Mám na novém kole vidlici olej-vzduch (Manitou Splice Comp). Dávám kolo do kupy, ale nikde se nemohu pořádně dopátrat tabulky doporučených tlaků pro určitou hmotnost jezdce (jezdce a nákladu). Předpokládám, že budu mít jiné huštění pro jízdu nalehko i natěžko. Jaké máte kdo zkušenosti, případně neznáte případně odkaz tabulku nejlépe pro konkrétní typ?
Jestli si k vidlici nedostal manuál, tak tu tabulku asi v papírech nenajdeš. Mrkni na www.answerproducts.com tam si najdi vzduchovou Manitou Splice a stáhni si manuál.
Dík, ale manuál jsem k vidlici dostal. Ten mi ale nepomohl, tak první co mě napadlo navštívit stránku výrobce a byl jsem tam, kde na začátku. Ke stažení je tam v PDF jen to co už mám. V manuálu jsem se toho moc nedozvěděl:
TABLE 7 – SPV PRESSURE RECOMMENDATIONS
FORK MODEL: All SPV fork models
INITIAL SETUP: 40 psi
RECOMMENDED PRESSURE RANGE: 30 - 150 psi
Z toho ze zbla pozná, nakolik to nahustit, kolik přidat při jízdě na těžko. Jak mám vidlici ufouknout do letadla? Na plášti je aspoň napsáno 45-60 psi. Takže tak.
Má tedy někdo konkrétní zkušenost? Třeba i s jiným typem vidlice? Dík.
Do letadla upustit vidlici? To snad ne, to snad musí zkousnout, ten rozdíl ??? Jednou jsem nechal nahuštěný kola a taky to vydrželo.
Jistě, je to tlaková nádoba a pokud by nebyl zavazadlový prostor přetlakován, tak to může být problém. Každopádně jsou tlakové nádoby v letadle tak jako tak zakázány a 100 psi je docela solidní přetlak v 10 km nad zemí ...
Teď si mi nasadil brouka do hlavy. Musím čící, že odpruženou vidlici mám teprv rok (ale medím si i když je to asi nějaká opovrhovaná Suntour) a letadlem jsem ji poslal jen jednou. Vůbec mne nenapadlo, že bych ji měl upustit. Já jsem si ještě totiž na ní nekoupil ani pumpičku, vždycky , když dám kolo k mechanikovi tak mi ji napumpuje.
Uvědomuji si, že minule, když jsem sestavil na letišti kolo, tak jsem měl pocit, že je něco s vidlicí a trvalo to celou akci. Ale to je asi blbost??!
Teď teda nevím - letím ve čtvrtek.
U vidlice bych se toho nebal,ta necela jedna atmosfera navic myslim zadnou vidli nerozhodi,pokud teda nebyla prefoukla uz predtim.Jinak tlak vzduchu u zeme je jen neco pres 70psi,takze v letadle urcite nebude o 100psi mensi :-).
Tak koukám, že buď tady nikdo nemá odpruženou vidlici se vzduchovou patronou ;-) nebo jí snad nikdo nefouká :-( A já si myslel, co je tu pravých bajkerů :-))
Já jsem vždycky vycházel z toho, že já ty odpruženiny nepotřebuju, ale pak mě to chytlo a chci až budu velkej být taky bikerem, no a tak jsem si před rokem koupil konečně kolo s, jak říkám, "opruzenou vidlicí" . No a protože mé technické schopnosti jsou poněkud omezené a k mechanikovi to mám 300 m, tak mu svěřuji i tu vidlici včetně foukání. Nevím jestli je v ní patrona (?), ale foukat se musí. Ale fakt je, že bych se měl nad sebou zamyslet. Takže to myslíš tak, že si mám koupit pumpičku na vidlici a vozit s sebou dvě pumpičky?
Ahoj, stahni si navod u vidlice "Air LO".Je tam pruves pri klidovym zatizeni, myslim ze to je lepsi nez nejaky doporuceny tlaky. Ja mam blacka a skareba, kde jsou doporuceny tlaky, ale stejne foukam vic.
Nejlepsi asi bude vzit 2* na "cykloctvrtek" pumpu a polaborovat v terenu podle pocitu z jizdy.
http://www.progresscycle.cz/firma.asp?ID=40&...
Cos koupil za novej stroj, Author dojezdil?
Také mám odpruženou vidlici a i sedlo a nic jsem s tím nedělala.sedlo to dotahnu a kolo dávám občas do servizu. nemám mechnika -ale s tím letadlem to jste mi nasadili brouka,díky musím se tím teď zabývat a ne jen jezdit
To s tím letadlem je dobrej fór...Mirku, zkus být pionýrem, foukni to na maximum a pak nám řekneš, jestli ti vidle explodovala :-)))
Foukací tlak Ti řekne Tvůj mechanik, a i pak na něm až tak důsledně nelpi - třeba zjistíš, že bez ohledu na Tvou váhu Ti vidlice chodí mnohem lépe, když ji máš oproti té tabulkové hodnotě fouklou plus mínus trochu jinak (kdybych já foukal tabulkově, tak je tvrdá a nefunkční, mám ji slabě podhuštěnou a z těch teoretických 100 mm tam bez problémů takhle využívám cca 85 mm).
Pionýrem už asi nebudu, ale nechtěl bych být ani průkopníkem cest, které nevedeou nikam.
Fakt je, že jsem v oboru kolo v letadle učinil tyto historicé pokusy:
a) letělo nás 7 s odpruženými vidlicemi, z toho nejméně 4 museli mít ty vidlice nafukovací, ostatní nevím. Nikoho nás nenapadlo to upustit. NIc se nestalo, jen mě se zdálo, že nějak vidlice "blbne", jako kdyby se zasekávala.
b) už jsem to tady publikoval - jednou mne na letišti znervoznil personal požadavkem rozebrat kolo a zabalit natolik, že jsem nakonec, když jsem ho protlačil nerozebrané a nezabalené zapomněl v tom fofru vypustit pořádně nabouchané duše (jel jsem jsem na letiště po silnici, tak jsem je ještě doma přifoukl). Celou doubu letu jsem měl strach, že to praskne. Navrhoval jsem, že budu za kapitánem a řeknu mu, že "mám strach, že to bouchne", třeba by pak letěl níž, že? Ale to mi rozmluvili. Vůbec nic se nestalo. Na Samosu jsem vyložil, krásně nafoukané kolo.
Tak si říkám, že tu vidli ještě jednou testnu a pak si holt tu pumpičku koupím.
mám dojem, že upouštění pláštů do letadla se tu už někde probíralo a někdo správně argumentovat tím, že kdyby nebyl nákladovej prostor přetlakovanej tak by tam nepřežila zvířata...
Vidím, že původní debata se změnila v přepravu letadlem.
myslím, že strachy s přepravou letadlem a tlakem jsou zcela zbytečné. v 10 000m není podtlak ale pouze nižší tlak. Vidlice je při zatížení v terénu vystavena daleko větším tlakům, než je tlak v klidovém stavu. V letadle bude vše ještě kompenzováno daleko nižší teplotou, který nám tlak ve vidli ještě sníží, takže si myslím, že v reálných podmínkách bude tlak ve vidli stejný a jediný nepříznivý vliv bude mít nižší teplota, tedy mráz. Ten bude a je rozhodující. vše navíc platí pouze pro nákladové prostory netlakované a nevytápěné.
A teď k podstatě dotazu. Mít k dispozici pumpičku, doporučený rozsah tlaků a přesto se stále dožadovat jakéhosi správného a předepsaného doporučeného tlaku je trochu mimo. Nevím, co majiteli brání vyzkoušet vše v praxi. Namísto téhle debaty by to mohla být samostatná jízda a zkouška maximálně tří tlaků a bylo by hotovo. Nvíc by získal vlastní zkušenost.
Doporučené tlaky je vhodné hledat u složitějších systémů s huštěním pozitivní a negativní komory případně s nastavením SPV. Dělat složitost s jednoduchým nafouknutím jedné komory je zcela zbytečné. Když jde vidlice na doraz při mém používání by měl poznat každý a nastavit tak aby to na doraz nešlo vyšším tlakem, to je snad jasné. Předpisy bývají jenom informativní a jsou ovlivněny nejenom vahou ale i jezdeckým stylem a tak geniální tabulky, které tohle všechno zohlední přesně pro každého jednotlivě ještě nikdo nevydal. Takže vlastní iniciativa je to hlavní, co pomůže.
asi se ti zamotaly nítě:)
že se tady skoro každá debata zvrtne v něco jinýho je pravidlem, nikomu z přispěvatelů to tady nevadí, jinak by chodili jinam.
co je podtlak? je to vždycky vztah mezi různym prostředím. 2 nádoby, nádoba a okolí... nechci se přít o slovíčka:)
dám ti za pravdu, že nejlepší je zkoušet a zkoušet. myslím, že když si někdo není jist kde začít, pro odražení z místa je orientační návod, používající pojem "průvěs", menší nesmysl než rady typu: "vážim xxkg a hustim tam zzpsi. udělej to stejně a je to ok"
Přeložím ti, co znamená má odpověď.
V první části řeším to, co se rozvinulo jako samostatná debata a co vlastně nesouvisí s tazatelem. Je to podle mě celkem přesný rozbor.
V druhé části odpovídám na původní dotaz.
Řekni mi, vlastně že řeší ta tvoje reakce?
U majitele a tazatele mě překvapuje jeho aktivita a vyžadování stálého přesného návodu i když už měl dostatek informací a zbývalo mu pouze jediné, praktické odzkoušení.
Tak přesně jsem myslel, že mi nakonec někdo poradí. Na XX kilo se hustím to na cca NN psi +/– a je to fajn. Já to samozřejmě odzkouším, o to nejde, vytáhl jsem nové kolo z krabice a pokouším se něčeho chytnout ;-) To víte, mám příliš technické vzdělání :-)) Každopádně dík za všechny názory.
Jo mimochodem, ta debata na téma ufouknutí v letadle je docela zajímavá :-) Fakt je, že asi ve většině Boeingů a Airbusů budou nákladové prostory vytápěné a přetlakované. Ale pravda je, že vidlice je tlaková nádoba a takové jsou vyjmenovány, že se nesmí brát do letadla.
Sice to neni k původnímu tématu, ale dovolil bych si trošičku k té přepravě kola letadlem.
Takže, v letadle pokud budeme brát běžné dopravní letadlo Boeing,Airbus atd. jejichž běžná letová hladina je cca 10000m, se po dobu letu udržuje tlak odpovídající přibližně výšce 2500 m.n.m. Zavazadlové prostory jsou přetlakovány a klimatizovány stejně jako paluba. Prostě zjednodušeně: letadlo je plechová roura která se po startu nafoukne a před přistáním vyfoukne a nějaká podlaha dělící bagáž od paluby nemá pro tuto činnost valnej význam. Jestliže je letadlo natlakováno na cca 2500 m.n.m, nepředpokládám, že by to kolu mohlo nějak ublížit. V zavazadlovém prostoru se normálně běžně vozej živá zvířata a nijak si nestěžujou :-). Jiná situace by možná čistě teoreticky mohla nastat při dekompresi, čert ví co by udělala prudká změna tlaku s vidlí a s pláštěma, ale věř mi, že v ten okamžik by kolo bylo to poslední co by tě zajímalo.Teď k tomu co píše Jára, že taková vidle je tlaková nádoba a jako taková nemá v letadle co dělat. No, myslim, že v těch instrukcích se myslí asi jiné tlakové nádoby, nicméně je to takovej oříšek a hned v dubnu na školení se na to optám, protože to mě teda nenapadlo a docela mě to zajímá. Jenže to by po tobě mohli klidně chtít vypustit hydraulické brzdy, protože brzdová kapalina je žíravina a ta do éra nelze. Co se týče změny chodu Mirkovi vidle po přepravě letadlem, osobně si myslim, že spíš než tlakem to bylo způsobeno tim, že mu tam to kolo prostě mrskli hlava nehlava, někde to dostalo pecku, něco se povolilo nebo tak podobně.
Ahoj Jaro, tak to spolu na cykločtvrtku otestujeme (jestli konečně na nějaký vůbec vyjedeme :-) Ale kdybys na konci sezóny jezdil častěji, věděl bys víc :-) Jinak jsem přesedlal z Autora na Meridu. To víš, staré kolo už mělo naježděno dost a naposledy ve Švýcarsku jsem zase hasil problémy, tak jsem se raději rozhodl pro upgrade.
Opět další důkaz, že nejsem bajker. Jsem prostě jen cyklista. Ba co víc, mám jen pevnou vidlici (odpružku jsem zavrhl). A mám o starost míň:-)
Tak mi to huštění pořád vrtalo v hlavě, až jsem se zeptal svého servismana a ten hned říká, že na ten tlak ve vidlici existují tabulky kg/tlak. Říkal jsme si, že tedy napíšu dovozci, ale náhodou jsem se ještě kouknul do návodu k modelům 2006 a ejhle: http://www.progresscycle.cz/n2006/40/vidlice.pdf.
V nové verzi manuálu přibyly nějaké údaje:
TABULKA 7: TLAK V SPV
Odšroubujte červenou čepičku ventilku a pomocí vysokotlaké Manitou SPV hustilky
nahustěte vidlici / tlumič na požadovaný tlak v závislosti na Vaší tělesné váze:
libry a PSI
• 50 až 70 % tělesné váhy (minimum 40 psi a maximum 175 psi) u tlumičů
• 30 až 40 % tělesné váhy (minimum 40 psi a maximum 175 psi) u vidlic s SPV
nebo SPV Evolve tlumením
• 35 až 50 % tělesné váhy (minimum 40 psi a maximum 175 psi) u vidlic se Snap
Valve SPV tlumením
kg a bar
• 7,5 až 10,5 % tělesné váhy (minimum 2,75 bar a maximum 12 bar) u tlumičů
• 4,5 až 6,5 % tělesné váhy (minimum 2,75 bar a maximum 12 bar) u vidlic s SPV
nebo SPV Evolve tlumením
• 5,25 až 7,5 % tělesné váhy (minimum 2,75 bar a maximum 12 bar) u vidlic se
Snap Valve SPV tlumením
Vypadá, že je vyřešeno, hlavně, že existuje tabulka a je všechno v pořádku.
Není a takhle to dopadne větčinou při spoléhání se na tabulky. Kolikrát z toho vyjde i takovýhle omyl.
Ttak předně, návod, který je uváděn je dohromady pro mnoho typů dohromady. Měla by už zarazit ta červená čepička, která se má odšroubovat.
Tak tyhle tlaky a ta čepička patří totiž k SPV tlumiči, buď na vidlici, nebo jako zadní tlumící jednotce. Tlaky SPV musí být předepsané, protože to už tak jednoduché ladění není a chce to nějaké měřítko. Splice SPV nemá.
Nahustit ale jednu jedinou komoru ( právě tu Splice má)není opravdu žádná věda a když je potřeba měřítko, tak v tom návodu opravdu je ale ne formou tabulky tlaků. Jmenují to tam jako průvěs kola. (To je takový úlet překladatele, profesionála, který nezná terminologii kol, ve skutečnosti je to SAG.) Je tam doporučení pro měření průvěsu,( mimojiné dost hrozně kostrbaté) a je tam i konkrétní doporučení, že podle toho se řídí huštění vidlice. Hodnoty sagu pro jednotlivé typy vidlic jsou dále. Pokud je třeba stále nějakých vodítek, zaměřil bych se na nastavení tak aby vyhovovala tomu doporučovanému Sagu (průvěsu kola) Když už teda musí být nějaký zaručený firemní návodf, tak je to tenhle a je to tam naprosto jasně uvedeno.
Díky. Tohle je první odpověď v diskuzi, která jde k věci. Tak teprve teď mi došlo, že ta vidlice není SPV. To mi došlo až teď, jak to s nima je, podle původního návodu mě to netrklo. Ale o tom SPV jsem už tady psal ...
Abych to vysvětlil. Mám v nové kolo, které jsem koupil na konci sezóny a proto už jsem na něm nejezdil. Tento víkend jsem jej po půl roce vybalil z krabice (doslova) a začal dávat do kupy. Přitom jsem začal přemýšlet jak správně kolo nahustit. Protože sám jsem takovou vidlici nikdy neměl, tak se logicky ptám, jak to mám nafoukat. Já vím, že to vypadá hloupě, že se ptám po nějaké tabulce, ale nerad bych to nějak po...
Takže já to zkusím změřit podle průvěsu a natkakovat někde uprostřed intervalu. Teď ale přesně nastává ten problém, když poprvé naložím na kolo bagáž, což je +20 kilo ...
Teda ještě na upřesněnou ...konečně jsem to pochopil s tím průvěsem :-)
Kdepak, těch odpovědí k věci tady máš víc, když se na to podíváš zpětně, tak to tady opakuje několik lidí.
Teď jsem to jenom podal po přečtení toho podivného návodu tak, že jsi to přijal za své.
V praxi se nikdo nějakou tabulkou neřídí a každý si hustí podle svého,(to tě ostatně učí i ten návod) proto ti nikdo neodpověděl přesně tak, jak jsi vyžadoval.
Tak ještě jednou na téma huštění :-) S tou tabulkou nejsem asi tak úplně mimo, viz také například manuál k jiné vidlici jiného výrobce: http://mtbclub.trinnity.cz/trinnityshop/navody...
Ale k věci. Kolo jsem o víkendu smontoval z krabice a šel jsem se pro jistotu optat tam, kde jsem kolo kupoval a následně si to ještě potvrdil přímo v ProgressCycle, jenž vidlice Manitou dováží a servisuje. Vidlice Manitou Splice je v podstatě konstrukce pružina-olej a vzduch je tam pouze jako pomocník k pružině - systém je označovaný jako AirAssist. Takže se smí hustit MAXIMÁLNĚ na 30-40 PSI (!) ... V praxi to znamená, že teoreticky stačí v podstatě i běžná pumpa s manometrem, ani není potřeba speciální vidlicová. Pro vyšší hmotnost jezdce (můj případ) nebo dokonce jízdu s bagáží se doporučuje vyměnit pružinu za silnější, tlak zůstává stabilní.