Zdravím, potřeboval bych poradit s výběrem nového kola. Chtěl bych kolo horské, jezdívám po cestách, loukách, kopcích, cyklostezkách. Chci aby kolo něco vydrželo. Moc se v daném oboru nevyznám, tak se na vás obracím o drahocenné rady.
-měřím 174cm a vážím 79kg
1. Na co si dávat pozor při výběru? Z Vaších odpovědí v jiných tématech podobného druhu sem vyčetl že na převody, vidlice může mi to někdo upřesnit?
2.VELIKOST KOLA? 27,5 nebo 29 ? Nejsem malý na velikost 29? Popřípadě co byste mi doporučovali víc?
2. VÝBĚR ZNAČKY? Nějaké doporučení ohledně značky? Je jich nepřeberné množství, těžko se orientovat. Ale mám možnost dostat slevu 20% na kola SUPERIOR. Je tam nějaký rozdíl, třeba oproti značce AUTHOR?
3. CENA ? Ideálně bych to viděl kolem 12-15 tis. - student. Ale dá se za takovou cenu očekávat kvalita? Popřípadě má nějaký smysl si připlatit? Když ano proč a za co?
Takový nástin co jsem našel od uvedených značek, prosím o zhodnocení a popřípadě na co se při dalším výběru zaměřit a proč?
AUTHOR PEGAS 2015 - http://cz.author.eu/horska/mtb-27-5/author...
SUPERIOR XC 809 BLACK 2015
http://superiorbikes.eu/cz/kolekce-2015/mtb...
Předem děkuji za všechny rady, názory a doporučení.
EASI
15 tisíc je málo peněz na kvalitní horské kolo, které má něco vydržet. To bude chtít tak jednou tolik. Rozumné minimum bych viděl někde na 25.
Asi bych volil velikost 27,5
Kvalitní vidlici
Vyrovnanou vyšší řadu komponentů, řazení radši Sram, nebo vyšší řadu Shimana. Dobré brzdy.
A za 100000 bude ještě lepší. A za 250000 s titanovým rámem,zlatým lakem. / Jsem student a potřebuji levný nový vůz do školy do 200000kč.Odpověď je : Kup si Passat to je das auto a za 500000 v dobré výbavě. :-))))
Připlatit si má vždy smysl,ale pojem připlatit si asi dotyčný nemyslel 2x víc.Tady se razí názor ,že kolo za 12-15 tis. se snad na pár kilometrech rozpadne :-)
No to si piš, že kolo za 15 se mi v terénu rozsype za pár kilometrů, nehledě na to, že bych do terénu na takové hrůze vůbec nevjel, protože bych si namlátil na prvním sjezdu. A ve výjezdu bych to řazení rozkopal.
Přestaň vyšilovat a drž se svý elektriky. Taky se ti nikdo nesere do toho, když píšeš o určitém minimu u parametrů motorů a baterií. A přitom by určitě měl stačit motorek z autodráhy a dvě plochý baterie ;-)
Co to? Proč do toho pleteš něco za 100 nebo 250?
Pokud někdo požaduje kvalitní horské kolo do terénu co něco vydrží, tak je nesmysl mu tvrdit, že to co si vybral za 15 tisíc je dostatečné.
Kvalitní horské kolo do terénu co něco vydrží mladému a zřejmě i fyzicky zdatnému člověku prostě něco stojí., a kvalita se nedá ošidit a okecat.
Myslet si, že stačí něco za 15 je nesmysl, nestačí. Jednak to není kvalitní a do terénu už vůbec ne.
Takže krapet rozumu a uvažování, prostě minimum je 25, ale spíš 30.
Pokud někdo má a chce za to dát 100 tak taky není problém a určitě bude mít už dost kvalitní kolo co vydrží.
Když nemám na kvalitní boty,mám chodit bosý?? A každý si pod pojmem něco vydržet představí něco jiného.Jeden řekne: Vyjel jsem megaprudký kopec a druhý řekně,jsem se ani nezpotil.
A je teda dobrý odsouhlasit Altusáka s vidlicí dobrou pro městskýho treka, aby pak z toho byl kluk vodvařenej, že se mu to furt sere a že na každým hupu mu to vyráží řidítka z ruky, když ostatní to normálně projíždějí...
Ptal se na rozumně kvalitní kolo, tak dostává rozumnou odpověď. ne bláboly o kolech za sto tisíc, ale ani ne ujištění, že městský kolo bude do terénu dostatečný. To je celý.
Já jsem odvařený z toho,jak někdo chce mobil do 2000 maximálně a první radílek mu řekně,že je debil,že jedině za 5000 a další ,že jedině za 10000. Ať si půjčí prachy a splatí až vystuduje.
Máš pocit, že tady někdo hází ciframa samoúčelně, jen proto, aby to kolo stálo snobsky dvojnásobek ? Vnímal jsi zdůvodnění, nebo tě zajímala jen cifra a vomáčka je pro tebe už vedlejší.
Co neco takoveho?
http://kola.maxbike.cz/eshop/horske-kolo-ararat
Na deorku. Ale ve vidlicich se nevyznam :)
Kola Ararat neznám, ale když tam dáš slušnější vidlici, a vyměníš pár komponentů za lepší, tak budeš na 25 ani nevíš jak.
Je problém, že když se někdo do kola se svými 80 kg pořádně opře a nebo s tou vahou vletí skokem mezi kořeny a kameny, tak musí mít jistotu, že se to pod ním na třetím hupu nerozláme. No a za tu určitou jistotu, že se nedobiju snad stojí připlatit se 15 tisíc.
A když nemá má jezdit šalinoo a šetřit na pořádné kolo. :-))
Mě je celkem úplně jedno co si kdo koupí za kolo a na čem jezdí, ale pokud mladý kluk, zřejmě i fyzicky dost silný napíše, že chce kvalitní kolo co něco vydrží aby mohl do terénu, tak mu poradím co nejlíp umím a znám.
Myslím, že mám už dost bohaté zkušenosti z jízdy v terénu abych tohle mohl posoudit a věděl co kolo zvládne a jaké je potřeba nějaké rozumné minimum.
To by mě fakt zajímalo jaké kolo bys mu vybral a doporučil ty.
Ano pokud nemá víc než 15 tisíc, tak bude samozřejmě lepši si podobné kolo nepořizovat, nebo si kolo koupit, ale pak se musí smířit s tím, že s ním nebude jezdit do terénu a jen po dobrých pevných cestách. Nic jiného takové kolo nezvládne.
Pokud by se v kolech vyznal a neměl moc peněz, tak si poradí sám a pořídí nějaké dobré bazarové a zbytek si doladí. Dost dobré bazarové se dá pořídit už za 15 až 20 tisíc, ale je to určité riziko.
Pokud se v kole zatím moc nevyzná a chce jezdit skutečným terénem, tak si musí opravdu připlatit.
Opravdu je nutná kvalitní vidlice, dobré brzdy, pevné ráfky a dráty, přesné a rychlé řazení, slušné pláště, a rám kola taky nemůže být jen tak úplně obyčejný. No a tohle všechno něco stojí.
Věděl jsem,že dojde na Bazar. Samozřejmě,že bazarové kolo za 15000 bude vždy lepší než nové za 15000. Pokud tedy nebude nadměrně opotřebené. Ale lidé se radují i z podstatně levnějších kol. Buď na dražší nemají,nebo to tak nežerou.
Mám stejný názor na věc jako Lelek - kvalitní kolo do terénu bych viděl plus mínus 30 tisíc.
Problém je, že tazatel je student, takže omezené finance. Ale: chodí-li např. na brigády a má určitý měsíční příjem, tak by možná šlo uvažovat o koupi kola na splátky (např. říčanský cykloservis systém bezúročných splátek umožňuje, já tak kupoval několik kol - než abych je cáloval keš hotově, tak jsem to platil v 8 splátkách, bez navýšení).
Na rozdíl od Lelka bych já (pro sebe) volil velikost 29".
Já bych zauvažoval, zda chce fula s přesným a výkonným pružením a tlumením, se kterým může projet poměrně rychle různé kamenité a skokové pasáže, nebo jestli mu stačí hardtail a pružení bude nahrazovat šikovností a rychlostí řízení, nebo prostě sníží celkovou rychlost. Že by mu na kole za 15000 praskl rám nebo vidlice a on se zrakvil, to je málo pravděpodobné. Pokud bude udržovat a doseřizovat altus řazení (je na to ten šroubek na řídítkách, že?) tak mu to bude řadit dostatečně přesně. Vidlice bude nějak pružit a tlumit. Hlavně mu odpruží největší rázy, které by ho bez ní mohly rozhodit. Nebude to RolsRoys, ale dobře se na tom jezdit určitě půjde. Ostatně jsou jedinci, kteří sjedou těžký sjezd na skládačce či na trekingu s pevnou přední vidlicí tak, že všichni okolo jen otevírají pusu. Ostatně ten pán nikde nepsal, že to kolo chce na Alpské MTB sjezdy či na trailové pasáže. Na ježdění mimo některých MTB horských tras v Evropě kolo za 15000 myslím stačí. Když bude šikovný, tak i ty hory zvládne.
A až si ujasní, že nutně potřebuje toho fula, tak už také bude vědět, že si na něj musí připlatit. Z jeho dotazů jasně plyne, že o naprosté nutnosti fula nemá ponětí.
Jasně, má na kolo 15 tisíc a bude si kupovat fula. Tam to chce aspoň 40, pokud by měl za něco stát.
Já jsem o fullovi nikde nepsal, to bych uváděl úplně jinou minimální cenu.
Předpokládám dobré HT s kvalitní vidlí, pevné ráfky a dráty a kvalitní brzdy a rychlé a přesné řazení a to v terénu opravdu třeba Altus, Alivio a pod. opravdu není.
Za 15000 dostaneš dobrý rám, který 5 let vydrží skákat bez prasknutí. Dostaneš možná dokonce kotoučové brzdy, které mu budou fungovat i za mokra a bláta. Když bude mít jen večka, tak za sucha budou brzdit dobře a dostatečně, za mokra bude muset opatrněji. Přehazovačka a přesmykač Altus a Deore se zase tak dramaticky neliší. Dokud je ten Altus nový, tak žádný vakl nemá a u staršího se to dá sklepnout a vyměnit vychozené rolny. Asi bude rychleji odcházet, ale Deore po první ráně bude stejná jako ten Altus po první ráně. Ráfky bude mít při dobrém výběru dvojité, a dráty se na horáka dávají ocelové dvoumilimetrové. Pokud je bude dotahovat, tak nepraskají. Pokud je nebude dotahovat, tak mu poraskají i na kole za 30000. Podle mého názoru je to zejména otázka dobré údržby a pak to kolo za 15000 bude jezdit skoro stejně dobře, jako to za 30000 a ne každý vůbec ten rozdíl bude schopen postřehnout. Rozdíl bude určitě v nábách kol. tam je třeba si u toho kola za 15000 dát záležet s výběrem. Při větším zatížení mohou měkká ložiska levných náb rychle odejít. Ale zase se dá mnoho vykompenzovat, když tomu každý rok vymění vazelínu.
Ano, ale tohle platí je za předpokladu, že na tom bude jezdit v pohodě na nějakých lesních a polních cestách.Je to mladý a určitě dost divoký kluk, který by rád jezdil v terénu, teda opravdovém terénu, ne na lesních cestách. Jakmile s kolem jednou zkusí projet pár divočin a dobře to zvládne, tak ho to chytne a už toho moc chtít jiného nebude. A na to potřebuje opravdu dobré kolo. A kolo za 15 ho bude hodně limitovat a z jizdy nebude mít ten správný požitek a radost co to kolo dovede a z jakých malérů ho vytáhne. Na kole za 15 tisíc nebude použitelného vůbec nic, je to jen špatný kompromis.
A jestli někdo nepozná mizerné řazení od dobrého tak to jsi na omylu, pozná to úplně každý kdo má možnost to zkusit.
Na treku mám Deore XT a na horáku Sram a je to nebe a dudy. Na horáka bych už nic jiného než řazení sram nechtěl. Teď začalo dělat i Shimano řazení, které je srovnatelné se Sramem, ale opravdu to není ani Deore. Rychlé, přesné a hlavně odolné řazení v terénu je nutnost, jinak si otrávený, že pozdě a nepřesně řadí, že tě to sundá z kola, že se ti zanáší bordelem a netočí, že při ťuknutí do patky švindluje a nejde srovnat apod.
A tak jak píše Airlin, když nemám celou částku na dobré kolo, tak jde se určitě domluvit s prodejcem na rozumných splátkách a trochu obejít rodinu a příbuzné, vzít nějakou brigádu a prostě dát peníze na dobré kolo. Nebo se na to vyfláknout, pořídit kolo za 15 a držet se jen pevných lesních cest a nejezdit moc rychle.
Nebo koupit kolo za 15 a pak do toho každý rok "nacpat" dalších několik tisíc za servis a výměnu nevyhovujících dílů - např. vidlice, kola...
Přesně. Levné a ne moc dobré kolo do terénu je hodně drahá sranda. Takové kolo přijde mnohem dráž než je cena za dobré kolo.
Velmi brzo by zjistil, že to a to je špatné a nestačí mu a tak by neopotřebené díly rychle vyměňoval za kvalitní a to přijde hodně draho, mnohem dráž, než to koupit rovnou a jen jednou.
No tak co mi tady na vlákně vzniklo, to je teda něco... :)
Tak je se poněkud upřesním, nenapsal jsem, že chci jezdit sjezdy, v největším terénu atd. kdyby ano, napsal bych to. Nic takového nejezdím a když už nějaký terén tak pouze výjimečně. Chtěl sem jen stručně odpovědi na dotazy co jsem položil. Dobře upřesním význam ''kvalitní kolo'' nejlepší v poměru cena/výkon(kvalita). Pokud si myslíte, že bych si měl radši připlatit sem ochoten jít na 20 tis. ale dostanu za tou dostatečně přidanou hodnotu? A spíše opravdu ji potřebuji? Nejraději bych se držel těch 15-16tis. Děkuji každému za odpovědi a názory.
EASI
Mám starého ještě ocelového horáka Mystica od Authora. Je už mnohokrát povyměňovaný a přestavěný. Jeho původní cena odpovídá asi těm 15000Kč. Mám ho rád a mám ho opravdu dobře udržovaného. Jezdím s ním po nejrůznějších terénech, ale nejezdím po kamenných šutrovatých stezkách s 30cm schody. Rozhodl jsem se, že už je moc těžký a letos si koupím něco lehčího okolo 20000Kč. Myslím, že trochu lepší vybavení vzduchové vidlice, lepších brzd a tužší přehazovačky užiju a že to poznám. Víc peněz do svého kola investovat nehodlám, stejně ho časem zase celé přestavím. Koupím si hartail, protože rád jezdím na těžko a kapsy na fula rozumně nedám. Také bych se s fulem okamžitě pohyboval v jiných cenových úrovních. To je má filosofie. Jiní na to pohlížejí jinak a také mají svou pravdu.
Obecně za vyšší cenu (ne u předražených prodejců, ale u obecně osvědčených dílů) dostáváš spolehlivější a funkčnější výrobek, z lepších materiálů, přesněji zpracovaný, drahým vývojem vychytanější originály. Ale tohle snad neplatí jen u kol, s tímhle se setkává každý od bot a hadrů, přes elektroniku po auta. Připadá mi, že u všeho to lidi vcelku chápou, akorát kola zůstávají záhadou :-) Neber to osobně, jen takový obecný postesknutí. Zrovna včera to u nás v práci nebrala hlava kolegovi (řemeslníkovi !), že kolo za nějakých nekřesťanských 12 tisíc není v té nejšpičkovější kvalitě...
Za vyšší cenu přidanou hodnotu máš. Bývají pevnější rámy (materiál i způsoby svárů), ve vidlicích diametrální rozdíly mezi obyčejnýma pružinovkama (na treku v pohodě poberou pecku do řídítek, ale nic víc) a kloudnou vzduchovou, citlivě pružící i tlumící. Navíc obvykle i robustnější. Dražší řazení bývá přesněji zpracované z pevnějších a houževnatějších materiálů. U ložiskových záležitostí je kvalita materiálů a způsob zpracování také klíčové pro hladkost chodu i trvanlivost. A to celé dohromady má pak vliv na doštelovatelnost a celkovou funkčnost. vanlivost dílů má veliký vliv na hospodárnost provozu - co je ti platný dát teď 15, když během kratší nebo delší doby vyšpulíš za předčasně opotřebené dalších 5. A pokud si kolo neservisuješ sám, tak při častějších návštěvách servisu se ti bude zdát o čertech. A úměra tam bývá jasná - méně spolehlivé díly, častější servis, horší seřiditelnost, delší placená servisní doba... Necucám si to z prstu, osobní zkušenost s nemálo kolama, ale i servisováním jiných věcí v domácnosti, kde je to ale v těhle ohledech jak přes kopírák.
Zvykli jsme si, že kromě těch dražších věcí, s určitým kvalitativním standardem, se prodávají i věci obdobné, lacinější i vyloženě laciné. A průšvih je, že chceme, aby ty lacinější, nebo laciné měly kvality těch standardních. Prostě to tak nejde, kvalita si žádá svoje, materiálově, zpracováním, a tím pádem i cenou.
Nelze než nesouhlasit.
sorry, napsal jsem to nešikovně. Mínil jsem, že dva zápory jsou klad. Míním tím, že souhlasím s Rondou :) Promiňte za zmatek.
Jo a já si udržuji a servisuji kola sám, takže na ceny oprav jaksi nehledím.
Nic ti ale nebrání pořídit některé z navrhovaných kol, nebo obdobné a udělat svoji zkušenost. Třeba ti ten Altus bude sloužit do roztrhání těla a řekneš si, že jsme jen žvanilové (nebo nebudeš mít s čím porovnat a bude ti připadat v pohodě, i když to po čase pojede jak žentour).
No, ale chtěl jsi znát názor a zkušenosti. Máš je tady, popereš se s tím určitě zdárně sám.
Drž se svýho. Ten Author je pěknej. Když tě to ježdění bude bavit, sám přijdeš na to, co chceš, a najdeš si cesty, jak to získat s tím, čím aktuálně disponuješ.
Mi to tady někdy přijde, jak kdyby se mě někdo ptal, jakýho koně si má pořídit na vyjížďky do lesa a nějakej ten sport, a já mu odpovídala, že jedině z pořádnýho chovu, naprosto zdravého, tak čtyř až pětiletýho bez exteriérových vad a s vynikajícím charakterem, což za míň jak půl melounu nepořídí (a stejně v tom bude nějakej háček, bo něco takovýho se prostě neprodává).
Tazatel to už asi má vyřešeno.
Reklamní spammer nám tu exhumoval nějaké prastaré vlákno.
Za 10-15.000 určitě pořádně kvalitní kolo nekoupíš. Přítel má celoodpružené kolo za asi 45.000,-. Občas si ho půjčuji a je to super.
Zajímavé tipy na výběr jsou třeba tady:https://www.krabcycles.cz/Magazin/Technika/Jak...