Dobrý den, před dvěma lety jsem zakoupil dvě elektro kola KTM u prodejce v Zastávce u Brna.
Po ujetí cca 100 km se na obou kolech měnil motor,když pominu neustálý a na tak drahé kolo nestandardní servis tak po cca 1800 km (což je asi 33 nabití odešla baterie (nabíjení baterie) a prodejce mi v rámci perfektního servisu který avizoval při nákupu,tvrdí že mám koupit za cca 30 tis.novou.(přitom KTM garantuje 1000 nabití)
Je to opravdu jen kupa předraženého šrotu nebo mám jen takovou smůlu?
Chci se zeptat jestli máte někdo podobné zkušenosti jako já a děkuji za váš názor.
Záruka na baterií je 2 roky na její kapacitu 6měsíců.
Pokud nejde jen nabijení pak je nutno toto reklamovat.
Nevyhoví li prodejce je třaba na něj poslat čojku (českou obchodní inspakci).
Garantovat 1000 nabití u akumulátoru Lion je hezká věc,ale garantováno není 1000nabití,ale počet cyklů do snížení kapacity.Naštěstí mám aku Made in China,a na soudruhy se můžu spolehnout :-)
Můžeš uvést o jaký jde typ kola KTM a jaky pohon? Co vím, tak KTM používá kvalitní pohony, tak mě to překvapuje.
Mě to taky dost překvapilo!
Je to tuším - E-CROSS a pohon je BIONX -
nevím jestli jsem to správně napsal nemám to před sebou.
Každopádně pokud to zrovna náhodou funguje je to super, ale nejsou tam problémy jen s pohonem.
Neustálé dotahování skoro všeho a tím pádem již nefungující samořezné šrouby v rámu,nevracející se třmeny na brzdách (což je tedy opravdu problém) a pod.
Hlavně na těch kolech jezdíme opravdu jen víkendově a kola maj najeto cca 1900 km - což si myslím není nic.
Při reklamované výdrži baterie cca 1000 nabití (vezmu li v úvahu i pokles kapacity) a průměrném dojezdu 40 km na jedno nabití by snad to kolo mělo jako celek alespoň trochu fungovat na 40 tisíc km?
Takže závěr je jednoduchý - je to jen předražená kupa šrotu!!!
Většina LION aku má napsáno : Životnost (úbytek kapacity): 500 cyklů* , kdy je kapacita větší jak 70% nominální. A zrovna KTM bude mít 1000. :-) Jak je to dál nevím. Jestli 1000cyklů 50% nebo jak. Podle mého laického úsudku je LION aku při opravdovém využívání záležitost tak na 3 roky a LIFEPO 5-6 let.
Dost se mýliš jelikož je rozdíl mezi kvalitou použitých článků. Jsou články které s přehledem splní 800cyklů. Vim o jedné lionce která jede už počínajícím 5 rokem s kapacitou 70% Byla nabíjena 150x za rok plně a asi 100x polovybitá, řekněme 200plných cyklů za rok.
Je složená z článků sanyo a nemá balancér.
Počítám že ještě minimálně 2 roky bude sloužit u kolegy.
Chápu tvé rozčarování.
Bion-X má v průměru docela dobré hodnocení, aspoň zatím, ale asi záleží taky na instalaci - pokud hodnotíš fyzickou úroveň.
Jinak třmeny asi pohyblivé nebudou - spíše bych řekl, že jsou zatuhlé pístky, nebo ještě lépe se tzv. "utavily" kotouče, takže jsou ohnuté a tudíž to štrejchá za jízdy - nebo ne?
To je poměrně běžný nešvar všech kotoučových brzd, zvláště pokud jsou poddimenzované - větší kotouč snese větší tepelné zatížení - tzn. sjedeš větší kopec aniž by utrpěl - což u elektrokol, které váží cca. o 10 kg více může být reálný problém - když se nebavíme o hmotnosti jezdce - tam je to kolikrát rozdíl mnohem větší.
Je možné, že by jste raději investovali do karbonových neodpružených speciálů s hmotností do 8kg, což by ve výsledku znamenalo skoro stejný performance ve vybraných pasážích...
A hlavně nemuseli byste nabíjet a řešit tyhlety věci...
Já si myslím že to kolo od KTM není špatné (neviděl jsem), ale spíše bych jej používal na commuting, ne víkendové ježdění. Třeba v tom je zakopaný pes ohledně baterek.
Kdybyste je používali naplno denně, možná by už dávno odešly, ale lépe by jste uplatňovali záruku na cykly a dobu použití.
Ale asi ve výsledku já bych byl stejně rozčarovaný jako ty.
:)
Aha. Takové hodnocení BionX mě překvapuje, ale věřím ti. U baterie mohla být chyba třeba v tom, jestli jim to dlouho neleželo na skladě a nestarali se o baterku, nebo taky mohla být chyba na tvé straně, třeba pokud jsi tu baterku nechal delší dobu vybitou nebo udělal jinou hrubku. Nebo je to samozřejmě ještě jinak. Nevím. No ale nutnou výměnu motorů po 100km u obou kol nechápu už vůbec. Zase vem si, že kdyby to byl jen předražený šrot, tak patrně jim ta kola vrátí všichni zákazníci. Co se týká šroubů, tak nevím, kde tam jsou samořezné šrouby. Možná myslíš šrouby s normálním závitem... Ano u nového kola se musí šrouby dotáhnout na správný utahovací moment a pár věcí doseřídit a pak to samé zkontrolovat v rámci prvního servisu, který je většinou po několika málo stovkách km.
KTM šrot není, ono je také otázka zda to nemáš nějaký padělek který jen jako KTMko vypadá. Protože co u nás prodává KTMka tak s tímhle se ještě nesetkal.Baterka sice odejde ale za podstatně deší dobu.
Zkusil bych zjistit zda to není nějaká napodobenina,protože KTM používá systémy Bosh a Panasonic a to není šunt.Navíc to jsou rakušáci.
Nemyslím si že jsou kola nějaký padělek,
jsou kupovaná ve značkové prodejně v Zastávce u Brna
a dílenské zpracování je opravdu špičkové.
Jen jsem snad trefil nějakou sobotní várku.
Škoda že sem nenapíše také nějaký majitel KTM, to mne opravdu zajímá - jestli jsem vyjímka.
Obě kola mám jako nová,pravidelně je nabíjím, udržuji a na zimu jsou v teple opravdu nezažily žádné špatné zacházení.
Netuším v čem je chybka kolo stálo přes 60 tisíc a po cca 2000 km musím koupit baterku za dalších cca 30 tisíc!!!
Tak to je pánové opravdu chlív!
Za ty prachy už jsem si mohl koupit skoro FÁBII.
Ale abych zase nemaloval čerta - zatím je kolo i s baterií v 2M CYKLOSPORTU a třeba se jim podaří z Rakušáků dostat opravu, nebo novou baterii.
Mám pocit, že nám sem naši západní sousedi stále cpou 2.jakost za cenu první, prostě to co se nepovede, to musí sousedům z exsocialistického bloku stačit :-( Stejně tak to bylo kdysi v Tuzexu, taky nám sem cpali napomádovanej hnůj :-( Viz třeba ty dánské lanšmíty Tulip ze separátu, zatímco v DE měli úplně jiné složení. Nebo zmrzliny Algida nastavené rostlinnými tuky, v DE pěkně ze smetany. Nedávno tu někdo psal o kole Haibike, kde mu zamítli reklamaci prasklého rámu kvůli čipu na zvýšení rychlosti příšlapu. Asi je fakt lepší ta Čína(každopádně levnější),pro Číňany jsme asi stejnej Západ jako Němci a Rakušáci...:-)
Za 30000 kč mám Bafang + baterka. A to baterka která je uni. Žádný Bosch,který nejde nahradit a nový je předražený jako prase.A všechny vymoženosti a vymazlenosti si odpustím.Beztak je ta baterka KTM vyrobená v ČÍNĚ :-))
Přesně tak, dávám Ti Magicu za pravdu :-) Díky informacím co jsem nasbíral přes zimu z tohoto fora jezdím od jara na skvělým kole (koupil jsem slušnýho treka s kotoučovkama za 7,5tis.,nový by stál tak 15tis.,k tomu BBS-2+baterka, celkem jsem za to dal cca 35tis.(na jaře byla akce:-),od června doteď jsem najel cca 3tis.km.a zatím jezdí parádně :-)Nějak mě ta cyklistika začala bavit víc,jak zamlada,kdy mě s**l každej kopec(jezdím po Brdech a tu kopcovitou krajinu mám rád,jen mě dřív nebavilo do těch kopců dřít jak vůl a dneska mě už z toho bolej kolena). Snad kolo vydrží a bude jezdit dál, kdybych měl 60tis.,tak mám ještě jedno elektrokolo i pro přítelkyni místo jednoho předraženýho šrotu. Každopádně je dobře,že se sem píšou i ty negativní zkušenosti,jediná naše obrana kromě reklamací je, že si o těch šuntech budeme říkat a příště je nekoupíme, koupíme si naopak věci,se kterýma jsou dobré zkušenosti.Držím Ti,Marku,palce,ať to aspoň vyreklamuješ. Mmch.jsem objevil další šunt v Penny-tzv.Bystřická pomazánka(levnější varianta Pomaz.másla)-asi od minulého měsíce ji"vylepšili"recepturu-nastavují ji levným palmovým tukem,který má na svědomí infarkty,usazuje se v cévách!
Ahoj.
Ja mám KTM E-cross s Bionx 48V 423Wh. Kúpil som ho nepoužitý s tým, že bol nedotknutý min 1,5 roka. Obavy som mal najviac z baterky, na displeji svietila polovica "paličiek". Po nabití všetko fungovalo ako má. Táto 48V sada má vstavaný balancér, na zrovnaie článkov pri nabíjaní. Nechal som to na nabíjačke 1 deň, aby sa zrovnali prípané odchyky. Bike mi funguje bez najmenších problémov 10 mesiacov a 1700km. Čo som zistil, tak články sú asi Sony Konion a sady sa robia v nemecku profi velkou firmou BMZ http://teslabike.sk/rozobrata-bionx-sada-pre...
A čo ja mám informácie, tak ak je sada LiIon urobená naozaj dobre a z dobrých článkov, tak je dlhodobo bezproblémová. A čo je najdôležitejšie, neodchádzajú jednotlivé články, ako v prípade bežných (čínskych lacných LiPol aku - som modelár, mám trochu prehlad. Pre predstavu - mám model, kde z 6xLiPol beriem v špičke 2kW).
Môžem sa Ťa spýtať, ako sa napr. prejavovali chydné motory Bionx? Taktiež aj Akumulátory?
Ďakujem
Dano1, ja sice modelář nejsem ale mám už třetím rokem jak ty říkáš levnou lipolku a slouží stále se stoprocentní kpacitou.
Tahám z ních max.30A špičkově, běžně 6-10A.
Lionka mně zatím nevydržela ani jedna 3 roky a to jsem měl kupované údajně kvalitní články sanyo z linergy z německa.
My elektrokolisti se totiž k lipolkám chováme ohleduplněji než vy modeláři:-)
Mám tyto
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_...
Ja s Lipo aku dáke zásadné problémy nemám. Bežne mi vydržia sady 5-6 rokov. Ked zmäknú, že nedajú 100A, tak idú do modelu, kde je odber povedzme 60A a idú veselo ďalej. Podla mna odídu články na 90% ak sa velmi vybíjajú - ak je napr. sledovanie koncového napatia nízko a samozrejme ak na nabíjajú na viac ako 4,2V/čl - to by ale u profi výrobkov nemalo nastať. Aká je realita u Ebikov netuším. Len dúfam, že Bionx to má O.K.
Ja sa snažím nevybíjať moju sadu na biku do vypnutia. Ak sa to bežne robí,nebudem sa diviť, že životnosť tomu zodpovedá. :-
Tak ja lionky (36V) jsem vybijel na 34V a nabíjel na 41,4V. Přesto šly do kopru.
Lipolky (37V) nabíjím na 41,4V a vybijím na 35-36V.
Pokud tedy vydrží jak píšeš 4-5 let pak se plně vyplatí.
Pre mňa by bolo ideálne, keby som v mojom biku mohol nabíjať sadu modelárskou nabíjačkou - by som presne vedel na čom som. Nebol by problém odmerať reálnu kapacitu sady. V modeloch to robím tak, že odmeriam kapacitu - napr. 3,5Ah a potom nastavím čas letu tak, aby som do sady na letisku nabíjal povedzme do 3Ah. Potom mi sady vydržia roky. Stačí 1x vylietať "za roh" a niektorý (najslabší) článok ide "do kytek", tým pádom celá sada už nefunguje ako má a každým ďalším cyklom sa to len zhoršuje. Ak toto nieje dobre ošetrené u Ebikov, výsledok je jasný. Čiže batterymanagement by mal sledovať každý článok zvlášť, aby žiadny nešiel pod bezpečné napatie. Ak je toto realizované, LiIon sada musí vydržať roky.
Já do letadla dávám Eflite a Duremax lipol, mám jich sedm a odešla zatím jen jedna Eflite. Nerozumím ceně aku do elektrokola - není to předražený ve srovnání s cenami aku do leteckých modelů? Ne, že by mě to lákalo, elektrokolo ani nemám, ale za kolik by šel aku pro kolo zbastlit z modelářských aku?
Jak do kterého, ty lepší mají učo v baterce i elektroniku a nějaký čip, něco podobného jako je aku pro coptery - do smontovaného nebo levného stroje jen přibastlíš aku ale např.do DJI Phantom2 je už blok s elektonikou, samozřejmě řádně zaplacenou a ještě s nějakým výmyslem aby to nešlo nahradit druhovýrobou.
Mnohem vyspělejší stroje, než nešťastný plasťák Phantom lítaj s nahatou baterkou bez elektroniky a tvarovaný umělý hmoty kolem – od toho jsou nabíječe s balancery a zbytek napětí za letu lze sledovat i v brýlích, ale mě v otázce šlo o to, kolik např. LiPol 2200 mAh dá výkon obdobný akumulátorům v elektrokolech krát zhruba 600,–. Nevím totiž, jak výrobci/prodejci došli k výše popsaným 30 000,–.
Když ono se na tom krásně vydělává když k baterce přibastlí pár haléřových zbytečností a jinak to nejde zprovoznit, těch 30tKč je fakt úlet, na můj Haibike je za 16,5t a to už se mi zdá fest, jenže co nadělám když to má specifický tvar a připojení - snad to půjde nějak zrepasovat, začíná to být při tom množství elektrokol už zajímavý byznys.
Aha - odpovím si sám: pro letadla tříčlánková LiPol 2200 mAh/11,1 V stojí asi 650. Šestičlánková 5000 mAh/22,2 V stojí 6500,–. Takže proč by dvanáctičlánková 10 000 mAh/44,4 V nemohla stát rovnou 65 000,–. Pán z úvodního příspěvku vlastně dostal na aku 50% slevu. Ještěže ležáka zatím ušlápnu sám… Musel bych na takový aku ujet 30 000 km, aby to bylo podobný spotřebě auta.
V bateriích dražšícho systému máš většinou kvalitní články 18650 navíc s výbornou energetickou hustotou, takže další nárůst ceny. Rozhodně je to celé bezpečnější než balíček levných li-po článků zatavený ve smršťovací fólii. Ty modelářské li-po jsou brány jako spotřební zboží a mnoha modelářům to nevydrží ani 100 cyklů s ohledem na vysoké proudy. Další věc je, že baterie BionX se montuje v Německu. Podobně vidím na baterii pro Xion Made in Germany, takže západoevropský plat atd. No a obchodník si k už tak vysoké ceně přirazí asi taky něco.
Tak asi to nebude pravidlem co zde píšeš protože kolega píše
"Ja s Lipo aku dáke zásadné problémy nemám. Bežne mi vydržia sady 5-6 rokov. Ked zmäknú, že nedajú 100A, tak idú do modelu, kde je odber povedzme 60A a idú veselo ďalej."
Asi ta doba nekvalitních lipolek je snad už za námi. Ja už na těch svých mám více jak 100cyklů a stále jedou s plnou kapacitou i přesto že jsem je skladoval plně nabité.
Sračkové lionky z linergy 18Ah za 20tis. už jsou dávno v hajzlu a stěží vydržely to co nyní ty mé lipolky. Navíc mně 15Ah stálo 6000Kč před bankovním převratem toho debila. Pokud vydrží ještě dvě sezony budu maximálně spokojen, zatím to vypadá že vydrží i více:-)
Tu novou měkou sračku lion od Šikuly už jsem taky prodal:-)
Jo těch 5 až 6 roků mě překvapuje. Asi i proto, že v mobilu baterka stěží vydrží 3 roky. Často není v dobré kondici po 2 letech. Bylo by fajn, kdyby Dano napsal, jak se o ně stará. Třeba jestli je má nabité na 50% v lednici nebo je má jako ty nabité naplno. To neříkám, že bych se chtěl hádat, ale jen by mě to zajímalo.
Nevím ale myslím že jsme ty i ja natrefili možná na dobré kousky. Přece sis jednu taky kupoval ne?
Jinak pokud jsem četl tak zase moc chlad nemaji rády, tak že lednice asi ne.
Ja je měl na zemi kde je v zimě něco mezi 18-20°C.
Uvidíme, až čas ukáže, jedno je ale jisté, finančně se vyplatí i na dvě až tři sezony.
Asi jo. Já mám tu 5,Ah 10S + BMS, takže taková minibaterka v rámové brašničce tloušťky asi 45mm :) . Mám jí střídavě na tříkolce a na trekingovém kole. A ty máš tu sestavenou z několika 10s článků paralelně. Tak uvidíme, jak nám dlouho vydrží.
Ano, robím pre moje baterky všetko čo je v mojich silách. Skladovanie zásadne v STORAGE režime, čiže nabité na 3,85V/čl. Nabíjanie doma tesne pred lietaním (nabijem a idem na letisko). Na letisku už potom prúdy 2-3C, po príchode domov zasa STORAGE. Boli roky, ked som ich skladoval cez zimu v chladničke, ale už ich mám tolko, že sa nezmestia
Keby som mohol, aj Ebike aku by som skladoval na Storage, ale to moc nejde. Bike musí byť stále pripravený.
Inak neviem, či ste si všimli na www.teslabike.sk článok ako borcovi klakla sada Bionx. Všetky články aj tomto stave mali ROVNAKÉ napatie. Asi mu zblbla nabíjačka.
Takto si ja predstavujem kvalitné články v sade.
Pokial viem, tak napr. modelárska firma JETI ponúka LiIon články a sady už roky a štandardne ich dodáva bez balančných vývodov – NIEJE ICH TREBA. Neviem, či ich dáko selektujú, ale kvalita je fantastická – cena ale tomu zodpovedá.
Připojují se k Robikovi. Jen je otázka, jak bych bez balancnich konektoru kontroloval jednotlivé články?
Jednotlivé články u lion baterie ani přes servisní konektor nezkontroluješ.
Vždy je to sada článků ne jednotlivý.
http://www.astramodel.cz/cz/katalog/dynamite...
No a co tim jako chtěl básník říci?:-)
Baterii složenou z 50čl nezkontroluješ po jednom článku ale vždy jen po sadě např. 10čl najednou v sadě.
Tak že z těch 10čl může klidně být jeden špatně a ty to nezjistíš.
Básník na jednoduchém příkladu dokázal, že z neznalosti tvrdíš nesmysly. Vyvedené servisní konektory umožňují kontrolu jednotlivých článků a jejich balancování při nabíjení. Pokud je zrovna tebou používaný žebrácký produkt nemá, tak nezkontroluješ a potvrzuješ mou námitku k absenci servisního konektoru. Je to složité?
Víš o tom i o mně prd a tvrdíš zde nesmysly.
Podívej se zde a pak kritizuj. Postavil jsem několik bateri pro elektrokola a buď si jistý že o tom vím dost.
http://bob54.rajce.idnes.cz/Stavba_baterie...
http://bob54.rajce.idnes.cz/Stavba_baterie_li-pol/
Níže ti to vysvětlil polopaticky kolega je to totéž o čem jsem psal já.
Jeden jednotlivy článek přes servisní konekttor nezměříš tečka a říkej si co chceš nic o tom nevíš.
Kontrola napatia „jednotlivých“ článkov sade je nasledovná. Keďže mám Bionx, budem konkrétny. Sada je zložená z
13seriovo a 4Paralelne (13S4P) tj.52článkov. Keďže sú tie články pospájané 4P, majú napatie ako JEDEN. Čiže kontroloval by som napatie na 13-tich 4-článkoch – 13meraní, nie 52. Balančný konektor má 14 vývodov – je v sade napojený na balancer. Keďže je sada zavretá v „krabici“, bežne sa k nemu nevieme dostať a musíme sa spolahnúť, že vstavaný balancer funguje dobre.
Naskýtá se otázka proč to vůbec kontrolovat a nespolehnout se na BMS?
BMS nieje balancer?
Ano přesně tak, jsou v sadě a tváří se jako jeden. Jenže se může stát že jeden v sadě je rozhozen směrem dolů a další směrem nahoru a přes servisák to nezjistíš.
Přitom výsledné napětí může být stejné jak u jiné sady.
Neznám problémy stavby velkých akumulátorů, ale mám všetečný dotaz:)
Proč se nevyvedou do servisního konektoru napětí všech článků? Měl by hodně kontaktů, ale žádné velké proudy přes něj netečou, takže nemusí být nijak proudově dimenzovaný a rozměrově veliký. Přes něj by se jednotlivé články daly nakonec i "ručně" dovybalancovat. Stejně je to balancování jen donabití jednotlivého článku malým proudem na dohodnutou velikost napětí. Pokud je můj dotaz hloupý a naivní, tak mne, prosím, nekamenujte. Neznám problematiku.
Jistě mohlo by to tak být ale bylo by to už fakt moc káblíků což je taky vícenásobné nebezpečí zkratu a tak podobně.
Ono ve většině případů to co jsem uvedl se stát nemusí a pak se pozná že jeden článek v sadě je špatný.
Aspoň se ví ve které sadě je, no a pak nezbývá něž najít i ten jeden z té haprující sady což už je značný zásah do celé konstrukce baterie.
Rozhodně nedoporučuji aby se v tom hrabali neználci typu kublay mohli by špatně skončit.
Ak sú napr. 4P - tj. + a - majú všetky 4 spojený. Ak kladne jeden z nich, klaknú všetky 4. Neexistuje, aby jeden z nich bol K.O a 3 O.K. Chápeme sa?
Pokud bude jeden totálně KO pak ano celá sada je v háji.
Ja ovšem píši o rozhozených článcích což se klidně stát může pak stačí ten jeden buď dobalancovat nebo v krajním případě vyměnit.
Naštěstí ja je mám propojené tak že je mohu oddělit a kontrolovat je i po jednom:-)
Neviem, či sa správne chápeme. Min. počet vykapaných článkov je 4ks - v prípade 4P. Nemôže vykapať 1ks.
Nieje možné vybalancovať 1ks samostatne, lebo je PARALELNE prepojený so svojimi 3. susedmi.Preto sa ani nedá zistiť ktorý jednotlivec ide dole vodou. Dá sa ale zistiť ktorá štvorica odchádza.
Jinými slovy říkám totéž, jeden kus samozřejmě vybalancovat lze tím co už jsem napsal že jej od ostatních odpojíš.
Příklad. jedna čtveřice začne vykazovat problém, teoreticky čtveřici kuchnu a rozpojím na jednotlivé články, ty poté mohu dobalancovat a nebo vyměnit.
Z té čtveřice nemusí být všechny vadné pokud jedna nešlusla i ostatní.
Jednu takovou výměnu už jsem dělal a powerpak jede dál.
http://www.battex.info/hermeticke-akumulatory...
Mám člověče mobil Samsung s origobaterkou už asi 7let a teprve poslední dobou mám pocit, že jde kapacita dolů. Mobil jsem dřív nabíjel jednou za 14dnů, ted jej nabíjím zhruba za týden, takže těch plných cyklů moc neprodělal(hádám tak kolem 200).
Na jednu stranu jsou takové zprávy o zázračné životnosti povzbudivé, ale člověče nevím. Na internetu životnost akumulátoru u elektrokola většinou napíše naštvaný člověk s tím, že mu to odešlo brzy a že je to šrot. Je dost možné, že je hodně spokojených uživatelů, kterým BionX slouží mnoho let, ale ti to prostě nikam nepíšou a spokojeně si jezdí.