Předem se omlouvám, jestli mu budete zazlívat založení nového vlákna, přečetla jsem tady spoustu příspěvků a hodně mi pomohly...přesto potřebuji poradit s výběrem kola. Zvolila jsem krosové, protože hodně jezdíme po zpevněných cestách v přírodě, převážně asfalt, cyklostezky okolo rybníků, občas nějaký ty kopečky na Šumavě, ale žádná divočina. Děti dorostly do puberty, tak ujedou na výletě cca 50 km, někdy jedeme bez nich ujedeme víc, ale je to opravdu jen rekreační ježdění, nemíním se oddělat, už taky nejsem nejmladší. Jenže manžel si pořídil nové kolo a nutí mě taky do nového, počítám, že mě plánuje uhnat, protože se mu ta cyklistika nějak zalíbila. Zatím mám starého dobrého Richmonda a nic proti němu nemám, jen když projedu louží tak děsně pískají brzdy. Abych to neprodlužovala, koukala jsem na kdeco, na ty silnice nechci MTB, takže vyhrává krosové kolo, nejvíc se mi líbí pánský rám s dámskou geometrií, ale těch zas až tolik není, takže asi klidně i pánský, jen aspoň trochu dámsky laděný barevně, nechci žádnou šedou myšku. Pochopila jsem tu, že výbavu nejméně Alivio, lépe Deore, ale neumím si poradit s brzdama.
Líbí se mi tyhle stránky
http://www.profilshop.cz/konfigurator/cross28/
http://kola.maxbike.cz/eshop/crossove-kolo-fraser
a snad by mi i sedělo přesně tohle:http://kola.maxbike.cz/eshop/crossove-kolo...
Je na něm něco špatně? Napíše mi k tomu něco nějaký odborník? Předokládám, že to kolo už budu mít do smrti, tak na něm nechci šetřit, chci aby bylo spolehlivé, ale nechci nic přehnaného, co bych stejně nevyužila.
Ještě doplním, že mám 173cm a 58kg.
děkuji za všechny rady a věcné připomínky, ráda se poučím.
Chceš kolo kupovat v e-shopu nebo raději v kamenné prodejně (např. kvůli garančce)?
raději bych v kamenné prodejně, chci si ho vyzkoušet, kvůli velikosti rámu, typu sedla... a pak ho tam průběžně dávat na seřízení a servis
Chválím výběr kola v kamenném obchodě. Nestyď se si říct, co chceš a nestyď se zkoušet a prudit. Od toho tam jsou a od toho jsou ta kola o fous dražší. Zkoušet a zkoušet. Kluci, co si umí leccos vyštelovat, raději nakupuji v e-shopu, ale my holky víme, že kolo musí padnout jak nové šaty. Myslím to vážně.
Tvůj výběr je dobrý. Já bych dnes už po zkušenostech volila spíš hydry místo véček (tedy pokud budeš jezdit s chlapem, tak to oceníš)
To třetí má ale Véčkové brzdy. Jinak pěkný. U těch prvních dvou by asi žádný problém nebyl, jen mi není jasný, proč zrovna na brzdových třmenech za každou cenu šetří těch pár šušňů a cpou k jinak pěkné Deore a Alivio výbavě Altusácké brzdy. Asi že to není tolik na očích... Přitom řadově odpovídající brzdy nejsou o tolik dražší.
Ještě když píšeš o Šumavě, ujasni si převody. Jestli ti vyhovují těžší a do rychla, nebo pohodové frekvenční šlapání i do prudšího kopce. Tahle kola mají těžší trekové převody na převodnících, dají se zvolit i lehčí MTB.
Furt mi nejde do palice, jak mohou prodávat treka nebo crosse bez blatníků, nosiče a osvětlení.
To mě strašně prudí, pak to k tomu přihodíš do košíku , a bác, litr navíc jako prd...
Nejsou to městská kola, ta by měla být plně vybavená.
Ono lepší, že to tak je. Někdo to nepotřebuje a když ano, tak si beztak většinou pořídí to co mu vyhovuje.
Boj o nižší cenu a váhu. Na druhou stranu, je to i určitá výhoda. Někdo chce blaťáky takový, jinej makový. O nosičích ani nemluvě. Tam těch možností je spousta. No a světla, to už je kapitola sama o sobě, od stovky po několik tisícovek. A koupit to s něčím, co pak zahodím a půjdu stejně kupovat podle svých představ...
Lepší kola se prodávají i bez pedálů a sedlo bývá obvykle jen nějaká demoverze, aby se dalo kolo odzkoušet.
Ideálním stavem by byl nákup kola podle konfigurátoru do posledního šroubečku.
To by se mi líbilo.
Koukal jsemna ty specifikace, třeba pláště, gripy a pedály bych měnil hned, takže 6 tisíc z fleku můžu přihodit.
Konfigurátor a třeba 3 tisíce za montáž navrch, to by se mi líbilo....
Tak to snad není takový problém. Díly si bez kompromisů vyberu, dofrčej poštou. Pár těch náročnějších úkonů svěřím oblíbenému servisu a zbytek si na to navěsím svépomocí. A i kdybys na to nechtěl prstem máknout, za trojku ti to v servisu sklapnou určitě. I s kafíčkem.
Čéče, tady nemám servisáka, když jsem dal kolo ke Štěrbovi, zapkatil jsm 7ku a vyměnil mi řetěz, pastorky a kliky....
Myslím si, že by to tu tak laciné nebylo, pražáci rejžujou zlato...
Tak snad není problém se vohlídnout i jinde po světě. Traktor tě doveze až na konec světa, tak snad někam do Kolína, nebo Pardubek by to taky zvládnul, ne ? Eště chvíli dělej bezradnýho a začnu se tě vyptávat, čím bys to kolo chtěl vyšperkovat :-)
Popravdě, kdybych věděl o spolehlivém servisu, asi bych kolo hodil i do toho traktoru a zajel i mimo okres.
Tady se všichni tváří jak mistři světa, musel jsem Pepíka štelovat sám, přehazovačka mi dala zabrat, ale nakonec jsem to dal.
Oni jsou hrozně zmlsaní, ti servisáci.
Já bych to viděl jako webovou stránku, poskládáš si kolo, složí ti ho, pošlou,nebo si dojedeš, žádné další starosti, shánění. Asi je to furt dobrej job, montovat ta kola, když mají plno.
Zrovna Štěrba rejžuje na všem ostatním než je holé kolo. Ty prodává za standardní cenu. Dokonce i 1. garanci si snad už nechá platit. Díly má také dražší než konkurence. Ale v těch kolech má slušný výběr a dokáží poradit na všech úrovních.
Aby to nevypadalo, že si stěžuju, byl jsem předem seznámen, co tomu budou dělat a srozuměn s cenou. Jen, ve srovnání s pořizovací cenou kola mě to přišlo jako raketa.
Prostě si musím oprášit manuální dovednosti a udržovat si to sám, maximálně dát kola na vycentrování....
Centrování na úrovni údržby je jednoduchá záležitost, která vyžaduje jen si uvědomit, kterým směrem se ta matice (nipl) po šroubu pohybuje a kam vytváří tlak.
Když jsem rajtoval Favouše, centroval jsem furt, a na cestách, když došly dráty to byl někdy docela horor.
Teď se mi zdá, že se kola ani nehnou, ty dvojstěnné ráfky a dráty 2mm asi udělají svoje. Ale před sezónou si to vždycky nechám doladit.
Myslím si, že zvládnu centrovat stranově (tehdy aby se do vešlo do brzd...) ale na výšku bych to asi nezvládnul.
Ale musím se naučit nýtovat řetěz, nikdy jsem to nedělal, mívali jsme je vyspojkované. Pak už asi zvládnu vyměnit všechno. Na cestách s sebou tahám ty spojky, kdybych přetrhnul řetěz, vyspojkuji, ale zdá se že technologie spojek je poněkud zastaralá....
Spíš ke spojkám Shimano ještě nedospělo. Sram je používá úplně běžně a sednou i na Campagnolo C9. Úžasná věc, jednoduchá manipulace a snadno se dá udržovat řetěz i převody. Nejt už mi do baráku nesmí. Nejtovačku mám jen na zkrácení nového řetězu.
Teď jsem konečně zkompletoval nová kola na treka. Ráfy Mavic s nejty, dráty Sapim. Jel jsem na nich zatím jednou v Jizerkách a rozdíl proti těm starým, už probržděným, byl v zatáčkách dost zřetelně znát.
Jo, ale chce to podobný cit, jako při ladění kytary. Taky vím, že přitáhnutím zvedám tón, ale vědět o kolik je už docela věda. Tady nyvíc přitažením jednoho ovlivníš i jiné. I když, u té kytary asi taky...
No právě, brzdy, s těma potřebuju poradit....jestli raději nejít do hydraulických. Ve sněhu jezdit nebudu, takový ranař nejsem, ale teď na podzim občas nějakou louží projedu. Ale jak říkám, nechám si poradit, je tam dost modelů na výběr. A jestli mi sem hodíte odkaz na nějaké jiné vyhovující kolo, ráda se podívám.
Jinak blatníky bych si určitě nechala přidělat, nechci mít věčně mokrý záda, když je trochu mokro
Ta kola nevypadají špatně a u těch prvních dvou to hydry jsou. Akorát trochu nepochopitelně nižší řady. Ale takhle podivně to patlají skoro všichni "výrobci".
Pokud se teda nechystáš na nějaké terénní krkolomnosti, tak i tyhle brzdy dobře poslouží. Třeba i nafurt. Ale s vyšší řadou by asi byla větší pravděpodobnost výdrže a míň výkonových limitů. Ty se ale běžné výletní jízdy netýkají. No a pokud by časem vypověděly službu, není problém nahradit.
Asi bych si z těch prvních dvou odkazů vybral.
A je dobře, že máš jasno i v tom, že především barva jezdí ! :-)
jak se poznají lepší a horší brzdy? Nemyslím praxi, spíš teorii, v praxi už může být pozdě....Já se v těch číslech nevyznám.
A když tam budou V-brzdy, dají se pak namontovat ty hydraulický třeba na to poslední kolo? Některé rámy jsou na oboje, ale já to nepoznám
"lepší" brzdy snáz a citlivěji brzdí, můžou mít větší brzdnou plošku na deskách, ty vůbec nejlepší jsou i čtyřpístkové, nebo s chlazením destiček atd...
Ale pro nějakou pohodovou turistiku v našich krajinách funkčně stačí i tyhle základní. Proti Deorkám, nebo Alivkům by mohl být rozdíl v použitých materiálech, zpracování a z toho plynoucí odolnosti, tuhosti a životnosti.
Na levé noze vidlice bývají dvě oka nad sebou. Na ně se montuje adaptér (podle velikosti kotouče) a na něj třmen.
Podobná oka bývají na levé straně zadní stavby rámu.
Kromě brzd by se ale musely měnit i náboje kol, véčkové nemají uchycení kotouče.
Jo a ty převody, no, teď mám 3x7 ( ale zuby jsem nepočítala) a je pravda, že na té Šumavě mi nějaké to lehčí kolečko často chybí. Ale to zrovna v těch konfigurátorech na výběr nemají. Zas na druhou stranu, když tam těch koleček bude vzadu 9 nebo 10 bude to pro mě velký zlepšení i tak
Zlepšení to určitě bude. Kazeta bude mít nejlehčí 34 a pokud nebude stačit, po ojetí můžeš koupit 36.
No a pokud bys chtěla víc šplhat v kopcích, dají se časem vyměnit kliky za MTB. Takhle jsem to u treka taky udělal.
Hele, to jsem se chtěl zeptat, tyhle kazety mají nějaké rozpětí zubů - dal jsem tam 11 - 32, a jestli je mezitím 8 nebo 10 koleček vlastně jen rozšiřuje možnost volby mezi tím, a nemění ty krajní hodnoty nejlehčího a nejtěžšího převodu, nebo se pletu?
Pak se mi zdá třeba 10ti kolečko zbytečné, pro moje účely, protože potřebuje jiný řetěz než 8mi kolečko, a ten užší či jaký je, se rychleji vytahá.
Takhle jsem uvažoval, ale nejsem si jist, jestli je to správně. Pomohu si, když tam dám 10ti kolečko?
Víc koleček, jemnější odstupňování řazení. Krásně je to poznat na žiletce, kde jde třeba jedenáct pastorků jen po jednom zoubku. Taky jsem nad tím kroutil hlavou, ale pak jsem si na tomhle jemném řazení pomlsal. Je to poznat, je to příjemné.
Svého času taky platilo, že ty vícepastorkové dosahovaly k lehčímu převodu (8-32, 9-34, 10-36), ale už i devítku dělají běžně s vyprošťovákem 36.
Osmičkový a devítkový řetěz budou víceméně stejné s podobnou výdrží (stejně nejvíc záleží na materiálu a úplně nejvíc na dobrém mazivu a čištění), desítka bývá tenčí.
Jsem koukal, že mají osmičku s 34 zubama, to by mělo už vyjet po asfaltu všechno, 36 - to bych asi stál na místě, nebo ne?
Když vyměním počet koleček, budu muset měnit přehazovačku a řazení, a pak je otázka, jestli se to opravdu na Pepíka rentuje nebo ne, a jestli když už tak 9 nebo raději těch 10.
Mám pocit, že ani z těch 8mi všechna kolečka nevyužívám rovnoměrně, abych zase neblbnul, z Pepíka silnička nikdy nebude.
Pro běžné užití po běžných silnicích stačí kazeta 34. Kdo se chce šplhat do kopců nebo jet i naložený (jako třeba ty jezdíš) do kopců, tak pastorek 36 z by rád přívítal :-)
Šlapeš frekvenčně, tak se nemusíš 36 bát. Akorát že vyjedeš zase další kopce, které jsi předtím chodil.
Kdybys zahodil vozík, tak bys s 36 nepotřeboval ani malou placku. Letos v Alpách jsem nalehko po silnici s kazetou 34 řadil malou placku jen z pohodlnosti, abych mohl řadit i převody okolo, když se to trochu víc zvedlo. Dalo by se to v pohodě ušlapat na hraně na té 34 a prostřední 32 placce.
Když je výkon, je to v nohách a udejcháš větší záběr, tak je samozřejmě zbytečná i 34. A pro dost lidí je zbytečný i trojpřevodník a stačí jim dvoj.
Jenomže je víc než hodně lidí co na to nemá. Vídám to každou chvíli, kdy prohlásí, že tam nejedou nebo po pár metrech slézají a jdou pěšky.
Bych uvítala osmikolo s 36 zuby. Jsem tři nejmenší pastorky na osmikole nikdy nezařadila :))
Do kopců mi to ale nejde, moc těžký to na mě je, jeden kopec snad, ale jak je jich víc, oteče mi druhej den koleno, bolí to, tejden pajdám a můžu jezdit akorát tak po rovině. O nějaký frekvenci v kopci nemůže být řeč, su ráda, když to ve větším kopcu sešlápnu dolů :(
Jako první úpravu teď na podzim vyměním převodníky, na všech třech o šest zubů míň (z 28/38/48 na 22/32/42) a s delší klikou (ze 170 na 175), s tím využiju na rovině i menší pastorky, možná...
Uvidím, jak to bude s kopcama, ale brala bych osmikolo, který by začínalo klidně třeba od 14 (pro ten nový převodník), ale potřebuju co největší kolečko a u osmikol víc jak 34 nemají :(
Narvat tam devíti či deseti kolo a ty malý pastorky nepoužívat by taky šlo, ale nechce se mi měnit i řazení. Leda snad, že by šlo nechat 8 rychlostní řazení a na ty nejmenší pastorky to nenechat vůbec chodit.
S těma převodníkama je to velice rozumný krok. Ten rozdíl oceníš.
Osmikola už asi zůstanou na 34, donedávna měly jen 32. 36 se dělají kvůli 29" kolům i na devítikolech, osmičky se na ně asi ani nedávají.
Já tam mám těch 32 :(
Když to spočítám, tak při dnešním převodu 28/32 ujedu na jednu otáčku kliky něco přes 190 cm, to je "krok" jak prase (95 cm), po výměně talířů budu mít 22/32 na otáčku kliky kolem 150 cm (krok 75), furt lepší, ale při 22/36 by to bylo na otáčku kliky trochu nad 130 cm (krok 65), což by asi odpovídalo normální délce kroku při chůzi do kopce.
No a delší klika z toho dělá celkem normální schodiště s šířkou stupně 35 cm, po tom se dá jít. když se můžu držet zábradlí :))
To ne, takhle to nejde přepočítávat, síla kterou působíš na šlapku je mnohem menší než když stojíš plnou vlastní tíhou na jedné noze....
Asi si pomůžeš bez větších úprav tímhle:
http://www.bike-eshop.cz/kazety-horska-kola-a...
Na jaře jí určitě neměli, proto mám 32 zubů.
Na něco srovnatelného to přepočítat musím. Abych mohla mrskat nohama aspoň takovou freklvencí, jak při svižné chůzi (běhat už dávno neběhám), tak ty nohy musej odvádět podobnou práci :))
Bude-li dráha podobná, musí být i síla podobná, a já chci do toho kopce jet, ne to tlačit. Rychlost chůze ubalancuju...
A co by to udělalo, kdybych tam dala devítikolo s 36 a na nejmenší pastorek nedala žádné řazení (nechala bych si ten 8 rychlostní revošít)? Bude se to dát seštelovat proti trojtácu pro osmikolečko?
Řetěz nekřížím, já na nejmenší talíř používám maximálně 3 kolečka, na prostřední taky jen tři a na ten největší jenom jedno (s překrýváním celkem 5 koleček), tak bych třeba používala na největší talíř tři (bez toho nejmenšího), na prostřední čtyři a na nejmenší talíř tři největší kolečka (s překrýváním, celkem 8 koleček).
Osmi kolo a devíti kolo má rozdílné vzdálenosti mezi jednotlivými převody a díky tomu i rozdílně tlustý řetěz a jiný převod páčky řazení. S revoshiftem (páčkou) na osmikolečko by ses netrefovala na jednotlivá kolečka devítikolečka. S devítikolečkem bys musela měnit i řazení. Možná i přehazovačku, ale to nevím jistě. Pokud nechceš měnit kompletně celé převody, tak maximálně vyměń tu kazetu z 11-32 na 11-34 a nech si původní řazení. Ale myslím, že nakonec vystačíš s výměnou těch talířů za menší horské.
Děkuji za info. Teď nechám vyměnit talíře a uvidím. Se mnou to už v čase lepší nebude, tak můžu postupně inovovat v další pětiletce :)
Na revošíty tu nebyly extra reference, většinou je u nich napsaný, že je to pro děti a začátečníky, ale mě se s tím jezdí dobře a nemám s nima sebemenší problém. Oproti páčkám mi přijdou mnohem jemnější, cítím, kdy zapadne řetěz do zubů, můžu při řazení normálně držet řidítka celou rukou a klidně přeřadím talíř i kolečko současně na jednu otáčku kliky bez sebemenšího zadrhnutí, což při nečekaném brdku je pro mě k nezaplacení, na pár metrech to zhážu na nejlehčí převod.
Hele, Báro, tohle nestojí zase takovou raketu, a fakt proti tomu revoshitu je to zázrak:
http://www.bike-eshop.cz/radici-brzdove-paky...
Je mi jasné, že si zvykneš a pak ti to, co řadí, přijde jako fajn. Není to žádný zázrak, ale proti tomu kolečku fakt jiná úroveň.
Jestli je to pro začátečníky, na to prdí pes.
S tímhle řazením mám vyzkoušeno, že pastorky řadí na ťuknutí, táci směrem k lehčímu, taky. Změnit tác na těžší, chce trochu zabrat palcem, jen ťuknutí to fakt není. Ale na to naložit si víc, je vždycky dost času.
Revoshift mě zklamal tím, že se mi zdálo, že je to naopak. Ubírat, tedy ulevovat si, bylo obtížnější zařadit, než si nakládat.
A tos ještě nezkusil Sram X-7 nebo X-9. Tam řadíš jen myšlenkou :-)
Volil jsem řazení integrované do brzdových pák abych ušetřil místo na řídítkách, mám tam dost narváno...
Pro běžnou turistiku určitě dobře stačí a vyhovuje.
nejsem si uplně jistý,zda by někteří jedinci přeřadili ,))))
Tak jo, půjdu i do té nové 8mi kazety s 34 zuby, to zas není tak velká položka.
Když jsem si to propočítala na metry, tak když tam nechám původní 8mi kazetu s 32 zuby, tak se mi to v nejpoužívanějších převodech zpomalí (viz obrázek), to teda nechcu. Kazeta s 34 zuby má jiná kolečka a právě ty nejpoužívanější převody uchovává ve stejném poměru, jak 8mi kazeta s 32 zuby a velkými převodníky, tak se mi to bude líbit, bude to jak rychlejší po rovině, tak do kopců lehčí.
V Pyrenejích jsem jezdil taky na 32, bez vozíku.
Já uvažuji o upgradu té skládačky.
Vyměnil jsem 7 kolečko za 8mi a tak jsem měnil řazení. Až vytahám řetěz, počítám, že vyměním ještě přehazovačku, tahle těch 8 kol dá, ale není to extra luxus.
A tak když budu měnit přehazovačku a řetěz, mohl bych dát i novou kazetu a řazení, jen nevím jestli to má smysl. Když dám 8kolečko s 34 zubama, nechám si to řazení a vyměním jen řetěz a přehazku.
Za skládačkou vozík tahat nebudu, tu jsem pořídil na cestování na hyperlehko s podporou hromadné dopravy.
:-) dobrej vtip, za mě máš palec nahoru. Jenom ses netrefil do správného vlákna cyklisto...
Tomu nerozumím, bavíme se o zubech a o upgradu kola.
Zdá se, že to jemnější řazení nevyužiju, tak tam hodím těch 34 zubů a nechám 8mi kolečko, závěr co jsem si učinil z debaty kolegů.
Za dvacku bych už kontaktoval nějakého stavitele.
To já bych klidně kontaktovala :)), ale nevím, co bych mu řekla, když by se mě zeptal, jakou tam chci vidlici a jaký brzdy.... a proto jsem tady. Navíc si chci na nějaký kolo napřed sednout a to by u stavitele asi nešlo
Dobrej stavitel sám poradí s výběrem komponentů, kde je lépe si připlatit a kde lze ušetřit. Vidlici určitě vzduchovou, solidní véčkové brzdy taky postačí. Na Bikefóru najdeš třeba Scalara, kterej staví právě na rámech MRX. Hotový kola jsou dělaný spíš na efekt, než na výběr správných komponentů a jejich vyváženosti.
Sednout si předem na krosové kolo je sice fajn, ale geometrie různých rámů je podobná a co se správného posedu týče, je to spíš o nastavení sedla, délce a sklonu představce atd.
Tak a teď který...mě se víc líbí to MRX, ale mají tam rámy v lichých číslech, podle jejich tabulky mi na maji výšku vychází rám 17´, což mi přijde malé a navíc tuhle velikost zrovna v bílé barvě nemají.
Maxbike má rámy v sudých číslech, ale zase se mi tolik nelíbí. Dneska zkusím prodejnu, snad tam budou mít něco sestaveného, abych si na to mohla sednout.
Jo a koukala jsem, že oboje je vlastně Maxbike....já si z celého internetu vyberu dvě stránky, které se mi opravdu líbí a nakonec zjistím, že je to vlastně jeden výrobce.
Jinak na to kolo vůbec nechvátám, nejdřív jsem si dala předsevzetí, že přes zimu si něco vyberu, ale mě to vybírání kola tak chytlo, že to teď vypadá, jako bych ho na víkend už chtěla mít. Ale tak to není, fakt na to mám času dost, nechci to uchvátat, abych pak něčeho litovala. Takže pokud mi sem někdo dáte odkaz na úplně jiné stránky, určitě je projdu, není dogma, že jedno z těch horních kol musím mít.
Ta lichá a sudá ber s rezervou. Když jsem kupoval žiletku, poměřoval jsem starý vyhovující rám a ten nový se stejnými rozměry byl o dvě čísla "menší". Dobré je udělat si vejlet a alespoň nasucho zkusit, pocitově.
Nezáleží až tolik na tom, jestli je to velikost 16, 17, 18 nebo 19, ale na DÉLCE rámu (horní rámové trubky). Když si srovnáš různé výrobce, rám o stejné výšce se může lišit v délce klidně i o 3cm.
Např. rám MRX 28" (krosový) ve velikosti 17" má délku 573mm a Maxbike C400 (Fraser) ve velikosti 18" má 555mm.
A teď se v tom vyznej. :-)
U MRX bych se v tvém případě asi nebál velikosti 19". Osobně mám při mé výšce 190 cm rám MRX 21", (který by měl být do cca 196 cm výšky), přesto bych šáhnul i po větším.
Neblbni 19"? To kolo by pak bylo hrozně dlouhé. Stejnou geo jako MRX jsem měl na SUPu a měřím 177cm, ale mám hodně dlouhé ruce a mám raději sportovní posed.
Pro ženskou určitě ne.
Jo, přesně jak píšeš. Jsem chvíli měla 19" hucula (mám 167 cm) a bylo to dlouhé jak pohádka. Araba mám 17" a je tak akorát. Jasedl je vyšší, tak možná 18" rám by byl optimální, ale myslím, že menší nevadí tolik, jak větší.
Tak jsem absolvovala první návštěvu obchodu, moc krosových kol tam neměli a v lepší výbavě asi nic, nakonec jediné co jsme dali dohromady bylo tohle
http://shop.scottsport.cz/kolo-scott-aspect...
s tím, že by mi na to dali užší kola a bylo by z toho krosové kolo
Na krosové se vyprdni, jdi do 29". Vyměníš "balony" za krosové 28" pláště (ráfky jsou stejné), získáš daleko lepší geometrii a budeš si jezdit jako královna. Co královna, carevna! A když by tě to třeba někdy lákalo do terénu, tak jen vyměníš pláště.
Takže mám raději vybírat horské kolo? Já se předtím už skoro radovala, že konečně vím, co chci a teď je zase všechno jinak. Je pravda, že v těch horských kolech je větší výběr, ale mě se malinko víc zamlouvá ta odlehčenější verze. Nepotřebuju nijak masivní rám, nevyslím si, že by ho někdy rozsedla.
No nevím, "lehké" 14-ti kilové kolo..
No no, vážil jsi to svoje ? nebo jen vycházíš z toho, co ti tam napsali ? ;-)
Mě napsali 11,4 ale v reálu má holé zhruba 12.
Takže když napíšou 14, tak bude mít spíš k 15-ti.
To už je pořádký kus "železa".
No a to nemá blatníky, nosiče, světla, nábové dynamo a další vopičárny. Vloni jsem vážil samotné kolo, bez brašen, a mělo 17 kilo.
Baže :)
Arab má taky jen 11,5 kg, ale když jsem namontovala stojník, blatník, nosič, kapsičku s duší, lepením, provázkem, sadou imbusů, pacičky na sundání gumy, světla, držák na flašku, pumpičku a k tomu brašničky, ve kterých si vozím teplou mikinu, neprofuk bundičku, šusťákový gatě, pláštěnku, teplé ponožky, v létě ručník a plavky, přidám půllitrovku s kafem a litrovku s vodou, hned to má dvacet kilo a jedu na obyčejný jednodenní výlet. Bejt někde přes noc a víc dnů, bude to mít 40 kilo jen to hvízdne. :)))
Holt taháš s sebou moc krámů. Ale jsou i horší, kteří to tahají za sebou na dvoukoláku :D
Jak kdy, pohodlí holt něco stojí.
Ostatně, táhnu si to sám, nedostal jsem na to ani grant, ani dotaci, tak každýmu může být fuk, co si vezu.
Jinak, ona ta kárka vypadá jako nahybnutá, ale jecto optický klam, dělá to ten stan nahore, a ten taky neváží extrémně moc, 3,7kg, jen je neskladný. Řekl bych, že v kárce vozím toho míň, než si třeba vezl Širavík na cestu do Barcelony, jen tím není ověšené kolo.
Má to svoje výhody, kolo tak netrpí, snadněji a rychleji se balí a vybaluje, asi se trochu hůř jede a hlavně, je strašně složité se se soustrojím přesouvat vlakem a vyloučené busem.
Ale i tak, spousta cykloturistů trajdá po cestách s vozíkem, a někteří k tomu navíc mají i brašny na nosiči vepředu i vzadu.
Zkoušel jsi jednokolej vozejk ? Ten by měl jet o poznání líp.
A s těma nepodstatnýma gramama - na těhle dvou dekách nesejde, támhleto neváží moc, těhle 200 gramů je nepodstatných...atd atd atd atd... A v součtu úplně nenápadně je to těžší, jak parní lokomotiva. A pak do každýho sebemenšího kopečku dřeš jak bulhar. Fakt se to děsně nasčítává.
Podobný jak v sámošce. Ve vozejku samý věci za pár kaček, nebo skoro zadarmo - a na účtence patnáct stovek...
Jednokolák by asi byl lepší, ale nemá tu plochu na ten stan a ten stan se mi líbí a vyhovuje mi, když už jsem se ho naučil skládat....
Pochopitelně, to ohromné množství prostoru ti dává možnost vést kdejakou hovadinu, a fakt se to nasčítá, ale na ty prodloužené víkendy, kdy si hraju na trempa, se to dá přežít.
Přemýšlel jsem o lepší kárce, jako je ten Burley, lepším stanu, lehčím polním lůžku a spacáku, ale když jsem si to sesumíroval, zase by to vyšlo na nějakých 20-25 tisíc a využití jednou za rok na delší cestu a pak dva tři prodloužené víkendy?
A kolik let ještě to budu zvládat?
Navíc jsem zistil, že to pohodlí hotelu mě docela fest vyhovuje a i když jsem s sebou stanování táhnul, jak zapršelo, už jsem shledal nezbytné se ubytovat pod střechou, tedy vůbec není jisté, jestli bych kárku za sebou po světě jen netahal.
Tak jsem změnil operativně plány, skládací Pepík, trocha nářadí, moje elektronické hračky, dvě sady hadříků a kreditní karta. Přesun vlakem nebo busem někam dál a tam už po ose. Když bude škaredě, sednout do vlaku a ujet té slotě pryč.
Na trempa si budu hrát jen tady doma a ta trocha dřiny s tím vozejkem mě nezabije, naopak, cítím se na každém vršku jak Hillary na Everestu...
Jojo, vždycky se najdou i ještě horší zoufalci. Třeba ti v autech, co mají kombíka naloženého až po střechu blbostma, které nepotřebují. Ale ti si to tahají benzíňákem. Tvoje pohodlí je vykoupeno enormní dřinou. Ale máš pravdu, je to čistě tvé rozhodnutí a mně ani nikomu jinému do toho nic není. Když ono se to tak nabízí k rýpání... promiň
Mám kolegu, který se za takto naplněné auto stydí a všude přijíždí až za tmy, aby nebylo vidět kolik s sebou táhne krámů. Pak to nosí celý večer do ubytovny. Se stanem jet nedokáže, protože si neumí zabalit. Tragéd...
To jsi neviděl těch "pár drobností" co Soňa s sebou veze na 14 dni do apartmánu.
Před mnoha léty, ještě jako nezkušený, jsem si troufnul trochu protestovat a byl jsem vytrestán tím, že se do zavazadel nevešly moje šortky a moje oblíbená košile, to jediné, co na těch 14 dní potřebuju já.
Jsem zvědavej, jestli pomůže ta lekce s překládáním z rozbitého traktoru do taxíku, ale pochybuji...
Měl jsi přistavit ne taxík, ale nějakou malou drožku, nebo nákupní tašku jako Toyota Yaris. Dokud se to tam vejde, tak je vše OK. Ne nadarmo se říká, jaký batoh máš, tolik věcí s sebou taháš. Je třeba si kupovat malé batohy. Když mám na kole jen zadní kapsy, tak zabalím zadní kapsy a končím.
Tož mě ani nenapadne někde nocovat, moje postel je moje postel a spát budu v ní. Ale i na ten celodenní výlet s předpovědí 35 stupňů táhnu základní výstroj (viz. výše), nikdy nevíš, co se stane. Jsem před dvěma lety zabloudila, ujel mi poslední vlak a zůstala v neznámé krajině, bez mapy půl dne cesty od baráku. Blikačky umřely po dvou hodinách, měsíc zapadl hodinu po půlnoci a v tý řiti se dalo už akorát potmě šlapat pěšky, což mě bavilo tak do tří do rána. Nevím, jak by mi bylo v kraťasech a tričku, ale když už mě nebavilo šlapat, vyhledala jsem suchý důlek, rozprostřela pláštěnku Jurek, oblíkla mikinu, šusťáky, teplé ponožky, neprofuk bundu, brašnu pod hlavu, zakryla se cípem pláštěnky a do svítání v teple zdřímla. Ydraví je přednější a já s tou výstrojí jezdím každej den i na cvičnej polygon, se mi nechce to sundávat a pak na něco zapomenu a budu namydlená, to víš že jo, to to radši vozím s sebou a když zapomenu, tak celou zimu aji s plavkama.
Nojo pak se ale nemůžeš divit, že máš těžké kolo. V Čechách se jen nadřeš trochu víc. Scotta to v Antarktidě zabilo, protože jel moc natěžko.
scotta zabilo, že si s sebou vzal poníky místo čoklů. Víš, kolik takovej poník sežere sena, který musí táhnout, vůbec na nic jinýho (než pro poníka) to nemůžeš využit a v Antarktídě neseženeš?
Nechápu, proč si satelitním telefonem nezavolal vrtulník, aby mu tam nějaké to seno pro poníky shodili.
Ty jsi asi nečetl naše debaty o nabíjení, mysli trochu, neměl šťávu...
Spočítaný to měl dobře. Akorát zapomněl násobit dvěma, pro zpáteční cestu...
No, nebylo to přesně tak, ten chlsp měl neuvěřitelnou smůlu, kromě jiného.
Ten příběh souboje o pól bylo drama se vším všudy, a Scott, jakkoliv poražený, z něj nevychází jako hlupák a břídil a bylo by nefér na něj takhle pohlížet. Byl to statečný chlap co měl pech.
Ale vím, že jsi to sem hodil jako veselou nadsázku.
jj, aplikoval jsem chybku, vyskytující se v "Dobytí severního pólu Čechem Karlem Němcem"
:-)
Mám o tom pár knížek, tradované podání toho souboje je mírně nepřesné, dojemný byl Scottův konec, i dopis na rozloučenou.
Robert Falcon Scott byl chlap.
Ano byl a jeho expedice byla opravdu vědecká, ne jen o tom dosažení pólu. Ale skutečně ho zabilo to, že šel moc pomalu. A pomalu šel, protože s sebou táhnul na saních strašně moc krámů, hlavně vědeckých. Ty poníky měl jen na ledovec. K pólu s nimi nikdy moc nepočítal, šli pěšky.
Adumsen se psy jen velice rychle dojel nalehko k pólu a zpět. Ničím se nezdržoval, nic moc netahal. Lehká, rychlá expedice. Horolezci by řekli alpského stylu.
Četl jsem, že průšvih bylo i to, že vzali jednoho chlapa navíc, se kterým se nepočítalo.
A taky, že se jim tragicky zhoršilo počasí což je strašně zpomalilo a tak nezvládli ani těch 18km do tábora se zásobami, což by je zachránilo.
Amundsena by dneska leckterý ochránce zatracoval, postupně zabíjel psy a krmil s nima ty zbylé, dobře promyšlené ale pro anglického gentlemana obtížně přijatelné řešení.
Ono to ve stylu Scott bez podpory a celou cestu a pěšky i dnes není vůbec jednoduchá akce. Není to tak dávno, kdy mladý Hillary se o to pokusil (jen o cestu k pólu) a musel se nechat zachránit. Pokazilo se jim počasí a došly jim potraviny.
Jinak doporučuji k přečtení nejen Scottův deník, ale snad ještě lepší jsou i další deníky z výprav Scottových mužů po pobřeží Anatarktidy. To už byly vlastně čistě vědecké pozorovací a objevné expedice. Například v době polární zimy se vydali pozorovat hnízdiště tučňáků královských. Pěšky, po tmě, v zimě v Antarktidě.
Copak pól, tam se dá celkem čekat, že to lidi nezvládnou, ale občas se najde někdo kdo se nechá zachraňovat i když jde na houby na Vysočině.
on nepočítal s tím, že poníci půjdou zpátky. Cestou tam je nechával na trase jako zásobu na zpáteční cestu. Každopádně měl málo sena a poník není pes, poník se víc zabořuje, to ho zabilo, protože nepostupoval tak rychle, jak si myslel.
Taková zajímavost:
Kolo jsem právě nabalil na prodloužený víkend - od čtvrtka do neděle a váží 26kg. Spaní sice v kempu v chatce, ale beru pro jistotu i spacák. Celkem mám 2. plné zadní Ortlíbky.(Ale vezu s sebou i 4 litry vína :-D) Když doplním dva bidony s vodou a zbytek jídla z ledničky (přidám až ráno) jsem na 28kg.
12,2kg, rám 21"
Karbon a osekaný jak vrchařskej speciál ?
Dej bližší popis toho zázraku.
Žádnej karbon, duralový rám MRX, osazení SH.XT, kola Fulcrum Racing7, pláště Schwalbe Marathon Racer 30-622...mám vyjmenovat všechny díly?:-). Ted' jsem ho vážil, samozřejmě bez rám. brašny, světel atd.
...jo ještě bych mohl doplnit brzdy XTéčkový véčka SH, vidle vzduch. Santúrka NRX....
Dobrá váha. Rám je sám o sobě dost těžký. Někde jsem viděl váhu - ve velikosti 21" váží 2225g.
http://www.profilshop.cz/mrx-al-ramy-2015/ram...
Pravdou je, že výrobci "neumí" udělat líbivý sportovní krosový rám. Volba pánského rámu je dobrá, ovšem při tvé muší váze bude pružení (pružiny)dosti tvrdé. Když už teda máš těch 20 táců, co třeba toto:
http://jizdni-kola.heureka.cz/gt-transeo-1_0-2015/
má to vzduchovou vidlici se slušným zdvihem,uzamykání z řídítek, taky převodníky 48-36-26 jsou příznivější do síly.
Také žádný velký technický zázrak. Některé komponenty dobré, některé hrozné. Divné kombinace.
Někomu se rámy GT možná líbí, ale ja bych tuhle hranatou hrůzu nebral ani za poloviční cenu.
Typický kolo z pásu, dělaný na efekt. Má to přece XT-éčkovou přehazku, to je bomba! :-) Mimochodem známej měl taky kolo této značky, jak prej mají patentovanou konstrukci rámu (vzadu ten trojúhelník), než mu rám prdnul na zadní vidli - přitom žádná divočina, pohodová rekreační jízda.
Já už mám asi vybráno. Nejvíc se mi líbí rámy MRX, konkrétně tenhle
http://www.profilshop.cz/mrx-al-ramy-2015/ram...
a nechala bych si ho nastrojit....jediný problém je, že nemají v mojí velikost 17´, ale snad je to jen dočasná záležitost a já na to nechvátám.
A na to nějaký Alivio a nějaký Deore. Pochopila jsem správně, že nešetřit na středech a na přehazovačkách, takže tam Deore a ostatní by stačilo Alivio?
A co brzdy, na nich chceš taky něco ušetřit?
A když si dáš jen jednu, tak i docela dost.
Jo a nejvíc ušetřím, když si žádné kolo kupovat nebudu....děkuju nechci. Chtěla jsem jen rozumnou radu.
A myslíš, že je rozumné šetřit na brzdách? Chceš pořizovat kvalitnější přehazku a ostatní o třídu nebo dvě horší a zvlášť brzdy, aby se ušetřilo.
Ušetřené peníze za brzdy by se mohly hodit na lepší úrazové pojištění.
Nemyslím si to a nechci...já jsem nic netvrdila, já jsem jen ptala....Od toho tady ta diskuze je, ne?
Od začátku jsem psala, že nechci šetřit na ničem, ale zase nechci kupovat něco, co nevyužiju. Nechci kolo na žádné závody ani šílené terény v horách, ale na pohodové cyklovýlety s rodinou.
Proto jsem to napsal. Právě, že na turistiku a podobné ježdění je potřeba mít slušnější a hlavně spolehlivé brzdy, co nedělají kravál, nevibrují, nepruží a dobře brzdí i za mokra. Vždyť každou chvíli je potřeba bezpečně zastavit a občas i dost rychle.
Brzdy by měly být stejně kvalitní nebo spíš i lepší než řazení. Když nezařadíš, nic moc se neděje, maximálně se zastavíš, ale když včas a dobře nezabrzdíš, tak ...
Tak koukej po plus mínus vyrovnané řadě, bohatě stačit bude Alivio (4xx), ale níž bych se snažil nejít (dlouhodobá spolehlivost, životnost). Když budeš chtít přilepšit Deorkem (5xx), tak asi bych koukal především po řazení a nábojích, potom po brzdách a přehazce
Takže u těchto kol
http://www.profilshop.cz/konfigurator/cross28/...
http://www.profilshop.cz/konfigurator/cross28/...
jsou ty brzdy horší, když píšou BRM355? Jenže zrovna u těch brzd nepíšou žádnou alternativu...proto bych si kolo chtěla nechat sestavit přesně, a proto potřebuju od vás poradit, kde nedělat kompromisy
Buďto teda indivindi, nebo i tahle kola budou v pohodě. Ty brzdy můžou sloužit léta bez problémů, nebo můžou "po záruce" třeba trošku švindlovat (visení pístku, nestejný chod a tím pádem drhnutí, cinkání atd) a pak je můžeš vyměnit za jiné, lepší. Nákladama se to asi potká s tou individuálkou.
Chlapi, mě kdysi někdo říkal, že abych ubrzdil těch rozjetých 160 kilo, mechanické koutoučovky mě stačit nebudou, a že to chce hydrauliku, nebo zústat u véček.
Když se člověk nebrodí bahnem, véčka zjevně brzdí dostatečně, s mokrým ráfkem to ale jde do kopru, fakt to nebrzdí.
Tak co vy na to?
Stačí mechanika? Hydraulika mě připadá jako "další krám co se může podělat" a sám si na cestě asi neopravím.
Předně, solidní a jen minimálně kontrolovaná hydraulika se ti po cestě nevysype. Nemá proč. Provozuje se v extrémních podmínkách, padá se s tím, protahuje křovím, visí za větve... Na cesťáku bude jak v bavlnce :-) Když mechaniky, tak asi jedině ty Avidy BB7. Ale ty s odpovídajícím bowdenem a lankem budou asi i dražší, než použitelné hydry.
Váhu asi ubrzdíš na slušných Véčkách, mechanikách i hydrách. Jde ale taky o to, s jakým pohodlím. Rvát dlouhý klesání na lankách není nic moc. S hydrama je to jen prstíčková záležitost. Rozdíl asi jako bubnový brzdy na autě oproti dnešním kotoučům. U bubnů jsi stál na brzdě, přitahoval se vší silou za volant a stejně brzdil i očima. Dneska jen položíš nohu na pedál a zpomalování si ladíš na pohodu. Tak takhle je to s hydrama. Až je zkusíš, nebudeš chápat, jak jsi bez nich na tom spřežení mohl jezdit. A blokování se neboj, pokud nejseš úplně chromej. Ale autem jezdíš, tak nějaký cit v prackách určitě máš.
Jen ještě doplním, že obměna by obnášela kromě samotných brzd (přijdou jako odvzdušněný komplet) i buďto celá jiná kola s nábojema na kotouče, nebo pokud máš festový ráfky, tak přepletení na tyhle náboje. A pod samotné třmeny adaptéry podle průměrů zvolených kotoučů.
Má pravdu, jsem novým majitelem horáka s kotoučovkami. Nejsou to žádné zázraky, ale ten brzdný účinek podělený ovládací silou je úžasný. To znamená v porovnání s véčky brzdí velmi dobře, ale dá se brzdit jedním prstem. Zvláště v terénu je to velice příjemné. Jinak myslím, že dobrá a dobře seřízená véčka ubrzdí za sucha asi totéž. Na silnici za sucha oceníš jen tu malou ovládací sílu. Větší brzdnou sílu stejně nepřeneseš přes gumu na asfalt. Postavit na přední kolo lze i galuskáče, že?
Dobré mechaniky jsou určitě lepší než dobrá véčka. Na mechaniky je potřeba jen o krapet víc síly než hybrauliky, ale jen o malinko, ale zase mnohem citelněji méně než na véčka.
Mechanické kotoučovky se musí při opotřebení destiček ručně seřídit a doštelovat. Hydrauliky se můžou porouchat stejně jako mechanické nebo véčka, ale neslyšel jsem, že by byly nějak větší potíže než s ostatníma brzdama.
Pepík ne připravenej na kotouče, teda ten rám.
Mám jen strach, abych to při skládání, rozkládáni, rvaní do vlaku a tak, nějak nedrbnul.
Véčka umím naštelovat a opravit, nejsem si jist, že bych to dokázal s hydrama.
To, že se běžně nepokazí pro mě není argument. Prostě co budu dělat a co s sebou musím vozit, kdyby se to pokazilo. Myslím si, že mechaniku bych asi měl umět opravitv poli, ale o hydrách mám pochyby.
Poruchy kotoučovek při tvém běžném užívání bych se nebál. Jediný problém by mohl být při skládání, balení a přenášení kola. Myslím, že na skládačku by asi z tohodle důvodu byly lepší mechanické kotoučovky, nebo alespoň na přední kolo.
Myslel jsem, že to chceš na "expedičního závoďáka". Na té skládačce by asi taky neměl být problém, ale to už si netroufnu posoudit. Samotné skládání by asi nebyl problém, do autobusu to stejně nějak balíš a bandážuješ, ne ?
Myslím že na skládačce budou ohrozené kotouče ohnutím při nějakém drbnutí při transportu. Zažil jsem kamarádovy kotouče, které po opření kola do drátolamového držáku hned začalo pískat. U kola které se přepůlí, nacpe do tašky a pak vláčí do vlaku a cpe pod lavici, bych kotoučovky po této zkušenosti skoro nedoporučoval.
Billíček má na skládačce vepředu taky kotouček, mechanickej. A problém nemá. Na silnici stačí ten nejmenší běžný, 160 mm. Ten tak citlivý není a ani není tolik na ráně, jako ty větší. Šmajdavej ráfek je skoro větší průšvih, slušnej kotouč se dá snadno porovnat i rukou.