítím i ve dne,abych byl mezi svítícími auty lépe vidět) a i když je kolo naloženo mými 120kg živé váhy+baterka+středový motor+náklad na nosiči,tak naštěstí problém s praskáním drátů zatím nenastal:-)A to jezdím hlavně kopce,kde se musí brzdit docela fest,za letošních nalítaných 3000km jsem spotřeboval 4páry destiček(kupuju organické,jednou jsem zkusil sintr a dělaly rachot jak když brzdí vlak do stanice,tak jsem je dal právě dopředu,kde slouží i jako "akustická signalizace",když musím brzdit na cyklostecze kvůli chodcům.
Co je to za divnou kombinaci ? Mít kolo s pomocným elektromotorem - a tímhle roztáčet dynamo na výrobu elektriky pro svícení. Proč netáhneš drát od baterie napřímo ?
No to jsem si já nevymyslel,já koupil z"druhé ruky" slušné trekové kolo a předělal ho na elektrokolo.No a to kolo už bylo od výroby vybavené nábojovým dynamem a pěkným LEDkovým světlem.Zjistil jsem ale,že to není tak špatná věc,protože to světlo prostě nechávám furt zapnuté(kvůli lepší viditelnosti v provozu),nemusím hlídat abych ho nezapomněl vypnout,zadní má navíc kondík,takže svítí ještě pár minut po zastavení,což je fajn na křižovatkách.Nicméně si chci stejně pořídit ještě přídavný světlomet napájený 48V z trakční baterie,až ho seženu(ty co se prodávají u nás za moc nestojí,jsou to spíš "bludičky".
Já bych tomu zaručenému výrobnímu postupu tolik nevěřil. Zjistil jsem po čase, že moje nové zapletené přední kolo mělo úchylku na jednu stranu. Celé se to muselo o 1/2 otáčky všech drátů posunout.
Nevěř slepě továrnímu výpletu.
jaký dráty tam máš, co takhle silnější. nicméně pokud nejsou všechny napnuté stejně může ten víc našponovaný prasknout.
jsou to nějaké 2mm nerezové. značku nevím, stojí mě i s niplem jeden cca 8 kaček
Taky mě dřív praskaly, ale na zadním (Favorit), sehnal jsem nerezové SAP, a od té doby nepraskl žádný, a to mám 120kg+zátěž na nosiči.
na favoritu mi občas praskly i ty sap, ale je fakt, že moje tehdejší váha 130 kg + brašny nebo batoh, to už na ně byl slušný záhul :-D
divný, že mi teď nepraskají žádné na zadním kole, kde je (předpokládám) většina váhy. všechno jen vpředu a u kotouče. tak pořád přemýšlím, kterou variantu zvolit, jestli náboj a ráfek nechat nebo ne...
Nechal jsem tam tenkrát dát nový dvojitý ráfek,náboj jsem nechal bohužel starý,což se mi vymstilo-asi za půl roku se utrhla miska ložiska.Takže jsem to nechal znovu vyplést těmi starými dráty SAP,dodneška jsem na něm najezdil cca 10000km i se zátěží a výplet drží:-)Takže kdybych to měl dělat znovu, tak nechám vyměnit i ten náboj,raději pořádný s prům.ložisky.
Asi pro ně bude větším záhulem pobrat to přetížení při brzdě, než samotnou váhu. Takže předek může trpět víc.
A psal jsi, že dráty praskají u nyple ? Kde přesně ? Jestli to není na přechodu tělo/závit. Že by mohl být nějak blbě naválcovaný u té série.
Praska to v miste, kde zacina zavit. To by zas praskaly i ty na druhe strane, ne?
Nemusely. Nejdřív půjdou ty nejvíc namáhané.
Dalo by se vysledovat, jestli praskají i ty nové, už vyměněné ? Nebo jenom z toho původního výpletu ? Že by fakt mohly mít nějaký problém, když je to v tomhle místě. Přepletl bych to na nějaké Sapimy a vidělo by se.
Teda čumím, osobně jsem v tomhle směru zatím neměl problém - nikdy mi nepraskla žádná špice, kolo nebylo potřeba docentrovat, srovnat ráfek, dotáhnout nipl, přestože jsem absolvoval několik (lehčích) pádů, vymetl ošklivý díry nebo přehlídl na silnici nárazník od nějakýho náklad'áku...
se zadním kolem právě problémy vůbec nemám, a to bych řekl, že je na tom "hůř" jak to přední - to přeci jen před obrubníkem trochu nadhodím :)
jenom to přední je nějaké divné..
Já osobně bych se do toho "domácího" centrování nepouštěl vůbec, nestálo by mně to za to a ani na to nemám patřičný vybavení. Fakt, je že v servisu není záruka, že to udělají pořádně, ale přece jen je větší naděje, že by to udělali líp, než já :-)
já bych se do něj nepouštěl taky, ale v létě mi (v jiném servisu, v Otrokovicích) nabízeli centrování už za 14 dní a cena byla kolem 350 kaček. tak jsem si koupil centrklíč za pade a k tomu dráty a bylo to :-D
nahrubo se to dá vycentrovat i ve vidlici, s véčky to bylo ještě snažší
Spíš to vypadá na echt nepovedenou sérii, když ty nové drží a praskají jen ty původní.
těžko říct, nevím.
stejně bude asi nové kolo, protože má drahá vdova mi nabídla, že mi půlku zasponzoruje :-)
Tak ukecej Ježíška ať není škrt a přidá i druhou půlku :-)
kolo jako kolo, nebo kolo jako kolo?
tak 36ti dírový náboj deore nemá dodavatel skladem, takže se bude zaplétat na XT. akorát mě to bude stát cca o 200 víc. polepšil jsem si? :-)
tak už mám kola doma. teda v práci. jsem lehčí skoro o 2 tisíce, cena i s kotoučem. akorát se mi zdá ten shimaňácký kotouč nějaký tlustší než ten originální avid. je to možný? ten nový má tak 2 mm, ten původní avid má tak milimetr :)
jen kolegyňka, když to kolo viděla, říká: "za toto dva tisíce? vždyť to nemá ani plášť. a duši..." :-D
Ledaže by byl už moc sjetý, nový Avid by měl mít 1,7 mm.
vadí moc, když nemám na ráfku tu pásku, co zakrývá díry k niplům?
čím ji případně nahradit? izolačka stačí? :)
nestačí, kdybys chtěl na 26" tak ti jednu high pressure můžu vyhodit z vlaku v sobotu ráno :-D Asi by tam šla natáhnout.
díky, ale je to 28" kolo, takže by to nemuselo vyjít a škoda zbytečně prasklé gumy :)
no jestli se zítra vybičuju tak to můžu zkusit. :-D jsou to tyhle: http://www.kupkolo.cz/pasky-do-rafku-force-pvc...
Když si představíš, jaká síla tlačí na plochu každé té dírky (1 bar je asi 1 kg na cm2), tak se dá odhadnout, co udělá izolačka. A co teprve samotná duše.
Takže na pásce nešetřit.
jj, a doporučuju z dobré zkušenosti modré plastové od Schwalbů.
vzhledem k tomu, že v předním kole mívám 5,5 baru.. asi tam vrazím pásku z toho starého kola. i když koukal jsem, že někteří používají i elektrikářskou pásku ve 2 vrstvách. tak nevím :)
sice jsem v obi koupil úzkou textilní pásku i tu elektrikářskou, ale nakonec jsem radši přehodil tu "originální" ze starého kola. na to, jak je tvrdá, tak v ní byly vytlačené pěkné ďolíky. s izolepou by to fakt mohlo být zajímavé. zvlášť z kopce, na předním kole :-D
To ty pásky do ráfků tak hrozně podražily, že pořád hledáš nějakou alternativu?;-)
To to spravuješ už od toho října, co´s to sem pověsil?
A furt nejsi hotovej (a praskají, a praskají ..?)
to si dáváš (docela dost) záležet!