Tak mám dalšího brouka v hlavě :-).
Většina lehokol se zadním náhonem má řetěz schovaný v trubkách. Co se tam uvnitř děje, když řetěz zmokne? Stihne vyschnout dřív, než zreziví? Nebo je potřeba mu nějak pomoct?
Já to řeším tak, že průběžně sleduji počasí a před každou jízdou činím rozhodnutí. Hrozí-li voda, beru Favorita, ten vydrží. A pokud není alternativa, ten řetěz se musí pravidelně mazat. Ono to pak i lépe jede. A trubky se dají vytřít zevnitř kouskem hadru, už o tom tady někde psali.
Když někdy pořádně zmoknu a chci doma udělat něco pro Ibex, tak vezmu starý hadr, přidržím ho přes řetěz, kde vylézá ze spodní trubky a chvíli točím klikama. Z řetězu se setře nějaká voda, olej a černý nepořádek. Jestli to má reálný přínos nevím, ale trvá to minutu a schnutí by to mělo pomoct, i když samozřejmě nějaká voda zůstane v trubkách. Naštěstí trubky nejsou vodorovně, takže by té vody nemělo být příliš.
Když na to nezapomenu, tak ještě další den řetěz postříkám WDčkem, dost často se na to ale vykašlu a normálně jedu do práce.
Občas řetěz vyčistím důkladně (pračka s benzínem), trubky očistím kouskem hadru namotaném na řetězu (přiměřeně, aby trubkou prošel s rozumným třením) a namažu. Většinou ale takovou péči kolo dostane akorát den před závodem, abych měl pocit, že jsem pro výsledek udělal maximum... :-)
Jak tu někdo psal, řetěz orezne. Ale jen pokud jsi jel v dešti dost dlouho na to, abys vymyl z řetězu dost maziva na to, aby reznul. To záleží na typu maziva, WDčko se vymyje relativně rychle, i když jinak funguje skvěle. Používám teď jakýsi olej na řetězy do mokra a ten vydrží i obě jízdy do a z práce když prší celý den pořádně. Do rána z trubek vyschne skoro všechna voda a před další jízdou máznu znovu. To řetěz orezlý není.
Jinak na SnowZombii jsem experimentoval co snese řetěz za rez. Stála kdysi dlouho na dvorku na dešti, všechno co rezne na ní zrezlo velmi důkladně. Když jsem ji pak potřeboval, prostě jsem všechno rezavé co se má hýbat postříkal WDčkem. Řetězu to chvíli trvalo, ale rozhýbal se a pak sloužil ještě celkem dlouho. Takže hádám, že to občasné lehké nareznutí v řetězových trubkách na běžném lehokole řetězům nijak zvlášť neubližuje.
OK, díky všem. Zdá se, že to není takový problém, jak jsem se bál. Možná ale zkusím trubky kratší a dělené, aby bylo víc volných konců na větrání. Přece jenom jezdím za každého počasí (když je důvod) a nerad řeším jakoukoli pravidelnou údržbu před nebo po každé jízdě.
Za jízdy je snad v trubkách průvan a tak řetěz nezrezne. Prostě jezdíš dokud neoschne a pak není třeba se trápit mokrým řetězem v trubkách :-))
A můžeš být klidný, dlouho se trápit nebudeš, čím větší rychlost, tím víc proudí vzduch a vše rychleji osychá :))
Jinak je opravdu výborný olej Welt Lube od Motorexu.
Oprava názvu oleje, malý překlep, je to WET LUBE
Teď, když už je kolo hotové a důkladně otestované, je čas exhumovat tohle vlákno a dopsat k němu definitivní závěr: voda v trubkách problém NENÍ. Kolo už zažilo dva krátké prudké lijáky (hustotou zhruba odpovídající sprše, ždímal jsem pak i spodní prádlo), pět hodin ve slabším dešti s následnou nocí ve studené garáži i několik nocí venku v rose a vlhku. Zrezly jenom nepozinkované šroubky, na řetězu to žádné stopy nezanechalo, ani olej se nesmyl.
Výše uvedené platí pro následující konfiguraci: z trubek kouká jenom kus řetězu okolo talíře, kousek okolo kladky pod sedačkou a smyčka okolo přehazovačky. Od předního kola na řetěz necáká nic, od zadního jenom trochu tříště, co nepobere blatník. Řetěz mažu olejem na kola a šicí stroje a nechávám ho mastný ze všech stran.
Howgh :-).